Komentar

Univerza je edini prostor, pred katerim bi pokleknil in obmolknil

James Turrell je zgradil arhitekturno napravo, povezal je arhitekturne stroje za potrebe svetlobno umetniške izkušnje za proizvodnjo prostora, polnega svetlobe. V krater vulkana v Arizoni je postavil arhitekturne korpuse, s pomočjo katerih je organiziral umetniški kozmični pogled v pra-trenutek abstrakcije. Turrellova forma je avtonomen prostor njegove radikalne realnosti. Neznosna sila svobodne avantgardne umetnosti je tista, zaradi česar jo politike in religije potiskajo v ozadje ali celo nasilno ukinjajo. V Arizoni je to povsem drugače, tam jim je popolnoma vseeno, kaj kdo počne v puščavi.

23.03.2019 20:26
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   James Turrell   Roden   krater   univerza   Bauhaus   Gropius   Laszlo Mohloy-Nagy   ur-produkt   Edvard Zajec  

Turrell inscenira svetlobo, režira svetlobo, zato mi je tako blizu njegova umetnost.

Stilna formacija postgravitacija izhaja iz kroga. Postgravitacijski krog kroži, ne da bi sploh mogel izstopiti iz svojega risa, kajti v krogu ni nič takega, kar bi lahko iz njega sploh izstopilo, to je ta krožna vzročna praznina, to je to filozofsko razsvetljensko izhodišče, ki nas določa. Ne vem, kdaj smo ga sprejeli in vgradili v svojo avantgardistično držo, čeprav smo bili ves čas pozorni na vsako dejanje, ki je vrtinčilo naše mišljenje. Mogoče se je vrinil v našo umetnost že na samem začetku leta 1995, ko smo gradili Noordungovo postgravitacijsko kupolo skupaj z izvrstnima Vadimom Fiškinom in dramatikom Vladimirjem Stoisavljevićem. V tistem času smo dokončno zavrgli logiko križa, zagotovo pa se je to zgodilo z oblikoslovnim jezikom Dunje Zupančič in njenim zagovarjanjem oblike torusa. 

 

Obstaja še en popolnoma drugačen krog, fantastičen krog znanja, ki ga ne more dekonstruirati ne - Nič, ne - Bog. To je univerzitetni krog! Univerza je ena najlepših besed, njeno izhodišče je v besedi universitas, ki pomeni celota - združenje, združenje profesorjev. Združeni v univerzalnem umu. Univerza je prostor, kjer sije vse človeško znanje samo zato, da bi se ohranilo in zažarelo v najnovejšem vedenju. Univerza je edini prostor, pred katerim bi pokleknil in obmolknil. Naj bo tako! Že molčim!

 

 

***

 

Včeraj je ob svoji stoletnici nastanka Filozofska fakulteta organizirala simpozij z naslovom Bauhaus - Baumensch. V Moderni galeriji je obležila stoto obletnico oblikovalske šole Bauhaus in stoto obletnico ustanovitve Univerze v Ljubljani.

 

Tržaška historična avantgarda je bila večkrat povod, da sem javno premišljeval o njenem sprožilcu, o Bauhausu. Zato sem bil verjetno povabljen, da kot govorec spregovorim na simpoziju Filozofske fakultete. Seveda ne mislim pred vami obnavljati svojega prispevka, a sem se kljub temu odločil, da bom danes komentiral razvoj Bauhausovega ur-produkta / pra-izdelka, ki za svojo materijalizacijo in manifestacijo uporablja svetlobo. Pozor! ur-produkt ni prototip, predserijski izdelek, ur-produkt je umetnost sama. Poleg tega sem v prejšnjem komentarju pustil za seboj v odstavku o dekonstrukcijski arhitekturi nedokončano misel, ki pa je pomembna v razvojni črti ur-produkta: Če me je Peter Noever česa naučil s svojo energetsko didaktiko, me je tega, da ko metodološko zavržemo razum, se nam v naslednjem hipu oblikuje popolnoma druga vrsta razuma. S tem pa se oblikuje druga, nova oblika kot v primeru genija Jamesa Turella!

