Komentar

Dramaturgova drama: Konflikt neskončnosti s človekovo končnostjo onkraj dobrega in zla

Dramaturg je obsojen na oblikovanje tistega, kar se ne da izoblikovati. To je njegova veličina. Odlični dramaturgi imajo zavest o svoji poziciji, zato delujejo izborno. Primož Kozak je bil eden izmed njih. Dramaturg usmerja vse aktivne dramaturške vektorje, ko združeni v točno določenem trenutku sprožijo v avditoriju trenutek - resnice. Umetnik dramaturg je eden najpomembnejših poklicev, ki jih je proizvedel moderni svet Evrope. 

02.02.2019 20:20
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   drama   dramaturg   umetnost   Primož Kozak   Luis Bunuel

Foto: arhiv portal+

Dramaturgi prejšnjega stoletja so se spraševali, ali je odrešitev človeka sploh mogoča, ali ni vse potopljeno v dramaturgijo absurda: smejemo se, da ne jočemo!

Časovna umetnost (film, gledališče, ples, glasbeno gledališče, video) za svojo univerzalno-kinetično materializacijo nujno potrebuje dramaturgijo. Dramaturg je umetnik, ki s pomočjo nauka o drami strukturira in ritmizira dogodke v umetniško delo. Pred avditorijem načrtuje pretok časa, ki ga opremi s prepletanjem vsebin ali plastenjem abstraktov (npr. balet). Vsak pretok časa, ki je proglašen za umetniški čas, ima svojevrstne zakonitosti. Dramaturg jih s svojimi znanji artikulira. To je novoveški umetniški poklic, ki s pomočjo ideje in konceptualizacije poveže vse vpletene akterje v umetnino, vektorsko jih usmeri k žrtvovanju brez žrtve. S svojim razumom analizira vse možne lege protagonistovih (junakovih) konfliktih stanj v soočanju z antagonistom (antijunakom) v prostoru dejanja. Dramaturg je analitik bodočih konfliktnih situacij, istočasno pa razporeja po časovnici zaporedje dogodkov.

 

Vektor. Vektorjal. Od kod izvira potreba, ki je izoblikovala poklic dramaturga?

 

Predvsem iz želje po duhovnem preoblikovanju skupnosti, po izumljanju nove obrednosti. Pooseblja jo smer gibanja protagonista, ki zastopa točno določene ideje, ki (jih) sprožajo zaviralne antagonistične energije. Med tem, ko se sproži konflikt, se gledalci v avditoriju s pomočjo istovetenja spremenijo v občutljivo materijo. S pomočjo scenosledov, obstoječih dramskih tekstur ali partitur se postopoma pred gledalci oblikuje - dogodek. Dramaturg razporedi dogodkovne abstrakte v pretok časa. Z nadgraditeljskim talentom omogoči idejam, da silovito zažarijo na horizontu metafizičnega. Dramaturg prek sprožilcev poveže avditorij z etičnim, z metafizičnim. Tako avditorij skupno prediha dramo.

 

Dramaturgija je najprej globoko premišljena preteklost, ki s pomočjo dogodka vpne gledalca v umetnino. Gledalca obnori čas sam. Opozorilo: Dramaturgija ni dramatika, je vedenje o tem, kako človek razume in oblikuje - konflikt. Podobno temu človek oblikuje - strah. Dramatika pa je strukturiran svet dialogov med protagonisti in antagonisti, prek njih poslušamo aktiven svet različnih dramskih zvrsti (od komičnega, tragičnega, melodramatičnega, grotesknega ipd.). Dramatik vzpostavi prek notranjih dialoških motivacij stanje duha določenega časa.

 

Dramaturg je umetnik, ki strukturira s pomočjo notranjega gibala (agensa), podobno kot dramatik ali scenarist, umetniško artikulirane dogodke, bodisi v scenskem prostoru ali v filmskem kadru. Dramaturgov talent je nadgraditeljski; bodisi, da sproža umetnino z materiali preteklosti (miti) ali z aktualnimi dnevnimi situacijami (novice).

 

Digresija: Bralec, kaj vidiš v besedi Drama, ko vstopiš v ljubjansko Dramo? Kaj razumeš, ko vstopaš v institucijo, ki se imenuje - bolnišnica, kaj pa, ko vstopaš v institucijo, ki se imenuje - Drama? Kaj od nje pričakuješ?

