Komentar

Kraftwerk: Mi smo otroci Fritz Langa, Gordona Craiga, Karla Čapka, Josepha Beuysa in Wernherja von Brauna

Združeno umetniško delo Kraftwerk praznuje letos pol stoletja od začetka svojega delovanja. Že to dejstvo je več kot dovolj, da bom danes komentiral to enkratno umetniško senzacijo. "Kraftwerki" operirajo s totalno fuzijo različnih medijskih praks, njihov dogodek ni le koncert, ni le gledališka predstava, ampak je strojno operiranje vseh naštetih medialnosti. Njihova naloga je, da hipnotizirajo avditorij z glasbo in s spektakelskimi prvinami, z lucidnostjo scenskih ralizacij.

23.05.2020 23:59
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Kraftwerk   Nemčija   Ralf Hutter   Fritz Lang   Bauhaus   Gordon Craig   koncert   glasbeno gledališče

Nova Nemčija se je zgradila na ruševinah nacizma in na genialnosti Bauhausa. Kraftwerk je poziv povojne nemške avantgarde, da dejavno zgradi nov svet. In ga tudi je.

Glasbeno gledališče Kraftwerk: Beseda koncert izhodiščno pomeni soglasje, dogovor, izvorno pa tekmovanje oziroma boj. Ko spremljamo koncert, poslušamo zvočne dogovore. V notranji strukturi glasbe pa sledimo virtuozne tekme, celo boje med inštrumenti. Zelo podobni procesi se odvijajo tudi v gledaliških predstavah. Avditorij spremlja boje različnih idej, ki jih zastopajo protagonisti in antagonisti konfliktov. Vse v umetnosti izhaja iz javnega objavljanja oblik!

 

Prek Kraftwerka je v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja spregovoril radikalen koncept, ki je hrepenel po združeni umetnini, rojeni iz glasbenega gledališča. Gesamtkunstwerk je enoten umetniški izraz, v katerega se vključujejo vse zvrsti umetnosti brez podrejenaja ene drugi. V umetnini se istočasno izražajo glasbeniki kot vizualni in gledališki umetniki. Ravno slednjo, gledališko pozicijo, imam namen komentirati.

 

Kraftwerk ready made: Že davnega leta 1971 so na koncertnem odru razmestili poleg inštrumentov še strojno opremo kot del orodjarne, pripravljene za proizvodnjo glasbe. Ravno vidnost studijske opreme, ki je bila ponavadi nevidno prisotna v avditoriju ali ob straneh koncertnega odra, je omogočila uprizarjanje njihovega dogodka. Kdor je že sedel v zvočnem studiju in je imel priložnost slediti zvočnemu mojstru pri njegovem delu, kako nasnemava zvočne linije, je lahko opazil njegovo odsotno držo. To se mu zgodi zaradi dolgotrajnosti procesa, njegova identiteta se zaradi koncentracije poveže s snemalno napravo. Tonski mojster postane njen integralni del. Brezizrazni del. Tako so Kraftwerk s pomočjo ready made metode tonski studio in tonskega mojstra na odru proglasili za estetki fenomen.

 

Kategorična izjava: Vsi štirje roboinformerji igrajo na odru poleg inštrumentov še navidez odsotne zvočne inženirje. Z njihovo držo uprizarjajo glasbeno-vizualno gledališče. Njihova scenska prisotnot je novotehnološko determinirana.

 

Kraftwerki operirajo s totalno fuzijo različnih medijskih praks: skulpturalnost, arhitek-ton-skost, 3D vizualizacijo, animacijo. Kraftwerk dogodek ni le koncert, ni le gledališka predstava, je strojno operiranje vseh naštetih medialnosti. Njihova naloga je, da hipnotizirajo avditorij z glasbo in s spektakelskimi prvinami, z lucidnostjo scenskih ralizacij. Kraftwerk operater v realnem času na odru usklajuje posamične elemente umetnine, povezuje jih v smiselno konstrukcijo. V umetnino vpenja konstrukcije najnovejših civilizacijskih pridobitev.

 

 

Zgodovinsko izhodišče št. I.

