Razkrivamo

Éric Vuillard, Dnevni red: Sestanek v Berghofu (3)

Okrog enajstih dopoldne, po nekaj odžebranih vljudnostih, se za avstrijskim kanclerjem zapro vrata Hitlerjeve pisarne. In začne se eden najbolj fantastičnih in grotesknih prizorov vseh časov. Ohranilo se je eno sámo pričevanje. Zapis Kurta von Schuschnigga.

15.03.2019 20:00
Piše: Uredništvo
Ključne besede:   Kurt Schuschnigg   Adolf Hitler   Berghof   Avstrija   Anschluss   Ribbentropp   Keitel

Z najbolj bolečim poglavjem svojih spominov, Rekviemom za Avstrijo, nekolikanj drobnjakarskim navedkom iz Tassa, pisec svojo skromno pripoved začne pri enem od berghofških oken. Na Führerjevo povabilo avstrijski kancler sede, prekriža noge in jih spet odkriža, ni mu najbolj prijetno. Počuti se odrevenelega, povsem brez moči. Spet je tu prejšnja tesnoba, visi izpod stropnih kaset, skriva se pod naslanjači. Ne vedoč, kaj bi rekel, Schuschnigg [1] zasuče glavo in občuduje razgled; potem z navdušenjem omeni odločilna srečanja, ki so se bržčas odvila v tej pisarni. Hitler ga takoj postavi na hladno: "Tu nisva zato, da bi se pogovarjala o razgledu ali o vremenu!" Schuschnigg otrpne, potem skuša z nabuhlim in okornim nagovorom popraviti vtis in omeni klavrni avstrijsko-nemški sporazum iz julija 1936, kot da je prišel samo zato, da bi razjasnil nekaj zanemarljivih težavic. Slednjič s skrajnim, obupnim naporom, opirajoč se zgolj na rešilno bilko svoje dobronamernosti, avstrijski kancler izjavi, da zadnja leta vodi izrazito nemško politiko, poudarjeno nemško! In prav tu ga je čakal Adolf Hitler.

 

"Ah, vi temu pravite nemška politika, gospod Schuschnigg? Narobe, storili ste vse, da bi nasprotovali nemški politiki!" rjuje nanj. Po Schuschniggovem nespretnem opravičilu Hitler razjarjen napne še višjo struno: "Sicer pa Avstrija ni nikoli storila ničesar, kar bi koristilo Nemčiji. Njena zgodovina je eno sámo zaporedje izdajstev."

 

Schuschniggove dlani so v trenutku mokre; kako velika se mu zdi soba! Vendar je vse videti spokojno. Naslanjači so prekriti s cenenimi tapiserijami, blazinice so premehke, opaži enolični, senčnike na svetilkah zastirajo majhni cofki. Schuschnigg se na lepem znajde sam na brisanem prostoru, pod prostranim zimskim nebom, nasproti visokih gorá. Okno postaja vse bolj veliko. Hitler bolšči vanj s svojimi bledimi očmi. Schuschnigg spet prekriža noge in si popravi naočnike.

 

Hitler mu v nekem trenutku reče "gospod", neomajni Schuschnigg mu še naprej pravi "kancler"; Hitler mu bere levite, Schuschnigg se v obrambo baha s svojo nemško politiko; nemški kancler nesramno žali Avstrijo in rjove, da je njen prispevek k nemški zgodovini enak ničli, Schuschnigg pa, strpen in velikodušen, kakor je, namesto da bi se obrnil na petah in se na kratko poslovil, kot priden učenček v spominu zaman išče primer kakšnega znamenitega avstrijskega prispevka k zgodovini. V skrajni zmedenosti z neznansko naglico brska po žepih stoletij. Toda njegov spomin je votel, svet je votel, Avstrija je votla. Führerjeve oči vztrajno vrtajo vanj.

 

In kaj naposled najde v naglici in obupu? Beethovna. Najde dobrega starega Ludwiga van Beethovna, jeznoritega gluhca, republikanca in zagrizenega samotarja. Beethovna potegne na dan v svoj stiski, pijančevega sina in umazanca; Kurt von Schuschnigg, avstrijski kancler, rasistični in preplašeni aristokratek, prav Beethovna izvleče iz žepa zgodovine in kot z belo cunjo pomaha z njim Hitlerju pred nosom. Ubogi Schuschnigg. Z glasbenikom gre nad norost, z Deveto simfonijo nad grožnjo vojaškega napada, s tremi drobnimi notami iz Appassionate bi rad dokazal, da je Avstrija odigrala pomembno vlogo v zgodovini.

