Komentar

Da bi prekinili manipulativno merjenje javnega mnenja, potrebujemo zakon o agencijah za merjenje javnega mnenja

Raziskave javnega mnenja so v Sloveniji politični fenomen in podaljšek lobijev, je prepričan Tilen Majnardi, nekdanji novinar POP TV in Financ, ki je bil po odhodu iz medijev vodja kabineta finančnega ministra, lobist, vodja korporativnega komuniciranja pri Hitu in podjetnik. Danes je eden izmed najbolj izpostavljenih članov Dobre države in medije opazuje z vseh strani. Ker se zadnje čase intenzivno ukvarja s fenomenom javnomnenjskih anket, ki so v Sloveniji dejansko svojevrstna manipulacija, smo ga povabili, naj za portal+ na kratko strne bistvo problema. Majnardi opozarja, da anket pri nas ne izvajajo neodvisne družbe (vmes je tudi kakšna svetla izjema brez vpliva), pač pa večinoma posvečene agencije, kakršni sta Ninamedia in Mediana. Občasno se pojavijo sicer tudi obrobne "alternative" Valicon, Episcenter ali Parsifal, ki pa hote ali nehote nekritično sledijo vzorcem velikih bratov in sester ter željam naročnikov. "Dvorne" agencije predstavljajo ljudem menda "nesporna" dejstva, voljo volivcev in ko jih povzamejo t. i. neodvisni in mainstream mediji (RTV Slovenija, POP TV ...), rezultati njihovih anket postajajo del kontinuirane predvolilne kampanje, ki je noben zakon ne sankcionira.

17.09.2019 22:15
Piše: Tilen Majnardi
Ključne besede:   javno mnenje   ankete   Ninamedia   Mediana   RTV Slovenija   volitve   kampanja   mediji   demokracija

Foto: POP TV / 24ur.com

Ključne agencije za merjenje javnega mnenja niso demokratični opazovalci, merilci dogajanja, ampak podaljški političnih interesov in obstoječih političnih strank.

Gre za začaran krog podpore volivcev, merjenja mnenja in medijev, ki te podatke prenašajo. V normalni državi s konkurenčnimi mediji, ki jim je kaj za verodostojnost informacij, bi agencije, ki prirejajo podatke, propadle. Slovenija je na tem področju mlada, predvsem pa kontaminirana. Ključne agencije za merjenje javnega mnenja niso demokratični opazovalci, merilci dogajanja, ampak podaljški političnih interesov in obstoječih političnih strank. Tistih seveda, ki imajo denar, to pomeni oblast. Če bi bile te kvazi agencije na pravem trgu, kjer vladata resnična ponudba in povpraševanje po pravih informacijah, jih ne bi bilo. Te agencije so promotorji svojih botrov, izbrancev in tega niti ne skrivajo. To jim omogočajo nekritični in šibki mediji, uredniki, ki so prav tako odvisni od političnih in kapitalskih botrov. Pri objavah raziskav javnega mnenja in anket o različnih družbenih vprašanjih, o podpori političnih strankam, politikom, kandidatom na volitvah, o referendumskih vprašanjih itd. bi moral zaradi zagotavljanja preglednosti in objektivnega informiranja javnosti izdajatelj medijev navesti:

 

- firmo oziroma ime in priimek ter sedež oziroma naslov naročnika, plačnika in izvajalca;

 

- čas, v katerem je bila opravljena raziskava javnega mnenja oziroma anketa;

 

- način izvedbe;

 

- vzorec;

 

- odzivnost vprašanih;

 

- natančen vprašalnik, način ter obliko, kako so bila vprašanja zastavljena (ali so anketiranci odgovarjali na priklic, ali so izbirali v naprej pripravljene opcije odgovorov, vrstni red vprašanj in podvprašanj);

 

- merske napake.

 

 

Vse to so namreč profesionalni standardi pri merjenju javnega mnenja. Po domače povedano gre zadeva takole: agencija nekomu izmeri nizek odstotek, mediji to promovirajo in "kakor" sledijo strokovnim informacijam ter ugotovijo, da nisi pomemben, nisi na soočenjih pred volitvami, na koncu pa tudi tisti volivci, ki si jim morda simpatičen, rečejo, da ne bodo vrgli stran glasu in volijo nekoga drugega, ali - kar je še bolj katastrofalno - sploh ne gredo na volitve. Od tudi morda vir naše nizke udeležbe na volitvah. O tem drugič.

 

Zakaj naše javnomnenjske agencije to počnejo? Zato, ker imamo nepopolno demokracijo, ki se odraža v asimetričnosti informacij in prikritem odločanju v ozadju. Dejstvo je, da se tem trenutku dogajajo kršitve Zakona o javnem zavodu RTV Slovenija, ki ne zagotavlja celovitega obveščanja javnosti o političnem dogajanju v državi v skladu z zakonom, prav tako se sporne prakse dogajajo tudi v zasebnih medijih, ki v skladu s političnimi interesi svojih lastnikov promovirajo izbrane politične favorite. Agencije za merjenje javnega mnenja so postale svojevrsten promocijski element, ki pod pretvezo javnega mnenja vsiljujejo in omogočajo oblast posvečencev.