 

izhaja iz davnega leta 1849, ko je anarhist Richard Wagner pozval ljudstvo k množičnem doživljanju glasbenega umetniškega dela - opere. K doživljanju glasbenega gledališča brez lož in lestencev, k poslušanju ljudske operne inovacije. Časovni preskok! Kraftwerk ironizacija: elektrifikacija je ontologija modernizacije! Resničnost se spremeni, ko vanjo vnesemo umetnost, ko vanjo vnesemo električne inštrumente. Elektronska glasba ima že v izhodišču atmosferičnost prihodnosti. Najprej so tu bile električne kitare kot začasni-vmesni inštrument, takoj zatem pa računalniki, ki so dejansko začeli proizvajati umetnost na elektriko! Iz elektrona v elektron v elektro orkestracijo zvočnikov.

 

Ralf Hutter pravi: Glasba proizvaja vibracije in sonične valove, ki neposredno vdirajo v telo avditorija. To je njena moč. Seveda, glasbeni konkterizem. Zvočnost informacij, ki je na sledi Boysovim informacijskim akcijam.

 

Zdaj pa za nekaj trenutkov k mučnim temam: To je prva resna glasba Nemčije po nacističnih zločinskih koračnicah. Otroci so vedno nedoložni. Kraftwerk pripadniki so prva povojna generacija, katerih bližnji so sodelovali v največjem zločinu človeštva, v drugem industrijskem pokolu sveta. V zameno so dobili bombardiranje. Kraftwerk nas navkljub vsem paradoksom Germanije in Wagnerja spomni, da je bilo XX. stoletje eno najfascinantnejših obdobji človeštva.

 

Uprizoritvena umetnost Kraftwerk: Umetniki, po svojem videzu tehnokrati, so izvedli protihipijevski udar. S paradoksom so napadli privid svobode. Njihova urejenost, disciplina in humor so tako postali nosilci njihove estetike. Predlagali so, da na performativno mesto vstopi protagonist, emancipiran od nagona po svobodi. Depersonificiran akter naj zastopa igralčevo identiteto, igralčev ego pa naj nikakor ne posega v oblikovanje performativnega predstavljanja. Tako je bila popolnoma logična posledica te pozicije - robotistična vloga. Robot/rabotnik je zamenjal živega operaterja.

 

 

Zgodovinsko izhodišče št. II.

 

Geneza igralec-humanoidni robot-nesmrtna avtoportretna maska izhaja iz Craigove (1872-1966) ideje nadmarionete. Absolut ne vodi robotov, absolut vodi nadmarionete.  Kraftwerk nadmarioneta je zamenjava za njihova realna telesa. Na poseben način vzpostavlja umetna življenja. Smrt lepega v izdihu živega (duha), pravi Gordon Craig. Sledijo želji po avtoportretni maski.

 

Na obrazu imamo okrog šesto psiholoških izrazov, Kraftwerk ideal pa sledi samo enega, od nadmarionete danega. Tako smo v uprizoritevni praksi dobili robomehanično scensko prisotnost izhajajočo iz nadmarionete. Craigovska gledališka interakcija poteka med osvetlitvijo, zvokom in nadmarionetnim gibalnim materialom. Poudarja intimen odnos med teatralizacijo in smrtjo. Arhetipsko vzpostavlja nove povezave in nove umetniške jezike. Koncept radikalizirane nadmarionete je postal ideal novega koncertnega igralca. Tako se je vzpostavila igra brez igranja kakršnihkoli čustev. 

 

Poleg idej Gordona Craiga Kraftwerk gradi še ideja Čapkovega univerzalnega robota in Schlemmerjevega mehaničnega baleta. V vseh njih je talent za futuristični sentiment. Od robotskega gibanja, do digitalnega letrizma na horizontih. V prvem časovnem obdobju od leta 1970 do leta 2000 se je Kraftwerk prek glasbe samomitiziral. Od leta 2000 naprej pa se je vpisoval v vizualno instalacijsko strukturo. Tako je omogočil svojemu zvočnemu materialu, da je dobil prezentacijsko postajo, ki jo bodo v bodočnosti hranili v muzejih.

