Komentar

Da bi prekinili manipulativno merjenje javnega mnenja, potrebujemo zakon o agencijah za merjenje javnega mnenja

Raziskave javnega mnenja so v Sloveniji politični fenomen in podaljšek lobijev, je prepričan Tilen Majnardi, nekdanji novinar POP TV in Financ, ki je bil po odhodu iz medijev vodja kabineta finančnega ministra, lobist, vodja korporativnega komuniciranja pri Hitu in podjetnik. Danes je eden izmed najbolj izpostavljenih članov Dobre države in medije opazuje z vseh strani. Ker se zadnje čase intenzivno ukvarja s fenomenom javnomnenjskih anket, ki so v Sloveniji dejansko svojevrstna manipulacija, smo ga povabili, naj za portal+ na kratko strne bistvo problema. Majnardi opozarja, da anket pri nas ne izvajajo neodvisne družbe (vmes je tudi kakšna svetla izjema brez vpliva), pač pa večinoma posvečene agencije, kakršni sta Ninamedia in Mediana. Občasno se pojavijo sicer tudi obrobne "alternative" Valicon, Episcenter ali Parsifal, ki pa hote ali nehote nekritično sledijo vzorcem velikih bratov in sester ter željam naročnikov. "Dvorne" agencije predstavljajo ljudem menda "nesporna" dejstva, voljo volivcev in ko jih povzamejo t. i. neodvisni in mainstream mediji (RTV Slovenija, POP TV ...), rezultati njihovih anket postajajo del kontinuirane predvolilne kampanje, ki je noben zakon ne sankcionira.

17.09.2019 22:15
Piše: Tilen Majnardi
Ključne besede:   javno mnenje   ankete   Ninamedia   Mediana   RTV Slovenija   volitve   kampanja   mediji   demokracija

Foto: POP TV / 24ur.com

Ključne agencije za merjenje javnega mnenja niso demokratični opazovalci, merilci dogajanja, ampak podaljški političnih interesov in obstoječih političnih strank.

Gre za začaran krog podpore volivcev, merjenja mnenja in medijev, ki te podatke prenašajo. V normalni državi s konkurenčnimi mediji, ki jim je kaj za verodostojnost informacij, bi agencije, ki prirejajo podatke, propadle. Slovenija je na tem področju mlada, predvsem pa kontaminirana. Ključne agencije za merjenje javnega mnenja niso demokratični opazovalci, merilci dogajanja, ampak podaljški političnih interesov in obstoječih političnih strank. Tistih seveda, ki imajo denar, to pomeni oblast. Če bi bile te kvazi agencije na pravem trgu, kjer vladata resnična ponudba in povpraševanje po pravih informacijah, jih ne bi bilo. Te agencije so promotorji svojih botrov, izbrancev in tega niti ne skrivajo. To jim omogočajo nekritični in šibki mediji, uredniki, ki so prav tako odvisni od političnih in kapitalskih botrov. Pri objavah raziskav javnega mnenja in anket o različnih družbenih vprašanjih, o podpori političnih strankam, politikom, kandidatom na volitvah, o referendumskih vprašanjih itd. bi moral zaradi zagotavljanja preglednosti in objektivnega informiranja javnosti izdajatelj medijev navesti:

 

- firmo oziroma ime in priimek ter sedež oziroma naslov naročnika, plačnika in izvajalca;

 

- čas, v katerem je bila opravljena raziskava javnega mnenja oziroma anketa;

 

- način izvedbe;

 

- vzorec;

 

- odzivnost vprašanih;

 

- natančen vprašalnik, način ter obliko, kako so bila vprašanja zastavljena (ali so anketiranci odgovarjali na priklic, ali so izbirali v naprej pripravljene opcije odgovorov, vrstni red vprašanj in podvprašanj);

 

- merske napake.

 

 

Vse to so namreč profesionalni standardi pri merjenju javnega mnenja. Po domače povedano gre zadeva takole: agencija nekomu izmeri nizek odstotek, mediji to promovirajo in "kakor" sledijo strokovnim informacijam ter ugotovijo, da nisi pomemben, nisi na soočenjih pred volitvami, na koncu pa tudi tisti volivci, ki si jim morda simpatičen, rečejo, da ne bodo vrgli stran glasu in volijo nekoga drugega, ali - kar je še bolj katastrofalno - sploh ne gredo na volitve. Od tudi morda vir naše nizke udeležbe na volitvah. O tem drugič.

 

Zakaj naše javnomnenjske agencije to počnejo? Zato, ker imamo nepopolno demokracijo, ki se odraža v asimetričnosti informacij in prikritem odločanju v ozadju. Dejstvo je, da se tem trenutku dogajajo kršitve Zakona o javnem zavodu RTV Slovenija, ki ne zagotavlja celovitega obveščanja javnosti o političnem dogajanju v državi v skladu z zakonom, prav tako se sporne prakse dogajajo tudi v zasebnih medijih, ki v skladu s političnimi interesi svojih lastnikov promovirajo izbrane politične favorite. Agencije za merjenje javnega mnenja so postale svojevrsten promocijski element, ki pod pretvezo javnega mnenja vsiljujejo in omogočajo oblast posvečencev.

