Komentar

Dramaturgova drama: Konflikt neskončnosti s človekovo končnostjo onkraj dobrega in zla

Dramaturg je obsojen na oblikovanje tistega, kar se ne da izoblikovati. To je njegova veličina. Odlični dramaturgi imajo zavest o svoji poziciji, zato delujejo izborno. Primož Kozak je bil eden izmed njih. Dramaturg usmerja vse aktivne dramaturške vektorje, ko združeni v točno določenem trenutku sprožijo v avditoriju trenutek - resnice. Umetnik dramaturg je eden najpomembnejših poklicev, ki jih je proizvedel moderni svet Evrope. 

02.02.2019 20:20
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   drama   dramaturg   umetnost   Primož Kozak   Luis Bunuel

Foto: arhiv portal+

Dramaturgi prejšnjega stoletja so se spraševali, ali je odrešitev človeka sploh mogoča, ali ni vse potopljeno v dramaturgijo absurda: smejemo se, da ne jočemo!

Časovna umetnost (film, gledališče, ples, glasbeno gledališče, video) za svojo univerzalno-kinetično materializacijo nujno potrebuje dramaturgijo. Dramaturg je umetnik, ki s pomočjo nauka o drami strukturira in ritmizira dogodke v umetniško delo. Pred avditorijem načrtuje pretok časa, ki ga opremi s prepletanjem vsebin ali plastenjem abstraktov (npr. balet). Vsak pretok časa, ki je proglašen za umetniški čas, ima svojevrstne zakonitosti. Dramaturg jih s svojimi znanji artikulira. To je novoveški umetniški poklic, ki s pomočjo ideje in konceptualizacije poveže vse vpletene akterje v umetnino, vektorsko jih usmeri k žrtvovanju brez žrtve. S svojim razumom analizira vse možne lege protagonistovih (junakovih) konfliktih stanj v soočanju z antagonistom (antijunakom) v prostoru dejanja. Dramaturg je analitik bodočih konfliktnih situacij, istočasno pa razporeja po časovnici zaporedje dogodkov.

 

Vektor. Vektorjal. Od kod izvira potreba, ki je izoblikovala poklic dramaturga?

 

Predvsem iz želje po duhovnem preoblikovanju skupnosti, po izumljanju nove obrednosti. Pooseblja jo smer gibanja protagonista, ki zastopa točno določene ideje, ki (jih) sprožajo zaviralne antagonistične energije. Med tem, ko se sproži konflikt, se gledalci v avditoriju s pomočjo istovetenja spremenijo v občutljivo materijo. S pomočjo scenosledov, obstoječih dramskih tekstur ali partitur se postopoma pred gledalci oblikuje - dogodek. Dramaturg razporedi dogodkovne abstrakte v pretok časa. Z nadgraditeljskim talentom omogoči idejam, da silovito zažarijo na horizontu metafizičnega. Dramaturg prek sprožilcev poveže avditorij z etičnim, z metafizičnim. Tako avditorij skupno prediha dramo.

 

Dramaturgija je najprej globoko premišljena preteklost, ki s pomočjo dogodka vpne gledalca v umetnino. Gledalca obnori čas sam. Opozorilo: Dramaturgija ni dramatika, je vedenje o tem, kako človek razume in oblikuje - konflikt. Podobno temu človek oblikuje - strah. Dramatika pa je strukturiran svet dialogov med protagonisti in antagonisti, prek njih poslušamo aktiven svet različnih dramskih zvrsti (od komičnega, tragičnega, melodramatičnega, grotesknega ipd.). Dramatik vzpostavi prek notranjih dialoških motivacij stanje duha določenega časa.

 

Dramaturg je umetnik, ki strukturira s pomočjo notranjega gibala (agensa), podobno kot dramatik ali scenarist, umetniško artikulirane dogodke, bodisi v scenskem prostoru ali v filmskem kadru. Dramaturgov talent je nadgraditeljski; bodisi, da sproža umetnino z materiali preteklosti (miti) ali z aktualnimi dnevnimi situacijami (novice).

 

Digresija: Bralec, kaj vidiš v besedi Drama, ko vstopiš v ljubjansko Dramo? Kaj razumeš, ko vstopaš v institucijo, ki se imenuje - bolnišnica, kaj pa, ko vstopaš v institucijo, ki se imenuje - Drama? Kaj od nje pričakuješ?

