Komentar

Kraftwerk: Mi smo otroci Fritz Langa, Gordona Craiga, Karla Čapka, Josepha Beuysa in Wernherja von Brauna

Združeno umetniško delo Kraftwerk praznuje letos pol stoletja od začetka svojega delovanja. Že to dejstvo je več kot dovolj, da bom danes komentiral to enkratno umetniško senzacijo. "Kraftwerki" operirajo s totalno fuzijo različnih medijskih praks, njihov dogodek ni le koncert, ni le gledališka predstava, ampak je strojno operiranje vseh naštetih medialnosti. Njihova naloga je, da hipnotizirajo avditorij z glasbo in s spektakelskimi prvinami, z lucidnostjo scenskih ralizacij.

23.05.2020 23:59
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Kraftwerk   Nemčija   Ralf Hutter   Fritz Lang   Bauhaus   Gordon Craig   koncert   glasbeno gledališče

Nova Nemčija se je zgradila na ruševinah nacizma in na genialnosti Bauhausa. Kraftwerk je poziv povojne nemške avantgarde, da dejavno zgradi nov svet. In ga tudi je.

Glasbeno gledališče Kraftwerk: Beseda koncert izhodiščno pomeni soglasje, dogovor, izvorno pa tekmovanje oziroma boj. Ko spremljamo koncert, poslušamo zvočne dogovore. V notranji strukturi glasbe pa sledimo virtuozne tekme, celo boje med inštrumenti. Zelo podobni procesi se odvijajo tudi v gledaliških predstavah. Avditorij spremlja boje različnih idej, ki jih zastopajo protagonisti in antagonisti konfliktov. Vse v umetnosti izhaja iz javnega objavljanja oblik!

 

Prek Kraftwerka je v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja spregovoril radikalen koncept, ki je hrepenel po združeni umetnini, rojeni iz glasbenega gledališča. Gesamtkunstwerk je enoten umetniški izraz, v katerega se vključujejo vse zvrsti umetnosti brez podrejenaja ene drugi. V umetnini se istočasno izražajo glasbeniki kot vizualni in gledališki umetniki. Ravno slednjo, gledališko pozicijo, imam namen komentirati.

 

Kraftwerk ready made: Že davnega leta 1971 so na koncertnem odru razmestili poleg inštrumentov še strojno opremo kot del orodjarne, pripravljene za proizvodnjo glasbe. Ravno vidnost studijske opreme, ki je bila ponavadi nevidno prisotna v avditoriju ali ob straneh koncertnega odra, je omogočila uprizarjanje njihovega dogodka. Kdor je že sedel v zvočnem studiju in je imel priložnost slediti zvočnemu mojstru pri njegovem delu, kako nasnemava zvočne linije, je lahko opazil njegovo odsotno držo. To se mu zgodi zaradi dolgotrajnosti procesa, njegova identiteta se zaradi koncentracije poveže s snemalno napravo. Tonski mojster postane njen integralni del. Brezizrazni del. Tako so Kraftwerk s pomočjo ready made metode tonski studio in tonskega mojstra na odru proglasili za estetki fenomen.

 

Kategorična izjava: Vsi štirje roboinformerji igrajo na odru poleg inštrumentov še navidez odsotne zvočne inženirje. Z njihovo držo uprizarjajo glasbeno-vizualno gledališče. Njihova scenska prisotnot je novotehnološko determinirana.

 

Kraftwerki operirajo s totalno fuzijo različnih medijskih praks: skulpturalnost, arhitek-ton-skost, 3D vizualizacijo, animacijo. Kraftwerk dogodek ni le koncert, ni le gledališka predstava, je strojno operiranje vseh naštetih medialnosti. Njihova naloga je, da hipnotizirajo avditorij z glasbo in s spektakelskimi prvinami, z lucidnostjo scenskih ralizacij. Kraftwerk operater v realnem času na odru usklajuje posamične elemente umetnine, povezuje jih v smiselno konstrukcijo. V umetnino vpenja konstrukcije najnovejših civilizacijskih pridobitev.

 

 

Zgodovinsko izhodišče št. I.