 

Takšno stanje je nezdravo, netransparentno, koruptivno in nezakonito. Da bi prekinili takšno prakso in hkrati zagotovili spoštovanje osnovnih demokratičnih standardov državne ureditve v Republiki Sloveniji, bi morali čim prej sprejeti naslednje ukrepe in nadgradnjo področne zakonodaje:

 

1. spremembe Zakona o RTV Sloveniji, ki bodo odpravile diskriminatorno in arbitrarno razlikovanje parlamentarnih in neparlamentarnih strank ali neodvisnih list na posameznih soočenjih v okviru volilne kampanje ter omogočile dejansko delovanje javnega servisa v interesu vseh državljanov,

 

2. spremembe Zakona o volilni in referendumski kampanji, ki bodo vse medije, ne glede na zasebno ali javno lastništvo, zavezale k enakopravni predstavitvi vseh list ali kandidatov, ki kandidirajo na posameznih volitvah, če se bo posamezen medij odločil za posebne predvolilne oddaje ali rubrike,

 

3. spremembe Zakona o volilni in referendumski kampanji, ki bodo medije in agencije za merjenje javnega mnenja dodatno zavezale k predstavitvi načina merjenja in prikazovanja rezultatov merjenja javnega mnenja,

 

4. sprejem posebnega Zakona o agencijah za merjenje javnega mnenja, ki bo obvezo o korektnosti objavljanja načinov merjenja in prikazovanja rezultatov razširil na celotno leto ter lastnike teh agencij podvrgel obvezam Zakona o integriteti in preprečevanju korupcije,

 

5. spremembe Zakona o volilni in referendumski kampanji, ki bodo vse medije, ne glede na zasebno ali javno lastništvo, zavezale k prepovedi prikritega oglaševanja strank v okviru različnih informativnih oddaj, ki se sedaj izvaja na podlagi izgovorov o nekakšni neodvisni uredniški politiki.

 

