Razkrivamo

Vlada proti ljudstvu: Kaj nam Cerarjevi prikrivajo glede arbitraže, da so vsi dokumenti tajni?!

Na zunanje ministrstvo je 15. aprila prispela zahteva po dostopu do informacije javnega značaja, s katero je slovenski državljan s stalnim prebivališčem v občini Piran zahteval, da se javno objavi celotna dokumentacija, ki jo je Slovenija vložila v spis na arbitražnem sodišču v Haagu kot pravno podlago za odločanje o arbitražnem sporazumu s Hrvaško. Vlagatelj zahteve je imel konkretno v mislih Memorandume in Protimemorandume Republike Slovenije iz leta 2013 ter odgovore Republike Slovenije iz leta 2016. Na zunanjem ministrstvu so njegovo zahtevo gladko zavrnili, češ da gre za zaupne dokumente, katerih razkritje bi pomenilo kršitev zaupnosti, to pa bi, če prav razumemo, škodovala ugledu Republike Slovenije. Toda takšni argumenti so za lase prevlečeni. Še več, obstaja utemeljena bojazen, da so na Mladiki takšno odločitev sprejeli na izrecno zahtevo ministra Mira Cerarja, čigar stranka SMC bo v nedeljo nastopila na evropskih volitvah; ne glede na to, da ankete SMC kažejo katastrofalen izkupiček, pa Cerar očitno noče tvegati objave vse arbitražne dokumentacije v tako občutljivem času, saj bi bržkone negativno vplivala na volilni rezultat. Ne gre pozabiti, da je bil prav on premier v času, ko je bil postopek na arbitražnem sodišču na vrhuncu in ko se je zgodil tudi škandal s hrvaškim prisluškovanjem Jerneju Sekolcu in Simoni Drenik. Nenazadnje pa je bil Miro Cerar premier tudi takrat, ko so v Haagu slovesno razglasili razsodbo, s katero je Slovenija po oceni neodvisnih analitikov dosegla Pirovo zmago. Če bi vlagatelj zahteve po dostopu do informacij javnega značaja, ki je po naših informacijah prav v teh dneh na zavrnilno odločbo ministrstva za zunanje zadeve že vložil pritožbo, uspel dokazati tudi vzročno zvezo med zavrnitvijo in evropskimi volitvami, bi lahko nemudoma izpostavili vprašanje osebne odgovornosti ministra Cerarja, kajti že poskus vplivanja na izdajo odločbe bi pomenil zlorabo položaja, kar pa je tudi kaznivo dejanje.

23.05.2019 21:15
Piše: Uredništvo
Ključne besede:   arbitraža   Miro Cerar   MZZ   zunanje ministrstvo   Karl Erjavec   dokument   Memorandum   zaupnost   Haag   javnost

Foto: portal+ / pca-cpa.org

Zahteva po razkritju vseh dokumentov, povezanih za arbitražo, je nujno in pravno utemljeno. Ljudstvo kot mandatar ima pravico vedeti, kako je mandant (tj. slovenska vlada oziroma njeni pooblaščenci na arbitražnem sodišču) branil njegove pravice in zastopal njegove interese. Mandatar ima tudi pravico vedeti, zakaj sojenje, za katero smo slovenski davkoplačevalci plačali 7 milijonov evrov, ni pripeljalo do končne rešitve problema in zakaj je Slovenija danes tako mednarodno izolirana.