 

izhaja iz davnega leta 1849, ko je anarhist Richard Wagner pozval ljudstvo k množičnem doživljanju glasbenega umetniškega dela - opere. K doživljanju glasbenega gledališča brez lož in lestencev, k poslušanju ljudske operne inovacije. Časovni preskok! Kraftwerk ironizacija: elektrifikacija je ontologija modernizacije! Resničnost se spremeni, ko vanjo vnesemo umetnost, ko vanjo vnesemo električne inštrumente. Elektronska glasba ima že v izhodišču atmosferičnost prihodnosti. Najprej so tu bile električne kitare kot začasni-vmesni inštrument, takoj zatem pa računalniki, ki so dejansko začeli proizvajati umetnost na elektriko! Iz elektrona v elektron v elektro orkestracijo zvočnikov.

 

Ralf Hutter pravi: Glasba proizvaja vibracije in sonične valove, ki neposredno vdirajo v telo avditorija. To je njena moč. Seveda, glasbeni konkterizem. Zvočnost informacij, ki je na sledi Boysovim informacijskim akcijam.

 

Zdaj pa za nekaj trenutkov k mučnim temam: To je prva resna glasba Nemčije po nacističnih zločinskih koračnicah. Otroci so vedno nedoložni. Kraftwerk pripadniki so prva povojna generacija, katerih bližnji so sodelovali v največjem zločinu človeštva, v drugem industrijskem pokolu sveta. V zameno so dobili bombardiranje. Kraftwerk nas navkljub vsem paradoksom Germanije in Wagnerja spomni, da je bilo XX. stoletje eno najfascinantnejših obdobji človeštva.

 

Uprizoritvena umetnost Kraftwerk: Umetniki, po svojem videzu tehnokrati, so izvedli protihipijevski udar. S paradoksom so napadli privid svobode. Njihova urejenost, disciplina in humor so tako postali nosilci njihove estetike. Predlagali so, da na performativno mesto vstopi protagonist, emancipiran od nagona po svobodi. Depersonificiran akter naj zastopa igralčevo identiteto, igralčev ego pa naj nikakor ne posega v oblikovanje performativnega predstavljanja. Tako je bila popolnoma logična posledica te pozicije - robotistična vloga. Robot/rabotnik je zamenjal živega operaterja.

 

 

Zgodovinsko izhodišče št. II.

 

Geneza igralec-humanoidni robot-nesmrtna avtoportretna maska izhaja iz Craigove (1872-1966) ideje nadmarionete. Absolut ne vodi robotov, absolut vodi nadmarionete.  Kraftwerk nadmarioneta je zamenjava za njihova realna telesa. Na poseben način vzpostavlja umetna življenja. Smrt lepega v izdihu živega (duha), pravi Gordon Craig. Sledijo želji po avtoportretni maski.

 

Na obrazu imamo okrog šesto psiholoških izrazov, Kraftwerk ideal pa sledi samo enega, od nadmarionete danega. Tako smo v uprizoritevni praksi dobili robomehanično scensko prisotnost izhajajočo iz nadmarionete. Craigovska gledališka interakcija poteka med osvetlitvijo, zvokom in nadmarionetnim gibalnim materialom. Poudarja intimen odnos med teatralizacijo in smrtjo. Arhetipsko vzpostavlja nove povezave in nove umetniške jezike. Koncept radikalizirane nadmarionete je postal ideal novega koncertnega igralca. Tako se je vzpostavila igra brez igranja kakršnihkoli čustev. 

 

Poleg idej Gordona Craiga Kraftwerk gradi še ideja Čapkovega univerzalnega robota in Schlemmerjevega mehaničnega baleta. V vseh njih je talent za futuristični sentiment. Od robotskega gibanja, do digitalnega letrizma na horizontih. V prvem časovnem obdobju od leta 1970 do leta 2000 se je Kraftwerk prek glasbe samomitiziral. Od leta 2000 naprej pa se je vpisoval v vizualno instalacijsko strukturo. Tako je omogočil svojemu zvočnemu materialu, da je dobil prezentacijsko postajo, ki jo bodo v bodočnosti hranili v muzejih.

