Komentar

Ko sem na odru in so vame uprte stotine oči, se šele zavem, da zares obstajam!

Katarina Stegnar povezuje svojo osebno obliko z natančno nadzorovanim izjavljanjem. Tudi takrat, ko se v njej sproži interpretativni zanos. Zaveda se, da mora akter popolnoma nadzirati svoje pretirane občutke - svoj patos. Njen talent ni v tem, da čim močneje podoživlja dramo, temveč da nam pokaže polno zavest o lastnem izboru znakov doživljanja. Videl sem njen talent zadržanosti in izjavljanja. Z njo sem sodeloval v dokudrami Republika Slovenija. Katarina Stegnar je atraktirala državno tožilko Barbaro Brezigar. Kako stoična je bila v njeni komičnosti.

 

04.07.2020 21:59
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   performans   gledališče   Katarina Stegnar   Hamlet   igralec   Dennis Oppenheim   Via Negativa   Republika Slovenija   Antonin Artaud

Foto: Mediaspeed

Gledališka fraza pravi: znoj na Hamletovem čelu ni Hamletov, temveč znoj izvajalca, ki uprizarja Hamleta. V znojni kapljici vidimo razliko med transformansom, popolnim preoblikovanjem izvajalčevega telesa in duha v drugo identiteto, in performansom, kjer v scenskem prostoru gledamo osebno obliko izvajalca.

Dogodkovna umetnost je prepojena s problematiko izvajalčevega istovetenja. Performativne umetnine nam z neposrednim ukrepom (akcijo) in učinkom (efektom) oblikujejo obrede prihodnosti. V performansu se odnos - kot da je, preoblikuje v dejanski - je! Performans (zapisan s slovensko transkripcijo) je osebna oblika izvajalca. Je dosledna vzpostavljanjot treh i-jev: izvedbe, izvajanja in izjavljanja. Performer omogoči gledalcu, da podoživi njegovo lastno stanje. To je kategorično drugačna situacija, kot ga omogoča tradicionalno dramsko gledališče. Vsak od nas je v svetu resničnosti le izvajalec lastne identitete.

 

Gledališka fraza pravi: znoj na Hamletovem čelu ni Hamletov, temveč znoj izvajalca, ki uprizarja Hamleta. V znojni kapljici vidimo razliko med transformansom, popolnim preoblikovanjem izvajalčevega telesa in duha v drugo identiteto, in performansom, kjer v scenskem prostoru gledamo osebno obliko izvajalca. V kaplji potu smo sredi petdesetih let prejšnejga stoletja prepoznali novo umetniško obliko, na začetku sedemdestih let pa smo že dobili upoštevanja vredne mojstrovine (Dennis OppenheimBralni položaj za opekline druge stopnje), v zadnjih desetletjih pa se je izoblikovala logična kontinuiteta performativne umetnosti. Del te so tudi informansi kot posebna oblika postgravitacijske umetnosti, ki pa je v današnjem komentarju nimam namena tematizirati.

 

Performativno delovanje je naravni povzročitelj našega igranja vlog v realnem življenju. Naj na tem mestu omenim težave, ki jih imamo s prevajanem besede - performance (angleška transkripcija), katere prevod je predstava, istočasno pa pomeni zvrst scenske umetnosti, katere prevod bi lahko bila besedna zveza - osebna oblika.

 

V komentarju bom osvetlil umetniško izjemnost igralke in performerke - akterke Katarine Stegnar. Spraševal se bom, kaj doživlja med tem, ko uprizarja dogodek? Saj njenega življenja ne moremo preprosto ločiti od njenega umetniškega delovanja, eno se projecira v drugo. Performans se pojavi v zgodovinski kontinuiteti zaradi cele vrste omejitev, ki jih ima tradicionalno gledališče in jih nikakor ne more preseči. V tem času so se izoblikovale različne strategije, tako da imamo danes cel niz zvrsti performansov. Vse po vrsti pa sprožajo ontološke predstave o našem bivanju.