 

Takšno stanje je nezdravo, netransparentno, koruptivno in nezakonito. Da bi prekinili takšno prakso in hkrati zagotovili spoštovanje osnovnih demokratičnih standardov državne ureditve v Republiki Sloveniji, bi morali čim prej sprejeti naslednje ukrepe in nadgradnjo področne zakonodaje:

 

1. spremembe Zakona o RTV Sloveniji, ki bodo odpravile diskriminatorno in arbitrarno razlikovanje parlamentarnih in neparlamentarnih strank ali neodvisnih list na posameznih soočenjih v okviru volilne kampanje ter omogočile dejansko delovanje javnega servisa v interesu vseh državljanov,

 

2. spremembe Zakona o volilni in referendumski kampanji, ki bodo vse medije, ne glede na zasebno ali javno lastništvo, zavezale k enakopravni predstavitvi vseh list ali kandidatov, ki kandidirajo na posameznih volitvah, če se bo posamezen medij odločil za posebne predvolilne oddaje ali rubrike,

 

3. spremembe Zakona o volilni in referendumski kampanji, ki bodo medije in agencije za merjenje javnega mnenja dodatno zavezale k predstavitvi načina merjenja in prikazovanja rezultatov merjenja javnega mnenja,

 

4. sprejem posebnega Zakona o agencijah za merjenje javnega mnenja, ki bo obvezo o korektnosti objavljanja načinov merjenja in prikazovanja rezultatov razširil na celotno leto ter lastnike teh agencij podvrgel obvezam Zakona o integriteti in preprečevanju korupcije,

 

5. spremembe Zakona o volilni in referendumski kampanji, ki bodo vse medije, ne glede na zasebno ali javno lastništvo, zavezale k prepovedi prikritega oglaševanja strank v okviru različnih informativnih oddaj, ki se sedaj izvaja na podlagi izgovorov o nekakšni neodvisni uredniški politiki.

 