Slovenski državljan s stalnim prebivališčem v piranski občini P. A. (ime je znano uredništvu) se je obrnil na portal+ kot nekdo, ki se je doslej trudil in trudil, da bi razumel vso zgodbo z izvrševanjem arbitražne odločbe (vir) o meji med Slovenijo in Hrvaško, pa mu to nikakor ni uspelo. In ker ni nacionalnega konsenza niti o tem, ali je v Haagu izdana odločba (t.i. Final Award) za Slovenijo uspeh ali poraz, se je odločil, da od ministrstva za zunanje zadeve zahteva vpogled v spis, ki je bil s strani Slovenije predložen arbitrom. Svojo zahtevo je formalno argumentiral na podlagi Zakona o dostopu do infromacij javnega značaja. Utemeljitev pa izhaja tudi iz dejstva, da je ljudstvo v Sloveniji na naknadnem zakonodajnem referendumo potrdilo mednarodno pogodbo in s tem dalo mandat vladi, da se v imenu ljudstva kot nosilca oblasti (3. člen ustave: "V Sloveniji ima oblast ljudstvo.") kar najbolje in učinkoviteje pogaja in zastopa interese državljank in državljanov Republike Slovenije.

 

Iz zunanjega ministrstva je P. A. 7. maja prejel zavrnilno odločbo. Podobno se je pred njim zgodilo že več drugim vlagateljem podobne zahteve. Vendar je v tem zadnjem primeru vseeno nekaj tako pomembnih podrobnosti, da si zaslužijo širšo medijsko osvetlitev, kajti nerešeno vprašanje meje med Slovenijo in Hrvaško se vleče že vse od slovenske osamosvojitve 25. junija 1991 dalje, pri čemer nobeni slovenski vladi doslej - in na koncu zaradi hrvaškega izstopa iz arbitražnega postopka niti arbitražnemu tribunalu v Haagu ne - ni uspelo skleniti veljavnega mednarodnega sporazuma z Republiko Hrvaško, ki bi dokončno določil mejo med državama.

 

 

Vlagatelj je tako od Mladike zahteval objavo celotne dokumentacije, ki jo je Republika Slovenija vložila v spis kot pravno podlago za odločanje o arbitražnem sporazumu med Vlado Republike Slovenije in Vlado Republike Hrvaške, ki je začel veljati 29. novembra 2010, in ki sta ga skupaj registrirali pri sekretariatu Organizacije združenih narodov v skladu s 102. členom Ustanovne listine Združenih narodov. Pisni del arbitražnega postopka je sicer potekal od februarja 2013 do marca 2014, potem pa je v času od 2. do 13. junija 2014 sledila ustna obravnava pred arbitražnim tribunalom v Haagu (vir). Temelj za odločanje pred arbitražnim tribunalom je bil sporazum med vladama Slovenije in Hrvaške, podpisan pod okriljem švedskega predsedstva Evropske unije 4. novembra 2009 v Stockholmu. Podpisnika sta bila Borut Pahor in Jadranka Kosor.

 

Kaj je torej zahteval vlagatelj? Da se objavijo oziroma da se mu omogoči vpogled v vso dokumentacijo, torej v:

 

1. Memorandume Republike Slovenije (Zvezek 1, 2, 3 in 4) z dne 13. 2. 2013,

 

2. Protimemurandume Republike Slovenije (Zvezek 1, 2, in 3) z dne 11. 11. 2013 in 

 

3. odgovore Republike Slovenije (Zvezek 1, 2, in 3) z dne 26. 2. 2016. 

 

 

Peti odstavek 6. člena Arbitražnega sporazuma (vir) določa, da je postopek pred arbitražnim sodiščem zaupen. Ni neznanka, da sta se stranki tega postopka dogovorili, da bosta pisni in ustni del postopka ostala zaupna v času trajanja postopka, medtem ko bo končna razsodba javna. Nesprejemljivo bi bilo stališče, da bi se določbe o zaupnosti razlagale tako, da Slovenija ne sme in ne more (enostransko ali s soglasjem Republike Hrvaške) razkriti vsebine postopka - dokumentacije pred arbitražnim sodiščem. Ravno nasprotno, Slovenija mora, je dolžna in bi morala nemudoma po razglasitvi (ko so se Karlu Viktorju Erjavcu orosile oči, kot je dejal sam v prvem odzivu za medije, misleč, da je Slovenija zmagala v tem sporu) zaradi mandata, ki ji ga je bilo podelilo ljudstvo na referendumu, nemudoma razkriti vse dokumente in dokumentacijo, da ljudstvo kot suveren nosilec oblasti vidi, ali je mandant storil res vse, kar bi bil mogel in moral storiti (in kot zatrjuje, da je) za najbolj ugodno rešitev (kot je je mandant javno v medijih in drugje tudi oglaševal – tudi med t.i. referendumsko kampanjo) spora med dvema suverenima državama, ki predmetnega spora nista bili sposobni rešiti na drugačen način.

