Komentar

Kaj pomeni beseda svoboda. Svoboda je tisto, česar si ne pustimo vzeti.

Umetnik stoji na aveniji v New Yorku in razstavlja snežne kepe različnih velikosti, položene na kontrastno podlago. Ponudil jih je na neformalni stojnici - trgu. Sam pa je s tem, ko je prevzel vlogo prodajalca, dokumentiral reakcije trga. Tisti edini dan, ko je postavil svojo umetnino na ogled, je zaslužil (obstajajo različne verzije) - po enih virih je bilo to 40 dolarjev, po drugih pa 48 dolarjev. V hipu se postavi vprašanje, zakaj tega postopka ni ponavljal, v desetih dneh bi zaslužil 480 dolarjev. Seveda po optimistični verziji. David Hammons je s preprosto analizo prišel do sklepa, da je več ali manj denar zaslužil iz usmiljenja. V prvi vrsti do njega samega kot umetnika in Afroameričana. Analiza je pokazala, da bi bil ob dostojanstvo. Dostojanstvo pa je enako svobodi.

25.01.2020 21:00
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   David Hammons   Kazimir Malevič   Marcel Duchamp   umetnost   supremacija   ready made   New York   snowballs

Človek se je skozi stoletja obdajal z arhitekturo in infrastukturo - z objektnostjo.

Če se obrnem nazaj proti XX. stoletju in ga pogledam bodisi po gladki površini, bodisi v njegovo globino, vidim dve generalni umetniški metodi, ki sta svetu izoblikovali velik stilni obrat. Na vzhodu je bila to supremacijska, na zahodu pa ready made metoda. Do današnjega dne sem na portalu+ že večkrat komentiral umetniško supremacijo Kazimirja Maleviča, bolj redko pa metodo Marcela Duchampa. Danes sem se odločil komentirati nekaj, kar bi vam moral najbrž že zdavnaj osvetliti, da bi vam bilo lažje razumeti umetnost XXI. stoletja. 

 

S supremacijsko umetniško metodo sam pripadam vzhodnemu svetu: Kijevsko - Moskovsko - Peterburškem umetniškem bazenu oziroma Ljubljani - Zagrebu - Beogradu. V takšen svet so me rodili in ostal sem mu zvest. Globinsko pripadam črnemu krogu, belemu kvadratu na beli površini in črnemu križu. Umetnost je silno zapletena človeška oblika, čeravno mislite nasprotno. Dvajseto stoletje določata tako vsebinska kompleksnost, kot stilna minimalnost, ki se je večinsko oblikovala v metropolah, kot so Berlin, Pariz, Dunaj, Madrid, Moskva, New York, Tokio, Los Angelos in Stockholm. So pa tudi izjeme, recimo v majhnih mestih, kot so Dessau ali Vitebsk.

 

Človek se je skozi stoletja obdajal z arhitekturo in infrastukturo - z objektnostjo. In pozor! Kar je za naš komentar še posebej pomembno - s predmetnostjo. Tisoč in tisoč, če že ne stotisoč predmetnih nujnosti nam je izoblikovalo raznovrstne potrebe. Skozi tisočletja smo gledali prehod od nature k umetnemu, opredmetenemu svetu. Vsak predmet ima za seboj razvojno oblikovno pot.

 

Supremacijska metoda: iz oblike, v obliko, v oblak.

 

Rady made metoda: Iz oblike, v obliko, v pisoar.

 

 

***

 

Danes bom didaktičen, postopno počasen samo zato, da bom razumljiv. Predvsem za tiste, ki zaostajajo. Od blizu bomo pogledali v Duchampovsko revolucijo, ko iz nečistega proizvajamo čisto, in ko iz nevrednega proizvajamo vredno.

 

Štirje ready made udari, ki določajo Duchampovo metodo:

 

 

Duchampov udar št. I.: prisvajanje in preimenovanje predmetnosti! 

 

Marcel Duchamp je menil, da ima nakjučje za umetnost veliko večji pomen od akademske umetniške virtuoznosti. Zato je vse svoje umetniško življenje usmerjal v raziskavo naključji. Konceptalno si je prisvajal predmetnost. Po tistem, ko je predmet proglasil za umetnino, jo je še preimenoval: pisoar v fonatano. Fonatano je prvič razstavil leta 1917 na razstavi asociacije neodvisnih umetnikov in ravno kolegi iz neodvisne umetnosti oziroma njihov odbor mu je nasilno odstranil umetnino z razstave. To ga je razjezilo. Leta 1918 je izjavil: Očitno je, da se bo moj ready made nenehno spreminjal. Zelo kmalu, po letu 1919 se je z ready made proglasitvami samoomejil na točno določeno število umetnin na leto samo zato, da ne bi prišlo do inflacije vrednosti.

