Komentar

Če Bog pleše, pleše kot Michael Clark, če Belcebub pleše, pleše kot Michael Clark.

Sodobni ples je svoboda, ki izraža vse seksualne prakse. Takšna je tudi predstava Mmm. Clark je v njej prečrpaval energijo svojih telesnih tekočin. Sesal je svoje energetske proteine, da bi v soplesalcih in gledalcih sprožal njihove. Michael Clark je ves vizualen in pankovsko lep. Nič drugačen ni bil, ko je vstopil v blagoslovljen heroin. S plesom je sprožal narkotično lepoto najvišje vrste. Michael Clark je punk! Je plesni klasik, ki je dal punku stilni smisel skupaj s punk modo.

25.04.2020 21:27
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Michael Clark   ples   Bolšoj teater   Spartakus   balet   kostumografija   Anglija

Foto: Youtube

Če bi koga od živečih umetnikov povabil v svoje anarhokozmistične enote, bi to bil zagotovo Michael Clark. Samo zato, ker se v njem združuje kaos onostranstva. Ne pozabimo, anarhisti v času reda delamo nered. V času nereda pa red. Danes živimo v času nereda.

 

Štirideset let poklicno živim v umetnosti, skoraj vsak dan sem na gledališki vajah. Te dni me spodmika brez njih. Podoben čas se nam napoveduje tudi v prihajajočih tednih, verejtno mesecih. Prejšnji teden, 18. aprila 2020, sem se v samoizolaciji odločil, da bom streamal baletno predstavo Bolšoj teatra Spartakus. A si nisem mogel kaj, da si ne bi ob besedi balet prizval na videz daljno asociacijo: Michael Clark. Verjemite mi, asociacija Michael Clark je enakovredna asociaciji Bolšoj teater. Michael Clark je asociativno enako Veliki teater! Prve tri asociacije na Clarka so: muf, mamin sin in heroin. 

 

Biografija tega plesalca in koreografa: rojen na Škotskem. Desetleten pleše v lokalni folklorni skupini v kiltu. Pri trinajstih letih je že bil sprejet na Kraljevo baletno šolo v Londonu. Pri sedemnajstih je diplomiral, pri osemnajstih je bil sprejet v sodobno-plesni studio Rambert. Pri devetnajstih je dal eno na gobec omejitvam baleta. Vse ostalo so njegove predstave. 

 

Pred desetletji sem njegovo ingeniozno razplesano deškost osuplo občudoval na vajah in predstavah v operi Sadlers Wells v Londonu. Res pa je tudi to, da je po letu 1986 izginil iz mojega horizonta. Predvsem zato, ker je v tistem času - od leta 1987 do leta 1995 - v mojem svetu nastopilo obdobje zapora in vseh mogočih zapor, dobesedno in v prispodobi. Ko pa se je na sramotnih bojiščih Balkanije le razkadilo, Michaela Clarka ni bilo več na sceni, tudi v Angliji ne. Čez leta se je izkazalo, da je živel popolnoma anonimno življenje pri mami na Škotskem

 

Kmalu po letu 2000 nas je vse, ki smo ga občudovali, presentil, ko je ponovno nastopil v areni plesa z opojno umetnostjo koreografa. Z njim so priplesala na oder božanska telesa, polna njegovih koreografij. Pri enaindvajsetih je bil že vrhunski plesalec, vzporedno, po nujnosti pa še koreograf, pri oseminpetdesetih pa je izjemen koreograf in še vedno plesalec.

 

 

 

 

Muf

 

V današnjem komentarju bom ponavljal eno in isto misel: Clarkova umetnost je opojna rotirajoča narkotičnost! Njegovo umetniško telo se vrti samo zato, da bi s svojo ekscentričnostjo prevrtalo ohlajeno lavo resničnosti. Želim si, da ne bi ob Clarku zabredel v nabijanje proti klasičnim baletnim modalitetam. Tudi zato ne, ker mojo umetnost določa neizprosna geometričnost baleta. Michael Clark je umetnik sodobnega plesnega izraza, čeprav izhaja iz britanske baletne tradicije. 

 

V prvem delu njegovega poklicnega življenja ga je določalo - poleg plesnih energetskih udarov - še heroinsko onostranstvo, v drugem delu pa metadonska neizprosnost. Živel je dve umetniški obdobji: prvo deško, androgino in drugo koreografsko, polno plesne zrelosti. V obeh smo gledali spolno obredje homoseksualnosti. Gledali smo ekscentričnost in vizualno vibriranje mode!