 

"Beethoven ni Avstrijec," ga zavrne Hitler – tudi slepa kura zrno najde –, "ampak je Nemec." Kar je res. Schuschnigg ni bil niti pomislil na to. Beethoven je Nemec, o tem ni nobenega dvoma. Rojen je v Bonnu. In Bonn, kakorkoli obrnemo, tudi če neopazno malce nategnemo zemljevid, tudi če prebrskamo vse anale zgodovine, Bonn nikoli ni bil avstrijsko mesto, ampak prav zares nikoli. Bonn ni Avstriji nič bližje kot Pariz. Kot če bi rekli, da je Beethoven Romun ali celo Ukrajinec, tudi ti dve deželi ne ležita nič dljè. In čemu bi ne bil Hrvat, ko smo že pri tem, ali Marseillčan, saj Marseille navsezadnje ni dosti bolj daleč kot Dunaj?

 

"Res je," zamomlja Schuschnigg, "ampak je posvojen Avstrijec." Resnično smo zelo daleč od srečanja dveh državnih poglavarjev.

 

Vreme je čemerno. Pogovora je konec. Čaka ju skupno kosilo. Z ramo ob rami se spustita po stopnicah. Tik pred vhodom v jedilnico Schuschniggu v oči pade velik Bismarckov portret: leva veka mogočnemu kanclerju neusmiljeno pada na oko, njegov pogled je hladen, naveličan; koža je videti ohlapna. Vstopita v dvorano in sedeta; Hitler sredi mize, avstrijski kancler nasproti njega. Obed poteka brez posebnosti. Hitler je videti sproščen, postane celo zgovoren. Z otroškim zanosom pripoveduje, da bo v Hamburgu dal zgraditi največji most na svetu. Potem doda, očitno se ne more zaustaviti, da bo dal kmalu zgraditi najvišje zgradbe, da bodo Američani videli, kako v Nemčiji gradijo višje in bolje kot v Združenih državah. Preselijo se v salon. Mladi esesovci postrežejo s kavo. Končno se Hitler umakne in avstrijski kancler začne kaditi kot Turek.

 

 

Kancler Kurt Schuschnigg je bil koroško-slovenskih korenin, kar nakazuje že germanizirani priimek (Šušnik).

 

 

Kar je ohranjenih Schuschniggovih fotografij, nam kažejo dve podobi: zapet in strog obraz na eni in plaho, zadržano, skoraj sanjavo obličje na drugi strani. Na neki znameniti sliki ima trdno stisnjene ustnice, izgubljen pogled in mlahavo telo, kot da bo zdaj zdaj padel. Slika je nastala leta 1934 v hotelskem apartmaju v Ženevi. Schuschnigg stoji, nemara nekoliko nemiren. V njegovih potezah in drži je nekaj mlahavega, mečkavega. Zdi se, da v roki drži list papirja, toda slika je nejasna, spodnji del prekriva temna lisa. Če natančno pogledamo, vidimo, da je z roko zmečkal poklopec na žepu suknjiča, opazimo pa tudi neki nenavaden predmet, mogoče rastlino, ki se je na desni prikradla v okvir slike. Toda fotografije, ki sem jo pravkar opisal, ne pozna nihče. Če si jo hočete ogledati, morate v Francosko narodno knjižnico, na oddelek za grafike in fotografije. Slika, ki jo poznamo, je obrezana in na novo uokvirjena. In zato nihče, razen nekaj nižjih arhivarjev, zadolženih za razvrstitev in hrambo dokumentov, ni videl slabo zaprtega poklopca na Schuschniggovem žepu, ne nenavadnega predmeta – rastline ali bogvedi česa – na desni strani fotografije, ne lista papirja. Na novo sestavljena slika pušča čisto drugačen vtis. Ozarja jo nekakšen uraden pomen, nekakšna spodobnost. Treba je bilo odstraniti le nekaj nepomembnih milimetrov, košček resnice, in že je avstrijski kancler videti veliko resnejši, manj zbegan kot na izvirnem odtisu; kot da bi majhna zožitev zornega polja, odstranitev motečih elementov in zgostitev pozornosti zgolj nanj Schuschniggu dale nekaj več teže. Veščina pripovedi je prav v tem, da nobena podrobnost ni nedolžna.

 

Toda zdaj in tu, na Berghofu [2], pač ne gre za tehtnost ali spodobnost. Tu velja en sam izrez, velja ena sama veščina prepričevanja, velja ena sama pot, kako doseči svoje – ustrahovanje. Da, tukaj vlada strah. Konec je s pomenljivimi vljudnostmi, z zadržanimi oblikami gospostva, z videzom. Tukaj mali junker trepeta od strahu. Schuschnigg si ne bo nikoli opomogel od nesramnosti, s kakršno so tod ravnali z njim. Malce pozneje bo o tem potožil enemu svojih pomočnikov, počutil se je globoko užaljenega. In vendar ne odide, nobenega nezadovoljstva ne pokaže, mirno kadi. Prižiga si čik na čik.