 

Katarina Stegnar deluje med drugim v eksperimentalni gledališki uniji Via Negativa, ki jo vodi izvrsten umetnik Bojan Jablanovec. V njej se posveča združevalni poetiki gledališkega uprizarjanja in performativnega izjavljanja, v tisto tretje, ki še nima imena. V performansih Katarina Stegnar izjavlja svojo pozicijo različnih leg človeškega, ženskega. Preko natančno zasnovanih gledaliških eksperimentalnih stanj Katarina Stegnar v performansih (Incasso, Viva Verdi, Bi ne bi, Štiri smrti, Sramota - Out, To je šele začetek, Generalka za generacijo) z metodo skeleta artikulira različne ravni svojega bivanja. Pred kratkim sem komentiral igralsko delovanje njenega življenskega partnerja, tako v resničnosti kot v umetnosti, Primoža Bezjaka. Oba pa izhajata iz divizje Mladinskega gledališča.

 

Rad se ponavljam: Katarina Stegnar in Primož Bezjak sta akterja mnogih gledaliških praks. Njun velik dosežek je, da sta z ostalimi gledališkimi reformatorji intezivno sodelovala pri spremembi nevzdržne igralske pozicije, ki je prevladovala skoraj celo prejšnje stoletje, da je igralec le poustvarjalec tujega besedila. Skupaj z drugimi reformatorji sta jo spremenila v danes veljavno definicijo: Igralec je - avtor. Gledališko ali performativno predstavo oblikujeta s pomočjo osmoze, razporejata nastajajoče nize jazov v emotivno-intelektualna stanja, s pomočjo katerih se gledalec v avditoriju istoveti.

 

Ponovno smo na začetku današnjega teksa: dogodkovna umetnost je prepojena s problematiko izvajalčeve identifikacije. Katarina Stegnar sama sebe predstavlja občinstvu prek različnih ravni njene stvarnosti. Upira se ideji vključevanja privlačnih energij v produkcijo poslušnih (podrejenih) teles. Pred nami sproža osvobojeno telo v imenu emancipacije vseh teles. Uprizarja umetno zgrajen jezik konfliktnih stanj lastne identitete.

 

Digresija: pokazati se, osvetliti samega sebe v vseh možnih legah človeškega je poseben dosežek razsvetljenskega sveta. Anton Linhart pravi: Odločil sem se postati slaven (viden)! Konec digresije.

 

Katarina Stegnar povezuje svojo osebno obliko z natančno nadzorovanim izjavljanjem. Tudi takrat, ko se v njej sproži interpretativni zanos. Zaveda se, da mora akter popolnoma nadzirati svoje pretirane občutke - svoj patos. Njen talent ni v tem, da čim močneje podoživlja dramo, temveč da nam pokaže polno zavest o lastnem izboru znakov doživljanja. Videl sem njen talent zadržanosti in izjavljanja. Z njo sem sodeloval v dokudrami Republika Slovenija. Katarina Stegnar je atraktirala državno tožilko Barbaro Brezigar. Kako stoična je bila v njeni komičnosti.

 

Pojmovni svet, ki se razpira v transformativnem gledališču, ima že tisočletno tradicijo, performativni pa se šele vzpostavlja. Zato zelo težko določimo in prepoznamo njegove pojmovne razlike. Ravno Katarina Stegnar jih s svojim delovanjem vztrajno definira.

 

Pronicljiva natančnost odličnih akterjev skupine Via Negativa in Katarine Stegnar omogoča scenska stanja posebne vrste. Predvsem se zavedajo tako teksta kot konteksta določene scenske naloge. Z režiserjem se vzpostavi ideja načina (režim - režija) delovanja dogodka. Znotraj oblikovanja načina izvedbe pa akterji organzirajo svoj dogodkovni material. To ni ne gledališka predstava ne performans, to je več od obeh. Zaenkrat še nima imena, mogoče "atraktiranje"?

 

Vrnimo se na začetek, v komentar o igralki in performerki Katarini Stegnar, ki izvaja samo sebe in istočasno hoče biti sama sebi zvesta. Razbija meje resničnosti. Če vas slučajno zadnji stavek bega, vam bom predstavil misel enega prvih protoperformerjev Antonina Artauda: Ko sem na odru in so vame uprte stotine oči, se šele zavem, da zares obstajam!

