Komentar

"Kdo bi še molčal, ko ga en zamah lahko reši? Še kar prenašati naključje, ali se upreti, vzeti orožje in končati vse?"

Hamlet anarhist: "Do kod se mora to trpeti? Oblast, ki žali že s svojim obstojem. Prezir vseh njih, ki imajo jo v rokah. Ošabnost ljudi na dobrih položajih, moč dobrih položajev! Zakon, laž zakona! Vse to je gnilo. Kako se še naprej podrejati, kako se vdati v ozdravljenje? Kdo bi še molčal, ko ga en zamah lahko reši? Še kar prenašati naključje, ali se upreti, vzeti orožje in končati vse?" (prevod Suzana Koncut)

01.02.2020 22:30
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   teater   William Shakespeare   Christopher Marlow   Seneka   Hamlet   Suzana Koncut   Jaques Lacan   Klemen Kovačič   Klara Kuk   Lea Mihevc   Jure Žavbi

Foto: Rah Petherbridge

Današnje besedilo je posvečeno Klemnu Kovačiču, Klari Kuk, Lei Mihevc in Juretu Žavbiju. Posvečeno je gledališkim umetnikom najmlajše generacije, istočasno pa je priklon največjemu med največjimi - Williamu Shakespearu.

Študentka slikarstva je izgubljala potrpljenje s svojim učiteljem-mojstrom, ki jo je vseskozi popravljal pri viziranju. Znova in znova ji je dopovedoval, da napačno projecira linije v prostoru. Bila je popolnoma prepričana, da se mojster moti, on pa jo je pri vsakem obhodu znova in znova popravljal. Dokler se ji ni nekega študijskega dne zbistrilo, da ni posredi nič drugega kot preprosto dejstvo, da je mojster od nje višji trideset centimetrov in da zaradi tega vidi drugače njeno perspektivo. Zelo hitro bi se lahko pojavil spor na horizontu, če ga ne bi izjemna študentka razrešila z briljantno potezo. Vzela je podstavek visok trideset centimentrov in začela z njega vizirati prostor. Od takrat dalje ni imel mojster nobenih pripomb več.

 

Natančno se zavedam, da je to tekst izven konteksta, ki ga zahteva medijska zvrst, ki jo zastopam na portalu+. Predvsem pa je izven tem in motivov, ki jih vse življenje poklicno analiziram. Današnje besedilo je posvečeno Klemnu Kovačiču, Klari Kuk, Lei Mihevc in Juretu Žavbiju. Posvečeno je gledališkim umetnikom najmlajše generacije, istočasno pa je priklon največjemu med največjimi.

 

 

Genotip št. I.

 

V Londonu XVI. stoletja je živelo 200.000 meščanov. Germanski jezik, angleščino, je v tistem času govorilo le nekaj več kot dva miljona prebivalcev. Sredi XVI. stoletja v mestu še ni bilo univerze, a je bilo kar nekaj pravnih šol, ki so pripravljale mlade imenitnike za javne dolžnosti. Med drugim so bodoče visoke državne uradnike poučevali zborovskega petja in gledališke igre. Bodoče upravljalce države so s pomočjo renesančne glasbe harmonizirali in govorniško opremljali. Na pravni šoli so med drugim igrali tudi njegove drame.

 

Na levi strani Temze, če gledamo proti izlivu v morje, je bil kraljevski London, na drugi strani reke pa je bilo primestno leglo, polno različnih obkrajnikov. Ravno tu bodo zgradili gledališče, ki bo postalo prvi poklicni teater v angleškem kraljestvu. V arhitekturni gledališki rekosntrukciji še danes redno uprizarjajo njegovo najambicioznejšo dramo Hamlet. Eden od njegovih sodobnikov je zapisal o gledališču: Predstava je bila uprizorjena v tako temačnem prostoru, da je zahtevala gledalca, ki jo bo gledal z razumom. Edina svetloba v tem ambientu je bila svetloba tragedije same. Na obeh straneh reke so sčasoma začeli uprizarjati njegove gledališke drame. Ves njegov napor je izhajal iz odnosa med ljubeznijo in državo ter večglasja, ki teži k izmenični rabi enoglasja oziroma monologa. Danšnji komentar je posvečen Williamu Shakespearu.

 

 

Genotip št. II.

