Razkrivamo

Auf wiedersehen*, Adria Airways!? Nemški lastniki so slovenskega letalskega prevoznika dokončno potopili, zdaj pa bi radi malce "državne subvencije"

Že dolgo nismo gledali tako javnega umiranja kakšnega podjetja, ki je registrirano v Sloveniji, kot v primeru "nacionalnega letalskega prevoznika" Adrie Airways. Še posebej so aktivni njeni razjarjeni potniki, poslovni partnerji oziroma dobavitelji in nenazadnje tudi mediji, ki zlepa nismo imeli opravka s tako neprofesionalnim in ignorantskim odnosom, kot ga ima služba za odnose z javnostmi te letalske družbe, katere lastniška struktura je razlog večine njenih težav. Adria Airways je namreč letalski prevoznik, katerega ključni lastniki se skrivajo v davčnih oazah oziroma imajo sami tako prikrito lastniško strukturo, da je na mestu vprašanje, kdo so pravzaprav dejanski lastniki Adrie ...

19.06.2019 23:59
Piše: Dejan Steinbuch
Ključne besede:   Adria Airways   letalstvo   München   SDH   Alenka Bratušek   Marko Jazbec   Steve Röper   Stojan Petrič   bankrot   4K Invest   Holger Kowarsch   AA International Aviation Holding   Gregor Virant   potniki

Foto: Adria Airways

Adria se trenutno sooča z največjimi težavami v svoji zgodovini. Še nikoli ni bila družba tako blizu finančnemu zlomu.

Kdo je dejanski, tj. pravi lastnik Adrie Airways (AA), ki je bila v državni lasti, dokler je ni nekdanja premierka Alenka Bratušek uvrstila na razvpiti seznam petnajstih podjetij za privatizacijo, Slovenski državni holding (SDH), ki ga je takrat vodil Marko Jazbec, pa je Adrio potem tudi prodal nemško-luksemburškemu skladu 4K Invest. Koliko gre za resnično nemško-luksemburško pravno osebo, je težko reči, kajti lastniška struktura je še danes enigmatična. Slovenija je svojo nacionalno letalsko družbo brez kakršnega koli pomisleka prodala investicijskemu skladu, za katerega ne vemo, kdo ali kaj stoji za njim. Že njihova spletna stran (vir) ne pove prav ničesar, vsebinsko je izjemno skopa. Pomenljivo je predvsem to, da na njej ne boste našli enega samega imena, ene same reference ali konkretnega posla. Nič. SDH, ki je Adrio Airways pred tremi leti in pol prodal takšnemu anonimnemu skladu, očitno ni naredil niti d od domače naloge, kaj šele da bi preveril, kdo so ljudje, ki vodijo 4K Invest. We fix it, se glasi njihov slogan, ki glede na širši kontekst celotne zgodbe zveni pravzaprav precej dvoumno. Kaj natančno "zrihtajo" ti fantje? Kamuflažo dejanskega lastništva?

 

Na novinarska vprašanja, ki smo jih že pred časom poslali v München, kjer je sedež tega sklada, nismo nikoli dobili odgovorov. PR služba Adrie Airways, ki smo jo nato opozorili na molk njihovih "nemških lastnikov", nam je sporočila, da nam bodo poskušali pomagati pri vzpostavljanju stika, vendar se do danes ni zgodilo nič. Glede tega pa moramo biti korektni: ne moremo kriviti piar službe AA za to, da nam niso pomagali, ker domnevamo, da niti oni sami ne vedo, kdo je njihov dejanski lastnik.

 

 

Adria Airways na koncu od Suhoja ni kupila ali najela nobenega letala. Pilotom je baje odleglo.

 

 

Od Bavarske prek Irana do Slovenije

 

Zgodba o Adrii Airways, ki smo se jo lotili že pred poldrugim mesecem, objavili pa jo bomo, če nam bo uspelo pridobiti še nekaj ključnih podatkov, do konca poletja, je svojevrstna odslikava temne strani slovenske tranzicije. Kolegi na spletnem portalu Siol so denimo prišli do sledi, ki glede vprašanja lastništva AA vodijo celo v Iran. Vendar ni nujno, da dobesedno. Eden izmed naših virov, ki so aktivni na področju bančništva, nas je diskretno opozoril na možno povezavo med nakupom Adrie Airways in afero Irangate. Na portalu+ imamo poleg tega tudi precej zanesljive informacije, da je med dejanskimi lastniki AA vsaj en Slovenec in da je del denarja za nakup zanesljivo prišel "iz domačih krogov". Že omenjeni Siol je včeraj omenjal Stojana Petriča, češ da je v preteklosti že sodeloval s skladom 4K Invest. Toda Siol iz določenih (osebnih) razlogov že nekaj časa napada Petriča, zato je treba takšne namige vseeno jemati nekoliko z rezervo.

