Komentar

Primož in Katarina: Država nam z nasiljem dopoveduje, da bi lahko bila še surovejša

Človekova sposobnost je, da proizvaja vrednote. Primoža Bezjaka država ne more prisliti, da se odreče kritičnosti in da nekritično sprejema nesprejemljive zakone. Tudi tiste, ki so bili večinsko, demokratično izglasovani v parlamentu proti njegovemu glasu. In ne samo to; lahko ga celo kaznuje, ker si jih upa prestopiti. Kako je lahko človek svoboden in istočasno v nekaj prisiljen? Primož Bezjak meni, da mora biti zagotovljen prostor za uprizarjanje nestrinjanja tako v gledališču kot v resničnosti. Človekova sposobnost je, da proizvaja vrednote! Primož Bezjak nas je v mnogih predstavah s svojimi stališči obveščal, da ne bi nekega dne ponovno rekli, da: nismo vedeli! Država nam s svojim nasiljem dopoveduje, da bi lahko bila še bolj surova. Lahko bi, če bi se le tako odločila, brez zadržkov ubijala! To gradacijo poznamo iz nacistične Nemčije. V visoko civilizirani evropski državi je nedologo tega v plinskih celicah umrlo na miljone ljudi samo zato, ker so pripadali drugi rasi.

13.06.2020 21:00
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Primož Bezjak   Katarina Stegnar   SMG   Slovensko mladinsko gledališče   begunci   Gejm

Foto: STA

V letih 2018 in 2019 so bili v Republiki na oblasti rumeni levičarji, kaj se šele danes dogaja beguncem, ko so na oblasti črni nacionalisti?

Ljubljansko, mariborsko, tržaško, celjsko, novogoriško, novomeško, ptujsko in kranjsko gledališče so gledališča svetovne veljave. To so osvobojeni prostori, v katerih ne bi smelo biti nikoli nadzora države, to so prostori, ki omogočajo najvišjo stopnjo etičnega dihanja. Njihovo, za zdaj še varno delovanje poteka v zavetju gledaliških procesov. Smela sprožitev etičnih vprašanj izven gledališča pa poteka v spreminjajočih se razmerjih politične moči. Varno gledališko procesiranje analizira načine oblikovanja in delovanja predstav, nevarno pa razčlenjuje prestop gledališkega jezika v polje resničnosti. Slednjega ne zmorejo vsi!

 

Gledališka predstava Gejm, ki je imela te dni premiero v kletnih prostorih Slovenskega mladinskega gledališča (SMG) zastopa igralsko metodo - izrekanja. Preko globinsko artikulirane predstave v režiji Žige Divjaka bi rad komentiral igralsko pozicijo Primoža Bezjaka. Njegove igralske težnje bi rad osvetlil prek izrstnih vlog, ki sem jih skozi leta spremljal v različnih gledališčih. Med njimi so predstave, kot je Razmadežna, v režiji Jerneja Lorencija, SS Sharpen your Senses v režiji Sebastjana Horvata, Everybody For Berlussconi Matjaža Pograjca, Invalid v režiji Bojana Jablanovca in končno so tu še vloge, ki jih je odigral v svojem matičnem gledališču, kot je Umre naj izdajalec svoje domovine v režiji Oliverja Frljiča, in Zadnji ples Nižinskega v režji Marka Mlačnika.

 

V enem od prihodnjih komentarjev pa bom prek Katarine Stegnar vstopil v gledališče brez režiserja, ne pa brez režije (Betont Ltd.). Katarina Stegnar in Primož Bezjak živita izjmeno gledališko in osebno partnerstvo. V njuni dvojini je vse globinsko povezano. S svojimi igralskimi stališči delujeta tako v polju metafizike kot stvarnosti. S transformativnostjo in performativnostjo izkazujeta svojo radikalno gledališko pozicijo. V obeh primerih omogočata avditoriju etično predihavanje.

 

Gledališka igra je etična pesniška oblika, je avtorsko dejanje najvišje stopnje. Ta poetska definicija se v celoti sklada z igralskimi napori Katarine Stegnar in Primoža Bezjaka. Oba sta pomembna nosilca načina igre zadnjega desetletja SMG (2010-2020). Njun velik dosežek je, da sta sodelovala pri spremembi nevzdržne igralske pozicije, ki je prevladovala skoraj celo prejšnje stoletje, da je igralec le poustvarjalec tujega besedila. Skupaj z drugimi reformatorji sta jo spremenila v danes veljavno definicijo: Igralec je - avtor! Njuna poklicna ostrina ne ločuje javnega od zasebnega življenja, njuna radikalna poklicna drža proizvaja v avditoriju občutek dolžnosti do predstave s pomočjo prepričljivega stališča! Ne pozabimo, da je osrednja naloga, ki jo morajo upoštevati vsi členi predstave - prepričljivost!