 

Mineta dve dolgi uri. Okrog šestnajstih Schuschnigga in njegovega svetovalca povabijo, naj se v sosednji sobi pridružita Ribbentropu [3] in von Papnu [4]. Predstavita jima nekaj členov novega sporazuma med državama in poudarita, da so to zadnje koncesije, ki jih je še pripravljen dati Führer.

 

In kaj zahteva ta sporazum? Za začetek zahteva – prazna formula brez pravega učinka –, da se Avstrija in Reich posvetujeta o vseh mednarodnih vprašanjih, ki zadevajo obe državi. Zahteva – in tu stvari postanejo napete –, da so nacionalsocialistične ideje v Avstriji dovoljene in da nacist Seyss-Inquart [5] postane opolnomočeni minister za notranje zadeve – v nebo vpijoče vmešavanje v izključno avstrijske notranje zadeve. Zahteva tudi, da za člana vlade imenujejo razvpitega nacista dr. Fischböcka. Nadalje terja amnestijo za vse naciste v avstrijskih zaporih, vključno s kriminalci. Zahteva, da se vsi nacionalsocialistični uslužbenci in oficirji vrnejo na prejšnja delovna mesta z vsemi pripadajočimi jim pravicami. Terja takojšnjo izmenjavo kakih stotih častnikov med državama in imenovanje nacista Glaiseja-Horstenaua za avstrijskega vojnega ministra. Nazadnje zahteva – še zadnja žalitev – odpust direktorjev avstrijskih propagandnih služb. Našteti ukrepi morajo stopiti v veljavo v osmih dneh, v zameno za to – sanjska koncesija – pa "Nemčija potrjuje neodvisnost Avstrije in izraža svojo privrženost konvenciji iz julija 1936", ki je le še mrtva črka na papirju. In za konec, nezaslišan stavek po vsem, kar smo pravkar prebrali: "Nemčija se odpoveduje vsakršnemu vpletanju v avstrijske notranje zadeve." Človek bi mislil, da sanja.

 

Vname se razprava, Schuschnigg skuša omiliti nemške zahteve; predvsem pa skuša ohraniti svojo čast. Prepirajo se okrog podrobnosti. Kot krastače okrog mlake, ki se pulijo za isto oko in za isti zob in si ju izmenično podajajo. Nazadnje Ribbentrop pristane, da popravijo tri člene, in po skrbnem proučevanju vnese nekaj neznatnih sprememb. Na lepem je razprava prekinjena: Hitler pokliče Schuschnigga na pogovor na štiri oči.

 

Pisarna se koplje v svetlobi električnih svetilk. Hitler jo z dolgimi koraki meri po dolgem in počez. Avstrijski kancler vnovič začuti nelagodje. Komaj se usede, že ga Hitler naskoči in mu pove, da mu ponuja zadnji poskus sprave. "Tu je načrt," reče, "nobenih pogajanj ne bo več. Niti vejice ne spremenim! Ali podpišete ali pa sva opravila s pogovori. Odločil se bom ponoči." Führerjev obraz je videti nadvse resen in zlovešč.

 

Tisti trenutek se kancler Schuschnigg znajde pred svojim najhujšim ponižanjem ali poveličanjem. Bo nasedel ceneni zvijači in sprejel ultimat? Telo je orodje užitka. Hitlerjevo je v nenehnem gibanju. Napeto je kot avtomat in strupeno kot pljunek. Hitlerjevo telo se je zalezlo v sanje in zavest, odkriti ga je moč v sencah časa, na zidovih zaporov, plazi se pod pogradi, povsod tam, kjer ljudje puščajo sledi prikazni, ki jih preganjajo. Nemara se prav v trenutku, ko Hitler vrže svoj ultimat Schuschniggu v obraz, prav v trenutku, ko se usoda sveta po muhastem spletu časa in prostora za hip, za en samcat hipec znajde v rokah Kurta von Schuschnigga, nemara se prav v tem trenutku vsega nekaj sto kilometrov stran v umobolnici v Ballaiguesu Louis Soutter [6] pripravlja, da na papirnat prtiček s prsti nariše enega svojih temačnih plesov. Odvratni in grozljivi pajaci poskakujejo na obzorju sveta, po katerem se kotali črno sonce. Okostnjaki in prikazni vznikajo iz megle in tekajo in bežijo v vse smeri. Ubogi Soutter. Dobrih petnajst let že živi v tem azilu, petnajst let že slika svojo tesnobo na zavržene ostanke papirja, na uporabljene kuverte, pobrane iz košev za smeti. V trenutku, ko se na Berghofu odloča o usodi Evrope, se mi te njegove skrivnostne osebice, ki se zvijajo kot jeklena žica, zdijo kot prerokba.