 

 

Predsednik arbitražnega tribunala Gilbert Guillaume bere končno odločitev (Final Award).

 

 

Dejstvo je, da je slovenska vlada preložila odgovornost odločanja o arbitražnem sporazumu na slovenske volivce, ki so ponovno (tako kot na plebiscitu ali referendumu o vstopu v EU in NATO) zmogli toliko razuma in zaupanja, da so kot mandatar podelili mandat slovenski vladi, četudi niso videli enega samega dokumenta, s katerim naj se v imenu ljudstva slovenska vlada pogaja in izpogaja najboljše za državo. Zaradi tega je že transparentnost tista, ki zahteva, da vsa navedena arbitražna dokumentacija postane javna in javno dostopna. Da bo ljudstvo, ki ima v tej državi oblast, vedelo, kaj je v njegovem imenu slovenska vlada vlagala v sodni spis, s čem in kako je nastopala na sodišču.

 

Argument proti objavi teh dokumentov, češ da bi njihovo razkritje škodilo izvedbi postopka, določenega z arbitražnim sporazumom, ne vzdrži resne presoje, kajti postopka ni več (!) - odločitev arbitražnega tribunala je bila javno razglašena, postopek izvedbe (implementacije) sodbe pa ni nikjer opisan, predpisan ali celo dogovorjen. Škoditi izvedbi postopka, ki ga ni, enostavno ni mogoče. Znane so večkrat izražene, javno objavljane in vsakomur dostopne besede nekdanjega zunanjega ministra Erjavca, češ da ne vidi razlogov, da se dokumenti ne bi bili objavili. Podobno stališče je zastopal tudi nekdanji predsednik parlamentarnega Odbora za zunanjo politiko.

 

 

 

Celotna obrazložitev MZZ, zakaj so dokumenti v zvezi z arbitražo še vedno zaupni, ne vzdrži resne kritike.

 

 

Podobno kot je bila v času socializma sodba pečat režimske volje in se je ni smelo kritizirati, tako je danes debata o vsebini arbitražne razsodbe očitno - prepovedana. Pomembno jo je spoštovati, ne glede na škodo, ki jo je utrpela država. Vendar smo danes v letu 2019 in socializma že dolgo ni več, živimo v času vladavine prava. Ljudstvo kot mandatar ima pravico vedeti, kako je mandant (tj. slovenska vlada oziroma njeni pooblaščenci na sodišču) branil njegove pravice in zastopal njegove interese. Prav tako ima mandatar pravico vedeti, zakaj sojenje, za katero smo slovenski davkoplačevalci plačali sedem milijonov evrov, ni pripeljalo do končne rešitve problema in zakaj je Slovenija danes tako mednarodno izolirana. Noben, prav noben tuj predstavnik, ki je prišel v Ljubljano ali se je v zadnjih mesecih srečal s slovenskimi diplomati v tujini, ni zavzel jasnega stališča glede "implementacije arbitraže" v prid naše države. Američani so se celo izrecno postavili na hrvaško stran, Evropska unija pa je jasno povedala, da nima sredstev za rešitev spora in da verjame v bilateralni dogovor.

 

Zavezniki in partnerji so nas zapustili, ker že osem let nimamo zunanje politike.

 

 

Mnogoštevilčna slovenska delegacija na arbitražnem sodišču v Haagu. 