 

Shakespearovo doživljanje sveta lahko po štiristo letih brez zadržkov interpretiramo z inventarjem sodobne psihologije. V svojih dramah je uporabljal izrazna sredstva, da jih lahko še danes prepričljivo izvajamo. Gledališče je vse, kar je prepričljivo! Gledališče ima lastnosti, izražene v takšni obliki, da se o njih ne dvomi. Gledališče je vse, kar je absolutni zdaj. V gledališču gledamo najprej molk in takoj zatem besede, polne genotipov. Gledamo dedno maso, nakopičen spomin, ki se je akumuliral skozi stoletja. Njegovi protagonisti in antagonisti so za razliko od helenističnih junakov postali dejanski nosilci koncepta - modern world. V njegovem gledališču gledamo koncept modernega sveta.

 

 

 

 

 

Hipna misel, ne morem se upreti, da je ne zapišem: Republika Slovenija si res ne zasluži mislecev, ki izhajajo iz Ljubljanske psihoanalitske šole.

 

Neplačan oglas: Preberite knjigo Jacques Lacana: Hamlet, ki je izšla v knjižni zbirki Analecta! Iz kazala: Nezmožno dejanje. Past za željo. Materina želja. Ni drugega od drugega. Ofelija kot objekt. Žalovanje in želja. Prikazovanje falosa.

 

 

Genotip št. III

 

V Shakespearjevem načinu uprizarjanja človeških teženj poslušamo renesančni jezik, ki je bil takrat v kraljevskem delu Londona kolokvialni jezik. Na tem mestu se je potrebno spomniti na Otona Župančiča in njegov briljantni prevod Hamleta. Istočasno pa bi na tem mestu rad čestital Prešernovi laureatki Suzani Koncut za njeno prevajalsko delo.

 

 

Genotip št. IV

 

Shakespeare virtuozno prehaja iz svojih etičnih opredelitev s pomočjo poetskih vzletov v emomehaniko. Najlepša replika vseh replik sveta, zame, je: Vse, kar je bilo v meni ženskega, je poslej utihnilo. Uf, koliko let je že minilo, ko sem na Akademiji za gledališko umetnost dobil študijsko nalogo, da uprizorim Romea in Julijo. Pri balkonskem prizoru se mi je zgodilo tisto najlepše, kar se lahko zgodi v umetnosti - mizanscenski Turn Efekt (Preprost obrat). Gledalce sem namestil v Julijino sobo, da so iz ptičje perspektive gledali komičnega Romea pod balkonom. Seveda, dokler se ni ta povzpel na balkon in je Julija namestila puhasto perjenico ter zaprla balkonska vrata tako, da gledalci niso mogli videti opolzkega dela ljubezni. To, kar bo ravnokar postalo tragično, se je pred gledalci transformiralo v komičen patos.

 

 

Genotip št. V

 

V Shakspearjevem gledališču ženskam ni bilo dovoljeno igrati, tako, da so vse ženske vloge igrali dečki, dokler niso začeli mutirati. Tudi to dejstvo je odigralo pomembno vlogo pri tem, da je bilo v tem časovnem obdobju oblikovanih znatno manj vlog za igralke. Nekaj let po Shakespearjevi smrti, so prepovedali gledališče v Angliji za skoraj dve desetletji. Saj ne moreš verjeti!

 

 

Genotip št. VI

 

Renesančno gledališko izhodišče izhaja iz procesijskega in stacionarnega teatra. Procesijsko gledališče je pokrivalo množice z religioznimi prilikami, stacionarno gledališče pa je uprizarjalo historije.

 

 

Genotip št. VII

 

Hamlet anarhist: "Do kod se mora to trpeti? Oblast, ki žali že s svojim obstojem. Prezir vseh njih, ki imajo jo v rokah. Ošabnost ljudi na dobrih položajih, moč dobrih položajev! Zakon, laž zakona! Vse to je gnilo. Kako se še naprej podrejati, kako se vdati v ozdravljenje? Kdo bi še molčal, ko ga en zamah lahko reši? Še kar prenašati naključje ali se upreti, vzeti orožje in končati vse?" (prevod Suzana Koncut)

 

Vse to mi pomeni črka H! Predvsem pa obrnjena črka H!

 

 

Genotip št. VIII

 

Ne pozabimo, da je na začetku sedemnajstega stoletja še vedno vladalo prepričanje, da je svet star 5320 let. 