 

Soutter se je po dolgem bivanju daleč od doma, zelo daleč, na tujem, na drugem koncu sveta, vrnil v zaskrbljujoče slabem stanju. Po vrnitvi je živel od priložnostnih zaslužkov. Udinjal se je kot muzikant na plesnih čajankah med turistično sezono, kamorkoli je šel, ga je spremljal slab glas o duševni neuravnovešenosti. Iz obraza mu je sijala globoka otožnost. Zaprli so ga v azil v Ballaiguesu. Vsake toliko je ušel; shiranega in napol zmrznjenega so ga vsakič pripeljali nazaj. Zgoraj v svoji sobici je kopičil skico na skico, nagrmadil je pošastno skladovnico risb, ki prikazujejo temna, brezoblična bitja, velikanske trzajoče pohabljence. Njegovo telo je bilo mršavo, izčrpano od dolgih potepanj po okolici. Njegova lica so bila upadla, izvotljena; ostal je brez zob. Ko zavoljo artroze, ki mu je pokvečila dlani, ni mogel več držati svinčnika ali čopiča, je okrog leta 1937, napol slep, začel slikati s prsti, ki jih je pomakal v črnilo. Bilo mu je skoraj sedemdeset let. Takrat je naredil svoja najlepša dela; začel je slikati trume temačnih, vročično begajočih človeških senc. Kot kaplje krvi. Kot roji kobilic v naskoku. Ta prisilna razgibanost je domovala v Soutterjevem duhu, nekakšna obsedenost, ki ga je navdajala z grozo. Toda če pomislimo, kaj se je ta čas, ko je dolga leta čemel za zidovi v Ballaiguesu sredi Jure, dogajalo okrog njega v Evropi, si lahko rečemo, da ta neusahljivi tok črnih, zvitih, trpečih in opletajočih teles, da te ogrlice kadavrov zagotovo nekaj napovedujejo. Lahko bi rekli, da ubogi Soutter, ujet v svojo norost, s prsti, nemara celo nezavedno, izrisuje počasno agonijo sveta, ki ga obdaja. Lahko bi rekli, da stari Soutter slika pogrebni obred sveta, povorko vseh pošasti tega sveta, ki stopajo za vegastim mrliškim vozom. Vse se spreminja v plamene in gost dim. Svoje skrivenčene prste pomaka v majhen črnilnik in nam ponuja mrtvo resnico svojega časa. Neznanski mrtvaški ples.

 

Na Berghofu smo daleč od Louisa Soutterja, daleč od njegove nenavadne plahosti, daleč od obednice v Ballaiguesu. Tu se ukvarjajo z veliko bolj pritlehnimi nalogami. V trenutku, ko Louis Soutter nemara namaka svoje omrtvičene prste v črnilnik, Schuschnigg nepremično strmi v Adolfa Hitlerja. Pozneje je v knjigi spominov zapisal, da je imel Hitler čaroben vpliv na ljudi. In dodal: "Hitler je sogovornika najprej pritegnil z magnetično močjo, potem pa ga je odbil s tolikšno silovitostjo, da je med njima zazijal prepad, ki ga ni bilo moč z ničimer premostiti." Kot vidimo, ne skopari z ezoteričnimi razlagami, naš vrli Schuschnigg. Z njimi opravičuje svojo šibkost. Kancler Tretjega rajha je nadnaravno bitje, kakršno si je prizadevala prikazati Goebbelsova propaganda, onstransko, zastrašujoče, navdihnjeno bitje.

 

 

Navdušenje na Dunaju ob Hitlerjevevi paradni vožnji skozi center mesta.

 

 

Naposled Schuschnigg klone. Še huje. Nekaj zamomlja v opravičilo. Potem izjavi, da je pripravljen podpisati, vendar si dovoli majhno pripombo, najbolj ponižno in najbolj nedolžno, kar si jih je mogoče misliti, pa tudi najbolj mevžasto: "Rad bi vas samo opozoril," doda z vidno mešanico lokavosti in šibkosti, od katere se kar krivi, "da s tem podpisom ne boste ničesar pridobili." V tem trenutku najbrž neznansko uživa v Hitlerjevem presenečenju. Uživa v tem edinem drobcu premoči nad Adolfom Hitlerjem, ki mu ga je naklonila usoda. Da, tudi Schuschnigg najbrž uživa, ampak čisto drugače, nemara tako, kot se svojih mehkih rožičkov veseli polž. Da, najverjetneje neznansko uživa. Premolk po njegovi pripombi traja célo večnost. Schuschnigg okuša svojo majčkeno zmagoslavje. In se krivi na stolu.

