Komentar

Retrogardizem bo za vedno ostal opomin slovenskemu nacizmu

Ali je industrijska glasba angleški ali nemški fenomen? Laibach misli, da je nemški, da je tehno mehanika nemška dinamika (DAF). Sam sem prepričan, da je tako kot industrijska revolucija in kot delavski razred angleški izum. Na angleškem otoku večno bivajo tragične teme vsemogočih ritmov. Ta otok je za umetnost neverjeten. Naslednja revolucija ne bo več proletarska, temveč prekarska.

11.01.2020 23:50
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Retrogardizem   Test Dept   Angus Farquhar   Graham Cunnington   Paul Jamrozy   Jonathan Toby Burdon   Paul Hines   Kronomix   Landlord

Foto: Estelle Vincent

Na Angleškem se je začel proces popolnega nadzora nad celotnim spektrom živega. Začenja se mrhovinarstvo hitlerjancev, podobnim Oswaldu Mosleyu. Pripravljajo se ostre čeljusti. Dva plamena prezira do Poljakov že gorita.

Za današnji komentar bi moral izumiti poseben jezik, da bi lahko kolikor toliko smiselno in celovito opisal svoje življenje v umetnosti, ki sem ga doživljal v retrogardističnem desetletju prejšnjega stoletja. Čas bo pokazal in čas je pokazal! Retrogardizem. Umetnostno-zgodovinska definicija: to je posebna smer znotraj postmodernistične stilne formacije, ki se je izoblikovala na evropskem Balkanu v začetku osemdesetih let XX. stoletja. Pojem izhaja iz ideološkega preigravanja retromodernističnega paradoksa. To, kar se je manifestiralo v umetnosti takratnega ideološkega Vzhoda, vsekakor ni bilo v skladu z razmerami na estetičnem Zahodu. Generalna ideja retrogardizma je izhajala iz ozaveščanja eklekticizma in kritične raziskave njegove lokalne dinamike. Kot metodo smo uvedli potencirani eklekticizem, kot neposredno ironičnost do provincializma. Šele s kasnejšo postgravitacijsko umetnostjo devtdesetih let sem z Dunjo Zupančič in kasneje, v novem tisočletju z Miho Turšičem vstopil v polje originalnosti.

 

V svojem finalističnem obdobju življenja vidim, da je bil retrogardizem nuja glede na primitivnost, ki je bila vsajena in še vedno je v večinsko skupnost, do umetnosti. Dobila je, kar je iskala! Retrogardizem bo za vedno ostal opomin slovenskemu nacizmu!

 

Lokalne anomalije, ki so redko v skladu s svetovnim duhom umetnosti, me še vedno silijo misliti teoretske atrakte. V njih prepoznavam logiko normativnih časovnih sekvenc. V resnici so te tiste, ki v mnogočem določajo eklektične umetniške forme. Toda komentar ne bo šel v to smer, z njim imam popolnoma drugačne namene, danes bi rad z vami vstopil v umetnost glasbene skupine Test Department, ki je delovala v vzporednem svetu, na ideološkem Zahodu. Bila je več kot industrijski umetniški dogodek. Bila je v takratnem času, čas današnji. Tudi zaradi glasbene umetnine Disturbance.

 

Neue Slowenische Kunst (NSK) je za razliko od Test Departmenta (Test Dept) radikaliziral in širil pomen besede umetnost ter retro revolucioniral resničnost. Sami ste priče, da se v teh treh, štirih letih, od kar komentiram umetnost na portalu+, skoraj nikoli nisem dotaknil umetniškega gibanja NSK. Tako bo tudi ostalo do nadaljnega! Biološko dejstvo je, da življenje ne prenese reverzibilnosti. Umetnost jo dopušča, v določenih trenutkih je celo zaželena. Življenje lahko omogoči zaceljenje travmatičnega, radikalna umetnost pa celjenja ne pozna, želi si le inovativnosti. Radikalen umetnik si želi vsak dan, vse življenje samo izumljati.

 

Tako je tudi leta 2020! Mladenke in mladeniči so že izoblikovali svoja prva radikalna umetniška in politična stališča proti tistim iz leta 2000. Čas njihove negacije, njihove antipozicije se je že začel: čas nam bo to pokazal!

 

Začnimo s komentarjem!

