Komentar

Karpo Godina: Ko se režija, kamera in montaža združijo v eni in isti osebi

Karpo Godina je edinstven umetnik filmskega sveta, sestavljen je iz balkanskih južnih in severnih vetrov, kultiviran in poln zauma. S svojim očesom usmerja svojo umetniško avtentičnost: je eden redkih, ki snema, režira in montira svoje filme. Medtem, ko gleda skozi objektiv in snema kader, za svoje filmske tovariše vnaprej montira sekvenco, ko snema kader za svoj film, v kameri že montira ideje naslednjega filma.

02.03.2019 22:51
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Karpo Godina   Splav Meduze   film   Théodore Géricault   Želimir Žilnik   Viba film

Foto: Mediaspeed

Karpo Godina s svojo avantgardistično občutljivostjo postopoma odstranjuje optimistične projekcije resničnosti, zato pa vse, kar proizvede v obliki filma, spodbuja našo evforijo in smeh.

Avantgardistična tavtologija, povzeta po elektronski pošti: "Kljub temu, da živčevje meduze sestavlja le enostavna mreža nevronov, so meduze izjemno učinkoviti plavalci, saj izkoriščajo prožnost svojih tkiv in vodne vrtince, da pridobijo nazaj del energije vsakega krčenja. Po merilu porabe energije glede na hitrost premikanja so najučinkovitejše plavalke med vsemi živalmi." Če to ne bi bil komenatar o umetnini in umetniku, bi lahko bilo zgodovinsko poročilo o prelomnem času, ko je Karpo Godina leta 1980 montiral svoj prvi igrani film Splav meduze. V času priprav na film in med samim snemanjem je umiral in umrl avtokrat, ki je dobil kodno ime po pištoli TT.

 

Vstopimo naravnost v sredico komentarja: Karpo Godina je edinstven umetnik filmskega sveta, sestavljen je iz balkanskih južnih in severnih vetrov, kultiviran in poln zauma. S svojim očesom usmerja svojo umetniško avtentičnost: je eden redkih, ki snema, režira in montira svoje filme. Medtem, ko gleda skozi objektiv in snema kader, za svoje filmske tovariše vnaprej montira sekvenco, ko snema kader za svoj film, v kameri že montira ideje naslednjega filma. V vseh svoji filmskih legah je meta-montažer.

 

Premaknimo se iz klasično-konceptualističnega časa (Rani radovi, režija Želimir Žilnik, kamera in montaža Karpo Godina, 1971, Zlati medved, Berlin) v svet postmodernističnega časa, ki je že zdavnaj za nami, v neposredno bližino filma Splav meduze (1980)!

 

Današnji komentar je posvečen umetnosti, kjer je v ospredju - montaža. Ne le filmska, temveč umetniška montaža nasploh. Karpo Godina je bil ves čas v neposredni bližini človeka, ki se je natančno zavedal moči atraktorske montaže. To je bil famozni scenarist, prevajalec, teoretik, dramaturg, supervizor Branko Vučičević. Drugi mož, ki se nahaja te dni v bližini Karpa Godine, je mož s posebnimi znanji, mož iz čisto drugega časa, to je famozni Dejan Kršić, projektant umetniške projekcije - Nova Evropa. Dejan Kršić je eden tistih, ki se natančno zaveda lepote atraktorske montaže. Te dni pripravlja kapitalno knjigo o umetnini-filmu Splav meduze. Današnji komentar o Karpu Godini in filmu Splav meduze je posvečen tudi njima!

 

Elektronska pošta: na straneh 241, 242, 243 v Kršićevi knjigi je Brankova varianta o drstenju Meduze. Lp, GK. 

 

Lp KG, II.: Oplojeno jajčece se razvije v ličinko, ki se pritrdi kot polip in nespolno tvori nove polipe, ob ustreznih razmerah začne tvoriti meduze. Te prosto plavajo okrog in ko dosežejo spolno zrelost, pričnejo izločati spolne celice. Krog se tako zaključi.

 

Montaža je fantastično umetniško sredstvo, mikronsko stičišče kronosa izhajajoče iz zaporedja kadrov, ki so lahko linearno ali nelinearno razporejeni. Umetnine najpogosteje sledijo notranji ali atraktorski montaži.

 

Zakaj sovražite Zenitizem? Ker je nov in aktiven? Kdor je proti Zenitizmu ali laže ali pa je idiot!