 

Naj vas spomnim, da beseda pisoar izhaja iz francoske besede pisoir, pisser, kar pomeni urinirati. Fontana pa izhaja iz italjanščine in pomeni vodomet, ki seveda asocira na uriniranje. Humor je ena od osrednjih motivacij pri izvajanju ready made akcij. Umetniška revolucija se je zgodila v trenutku, ko umetnik ni več potreboval substance (kot je recimo glina ali barva), da bi oblikoval podobnost. S preimenovanji je podobarska umetnost po tisočletni prevladi končno izgubila svoj pomen.

 

 

Duchampov udar št. II.: vzajemno pripravljena predmetnost!

 

Predmetnost je združeval na takšen način, da ji je odvzel njeno funkcionalnost. Didaktičen primer: združil je stol in kolo tako, da se ni dalo na stolu več sedeti, s kolesom pa ne več voziti. S tem, ko je predmetoma vzel njuno funkcionalnost, ju je s tem dejstvom preselil v polje umetnosti. Duchamp je z pripravljenim združevalnim materialom napovedal prihajajoči dada in nadrealistični jezik.

 

 

Duchampov udar št. III.

 

V moderno umetnost je uvedel nujno potrebno didaktičnost. Želel je, da gledalci razumejo postopek nastanka umetnine. Tako je avditorij vztrajno poučeval o svoji umetnosti s svojim svojevrstnim humorjem.

 

 

Duchampov udar št. IV.

 

Na koncu življenja je izoblikoval umetnino Rotorelief, ki ni bila več čista ready made struktura. To so bile grafične strukture, ki jim je z vrtenjem navidezno izničil materialnost, podobno kot navidez izgine materialnost pri vretenju letalskih propelerjev. Na tej točki se je Duchamp približal Maleviču, če bi Malevičev črni križ zarotirali bi dobili črni krog. Iz oblike v obliko, v črni krog. Iz črnega križa s kinetiko v črni krog. Tema komentarja me že zavaja, vabi me, da bi se preusmeril iz ready made v Duchampovo genialno umetnino Veliko steklo, toda pri tej umetnini bi se nepoznavalci umetnosti počutili popolnoma zbegani. Zato se vračam k izhodiščni metodi prejšnjega stoletja, k ready made. Vem, da bom v najbližji bodočnosti komentiral monumentalno resnost Velikega stekla.

 

 

Dva pomembno-nepomembna detajla

 

Prvi detajl: Duchamp je bil na začetku svoje umetniške poti s svojim izumom ready made zavrnjen na vseh ravneh. Tudi med umetniškimi prijatelji. To mu je zadalo bolečino najvišje stopnje, zato se je protestno izselil iz zanj obtožujočega Pariza v New York. Drugi detajl: zelo hitro mu je postalo jasno, da ne bo mogel živeti od svojega izuma, kot je to siceršnja navada s patentiranimi izumi v znanosti in tehnologiji. Zato se je odločil, da bo živel kot preprodajalec umetnin (art dealer).

 

Metoda ready made je pred vse nas razprostrla neverjetne teoretične ravni. Duchampova zapuščina je neverjetna, vplivala je na stotine in stotine ključnih umetnikov prejšnjega stoletja. Večina je to javno priznala in še vedno priznavajo. Name ni niti v enem hipu, predvsem zato, ker moja umetniška kozmogonija izhaja iz drugega civilizacijskega kroga.

 

Vpliv: za potrebe današnjega komentarja sem izbral umetnika Davida Hammonsa in njegovo umetnino iz leta 1983 Snežne kepe (Snow Balls), da se za trenutek umaknemo Duchampu in ready made metodi. Menim, da bomo z umetnino Snežne kepe z lahkoto razumeli razvoj ready made koncepta: Vse kar proglasiš za umetniško delo, je umetniško delo!

 

(Na tem mestu bi prosil urednika portala+, da objavi fotografijo Hammonsove umetnine Snežne kepe. Hvala!)