 

Test Dept je zame najprej Angus Farquhar, toda on je le del totalnega državnega stroja (Total State Machine) testnega oddelka. Poleg njega v umetniškem stroju delujejo Graham Cunnington, Paul Jamrozy, Jonathan Toby Burdon in Paul Hines. Lani so po več kot dvajsetih letih ponovno proizvedli, vsaj po mojem mnenju, neskončno pomembno glasbeno umetnino z naslovom - Disturbance. Šele v izteku leta sem jo prvič slišal. Povejmo takoj: to je najprej politična izjava, takoj zatem pa veliko umetninško delo. Test Department je po dveh desetletjih mirovanja zatulil v gluho Evropo. Zatulil je z umetnino Motnja (Disturbance).

 

Od tu naprej se zahvaljujem Alexeju Monroju in Daliborju Jovanoviču, ki sta mi omogočila, da sploh lahko formatiram današnji komentar. Test Dept je v najnovejši izjavi poleg industrijskih ritmov uveljavil še normativne elektro sekvence. Pred novim letom sem jih poslušal na poti proti zagrebškemu letališču iz avtomobilskih viskofrekvenčnih zvočnikov. Pred menoj se je zvrstilo osem glasbenih rafalov, osem kronomixov (te besede Fran ne zazna) prežetih s tehnoidnim vzorčenjem. Naj takoj povem, da ne bom vseh našteval, še manj pa po vrsten redu.

 

 

Kronomix Fevdalec (Landlord)

 

Robustne lobanje. Zobje sekači, s predmeljaki na čelu. V avditoriju slišim škripanje množic z zobmi, ki se istovetijo z analogno ritmičnostjo in digitalnim semplanjem scenske falange. Iz vrha piramide testirajo našo potrpežljivost. Ta je že zdavnaj izpuhtela. Medijska zvočnost nas podreja, nas nadzira. Odnos se ostri na življenje in smrt. Postindustrijski zvok nas sili na ples z nadzorniki. Seveda na življenje in smrt. Nas je več in se generiramo, zato smo nesmrtni, oni pa so na dolgi rok obsojeni na smrt.

 

 

Kronomix

 

Umetnostno-zgodovinska definicija: je glasbeni format, ki ga dvakrat ponovi isti avtor. Iz prvotnega materiala z upoštevanjem novega tehološkega jezika oblikuje novo stanje. In zdaj pozor! Avtor v novo zvočnost vplete idejo. Potencira avtentično izjavo. To je na novo razumljena zvočnost za katero avtor meni, da ima smisel, vrednost in pomen, da znova zazveni med nami.

 

Še enkrat pozor! Kronomix ni remix. Tako lahko v Fevdalcu industrijsko glasbo s pomočjo elektro pristopa doživimo kot postindustrijsko izjavo, pravzaprav je kronomix genialno stopnjevana izjava! To je bistveno, to ni več, kot je bila včasih revolucionarna pozicija etičnih mladeničev, ki spodbujajo rudarje, da vztrajajo v stavki, temveč taktika in priprava na revolucijo. Je gorivo za boj proti kodexu nasilja vladajočih, proti družbeno vsiljenemu sistemu načel, ki so jih uveljavili vladajoči prek predstavniškega modela urejanja sveta. Je gorivo za boj proti robustnim nacistom, rasistom in seksistom.

 

Digresija in istočano večna polemika: ali je industrijska glasba angleški ali nemški fenomen? Laibach misli, da je nemški, da je tehno mehanika nemška dinamika (DAF). Sam sem prepričan, da je tako kot industrijska revolucija in kot delavski razred angleški izum. Na angleškem otoku večno bivajo tragične teme vsemogočih ritmov. Ta otok je za umetnost neverjeten. Istočasno pa: koliko tisočev ponižanih Poljakov se bo moralo preseliti nazaj v vzhodni blok sveta?! Testiranje se je začelo! Včasih so bili zaposleni v Test Departmentu mladi, močni, politični fantje, ki niso mogli pristati na nesprejemljiv obraz, ki ga je kazal liberalizem, danes pa so to modri možje, ki ne pristajajo na primitivno binarnost brexita. Zavedajo se pomena socialnega in pokojninskega zavarovanja. Naslednja revolucija ne bo več proletarska, temveč prekarska.

