Komentar

Teater je tisti, ki je dal Slovencem občutek, da so lahko kdaj tudi plemeniti

Predstava Izreka je prisluškovanje tistemu, ki bo ravnokar zapelo in že v naslednjem hipu obnemelo. Izreka uprizarja občutljivost svobodnega in minevanje živega. Za menoj je premiera, prepolna odrskih mikroincidentov, oblikovanih v čast in znoj Marka Breclja. Marko Brecelj je človeštvo!

08.12.2019 08:52
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Ivan Peternelj   Izreka   SMG   teater   Marko Brecelj

Foto: SMG

Ivan Peternelj presega definicijo igranja, v njem je način oziroma model sveta. Je igralski ekspert s posebnim razumevanjem prirodnosti. S svojim igralskim talentom sega čez rob sveta.

Med tem, ko režiram svoje gledališke projekcije, se po naravi poklica vedno znova znajdem pred novimi in novimi igralskimi vlogami. Prek njih se približam igralkam in igralcem do nespodobne bližine. V naši republiki imamo privilegij, da je gledališče umetnost najodgovornejše vrste. Vedno znova se v skupnost rojevajo nadarjene igralke in igralci. Ne vem, če se zavedate, da je ravno gledališče tisto, ki nam je zgradilo našo družbenost (Škofjeloški pasijon) in jo še vedno vztrajno ohranja. Gledališki igralci in igralke vsak dan bdijo nad tem, da se v skupnosti ne pokveči etično in estetsko. Iz njihovih glasovnih organov zvenijo izostreno oblikovane misli, prek njihovih glasilk se razvija jezikovnost najvišjega reda. Zven njihovega umetniškega jezika doni po planetarni gledališki ploščadi. Skoraj vsaka poklicna predstava v republiki je zmagoslavje na Panteonu duha. Bodisi je njeno besedišče prevzeto iz svetovne zakladnice konfliktov ali iz trezorja republike. So pa med nami tudi predstave, ki zmorejo prek zaumne poetike in ozaveščenega telesa oblikovati planetarno zavest. Pred nami preigravajo najkompleksnejša občutja človeštva. 

 

Zadnje tedne sem od blizu doživljal gledališki proces posebne vrste, prek skeleta in karizme Ivana Peternelja, igralca Slovenskega mladinskega gledališča (SMG). Njegovo transformacijsko misel so poganjale natančno izražene potrebe. Predstava Izreka je scenska zavest o petih personah (maskah), ki jih povezuje izredna igralska študija Ivana Petrnelja, potopljena v poetsko preprogo Marka Breclja. Ivan Petrenelj uporablja njen ornament kot geometrijo in tonaliteto. Vse to iz mehkega trebuha Brecljeve poetike.

 

Predstava Biokozmizem:: Izreka (poleg Ivana Peternelja igrata še Damjana Černe in Marko Mlačnik) je zgrajena iz gledaliških minimalističnih incidentov. Ravno igralec je navdahnjen človek, ki usmerja svoje vektorje v svet čistosti ali popačenosti. V motivih Marka Breclja nastopa svet obojega, tako čistosti kot njegove druge polovice. Za razumevanje igre Ivana Peternelja bom izhajal iz sedmih tez o gledališču in igri doajena režije Mileta Koruna. Iz najboljšega možnega učbenika igralske umetnosti - Biti z igro.

 

Igra je zagotovo način in sredstvo našega gledališkega početja. Predstava je, meni Korun, predvsem uprizorjena zgodba. Ivan Peternelj pa je protagonist, ki dobesedno magnetizira med seboj mikroprizore, položene v gledališko predstavo, pozor! brez zgodbe. Odsotnost zgodbe v predstavi Izreka prek igre Ivana Peternelja sproža v gledalcu njen mogoč obstoj. Sproža asociativnost, ta pa prisotnost abstraktne pripovedi.

 

Igra obstaja ravno med tem, ko se zgodba vzpostavlja. Igra je skrita v uprizarjanju. V prav tistem času in prav tistem prostoru, kjer se uprizarja. Uprizarja pa jo tisti, ki jo igra. Igralec, ki je lahko človek. Ali predmet. Ali pojav. Ivan Peternelj je igralec, ki se poveže s predmeti na takšen način, da ti postanejo njegov logičen podaljšek, proteza, usmerjena v občinstvo. Postanejo poseben gledališki pojav. Pravzaprav poročilo o poteku gledališkega procesa. 