 

 

Genotip št. IX

 

Osrednji vpliv na Shakespearjevo gledališče je imela Senekina dramatika, ki so jo v Angliji začeli prevajati okrog leta 1550. Manj pa helenizem in helenistični bogovi. Shakespearjeva dramatika je bila za kontinentalce, podobno kot Senekina, barbarska. Vsaj dve stoletji so jo puritanci ocenjevali kot formalno zblojeno. Poleg tega so bili igralci za puritance najpogubnejši ljudje na svetu. Eden od njih je celo zapisal: Kaj le se lahko naučite v gledališču? Predvsem tega kako zavajati, kako prevarati svojega moža ali ženo, kako živeti v razvratu, kako biti ljubosumen, kako podtikati, kako izdajati, kako laskati, preklinjati, kako biti lažnjiv, zapeljevati v razvrat, kako ubijati, kako zastrupljati, kako biti uporen do svojega vladarja in podžigati upor ... predvsem pa biti bogokleten! 

 

Vsega tega in še mnogo, mnogo več od tega me je naučil Vladimir Stojsavljević, impresivni poznavalec Shakespearjevega življenja, predvsem o državi in ljubezni. Brez Christopherja Marlowa ne bi bilo Willa Shakespearja, brez Willa ne bi bilo Bena Jonsona in vse tako naprej do Vakija, predvsem pa do vas štirih, ki ste v teh dneh že na odru skupaj z duhom Willom. Vse odlično vam želim v umetnosti, dragi moji mladi umetniki.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
9
Slovenska družba je v zgodovini pomorila zavidljivo število presežnih umetnikov, dolgo po pogrebu pa točila krokodilje solze na njimi
13
24.01.2021 11:32
Jamranje bivšega ministra za šolstvoJerneja Pikala, ki je preko tvita popihal na dušo staršem o grozi, ker so otroci v velikih ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Osvajanje telesa Polone Tratnik: Biooblast z biotehnologijo
2
24.01.2021 05:33
Ko se srečaš s premislekom Polone Tratnik, se srečaš z izvrstno analizo zgodovine znanosti, usmerjeno v radikalno resničnost, ki ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Svoboda izražanja: "Ko jebe papeža!" ali zakaj Assange še vedno gnije v zaporu?
24
22.01.2021 21:00
Ne pritožujte se, ko bodo naslednjič ukinili vaš račun na kakšnem družbenem omrežju, ker nekomu ne bo všeč, ker razmišljate ... Več.
Piše: Ana Jud
Ali EU sploh zanimajo svoboda in človekove pravice, ko sklepa sporazume s Kitajsko?
7
22.01.2021 06:30
Nedavno podpisani celoviti sporazum o naložbah med demokratično Evropsko unijo in komunistično Kitajsko je na noge dvignil ... Več.
Piše: Keith Miles
Vegetarijanske koline v Prašičjem zalivu slovenske levice: Ko se boriš za demokracijo, sredstva upravičujejo cilj!
13
21.01.2021 06:15
Karlu Erjavcu je zaenkrat spodletelo in je umaknil pobudo za najbolj nekonstruktivno konstruktivno zaupnico v zgodovini ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Revolucija foteljšev ali "Roga ne damo"
24
20.01.2021 00:45
Čemur smo trenutno priče pred tovarno Rog, ni nič drugega kot eklatantni dokaz o brezidejnosti slovenske militantne levice, o ... Več.
Piše: Andrej Lokar
Uredniški komentar: Gospod predsednik vlade, izgubili ste bitko z virusom in ste na dobri poti, da greste v vojno še s Slovenci!
59
17.01.2021 16:00
Prišli smo do točke, ko si bo treba pošteno in odkrito priznati, da je vlada izgubila bitko z drugim valom novega koronavirusa. ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Vsak posameznik v umetnosti je dolžan dati človeštvu tisto največ, kar zmore - svoj spomin
4
17.01.2021 04:28
Na fotografiji, ki je bila posneta leta 1940, so pred Eifflovim stolpom pozirale tri uniformirane osebe. Na sredi kompozicije ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Nataliteta obupa: Zakaj se je med epidemijo skokovito povečalo število samomorov med mladimi
11
14.01.2021 06:09
Novica o pandemični samomorilnosti med mladimi je šla v javnosti mimo kot povprečna vremenska napoved. Zameglila jo je ... Več.
Piše: Ana Jud
Pogosto sem raje tiho. Kar pa ne pomeni, da nimam svojega mnenja. Opazujem in si mislim svoje ...
14
13.01.2021 06:05
Zanimivo je opazovati posel s hitrimi testi. Narod je na nogah. Seveda je predvsem dvignilo obrvi Sloveniji dejstvo, kako so ... Več.