 

Kaj vidimo, ko gledamo: že iz prvega ogleda je razvidno, da umetnik stoji na aveniji v New Yorku in razstavlja snežne kepe različnih velikosti, položene na kontrastno podlago. Ponudil jih je na neformalni stojnici - trgu. Sam pa je s tem, ko je prevzel vlogo prodajalca (galerista), dokumentiral reakcije trga. Tisti edini dan, ko je postavil svojo umetnino na ogled, je zaslužil (obstajajo različne verzije) - po enih virih je bilo to 40 dolarjev, po drugih pa 48 dolarjev.

 

V hipu se postavi vprašanje, zakaj tega postopka Hammons ni ponavljal, v desetih dneh bi zaslužil 480 dolarjev. Seveda po optimistični verziji. David Hammons je s preprosto analizo prišel do sklepa, da je več ali manj denar zaslužil iz usmiljenja. V prvi vrsti do njega samega kot umetnika in Afroameričana. Analiza je pokazala, da bi bil ob dostojanstvo. Dostojanstvo pa je enako svobodi. Lahko si mislite, kaj Davidu Hammonsu pomeni beseda svoboda. Točno to, kar nam vsem. To je tisto, česarr si ne pustimo vzeti. Tako je in tako bo. Vse to, kar ste v današnjem komentarju razumeli, izhaja iz estetskega anarhizma XX. stoletja. Danes, v XXI. stoletju, pa je to že umetniški kanon.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
8
Šarčeva ideja o prehodni vladi je res genialna, skoraj na nivoju traktorista Ivana Serpentinška!
0
08.07.2020 23:30
Ideja o podvigu, s katerim bi z oblasti spravili janšistične fašiste, predstavlja največji možni mentalni domet naše dvorne ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Prizori iz Slovenije: Kučanova igralnica oblasti in besed
6
08.07.2020 11:30
V Sloveniji se je obsedenost z oblastjo obdržala do današnjih dni, saj privrženci revolucionarnih tradicij začno s protesti in ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Volitve na Hrvaškem: Zakaj je Plenkovićeva moderna desnica suvereno povozila socialiste
25
06.07.2020 00:30
Napovedovali so tesen izid, morda celo zmago opozicijskih socialistov, ki so šli na volitve s koalicijo Restart, pa se je na ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Ko sem na odru in so vame uprte stotine oči, se šele zavem, da zares obstajam!
13
04.07.2020 21:59
Katarina Stegnar povezuje svojo osebno obliko z natančno nadzorovanim izjavljanjem. Tudi takrat, ko se v njej sproži ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
13. julij, pomemben mejnik v slovensko-italijanskih odnosih
2
03.07.2020 06:17
V prihodnjih dneh, 13. julija, ob stoletnici njegovega požiga, naj bi Italija naposled vrnila slovenski manjšini Narodni dom v ... Več.
Piše: Božo Cerar
Pismo o janšizmu: Slovenske družbe si niso mogli podrediti niti fašisti niti komunisti, kako naj bi si jo zdaj "janšisti"?!
11
01.07.2020 22:50
Politično etiketiranje z namenom diskvalifikacije je (bilo) zelo razširjeno v diktaturah in totalitarnih režimih. Za totalitarna ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Nihalo kvalitete: Šele človek, ki eksistenčno ni odvisen od države, je lahko res svoboden
7
29.06.2020 22:59
Nihalo kvalitete poimenujem vzgon večnega iskanja, poskusov in raziskav k lepše, boljše, pravičnejše; to, kar počne na tisoče ... Več.
Piše: Miha Burger
Pisma iz emigracije: Vsak bi moral imeti svoj otok, na katerega bi lahko pobegnil
23
29.06.2020 00:00
V svetu, ki ga živimo, bi moral vsakdo imeti svoj otok, na katerega bi se umaknil, ko se ne bi dalo več zdržati z ljudmi, družbo ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Državna proslava v času koronavirusa: Nisem normalna, nisem niti človek in ne spoštujem drugačnega mnenja
34
28.06.2020 12:00
Dežela normalnih ljudi ne potrebuje kulture, potrebuje samo vojsko, sovražnika, tradicionalno družinsko formo, domovinske napeve ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Marko Brecelj: Obstajamo, nenadoma pa ne obstajamo več
18
27.06.2020 23:00
Antifašistična Primorska! Pri Marku Breclju je svet etičnih zahtev do skrajnosti izostren. Njegov duh je izven vseh kategorij ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Nov državni praznik: Dileme o tem, kateri datum je najprimernejši za dan športa
0