 

 

Théodore Géricault, Splav Meduze

 

 

Vstopimo naravnost v sredico: Karpo Godina sledi atraktorski montaži. Šele meta-montaža razjasni smisel filmskega jezika. Ona je tista, ki omogči filmu, da je ves filmski. Karpo Godina atraktira filmski kader, drastično plasti bližnje in divje asociacije. Če pogledamo v filmski jezik Karpa Godine, bi lahko izluščili definicijo filmske režije: Film je umetnost meta-montaže! Pozor, kamera teče, druga ponovitev: v filmski produkciji, v umetnosti filma, se redko zgodi, da se režija, kamera in montaža združijo v eni in isti osebi, pri Karpu Godini se.

 

Film Splav meduze je tekstura, ki me je in me bo verjetno do konca svojih dni vznemirjala: kaže mi, v kakšnem scefranem svetu živim. Splav meduze je film, ki tematizira umetnost in umetnike, ki izumljajo kozmopolitsko umetnost sredi balkanske palanke, sredi svetega Ligojna. Splav meduze tematizira kozmopolitsko umetnost protagonistov X1, X2 in X3. Da! To so bili umetniki, ki so se pustili izrabiti, da anonimni zgradijo nov svet! Film je omogočila davnega leta 1979 dramaturška skupina Viba filma v zasedbi Goran Schmidt, Drago Jančar in Aleksander Zorn.

 

Vas je blatna, kmetje verjamejo v vamiprje!

 

V Splavu meduze je vse verodostojno, evforično, polno umetniške želje, ki jo vidimo v emancipiranih učiteljicah v eni od banovin SHS, istočasno pa gledamo surovo Balkanijo. V filmu gledamo barbarogenije! Čeprav nas Splav meduze ne približa resničnosti nas približa bodočniški umetnosti. Nenehno presega faktografijo s fotografijo, z lepoto zmontirane fotografije.

 

Kdo prihaja? Nov čas prihaja in nove fotografije!

 

Film tematizira Ljubomirja Micića (Mišić) in njegovo avantgardsitično zenitistično tovarišijo, tematizira balkanskega umetnika bodočnika. Film žarči življenje umetnika avantgardista, medtem ko so umetniki avantgardisti na umetniški turneji, so na begu od stvarnosti. Film ukinja psihološko motiviranost protagonistov. Podobno kot umetniško gibanje ukinjaja v svojih umetninah psihološke motivacije. Sami delujejo antipsihološko. Zaradi različnih pobud se na izjemen način prelivajo v filmski kader, zato je v filmu vse izjemno.

        Kljub temu, da gradi Karpo Godina filmsko pripoved s pomočjo atraktorske montaže, se ne more upreti temu, da kader kompozicijsko organizira. Protagonisti X1, X2 in X3, se v pripovednem času ozavestijo in z distance doživljajo svoj notranji izraz. Ne umikajo se več v svojo umetniškost - poze, temveč sami sebe, svojo dramo zmontirajo v filmsko konstrukcijo. 

 

Še enkrat bom poskusil opisati razliko med konstrukcijo in kompozicijo v umetnosti. Konstrukcija kadra se sproži z notranjo ali atraktorsko montažo, kompozicija pa se organizira v samem kadru ali ritmu sekvence. Konec poskusa! 

 

Svoboda ali strip! Svoboda ali strip? Kakšna je razlika?  

 

Kadri so izpolnjeni s citatnostjo in z najvišjo stopnjo duhovne vertikalizacije. Kadri in skevence so navkljub citatni determiniranosti pri Karpu osvobojeni od oblike. Oblika nikoli ne razčloveči vsebine. Protagonisti živijo svoje življenje v notranji montaži. To je tisti trenutek, ko se umetnik-konstruktor v montaži razveseli montažnega spoja vse do neba!

 

Moja projekcija: kino avditorij je potrebno popolnoma odmakniti od resničnosti, šele tako lahko posamičen gledalec vstopi v očiščen prostor, kjer zasluti svet osvobajajoče anarhije. Avditorij prepozna v meta-montaži osvobajajočo spojino. Tako mu ni potrebno prevzeti vzvoda realne moči, istočasno pa se lahko anarhično zoprstavi ideologiji stvarnosti. 

 

Projekcija Splava meduze: že v naslednjem hipu vdre v igrani film dokumentaren film, ki atraktira avditorij s potujitvijo od filmske iluzije.