 

Ivan Peternelj je dokaz največje vrste, da obstaja igra in njeno uprizarjanje le v sedanjosti. Samo v tem trenutku. Je ni prej in ne pozneje. Nima preteklosti. Imata pa začetek in konec in svoj lastni čas. Sedanji čas in nobenega drugega časa. V lokaliziranem gledališkem času je Ivan Peternelj ves komičen, ekscentričen in zapeljiv. V njem se seštejejo persone in on sam v asociativno pripoved. On sam je miselni vzorec igre. Najprej je obraz in šele potem vse ostalo. Njegov obraz je osebnost, ki jo namešča mnogim drugim osebam - dramskim personam. Šele v drugem koraku je elastično telo brez pomanjkljivosti. Igranje je igralčevo iskanje podobnosti z njim samim, ponotranjenje drugega v samem sebi.

 

Ivan ima vso zavest o profesionalnih problemih: Ves čas gledaliških vaj opazuje in odpravlja svoje manirizme. Značajsko je vrojen v gledališče, v igro. Igra je zanj projekcija sveta. Za vse nas in tudi zanj je nekaj metafizičnega. Da! Ivan Peternelj presega definicijo igranja, v njem je način oziroma model sveta. Je igralski ekspert s posebnim razumevanjem prirodnosti. S svojim igralskim talentom sega čez rob sveta. V njem gledam zdravilno očarljivost, usmerjeno v vse nas, ki smo se vpletli v predstavo. Projecira modele nove stvarnosti iz drobcev obstoječega resničnega sveta.

 

Marko Brecelj: Več nas je od tistih, ki jih je kupil. Več nas je od tistih, ki mislijo z očmi. Brecljeva poezija in njegova zlogomelodičnost (Ram pa dam) omogočata Ivanu Peternelju prehajanje v območje najvišjega reda.

 

In zdaj je na vrsti kolenovanje:

 

        - je igralec tako proscenja kot odrskih globin.

        - je najboljši koreograf, ki samega sebe izbere, da se plesno naseli vase. 

        - je resnični koreograf predstave Izreka!

 

 

In končno: Ivan Peternelj se v zadnji fazi brehtijansko odmakne od vloge samo zato, da bi se lahko vanjo ponovno in še bolj poglobljeno vsadil. Zna se odmakniti, odstraniti, odmisliti stvarni svet, njegov način predstavlja metafizično realnost, ki v predstavi nadomešča resničnost. Proizvaja novo stvarnost polno etičnih učinkov. Sam sebi je kriterij prepričljivosti. Ničesar podobnega ne moremo srečati v resničnosti. Toliko let ga poznam pa skoraj nič ne vem o njegovi zasebnosti. In prav je tako. Ivan Peternelj še najbolj obstaja ravno v gledališču!

 

Zato, ker v gledališče vstopajo najplemenitejši. Tako gledalci kot akterji. On zna vse teoretične razprave vsrkati v svoje kosti, v skelet. Je igralec skeleta. Vse teorije sveta se pri njem prelijejo v prakso. To je tisto, kar je odločilno pri njem, je popolnoma drugačen od nacionalnih korifej. Pred občinstvom oblikuje igralca s popolnim skeletom, popolnoma drugačen je od oponašelcev. To sem videl tako v Izreki (2019), kot v predstavi Supremat (2002). Vse to počne samo zato, da se mu ne bi zgodilo, da bi moral koga ali kaj posnemati. Tisti, ki v umetnosti oponašajo, so primati ali pa zabava za primate. Naj mi bo oproščena ta primerjava.

 

Vse našteto velja tudi za njegove gledališke režije, ki jih ni mnogo, a so natančno vpete v umetnost. Peterneljevo gledališče je gledališče gibalnega materiala in srdite intenzivnosti. Čeprav je že v petem desetletju je ekstremno gibljiv in gibalno še vedno na svojem višku. Če, je kdo na tem svetu podoben Shakespearovemu igralcu in plesalcu Kemptu, je to Ivan Peternelj. Prepoln je zgodovine igralske prisotnosti.