Piše: Žiga Vavpotič
Grenka resnica o "ugledu Slovenije" na Zahodnem Balkanu: Politično zavožen projekt COBISS.net?
6
11.01.2021 05:09
Mariborska univerza je že pred 35 leti s svojim računalniškim centrom predstavljala ogromen potencial v tedanji državi. Po ... Več.
Piše: Tomaž Seljak
Acapulco Heat: "Ne odlašaj! Postani pohlepna baraba zdaj!"
14
10.01.2021 11:33
Nič hudega, če so fantje na tak ali drugačen način nagrabili veliko denarja. Ampak faloti nam predvajajo žur, namesto da bi se v ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Branko Ve Poljanski: "Tukaj je živelo XX. stoletje. Marcel Duchamp se je že zdavnaj odselil!"
1
10.01.2021 05:35
Ljubljana leta 1921 ni bila več periferija Evrope. Imela je že svojo univerzo, študente in študentski kvartir s pripadajočo ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Kardeljevo cepivo iz samoupravljanja in mentalni okvir slovenske levice
10
08.01.2021 06:40
Politično usmeritev mainstream Slovenije od druge svetovne vojne dalje lahko povzamemo v dveh besedah: ustavimo desnico! ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Pot k objektivni realnosti? Kaj je že to?
8
05.01.2021 22:00
Preveč je v politiki prevladalo, da kdor obvlada, čisto v tehničnem smislu, kako vse, kar mu nasprotuje ali vsakogar, ki se z ... Več.
Piše: Miha Burger
Vladni 2. tir v žrelu globoke države: Projekt, ki se mu nobena vlada noče odpovedati
14
04.01.2021 20:00
Paradoks nadaljevanja sedanjega vladnega projekta t.i. drugega tira oziroma nove železnice med Divačo in Koprom je ta, da ... Več.
Piše: Vili Kovačič
Naučena nemoč ali zakaj ljudje vztrajamo v slabem, če pa lahko stvari spremenimo na bolje
9
03.01.2021 23:00
Naučena nemoč je temnejša stran naše psihe. Gre verjetno za njen najbolj škodljiv in uničujoč vidik, ki je povrh vsega tudi ... Več.
Piše: Edvard Kadič
Samo bedaki in virusi
21
03.01.2021 11:00
Zdravniki, ki so dandanes že v letih, se še dobro spominjajo, kako so v leta 1972 hodili po jugoslovanskih domovih, in da so ... Več.
Piše: Ana Jud
Virusni zastoj bo spremenil vse, toda verjemite, najbolj od vsega bo spremenil šolski sistem!
6
03.01.2021 05:50
Človeku pogosto drhitijo tla pod nogami, toda nikoli ne odneha z gradnjo. Ne pozabite, da je ljubljanski stavbni fond zamejen s ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Birokracija in voditeljstvo: V vojni načrt bitke preživi samo do prvega strela
3
02.01.2021 06:00
Pravim, dajte mi voditelje, ki sprejemajo odločitve, ukrepajo ter napake odpravljajo hitro, in ne birokratskih voditeljev, ki ... Več.
Piše: Keith Miles
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Uredniški komentar: Gospod predsednik vlade, izgubili ste bitko z virusom in ste na dobri poti, da greste v vojno še s Slovenci!
Dejan Steinbuch
Ogledov: 3.970
02/
Vegetarijanske koline v Prašičjem zalivu slovenske levice: Ko se boriš za demokracijo, sredstva upravičujejo cilj!
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.873
03/
Amerika po Trumpu (1/2): Popolna zmaga globoke države in konec Donalda Trumpa, ne pa tudi "trumpizma"
Janez Vuk
Ogledov: 1.955
04/
Revolucija foteljšev ali "Roga ne damo"
Andrej Lokar
Ogledov: 1.911
05/
Amerika po Trumpu (2/2): Američanom se bo še kolcalo po benignem Trumpu, toda po toči zvoniti je prepozno
Janez Vuk
Ogledov: 1.973
06/
The Spectator: "Amerika ima spet predsednika, ki je nagnjen k spodrsljajem"
Uredništvo
Ogledov: 1.109
07/
Svoboda izražanja: "Ko jebe papeža!" ali zakaj Assange še vedno gnije v zaporu?
Ana Jud
Ogledov: 1.342
08/
Slovenska družba je v zgodovini pomorila zavidljivo število presežnih umetnikov, dolgo po pogrebu pa točila krokodilje solze na njimi
Simona Rebolj
Ogledov: 1.350
09/
Ali EU sploh zanimajo svoboda in človekove pravice, ko sklepa sporazume s Kitajsko?
Keith Miles
Ogledov: 872
10/
Vsak posameznik v umetnosti je dolžan dati človeštvu tisto največ, kar zmore - svoj spomin
Dragan Živadinov
Ogledov: 803