Komentar

Univerza je edini prostor, pred katerim bi pokleknil in obmolknil

James Turrell je zgradil arhitekturno napravo, povezal je arhitekturne stroje za potrebe svetlobno umetniške izkušnje za proizvodnjo prostora, polnega svetlobe. V krater vulkana v Arizoni je postavil arhitekturne korpuse, s pomočjo katerih je organiziral umetniški kozmični pogled v pra-trenutek abstrakcije. Turrellova forma je avtonomen prostor njegove radikalne realnosti. Neznosna sila svobodne avantgardne umetnosti je tista, zaradi česar jo politike in religije potiskajo v ozadje ali celo nasilno ukinjajo. V Arizoni je to povsem drugače, tam jim je popolnoma vseeno, kaj kdo počne v puščavi.

23.03.2019 20:26
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   James Turrell   Roden   krater   univerza   Bauhaus   Gropius   Laszlo Mohloy-Nagy   ur-produkt   Edvard Zajec  

Turrell inscenira svetlobo, režira svetlobo, zato mi je tako blizu njegova umetnost.

Stilna formacija postgravitacija izhaja iz kroga. Postgravitacijski krog kroži, ne da bi sploh mogel izstopiti iz svojega risa, kajti v krogu ni nič takega, kar bi lahko iz njega sploh izstopilo, to je ta krožna vzročna praznina, to je to filozofsko razsvetljensko izhodišče, ki nas določa. Ne vem, kdaj smo ga sprejeli in vgradili v svojo avantgardistično držo, čeprav smo bili ves čas pozorni na vsako dejanje, ki je vrtinčilo naše mišljenje. Mogoče se je vrinil v našo umetnost že na samem začetku leta 1995, ko smo gradili Noordungovo postgravitacijsko kupolo skupaj z izvrstnima Vadimom Fiškinom in dramatikom Vladimirjem Stoisavljevićem. V tistem času smo dokončno zavrgli logiko križa, zagotovo pa se je to zgodilo z oblikoslovnim jezikom Dunje Zupančič in njenim zagovarjanjem oblike torusa. 

 

Obstaja še en popolnoma drugačen krog, fantastičen krog znanja, ki ga ne more dekonstruirati ne - Nič, ne - Bog. To je univerzitetni krog! Univerza je ena najlepših besed, njeno izhodišče je v besedi universitas, ki pomeni celota - združenje, združenje profesorjev. Združeni v univerzalnem umu. Univerza je prostor, kjer sije vse človeško znanje samo zato, da bi se ohranilo in zažarelo v najnovejšem vedenju. Univerza je edini prostor, pred katerim bi pokleknil in obmolknil. Naj bo tako! Že molčim!

 

 

***

 

Včeraj je ob svoji stoletnici nastanka Filozofska fakulteta organizirala simpozij z naslovom Bauhaus - Baumensch. V Moderni galeriji je obležila stoto obletnico oblikovalske šole Bauhaus in stoto obletnico ustanovitve Univerze v Ljubljani.

 

Tržaška historična avantgarda je bila večkrat povod, da sem javno premišljeval o njenem sprožilcu, o Bauhausu. Zato sem bil verjetno povabljen, da kot govorec spregovorim na simpoziju Filozofske fakultete. Seveda ne mislim pred vami obnavljati svojega prispevka, a sem se kljub temu odločil, da bom danes komentiral razvoj Bauhausovega ur-produkta / pra-izdelka, ki za svojo materijalizacijo in manifestacijo uporablja svetlobo. Pozor! ur-produkt ni prototip, predserijski izdelek, ur-produkt je umetnost sama. Poleg tega sem v prejšnjem komentarju pustil za seboj v odstavku o dekonstrukcijski arhitekturi nedokončano misel, ki pa je pomembna v razvojni črti ur-produkta: Če me je Peter Noever česa naučil s svojo energetsko didaktiko, me je tega, da ko metodološko zavržemo razum, se nam v naslednjem hipu oblikuje popolnoma druga vrsta razuma. S tem pa se oblikuje druga, nova oblika kot v primeru genija Jamesa Turella!