 

Hitler osuplo strmi vanj. Kaj mu hoče povedati? "Po naši ustavi," šolmoštrsko poprime Schuschnigg, "lahko samo najvišji predstavnik oblasti v državi, se pravi predsednik republike, imenuje člane vlade. Tudi amnestija sodi med izključno njegova pooblastila." Za to torej gre, ne le da je klonil pred Hitlerjem, zdaj se hoče skriti za tujim hrbtom. V trenutku, ko je oblast postala žaltava, jo je mali avtokratek na lepem pripravljen deliti z drugimi.

 

A še bolj nenavaden je Hitlerjev odziv. Tudi on zamomlja: "Torej imate pravico … ", kot da mu ni čisto jasno, kaj se dogaja. Z ugovori ustavnega prava si ni ravno domač. Mož, ki je v propagandne namene za vsako ceno vzdrževal pološčen videz, se naenkrat počuti povsem izgubljenega. Ustavno pravo je kot matematika, pri njem se ne da goljufati. Še enkrat zamomlja: "Morate … " Takrat Schuschnigg najbrž zares užije trenutek zmagoslavja: končno ga je ugnal v kozji rog! S pravom ga je ugnal, s študijem prava, s svojim doktoratom! Končno: bleščeč advokat je ugnal zakotnega in neukega hujskača! O pač, ustavno pravo obstaja, pa ne le za termite in miši, ne, pač pa za kanclerje, za prave državnike, zakaj ustavna norma, dragi gospod, vam prav tako učinkovito zastavi pot kot drevesno deblo ali policijska zapora!

 

Takrat Hitler v stanju skrajne vzdraženosti surovo odpre vrata pisarne in se zadere v vežo: "General Keitel!" [4] Potem se obrne k Schuschniggu in mu sikne: "Pozneje vas pokličem."

 

Schuschnigg odide, vrata se zapro.

 

General Keitel je med procesom v Nürnbergu opisal prizor, ki je sledil. Bil mu je edina priča. Ko je general stopil v sobo, mu je Hitler preprosto velel, naj se usede, in sédel tudi sam. Za skrivnostnimi lesenimi vrati mu je Führer priznal, da mu nima ničesar pametnega reči, in nato za hip molče otrpnil. Nobeden se ni ganil. Hitler se je zatopil v misli, Keitel pa je brez besed sedél poleg njega. Kancler je v Keitlu videl samo kmeta na šahovnici, navadnega pešaka in nič drugega, in ga tako tudi uporabljal. In zato se, naj je videti še tako nenavadno, v dolgih minutah tega posveta ni zgodilo nič, dobesedno nič. Vsaj Keitel trdi tako.

 

Medtem sta Schuschnigg in njegov svetovalec strahoma pričakovala najhujše. Pomislila sta tudi na aretacijo. Preteklo je petinštirideset minut … Z Ribbentropom in von Papnom sta še naprej v prazno razpravljala o določilih sporazuma; le čemu, ko pa je Hitler izjavil, da ne bo spremenil niti vejice? Schuschnigg si je s tem vlival samozaupanje, na vse kriplje si je prizadeval, da bi bil položaj videti kar najbolj normalen. Zato se je vêdel, kot da prisostvuje resničnemu sestanku med državnima poglavarjema, kot da je še vedno predstavnik suverene države. V resnici pa svojemu klavrnemu položaju ni hotel dati uradnega videza, saj bi ga s tem dokončno zapečatil.

 