 

 

Zahteva po javni objavi arbitražne dokumentacije je pravno utemeljena tudi v dejstvu, da slovenska vlada kot mandatar sploh ni imela pooblastila volivcev oziroma državljanov, da bi se kadarkoli in s komerkoli dogovarjala o tem, da bi pisni in ustni postopek pred arbitražnim tribunalom ostal zaupen. Če bi vlada imela namen, da celoten arbitražni postopek spravi v okvirje zaupnosti, potem bi morala o tem ljudstvo obvestiti pred referednumom o arbitraži in ga na to izrecno opozoriti - sicer ji upravičeno očitamo zavajanje.

 

Kajti idejo o trajni zaupnosti arbitražnega postopka bi volivci na referendumu zanesljivo zavrnili, ker takšnih skrivalnic noben normalen narod ne bi sprejel. Je pa zelo verjetno, da se je tedanja vlada bala, da bi volivci ne podprli arbitražnega sporazuma na referendumu, če bi vedeli, da nikoli ne bodo izvedeli resnice o vsebini, da ne bodo mogli vpogledari v sodni spis. Ljudstvo, ki je v svojstvu davkoplačevalcev plačalo stroške arbitražnega postopka, arbitrov, agentov, ekip itd., danes nima pravice vpogleda v spis, ker naj bi se nekdo zahrbtno in nezakonito dogovoril, da bo vsebina ostala zaupna?

 

Razmislite o tem, ko boste šli v nedeljo na volišča.

 

"Državljanom, ki se bodo udeležili referenduma, lahko svetujem le, da si arbitražni sporazum preberejo in si s tem vsaj malo pomirijo svojo vest. Tako si kasneje ne bodo mogli očitati, da so v celoti zgolj nasedli tem ali onim manipulacijam v referendumski kampanji. Seveda jim tudi to ne bo v resnično pomoč, kajti večji del arbitražnega sporazuma bo v primeru referendumske potrditve ratifikacije predmet diametralno nasprotujočih si razlag s strani Slovenije in Hrvaške. Odločitev arbitraže pa bo seveda mednarodnopravno dokončna in zavezujoča in bo tako enkrat za vselej razrešila mejni spor med obema državama. Le kdo si ne bi želel, da se ta mučna zgodba z mejnim sporom že enkrat zaključi. Toda pri tem seveda še zdaleč ni nepomembno, KAKO se bo zaključila. Ali si upate napovedati, kako se bo zaključila v primeru arbitraže? Kakorkoli že, naši politiki sedaj to od nas pričakujejo. Dovolite mi malo ironije: Zaupajo nam. Končno! Kako prijazno. Sicer pa pravi rek, da ima vsako ljudstvo takšno oblast, kakršno si zasluži. Zato si zaslužimo tudi referendum. Želim vam – sedaj brez ironije – da bi se na referendumu čim bolje odločili. Za Slovenijo in zase."

(dr. Miro Cerar, pravnik, leta 2010)