 

Dramaturgija usklajuje duha umetnine s praktičnimi principi. Vedno, amapk vedno sledi idealistično - humanističnemu načelu. Gledalec spremlja v dogodku napetosti, ki jih doživlja protagonist v sporu z nečloveškim, čeprav nečloveško zastopa ravno tako - človeška maska (antagonist). Kljub istorodnosti gledamo v anatgonistu - zlo. Seveda poznamo tisoče različnih dramaturgij, v eni od njih je recimo antagonist odsoten. Njegova odsotnost prisili protagoniste, da ga čakajo.

 

Za umetnost dramaturgije ne moremo nikoli reči, da se je izčrpala v svoji kombinatoriki. Dramaturgija spremlja po časovnem traku protagonista medtem, ko spremnija svoja stališča, ko se čustveno ali intelektualno odziva na energijo antagonista. Toda nikoli ne zapusti etične drže.

 

Povod za današnji komentar je nadvse preprost. V dar sem dobil knjigo izjemnega Primoža Kozaka, Zbrano delo, Peta knjiga, Dramski spisi IV. Kongres, ki jo uredil Dušan Voglar. Drama je bila prvič objavljena leta 1968. Na knjigo, ki je nedavno izšla pri Založbi ZRC, me je takoj opozoril erudit Janez Pipan.

 

Primož Kozak je bil moj profesor dramaturgije na umetniški akademiji. Ne samo, da je bil eden ključnih akterjev dramatike druge polovice prejšnjega stoletja, bil je med prvimi študenti dramaturgije na Slovenskem. Z najvišjo stopnjo duhovne avtoritete nam je prenašal izjemna dramaturška znanja. Takšno ali podobno duhovno avtoriteto so imeli na Akademiji, vsaj zame, prof. Mile Korun (režija), dr. Dimitrij Rupel (sociologija kulture) in dr. Marko Marin (zgodovina gledališča).

 

Vrnimo se v temo komentarja: ko govorimo o dramaturški teksturi dogodka, ne mislimo na besedilo, ki ga igralec transformacijsko aktivira pred avditorijem, temveč mislimo na časovno teksturo, ki uprizarja idejo o svetu, bodisi anarhije ali harmonično usklajene iluzije. Zato je zavest o celoti in njenih delih, o eksplozijski shemi človeškega duha gibalo sveta. V njej vidimo svet ogromnih razsežnosti, ko bitja s svojo astralnostjo padajo zaradi različnih povodov in vzrokov v temine duha. Gledamo monumentalna stanja - konflikt neskončnosti s človekovo končnostjo izza dobrega in zla. Vse to se prek dogodkovnega poesisa oblikuje v umetniški dogodek. Dramaturg je obsojen na oblikovanje tistega, kar se ne da izoblikovati. To je njegova veličina. Odlični dramaturgi imajo zavest o svoji poziciji, zato delujejo izborno. Primož Kozak je bil eden izmed njih. Ne znate si predstavljati, kakšno tremo sem imel pred njim, ko sem zastopal svoja stališča. Najbolj dramatična je resnica sama, zareže s svojo ostrino v tkivo pretvarjanja. Dramaturg usmerja vse aktivne dramaturške vektorje, ko združeni v točno določenem trenutku sprožijo v avditoriju trenutek - resnice. Umetnik dramaturg je eden najpomembnejših poklicev, ki jih je proizvedel moderni svet Evrope

 

Saj poznate tisto: Junak propade! Okrog obešenca pa vrvi nebroj vprašanj živih. Kako živeti vprašanja?

 

Dramaturgi prejšnjega stoletja so se spraševali, ali je odrešitev človeka sploh mogoča, ali ni vse potopljeno v dramaturgijo absurda: smejemo se, da ne jočemo! Monty Python (Brianovo življenje) ali Luis Buñuel (Nazarečan)! 