 

Na Angleškem se je začel proces popolnega nadzora nad celotnim spektrom živega. Začenja se mrhovinarstvo hitlerjancev, podobnim Oswaldu Mosleyu. Pripravljajo se ostre čeljusti. Dva plamena prezira do Poljakov že gorita. Začenja se testiranje. Test Dept je po dvajsetih letih zatulili po megafonih. Niso šli na turnejo pobirat desetine, niso šli tulit o simptomu, temveč o sindromu / GBH84! To ni kovanje morastega distopičnega misticizma. Temveč zavračanje postindustrijskega gladkega sveta, ki ga obdaja prodorna avra kapitalističnega, neokolonialnega terorja. Razgrajujejo ga s pomočjo kronomixov sprejemljive kapitalistične dvoumnosti. Ni več čas za dvoumnost, kaj šele enoumnost. Je čas za glasno umetnost. Oni so propaganda za demokratičnost, za vladanje ljudstva, ki ga prizivajo z vročimi tolkalskimi učniki na instrumentih, ki so jih sami proizvedli. Najpomembnejši instrument človeštva je, ne pozabite, arhiv. Ni kronomixov brez arhivov.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
2
Slovenska desnica in tuji mediji: Ker Janša noče, da bi ga kot žabo skuhali v topli vodi, občasno kar sam skoči v ponev z vrelim oljem
24
06.06.2020 03:00
V zadnjih mesecih so vsi tuji mediji, ki so poročali o Sloveniji oziroma vladi Janeza Janše, to počeli izrazito negativno: ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Zakaj javno podpiram Andraža Terška kot kandidata za ustavnega sodnika
7
04.06.2020 00:59
Ko je pred leti za ustavnega sodnika kandidiral Klemen Jaklič, sem ga brez pomislekov podprl. Iz treh razlogov: Ker pravo res ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
O zmožnosti zaveze
0
02.06.2020 23:30
Samo moški, ki je v sebi pripoznal svojo ženskost, je na žensko sposoben gledati kot na subjekt in ne zgolj kot na objekt ... Več.
Piše: Boštjan M. Zupančič
In memoriam Janez Kocijančič: Dolgoletni tihi patriarh levice
15
02.06.2020 00:45
O Janezu Kocijančiču bo v prihodnjih dneh napisanega in povedanega, predvsem pa iz Wikipedie prepisanega toliko, da smo se na ... Več.
Piše: Aljoša Pečan, Dejan Steinbuch
Janez Janša, pridne čebelice in pogoltni paraziti
26
31.05.2020 10:00
Podcenjevanje človeških zmožnosti je brezmejno. Ker tovrstno prozorno nakladanje že pri povprečno razgledanem in inteligentnem ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Država od vseh stanj najbolj uživa v izrednem stanju
16
30.05.2020 23:19
Menim, da je glede na aktualni družbeni cunami več kot smiselno ponovno komentirati umetniško zvrst - bioumetnost. Ravno ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Jani Möderndorfer in Gregor Židan sta slovenska Zlatan Ibrahimović in Luis Figo
9
29.05.2020 23:54
Je politično prestopništvo izvoljenih predstavnikov ljudstva sprejemljivo? Po zakonu je dovoljeno, toda ali je tudi legitimno? ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Uredniški komentar: Zakaj je v resnici odstopil Dejan Židan in kdo se mu je odrekel
13
29.05.2020 02:40
Bolj kot jeremijade o pritiskih na neodvisno novinarstvo nas lahko skrbi kvaliteta tega silno neodvisnega novinarstva, ki je ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Vrnitev vestfalske države: Posledice pandemije Covid-19 za mednarodne odnose
5
25.05.2020 01:13
COVID-19 ni vplival le na nas posameznike in odnose med nami, ampak tudi na akterje v mednarodni skupnosti in odnose med njimi. ... Več.
Piše: Božo Cerar
Dialog s kolesarjem: "Da vas ni sram, ko po televiziji zagovarjate Janšo!"
6
24.05.2020 10:00
Da vas ni sram, je glasno vzkliknil mladenič, ki je ravno prislonil svoj bicikel k zidu, na katerem piše Papirnica. Prvi ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Kraftwerk: Mi smo otroci Fritz Langa, Gordona Craiga, Karla Čapka, Josepha Beuysa in Wernherja von Brauna
0
23.05.2020 23:59