 

Bauhaus je imel dva generalna koncepta za časa svojega trajanja (1919-1933). Prvi je bil povezan z weimarsko fazo, v njej so študente šolali s pomočjo neposredne rokodelske obravnave materiala. Drugi koncept pa je bil dessauski, ki je bil povezan s spoznavanjem študentov z industrijsko, racionalistično produkcijo. Osrednje vezivo med obema konceptoma je bil razum, znanje, funkcija in metoda. V rokodelski logiki so se srečali z uporabo barv in barvne lestvice s pomočjo profesorja, metafizika Johanesa Ittena. Ta je učence opozarjal na združevanje barv, ki naj se seštejejo v svetlobi, v beli arhitekturi. Z industrijskim načinom mišljenja pa so uvedli v kurikulum, funkcionalizem, produkcijsko serialnost in oblikovanje proto-tipov. Osrednji profesor je bil Laszlo Mohloy-Nagy. Obe fazi pa so povezovali ur-produkti oziroma pra-izdelki.

 

Gropiusovo šolo Bauhaus so v ključnem zgodovinskem trenutku nasilno ukinili. Njeno namembnost so nacisti, ne boste verjeli, spremenili v šolo za gospodinje. Dobesedno! Seveda je imela šola svoje življenje in vpliv tudi po nacistični ukinitvi. Prevdvsem v Chicagu in v šoli Black Mountain v Severni Karolini, v ZDA. Če bi kdo ta trenutek pred menoj hotel ponižati delo Gropiusa, Meyerja ali Mies van der Rohea, bi se odplazil od mene kot ponižana glista. Bauhaus je izoblikoval sekularni proces, ki ga je z raziskovanjem posamične bivanjske enote prenesel na planetarni urbanizem. Umetnost je prodor drugega sveta v naš obstoječi svet, v našo zgodovino.

 

 

Ur-produkt Bauhaus, Dessau

 

Svetlobno-prostorski modulator (Svetlobna podpora za električni oder) je Lazslo Moholy-Nagy proizvedel med leti 1922-1930. S svojo kinetiko in svetlobo modulator še danes proizvaja idejo prostora. S pomočjo vira energije, posledično svetlobe, ki spreminja barve, ta projecira sence. Svetloba pada na konstrukcije, sence pa izrišejo volumen, ki priča o obstoju našega obdajanja, o prostoru. Istočasno pa ga proizvaja. To je ključni ur-produkt XX. stoletja, ki oblikuje svet umetnosti s svetlobo.

 

 

Ur-produkt Nove Tendence, Zagreb-Vitanje

 

Spektralni modulator je Edvard Zajec proizvajal v letih med 1968-1971-1979-2014. To je umetniška naprava, s pomočjo katere računalnik preračuna vsak glasbeni ton, odigran s petimi prsti roke v barvo. Projecira jo prek ekranizrane svetlobe na transparento polje (steklo). Če pogledamo skozi pet transparentnih noslicev svetlobe (stekel), vidimo dobesedno barvno zvočno sliko. V kozmično-zvočnem seštevku čakamo na ideal, ko naj bi se v popolni barvni harmoničnosti ta seštel v beli barvi, v svetlobi. Težnja spektralnega modulatorja je težnja k beli popolnosti.

 

Lazslo Moholy-Nagy in Edvard Zajec sta izumila vsak svojo napravo umetniške manifestacije. Nič več skulpturo, v primeru Lazsla Moholy Naghya je to elektro-kinetična naprava, v primeru Edvarda Zajca pa računalniško-zvočna naprava.

 

 

***

 

Ur-produkt, vulkanski krater Roden, Arizona: James Turrell je zgradil arhitekturno napravo, povezal je arhitekturne stroje za potrebe svetlobno umetniške izkušnje za proizvodnjo prostora, polnega svetlobe. V krater vulkana je postavil arhitekturne korpuse, s pomočjo katerih je organiziral umetniški kozmični pogled v pra-trenutek abstrakcije. V umetnost je uvedel - nevideno, ta pa v gledalcu sproži - izkušnjo. Turrell pravi, da manipulira z gledalčevo realno izkušnjo. Njegov hram umetnosti obstaja samo zato, da omogoči umetniški pogled, opremljen z duhom. V hramu hrani umetnost samo!

 

 

 

 

Poglejmo v operativni umetniški koncept Jamesa Turrella, v njegovo mistično obliko. Pozor! Prvič sem pred vami uporabil besedo - mistično. Bodimo previdni in občutljivi s to besedo. Njej dovolim, da izraža vsebino samo v povezavi z umetniškimi stili, ker stili so resnično največja skrivnost človeškega bivanja.

