Komentar

Ateizem je ena od oblik verovanja; je vrlina, ki se manifestira s svobodo.

Filmska pripoved: Preporod je temen narativen film, ki ga je scenarist in režiser Paul Schreder časovno vmestil v sedanji čas, v svet današnje kalvinistične, protestantske Amerike. Dogajanje se odvija v lokalni cerkvi. V filmu gledamo zahteven teološki zaplet, gledamo ekološko radikalizirana mlada zakonca, ki se nahajata ravno v času pričakovanja otroka. Na eni strani je stoična noseča mladenka, ki je popolnoma posvečena življenju. Ob tem pa si neskončno želi spodbuditi svojega soproga, da se začne istovetiti z nerojenim otrokom, ne le s svetom kot celoto. Na drugi strani pa gledamo totalno ekološko ozaveščenga mladeniča s strupeno dilemo, ki ga je pahnila na rob terorističnega aktivizma. namreč mladenič ima namreč že pripravljen eksplozivni brezrokavnik za neposredno akcijo.

08.06.2019 23:59
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Ernst Teller   Teolog   Ethan Hawke   ateizem   svoboda

Ateizem je dobesedno senca religije.

Takoj, že na samem začetku filma Preporod (2017), je mojo pozornost pritegnilo ime osrednjega protagonista, protestantskega pastorja Ernsta Tollerja, ki ga odlično igra Ethan Hawke. Namreč Ernst Toller (1893-1939) je tudi ime zgodovinske osebnosti, bil je dramatik, pesnik, skrajni levičar, marksist, radikalni ateist, predsednik Sovjetske republike Bavarske, meni eden najbližjih umetnikov - poleg Antonina Artauda - nasploh. Pomislil sem, "Verjetno je to le naključje", a se je moj antagonistični glas v hipu uprl tej hipotezi: "Paul Schrader je preveč premišljen umetnik, da bi izbor imena svojega filmskega junaka prepustil naključju!" Res pa je tudi, da filmski junak Ernst Toller nima na prvi pogled nobene zveze z zgodovinsko osebnostjo Ernstom Tollerjem. Mogoče pa jo ima na drugi pogled? Ta začetna intonacija z imenom se mi je pri gledanju filma močno vrinila v filmsko atmosfero. Na noben način se je nisem mogel otresti.

 

Reference: Film Preporod je nastal posredno iz romana Dnevnik vaškega duhovnika Georgesa Bernanosa (1936), neposredno pa se nanaša na film Roberta Bressona (1951) z istoimenim naslovom in filmsko umetnino Ingmarja Bergmana Obhajanci (1963). V vseh treh naštetih delih imena Ernsta Tollerja ni.

 

Filmska pripoved: Preporod je temen narativen film, ki ga je scenarist in režiser Paul Schreder časovno vmestil v sedanji čas, v svet današnje kalvinistične, protestantske Amerike. Dogajanje se odvija v lokalni cerkvi. V filmu gledamo zahteven teološki zaplet, gledamo ekološko radikalizirana mlada zakonca, ki se nahajata ravno v času pričakovanja otroka. Na eni strani je stoična noseča mladenka, ki je popolnoma posvečena življenju. Ob tem pa si neskončno želi spodbuditi svojega soproga, da se začne istovetiti z nerojenim otrokom, ne le s svetom kot celoto. Na drugi strani pa gledamo totalno ekološko ozaveščenga mladeniča s strupeno dilemo, ki ga je pahnila na rob terorističnega aktivizma. namreč mladenič ima namreč že pripravljen eksplozivni brezrokavnik za neposredno akcijo.

 

Dilema mladega okoljevarstvenika je izbira med tem, ali bo dvignil roko na državo ali nase. Oziroma upira se mu svet, kakršen je: do leta 2050 se bo človeštvo samouničilo, nastopila bo apokalipsa, ki jo je že sprožil človeški pohlep! Mladenič na noben način noče, da bi se njegov otrok rodil v to samouničevalno resničnost. Po zaupnem pogovoru s teologom Ernstom Tollerjem, ki ga je spodbudila ravno noseča soproga, je mladi aktivist naredil samomor.