Združeno umetniško delo Kraftwerk praznuje letos pol stoletja od začetka svojega delovanja. Že to dejstvo je več kot dovolj, da ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
In memoriam Bert Pribac (1933-2020)
3
23.05.2020 20:00
Negoval je svoj istrski vinograd in oljčni gaj, se živahno vključeval v dogajanja v istrskem in širšem slovenskem prostoru. ... Več.
Piše: Milan Gregorič
Prebudite se! Prava gospodarska kriza šele prihaja. Njenih razsežnosti ne zna nihče napovedati, kaj šele zmodelirati.
8
22.05.2020 21:00
Zapornikova dilema iz teorije igre nam govori, da smo v Sloveniji pravzaprav akterji v istem zaporu. Lahko se med seboj ... Več.
Piše: Mark Stemberger
Delavske pravice se ne ščitijo s tem, da se uzakonja, kdaj naj kdo dela in kdaj počiva
13
22.05.2020 11:00
V medijih se vrstijo objave in pozivi k zaprtju trgovin ob nedeljah. Nekateri ta predlog obravnavajo z ekonomskega, drugi s ... Več.
Piše: Jasmina P. Petavs
352 milijonov evrov za "turistične bone" Slovencev utegne pripeljati celo do prezasedenosti naših turističnih kapacitet!
7
20.05.2020 13:15
Vlada je v okviru tretjega paketa t.i. protikoronskih zakonov obravnavala tudi predlog o razdelitvi bonov za turistično ... Več.
Piše: Bine Kordež
O anemični četrti veji oblasti, aktivnih državljanih in civilni družbi
11
18.05.2020 22:30
Glas posameznika je le glas vpijočega v puščavi? Aja? Seveda, če se tako odločimo, če to sprejmemo. Lahko pa je tudi glas na ... Več.
Piše: Miha Burger
Bolna Slovenija (o bedakih med bedaki)
16
17.05.2020 11:00
VSlovenijije spet izbruhnila epidemija okužbe z najvišjo možno stopnjo nalezljivosti. Bolezen še ni dobro raziskana, ker so ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Lado Kralj: Iz transnacionalnega New Yorka je pogledal v globino Moravč
0
17.05.2020 00:46
Lado Kralj spada s svojo performativno naravo med svetovne gledališke protagoniste, ki so uprizorili veliko spremembo. Uprli so ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Dve neprijetni vprašanji za poražence in tri za zmagovalce zadnjega tridesetletja
18
16.05.2020 07:33
16. maja, torej danes, mineva trideset let od zaprisege prve slovenske demokratično izvoljene vlade. V tem obdobju smo izvedli ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Poslednji vzpon (In memoriam Tone Škarja)
6
16.05.2020 07:00
Tone Škarja je bil človek pronicljivega uma, ki ni šparal jezika, ko je bilo treba neposredno povedati resnico ali svoje mnenje. ... Več.
Piše: Mire Steinbuch
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Uredniški komentar: Zakaj je v resnici odstopil Dejan Židan in kdo se mu je odrekel
Dejan Steinbuch
Ogledov: 6.381
02/
Dosje slovenski gozdovi, 2. del: Če kmetijska ministrica Aleksandra Pivec ne bo spet ustrahovana, potem so direktorju Zavoda za gozdove Damjanu Oražmu naposled šteti dnevi!
Uredništvo
Ogledov: 4.145
03/
In memoriam Janez Kocijančič: Dolgoletni tihi patriarh levice
Aljoša Pečan, Dejan Steinbuch
Ogledov: 3.513
04/
Zakaj javno podpiram Andraža Terška kot kandidata za ustavnega sodnika
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.204
05/
O zmožnosti zaveze
Boštjan M. Zupančič
Ogledov: 2.113
06/
Tržaški Primorski dnevnik se zaradi laganja o incidentu na meji s Slovenijo še vedno ni opravičil
Uredništvo
Ogledov: 1.852
07/
Janez Janša, pridne čebelice in pogoltni paraziti
Simona Rebolj
Ogledov: 2.160
08/
Dosje Slovenski gozdovi, 1. del: Vsak dan nam iz naših državnih gozdov pokradejo za najmanj 40.000 evrov!
Uredništvo
Ogledov: 6.052
09/
Jani Möderndorfer in Gregor Židan sta slovenska Zlatan Ibrahimović in Luis Figo
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.738
10/
Slovenska desnica in tuji mediji: Ker Janša noče, da bi ga kot žabo skuhali v topli vodi, občasno kar sam skoči v ponev z vrelim oljem
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.339