 

Vse, kar je povezano z odrešitvijo, je povezano z vprašanjem svobode, s strastjo spoznanja. Binarna dramaturgija je najslabše, kar se nam lahko zgodi: samouničenje ali ponižno sprejetje ideje o bogu. Seveda obstaja odrešujoča pozicija: brezpogojno sprejemanje absoluta, ki vodi k brezpogojnemu zanikanju, k strastni anarhistični zavesti, ki vodi k bogostvarstvu, k novemu svetu. Prosim, oglejte si sekvenco v filmu Mela Gibsona Kristusov pasijon, ki ga priporoča tudi Vatikan

 

 

 

 

Med tem, ko rimska soldateska preganja Jezusa Kristusa po ulicah Jeruzalema na Golgoto, se mati Marija prebija skozi množico, da bi mu prekrižala pot in ga še zadnjič objela. Ko ji to uspe, ji Jezus, poln metefizičnega miru izgovori neskončno pomemben dogodkovno formativni stavek: Mati, vse je v redu, od zdaj naprej bo vse - novo! Kaj ji sporoča s temi besedami. Reče ji: Mati, vse teče kot po žnorci! (Emil Filipčič). Fatum, fatalni um, ki prisega novemu! Izročeni smo v roke dramaturgu.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
V pričakovanju drugega migrantskega vala: Šarčeva vlada pa se še naprej hvali, da ima "razmere pod nadzorom"
14
22.07.2019 19:00
Kolone migrantov se valijo iz severa proti jugu in na slovenskih (avto)cestah povzročajo dolge zastoje in kaos. Njihov cilj je ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
O anonimnih komentatorjih
5
21.07.2019 09:00
Drži, da 90 odstotkov državljanov ne zanimajo javne zadeve, skrb za skupnost in da so najčistejši sledilci fenomena mindfulness ... Več.
Piše: Miha Burger
Homagge Marku Mlačniku: V dvorani sem gledal glavnega junaka predstave, ki je gledal samega sebe na odru
9
20.07.2019 22:00
Tokrat se ne bom mogel otresti presežnikov. Vse, kar bom imenoval, je bilo presežno v času nastanka in je bilo kot takšno ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Norosti Šarčevega medijskega zakona: Bomo tudi za kršitve cestno-prometnih predpisov odslej kaznovali – vzdrževalce cest?
8
18.07.2019 19:00
Slovenska medijska zakonodaja naj bi se kmalu posodobila, in to že četrtič v zgodovini veljavnega Zakona o medijih. Predlog ... Več.
Piše: Igor Mekina
Nova Evropska komisija in pasti Zahodnega Balkana: Zakaj Slovenijo tako zanima resor za širitev
10
18.07.2019 05:15
O uspešnosti naše balkanske politike so mnenja različna. V omenjenih novodobnih razmerah, kjer se za svoje strateške interese na ... Več.
Piše: Božo Cerar
"Resnice ni brez ideje ali vsaj iluzije. Prinašajo jo zasanjani misleci, plačujejo s kapljami krvi."
5
14.07.2019 09:00
25. junij smo zaznamovali kot Dan državnosti naroda, ki je dosegel, kar si je želel s polno pravico stoletja. Predsednik vlade ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Bill Viola, mojster elektronskih neviht
0
13.07.2019 22:00
Večja skupina moških in žensk, starejših in mlajših, stoji v pričakovanju napovedanega dogodka. V kader vstopijo v upočasnjenem ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Bi judovsko-arabsko vprašanje v Izraelu lahko rešili na "makedonski" način?
11
11.07.2019 22:58
Slovenska zunanja politika omahuje med jugoslovansko tradicijo in svojim položajem v Evropski uniji in zvezi NATO. Miro Cerar je ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Zakaj nas večinoma vodijo bleferji?
11
09.07.2019 14:00
Samozavest zelo redko odraža stopnjo kompetentnosti, njuno prekrivanje je celo tako majhno, da je to kar strašljivo. ... Več.
Piše: Edvard Kadič
Kaj nam sporoča Hong Kong? Da je pri bivših kolonijah evolucija neprimerno boljša od revolucije
7
07.07.2019 11:00
Zadnji čas so med udarnimi vestmi tudi demonstracije v Hong Kongu.Lahko jih štejemo za ene od mnogih, ki se pač pojavljajo v ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Umetnosti ni dano, da napoveduje bodočnost, temveč da oblikuje bodočnost
2
07.07.2019 00:33