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
11
Epidemija in občinske meje: Zakaj je problem, če gre nekdo iz Trzina v Domžale, ne pa tudi, če gre iz Šiške v Sostro?
9
06.04.2020 21:00
Omejitev gibanja znotraj občine dejanskega prebivališča ima lahko dve skrajnosti. V Odrancih, najmanjši občini v Sloveniji, ki ... Več.
Piše: Bine Kordež
"Lobiranje" za gradnjo avtosalona AC Pentlja vse bolj divje, javnim uslužbencem zdaj grozijo že kar po telefonu!
7
03.04.2020 12:29
Zgodba o netransparentnem, s sumom korupcije obremenjenem projektu gradnje avtosalona luksuznih vozil BMW in Jaguar na ... Več.
Piše: Uredništvo
Spletke na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje: Je bil izpad Ivana Eržena posledica sladkega maščevanja njegove predhodnice Nine Pirnat?
15
01.04.2020 22:55
Izjava novega v.d. direktorja Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ) Ivana Eržena, češ da vlada pretirava z zadnjimi ... Več.
Piše: Uredništvo
Kaj prinaša megazakon, "protikorona paket" v bilance gospodarskih družb?
6
01.04.2020 00:43
Se še kdo spomni, kako smo še pred nekaj meseci zaradi kakih 50 milijonov evrov proračunskih izdatkov bili plat zvona, češ da se ... Več.
Piše: Bine Kordež
Spomenica Katedrale svobode: "Slovenija med epidemijo, v izrednih razmerah in potem"
12
29.03.2020 10:00
Peter Jambrek, Matej Avbelj, Boštjan M. Jambrek, Ernest Petrič, Dimitrij Rupel, Tomaž Zalaznik so v imenu Katedrale svobode, ... Več.
Piše: Uredništvo
Izredne razmere v gospodarstvu: Učinki koronavirusa na podjetja in podjetnike zahtevajo slovenski "Marshallov plan"
24
24.03.2020 23:30
Za učinkovito spopadanje s posledicami krize bo ključno, da država v čim večji meri nadomesti izpad dohodka zaradi izrednih ... Več.
Piše: Bine Kordež
IZUM in Cobiss.net: Kdo koga zavaja, kdo kaj skriva in čigave interese kdo zastopa?
5
22.03.2020 22:59
Verjetno je bil na seji Odbora Državnega zbora za zunanjo politiko 26. februarja 2020 marsikdo presenečen, ko sta dva mariborska ... Več.
Piše: Tomaž Seljak
Koronavirus in slovenski proračun: Deficita bo najbrž za več milijard, toda ključno je, da ne ustavimo poslovnih verig in denarnih tokov!
7
19.03.2020 16:30
Kakšne posledice bo imel koronavirus na slovensko gospodarstvo, kako bo vplival na proračun? Naš sodelavec Bine Kordež ocenjuje, ... Več.
Piše: Bine Kordež
Koronavirus ubija gospodarstvo: Zaustavitev gospodarske aktivnosti že za mesec dni bi pomenila katastrofo, primerljivo z letom 1991!
17
17.03.2020 00:00
Koronavirus bo imel konkretne posledice tudi na slovensko ekonomijo ter na celotno naše življenje. Upajmo, da bomo epidemijo v ... Več.
Piše: Bine Kordež
Dnevnik mlade žrtve koronavirusa: Vzemite zdravje v svoje roke, pazite nase in na ljudi okoli sebe - predvsem pa: ostanite doma!
11
16.03.2020 02:00
Trudim se dovolj zbrati misli, da začnem pisati o svoji izkušnji. Iskreno? Težko je. Ne izpostavljam se rada. Ni mi prijetno ... Več.
Piše: Uredništvo
Koronavirus, farmacevtska industrija in geopolitika: Ameriško "zategovanje" Kitajske je del medijske kampanje proti Pekingu
5
15.03.2020 11:00
Dejanski razlog, ki tiči za zahodnim političnim in medijskim osredotočenjem na koronavirus, je povzročiti čim več škode ... Več.
Piše: Shane Quinn
Zbogom in hvala za vse okostnjake, Miro! (Analiza diplomacije Mira Cerarja in njegove klavrne zapuščine)
9
13.03.2020 03:00
Predvidoma še danes naj bi ministri nove vlade po prisegi v državnem zboru prevzeli posle od svojih predhodnikov, med drugim ... Več.
Piše: Uredništvo
