Komentar

Slovenija kot Adria Airways

Skoraj nobenega dvoma ni več: Adria Airways bo še en nacionalni letalski prevoznik, ki ga čaka bridek konec. Po nekajletni kalvariji in stalni negotovosti je konec zdaj blizu. Ob tem pa se odpirajo različna vprašanja, na katera še nihče v Sloveniji ni uspel najti odgovora. Denimo: kdo so pravzaprav pravi lastniki Adrie, kako to, da so njeno upravljanje zaupali nekim tretjerazrednim bavarskim menedžerjem, ki so Adrio Airways uspeli potopiti v razmeroma kratkem času? V čigavem interesu je pravzaprav uničenje Adrie? 

22.09.2019 23:04
Piše: Dejan Steinbuch
Ključne besede:   Adria Airways   lastništvo   Slovenija   Alen Ščurić   4K   vlada   SDH   stečaj   letalstvo   Brnik

Foto: Wikimedia

... za malenkost nam je ušlo in zdaj lahko gledamo, kako drsimo nazaj, opazujemo propad Adrie Airways in ob tem sami sebe prepričujemo, da se državi kaj takšnega ne more zgoditi. 

Da je vodilni menedžment Adrie Airways v zadnjih nekaj letih ravnal v nasprotju z vsemi pravili letalske stroke, smo natančno argumentirali v obširni analizi, ki smo jo pod naslovom Mayday, Mayday, Mayday: Dosje Adria Airways ali kako je slovenska oblast uničila slovensko letalstvo (vir) že 10. julija letos objavili na portalu+, njen avtor pa je bil ugledni hrvaški letalski analitik Alen Ščurić. Že na začetku poletja je bilo torej jasno, da je Adria "mrtvec na aparatih" in da takšno stanje ne more več dolgo trajati. Resda je nemško vodstvo "slovenskega nacionalnega letalskega prevoznika" vmes na vsak način poskušalo izsiliti finančno pomoč države, vendar se ne premier Marjan Šarec ne vodstvo Slovenskega državnega holdinga (začuda) niso pustili omehčati. Da bodo Nemci za pridobitev državne pomoči - kar bi bilo glede na evropsko zakonodajo tako ali tako hudo problematično - uporabili tudi najbolj podle trike, najbrž nihče ni pričakoval. A kdor je pozorno prebral Ščurićevo analizo Adrie Airways in še nekaj člankov, ki smo jih v zadnjem letu o družbah, ki se skrivajo za lastništvom Adrie, objavili na našem portalu, ga obnašanje nemških menedžerjev ne bi smelo presenetiti.

 

Priznam, da me blazno zanima, kdo so pravi lastniki Adrie. Je možno, da so med njimi tudi Slovenci, da gre vsaj deloma za "umazan" denar iz tranzicijskih malverzacij, ki se je na ta način "vrnil"? Ta teza sicer ni čisto nemogoča, vendar ima eno veliko pomanjkljivost. Namreč - zakaj bi nekdo investiral denar v firmo, ki jo potem v samo nekaj letih - hote ali nehote - uniči? (Razen če mu kdo plača za to. Recimo konkurenca.) Je lahko kdo res tako nesposoben? Morda je šlo za prehud pohlep, ki ga letalski trg, na katerem se Adria ni najbolje znašla že v časih, ko je bila v državni lasti, ne prenese? 

 

Da bi prišli do kakšnega pametnega odgovora, si z imeni tretjerazrednih nemških menedžerjev in Adriinih kvazilastnikov - eden se celo pojavlja v dokumentih, ki razkrivajo lastnike iz davčnih oaz - ne moremo kaj prida pomagati. Ta imena namreč ničesar ne povedo, so kot statisti v filmu, nujni, da lahko glavni igralci opravijo svoje delo. Morda se tu bližamo bolj realnemu scenariju; kaj pa če je šlo pri uničenju Adrie Airways za t.i. črno operacijo ene izmed vodilnih evropskih letalskih družb, ki ima v regiji, kjer je desetletja kraljevala Adria Airways, svoje interese in jo takšna lokalna konkurenca neizmerno moti. Ali je možno, da je bil nakup Adrie za nekaj sto tisoč evrov (!) s strani nekakšnih slamnatih lastnikov za konkurenco v bistvu najcenejši način, kako postopoma likvidirati Adrio? Kajti po prodaji domnevno nemškemu skladu 4K se je dogajalo prav to: Adria je začela počasi, a vztrajno padati ... dokler ni dosegla točke, v kateri se nahaja danes. Point of no return, če parafraziramo v jeziku pilotov.