 

O predstavi Mmm: Sodbni ples ne potrebuje kratkih napovedi o predstavi, podobno kot jo to navada v operi. Tisti, ki gleda sodobni ples, se natančno zaveda njegove abstraktnosti. Zaveda se emancipatornega osvobajanja od baletne strogosti, od pretirane patetične resnobnosti. Tisti, ki vstopa v pogled sodobnega plesa, vnaprej razume, da je ples spolno obredje, polno spolnega gibalnega materiala. Sodobni ples je svoboda, ki izraža vse seksualne prakse. Takšna je tudi predstava Mmm. Clark je v njej prečrpaval energijo svojih telesnih tekočin. Sesal je svoje energetske proteine, da bi v soplesalcih in gledalcih sprožal njihove. Michael Clark je ves vizualen in pankovsko lep. Nič drugačen ni bil, ko je vstopil v blagoslovljen heroin. S plesom je sprožal narkotično lepoto najvišje vrste. Michael Clark je punk! Je plesni klasik, ki je dal punku stilni smisel skupaj s punk modo. 

 

Čudenje: menim, da sem se pred avditorijem portala+ že čudil, od kod temu britanskemu otoku takšna famozna umetnost v vseh zvrsteh, ko je njihova večinska folklora kraljevsko idiotska. Konec čudenja!

 

Še naprej o predstavi Mmm: Ne morete si predstavljati, kako popolno je plesal spolno obrednost s svojim fantom. Plesala sta z volnenim mufom na rokah. Za tiste, ki ste pozabili, kaj je muf: to je valjast predmet, ki nam pozimi greje roke. V zadnjih letih ga v resničnosti manj uporabljamo, a se je briljantno izkazal v predstavi Mmm. Rekviziti imajo globok smisel v življenju umetnosti, a o tem drugič. Nag in z mufom je s svojo veliko ljubeznijo Stephenom Petronijem plesal mufasto kroženje. Vizualno sta atraktirala čutnost. Na odru sta dobesedno plesala spolni užitek. Še danes se cedijo iz njega impresivne proteinske tekočine. Tudi v drugi verziji predstave se v zborovskih prizorih generira spolnost. Intuicija je zagotovo njegovo osrednje plesno orodje. Njegove predstave niso nikoli celota, tudi koščki ne, temveč le večdelne celote.

 

 

 

 

Mamin sin

 

V svetu plesa se neredko zgodi, da plesalci po smrti matere naredijo samomor. Tudi zato je Micahel Clark prosil svojo mamo, da nastopi v njegovi predstavi, da se s pomočjo hipnotične rotacije odreši mamine nežnosti.

 

 

Heroin

 

Če Bog pleše, pleše kot Michael Clark, če Belcebub pleše, pleše kot Michael Clark. Če bi koga od živečih umetnikov povabil v svoje anarhokozmistične enote, bi to bil zagotovo Michael Clark. Samo zato, ker se v njem združuje kaos onostranstva. Ne pozabimo, anarhisti v času reda delamo nered. V času nereda pa red in danes živimo v času nereda.

 

Še danes pleše deško anarhičnost. Bodisi sam ali skupaj z drugimi ekstatičnimi telesi. On je tisti, okrog katerega se prepletajo napetosti. Pri njem vse pleše: prsni koš, vratna vretenca, trtica, lopatica, križnica, stopalnica. Vse! Predvsem mišice. Ves je kinetiziran. V njem je anarhična harmoničnost. Tudi trzanje mišic na zadnjici je harmonično. Naj vas spomnim, da je baletna zadnjica poseben fenomen baletne umetnosti. Da, tudi plesna zadnjica je ples. Vse to je punk! Baletni tradiciji se je radikalno oddaljeval, a je ni nikoli poniževal. V njegovi plesni obsesiji izginja njegova eksistenca, ostaja pa njegov abstraktni izris. V njem sta vpisana tako mala kot velika smrt. Menim, da se je slednje vedno zelo bal.

 

 

Mmm moda

 

Koreografija je komponiranje telesnosti in kostumov v scensko aktivinem prostoru. Je poliritmičnost mnogih disciplin, ki skupaj bivajo na odru. Koreografija zahteva posebno kostumsko opremljenost, ki ne ovira telesnosti, istočasno pa absorbira odvečne tekočine v trenutkih energetskih udarov. Michael Clark je eden tistih, ki koreografira tudi kostumsko opremo. Dekonstruira modo! Kostume spreminja v ekscentrično asociativnost. Kostumi vsebujejo posebne vrste berljivosti.