 

Turrell inscenira svetlobo, režira svetlobo, zato mi je tako blizu njegova umetnost. Njegov ur-produkt je namenjen spoznanju o svetlobi, o svetu in iluzijah. V svoji umetnosti uporablja tako naravno kot nadzorovano svetlobo. Brez zadržkov uporablja tehnologije, ki omogočajo odrsko iluzijo (svetlobna podpora za električni oder). Turrellov svetlobni modulator je čudovita destilacija kozmizma, mistike in umetnosti, ki uprizarja vizualno bistvo. To je umetnik, ki slika svoje vizualizacije z nebom, včasih s horizontom, največkrat s supremacijo in računalniško modulacijo.

 

Turrellova forma je avtonomen prostor njegove radikalne realnosti. Neznosna sila svobodne avantgardne umetnosti je tista, zaradi česar jo politike in religije potiskajo v ozadje ali celo nasilno ukinjajo. V Arizoni je to povsem drugače, tam jim je popolnoma vseeno, kaj kdo počne v puščavi. Duh časa pa deluje prek svobodne volje umetnika tudi v Arizoni, v krogu Maleviča, v krogu Turrella in v krogu Zajca.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
Stopila sem iz cone ugodja. Vem, kaj hočem: Čisto. Skupaj. Zdaj.
23
20.05.2019 20:50
Vstopila sem v politiko, četudi si tega nisem nikoli želela. Dovolj imam čakanja na spremembe. Dovolj vsakokratnega pričakovanja ... Več.
Piše: Urša Zgojznik
Vzporedna država
33
19.05.2019 20:56
Vzporedna država pomeni hkratni obstoj dveh držav: pravne in njej vzporedne. Medtem ko prva zamejuje reševanje družbenih in ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Kitajci in Titovo Velenje: Ko levica dela v interesu velekapitala in multinacionalk
5
19.05.2019 11:00
V bivšemTitovemVelenju se dogaja hud paradoks.Največja kakor leva, celo čisto zares komunistična stranka na svetu, ... Več.
Piše: Oskar M. Salobir
Problem povečevanja človeške energije Nikole Tesle so končno, po 119 letih prevedli v slovenščino
10
18.05.2019 22:59
Vselej sem se čutil dolžnega, da brez strahu in brez upoštevanja posledic izrazim katerokoli resnico, ki sem jo odkril, saj sem ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Humanistični deficit: Demokracija je šibkejša, kadar samo govorimo z enako mislečimi
13
16.05.2019 20:28
Sodobna družba potrebuje več človečnosti in prav humanistične vede se ob afirmativni podpori politike pokažejo kot pomemben ... Več.
Piše: Mihael Brejc
Meditacija po prireditvah ob 30. obletnici Majniške deklaracije in pred evropskimi volitvami
5
13.05.2019 19:00
Sprašujejo me, ali se je Majniška deklaracija uresničila in kaj si mislim o prihajajočih evropskih volitvah. Ugotavljam, da se ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Prvo televizijsko soočenje: Brez Tanje Fajon bi šla Evropa verjetno že zdavnaj k vragu
12
12.05.2019 22:26
Višek soočenja na nacionalki je zame s sicer drugače korektnim nastopom doseglaTanja Fajon. Z odgovorom na vprašanje, zakaj že ... Več.
Piše: Edvard Kadič
Arbitraža o meji: Pekel do zadnjega mejnika v Piranskem zalivu
8
12.05.2019 15:00
Očitno bo arbitraža o meji med Slovenijo in Hrvaško pomembna tema evropskih volitev.Tako je nakazala predstavitev slovenskih ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Ko hrup postane zvok demokracije
0
12.05.2019 09:05
Hrup nastopa proti patriotskim zborovskim harmoničnim estetikam, za katerimi bi se združevalci in razdruževalci radi skrili. Z ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Neizkušeni in šibki politiki so lahek plen verzirane stare garde, lobistov in medijev
8
09.05.2019 23:20
Stranka, ki se bori za demokracijo, jo mora najprej udejaniti v lastnih vrstah. Nekateri voditelji strank, zlasti če so bili ... Več.
Piše: Mihael Brejc
Jugonostalgični pacienti: Če bodo iznašli časovni stroj, se bo pol Slovencev hotelo vrniti v SFRJ!