 

Prav nič rezerve pa si prodajalec leta 2016 ni pustil pri pogajanjih s kupcem Številke, ki so spremljale prodajo Adrie Airways konec leta 2015 oziroma v začetku leta 2016, so namreč smešne, čeprav v letalski industriji ne bi bilo prvič, da bi se jim kdo smejal. Avstrijska vlada je denimo nacionalnega prevoznika Austrian Airlines prodala za 1 evro, vendar ne neki sumljivi, napol anonimni (z)družbi, katere posamezni členi - mislimo predvsem na človeka, ki sliši na ime Stefan Beulertz - so povezani z davčnimi oazami, pač pa renomirani letalski družbi Lufthansa. Za Adrio Airways je SDH iztržil 100.000 evrov kupnine, kupec pa ni bil neposredno sklad 4K Invest, pač pa projektno podjetje AA International Aviation Holding, ki so ga Nemci ustanovili le nekaj dni prej z osnovnim kapitalom 25.000 evrov. Uradni naslov firme je identičen naslovu sklada 4K Invest - to je ulica v strogem centru bavarske prestolnice Sendlinger Strasse 10.

 

 

Na mejle ne odgovarjajo. Slovenske medije ignorirajo. Pravi bavarski bonton.

 

 

Na strani kupca je bil ključni svetovalec Steve Röper, ki je kasneje postal tudi član nadzornega sveta AA, dokler ga niso ukinili oziroma odpravili, saj se je Adria Airways iz delniške preoblikovala v družbo z omejeno odgovornostjo. V Ljubljani je za 4K Invest delal team v lokalni ekspozituri dunajske odvetniške pisarne Schönherr, po poročanju portala juve.de (vir) so bili v ekipi Eva ŠkufcaVid KobePetra SmolnikarJurij Lampič in Matija Renčelj. V ekipi odvetniške pisarne Karanović & Nikolič (ljubljanska izpostava) sta bila Marko Ketler in Jaka Simončič.

 

 

Če se vmeša populizem, bo država kot mati Terezija

 

Adria se trenutno sooča z največjimi težavami v svoji zgodovini. Še nikoli ni bila družba tako blizu finančnemu zlomu. Zgodba Adrie se je začela leta 1961, ko je bila ustanovljena kot Adria Aviopromet, njena prioriteta pa so bili čarterski prevozi turistov iz NemčijeVelike Britanije in Skandinavije na jadransko obalo. V kasnejših letih so se zvrstile hude letalske nesreče, najhujša in na srečo tudi zadnja je bila na Korziki, kjer je umrlo vseh 180 ljudi na krovu. Adria je pred tem izgubila še štiri letala, in sicer v Jemnu (30 mrtvih), Beogradu (brez žrtev), Pragi (75) in Zagrebu (113).

 

Tokrat to letalsko družbo ne uničuje slaba komunikacija med letališkim stolpom in piloti, slabo vreme ali preveč sproščeno vzdušje v kokpitu, pač pa vedno slabša likvidnost. Družba je prišla na tako slab glas, da so se letos spomladi hitro končali tudi resni pogovori o menjavi celotne Adriine flote za petnajst ruskih suhojev. Razloga za odpoved previdenega posla pri Adrii sicer niso nikoli priznali, vendar so po naših informacijah sodelovanje odpovedali Rusi, ker so domnevali, da Adria enotavno ni več plačilno sposobna.

 

 

Odpovedi se vrstijo, komunikacija s potniki je arogantna. Imajo nas za bebave ovce, pravi Gregor Virant.