Naposled Hitler znova pokliče Kurta von Schuschnigga k sebi. In glej, kot po skrivnostnih pravilih odrske umetnosti, ko po hladu zaveje toplina in se vzdušje spremeni od enega dejanja do drugega, nikjer nobenih spotik več! "Odločil sem se – prvič v svojem življenju –, da spremenim sprejeto odločitev," reče Adolf Hitler, kot bi mu storil neprecenljivo uslugo. Mogoče se ob tem celo rahlo nasmehne. Kadar se nasmehnejo gangsterji ali nori blazneži, se jim je težko upreti; človek si želi čim hitreje odpraviti vzrok svoje nesreče, želi si miru. Med dvema postajama moralnega trpinčenja deluje nasmeh neverjetno blagodejno, kot zjasnitev po nevihti. "Vendar ponavljam," nadaljuje Hitler in zaupnosti iznenada primeša kanček resnobnosti, "to je zadnji poizkus. Pričakujem, da bo sporazum v treh dneh stopil v veljavo." In čeprav niso ničesar spremenili in niso upoštevali niti že dogovorjenih drobcenih popustkov in čeprav je bil rok za iztek ultimata brez pojasnila skrajšan za pet dni, Schuschnigg pristane, ne da bi trenil. Na koncu z močmi se, kot bi si izpogajal ne vem kakšno koncesijo, podpiše pod sporazum, ki je še sramotnejši od prvotnega.

 

Ko dokumenti odromajo v tajništvo, se nadaljuje prijateljski pogovor. Za krono večera Hitler na lepem začne Schuschniggu praviti "gospod kancler". Nazadnje podpišejo pretipkane izvode, nakar kancler Tretjega rajha Schuschnigga in njegovega svetovalca povabi, naj ostaneta na večerji. Povabilo vljudno odklonita.

 

_________________

[1] Kurt von Schuschnigg (1897-1977), avstrijski politik in kancler koroško-slovenskega porekla je bil zadnji avstrijski kancler pred Hitlerjevo priključitvijo Avstrije (Anschluß) 13. marca 1938. Med leti 1934 in 1938 je vladal z diktatorskimi pooblastili, po odstopu in priključitvi Avstrije Tretjemu Reichu pa so ga nacisti aretirali in ga do konca vojne zaprli. Po osvoboditvi Avstrije je emigriral v Združene države, kjer je dobil državljanstvo in postal univerzitetni profesor prava. V Avstrijo se je vrnil leta 1968.

[2] Berghof, Hitlerjeva planinska rezidenca in občasno glavni štab v Obersalzbergu v Bavarskih Alpah, blizu Berchtesgadna (tik ob avstrijski meji).

[3] Joachim von Ribbentrop (1893–1946), zunanji minister Tretjega rajha med letoma 1938 in 1945. Na nürnberškem procesu je bil kot vojni zločinec obsojen na smrt in obešen (kot prvi med obsojenci).

 

[4] Franz von Papen (1879–1969), nemški plemič, generalštabni oficir (med prvo svetovno vojno) in politik. Leta 1932 je bil nemški kancler, prav on je predsedniku von Hindenburgu svetoval, naj Hitlerja sprejmejo v vlado, češ da ga bodo tako lažje nadzorovali; v letih 1933 in 34 je bil Hitlerjev podkancler. Vlado je zapustil po noči dolgih nožev (poleti 1934).

[5] Arthur Seyss-Inquart (1892–1946), avstrijski nacistični politik, ki je dva dni (od 11. do 13. marca 1938) opravljal dolžnosti avstrijskega kanclerja, tik pred priključitvijo (Anschluss) Avstrije Tretjemu rajhu. Med vojno je bil viceguverner v okupirani Poljski (1939-1940), državni komisar (Reichskommissar) v Holandiji (1940–1945), tik pred koncem vojne pa je aprila 1945 nasledil Ribbentropa na položaju zunanjega ministra. Na nürnberškem procesu so ga obsodili na smrt in obesili.

[6] Louis Soutter (1871–1942), švicarski umetnik, violinist, slikar in risar. Po študiju arhitekture, glasbe in slikarstva v Ženevi, Lozani, Bruslju in Parizu se je poročil z Američanko in se preselil v ZDA. Tam je nekaj časa poučeval in postal predstojnik Oddelka za likovno umetnost na Colorado Collegeu. Leta 1902 je obolel za depresijo in se vrnil v Švico, kjer je sprva igral violino v Grand Théâtru v Ženevi in v simfoničnem orkestru v Lozani. Večino svojih likovnih del je ustvaril v zavetišču za umobolne (Asile de Jura) v Ballaiguesu v švicarskih Alpah, kjer je skoraj neznan in zapuščen živel od leta 1923 do smrti. S pomočjo bratranca Le Courbisierja in Jeana Gionoja ga je odkril francoski slikar Jean Dubuffet in ga vključil v svojo zbirko »surove umetnosti« (Art brut), čeravno Soutterjevo delo nikakor ne pripada temu likovnemu izrazu.

[7] Wilhelm Keitel (1882–1946), nemški feldmaršal, vrhovni poveljnik nemških oboroženih sil med drugo svetovno vojno. Poslušno je izpolnjeval Hitlerjeve ukaze in bil na nürnberškem procesu zaradi vojnih zločinov obsojen na smrt in likvidiran.