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
8
Vrnitev vestfalske države: Posledice pandemije Covid-19 za mednarodne odnose
5
25.05.2020 01:13
COVID-19 ni vplival le na nas posameznike in odnose med nami, ampak tudi na akterje v mednarodni skupnosti in odnose med njimi. ... Več.
Piše: Božo Cerar
Dialog s kolesarjem: "Da vas ni sram, ko po televiziji zagovarjate Janšo!"
6
24.05.2020 10:00
Da vas ni sram, je glasno vzkliknil mladenič, ki je ravno prislonil svoj bicikel k zidu, na katerem piše Papirnica. Prvi ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Kraftwerk: Mi smo otroci Fritz Langa, Gordona Craiga, Karla Čapka, Josepha Beuysa in Wernherja von Brauna
0
23.05.2020 23:59
Združeno umetniško delo Kraftwerk praznuje letos pol stoletja od začetka svojega delovanja. Že to dejstvo je več kot dovolj, da ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
In memoriam Bert Pribac (1933-2020)
3
23.05.2020 20:00
Negoval je svoj istrski vinograd in oljčni gaj, se živahno vključeval v dogajanja v istrskem in širšem slovenskem prostoru. ... Več.
Piše: Milan Gregorič
Prebudite se! Prava gospodarska kriza šele prihaja. Njenih razsežnosti ne zna nihče napovedati, kaj šele zmodelirati.
8
22.05.2020 21:00
Zapornikova dilema iz teorije igre nam govori, da smo v Sloveniji pravzaprav akterji v istem zaporu. Lahko se med seboj ... Več.
Piše: Mark Stemberger
Delavske pravice se ne ščitijo s tem, da se uzakonja, kdaj naj kdo dela in kdaj počiva
13
22.05.2020 11:00
V medijih se vrstijo objave in pozivi k zaprtju trgovin ob nedeljah. Nekateri ta predlog obravnavajo z ekonomskega, drugi s ... Več.
Piše: Jasmina P. Petavs
352 milijonov evrov za "turistične bone" Slovencev utegne pripeljati celo do prezasedenosti naših turističnih kapacitet!
7
20.05.2020 13:15
Vlada je v okviru tretjega paketa t.i. protikoronskih zakonov obravnavala tudi predlog o razdelitvi bonov za turistično ... Več.
Piše: Bine Kordež
O anemični četrti veji oblasti, aktivnih državljanih in civilni družbi
11
18.05.2020 22:30
Glas posameznika je le glas vpijočega v puščavi? Aja? Seveda, če se tako odločimo, če to sprejmemo. Lahko pa je tudi glas na ... Več.
Piše: Miha Burger
Bolna Slovenija (o bedakih med bedaki)
16
17.05.2020 11:00
VSlovenijije spet izbruhnila epidemija okužbe z najvišjo možno stopnjo nalezljivosti. Bolezen še ni dobro raziskana, ker so ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Lado Kralj: Iz transnacionalnega New Yorka je pogledal v globino Moravč
0
17.05.2020 00:46
Lado Kralj spada s svojo performativno naravo med svetovne gledališke protagoniste, ki so uprizorili veliko spremembo. Uprli so ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Dve neprijetni vprašanji za poražence in tri za zmagovalce zadnjega tridesetletja
18
16.05.2020 07:33
16. maja, torej danes, mineva trideset let od zaprisege prve slovenske demokratično izvoljene vlade. V tem obdobju smo izvedli ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Poslednji vzpon (In memoriam Tone Škarja)
6
16.05.2020 07:00
Tone Škarja je bil človek pronicljivega uma, ki ni šparal jezika, ko je bilo treba neposredno povedati resnico ali svoje mnenje. ... Več.
Piše: Mire Steinbuch
Free Press: O svobodi tiska
23
13.05.2020 21:30
Zdi se samoumevno, da v primerno delujoči demokraciji obstaja svoboden tisk. Prav tako je samoumevno, da bi moralo obstajati ... Več.
Piše: Keith Miles
Vojna z mediji: Basen o nas žabah, skuhanih v mlačni vodi ter grožnjah s smrtjo
17
12.05.2020 12:20
Zelo verjetno ste že velikokrat slišali stavek, da se vojne z mediji ne da dobiti. Sodi med tiste ponarodele fraze, ki jih ... Več.
Piše: Janez Janša
O Mitingu resnice 2020 ali zakaj se mi zdi, da so nam najprej ugrabili državo, potem pa vam proteste
28
10.05.2020 22:45
Meni se zdi, da vas je naplahtala tista združba politike in medijev, ki ji niti malo ne gre za boj proti korupciji; le tla so ... Več.
Piše: Kristijan Musek Lešnik
Aleksandra Pivec, tisti obraz v slovenski politiki leta 2020, ki največ obeta
17
10.05.2020 11:00
Nova predsednica upokojenske stranke Aleksandra Pivec se je sprva zdela kot še en obraz, ki ga bodo politični sopotniki, ... Več.
Piše: Marko Novak
Florian Schneider-Esleben (april 1947 - april 2020)
2
09.05.2020 23:32
Florian Schneider-Esleben je bil vedno premišljen, imeniten in kolesarski. Ure in ure si je lahko ogledoval najnovejše znamke ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Za zavarovanje pridobitev socializma so dovoljena vsa sredstva, tudi obrekovanje in medijske kampanje v tujini
14
09.05.2020 12:15
Ko se sprašujemo, kaj v bistvu določa politiko levih in levosredinskih strank, ko se sprašujemo, kam to vodi, ne bi smeli ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Totalna medijska vojna ali kako je lažni novinarski emigrant Zgaga postal svetovno čudo
33
05.05.2020 23:45
Bolj kot to, ali bomo Slovenci preživeli novi koronavirus, me skrbi, če bomo ostali normalni po vseh medijskih ofenzivah in ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
1945-2020: Nikdar več. Pomnimo. Zmagujemo.
20
05.05.2020 00:27
Obeleževanje 75. obletnice zmage v drugi svetovni vojni je v letošnjem maju pomemben mednarodni dogodek, ki naj bo globok ... Več.
Piše: Mykhailo Brodovych
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
"V kritičnih prvih štirinajstih dnevih sem se res skrival. Niti za eno sámo minuto nisem stopil iz stanovanja, niti da bi napolnil svojo zalogo. Prvič sem šel ven ponoči."
Uredništvo
Ogledov: 3.507
02/
Bolna Slovenija (o bedakih med bedaki)
Simona Rebolj
Ogledov: 2.512
03/
Dve neprijetni vprašanji za poražence in tri za zmagovalce zadnjega tridesetletja
Andrej Capobianco
Ogledov: 2.920
04/
Dialog s kolesarjem: "Da vas ni sram, ko po televiziji zagovarjate Janšo!"
Dimitrij Rupel
Ogledov: 2.301
05/
O anemični četrti veji oblasti, aktivnih državljanih in civilni družbi
Miha Burger
Ogledov: 1.601
06/
Ko profesor javno piše predsedniku: O dezinfekciji toksične slovenske medijske scene
Uredništvo
Ogledov: 1.595
07/
SODNA PORAVNAVA: Opravičilo Marku Kolblu in družbi Europlakat, d.o.o.
Uredništvo
Ogledov: 1.353
08/
Prebudite se! Prava gospodarska kriza šele prihaja. Njenih razsežnosti ne zna nihče napovedati, kaj šele zmodelirati.
Mark Stemberger
Ogledov: 1.563
09/
352 milijonov evrov za "turistične bone" Slovencev utegne pripeljati celo do prezasedenosti naših turističnih kapacitet!
Bine Kordež
Ogledov: 1.395
10/
Dosje Slovenski gozdovi, 1. del: Vsak dan nam iz naših državnih gozdov pokradejo za najmanj 40.000 evrov!
Uredništvo
Ogledov: 1.147