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
8
Koronavojna: Izredne razmere v slovenskem gospodarstvu in po celem svetu zahtevajo takojšnje ukrepe!
8
27.03.2020 17:20
Znašli smo se v razmerah, kakršnih v moderni dobi še ni bilo. Ne gre za finančno, ekonomsko, nepremičninsko ali kakršnokoli ... Več.
Piše: Mark Stemberger
Rešitev pred "glasom ulice" je le določena institucionalizacija oblik delovanja četrte veje oblasti
26
26.03.2020 22:30
Četrti veji oblasti se obetajo boljši časi. Ker se bo dovolj veliko število ljudi to šlo in se bo zgodil ključni konsenz o tem, ... Več.
Piše: Miha Burger
Covid-19 ne ubija le ljudi, temveč je tudi medijski virus, ki bo pokončal večino dnevnega tiska
33
26.03.2020 01:00
Pandemija koronavirusa spreminja globalne navade potrošnikov in bo imela revolucionarne posledice na različnih področjih. ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Koronavirus med nami: Simptome tega virusa najdemo v politiki, ki ne zmore iskati kompromisov
21
24.03.2020 01:27
Kronavirus je virus, ki ne napade pljuč in sklepov, njegov cilj so značaj in prepričanja. Njegovi simptomi so egoizem, ... Več.
Piše: Kristijan Musek Lešnik
Krhek položaj Slovenije v grobi geopolitiki 21. stoletja
8
23.03.2020 13:00
Slovenija in slovenski narod brez dvoma pripadata zahodnemu svetu (EU in NATO) v vseh pogledih. Zgled zajemata iz razvitih ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Ko maske padejo: Kapitalistična koronavojna
52
22.03.2020 10:30
Trenutno imamo na oblasti vlado, ki preočitno ne premore zavidljivega etičnega minimuma in se zdi, da člani ideološke skupine ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Kdo bi vedel, kaj bo virus jutrišnjega dne?
11
21.03.2020 22:00
Ilija Hržanovski je dal zgraditi monumentalno scenografijo - Inštitut, v katero je naselil štiristo performerjev, ki so svoje ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Uredniški komentar: Janša, ne ga srat'! Zdaj ni čas za privilegije, politično barantanje ali slabo kadrovsko politiko!
31
21.03.2020 01:30
V zgolj enem tednu je vlada Janeza Janše pokazala vse najboljše, hkrati pa tudi vse najslabše, kar pritiče slovenski politiki. ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Nacionalni populizem in Janez Janša
14
20.03.2020 13:00
Do naraščanja nacionalnega populizma , ni prišlo čez noč, temveč v mnogih letih in iz različnih razlogov. Izraz nacionalni ... Več.
Piše: Keith Miles
Jebi se, koronavirus! (Osamimo virus, ne sebe!)
12
18.03.2020 19:00
Premajhen si, da bi te lahko videl. Niti živ nisi. A ti lažje povem, kaj mislim o tebi, če ti prisodim obliko in občutke. Lahko ... Več.
Piše: Kristijan Musek Lešnik
Zgodbe v času epidemije: Trideset let samote
13
17.03.2020 21:45
V teh dneh pogosto slišimo, naj ostanemo doma, sami. Ukrep imenujejo izolacija, ta čas pa bi lahko imenovali čas samote. Za ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Kaj imajo skupnega Lorella Flego, Julian Assange in koronavirus
9
15.03.2020 15:00
Naj vzamem najbolj aktualen problem, ki povzroča precejšnjo polarizacijo med ljudmi - in to po vsem svetu. To je situacija s ... Več.
Piše: Miha Burger
"Kaj pričakujete od mene, Dragana Živadinova, da bom pel visoko pesem nacionalnemu, nacionalizmu ali celo nacizmu?"
24
14.03.2020 20:11
Ernsta Tollerja je po letu 1933 do smrti preganjalo paradoksalno vprašnje: Ali ubiti tistega, ki bo ubil miljone, ker to je več ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Celotna Italja je v karanteni. Kaj to pomeni, boste v Sloveniji poizkusili na lastni koži v naslednjih dneh.
18
14.03.2020 01:19
Ne smemo se gibati prosto, ostajati moramo, kolikor je mogoče, doma, gibanje je omejeno na vseh ravneh, zaprto je vse, razen ... Več.
Piše: Jurij Paljk
Čakajoč na epidemijo: Kdo se (ne) boji koronavirusa in zakaj?
4
11.03.2020 12:43
Medijem se očita, da o koronavirusu poročajo senzacionalno. To pogosto res drži, iz perspektive psihoterapije pa bi bilo dobro ... Več.
Piše: Katja Knez Steinbuch
Spregledano poročilo Združenih narodov: Rusija je odgovorna za vojne zločine v Siriji!
11
11.03.2020 05:00
Tako v svojem poročilu ugotavlja preiskovalna komisija Sveta OZN za človekove pravice. Poročila, ki je bilo objavljeno v začetku ... Več.
Piše: Božo Cerar
Osmi marec: Od vrtnic do bodeče neže
16
08.03.2020 10:00
Kaj naj napišem ob dnevu žena v družbi, ki šele zadnja leta spoznava, da ima praznik zgodovinski izvor, ki nima zveze z osladnim ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Neestetsko je, da bi umetnik postal korporacijski svetovalec ali svetovalec politični stranki
13
07.03.2020 23:33
Čisto vsaka politika je sama po sebi ostudno barbarstvo, je mračnjaško priseganje totaliteti, ki dolgoročno človeku iznakazi ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Afganistan: Mirovni dogovor med talibani in Združenimi državami
9
05.03.2020 00:59
Dogovor še ne prinaša polnega miru in ne odpravlja povsem medsebojnega nezaupanja, niti ne predstavlja formalnega mirovnega ... Več.
Piše: Božo Cerar
Zakaj so minister Šabeder in njegova ekipa bitko s koronavirusom glede odnosov z javnostmi že zdavnaj izgubili
3
03.03.2020 10:14
Zakaj Borut Pahor ni prišel v obleki, temveč v puloverju na Ministrstvo za obrambo tisti večer, ko je govoril preko Skypa z ... Več.
Piše: Edvard Kadič
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Uredniški komentar: Janša, ne ga srat'! Zdaj ni čas za privilegije, politično barantanje ali slabo kadrovsko politiko!
Dejan Steinbuch
Ogledov: 3,318
02/
Koronavirus med nami: Simptome tega virusa najdemo v politiki, ki ne zmore iskati kompromisov
Kristijan Musek Lešnik
Ogledov: 2,394
03/
Ko maske padejo: Kapitalistična koronavojna
Simona Rebolj
Ogledov: 2,535
04/
IZUM in Cobiss.net: Kdo koga zavaja, kdo kaj skriva in čigave interese kdo zastopa?
Tomaž Seljak
Ogledov: 2,036
05/
Covid-19 ne ubija le ljudi, temveč je tudi medijski virus, ki bo pokončal večino dnevnega tiska
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2,070
06/
Jebi se, koronavirus! (Osamimo virus, ne sebe!)
Kristijan Musek Lešnik
Ogledov: 2,041
07/
Nacionalni populizem in Janez Janša
Keith Miles
Ogledov: 1,385
08/
Zgodbe v času epidemije: Trideset let samote
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1,758
09/
Devet življenj Boruta Jamnika: Cerarjeva vlada vabi tuje investitorje, Jamnik pa jih preračunljivo odganja
Uredništvo
Ogledov: 8,008
10/
Rešitev pred "glasom ulice" je le določena institucionalizacija oblik delovanja četrte veje oblasti
Miha Burger
Ogledov: 919