 

Lp GK III.: Krog se tako zaključi. Pri različnih skupinah ožigalkarjev je z evolucijo prišlo do sprememb v življenjskem krogu, odvisno od pogojev v okolju in strategije preživetja. Pri klobučnjakih meduza močno prevladuje, tako po dolgoživosti kot po velikosti. Polipi kubomeduz ne brstijo, temveč se neposredno preobrazijo v meduze. 

 

LpGK IV.: Splav Meduze (Brodolomnici s fregate Meduza) je remek-delo slikarja Theodorea Gericaulta, ki vsebuje resnični motiv brodoloma bojne ladje Meduza. Slika je bila prvič razstavljena na pariškem Salonu leta 1818. Sliko danes razumemo kot proto-romantično koordinato.

 

Karpo Godina s svojo avantgardistično občutljivostjo postopoma odstranjuje optimistične projekcije resničnosti, zato pa vse, kar proizvede v obliki filma, spodbuja našo evforijo in smeh.

 

Lp GK V.: Walter Benjamin v Moskvi! Karpo Godina v New Yorku v Momi! Na tem mestu bi lahko nastopil lep konec. Lep pozdrav, Karpo Godina!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
Posledice vse bolj številnih nepismenih politikov bodo za Slovenijo vsak dan hujše
7
17.11.2019 09:00
Hrvaška politologinja Mirjana Kasapović je v Globusu začudeno napisala, da je Šarec politični amater za enkratno uporabo in da ... Več.
Piše: Tino Mamić
Vsak komentar je bolj ali manj teoretični hrup, ki niha med abstraktnim in narativnim
1
16.11.2019 22:00
Opozoriti vas moram, da je moje današnje besedilo bolj v območju teoretskega kot pripovednega. Komentirati samo zato, da ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Visco in Monigo: Sobotni izlet v preteklost
0
16.11.2019 11:00
Na občini v Viscu priznavajo, da je ime njihovega mesteca vFurlaniji, nekaj deset kilometrov od slovensko-italijanske meje, ... Več.
Piše: Božo Cerar
70. let zveze NATO: Če na srečanju v Londonu članice ne bodo stopile skupaj, se ponujajo črni scenariji
11
11.11.2019 20:00
Severnoatlantsko zavezništvo se sooča z najbolj kompleksno in nepredvidljivo varnostno situacijo od svojega nastanka pred 70. ... Več.
Piše: Božo Cerar
Meditacija o zidovih: Ugani, kdo pride danes na kosilo
15
10.11.2019 19:30
Kaj bi rekli v New Yorku, če bi kdo izjavil, da se je Svetovni trgovinski center leta 2001 podrl na dve strani: na ZDA in na ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Parlamentarna preiskovalna komisija v zadevi Kangler in nenavadno obnašanje ustavnega sodišča
8
10.11.2019 09:59
Močno dvomim, da bi ustavni sodniki kljub svoji vzvišenosti prezrli pričanje Franca Kanglerja pred preiskovalno komisijo, saj so ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Človeštvo se bo na koncu pobilo med sabo, navkljub vsemu pa smo v boju za lepoto sveta!
15
09.11.2019 20:00
Ljudje smo edini med živalmi, ki smo sposobni pogledati v svoje možgane, mogoče smo jih celo sposobni rekonstruirati in na novo ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Zbogom, Levica! Šarcu bo zdaj še težje vladati, a na srečo ima nekaj smisla za humor
18
08.11.2019 01:00
Na sklonjenih hrbtih koalicijskih partnerjev je v središče političnega dogajanja vkorakalaLevica. Brez ene resne odgovornosti, ... Več.
Piše: Anuša Gaši
Evropa med neizprosno demografijo in "zarukanim nacionalizmom": Ali slovenski narod odmira?
21
05.11.2019 00:34
Demografska gibanja v Evropi so v glavnem alarmantna in vzbujajo upravičene skrbi. Če odmislimo Kosovo, potem se evropske države ... Več.
Piše: Anej Sam
Klinični center kot mikrokozmos slovenske države: insajderski esej o negativni selekciji
12
03.11.2019 22:00
Pričujoči tekst pozorno preberite, saj se v njem skriva posebno, presenetljivo sporočilo, ki je povezano z datumom objave: ... Več.
Piše: Blaž Mrevlje
Yoko Ono & Marina Abramović: Bolje je biti oseba en dan, kot senca tisoč let.
10
02.11.2019 21:00