 

Zaključna gledališka evidenca: Uprizarjanje je nekaj fizičnega in hkrati metafizičnega. Je preobrat iz neuravnoteženga sveta v uravnoteženo metafičnost. S svojo igralsko združevalno silo in intelektualno koncentracijo pušča za seboj prepričljive igralske sledi v občinstvu.

Izreka je kronometrična predstava. Igra prehaja h gledalcu prek kratkih časovnih izrezov, njihovih zvokov, prek kretenj in besed. Uprizarjanje je postavljeno med gledalca in igro. Uprizarjanje je uresničevanje igre. Tako vidne kot manj vidne. Vse to uprizarja Ivan Peternelj. Mile Korun pravi "transcendenca se pojavi prek ekstaze v avditoriju". Temu lahko samo pritrdim. V Izreki prek mikro ekstaze. In zdaj še njegov gledališki priklon ter njegov prav poseben visokofrekvenčen smeh.

 

Da, smeh je enako Ivan Peternelj!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
31
Scenarija odpiranja gospodarstva še ni, zagon bo potekal postopoma
4
05.04.2020 20:57
Čeprav se bo gospodarstvo v prihodnjih tednih verjetno začelo zaganjati, bodo ukrepi veljali še nekaj časa, saj virus ne bo ... Več.
Piše: Tine Kračun
Vidne posledice nevidnega orožja
15
05.04.2020 11:00
Trenutna kriza je ob številnih okuženih v domovih za ostarele in ob splošnem eksistenčnem polomu upokojencev dobro pokazala, ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Nebo se nam je v tem tisočletju že drugič zrušilo na glavo
6
05.04.2020 01:05
Sovraštvo do drugih ras, do sosednjih nacij, do ozdravelega z virusom, do novinarjev in novinark, do žensk, da o sovraštvu do ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Pandemija in partikularizem: Velike sile kljub koronavirusu še naprej bolj kot skupne zasledujejo svoje lastne interese
2
04.04.2020 11:40
Prihodnji tedni bodo pokazali, ali bo človeštvo uspelo strniti vrste in ali so države v prizadevanjih za skupno dobro sposobne ... Več.
Piše: Božo Cerar
Pisma iz samoizolacije: Razmišljanja o virusu, komunikacijah in digitalizaciji
4
03.04.2020 22:27
Tistim, ki odločate o naših usodah danes in v bodočnosti, namenjam tole pisanje. Tudi mojemu prvemu delodajalcu dr.Dimitriju ... Več.
Piše: Aljoša Pečan
Uredniški komentar: Vojna s koronavirusom bo še trajala, lahko tudi pol leta, zato je poleg zdravja zdaj bistveno ohranjanje delovnih mest
13
30.03.2020 23:59
Bližamo se novi prelomni točki v komuniciranju epidemije koronavirusa, in sicer razpravi o dolgotrajnosti izrednih razmer in ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Kaj botruje barvni slepoti v osnovnih definicijah: odgovornost ali krivda?
9
30.03.2020 09:00
Prepričanje, da se epidemiji koronavirusa lahko izognemo, ker pač menimo, da je zadaj zarota, je nevarno. Kot je nevarno ... Več.
Piše: Igor Vlačič
Koronavirus in nogomet: Edina logična odločitev je, da se zaključijo vsa prvenstva
3
29.03.2020 22:53
V nogometu delam več kot štirideset let in takšne situacije, kot je sedaj zaradi koronavirusa, še nismo imeli. Lahko jo ... Več.
Piše: Ivan Simič
Naj živijo gledališke predstave! Pandemija ni vojna, ampak gledališče.
17
28.03.2020 21:02
Gledališče je kot virus podoba uničenja, razdružitev. Ta sprošča sile, razpira možnosti in če so te možnosti in sile črne, nista ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Koronavojna: Izredne razmere v slovenskem gospodarstvu in po celem svetu zahtevajo takojšnje ukrepe!
12
27.03.2020 17:20
Znašli smo se v razmerah, kakršnih v moderni dobi še ni bilo. Ne gre za finančno, ekonomsko, nepremičninsko ali kakršnokoli ... Več.
Piše: Mark Stemberger
Rešitev pred "glasom ulice" je le določena institucionalizacija oblik delovanja četrte veje oblasti
26
26.03.2020 22:30