 

Pretreseni pastor se po samomoru mladeniča začne z njim identificirati. Tako nastopi drama ogromnih razsežnosti. V filmu gledamo nizozemsko-ameriško kalvinstično-reformistično cerkev, ki bo ravnokar praznovala častitljivo obletnico nastanka. Na tem praznovanju naj bi bila prisotna vsa sakralno-posvetna državna in ekonomska oblast. Pastor se odloči, da prevzame identiteto mladega radikalnega okoljevarstvenika - terorista. Tako se zaplet v zadnjih dvajsetih minutah filma spremeni v divjo, frenetično teološko-teroristično dramo.

 

Ernst Toller, teolog: gledamo ga, kako sam sebe sovraži, kako sovraži svoj lastni konformizem, svojo varnost, ki mu jo ponuja obredno cerkveno življenje. Natančno se zaveda, da manipulacija s simbolnim ne opravi očiščenja v realnem svetu. Pred nami se iz podeželskega poslušnega, ranjenega duhovnika preporodi v pogumno, globoko etično osebnost. V trenutku, ko prevzame identiteto mladega ekološkega upornika, se začne njegova levitacijska integracija s soprogo samoubitega.

 

Ateizem je dobesedno senca religije!

 

Ernst Toller, ateist: je bil med prvimi ekspresionističnimi umetniki (poleg Georga Keiserja, drama Plin), ki je izoblikoval umetniški jezik nagovarjajoč "spol". Ni spola, ni značaja, ni ljubezni! Kastriranec postane nosilec drame in resnice. Človek ekspresionist humanizira univerzum. Humanizira smrtni hlad, v katerega je postavljen. Zave se, da mora v svetu delovati z neposredno akcijo, z delovanjem v realnem, v Bavarski republiki. Prek naglega sodišča v imenu revolucionarne etike dodeli oprostilno sodbo bodočemu Zločincu vseh zločincev. Ernest Toller si je do konca življenja očital, da v imenu človeškosti ni ubil Zločinca vseh zločincev. Spoznal je, da ekspresionistični čovek samo ždi v zgodovini.

 

Ernst Toller, teolog: zanj je religija zavest o nekem drugem svetu, predvsem o svetu v katerem biva njegov ubiti sin, ki ga je pokončala iranska vojna. V pogovorih s TV pridigarjem, s škofom, se je ozavestil, da se je v imenu dogme popolnoma podredil religiozni instituciji. Zato se je zavestno odločil za mučeništvo. Načrtoval je, da se bo zlu, ekonomski moči, uprl. Sklenil je, da se bo sredi praznovanja samorazstrelil. Dokončno je prevzel identiteto mladega ekološkega borca.

 

Ernst Toller, ateist: zgodovina zahteva neposredno akcijo. Toller v umetniški obliki poišče rezervoar človeškosti. V umetnini lahko brez zadržkov transcendira družbene razmere. Za ateistično zavest je bistvena družbena samodejavnost, ki omogoča oblikovanje človekove samozavesti.

 

Ateizem ni nasprotovanje religiji.

 

Ernst Toller, teolog: sredi obredne opojnosti bog - država - televizja želi z neposredno akcijo ukiniti bodočnost. Hoče se žrtvovati za človeštvo, za božje kraljestvo na zemlji (kalvinist).

 

Ernst Toller, ateist: zlomeljen od zgodovinskosti, utrujen od bojev preseže zgodovino z inetrvencijo umetniške milosti. V resničnosti ga je ta, ki ga je Toller pomilostil od smrtne kazni, za zahvalo pokončal. V resničnosti je kič-realist sovražil stilista-ekpresionista. Adolf Govno je dobesedno sovražil Ernsta Tollerja.

 

Digresija: v filmu je izvrstna sekvenca kapitalista, škofa in pastorja Ernsta Tollerja. V religiji je namreč nameščena prepoved kakršnegakoli sodelovanja z zlom. V etičnem skeletu filma Preporod navkljub vsemu sije upanje. Le malo je sodobnih filmov, ki tako natančno izgovorijo neizrekljivo. Konec digresije.

 

O grehu ne bom govoril, da ne bi zakril etičnega jedra umetnine, ki sloni na odločitvi teologa Ernsta Tollerja, da napade obe državi, tako cerkveno kot posvetno. V njem se ponovi strupena dilema mladega ekologa: udariti po zlu, ali se samuničiti? Toller se odloči za neposreden napad sredi državno-cerkvenega praznovanja.