 

Vstopam v igralski total Primoža Bezjaka: v predstavi Gejm je enakovredno s Saro Direnbek, Marušo Oblak, Matejem Pucem in Vitom Weisom izoblikoval dve vzporedni igralski liniji, ki se iztečeta v absolutno stališče: Država, takoj zaustavi fizično nasilje in mučenje beguncev!

 

Med izjavljanjem med predstavo Gejm sem se sesedel sam vase. Podoživljal sem svojo lastno izkušnjo, ko so policaji v beograjskih zaporih nad menoj izvajali nasilje in mučenje. Stališče predstave me je tako intenzivno obsedlo, da sem se komaj zadržal, da nisem vstal, stopil na oder in začel kričati: Takoj prenehajte z mučenjem beguncev vpričo otrok! Zločinci zaustavite se! Sprašujem vas, kdo vam je dal takšna navodila, da tudi v mojem imenu pretepate begunce, da jim kradete denar, da jih mučite!

 

V arheološkem naboru predmetov, položenih na zemljevid begunske poti v letih 2018 in 2019, ki jih razporejajo igralci med izjavljanjem, sem prepoznal ostanke človeške bede. V letih 2018 in 2019 so bili v Republiki na oblasti rumeni levičarji, kaj se šele danes dogaja beguncem, ko so na oblasti črni nacionalisti?

 

Res je, vsaka nacija je halucinacija.

 

S petindvajsetimi izjavami beguncev igralci postopoma prekrivajo velik napis na kovinski zavesi: Pravica do mednarodne zaščite je temljna človekova pravica, ki izhaja iz pravice do življenja, prepovedi mučenja in nečloveškega ravnanja ter prepovedi nevračanja (non-refoulment je mednarodna obveznost, v skladu s katero je osebo prepovedano vrniti v državo, v kateri bi lahko bila podvržena mučenju, krutemu ali nečloveškemu ravnanju).

 

Človekova sposobnost je, da proizvaja vrednote. Primoža Bezjaka država ne more prisliti, da se odreče kritičnosti in da nekritično sprejema nesprejemlive zakone. Tudi tiste, ki so bili večinsko, demokratično izglasovani v parlamentu proti njegovemu glasu. In ne samo to; lahko ga celo kaznuje, ker si jih upa prestopiti. Kako je lahko človek svoboden in istočasno v nekaj prisiljen? Primož Bezjak meni, da mora biti zagotovljen prostor za uprizarjanje nestrinjanja tako v gledališču kot v resničnosti. Človekova sposobnost je, da proizvaja vrednote! Primož Bezjak nas je v mnogih predstavah s svojimi stališči obveščal, da ne bi nekega dne ponovno rekli, da "nismo vedeli"! Država nam s svojim nasiljem dopoveduje, da bi lahko bila še bolj surova. Lahko bi, če bi se le tako odločila, brez zadržkov ubijala! To gradacijo poznamo iz nacistične Nemčije. V visoko civilizirani evropski državi je nedologo tega v plinskih celicah umrlo na miljone ljudi samo zato, ker so pripadali drugi rasi.

 

Strategija Bezjakovih igralskih stališč: Politično gledališče organizira svoja odrska orodja tudi zato, da jih uperi proti državnemu aparatu nasilja. Pri Bezjaku poteka smislena igra oblikovanja igralskih nalog, sledi človeku v sosledju zgodovinskih dogodkov. V njih želi prepoznati zgodovinsko nujnost in jo uskladiti z družbenim imperativom. Zgodovino naj bi upravljal razum. Ali ne upravljajo ljudje zgodovine s svojimi dejanji? Primož Bezjak želi dati smisel glasovanju. Ne prenese nadutosti moči, zasmehovanja in cinizma oblastnikov. Tako enostavno je včasih to.

 

Igralsko zaporedje Primoža Bezjaka: Najprej se poistoveti z vlogo, posledično pa nastopi v njem transformacija. Sredi identifikacije opravi odmik od vloge, takrat nastopi brechtovska potujitev. In zdaj Pozor! nastopi prestop gledališkega jezika v resničnost: Vidno uprizarja svoje - stališče! Resnično jedro gledališke igre je v reagiranju. Včasih reagiramo v zaprtih laboratorijskih prostorih, včasih pa v brisanem prostoru resničnosti.