 

V transformansu biva večstoletna zgodovina uprizarjanja tako tragedije kot komedije. Nastanek tragedije (iz ditiramba) in nastanek komedije (iz faličnih obredov) nas še danes povezuje s tiočletnim izhodiščem umetnosti uprizarjanja. V performansu pa lahko biva tako znanstveno predavanje, politični nastop ali cerkvena pridiga. Resnica biva v besedi izvajalec. Vzpostavi se vzopredna resničnost, v kateri prek izvajalčeve svobode in igre doživimo energetski udar, ki ima potencial, da nas prenese prek vmesnika med resničnostjo in navideznostjo v bodočnost. 

 

Katarina Stegnar se zoprstavi dikatatu avtomatskega veriženja dramskih vlog, zoperstavi se vnaprej pričakovanemu repertoarju Ofelij. Predvsem pa redefinira vse možne gledališke konvencije. Vključuje tako osebno dramo kot sebi lastno obrednost, ki ji s stopnjevanjem omogoča vzpostaviti različne sisteme preobrazbe.

 

Da! Osvoboditev je totalna združitev, je neprisiljen erotičen odnos do resničnosti in resnice, pravi moj prijatelj. V imenu preteklega dogodka, spodbuja vstajenje vrednot. Mikrokozmos se vsak večer sreča v istem prostoru in se prek slučaja obnavlja. Vsak večer se soočamo z včerajšnjim dnem. Vsak večer raziskujemo duhovne vrednote predhodnega dne. To so vedno odgovorne študije različnih ravni resničnosti, ki jih razpira resnica. To je oblikovanje gledališča ontološke strategije. Vse to pa ni vprašanje naših želja, ampak tistega, kar se bo zgodilo. Naj se! Umetniki smo pripravljeni.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
13
Koliko solz, besed obupa, razpadlih družin, pomirjeval in razmišljanj o samomoru je povzročila Finančna uprava?
4
20.10.2020 21:00
Nastopil je čas za imena odgovornih za blamažo Fursa, za uničena življenja, za uničene družine, za (ne)znane bolezni, za vse ... Več.
Piše: Ivan Simič
Uredniški komentar: Ko vrag odnese šalo, narod dobi policijsko uro in nove omejitve
8
19.10.2020 22:45
Vsak dan smo bližje trenutku, ko ne bo imelo več nobenega smisla iskati razlogov in krivcev za to, da smo kot država in nacija ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Za drugi val koronavirusa smo odgovorni vsi: Državljani, vlada, opozicija, mediji in kolesarji!
22
18.10.2020 20:28
Slovenija se sooča s silovitim drugim valom Covida. Lahko bi rekli, da je bila naša fašistoidna vlada očitkom navkljub premalo ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Je primitivizem družbeno sprejemljiva politična opredelitev?
18
18.10.2020 11:00
Naš predsednik vlade javnost redko sploh ogovori. Popolno nasprotje komunikacije in odnosa do državljanov, kakršnega vodi na ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Kvartet med epidemijo: Predstava, ki je ne bo nihče nikoli videl
2
17.10.2020 20:40
Pred menoj je knjiga, namenjena predstavi, ki je ne bo nihče nikoli videl. Knjiga je posebne vrste umetniško delo, ki ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Kakšno cepivo potrebuje Slovenija, da bo imuna pred bolnimi politiki?
18
14.10.2020 21:30
Neverjetno, ampak Karl V. Erjavec je ponovno postal predsednik upokojenske stranke še pred formalnim kongresom stranke, ki bo ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Vse skupaj: O preteklosti in prihodnosti, medijih in protivladni histeriji
8
13.10.2020 21:00
Po tridesetih letih in ne glede na volilni sistem bo potrebno rehabilitirati konservativni in konstruktivni del slovenskega ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Pasti rebalansa 2020: Koliko denarja za novi koronavirus bo požrla t.i. globoka država?
3
11.10.2020 22:40
Oblast se ni odločila le za ohranjanje stabilnosti velikih sistemov in kapitala, temveč je delovala na planu ohranitve ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Jože P. Damijan ne more biti KUL, če ženske zmerja s kurbami in vladi očita, da je fašistoidna?