 

Nesmiselno je, da se ateistična misel izčrpava v zanikanju religioznih vrednot, ker je vse umrljivo. Tudi ko rečem, da smrti ni, smrt misli name. Zato je potrebno verovati v svobodo zato, ker je ta mogoča.  Ateizem je ena od oblik verovanja, je vrlina, ki se manifestira s svobodo. Tako v filmu Preobrazba religiozne ideje opisujejo dramo ateistične stvarnosti. Stil filma: To je klasično zgrajen film, izoblikovan z jezikom ameriške video umetnosti in ameriške tele-teo-logije (statične HD kamere, zvočnega bruma resničnosti v kadru kovinske sivine, film je poln TV pridigarjev in TV škofov).

 

Resnični nosilec drame je otrok v materinem telesu. Izbruhne trojna telesnost na površini stvarnosti, film potrjuje religiozno resnico brez religioznih mitov: ali brezrokavnik ali bodeča žica okrog narodovega telesa! Bojeviti antiteizem in religiozni fanatizem ogrožata tako ateizem kot religijo. Na koncu izbruhne trojna telesnost: dobesedno vstajenje otroka iz ženske, teolog Toller se preporodi v ateista! Preporodi se v ljubezni do soproge samomorilca in njenega otroka. Resnično jedro religije in umetnosti je globoko zanimanje za živo in etiko. Ne pozabimo: Biblija je etična pesnitev. Film Preporod je umetniška pesnitev o živem. Oba Ernsta Tollerja sta se v mojem drugem pogledu združila v eno. V finalu sem začutil potrebo po hollywoodskem napisu: The End. Seveda ga ni bilo od nikoder!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
Putinova demokracija: Zakaj ruska policija tako grobo obračunava z demonstranti v Moskvi
8
19.08.2019 19:00
Presenečenje in zgražanje sproža uporaba zelo surove sile, s katero se ruski policisti znašajo nad mirnimi demonstranti. Več kot ... Več.
Piše: Božo Cerar
In memoriam Ivan Oman (1929-2019)
4
18.08.2019 19:00
Glede osamosvajanja in sploh strateških vprašanj je bil najbolj dosleden članKučanovegapredsedstva. Bil je Demosov človek pri ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Življenje se zgodi med ponavljanjem in slučajem
1
17.08.2019 22:59
Digitalna umetnost je postala že skoraj prevladujoča. Ravno zato je tako neskončno pomembna njena kritična refleksija. Ne le ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
O nevladnikih, za katerimi se skrivajo interesi drugih držav, verskih voditeljev, multinacionalk ali celo terorističnih organizacij
20
13.08.2019 20:51
Pustite Greenpeace ali Amnesty International, ki delujeta globalno in - vsaj kolikor je znano - menda res ne jemljeta denarja od ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Portret Gertrude Stein: Medtem ko je opravičevala diktatorja Petaina, je Picasso sprejel Stalinovo nagrado
0
10.08.2019 23:53
Najbolj je živela tam, kjer je ni bilo, izbruhnila je z radikalno poezijo. V hipu! Postala je znamenje ameriške in evropske ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Indijanci, Slovenci in migrantski kalifat
13
09.08.2019 21:49
Nekdanji šolski minister in pronicljivi komentator nesporazumov evropske in slovenske politike Žiga Turk je dregnil v gnezdo ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Gabriele d'Anunnzio: Zgodovina se spominja imen zločincev, imena žrtev pa pozablja!
0
03.08.2019 22:28
Nujno, tudi v imenu zamejskih Slovencev, je potrebno potegniti globoko črto med zgodovino in zgodovino umetnosti: Gabriele ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
O dvojnosti: Kdo in kako se danes bori proti kartelom, proti korupciji?
24
01.08.2019 21:20
V nadaljevanju teme o dvopolnosti v vsakem človeku, ki sem jo na portalu odprl že 10. junija letos, želim natančneje izpostaviti ... Več.
Piše: Miha Burger
Medijska poroka iz koristoljubja: Zapoznela združitev Dnevnika in Večera
8
31.07.2019 19:00
Pomp okoli združitve Dnevnika in Večera, ki je tudi formalno dobila potrditev varuha konkurence, je lahko tudi posledica obdobja ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Bigger picture*: Atlantska listina in trikotnik ZDA - EU - Rusija
7
30.07.2019 20:00