 

Dramaturgija usklajuje duha umetnine s praktičnimi principi. Vedno, amapk vedno sledi idealistično - humanističnemu načelu. Gledalec spremlja v dogodku napetosti, ki jih doživlja protagonist v sporu z nečloveškim, čeprav nečloveško zastopa ravno tako - človeška maska (antagonist). Kljub istorodnosti gledamo v anatgonistu - zlo. Seveda poznamo tisoče različnih dramaturgij, v eni od njih je recimo antagonist odsoten. Njegova odsotnost prisili protagoniste, da ga čakajo.

 

Za umetnost dramaturgije ne moremo nikoli reči, da se je izčrpala v svoji kombinatoriki. Dramaturgija spremlja po časovnem traku protagonista medtem, ko spremnija svoja stališča, ko se čustveno ali intelektualno odziva na energijo antagonista. Toda nikoli ne zapusti etične drže.

 

Povod za današnji komentar je nadvse preprost. V dar sem dobil knjigo izjemnega Primoža Kozaka, Zbrano delo, Peta knjiga, Dramski spisi IV. Kongres, ki jo uredil Dušan Voglar. Drama je bila prvič objavljena leta 1968. Na knjigo, ki je nedavno izšla pri Založbi ZRC, me je takoj opozoril erudit Janez Pipan.

 

Primož Kozak je bil moj profesor dramaturgije na umetniški akademiji. Ne samo, da je bil eden ključnih akterjev dramatike druge polovice prejšnjega stoletja, bil je med prvimi študenti dramaturgije na Slovenskem. Z najvišjo stopnjo duhovne avtoritete nam je prenašal izjemna dramaturška znanja. Takšno ali podobno duhovno avtoriteto so imeli na Akademiji, vsaj zame, prof. Mile Korun (režija), dr. Dimitrij Rupel (sociologija kulture) in dr. Marko Marin (zgodovina gledališča).

 

Vrnimo se v temo komentarja: ko govorimo o dramaturški teksturi dogodka, ne mislimo na besedilo, ki ga igralec transformacijsko aktivira pred avditorijem, temveč mislimo na časovno teksturo, ki uprizarja idejo o svetu, bodisi anarhije ali harmonično usklajene iluzije. Zato je zavest o celoti in njenih delih, o eksplozijski shemi človeškega duha gibalo sveta. V njej vidimo svet ogromnih razsežnosti, ko bitja s svojo astralnostjo padajo zaradi različnih povodov in vzrokov v temine duha. Gledamo monumentalna stanja - konflikt neskončnosti s človekovo končnostjo izza dobrega in zla. Vse to se prek dogodkovnega poesisa oblikuje v umetniški dogodek. Dramaturg je obsojen na oblikovanje tistega, kar se ne da izoblikovati. To je njegova veličina. Odlični dramaturgi imajo zavest o svoji poziciji, zato delujejo izborno. Primož Kozak je bil eden izmed njih. Ne znate si predstavljati, kakšno tremo sem imel pred njim, ko sem zastopal svoja stališča. Najbolj dramatična je resnica sama, zareže s svojo ostrino v tkivo pretvarjanja. Dramaturg usmerja vse aktivne dramaturške vektorje, ko združeni v točno določenem trenutku sprožijo v avditoriju trenutek - resnice. Umetnik dramaturg je eden najpomembnejših poklicev, ki jih je proizvedel moderni svet Evrope

 

Saj poznate tisto: Junak propade! Okrog obešenca pa vrvi nebroj vprašanj živih. Kako živeti vprašanja?

 

Dramaturgi prejšnjega stoletja so se spraševali, ali je odrešitev človeka sploh mogoča, ali ni vse potopljeno v dramaturgijo absurda: smejemo se, da ne jočemo! Monty Python (Brianovo življenje) ali Luis Buñuel (Nazarečan)! 