 

Dejstva, ki jih lahko na kratko povzamemo, so sledeča: Adrie Airways ni več možno rešiti, njen stečaj je neizogiben. To sicer še ne pomeni nujno tudi njenega uničenja oziroma prenehanja obstoja kot blagovne znamke, je pa vsekakor možno, da od Adrie ne bo ostalo drugega kot tisti stari DC-6 na Brniku. Propad Adrie bo vsaj kratkoročno seveda zelo prizadel tudi promet na ljubljanskem letališču, ki je že sedaj edino letališče v regiji, ki beleži staganacijo ali komaj opazno rast, medtem ko imajo ostala letališča izjemne trende rasti (da je Ljubljano prehitela celo Priština, pove vse). Za slovenski turizem in tudi siceršnjo prometno povezanost s svetom je konec Adrie zagotovo slaba novica, saj je bila slovenska prestolnica že doslej prometno skoraj odrezana od nekaterih ključnih evropskih centrov, kaj šele izvenevropskih središč.

 

Na nek način me propad Adrie Airways spominja na usodo in dinamiko te države. Počasi, a vztrajno drsimo navzdol, z vsako vlado je slabše, negativna selekcija se krepi, k odločanju so prepuščeni ljudje brez slehernega občutka za državo, državljane in zdravo mero. Adria je po spremembi lastništva, ko je država prenehala pokrivati njeno izgubo, pod novim lastnikom relativno hitro propadla. Država propada počasneje, vendar vseeno propada. Že pred kratkim sem ponovil svoj stavek izpred nekaj let, ki se nanaša na dvom, da bo Slovenija čez 10 ali 20 let še obstajala. Vem, da izpade katastrofično ali celo malce čudaško, saj takšnih besed v drugih medijih ne boste našli, vendar se bojim, da imam prav. S takšnim načinom upravljanja države, s takšno kadrovsko zasedbo ne bomo prišli daleč. Pa je Sloveniji, če jo za hip primerjamo z nekdanjimi sopotnicami v projektu SFRJ, ves čas tako dobro kazalo, morda je manjkalo le nekaj malega, droben korak naprej, tisti usodni momentum, nujen za formiranje družbe (nacije) v resno, urejeno državo, ki bi ga Slovenija potrebovala, da bi se za vedno odlepila od Balkana ... a je zmanjkalo, za malenkost nam je ušlo in zdaj lahko gledamo, kako drsimo nazaj, opazujemo propad Adrie Airways in ob tem sami sebe prepričujemo, da se državi kaj takšnega ne more zgoditi. 