 

 

Mmm glasba

 

Za razliko od mnogih, ki se v svoji koreografijah predajajo glasbenim linijam, Michael Clark spodbuja svoje tovariše v umetnosti, da generirajo glasbo za njegovo anarhično telo. Na njegovem nebu svetijo predvsem Črne zvezde Patti Smith in Davida Bowieja, da o punk galsbi ne govorimo.

 

 

Androginost

 

Na njegovem obrazu gledam razpotegnjen nasmeh otroka s poredno priprtimi očmi, ki usmerja svoj pogled v nebo, polno črnih zvezd. To je umetnik, ki je živel v času zgoščenega nereda in nežne navzočnosti umetnosti punka. Komaj čakam, da se začnejo gledališke vaje in najnovejše gledališke predstave.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
3
Veliko steklo in nadškof Alojzij Šuštar v vonju vanilije
0
07.06.2020 01:00
Najmanj tri izjemne situacije so se mi zgodile s tremi nadškofi v različnih časovnih obdobjih. Za lažje razumevanje umetnine ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Slovenska desnica in tuji mediji: Ker Janša noče, da bi ga kot žabo skuhali v topli vodi, občasno kar sam skoči v ponev z vrelim oljem
24
06.06.2020 03:00
V zadnjih mesecih so vsi tuji mediji, ki so poročali o Sloveniji oziroma vladi Janeza Janše, to počeli izrazito negativno: ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Zakaj javno podpiram Andraža Terška kot kandidata za ustavnega sodnika
7
04.06.2020 00:59
Ko je pred leti za ustavnega sodnika kandidiral Klemen Jaklič, sem ga brez pomislekov podprl. Iz treh razlogov: Ker pravo res ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
O zmožnosti zaveze
0
02.06.2020 23:30
Samo moški, ki je v sebi pripoznal svojo ženskost, je na žensko sposoben gledati kot na subjekt in ne zgolj kot na objekt ... Več.
Piše: Boštjan M. Zupančič
In memoriam Janez Kocijančič: Dolgoletni tihi patriarh levice
15
02.06.2020 00:45
O Janezu Kocijančiču bo v prihodnjih dneh napisanega in povedanega, predvsem pa iz Wikipedie prepisanega toliko, da smo se na ... Več.
Piše: Aljoša Pečan, Dejan Steinbuch
Janez Janša, pridne čebelice in pogoltni paraziti
26
31.05.2020 10:00
Podcenjevanje človeških zmožnosti je brezmejno. Ker tovrstno prozorno nakladanje že pri povprečno razgledanem in inteligentnem ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Država od vseh stanj najbolj uživa v izrednem stanju
16
30.05.2020 23:19
Menim, da je glede na aktualni družbeni cunami več kot smiselno ponovno komentirati umetniško zvrst - bioumetnost. Ravno ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Jani Möderndorfer in Gregor Židan sta slovenska Zlatan Ibrahimović in Luis Figo
9
29.05.2020 23:54
Je politično prestopništvo izvoljenih predstavnikov ljudstva sprejemljivo? Po zakonu je dovoljeno, toda ali je tudi legitimno? ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Uredniški komentar: Zakaj je v resnici odstopil Dejan Židan in kdo se mu je odrekel
13
29.05.2020 02:40
Bolj kot jeremijade o pritiskih na neodvisno novinarstvo nas lahko skrbi kvaliteta tega silno neodvisnega novinarstva, ki je ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Vrnitev vestfalske države: Posledice pandemije Covid-19 za mednarodne odnose
5
25.05.2020 01:13
COVID-19 ni vplival le na nas posameznike in odnose med nami, ampak tudi na akterje v mednarodni skupnosti in odnose med njimi. ... Več.
Piše: Božo Cerar
Dialog s kolesarjem: "Da vas ni sram, ko po televiziji zagovarjate Janšo!"
6
24.05.2020 10:00
Da vas ni sram, je glasno vzkliknil mladenič, ki je ravno prislonil svoj bicikel k zidu, na katerem piše Papirnica. Prvi ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Kraftwerk: Mi smo otroci Fritz Langa, Gordona Craiga, Karla Čapka, Josepha Beuysa in Wernherja von Brauna