 

Primož Bezjak svoje pozicije ne vsiljuje temveč jo postavi pred nas. Uveljavlja jo prek svojih stališč. Sam imam z njegovo metodo izvrstno izkušnjo v predstavi Odilo. Oratorij. Zatemnitev., ko sta me skupaj, še z enim odličnikom gledališke igre Juretom Heningmanom, soočila z izvršno gesto režije. Namesto, da bi v predstavi še naprej razvijal režijsko ekshibicijo, ki me je metjejsko privlačila, sta me s svojim celostnim stališčem preusmerila v bistveno.

 

Navkljub vsemu, da smo združeni z masovnim človekom, se podrejamo le samemu sebi. Le na tak način smo lahko svobodni. Gledališče med drugim projecira anomalije (zločinskost) političnih odločitev na horizont masovnega človeka. Od nas marsikaj zahtevajo, a nam ničesar ne dajo za povračilo, ko oblikujemo materin jezik. Ravno v tem je lepota gledališke igre. Ne dajo nam, da bi povrnili tisto, kar jim mi dajemo. Z drugimi besedami: Primož Bezjak s svojim delovanjem odvrača sočloveka, da sodeluje v zlu. Tudi zato imamo na tem svetu gledališče.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
12
Koliko solz, besed obupa, razpadlih družin, pomirjeval in razmišljanj o samomoru je povzročila Finančna uprava?
3
20.10.2020 21:00
Nastopil je čas za imena odgovornih za blamažo Fursa, za uničena življenja, za uničene družine, za (ne)znane bolezni, za vse ... Več.
Piše: Ivan Simič
Uredniški komentar: Ko vrag odnese šalo, narod dobi policijsko uro in nove omejitve
8
19.10.2020 22:45
Vsak dan smo bližje trenutku, ko ne bo imelo več nobenega smisla iskati razlogov in krivcev za to, da smo kot država in nacija ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Za drugi val koronavirusa smo odgovorni vsi: Državljani, vlada, opozicija, mediji in kolesarji!
22
18.10.2020 20:28
Slovenija se sooča s silovitim drugim valom Covida. Lahko bi rekli, da je bila naša fašistoidna vlada očitkom navkljub premalo ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Je primitivizem družbeno sprejemljiva politična opredelitev?
18
18.10.2020 11:00
Naš predsednik vlade javnost redko sploh ogovori. Popolno nasprotje komunikacije in odnosa do državljanov, kakršnega vodi na ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Kvartet med epidemijo: Predstava, ki je ne bo nihče nikoli videl
2
17.10.2020 20:40
Pred menoj je knjiga, namenjena predstavi, ki je ne bo nihče nikoli videl. Knjiga je posebne vrste umetniško delo, ki ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Kakšno cepivo potrebuje Slovenija, da bo imuna pred bolnimi politiki?
18
14.10.2020 21:30
Neverjetno, ampak Karl V. Erjavec je ponovno postal predsednik upokojenske stranke še pred formalnim kongresom stranke, ki bo ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Vse skupaj: O preteklosti in prihodnosti, medijih in protivladni histeriji
8
13.10.2020 21:00
Po tridesetih letih in ne glede na volilni sistem bo potrebno rehabilitirati konservativni in konstruktivni del slovenskega ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Pasti rebalansa 2020: Koliko denarja za novi koronavirus bo požrla t.i. globoka država?
3
11.10.2020 22:40
Oblast se ni odločila le za ohranjanje stabilnosti velikih sistemov in kapitala, temveč je delovala na planu ohranitve ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Jože P. Damijan ne more biti KUL, če ženske zmerja s kurbami in vladi očita, da je fašistoidna?
16
11.10.2020 21:00
Slovenija je končno dobila načelno koalicijo, ki lahko prepreči zdrs v iliberalno demokracijo. Koalicija ustavnega loka (KUL) bo ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Elektrike ni. Vse je samo - magnetizem.
4
10.10.2020 21:00
V petindvajsetih letih odkar je zaključil svoje izobraževanje naSchool of Audio EngineeringvAmsterdamu, se je izoblikoval v ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Uredniški komentar: Drugi val je udaril med nas, čaka nas dolga in težka zima!?
17