Vedno bolj je mogoče z računalniško infrastrukturo združevati vse z vsem. Navkljub temu, da se občasno pojavlja zanikanje, da je ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
81 let sramotnega pakta med Hitlerjem in Stalinom: Evropski dan spomina žrtev totalitarnih in avtokratskih režimov
15
04.07.2019 21:00
V Sloveniji smo običajno zelo glasni, ko gre za obsodbe zločinov nacizma in fašizma in obujanje njunih idej, s čemer seveda ni ... Več.
Piše: Božo Cerar
Od idealizma do postrealizma: Dosežki in napake slovenske zunanje politike
6
03.07.2019 20:00
V slovenski vladi, še posebej pa na zunanjem ministrstvu, primanjkuje strateških razprav in usmeritev. Slovenci se najrajši ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Samobrc iz Schengena: Kratka zgodovina slovenske neumnosti
15
02.07.2019 20:00
Človeka postaja strah, da se bo z današnjo Slovenijo zgodilo tisto, kar je pred dobrimi sto leti Ivan Cankar prerokoval ... Več.
Piše: Borut Trekman
Smisel nadzornih svetov je neodvisnost od politike, bank in prijateljstev
3
30.06.2019 23:59
Bistvo sistema nadzornih svetov in generalnih direktorjev v enotirnem sistemu je neodvisnost prava, ne navidezna; neodvisnost ... Več.
Piše: Keith Miles
In memoriam Pen klub (1967-2019): Restavracija, ki jo je ugonobilo slovensko pisateljsko društvo
14
30.06.2019 08:00
Z zaprtjem te legendarne restavracije nismo izgubili le prostora, ki je sam po sebi postal živa zgodovina, pač pa smo vsi skupaj ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
V umetnosti so stilni svetovi zapleteni: Tisto, kar je podobno, je lahko popolnoma nasprotno.
0
29.06.2019 23:59
Racionalno uvajanje števil in matematičnih sistemov v nova umetniška dela je bilo popolnoma v nasprotju s hipijevsko ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Brexit po brexitu: Bolj bo Evropi manjkala Britanija kot pa obratno
11
25.06.2019 22:30
V času, ko se svet spominja zadnjih velikih borb 2. svetovne vojne, je dobro pomisliti, kako se tudi v tem našem krasnem ... Več.
Piše: Ferdinand Blaznik
Slovenija, otok demokracije sredi morja sovražnikov
16
23.06.2019 21:09
Ideja, ki se pojavlja v zadnjem času, da je Slovenija otok demokracije v morju fašističnih, nacističnih, avtoritarnih, ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
S časom je vsaka beseda, ki je bila vključena v vizualno umetnino, postala prerokba
3
22.06.2019 23:59
Največja nevarnost za vsako skupnost je, ko se elite začnejo odmikati od umetnosti. Danes gledamo proces, ko so politične elite ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
V pričakovanju drugega migrantskega vala: Šarčeva vlada pa se še naprej hvali, da ima "razmere pod nadzorom"
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1,557
02/
Balkanski posli Telemacha: "Arogantno in hinavsko. Ne vem, če bi državljan Malte Dragan Šolak lahko to počel v Evropski uniji. Sramota!"
Uredništvo
Ogledov: 1,610
03/
Nova Evropska komisija in pasti Zahodnega Balkana: Zakaj Slovenijo tako zanima resor za širitev
Božo Cerar
Ogledov: 1,470
04/
Odprto pismo notranjemu ministru: Mrtvaški veter iz pisarne ministra Poklukarja
Anej Sam
Ogledov: 1,865
05/
50 let človeka na Luni (1969-2019): "Trenutno lahko letimo le znotraj zemeljske orbite, to je najdlje, kot lahko gremo."
Boštjan Pihler
Ogledov: 1,351
06/
Štiri milijarde evrov bo šlo letos za zdravstvo, kakovost storitev pa še naprej pada!
Uredništvo
Ogledov: 1,484
07/
Norosti Šarčevega medijskega zakona: Bomo tudi za kršitve cestno-prometnih predpisov odslej kaznovali – vzdrževalce cest?
Igor Mekina
Ogledov: 1,152
08/
O politično korektnih nemških medijih: "Danes so mediji kot lubenice - zunaj zeleni, znotraj pa še vedno rdeči"
Norbert Bolz
Ogledov: 1,235
09/
Koliko nas je v resnici stala sanacija bank? Odgovor je 4,5 milijarde evrov
Bine Kordež
Ogledov: 892
10/
"Resnice ni brez ideje ali vsaj iluzije. Prinašajo jo zasanjani misleci, plačujejo s kapljami krvi."
Zvjezdan Radonjić
Ogledov: 1,105