 

Vse, kar je povezano z odrešitvijo, je povezano z vprašanjem svobode, s strastjo spoznanja. Binarna dramaturgija je najslabše, kar se nam lahko zgodi: samouničenje ali ponižno sprejetje ideje o bogu. Seveda obstaja odrešujoča pozicija: brezpogojno sprejemanje absoluta, ki vodi k brezpogojnemu zanikanju, k strastni anarhistični zavesti, ki vodi k bogostvarstvu, k novemu svetu. Prosim, oglejte si sekvenco v filmu Mela Gibsona Kristusov pasijon, ki ga priporoča tudi Vatikan

 

 

 

 

Med tem, ko rimska soldateska preganja Jezusa Kristusa po ulicah Jeruzalema na Golgoto, se mati Marija prebija skozi množico, da bi mu prekrižala pot in ga še zadnjič objela. Ko ji to uspe, ji Jezus, poln metefizičnega miru izgovori neskončno pomemben dogodkovno formativni stavek: Mati, vse je v redu, od zdaj naprej bo vse - novo! Kaj ji sporoča s temi besedami. Reče ji: Mati, vse teče kot po žnorci! (Emil Filipčič). Fatum, fatalni um, ki prisega novemu! Izročeni smo v roke dramaturgu.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
Vsak komentar je bolj ali manj teoretični hrup, ki niha med abstraktnim in narativnim
1
16.11.2019 22:00
Opozoriti vas moram, da je moje današnje besedilo bolj v območju teoretskega kot pripovednega. Komentirati samo zato, da ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Visco in Monigo: Sobotni izlet v preteklost
0
16.11.2019 11:00
Na občini v Viscu priznavajo, da je ime njihovega mesteca vFurlaniji, nekaj deset kilometrov od slovensko-italijanske meje, ... Več.
Piše: Božo Cerar
70. let zveze NATO: Če na srečanju v Londonu članice ne bodo stopile skupaj, se ponujajo črni scenariji
11
11.11.2019 20:00
Severnoatlantsko zavezništvo se sooča z najbolj kompleksno in nepredvidljivo varnostno situacijo od svojega nastanka pred 70. ... Več.
Piše: Božo Cerar
Meditacija o zidovih: Ugani, kdo pride danes na kosilo
15
10.11.2019 19:30
Kaj bi rekli v New Yorku, če bi kdo izjavil, da se je Svetovni trgovinski center leta 2001 podrl na dve strani: na ZDA in na ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Parlamentarna preiskovalna komisija v zadevi Kangler in nenavadno obnašanje ustavnega sodišča
8
10.11.2019 09:59
Močno dvomim, da bi ustavni sodniki kljub svoji vzvišenosti prezrli pričanje Franca Kanglerja pred preiskovalno komisijo, saj so ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Človeštvo se bo na koncu pobilo med sabo, navkljub vsemu pa smo v boju za lepoto sveta!
15
09.11.2019 20:00
Ljudje smo edini med živalmi, ki smo sposobni pogledati v svoje možgane, mogoče smo jih celo sposobni rekonstruirati in na novo ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Zbogom, Levica! Šarcu bo zdaj še težje vladati, a na srečo ima nekaj smisla za humor
18
08.11.2019 01:00
Na sklonjenih hrbtih koalicijskih partnerjev je v središče političnega dogajanja vkorakalaLevica. Brez ene resne odgovornosti, ... Več.
Piše: Anuša Gaši
Evropa med neizprosno demografijo in "zarukanim nacionalizmom": Ali slovenski narod odmira?
21
05.11.2019 00:34
Demografska gibanja v Evropi so v glavnem alarmantna in vzbujajo upravičene skrbi. Če odmislimo Kosovo, potem se evropske države ... Več.
Piše: Anej Sam
Klinični center kot mikrokozmos slovenske države: insajderski esej o negativni selekciji
12
03.11.2019 22:00
Pričujoči tekst pozorno preberite, saj se v njem skriva posebno, presenetljivo sporočilo, ki je povezano z datumom objave: ... Več.
Piše: Blaž Mrevlje
Yoko Ono & Marina Abramović: Bolje je biti oseba en dan, kot senca tisoč let.
10
02.11.2019 21:00
Bistvena razlika med umetniškim delomYoko Ono(1933) inMarino Abramović(1946) je v tem, da Yoko Ono proizvaja umetniške dogodke, ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Britanski davkoplačevalci se ne dajo: Levičarska zloraba besed in "Mala rdeča knjižica"
13
27.10.2019 19:00