0
23.05.2020 23:59
Združeno umetniško delo Kraftwerk praznuje letos pol stoletja od začetka svojega delovanja. Že to dejstvo je več kot dovolj, da ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
In memoriam Bert Pribac (1933-2020)
3
23.05.2020 20:00
Negoval je svoj istrski vinograd in oljčni gaj, se živahno vključeval v dogajanja v istrskem in širšem slovenskem prostoru. ... Več.
Piše: Milan Gregorič
Prebudite se! Prava gospodarska kriza šele prihaja. Njenih razsežnosti ne zna nihče napovedati, kaj šele zmodelirati.
8
22.05.2020 21:00
Zapornikova dilema iz teorije igre nam govori, da smo v Sloveniji pravzaprav akterji v istem zaporu. Lahko se med seboj ... Več.
Piše: Mark Stemberger
Delavske pravice se ne ščitijo s tem, da se uzakonja, kdaj naj kdo dela in kdaj počiva
13
22.05.2020 11:00
V medijih se vrstijo objave in pozivi k zaprtju trgovin ob nedeljah. Nekateri ta predlog obravnavajo z ekonomskega, drugi s ... Več.
Piše: Jasmina P. Petavs
352 milijonov evrov za "turistične bone" Slovencev utegne pripeljati celo do prezasedenosti naših turističnih kapacitet!
7
20.05.2020 13:15
Vlada je v okviru tretjega paketa t.i. protikoronskih zakonov obravnavala tudi predlog o razdelitvi bonov za turistično ... Več.
Piše: Bine Kordež
O anemični četrti veji oblasti, aktivnih državljanih in civilni družbi
11
18.05.2020 22:30
Glas posameznika je le glas vpijočega v puščavi? Aja? Seveda, če se tako odločimo, če to sprejmemo. Lahko pa je tudi glas na ... Več.
Piše: Miha Burger
Bolna Slovenija (o bedakih med bedaki)
16
17.05.2020 11:00
VSlovenijije spet izbruhnila epidemija okužbe z najvišjo možno stopnjo nalezljivosti. Bolezen še ni dobro raziskana, ker so ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Lado Kralj: Iz transnacionalnega New Yorka je pogledal v globino Moravč
0
17.05.2020 00:46
Lado Kralj spada s svojo performativno naravo med svetovne gledališke protagoniste, ki so uprizorili veliko spremembo. Uprli so ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Dve neprijetni vprašanji za poražence in tri za zmagovalce zadnjega tridesetletja
18
16.05.2020 07:33
16. maja, torej danes, mineva trideset let od zaprisege prve slovenske demokratično izvoljene vlade. V tem obdobju smo izvedli ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Uredniški komentar: Zakaj je v resnici odstopil Dejan Židan in kdo se mu je odrekel
Dejan Steinbuch
Ogledov: 6.405
02/
Dosje slovenski gozdovi, 2. del: Če kmetijska ministrica Aleksandra Pivec ne bo spet ustrahovana, potem so direktorju Zavoda za gozdove Damjanu Oražmu naposled šteti dnevi!
Uredništvo
Ogledov: 4.168
03/
In memoriam Janez Kocijančič: Dolgoletni tihi patriarh levice
Aljoša Pečan, Dejan Steinbuch
Ogledov: 3.531
04/
Zakaj javno podpiram Andraža Terška kot kandidata za ustavnega sodnika
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.232
05/
O zmožnosti zaveze
Boštjan M. Zupančič
Ogledov: 2.129
06/
Tržaški Primorski dnevnik se zaradi laganja o incidentu na meji s Slovenijo še vedno ni opravičil
Uredništvo
Ogledov: 1.879
07/
Janez Janša, pridne čebelice in pogoltni paraziti
Simona Rebolj
Ogledov: 2.181
08/
Dosje Slovenski gozdovi, 1. del: Vsak dan nam iz naših državnih gozdov pokradejo za najmanj 40.000 evrov!
Uredništvo
Ogledov: 6.068
09/
Jani Möderndorfer in Gregor Židan sta slovenska Zlatan Ibrahimović in Luis Figo
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.754
10/
Slovenska desnica in tuji mediji: Ker Janša noče, da bi ga kot žabo skuhali v topli vodi, občasno kar sam skoči v ponev z vrelim oljem
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.454