 

Avditorij pa je opravil zasuk vase, h kolektivni opojnosti numerične hipnoze prek robotske interpretacije. Avditorij se vedno generacijsko spreminja. Robomehanični operaterji pa bodo živeli življenje po smrti svojih protomodelov: Floriana Schneiderja - Eslebna, Ralfa Hutterja, Wolfganga Flurja, Karla Bartosa, Fritza Hilperta in Falka Grieffenhagena.

 

Nova Nemčija se je zgradila na ruševinah nacizma in na genialnosti Bauhausa. Kraftwerk je poziv povojne nemške avantgarde, da dejavno zgradi nov svet. In ga tudi je: Mi smo otroci Fritz Langa, Gordona Craiga, Karla Čapka, Josepha Beuysa in Wernherja von Brauna.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
Zakaj Slovenija ni Švedska? Nekaj primerjav v dobrem in slabem
4
07.08.2020 06:03
Slovenci živimo v prepričanju, da so nekje v tujini stvari mnogo bolje urejene kot pri nas. Kdo med nami ni izrekel ali slišal ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Esej o odtujenosti: Grehi očetov praviloma udarijo na dan v tretji generaciji
0
05.08.2020 20:00
Danes v Sloveniji govorimo o stanju brez vrednot (anomiji), o sadistični krutosti nekaterih delodajalcev, o mobingu, o korupciji ... Več.
Piše: Boštjan M. Zupančič
Bitka za Severni tok, 2. del: Nevarne igrice v trikotniku ZDA - Evropska unija - Rusija
4
02.08.2020 23:59
Diplomatska bitka zaSeverni tok 2, ki poteka boj ali manj v zakulisju že nekaj let, se približuje koncu. Zadeva je pomembna za ... Več.
Piše: Božo Cerar
I love Brda* ali kako se znebiti Janševe vlade
9
02.08.2020 11:00
Bo padla ali ne bo padla, so stavnice te dni. Glavna zvezda je kmetijska ministrica in predsednica koalicijske upokojenske ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Narava vedno znova začenja iste stvari: leta, dneve, ure. Tako nastajata neskončnost in večnost.
2
01.08.2020 23:57
Aplikacija, ki se nam predstavlja kot aplikacija vseh aplikacij za nadzor virusa, to še zdaleč ni, temveč je le fragmentiran ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Socialdemokratska živalska farma: Narodni dom je bilo treba vrniti, lastnine maloštevilne slovenske judovske skupnosti pa ne?!
14
30.07.2020 22:30
Zdaj se sprašujem, ali Slovenija občuti kaj sramu, ko je Italija končno izpolnila obljubo in slovenski manjšini vrnila Narodni ... Več.
Piše: Keith Miles
Esej o nepozabnosti: Morda bomo nekoč za ježa imeli Janeza Janšo, za lisjaka pa Milana Kučana
7
28.07.2020 22:45
Kako je mogoče iz množice vidnih, dejavnih in vplivnih ljudi izbrati tiste, ki jim pravimo zgodovinske osebnosti? Takšen naslov ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Politična satira: Vojna zvezd 2020, odiseja skozi slovensko politiko od A do Ž
8
27.07.2020 23:59
Nihče ne ve, kje je center vesolja. V Sloveniji moderni center izginja in boste politično središče našli precej na levi, Levico ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Slovenija, dežela piromanskih gasilcev
17
26.07.2020 11:00
Situacija, v kakršni se nahaja Slovenija, je utrujajoč odraz patologije bolj ali manj učinkovitih piromanov v funkciji gasilcev. ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Kaj pričakovati od politika, ki ima v XXI. stoletju doma na zidu slabo naslikano jabolko? Vse najslabše.
5
25.07.2020 23:59
Obstaja neuravnovešen, skoraj patološki odnos med ideologijo in izmi . Ideologija je vedno koncept, ki se vsiljuje drugemu, je ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Bruseljski kompromis, višegrajski pretepači in obnova bolehne Evrope
16
21.07.2020 23:00