V politiki so levičarji že od nekdaj dobri pri izkrivljanju besed. Zgodovinska so bila profit pomeni izkoriščanje, kapitalizem ... Več.
Piše: Keith Miles
Korupcija za telebane: Kratek priročnik o korupciji in provizijah na Slovenskem
7
27.10.2019 09:00
Komentarji mojih zadnjih dveh prispevkov naportalu+so me vzpodbudili, da napišem nekaj o poslovnih navadah v Sloveniji.Nisem ne ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Mi, umetniki levi anarhisti, težko sprejmemo idejo, da je kultura največja vrednota
2
26.10.2019 21:20
Bralec, samo pomisli, kakšna mega skladovnica informacij je vpeta v digitalno vesolje. Vsako sekundo se širi. Točno to vesolje ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
O bednem filozofu: Ali je Boris Vezjak retardiran? Ali ima IQ višji od številke čevljev?
32
25.10.2019 14:00
Boris Vezjak ni znan in ne pomeni ničesar nikomur, vendar je v sebi osredotočil vso bedo filozofije. Ponazarja stanje prodanih ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
David Tasić (1962-2019)
3
24.10.2019 22:24
O vsem skupaj bi bilo lažje posneti film kot pisati. Na srečo je bila večina prizorov naših skupnih osemdesetih polna ... Več.
Piše: Franci Zavrl
Stati inu obstati: Proces impeachmenta zoper Donalda Trumpa prehaja v novo fazo
5
23.10.2019 22:04
Impeachment je v Združenih državah ponovno dobil zagon. Ankete javnega mnenja mu postajajo naklonjene, kar budno spremljajo tako ... Več.
Piše: Božo Cerar
Konec mita o dobrem ustavnem sodišču: Primer Accetto in moralna integriteta sodnikov
45
22.10.2019 23:15
Prilika o dveh ustavnih sodnikih, od katerih eden laže, drugi pa na laž opozori javnost, ne bi smela predstavljati večje moralne ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Katalonska neodvisnost: V Evropo prek Madrida ali Barcelone?
26
20.10.2019 19:00
Zunanji ministerMiro Cerarnajbrž ni dobro vedel, kaj govori, ko je španski policijski in pravosodni teror v Kataloniji razglasil ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
So Adrio Airways prodali slamnatemu skladu, ker je bilo treba zabrisati sledi sumljivih poslov?
13
20.10.2019 09:00
Agonija Adrie Airways se še ni prav končala, pa nam Alenka Bratušek in Zdravko Počivalšek že ponujata novo avanturo:ustanovitev ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Oktavia. Trepanacija: Opera, ki je uprizorjena v odprti Leninovi glavi
1
19.10.2019 19:00
Biti sto let kasneje v istem političnem prostoru Lenina in poslušati opero o njegovem brutalnem boljševizmu, je poseben ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Dosje Slovenska vojska: Zakaj je Karl Erjavec tempirana bomba Šarčeve vlade
Uredništvo
Ogledov: 2,155
02/
Andraž Teršek: "Ustavno sodišče prepogosto odloča tako, da se najprej izbere končni rezultat, potem pa išče pot, ki naj bi legitimirala takšen rezultat."
Uredništvo
Ogledov: 2,224
03/
Zbogom, Levica! Šarcu bo zdaj še težje vladati, a na srečo ima nekaj smisla za humor
Anuša Gaši
Ogledov: 2,312
04/
Otto Skorzeny, "najnevarnejši človek v Evropi", tajni nacistični načrt za bombardiranje New Yorka in Hitlerjevi pomisleki glede atomske bombe
Shane Quinn
Ogledov: 1,646
05/
Slovenski intelektualci o razmerah v državi ob 30-letnici padca Železne zavese: "Danes bo že jutri včeraj"
Uredništvo
Ogledov: 2,030
06/
Meditacija o zidovih: Ugani, kdo pride danes na kosilo
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1,421
07/
70. let zveze NATO: Če na srečanju v Londonu članice ne bodo stopile skupaj, se ponujajo črni scenariji
Božo Cerar
Ogledov: 1,248
08/
Parlamentarna preiskovalna komisija v zadevi Kangler in nenavadno obnašanje ustavnega sodišča
Angel Polajnko
Ogledov: 1,501
09/
Ustavno sodišče dokončno razsodilo: Obvezne glasbene kvote Mira Cerarja so neustavne!
Uredništvo
Ogledov: 1,736
10/
O bednem filozofu: Ali je Boris Vezjak retardiran? Ali ima IQ višji od številke čevljev?
Zvjezdan Radonjić
Ogledov: 8,872