Evropska unija je bila 50 let prizorišče tekmovanja Francije, Nemčije in Velike Britanije za evropsko prvenstvo. Pri tem ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Boris
11
29.07.2019 22:00
Če v Združenem kraljestvu komu omenite Borisa - bodisi pakistanskemu priseljencu, nemškemu bankirju ali valižanskemu kmetu -, ... Več.
Piše: Keith Miles
Tista prekleta kapelica pod Vršičem ali ruski konec zgodovine
31
28.07.2019 19:00
Počasi bomo vsakoletno poznojulijsko politično mašo pri Ruski kapelici lahko uvrstili ob bok bizarnostim, kakršne so proslava v ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Spomeniki revolucionarjem: Pustiti, podreti ali preseliti v muzeje?
8
28.07.2019 09:00
Ob nedavnem performansu , ko so neznani strorilci z rdečo barvo preplesakali spodnji del nog monolitnega spomenika Borisa ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Bog jim pomagaj! Jaz jim ne morem na noben način.
0
27.07.2019 23:47
Viktor Borisovič Šklovski ni bil, kot mnogi menijo, revolucionar-proletarec-inetelektualec, temveč je bil v državljanski vojni ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Kako to, da so funkcionarji Komisije za preprečevanje korupcije tako slabo plačani?
14
26.07.2019 22:00
Predsednik Komisije za preprečevanje korupcije (KPK) ob prihajajoči 15-letnici tega organa opozarja na vrsto težav, s katerimi ... Več.
Piše: Boris Štefanec
V pričakovanju drugega migrantskega vala: Šarčeva vlada pa se še naprej hvali, da ima "razmere pod nadzorom"
14
22.07.2019 19:00
Kolone migrantov se valijo iz severa proti jugu in na slovenskih (avto)cestah povzročajo dolge zastoje in kaos. Njihov cilj je ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
O anonimnih komentatorjih
5
21.07.2019 09:00
Drži, da 90 odstotkov državljanov ne zanimajo javne zadeve, skrb za skupnost in da so najčistejši sledilci fenomena mindfulness ... Več.
Piše: Miha Burger
Homagge Marku Mlačniku: V dvorani sem gledal glavnega junaka predstave, ki je gledal samega sebe na odru
9
20.07.2019 22:00
Tokrat se ne bom mogel otresti presežnikov. Vse, kar bom imenoval, je bilo presežno v času nastanka in je bilo kot takšno ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Norosti Šarčevega medijskega zakona: Bomo tudi za kršitve cestno-prometnih predpisov odslej kaznovali – vzdrževalce cest?
8
18.07.2019 19:00
Slovenska medijska zakonodaja naj bi se kmalu posodobila, in to že četrtič v zgodovini veljavnega Zakona o medijih. Predlog ... Več.
Piše: Igor Mekina
Nova Evropska komisija in pasti Zahodnega Balkana: Zakaj Slovenijo tako zanima resor za širitev
10
18.07.2019 05:15
O uspešnosti naše balkanske politike so mnenja različna. V omenjenih novodobnih razmerah, kjer se za svoje strateške interese na ... Več.
Piše: Božo Cerar
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
"Če bo šlo z vodenjem Slovenije tako naprej, Slovenije čez 20 let ne bo več."
Uredništvo
Ogledov: 2,234
02/
O nevladnikih, za katerimi se skrivajo interesi drugih držav, verskih voditeljev, multinacionalk ali celo terorističnih organizacij
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2,064
03/
Velika Britanija in Združene države Amerike: Konec njunega "posebnega odnosa" je dobra novica!
Uredništvo
Ogledov: 1,616
04/
V breznu insajderja: Česa vse ne veste o sanaciji bank in podrejenih obveznicah državnih bank
Uredništvo
Ogledov: 1,711
05/
In memoriam Ivan Oman (1929-2019)
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1,389
06/
Indijanci, Slovenci in migrantski kalifat
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1,770
07/
Turistična okupacija Zgornjega Posočja: Nemških motoristov je več kot v času okupacije
Uredništvo
Ogledov: 977
08/
Putinova demokracija: Zakaj ruska policija tako grobo obračunava z demonstranti v Moskvi
Božo Cerar
Ogledov: 615
09/
Ponovno odkriti mojster (2. del): Že pred koncem prvega letnika klasične gimnazije je postalo jasno, da bo Jože pogorel
Uredništvo
Ogledov: 1,178
10/
Devet življenj Boruta Jamnika: Cerarjeva vlada vabi tuje investitorje, Jamnik pa jih preračunljivo odganja
Uredništvo
Ogledov: 5,502