09.10.2020 00:00
Navdušeno navijanje za Rogliča in Pogačarja v drugi polovici septembra je krivuljo okužb z novim koronavirusom že pred desetimi ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Kratek esej o plačah: Je nagrajevanje v Sloveniji pošteno in pravično?
3
07.10.2020 21:59
Ena najbolj pogostih debat bo vedno o poštenem in pravičnem nagrajevanju in obdavčevanju dohodkov. Pri tem si seveda poštenost ... Več.
Piše: Bine Kordež
Dnevnik iz karantene: Prvo neposredno bitko s koronavirusom smo dobili, a vojna bo še prekleto dolga.
4
06.10.2020 21:44
Dan po koncu karantene je oblačen, a za nas sije sonce. Stran od množic se sprehodimo po mestu in uživamo na svobodi. Čakamo na ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Bi Trumpova zmaga na novembrskih volitvah res prinesla konec sveta, kot ga poznamo?
7
04.10.2020 23:00
Komentar smo prejeli nekaj ur pred uradnim sporočilom iz Bele hiše, da je bil predsednik Donald Trump pozitiven na testu za ... Več.
Piše: Božo Cerar
Pismeni, polpismeni in nepismeni: Če ne bomo brali, nas bo pač pobralo
8
04.10.2020 11:00
Po bralni pismenosti odraslih se Slovenci spotikamo na dnu lestvice razvitih držav, ki so članice združenja OECD. Najbolj ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Modernistična svetloba Mileta Koruna: Večno vračanje k tistemu, česar še nikoli ni bilo
2
03.10.2020 21:55
Po petintridesetih letih imam namen komentirati umetniško gesto Mileta Koruna v predstavi Šest oseb išče avtorja . Poleg tega pa ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Ali je obstoječi medgeneracijski sistem financiranja pokojnin vzdržen - in pravičen?
11
01.10.2020 22:00
Predlog dvigovanja upokojitvene starosti na 67 let ali še kako leto več doživlja veliko nasprotovanj. Razumljivo, da nekdo, ki ... Več.
Piše: Bine Kordež
Tovariši, priznajte si: Kordiševa Levica je res "shithole", usrana luknja slovenske parlamentarne demokracije!
11
30.09.2020 21:43
Spodobnost je vzel hudič. Podobno kot politični tednik Mladina v vlogi glavnega medijskega propagandista stranke Levica čedalje ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
75 let OZN: Stara gospa s finančnimi problemi, ki je nihče več ne jemlje prav resno
5
28.09.2020 20:03
Tri četrt stoletja je vsekakor dovolj dolgo obdobje za oceno uspešnosti te največje svetovne organizacije, njenih dobrih plati ... Več.
Piše: Božo Cerar
Deset provokativnih vprašanj za zagovornike informativnih oddaj javne RTV Slovenija
13
27.09.2020 20:50
Levi intelektualci nas svarijo o nevarnosti, ki preti javni radioteleviziji. Ogroža jo Janševa vlada, ki RTV želi orbanizirati, ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Kakšno cepivo potrebuje Slovenija, da bo imuna pred bolnimi politiki?
Dejan Steinbuch
Ogledov: 3.798
02/
Jože P. Damijan ne more biti KUL, če ženske zmerja s kurbami in vladi očita, da je fašistoidna?
Andrej Capobianco
Ogledov: 3.620
03/
Pasti rebalansa 2020: Koliko denarja za novi koronavirus bo požrla t.i. globoka država?
Zvjezdan Radonjić
Ogledov: 2.214
04/
Uredniški komentar: Ko vrag odnese šalo, narod dobi policijsko uro in nove omejitve
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.748
05/
Za drugi val koronavirusa smo odgovorni vsi: Državljani, vlada, opozicija, mediji in kolesarji!
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.787
06/
Afera mazači: Odprto pismo nekemu poslancu
Domen Gorenšek
Ogledov: 1.976
07/
Je primitivizem družbeno sprejemljiva politična opredelitev?
Simona Rebolj
Ogledov: 1.913
08/
Pismo urednikom in novinarjem: Slovenija ponovno potrebuje angažma ljudi, ki so sposobni artikulirati duh časa!
Uredništvo
Ogledov: 2.152
09/
Vse skupaj: O preteklosti in prihodnosti, medijih in protivladni histeriji
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1.650
10/
Znani televizijski voditelj na CNN po le treh mesecih izgubil imunost na Covid-19!
Uredništvo
Ogledov: 1.663