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
9
Vrnitev vestfalske države: Posledice pandemije Covid-19 za mednarodne odnose
5
25.05.2020 01:13
COVID-19 ni vplival le na nas posameznike in odnose med nami, ampak tudi na akterje v mednarodni skupnosti in odnose med njimi. ... Več.
Piše: Božo Cerar
Dialog s kolesarjem: "Da vas ni sram, ko po televiziji zagovarjate Janšo!"
6
24.05.2020 10:00
Da vas ni sram, je glasno vzkliknil mladenič, ki je ravno prislonil svoj bicikel k zidu, na katerem piše Papirnica. Prvi ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Kraftwerk: Mi smo otroci Fritz Langa, Gordona Craiga, Karla Čapka, Josepha Beuysa in Wernherja von Brauna
0
23.05.2020 23:59
Združeno umetniško delo Kraftwerk praznuje letos pol stoletja od začetka svojega delovanja. Že to dejstvo je več kot dovolj, da ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
In memoriam Bert Pribac (1933-2020)
3
23.05.2020 20:00
Negoval je svoj istrski vinograd in oljčni gaj, se živahno vključeval v dogajanja v istrskem in širšem slovenskem prostoru. ... Več.
Piše: Milan Gregorič
Prebudite se! Prava gospodarska kriza šele prihaja. Njenih razsežnosti ne zna nihče napovedati, kaj šele zmodelirati.
8
22.05.2020 21:00
Zapornikova dilema iz teorije igre nam govori, da smo v Sloveniji pravzaprav akterji v istem zaporu. Lahko se med seboj ... Več.
Piše: Mark Stemberger
Delavske pravice se ne ščitijo s tem, da se uzakonja, kdaj naj kdo dela in kdaj počiva
13
22.05.2020 11:00
V medijih se vrstijo objave in pozivi k zaprtju trgovin ob nedeljah. Nekateri ta predlog obravnavajo z ekonomskega, drugi s ... Več.
Piše: Jasmina P. Petavs
352 milijonov evrov za "turistične bone" Slovencev utegne pripeljati celo do prezasedenosti naših turističnih kapacitet!
7
20.05.2020 13:15
Vlada je v okviru tretjega paketa t.i. protikoronskih zakonov obravnavala tudi predlog o razdelitvi bonov za turistično ... Več.
Piše: Bine Kordež
O anemični četrti veji oblasti, aktivnih državljanih in civilni družbi
11
18.05.2020 22:30
Glas posameznika je le glas vpijočega v puščavi? Aja? Seveda, če se tako odločimo, če to sprejmemo. Lahko pa je tudi glas na ... Več.
Piše: Miha Burger
Bolna Slovenija (o bedakih med bedaki)
16
17.05.2020 11:00
VSlovenijije spet izbruhnila epidemija okužbe z najvišjo možno stopnjo nalezljivosti. Bolezen še ni dobro raziskana, ker so ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Lado Kralj: Iz transnacionalnega New Yorka je pogledal v globino Moravč
0
17.05.2020 00:46
Lado Kralj spada s svojo performativno naravo med svetovne gledališke protagoniste, ki so uprizorili veliko spremembo. Uprli so ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Dve neprijetni vprašanji za poražence in tri za zmagovalce zadnjega tridesetletja
18
16.05.2020 07:33
16. maja, torej danes, mineva trideset let od zaprisege prve slovenske demokratično izvoljene vlade. V tem obdobju smo izvedli ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Poslednji vzpon (In memoriam Tone Škarja)
6
16.05.2020 07:00
Tone Škarja je bil človek pronicljivega uma, ki ni šparal jezika, ko je bilo treba neposredno povedati resnico ali svoje mnenje. ... Več.
Piše: Mire Steinbuch
Free Press: O svobodi tiska
23
13.05.2020 21:30
Zdi se samoumevno, da v primerno delujoči demokraciji obstaja svoboden tisk. Prav tako je samoumevno, da bi moralo obstajati ... Več.
Piše: Keith Miles
Vojna z mediji: Basen o nas žabah, skuhanih v mlačni vodi ter grožnjah s smrtjo
17
12.05.2020 12:20
Zelo verjetno ste že velikokrat slišali stavek, da se vojne z mediji ne da dobiti. Sodi med tiste ponarodele fraze, ki jih ... Več.
Piše: Janez Janša
O Mitingu resnice 2020 ali zakaj se mi zdi, da so nam najprej ugrabili državo, potem pa vam proteste
28
10.05.2020 22:45
Meni se zdi, da vas je naplahtala tista združba politike in medijev, ki ji niti malo ne gre za boj proti korupciji; le tla so ... Več.
Piše: Kristijan Musek Lešnik
Aleksandra Pivec, tisti obraz v slovenski politiki leta 2020, ki največ obeta
17
10.05.2020 11:00
Nova predsednica upokojenske stranke Aleksandra Pivec se je sprva zdela kot še en obraz, ki ga bodo politični sopotniki, ... Več.
Piše: Marko Novak
Florian Schneider-Esleben (april 1947 - april 2020)
2
09.05.2020 23:32
Florian Schneider-Esleben je bil vedno premišljen, imeniten in kolesarski. Ure in ure si je lahko ogledoval najnovejše znamke ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Za zavarovanje pridobitev socializma so dovoljena vsa sredstva, tudi obrekovanje in medijske kampanje v tujini
14
09.05.2020 12:15
Ko se sprašujemo, kaj v bistvu določa politiko levih in levosredinskih strank, ko se sprašujemo, kam to vodi, ne bi smeli ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Totalna medijska vojna ali kako je lažni novinarski emigrant Zgaga postal svetovno čudo
33
05.05.2020 23:45
Bolj kot to, ali bomo Slovenci preživeli novi koronavirus, me skrbi, če bomo ostali normalni po vseh medijskih ofenzivah in ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
1945-2020: Nikdar več. Pomnimo. Zmagujemo.
20
05.05.2020 00:27
Obeleževanje 75. obletnice zmage v drugi svetovni vojni je v letošnjem maju pomemben mednarodni dogodek, ki naj bo globok ... Več.
Piše: Mykhailo Brodovych
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
"V kritičnih prvih štirinajstih dnevih sem se res skrival. Niti za eno sámo minuto nisem stopil iz stanovanja, niti da bi napolnil svojo zalogo. Prvič sem šel ven ponoči."
Uredništvo
Ogledov: 3.530
02/
Bolna Slovenija (o bedakih med bedaki)
Simona Rebolj
Ogledov: 2.560
03/
Dosje Slovenski gozdovi, 1. del: Vsak dan nam iz naših državnih gozdov pokradejo za najmanj 40.000 evrov!
Uredništvo
Ogledov: 2.433
04/
Dialog s kolesarjem: "Da vas ni sram, ko po televiziji zagovarjate Janšo!"
Dimitrij Rupel
Ogledov: 2.514
05/
O anemični četrti veji oblasti, aktivnih državljanih in civilni družbi
Miha Burger
Ogledov: 1.622
06/
Ko profesor javno piše predsedniku: O dezinfekciji toksične slovenske medijske scene
Uredništvo
Ogledov: 1.674
07/
SODNA PORAVNAVA: Opravičilo Marku Kolblu in družbi Europlakat, d.o.o.
Uredništvo
Ogledov: 1.381
08/
Prebudite se! Prava gospodarska kriza šele prihaja. Njenih razsežnosti ne zna nihče napovedati, kaj šele zmodelirati.
Mark Stemberger
Ogledov: 1.602
09/
352 milijonov evrov za "turistične bone" Slovencev utegne pripeljati celo do prezasedenosti naših turističnih kapacitet!
Bine Kordež
Ogledov: 1.425
10/
Vrnitev vestfalske države: Posledice pandemije Covid-19 za mednarodne odnose
Božo Cerar
Ogledov: 1.140