 

Avditorij pa je opravil zasuk vase, h kolektivni opojnosti numerične hipnoze prek robotske interpretacije. Avditorij se vedno generacijsko spreminja. Robomehanični operaterji pa bodo živeli življenje po smrti svojih protomodelov: Floriana Schneiderja - Eslebna, Ralfa Hutterja, Wolfganga Flurja, Karla Bartosa, Fritza Hilperta in Falka Grieffenhagena.

 

Nova Nemčija se je zgradila na ruševinah nacizma in na genialnosti Bauhausa. Kraftwerk je poziv povojne nemške avantgarde, da dejavno zgradi nov svet. In ga tudi je: Mi smo otroci Fritz Langa, Gordona Craiga, Karla Čapka, Josepha Beuysa in Wernherja von Brauna.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
Veliko steklo in nadškof Alojzij Šuštar v vonju vanilije
0
07.06.2020 01:00
Najmanj tri izjemne situacije so se mi zgodile s tremi nadškofi v različnih časovnih obdobjih. Za lažje razumevanje umetnine ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Slovenska desnica in tuji mediji: Ker Janša noče, da bi ga kot žabo skuhali v topli vodi, občasno kar sam skoči v ponev z vrelim oljem
24
06.06.2020 03:00
V zadnjih mesecih so vsi tuji mediji, ki so poročali o Sloveniji oziroma vladi Janeza Janše, to počeli izrazito negativno: ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Zakaj javno podpiram Andraža Terška kot kandidata za ustavnega sodnika
7
04.06.2020 00:59
Ko je pred leti za ustavnega sodnika kandidiral Klemen Jaklič, sem ga brez pomislekov podprl. Iz treh razlogov: Ker pravo res ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
O zmožnosti zaveze
0
02.06.2020 23:30
Samo moški, ki je v sebi pripoznal svojo ženskost, je na žensko sposoben gledati kot na subjekt in ne zgolj kot na objekt ... Več.
Piše: Boštjan M. Zupančič
In memoriam Janez Kocijančič: Dolgoletni tihi patriarh levice
15
02.06.2020 00:45
O Janezu Kocijančiču bo v prihodnjih dneh napisanega in povedanega, predvsem pa iz Wikipedie prepisanega toliko, da smo se na ... Več.
Piše: Aljoša Pečan, Dejan Steinbuch
Janez Janša, pridne čebelice in pogoltni paraziti
26
31.05.2020 10:00
Podcenjevanje človeških zmožnosti je brezmejno. Ker tovrstno prozorno nakladanje že pri povprečno razgledanem in inteligentnem ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Država od vseh stanj najbolj uživa v izrednem stanju
16
30.05.2020 23:19
Menim, da je glede na aktualni družbeni cunami več kot smiselno ponovno komentirati umetniško zvrst - bioumetnost. Ravno ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Jani Möderndorfer in Gregor Židan sta slovenska Zlatan Ibrahimović in Luis Figo
9
29.05.2020 23:54
Je politično prestopništvo izvoljenih predstavnikov ljudstva sprejemljivo? Po zakonu je dovoljeno, toda ali je tudi legitimno? ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Uredniški komentar: Zakaj je v resnici odstopil Dejan Židan in kdo se mu je odrekel
13
29.05.2020 02:40
Bolj kot jeremijade o pritiskih na neodvisno novinarstvo nas lahko skrbi kvaliteta tega silno neodvisnega novinarstva, ki je ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Vrnitev vestfalske države: Posledice pandemije Covid-19 za mednarodne odnose
5
25.05.2020 01:13
COVID-19 ni vplival le na nas posameznike in odnose med nami, ampak tudi na akterje v mednarodni skupnosti in odnose med njimi. ... Več.
Piše: Božo Cerar
Dialog s kolesarjem: "Da vas ni sram, ko po televiziji zagovarjate Janšo!"
6
24.05.2020 10:00
Da vas ni sram, je glasno vzkliknil mladenič, ki je ravno prislonil svoj bicikel k zidu, na katerem piše Papirnica. Prvi ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
In memoriam Bert Pribac (1933-2020)
3
23.05.2020 20:00