 

 

Stalne odpovedi in združevanja letov so načela tudi potrpljenje potnikov. Slovenci so izjemno lojalni do "svojega" nacionalnega letalskega prevoznika, vendar je zdaj prekipelo tudi njim. Gregor Virant, ki je v zadnjem času doživel kar deset odpoved letov Adrie Airways, je pred tremi dnevi na tviterju objavil, da zbira kandidate za "skupinsko tožbo proti Adrii Airways zaradi zamud pri plačilu odškodnin za odpovedane lete in zamude". Ob tem je opozoril, da družba svoje potnike obravnava "kot bebave ovce" in da v mnogih primerih zahtevke oškodovanih potnikov kljub zakonskemu roku, ki je osem tednov, Adria Airways rešuje osem mesecev (!). Ugotovil pa je tudi to, da so Adriine službe "povsem nedostopne in z nikomer ni mogoče priti v stik".

 

Natanko takšna ugotovitev velja tudi za lastnike AA, kar pomeni, da gre očitno za nekakšno poslovno strategijo. Ki pa se, kot vse kaže, ne bo obnesla, kajti Adria Airways ni več državno podjetje, ki bi se v času krize skrilo pod krilo matere države. So pa Nemci poskušali nekaj takšnega pred kratkim, ko je bil direktor Adrie Airways Holger Kowarsch na obisku pri premierju Marjanu Šarcu in tam izrazil pričakovanje po državni finančni pomoči. Pojavile so se celo informacije, da je med vrsticami zagrozil, da brez državnega denarja Slovenija med predsedovanjem EU leta 2012 ne bo imela več letalskega prevoznika.

 

 

Nemški lastniki kot novodobni "gauleiterji"

 

Takšna "izsiljevanja" so lahko tudi politični spin tistih, ki bi z brenkanjem po strunah nacionalnega interesa še enkrat nategnili slovenske davkoplačevalce in Adrio pripeljali nazaj pod okrilje države. Poskušali so že v primeru Mercatorja, pa jim na srečo ni uspelo. Operacija "vrnimo Adrio Slovencem" je zagotovo v interesu njenih lastnikov, ki te družbe s takšnim poslovanjem, obnašanjem in strategijo ne bodo ohranili pri življenju. Kar vedo tudi sami, zato si zdaj zvišujejo ceno in po seriji sumljivih računovodskih trikov v preteklih letih, s katero so uspeli ohranjevati status quo, posegajo še po zadnjem orožju, ki ga imajo: izsiljevanju.

 

 

Alenka Bratušek razmišlja o pomoči Adrii, precej bolj zadržan je Zdravko Počivalšek. (Foto: Mediaspeed)

 

 

Pomagajte Adrii, sicer bo Ljubljana povsem prometno (letalsko) odrezano mesto. Črna luknja Evrope. Ljubljana je že zdaj ena izmed letalsko najmanj dostopnih evropskih prestolnic, izmed nekdanjih jugorepublik pa žalostna rekorderka, saj je brniško letališče po rasti potnikov med najslabšimi in ga je prehitela že celo Priština. Seveda bi bankrot Adrie tako klavrno stanje le še poslabšal, vendar se na drugi strani zdi, da brniško letališče, ki ga je Alenka Bratušek skupaj s pristajalno stezo (!) prodala Fraportu (torej nemški zvezni deželi Hessen), potrebuje takšen izziv: ali se končno postavi na noge in postane pravo letališče, iz katerega se bo dalo leteti še kam drugam kot v Bruselj in na Balkan, ali pa naj propade še Brnik.

 

V obstoječih razmerah, ki so očitno skrajno resne, se nemški menedžerji pri Adrii obnašajo kot gauleiterji leta 1941, kar nedvomno presega vse meje. Glede na sum, da so od leta 2016, ko so kupili Adrio Airways, naredili marsikaj v nasprotju s predpisi, bi bil skrajni čas, da v igro vstopi Nacionalni preiskovalni urad, po možnosti pa tudi SOVA. Če je v ozadju kriminalna združba, potem je država dolžna zaščititi državljane in davkoplačevalce. Hkrati pa ni nepomembno, da se zavedamo tudi lastne odgovornosti in ne nasedamo populističnim politikom, ki utegnejo promovirati "nacionalizacijo" letalskega prevoznika za vsako ceno, in sicer po logiki "ni važno, koliko nas bo stala, važno je, da jo imamo". Prav Alenka Bratušek že odpira usta in govori o nekakšni državni pomoči.