 

Bauhaus je imel dva generalna koncepta za časa svojega trajanja (1919-1933). Prvi je bil povezan z weimarsko fazo, v njej so študente šolali s pomočjo neposredne rokodelske obravnave materiala. Drugi koncept pa je bil dessauski, ki je bil povezan s spoznavanjem študentov z industrijsko, racionalistično produkcijo. Osrednje vezivo med obema konceptoma je bil razum, znanje, funkcija in metoda. V rokodelski logiki so se srečali z uporabo barv in barvne lestvice s pomočjo profesorja, metafizika Johanesa Ittena. Ta je učence opozarjal na združevanje barv, ki naj se seštejejo v svetlobi, v beli arhitekturi. Z industrijskim načinom mišljenja pa so uvedli v kurikulum, funkcionalizem, produkcijsko serialnost in oblikovanje proto-tipov. Osrednji profesor je bil Laszlo Mohloy-Nagy. Obe fazi pa so povezovali ur-produkti oziroma pra-izdelki.

 

Gropiusovo šolo Bauhaus so v ključnem zgodovinskem trenutku nasilno ukinili. Njeno namembnost so nacisti, ne boste verjeli, spremenili v šolo za gospodinje. Dobesedno! Seveda je imela šola svoje življenje in vpliv tudi po nacistični ukinitvi. Prevdvsem v Chicagu in v šoli Black Mountain v Severni Karolini, v ZDA. Če bi kdo ta trenutek pred menoj hotel ponižati delo Gropiusa, Meyerja ali Mies van der Rohea, bi se odplazil od mene kot ponižana glista. Bauhaus je izoblikoval sekularni proces, ki ga je z raziskovanjem posamične bivanjske enote prenesel na planetarni urbanizem. Umetnost je prodor drugega sveta v naš obstoječi svet, v našo zgodovino.

 

 

Ur-produkt Bauhaus, Dessau

 

Svetlobno-prostorski modulator (Svetlobna podpora za električni oder) je Lazslo Moholy-Nagy proizvedel med leti 1922-1930. S svojo kinetiko in svetlobo modulator še danes proizvaja idejo prostora. S pomočjo vira energije, posledično svetlobe, ki spreminja barve, ta projecira sence. Svetloba pada na konstrukcije, sence pa izrišejo volumen, ki priča o obstoju našega obdajanja, o prostoru. Istočasno pa ga proizvaja. To je ključni ur-produkt XX. stoletja, ki oblikuje svet umetnosti s svetlobo.

 

 

Ur-produkt Nove Tendence, Zagreb-Vitanje

 

Spektralni modulator je Edvard Zajec proizvajal v letih med 1968-1971-1979-2014. To je umetniška naprava, s pomočjo katere računalnik preračuna vsak glasbeni ton, odigran s petimi prsti roke v barvo. Projecira jo prek ekranizrane svetlobe na transparento polje (steklo). Če pogledamo skozi pet transparentnih noslicev svetlobe (stekel), vidimo dobesedno barvno zvočno sliko. V kozmično-zvočnem seštevku čakamo na ideal, ko naj bi se v popolni barvni harmoničnosti ta seštel v beli barvi, v svetlobi. Težnja spektralnega modulatorja je težnja k beli popolnosti.

 

Lazslo Moholy-Nagy in Edvard Zajec sta izumila vsak svojo napravo umetniške manifestacije. Nič več skulpturo, v primeru Lazsla Moholy Naghya je to elektro-kinetična naprava, v primeru Edvarda Zajca pa računalniško-zvočna naprava.

 

 

***

 

Ur-produkt, vulkanski krater Roden, Arizona: James Turrell je zgradil arhitekturno napravo, povezal je arhitekturne stroje za potrebe svetlobno umetniške izkušnje za proizvodnjo prostora, polnega svetlobe. V krater vulkana je postavil arhitekturne korpuse, s pomočjo katerih je organiziral umetniški kozmični pogled v pra-trenutek abstrakcije. V umetnost je uvedel - nevideno, ta pa v gledalcu sproži - izkušnjo. Turrell pravi, da manipulira z gledalčevo realno izkušnjo. Njegov hram umetnosti obstaja samo zato, da omogoči umetniški pogled, opremljen z duhom. V hramu hrani umetnost samo!

 

 

 

 

Poglejmo v operativni umetniški koncept Jamesa Turrella, v njegovo mistično obliko. Pozor! Prvič sem pred vami uporabil besedo - mistično. Bodimo previdni in občutljivi s to besedo. Njej dovolim, da izraža vsebino samo v povezavi z umetniškimi stili, ker stili so resnično največja skrivnost človeškega bivanja.