27.06.2020 15:09
Planica je res slovenski nacionalni praznik. Tako ga dojemajo državljani, tako ga dojemajo mediji, ki oglašajo Planico kot ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Uredniški komentar: O razdeljeni naciji in premierju, ki je sejal veter, zdaj pa žanje orkan
25
25.06.2020 23:59
Čeprav državi grozi še ena epidemija koronavirusa, nas to lahko manj skrbi kot izjemno polarizirana politika, zaradi katere so ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Priročnik za petkove proteste: Kakšna so politična stališča "braniteljev slovenske demokracije"?
16
21.06.2020 23:27
Slovenci smo športni narod. Iz petkovih kolesarskih Tour de Parlement smo prešli na met v daljavo (zaenkrat papirnatih letal), ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Stoletje sramotnega požiga: Fašizem ni ideološka oznaka za politično gibanje, fašizem je zlo samo po sebi
9
20.06.2020 22:15
Ljudje so navkljub vsemu le živalska vrsta. Umetnost je tista, ki omogoča človečnost, posledično pa tudi kultura. Ene brez druge ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Trump najverjetneje umika četrtino vojakov iz Nemčije, Rusi in Kitajci se veselijo
10
18.06.2020 23:15
Gre sicer za še eno v nizu enostranskih potez Trumpove politične doktrine America First! (Na prvem mestu Amerika!). Neuradne ... Več.
Piše: Božo Cerar
Zakaj se Luka Lisjak Gabrijelčič moti oziroma zakaj bo kljub protestom lahko zmeraj tako kot zmeraj
10
18.06.2020 04:30
Prvi korak do bistvenih sprememb v političnem ustroju naše družbe je spoznanje, da dvokrožni večinski volilni sistem ... Več.
Piše: Zoran Božič
Negativna selekcija je v dveh desetletjih potlačila razsodnost posameznika, ubila rahločutnost
4
17.06.2020 00:50
To je zgodba o tem, kako je slovenski zdravstveni sistem pozabil na bolnika in uresničevanje njegovih pravic. Pri tem pa ta isti ... Več.
Piše: Krištof Zevnik
Slovenski kulturniki, nesreča za družbo
12
15.06.2020 23:30
Na nobenem področju življenja se ne zbira toliko duševnih pohabljencev in razkrojevalcev človečnosti, zabitežev in estetskih ... Več.
Piše: Anej Sam
Mali test antijanšizma: O herojih, ki jedo kanibale, da bi nas odrešili ljudožerstva
23
14.06.2020 22:00
V Sloveniji politične empatije skorajda ni. Ni več političnih nasprotnikov, ostali so samo še sovražniki, ki jih je treba za ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Reševanje življenj, časti in lastnih riti
11
14.06.2020 11:00
Epidemija koronavirusa je poudarila že dolgo znano porazno stanje v domovih za ostarele, pa tudi razsulo zdravstvenega sistema, ... Več.
Piše: Simona Rebolj
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Dame in gospodje, eni upajo, da "pada vlada" in da bo Marta Kos bodoča premierka
Uredništvo
Ogledov: 5.167
02/
Volitve na Hrvaškem: Zakaj je Plenkovićeva moderna desnica suvereno povozila socialiste
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.548
03/
Novinarski kodeks nacionalke je v komi že natanko 20 let, skrajni čas torej, da ga prebudimo iz nje
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.858
04/
Hrvaška se bo verjetno znašla na t.i. rdečem seznamu, kar pomeni tudi zaprtje meje s Slovenijo
Uredništvo
Ogledov: 1.579
05/
Pismo o janšizmu: Slovenske družbe si niso mogli podrediti niti fašisti niti komunisti, kako naj bi si jo zdaj "janšisti"?!
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1.806
06/
Pisma iz emigracije: Vsak bi moral imeti svoj otok, na katerega bi lahko pobegnil
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.671
07/
Državna proslava v času koronavirusa: Nisem normalna, nisem niti človek in ne spoštujem drugačnega mnenja
Simona Rebolj
Ogledov: 2.480
08/
Ali opozorilo predsednika vlade generalnemu državnemu tožilcu res predstavlja nedovoljen poseg v ustavo?
Zvjezdan Radonjić
Ogledov: 1.485
09/
Slovenski komunisti so v Beograd sporočali, da so za socializem, doma pa so govorili, da so za demokracijo
Igor Bavčar
Ogledov: 1.424
10/
Epidemija koronavirusa v neoliberalnem Čilu: Popolna karantena, kakršne si v Sloveniji ne znamo niti predstavljati
Tjaša Šuštar
Ogledov: 1.074