 

* auf Wiedersehen - na svidenje

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
16
Tržaški Primorski dnevnik se zaradi laganja o incidentu na meji s Slovenijo še vedno ni opravičil
6
04.06.2020 22:30
Primorski dnevnik je konec maja objavil novico o incidentu na slovensko-italijanski meji, ko naj bi pripadnik Slovenske vojske z ... Več.
Piše: Uredništvo
Dosje slovenski gozdovi, 2. del: Če kmetijska ministrica Aleksandra Pivec ne bo spet ustrahovana, potem so direktorju Zavoda za gozdove Damjanu Oražmu naposled šteti dnevi!
8
31.05.2020 23:20
Potem ko smo minuli teden na portalu+ razkrili obrise doslej ene največjih afer, povezanih s slovenskimi gozdovi, so začele ... Več.
Piše: Uredništvo
Koronakriza, brez panike: Banka Slovenije lahko državi Sloveniji mirno "posodi" 13 milijard evrov!
9
27.05.2020 21:00
Pred dnevi sem objavil širši tekst s pregledom denarnega sistema in v njem izpostavil dokaj smelo trditev, in sicer: Glede na ... Več.
Piše: Bine Kordež
Dosje Livar: Kako so plenili po največji slovenski livarni, ki ji grozi celo stečaj
9
26.05.2020 23:05
Največja livarna v Sloveniji s sedežem v Ivančni Gorici, ki skupaj s proizvodnim obratom v Črnomlju zaposluje 750 delavcev, je ... Več.
Piše: Uredništvo
Dosje Slovenski gozdovi, 1. del: Vsak dan nam iz naših državnih gozdov pokradejo za najmanj 40.000 evrov!
6
25.05.2020 22:00
V tednu slovenskih gozdov, s čemer želimo posebej izpostaviti pomembnost tega vprašanja, začenjamo s serijo člankov o ... Več.
Piše: Uredništvo
Ko profesor javno piše predsedniku: O dezinfekciji toksične slovenske medijske scene
13
21.05.2020 20:42
Spoštovani gospod predsednik, glede na vaš osebni ugled in ugled vaše institucije vas pozivam, da organizirate javno razpravo o ... Več.
Piše: Uredništvo
SODNA PORAVNAVA: Opravičilo Marku Kolblu in družbi Europlakat, d.o.o.
0
19.05.2020 17:00
V skladu s sodno poravnavo, sklenjeno na podlagi 307. člena Zakona o pravdnem postopku 15. maja 2020 na Okrožnem sodišču v ... Več.
Piše: Uredništvo
Kako rešiti slovenski turizem? Če ne bo hitre akcije in denarja, se nam obeta katastrofa!
1
15.05.2020 12:00
Koronavirusna epidemija bo resno prizadela slovenski turizem. Letošnja sezona bo zdesetkana, to je verjetno neizogibno. Turizem ... Več.
Piše: Bine Kordež
Začenja se lov na novega ustavnega sodnika ali sodnico: Kdo so kandidati političnih strank?
4
13.05.2020 00:20
Sedem bo kandidatov za izpraznjeno sodniško mesto na Beethovnovi, so nam namignili zaupni viri. Objavljamo vsa imena, ki po ... Več.
Piše: Andrej Černe
Zdravstvo po epidemiji: Kateri so trije temeljni pogoji za ureditev slovenskega zdravstva
3
12.05.2020 00:28
Dvanajst uglednih slovenskih zdravnikov je na portalu zdravstvo.si objavilo poziv vsem odločevalcem, zlasti pa zakonodajalcem, ... Več.
Piše: Uredništvo
Poziv finančnemu ministru Andreju Širclju: Ne ponavljajte zablode s TEŠ 6, ustavite projekt Drugega tira!
9
08.05.2020 23:30
Ali bo koronavirus pripomogel k novemu razmisleku in drugačnemu odnosu do največjih državnih investicij? Nujna je revizija ... Več.
Piše: Vili Kovačič
Blaž Zgaga je Deutsche Welle zakuhal mednarodni novinarski škandal, jezni in užaljeni Nemci se zdaj branijo z aroganco
25
07.05.2020 23:40
Nagrada za svobodo govora, ki jo je od Deutsche Welle prejel tudi slovenski novinar Blaž Zgaga, je po besedah generalnega ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