Četrti veji oblasti se obetajo boljši časi. Ker se bo dovolj veliko število ljudi to šlo in se bo zgodil ključni konsenz o tem, ... Več.
Piše: Miha Burger
Covid-19 ne ubija le ljudi, temveč je tudi medijski virus, ki bo pokončal večino dnevnega tiska
33
26.03.2020 01:00
Pandemija koronavirusa spreminja globalne navade potrošnikov in bo imela revolucionarne posledice na različnih področjih. ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Koronavirus med nami: Simptome tega virusa najdemo v politiki, ki ne zmore iskati kompromisov
21
24.03.2020 01:27
Kronavirus je virus, ki ne napade pljuč in sklepov, njegov cilj so značaj in prepričanja. Njegovi simptomi so egoizem, ... Več.
Piše: Kristijan Musek Lešnik
Krhek položaj Slovenije v grobi geopolitiki 21. stoletja
8
23.03.2020 13:00
Slovenija in slovenski narod brez dvoma pripadata zahodnemu svetu (EU in NATO) v vseh pogledih. Zgled zajemata iz razvitih ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Ko maske padejo: Kapitalistična koronavojna
52
22.03.2020 10:30
Trenutno imamo na oblasti vlado, ki preočitno ne premore zavidljivega etičnega minimuma in se zdi, da člani ideološke skupine ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Kdo bi vedel, kaj bo virus jutrišnjega dne?
11
21.03.2020 22:00
Ilija Hržanovski je dal zgraditi monumentalno scenografijo - Inštitut, v katero je naselil štiristo performerjev, ki so svoje ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Uredniški komentar: Janša, ne ga srat'! Zdaj ni čas za privilegije, politično barantanje ali slabo kadrovsko politiko!
31
21.03.2020 01:30
V zgolj enem tednu je vlada Janeza Janše pokazala vse najboljše, hkrati pa tudi vse najslabše, kar pritiče slovenski politiki. ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Nacionalni populizem in Janez Janša
14
20.03.2020 13:00
Do naraščanja nacionalnega populizma , ni prišlo čez noč, temveč v mnogih letih in iz različnih razlogov. Izraz nacionalni ... Več.
Piše: Keith Miles
Jebi se, koronavirus! (Osamimo virus, ne sebe!)
12
18.03.2020 19:00
Premajhen si, da bi te lahko videl. Niti živ nisi. A ti lažje povem, kaj mislim o tebi, če ti prisodim obliko in občutke. Lahko ... Več.
Piše: Kristijan Musek Lešnik
Zgodbe v času epidemije: Trideset let samote
13
17.03.2020 21:45
V teh dneh pogosto slišimo, naj ostanemo doma, sami. Ukrep imenujejo izolacija, ta čas pa bi lahko imenovali čas samote. Za ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Spletke na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje: Je bil izpad Ivana Eržena posledica sladkega maščevanja njegove predhodnice Nine Pirnat?
Uredništvo
Ogledov: 2,845
02/
"Lobiranje" za gradnjo avtosalona AC Pentlja vse bolj divje, javnim uslužbencem zdaj grozijo že kar po telefonu!
Uredništvo
Ogledov: 2,687
03/
Uredniški komentar: Vojna s koronavirusom bo še trajala, lahko tudi pol leta, zato je poleg zdravja zdaj bistveno ohranjanje delovnih mest
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2,034
04/
Spomenica Katedrale svobode: "Slovenija med epidemijo, v izrednih razmerah in potem"
Uredništvo
Ogledov: 1,617
05/
Kaj botruje barvni slepoti v osnovnih definicijah: odgovornost ali krivda?
Igor Vlačič
Ogledov: 1,819
06/
Koronavojna: Izredne razmere v slovenskem gospodarstvu in po celem svetu zahtevajo takojšnje ukrepe!
Mark Stemberger
Ogledov: 1,381
07/
Devet življenj Boruta Jamnika: Cerarjeva vlada vabi tuje investitorje, Jamnik pa jih preračunljivo odganja
Uredništvo
Ogledov: 8,791
08/
Vidne posledice nevidnega orožja
Simona Rebolj
Ogledov: 943
09/
Kaj prinaša megazakon, "protikorona paket" v bilance gospodarskih družb?
Bine Kordež
Ogledov: 1,005
10/
Scenarija odpiranja gospodarstva še ni, zagon bo potekal postopoma
Tine Kračun
Ogledov: 782