 

Turrell inscenira svetlobo, režira svetlobo, zato mi je tako blizu njegova umetnost. Njegov ur-produkt je namenjen spoznanju o svetlobi, o svetu in iluzijah. V svoji umetnosti uporablja tako naravno kot nadzorovano svetlobo. Brez zadržkov uporablja tehnologije, ki omogočajo odrsko iluzijo (svetlobna podpora za električni oder). Turrellov svetlobni modulator je čudovita destilacija kozmizma, mistike in umetnosti, ki uprizarja vizualno bistvo. To je umetnik, ki slika svoje vizualizacije z nebom, včasih s horizontom, največkrat s supremacijo in računalniško modulacijo.

 

Turrellova forma je avtonomen prostor njegove radikalne realnosti. Neznosna sila svobodne avantgardne umetnosti je tista, zaradi česar jo politike in religije potiskajo v ozadje ali celo nasilno ukinjajo. V Arizoni je to povsem drugače, tam jim je popolnoma vseeno, kaj kdo počne v puščavi. Duh časa pa deluje prek svobodne volje umetnika tudi v Arizoni, v krogu Maleviča, v krogu Turrella in v krogu Zajca.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
Zakaj javno podpiram Andraža Terška kot kandidata za ustavnega sodnika
0
04.06.2020 00:59
Ko je pred leti za ustavnega sodnika kandidiral Klemen Jaklič, sem ga brez pomislekov podprl. Iz treh razlogov: Ker pravo res ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
O zmožnosti zaveze
0
02.06.2020 23:30
Samo moški, ki je v sebi pripoznal svojo ženskost, je na žensko sposoben gledati kot na subjekt in ne zgolj kot na objekt ... Več.
Piše: Boštjan M. Zupančič
In memoriam Janez Kocijančič: Dolgoletni tihi patriarh levice
15
02.06.2020 00:45
O Janezu Kocijančiču bo v prihodnjih dneh napisanega in povedanega, predvsem pa iz Wikipedie prepisanega toliko, da smo se na ... Več.
Piše: Aljoša Pečan, Dejan Steinbuch
Janez Janša, pridne čebelice in pogoltni paraziti
25
31.05.2020 10:00
Podcenjevanje človeških zmožnosti je brezmejno. Ker tovrstno prozorno nakladanje že pri povprečno razgledanem in inteligentnem ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Država od vseh stanj najbolj uživa v izrednem stanju
16
30.05.2020 23:19
Menim, da je glede na aktualni družbeni cunami več kot smiselno ponovno komentirati umetniško zvrst - bioumetnost. Ravno ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Jani Möderndorfer in Gregor Židan sta slovenska Zlatan Ibrahimović in Luis Figo
9
29.05.2020 23:54
Je politično prestopništvo izvoljenih predstavnikov ljudstva sprejemljivo? Po zakonu je dovoljeno, toda ali je tudi legitimno? ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Uredniški komentar: Zakaj je v resnici odstopil Dejan Židan in kdo se mu je odrekel
13
29.05.2020 02:40
Bolj kot jeremijade o pritiskih na neodvisno novinarstvo nas lahko skrbi kvaliteta tega silno neodvisnega novinarstva, ki je ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Vrnitev vestfalske države: Posledice pandemije Covid-19 za mednarodne odnose
5
25.05.2020 01:13
COVID-19 ni vplival le na nas posameznike in odnose med nami, ampak tudi na akterje v mednarodni skupnosti in odnose med njimi. ... Več.
Piše: Božo Cerar
Dialog s kolesarjem: "Da vas ni sram, ko po televiziji zagovarjate Janšo!"
6
24.05.2020 10:00
Da vas ni sram, je glasno vzkliknil mladenič, ki je ravno prislonil svoj bicikel k zidu, na katerem piše Papirnica. Prvi ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Kraftwerk: Mi smo otroci Fritz Langa, Gordona Craiga, Karla Čapka, Josepha Beuysa in Wernherja von Brauna
0
23.05.2020 23:59
Združeno umetniško delo Kraftwerk praznuje letos pol stoletja od začetka svojega delovanja. Že to dejstvo je več kot dovolj, da ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
In memoriam Bert Pribac (1933-2020)
3
23.05.2020 20:00