Denarja, ki si ga je Slovenija izposlovala na dolgotrajnih in napornih pogajajih v Bruslju, ni tako malo. Opozicija, ki je leta ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Na zdravje, striček Xi! Kitajski zmaj ni več papirnati tiger, ampak postaja vse bolj agresiven!
13
20.07.2020 23:10
O Kitajski je bilo zadnje mesece veliko slišati. Tudi portal+ je poročal o njenem močno vprašljivem ravnanju ob izbruhu ... Več.
Piše: Božo Cerar
Ali twitter koristi slovenski demokraciji ali ne? Odgovor verjetno poznamo vsi ...
14
19.07.2020 23:00
Januarja leta 1990 sem vodstvu Demosa ponujal idejo aktivnega državljanstva. Na nekem sestanku sem zbrane hotel prepričati, kako ... Več.
Piše: Miha Burger
Kulturniški fašizem
9
19.07.2020 11:00
Kulturniški fašizem je zadnje mesece in tedne v Sloveniji visoko dvignil svojo stoglavo glavo. Kulturniški fašizem vedno ... Več.
Piše: Denis Poniž
Umetnost je disciplina, ki nam omogoča razumeti preteklost, predvsem pa bodočnost
8
18.07.2020 22:36
Naj povem na kratko: to je komentar o dveh umetniških ambientih. Povod: stoletnica fašističnega požiga Narodnega doma v Trstu. ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Janez Janša, mnogo več spoštovanja bi ohranil, če bi doma ležal na kavču in proučeval strop
29
12.07.2020 10:32
Janez Janša nam obljublja, da bodo z izjemnimi kalibri velikih vodij profila Orban in Vučić naredili red. Janševa politika nas ... Več.
Piše: Simona Rebolj
NEP Dejana Kršića: Umetnost je brezčasna, Evropa neskončna
1
11.07.2020 21:03
Kršić je nomad lepote!Oblikovanje zanj že dolgo ni zgolj utilitaristični fenomen, temveč je predvsem mišljenje. Nikoli več ne bo ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
O spravi na "akademski" način: Blišč in beda kurtizanov
14
10.07.2020 23:15
Spravno dejanje, ki ga ponuja Slovenska akademija znanosti in umetnosti, še najbolj spominja na demokratičnocentralistični ... Več.
Piše: Andrej Lokar
Ustavimo konje: Intelektualna poštenost in neznosna lahkotnost obtoževanja
10
10.07.2020 00:47
Ko je Janševa vlada sprejela omejevalne ukrepe proti koronavirusu, mi je zaskrbljen prijatelj iz Italije poslal članek (ki se je ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Šarčeva ideja o prehodni vladi je res genialna, skoraj na nivoju traktorista Ivana Serpentinška!
17
08.07.2020 23:30
Ideja o podvigu, s katerim bi z oblasti spravili janšistične fašiste, predstavlja največji možni mentalni domet naše dvorne ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
I love Brda* ali kako se znebiti Janševe vlade
Angel Polajnko
Ogledov: 3.515
02/
Esej o nepozabnosti: Morda bomo nekoč za ježa imeli Janeza Janšo, za lisjaka pa Milana Kučana
Dimitrij Rupel
Ogledov: 2.372
03/
Socialdemokratska živalska farma: Narodni dom je bilo treba vrniti, lastnine maloštevilne slovenske judovske skupnosti pa ne?!
Keith Miles
Ogledov: 2.197
04/
Zlati časi Titovega socializma (1/3): Berlinski zid v naših glavah še ni povsem padel
Vili Kovačič
Ogledov: 1.723
05/
Esej o odtujenosti: Grehi očetov praviloma udarijo na dan v tretji generaciji
Boštjan M. Zupančič
Ogledov: 1.407
06/
Racionalizacija javne hiše: Primerjava poslovanja RTV Slovenije in Slovenskih železnic
Bine Kordež
Ogledov: 1.551
07/
Dosje MD Medicina d.o.o. ali zgodba o uspehu ortopedske dinastije Gorenšek
Uredništvo
Ogledov: 10.820
08/
Bitka za Severni tok, 2. del: Nevarne igrice v trikotniku ZDA - Evropska unija - Rusija
Božo Cerar
Ogledov: 1.317
09/
Intenzivno zavezniško bombardiranje Hitlerjeve vojaške industrije bi II. svetovno vojno lahko končalo že leta 1943
Shane Quinn
Ogledov: 1.417
10/
Politična satira: Vojna zvezd 2020, odiseja skozi slovensko politiko od A do Ž
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.870