 

V sodelovanju z založbo Beletrina objavljamo tretji del zgodbe francoskega režiserja in pisateja Erica Vuillarda. Po mnenju britanskega časnika The Guardian gre za "temeljito in očarljivo delo, ki združuje črno komedijo in politično katastrofo". Dnevni red (L'Ordre du Jour) je pripoved o Hitlerjevem vzponu na oblast in ključnih dogodkih, ki so privedli do izbruha II. svetovne vojne 1. septembra 1939.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
2
Dosje Livar: Kako so plenili po največji slovenski livarni, ki ji grozi celo stečaj
1
26.05.2020 23:05
Največja livarna v Sloveniji s sedežem v Ivančni Gorici, ki skupaj s proizvodnim obratom v Črnomlju zaposluje 750 delavcev, je ... Več.
Piše: Uredništvo
Dosje Slovenski gozdovi, 1. del: Vsak dan nam iz naših državnih gozdov pokradejo za najmanj 40.000 evrov!
6
25.05.2020 22:00
V tednu slovenskih gozdov, s čemer želimo posebej izpostaviti pomembnost tega vprašanja, začenjamo s serijo člankov o ... Več.
Piše: Uredništvo
Ko profesor javno piše predsedniku: O dezinfekciji toksične slovenske medijske scene
12
21.05.2020 20:42
Spoštovani gospod predsednik, glede na vaš osebni ugled in ugled vaše institucije vas pozivam, da organizirate javno razpravo o ... Več.
Piše: Uredništvo
SODNA PORAVNAVA: Opravičilo Marku Kolblu in družbi Europlakat, d.o.o.
0
19.05.2020 17:00
V skladu s sodno poravnavo, sklenjeno na podlagi 307. člena Zakona o pravdnem postopku 15. maja 2020 na Okrožnem sodišču v ... Več.
Piše: Uredništvo
Kako rešiti slovenski turizem? Če ne bo hitre akcije in denarja, se nam obeta katastrofa!
1
15.05.2020 12:00
Koronavirusna epidemija bo resno prizadela slovenski turizem. Letošnja sezona bo zdesetkana, to je verjetno neizogibno. Turizem ... Več.
Piše: Bine Kordež
Začenja se lov na novega ustavnega sodnika ali sodnico: Kdo so kandidati političnih strank?
4
13.05.2020 00:20
Sedem bo kandidatov za izpraznjeno sodniško mesto na Beethovnovi, so nam namignili zaupni viri. Objavljamo vsa imena, ki po ... Več.
Piše: Andrej Černe
Zdravstvo po epidemiji: Kateri so trije temeljni pogoji za ureditev slovenskega zdravstva
3
12.05.2020 00:28
Dvanajst uglednih slovenskih zdravnikov je na portalu zdravstvo.si objavilo poziv vsem odločevalcem, zlasti pa zakonodajalcem, ... Več.
Piše: Uredništvo
Poziv finančnemu ministru Andreju Širclju: Ne ponavljajte zablode s TEŠ 6, ustavite projekt Drugega tira!
9
08.05.2020 23:30
Ali bo koronavirus pripomogel k novemu razmisleku in drugačnemu odnosu do največjih državnih investicij? Nujna je revizija ... Več.
Piše: Vili Kovačič
Blaž Zgaga je Deutsche Welle zakuhal mednarodni novinarski škandal, jezni in užaljeni Nemci se zdaj branijo z aroganco
25
07.05.2020 23:40
Nagrada za svobodo govora, ki jo je od Deutsche Welle prejel tudi slovenski novinar Blaž Zgaga, je po besedah generalnega ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
"Evrozadolževanje" v času epidemije: Slovenija lahko "pokuri" še dobrih 5 milijard evrov, ki jih verjetno nikoli ne bo treba vrniti!
9
06.05.2020 22:50
Od kod kar naenkrat toliko denarja, se marsikdo sprašuje v aktualnih razmerah, ko države skoraj že tekmujejo med seboj, katera ... Več.
Piše: Bine Kordež
Medijske žrtve koronavirusa: Govorica telesa glavnih igralcev t.i. afere Maske v oddaji Tarča
32
01.05.2020 23:55
Oddaja Tarča se bo zapisala v zgodovino medijskega poročanja po najmanj dveh vidikih. Najprej zato, ker gre za pomembno oddajo ... Več.
Piše: Edvard Kadič
Bitenc proti Bitencu: Kako bi zmešnjava zaradi Marka Bitenca in Marka Bitenca lahko zatresla vladno koalicijo
34
29.04.2020 23:30