Negoval je svoj istrski vinograd in oljčni gaj, se živahno vključeval v dogajanja v istrskem in širšem slovenskem prostoru. ... Več.
Piše: Milan Gregorič
Prebudite se! Prava gospodarska kriza šele prihaja. Njenih razsežnosti ne zna nihče napovedati, kaj šele zmodelirati.
8
22.05.2020 21:00
Zapornikova dilema iz teorije igre nam govori, da smo v Sloveniji pravzaprav akterji v istem zaporu. Lahko se med seboj ... Več.
Piše: Mark Stemberger
Delavske pravice se ne ščitijo s tem, da se uzakonja, kdaj naj kdo dela in kdaj počiva
13
22.05.2020 11:00
V medijih se vrstijo objave in pozivi k zaprtju trgovin ob nedeljah. Nekateri ta predlog obravnavajo z ekonomskega, drugi s ... Več.
Piše: Jasmina P. Petavs
352 milijonov evrov za "turistične bone" Slovencev utegne pripeljati celo do prezasedenosti naših turističnih kapacitet!
7
20.05.2020 13:15
Vlada je v okviru tretjega paketa t.i. protikoronskih zakonov obravnavala tudi predlog o razdelitvi bonov za turistično ... Več.
Piše: Bine Kordež
O anemični četrti veji oblasti, aktivnih državljanih in civilni družbi
11
18.05.2020 22:30
Glas posameznika je le glas vpijočega v puščavi? Aja? Seveda, če se tako odločimo, če to sprejmemo. Lahko pa je tudi glas na ... Več.
Piše: Miha Burger
Bolna Slovenija (o bedakih med bedaki)
16
17.05.2020 11:00
VSlovenijije spet izbruhnila epidemija okužbe z najvišjo možno stopnjo nalezljivosti. Bolezen še ni dobro raziskana, ker so ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Lado Kralj: Iz transnacionalnega New Yorka je pogledal v globino Moravč
0
17.05.2020 00:46
Lado Kralj spada s svojo performativno naravo med svetovne gledališke protagoniste, ki so uprizorili veliko spremembo. Uprli so ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Dve neprijetni vprašanji za poražence in tri za zmagovalce zadnjega tridesetletja
18
16.05.2020 07:33
16. maja, torej danes, mineva trideset let od zaprisege prve slovenske demokratično izvoljene vlade. V tem obdobju smo izvedli ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Poslednji vzpon (In memoriam Tone Škarja)
6
16.05.2020 07:00
Tone Škarja je bil človek pronicljivega uma, ki ni šparal jezika, ko je bilo treba neposredno povedati resnico ali svoje mnenje. ... Več.
Piše: Mire Steinbuch
Free Press: O svobodi tiska
23
13.05.2020 21:30
Zdi se samoumevno, da v primerno delujoči demokraciji obstaja svoboden tisk. Prav tako je samoumevno, da bi moralo obstajati ... Več.
Piše: Keith Miles
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Uredniški komentar: Zakaj je v resnici odstopil Dejan Židan in kdo se mu je odrekel
Dejan Steinbuch
Ogledov: 5.984
02/
Dosje Slovenski gozdovi, 1. del: Vsak dan nam iz naših državnih gozdov pokradejo za najmanj 40.000 evrov!
Uredništvo
Ogledov: 5.776
03/
Dosje slovenski gozdovi, 2. del: Če kmetijska ministrica Aleksandra Pivec ne bo spet ustrahovana, potem so direktorju Zavoda za gozdove Damjanu Oražmu naposled šteti dnevi!
Uredništvo
Ogledov: 3.457
04/
In memoriam Janez Kocijančič: Dolgoletni tihi patriarh levice
Aljoša Pečan, Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.809
05/
Dosje Livar: Kako so plenili po največji slovenski livarni, ki ji grozi celo stečaj
Uredništvo
Ogledov: 2.126
06/
O zmožnosti zaveze
Boštjan M. Zupančič
Ogledov: 1.584
07/
Janez Janša, pridne čebelice in pogoltni paraziti
Simona Rebolj
Ogledov: 1.906
08/
Dialog s kolesarjem: "Da vas ni sram, ko po televiziji zagovarjate Janšo!"
Dimitrij Rupel
Ogledov: 3.490
09/
Jani Möderndorfer in Gregor Židan sta slovenska Zlatan Ibrahimović in Luis Figo
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.621
10/
Vrnitev vestfalske države: Posledice pandemije Covid-19 za mednarodne odnose
Božo Cerar
Ogledov: 1.520