Negoval je svoj istrski vinograd in oljčni gaj, se živahno vključeval v dogajanja v istrskem in širšem slovenskem prostoru. ... Več.
Piše: Milan Gregorič
Prebudite se! Prava gospodarska kriza šele prihaja. Njenih razsežnosti ne zna nihče napovedati, kaj šele zmodelirati.
8
22.05.2020 21:00
Zapornikova dilema iz teorije igre nam govori, da smo v Sloveniji pravzaprav akterji v istem zaporu. Lahko se med seboj ... Več.
Piše: Mark Stemberger
Delavske pravice se ne ščitijo s tem, da se uzakonja, kdaj naj kdo dela in kdaj počiva
13
22.05.2020 11:00
V medijih se vrstijo objave in pozivi k zaprtju trgovin ob nedeljah. Nekateri ta predlog obravnavajo z ekonomskega, drugi s ... Več.
Piše: Jasmina P. Petavs
352 milijonov evrov za "turistične bone" Slovencev utegne pripeljati celo do prezasedenosti naših turističnih kapacitet!
7
20.05.2020 13:15
Vlada je v okviru tretjega paketa t.i. protikoronskih zakonov obravnavala tudi predlog o razdelitvi bonov za turistično ... Več.
Piše: Bine Kordež
O anemični četrti veji oblasti, aktivnih državljanih in civilni družbi
11
18.05.2020 22:30
Glas posameznika je le glas vpijočega v puščavi? Aja? Seveda, če se tako odločimo, če to sprejmemo. Lahko pa je tudi glas na ... Več.
Piše: Miha Burger
Bolna Slovenija (o bedakih med bedaki)
16
17.05.2020 11:00
VSlovenijije spet izbruhnila epidemija okužbe z najvišjo možno stopnjo nalezljivosti. Bolezen še ni dobro raziskana, ker so ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Lado Kralj: Iz transnacionalnega New Yorka je pogledal v globino Moravč
0
17.05.2020 00:46
Lado Kralj spada s svojo performativno naravo med svetovne gledališke protagoniste, ki so uprizorili veliko spremembo. Uprli so ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Dve neprijetni vprašanji za poražence in tri za zmagovalce zadnjega tridesetletja
18
16.05.2020 07:33
16. maja, torej danes, mineva trideset let od zaprisege prve slovenske demokratično izvoljene vlade. V tem obdobju smo izvedli ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Poslednji vzpon (In memoriam Tone Škarja)
6
16.05.2020 07:00
Tone Škarja je bil človek pronicljivega uma, ki ni šparal jezika, ko je bilo treba neposredno povedati resnico ali svoje mnenje. ... Več.
Piše: Mire Steinbuch
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Uredniški komentar: Zakaj je v resnici odstopil Dejan Židan in kdo se mu je odrekel
Dejan Steinbuch
Ogledov: 6.400
02/
Dosje slovenski gozdovi, 2. del: Če kmetijska ministrica Aleksandra Pivec ne bo spet ustrahovana, potem so direktorju Zavoda za gozdove Damjanu Oražmu naposled šteti dnevi!
Uredništvo
Ogledov: 4.167
03/
In memoriam Janez Kocijančič: Dolgoletni tihi patriarh levice
Aljoša Pečan, Dejan Steinbuch
Ogledov: 3.528
04/
Zakaj javno podpiram Andraža Terška kot kandidata za ustavnega sodnika
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.230
05/
O zmožnosti zaveze
Boštjan M. Zupančič
Ogledov: 2.128
06/
Tržaški Primorski dnevnik se zaradi laganja o incidentu na meji s Slovenijo še vedno ni opravičil
Uredništvo
Ogledov: 1.876
07/
Janez Janša, pridne čebelice in pogoltni paraziti
Simona Rebolj
Ogledov: 2.179
08/
Dosje Slovenski gozdovi, 1. del: Vsak dan nam iz naših državnih gozdov pokradejo za najmanj 40.000 evrov!
Uredništvo
Ogledov: 6.067
09/
Jani Möderndorfer in Gregor Židan sta slovenska Zlatan Ibrahimović in Luis Figo
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.750
10/
Slovenska desnica in tuji mediji: Ker Janša noče, da bi ga kot žabo skuhali v topli vodi, občasno kar sam skoči v ponev z vrelim oljem
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.447