"Evrozadolževanje" v času epidemije: Slovenija lahko "pokuri" še dobrih 5 milijard evrov, ki jih verjetno nikoli ne bo treba vrniti!
9
06.05.2020 22:50
Od kod kar naenkrat toliko denarja, se marsikdo sprašuje v aktualnih razmerah, ko države skoraj že tekmujejo med seboj, katera ... Več.
Piše: Bine Kordež
Medijske žrtve koronavirusa: Govorica telesa glavnih igralcev t.i. afere Maske v oddaji Tarča
32
01.05.2020 23:55
Oddaja Tarča se bo zapisala v zgodovino medijskega poročanja po najmanj dveh vidikih. Najprej zato, ker gre za pomembno oddajo ... Več.
Piše: Edvard Kadič
Bitenc proti Bitencu: Kako bi zmešnjava zaradi Marka Bitenca in Marka Bitenca lahko zatresla vladno koalicijo
34
29.04.2020 23:30
Pred nami je nadaljevanje prve epizode nove televizijske serije Maske, v kateri so ministra Počivalška obtožili, da je po ... Več.
Piše: Uredništvo
Kaj vse so vam mediji zamolčali o ozadju afere Maske, pa bi bilo pošteno, da bi vam povedali
25
25.04.2020 01:45
Slovenija ima novega heroja, ki dobiva dimenzije stripovskega junaka, njegovo ime se že pojavlja na grafitih. V nekoliko ... Več.
Piše: Uredništvo
Ko mešetarjenje okoli lokalnega avtomobilskega salona razkrije vse slabosti nacionalne okoljske zakonodaje
3
19.04.2020 23:15
Zgolj usoda oziroma višja sila, če smo bolj natančni, je poskrbela, da se saga o načrtovanem avtomobilskem salonu luksuznih ... Več.
Piše: Uredništvo
Konfucijev svet, 2.del: Kaj je prava vloga vlade in kako naj se ljudem vlada?
0
19.04.2020 09:00
Knjiga o Konfuciju ameriškega novinarja Michaela Schumana v prevodu Uroša Kalčiča ni klasična biografija, ki bi se ukvarjala ... Več.
Piše: Uredništvo
Ko bo epidemije koronavirusa konec, pride na vrsto manjše zlo: menjave nekaterih šefov državnih podjetij
4
16.04.2020 02:20
Vlada je naposled le ustregla pričakovanjem medijev in javnosti ter imenovala celjskega odvetnika Janeza Stuška za novega ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
ARSO deluje zakonito in pravočasno, zavrača navedbe o "šlampariji"
0
15.04.2020 18:00
V skladu s 26. členom Zakona o medijih vam pošiljamo zahtevek za popravek ter prikaz drugih dejstev in okoliščin. Zahteva za ... Več.
Piše: Uredništvo
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Uredniški komentar: Zakaj je v resnici odstopil Dejan Židan in kdo se mu je odrekel
Dejan Steinbuch
Ogledov: 6.208
02/
Dosje slovenski gozdovi, 2. del: Če kmetijska ministrica Aleksandra Pivec ne bo spet ustrahovana, potem so direktorju Zavoda za gozdove Damjanu Oražmu naposled šteti dnevi!
Uredništvo
Ogledov: 3.898
03/
Dosje Slovenski gozdovi, 1. del: Vsak dan nam iz naših državnih gozdov pokradejo za najmanj 40.000 evrov!
Uredništvo
Ogledov: 5.931
04/
In memoriam Janez Kocijančič: Dolgoletni tihi patriarh levice
Aljoša Pečan, Dejan Steinbuch
Ogledov: 3.272
05/
Zakaj javno podpiram Andraža Terška kot kandidata za ustavnega sodnika
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.910
06/
O zmožnosti zaveze
Boštjan M. Zupančič
Ogledov: 1.945
07/
Dosje Livar: Kako so plenili po največji slovenski livarni, ki ji grozi celo stečaj
Uredništvo
Ogledov: 2.200
08/
Janez Janša, pridne čebelice in pogoltni paraziti
Simona Rebolj
Ogledov: 2.069
09/
Jani Möderndorfer in Gregor Židan sta slovenska Zlatan Ibrahimović in Luis Figo
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.679
10/
Tržaški Primorski dnevnik se zaradi laganja o incidentu na meji s Slovenijo še vedno ni opravičil
Uredništvo
Ogledov: 919