Predsednik Pahor: "Težko bo, morda bo celo zelo težko. A skupaj bomo uspeli!"
11
12.03.2020 15:19
Slovenija je danes tudi uradno razglasila epidemijo koronavirusa. Aktivirale so se vse sile zaščite in reševanja, vsi napori ... Več.
Piše: Uredništvo
Epidemija koronavirusa je tu! Slovenija se mora pripraviti na to, da najhujše šele prihaja!
7
12.03.2020 01:15
Slovenija nujno potrebuje vlado s polnimi pooblastili, kajti bitka s koronavirusom, ki pri nas napreduje po italijanskem ... Več.
Piše: Uredništvo
S kom se je "spentljal" minister za okolje Simon Zajc, da s svojimi dejanji ogroža kandidaturo Lilijane Kozlovič za pravosodno ministrico?
3
10.03.2020 14:33
Koronavirus in sestavljanje nove vlade sta idealna priložnost za vse, ki izkoriščajo medvladje za uveljavljanje kapitalskih ... Več.
Piše: Uredništvo
Koronavirus: Razmere so resne, vlada suspendirala schengenski režim na meji z Italijo
15
10.03.2020 00:00
Glede na dosedanjo politiko in prakso Šarčeve vlade v odstopu je ponedeljkova odločitev o uvedbi nadzora na meji z Italijo, ki ... Več.
Piše: Uredništvo
Svet za nacionalno varnost ni figov list za katastrofalni "krizni menedžment" Šarčeve vlade
11
09.03.2020 00:30
Svet za nacionalno varnost, ki ga je za ponedeljek sklical premier v odstopu Marjan Šarec, je prva resna poteza njegove vlade v ... Več.
Piše: Uredništvo
Koronavirus v Sloveniji: Če nam grozi italijanski scenarij, potem bo ta konec tedna odločilen za nadaljnjo epidemijo!
19
07.03.2020 18:30
V naslednjih 48 urah, vsekakor pa do ponedeljka zjutraj bo jasno, kaj čaka Slovenijo glede koronavirusa. Ali je možen ... Več.
Piše: Uredništvo
Ko sem "ustrelil" Mira Cerarja, so me ovajali in medijsko linčali, ko pa sem Janeza Janšo, so bili vsi pomenljivo tiho ...
14
07.03.2020 00:45
Boj proti kulturnemu boju, ki zastruplja Slovenijo, bo veliko trdovratnejši od spopadanja s koronavirusom. Kajti medtem ko virus ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Janševa vlada in javne finance: Koalicijska pogodba je resda radodarna, toda proračunske omejitve so znane
10
03.03.2020 23:00
Po torkovi izvolitvi Janeza Janše za mandatarja je izvolitev nove koalicijske vlade le vprašanje časa. Kaj v tem kontekstu ... Več.
Piše: Bine Kordež
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Spletke na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje: Je bil izpad Ivana Eržena posledica sladkega maščevanja njegove predhodnice Nine Pirnat?
Uredništvo
Ogledov: 3,132
02/
"Lobiranje" za gradnjo avtosalona AC Pentlja vse bolj divje, javnim uslužbencem zdaj grozijo že kar po telefonu!
Uredništvo
Ogledov: 2,902
03/
Uredniški komentar: Vojna s koronavirusom bo še trajala, lahko tudi pol leta, zato je poleg zdravja zdaj bistveno ohranjanje delovnih mest
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2,140
04/
Koronavirus in teorija črnega laboda
Keith Miles
Ogledov: 1,153
05/
Vidne posledice nevidnega orožja
Simona Rebolj
Ogledov: 1,317
06/
Kaj botruje barvni slepoti v osnovnih definicijah: odgovornost ali krivda?
Igor Vlačič
Ogledov: 1,909
07/
Scenarija odpiranja gospodarstva še ni, zagon bo potekal postopoma
Tine Kračun
Ogledov: 1,220
08/
Kaj prinaša megazakon, "protikorona paket" v bilance gospodarskih družb?
Bine Kordež
Ogledov: 1,059
09/
Epidemija in občinske meje: Zakaj je problem, če gre nekdo iz Trzina v Domžale, ne pa tudi, če gre iz Šiške v Sostro?
Bine Kordež
Ogledov: 921
10/
Devet življenj Boruta Jamnika: Cerarjeva vlada vabi tuje investitorje, Jamnik pa jih preračunljivo odganja
Uredništvo
Ogledov: 8,934