56
08.05.2019 23:59
Če bo šlo tako naprej, bo maja 2020 že tričetrt Slovenije objokavalo štirideseto obletnico smrti Josipa Broza, jugonostalgija pa ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
1989-2019: Trideset let po Majniški deklaraciji
6
07.05.2019 22:00
Majniško deklaracijo lahkoštejemo kot prvi steber slovenske države, drugi steber predstavljajo demokratične volitve in ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
O globoki državi: "Šibka formalna oblast je nastala zato, da je Partija lahko neformalno obvladovala vse."
13
06.05.2019 20:59
Bom na naslednjih volitvah volil bolj pravičnega? Tistega, ki obljublja transparentnost, ki se bo boril proti prikriti oblasti? ... Več.
Piše: Miha Burger
Svoboda medijev: Kako je Julian Assange razgalil provincializem Društva novinarjev Slovenije
9
05.05.2019 21:24
Ob svetovnem dnevu svobode medijev sta obe naši novinarski združenji pokazali na svoj domačijski okvir. Pregon ustanovitelja ... Več.
Piše: Igor Mekina
Nekaj ljudi išče srečo in crkne od smeha
0
05.05.2019 06:00
Menim, da bi morala biti dolžina predstave Nekaj ljudi išče srečo in crkne od smeha skrbno varovana skrivnost. Še nikoli nisem v ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Zakaj ni v politiki več dobrih, sposobnih in modrih ljudi?
16
02.05.2019 22:30
Odlični posamezniki, ki povedo, kar mislijo, da je prav, so presenečeni, ko doživijo medijske diskvalifikacije samo zato, ker so ... Več.
Piše: Mihael Brejc
Violeta Tomić, preračunljiva političarka ali zgolj slaba igralka?
4
02.05.2019 00:00
Ni pomembno, ali so levi, desni ali na sredini glede svojih političnih prepričanj. Če še svojega stališča ne upaš imeti, kako ... Več.
Piše: Edvard Kadič
Medijski sodniki: "Proaktivno delovanje sodstva na področju odnosov z javnostmi"
12
01.05.2019 07:00
Nekateri sodniki in pravni strokovnjaki, občutljivi na kratenje ustavnih pravic, so v tem naslovu razbrali nadaljnji poskus ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Primer Zvjezdan Radonjič: Upor proti nezakonitim pritiskom ali kako je nek sodnik sodil po svoji vesti
19
29.04.2019 23:23
Zvjezdan Radonjič je tisti sodnik ljubljanskega Okrožnega sodišča, ki je v imenu petčlanskega sodnega senata razglasil ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Za dopolnilno zdravstveno zavarovanje so nujne drugačne rešitve
2
28.04.2019 22:03
Predlog ukinitve plačevanja dopolnilnega zdravstvenega zavarovanja (DZZ) in prenos med obvezno zdravstveno zavarovanje (OZZ) je ... Več.
Piše: Bine Kordež
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Bye Bye, Schengen!* Zunanji minister Cerar z norimi idejami škoduje nacionalnim interesom Slovenije!
Dejan Steinbuch
Ogledov: 3,836
02/
Vzporedna država
Zvjezdan Radonjić
Ogledov: 3,085
03/
Prvo televizijsko soočenje: Brez Tanje Fajon bi šla Evropa verjetno že zdavnaj k vragu
Edvard Kadič
Ogledov: 2,603
04/
Psihološki portret narcisoidnega perverzneža ali kako se upreti takemu izprijencu
Uredništvo
Ogledov: 1,553
05/
Kitajci in Titovo Velenje: Ko levica dela v interesu velekapitala in multinacionalk
Oskar M. Salobir
Ogledov: 1,235
06/
Stopila sem iz cone ugodja. Vem, kaj hočem: Čisto. Skupaj. Zdaj.
Urša Zgojznik
Ogledov: 1,078
07/
Meditacija po prireditvah ob 30. obletnici Majniške deklaracije in pred evropskimi volitvami
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1,497
08/
Azbestoza, nikoli dokončana zgodba: Največ obolelih se bo pojavilo leta 2020!
Aljoša Pečan
Ogledov: 1,327
09/
Arbitraža o meji: Pekel do zadnjega mejnika v Piranskem zalivu
Angel Polajnko
Ogledov: 1,363
10/
Humanistični deficit: Demokracija je šibkejša, kadar samo govorimo z enako mislečimi
Mihael Brejc
Ogledov: 981