Bistvena razlika med umetniškim delomYoko Ono(1933) inMarino Abramović(1946) je v tem, da Yoko Ono proizvaja umetniške dogodke, ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Britanski davkoplačevalci se ne dajo: Levičarska zloraba besed in "Mala rdeča knjižica"
13
27.10.2019 19:00
V politiki so levičarji že od nekdaj dobri pri izkrivljanju besed. Zgodovinska so bila profit pomeni izkoriščanje, kapitalizem ... Več.
Piše: Keith Miles
Korupcija za telebane: Kratek priročnik o korupciji in provizijah na Slovenskem
7
27.10.2019 09:00
Komentarji mojih zadnjih dveh prispevkov naportalu+so me vzpodbudili, da napišem nekaj o poslovnih navadah v Sloveniji.Nisem ne ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Mi, umetniki levi anarhisti, težko sprejmemo idejo, da je kultura največja vrednota
2
26.10.2019 21:20
Bralec, samo pomisli, kakšna mega skladovnica informacij je vpeta v digitalno vesolje. Vsako sekundo se širi. Točno to vesolje ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
O bednem filozofu: Ali je Boris Vezjak retardiran? Ali ima IQ višji od številke čevljev?
32
25.10.2019 14:00
Boris Vezjak ni znan in ne pomeni ničesar nikomur, vendar je v sebi osredotočil vso bedo filozofije. Ponazarja stanje prodanih ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
David Tasić (1962-2019)
3
24.10.2019 22:24
O vsem skupaj bi bilo lažje posneti film kot pisati. Na srečo je bila večina prizorov naših skupnih osemdesetih polna ... Več.
Piše: Franci Zavrl
Stati inu obstati: Proces impeachmenta zoper Donalda Trumpa prehaja v novo fazo
5
23.10.2019 22:04
Impeachment je v Združenih državah ponovno dobil zagon. Ankete javnega mnenja mu postajajo naklonjene, kar budno spremljajo tako ... Več.
Piše: Božo Cerar
Konec mita o dobrem ustavnem sodišču: Primer Accetto in moralna integriteta sodnikov
45
22.10.2019 23:15
Prilika o dveh ustavnih sodnikih, od katerih eden laže, drugi pa na laž opozori javnost, ne bi smela predstavljati večje moralne ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Katalonska neodvisnost: V Evropo prek Madrida ali Barcelone?
26
20.10.2019 19:00
Zunanji ministerMiro Cerarnajbrž ni dobro vedel, kaj govori, ko je španski policijski in pravosodni teror v Kataloniji razglasil ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
So Adrio Airways prodali slamnatemu skladu, ker je bilo treba zabrisati sledi sumljivih poslov?
13
20.10.2019 09:00
Agonija Adrie Airways se še ni prav končala, pa nam Alenka Bratušek in Zdravko Počivalšek že ponujata novo avanturo:ustanovitev ... Več.
Piše: Angel Polajnko
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Dosje Slovenska vojska: Zakaj je Karl Erjavec tempirana bomba Šarčeve vlade
Uredništvo
Ogledov: 2,235
02/
Andraž Teršek: "Ustavno sodišče prepogosto odloča tako, da se najprej izbere končni rezultat, potem pa išče pot, ki naj bi legitimirala takšen rezultat."
Uredništvo
Ogledov: 2,277
03/
Otto Skorzeny, "najnevarnejši človek v Evropi", tajni nacistični načrt za bombardiranje New Yorka in Hitlerjevi pomisleki glede atomske bombe
Shane Quinn
Ogledov: 1,720
04/
Zbogom, Levica! Šarcu bo zdaj še težje vladati, a na srečo ima nekaj smisla za humor
Anuša Gaši
Ogledov: 2,334
05/
Slovenski intelektualci o razmerah v državi ob 30-letnici padca Železne zavese: "Danes bo že jutri včeraj"
Uredništvo
Ogledov: 2,057
06/
Meditacija o zidovih: Ugani, kdo pride danes na kosilo
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1,444
07/
70. let zveze NATO: Če na srečanju v Londonu članice ne bodo stopile skupaj, se ponujajo črni scenariji
Božo Cerar
Ogledov: 1,271
08/
Parlamentarna preiskovalna komisija v zadevi Kangler in nenavadno obnašanje ustavnega sodišča
Angel Polajnko
Ogledov: 1,533
09/
Posledice vse bolj številnih nepismenih politikov bodo za Slovenijo vsak dan hujše
Tino Mamić
Ogledov: 974
10/
O bednem filozofu: Ali je Boris Vezjak retardiran? Ali ima IQ višji od številke čevljev?
Zvjezdan Radonjić
Ogledov: 8,914