Pred nami je nadaljevanje prve epizode nove televizijske serije Maske, v kateri so ministra Počivalška obtožili, da je po ... Več.
Piše: Uredništvo
Kaj vse so vam mediji zamolčali o ozadju afere Maske, pa bi bilo pošteno, da bi vam povedali
25
25.04.2020 01:45
Slovenija ima novega heroja, ki dobiva dimenzije stripovskega junaka, njegovo ime se že pojavlja na grafitih. V nekoliko ... Več.
Piše: Uredništvo
Ko mešetarjenje okoli lokalnega avtomobilskega salona razkrije vse slabosti nacionalne okoljske zakonodaje
3
19.04.2020 23:15
Zgolj usoda oziroma višja sila, če smo bolj natančni, je poskrbela, da se saga o načrtovanem avtomobilskem salonu luksuznih ... Več.
Piše: Uredništvo
Konfucijev svet, 2.del: Kaj je prava vloga vlade in kako naj se ljudem vlada?
0
19.04.2020 09:00
Knjiga o Konfuciju ameriškega novinarja Michaela Schumana v prevodu Uroša Kalčiča ni klasična biografija, ki bi se ukvarjala ... Več.
Piše: Uredništvo
Ko bo epidemije koronavirusa konec, pride na vrsto manjše zlo: menjave nekaterih šefov državnih podjetij
4
16.04.2020 02:20
Vlada je naposled le ustregla pričakovanjem medijev in javnosti ter imenovala celjskega odvetnika Janeza Stuška za novega ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
ARSO deluje zakonito in pravočasno, zavrača navedbe o "šlampariji"
0
15.04.2020 18:00
V skladu s 26. členom Zakona o medijih vam pošiljamo zahtevek za popravek ter prikaz drugih dejstev in okoliščin. Zahteva za ... Več.
Piše: Uredništvo
Človeške in socialne stiske med epidemijo: "Otroci so preveč jedli, zmanjkalo nam je vsega."
4
14.04.2020 17:00
V sodelovanju z Zvezo prijateljev mladine Ljubljana Moste Polje objavljamo šest zgodb, ki bodo marsikoga od vas pretresle in ... Več.
Piše: Uredništvo
Prisilno degradiran razvojni in izvozni potencial IZUM in COBISS.Net: Kje smo in kje bi lahko bili?
2
13.04.2020 23:00
V državah Zahodnega Balkana je blizu 1300 nacionalnih, splošnih, visokošolskih in specialnih knjižnic ter več tisoč šolskih ... Več.
Piše: Tomaž Seljak
Konfucijev svet, 1. del: "Ljudje se v miru pripravljajo na vojno, v vojni pa na mir."
2
12.04.2020 11:00
Knjiga o Konfuciju ameriškega novinarja Michaela Schumana v prevodu Uroša Kalčiča ni klasična biografija, ki bi se ukvarjala ... Več.
Piše: Uredništvo
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
"V kritičnih prvih štirinajstih dnevih sem se res skrival. Niti za eno sámo minuto nisem stopil iz stanovanja, niti da bi napolnil svojo zalogo. Prvič sem šel ven ponoči."
Uredništvo
Ogledov: 3.542
02/
Dosje Slovenski gozdovi, 1. del: Vsak dan nam iz naših državnih gozdov pokradejo za najmanj 40.000 evrov!
Uredništvo
Ogledov: 2.560
03/
Bolna Slovenija (o bedakih med bedaki)
Simona Rebolj
Ogledov: 2.569
04/
Dialog s kolesarjem: "Da vas ni sram, ko po televiziji zagovarjate Janšo!"
Dimitrij Rupel
Ogledov: 2.542
05/
O anemični četrti veji oblasti, aktivnih državljanih in civilni družbi
Miha Burger
Ogledov: 1.628
06/
Ko profesor javno piše predsedniku: O dezinfekciji toksične slovenske medijske scene
Uredništvo
Ogledov: 1.688
07/
SODNA PORAVNAVA: Opravičilo Marku Kolblu in družbi Europlakat, d.o.o.
Uredništvo
Ogledov: 1.394
08/
Prebudite se! Prava gospodarska kriza šele prihaja. Njenih razsežnosti ne zna nihče napovedati, kaj šele zmodelirati.
Mark Stemberger
Ogledov: 1.611
09/
352 milijonov evrov za "turistične bone" Slovencev utegne pripeljati celo do prezasedenosti naših turističnih kapacitet!
Bine Kordež
Ogledov: 1.431
10/
Vrnitev vestfalske države: Posledice pandemije Covid-19 za mednarodne odnose
Božo Cerar
Ogledov: 1.161