16
11.10.2020 21:00
Slovenija je končno dobila načelno koalicijo, ki lahko prepreči zdrs v iliberalno demokracijo. Koalicija ustavnega loka (KUL) bo ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Elektrike ni. Vse je samo - magnetizem.
4
10.10.2020 21:00
V petindvajsetih letih odkar je zaključil svoje izobraževanje naSchool of Audio EngineeringvAmsterdamu, se je izoblikoval v ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Uredniški komentar: Drugi val je udaril med nas, čaka nas dolga in težka zima!?
17
09.10.2020 00:00
Navdušeno navijanje za Rogliča in Pogačarja v drugi polovici septembra je krivuljo okužb z novim koronavirusom že pred desetimi ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Kratek esej o plačah: Je nagrajevanje v Sloveniji pošteno in pravično?
3
07.10.2020 21:59
Ena najbolj pogostih debat bo vedno o poštenem in pravičnem nagrajevanju in obdavčevanju dohodkov. Pri tem si seveda poštenost ... Več.
Piše: Bine Kordež
Dnevnik iz karantene: Prvo neposredno bitko s koronavirusom smo dobili, a vojna bo še prekleto dolga.
4
06.10.2020 21:44
Dan po koncu karantene je oblačen, a za nas sije sonce. Stran od množic se sprehodimo po mestu in uživamo na svobodi. Čakamo na ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Bi Trumpova zmaga na novembrskih volitvah res prinesla konec sveta, kot ga poznamo?
7
04.10.2020 23:00
Komentar smo prejeli nekaj ur pred uradnim sporočilom iz Bele hiše, da je bil predsednik Donald Trump pozitiven na testu za ... Več.
Piše: Božo Cerar
Pismeni, polpismeni in nepismeni: Če ne bomo brali, nas bo pač pobralo
8
04.10.2020 11:00
Po bralni pismenosti odraslih se Slovenci spotikamo na dnu lestvice razvitih držav, ki so članice združenja OECD. Najbolj ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Modernistična svetloba Mileta Koruna: Večno vračanje k tistemu, česar še nikoli ni bilo
2
03.10.2020 21:55
Po petintridesetih letih imam namen komentirati umetniško gesto Mileta Koruna v predstavi Šest oseb išče avtorja . Poleg tega pa ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Ali je obstoječi medgeneracijski sistem financiranja pokojnin vzdržen - in pravičen?
11
01.10.2020 22:00
Predlog dvigovanja upokojitvene starosti na 67 let ali še kako leto več doživlja veliko nasprotovanj. Razumljivo, da nekdo, ki ... Več.
Piše: Bine Kordež
Tovariši, priznajte si: Kordiševa Levica je res "shithole", usrana luknja slovenske parlamentarne demokracije!
11
30.09.2020 21:43
Spodobnost je vzel hudič. Podobno kot politični tednik Mladina v vlogi glavnega medijskega propagandista stranke Levica čedalje ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
75 let OZN: Stara gospa s finančnimi problemi, ki je nihče več ne jemlje prav resno
5
28.09.2020 20:03
Tri četrt stoletja je vsekakor dovolj dolgo obdobje za oceno uspešnosti te največje svetovne organizacije, njenih dobrih plati ... Več.
Piše: Božo Cerar
Deset provokativnih vprašanj za zagovornike informativnih oddaj javne RTV Slovenija
13
27.09.2020 20:50
Levi intelektualci nas svarijo o nevarnosti, ki preti javni radioteleviziji. Ogroža jo Janševa vlada, ki RTV želi orbanizirati, ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Kakšno cepivo potrebuje Slovenija, da bo imuna pred bolnimi politiki?
Dejan Steinbuch
Ogledov: 3.798
02/
Jože P. Damijan ne more biti KUL, če ženske zmerja s kurbami in vladi očita, da je fašistoidna?
Andrej Capobianco
Ogledov: 3.620
03/
Pasti rebalansa 2020: Koliko denarja za novi koronavirus bo požrla t.i. globoka država?
Zvjezdan Radonjić
Ogledov: 2.214
04/
Uredniški komentar: Ko vrag odnese šalo, narod dobi policijsko uro in nove omejitve
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.748
05/
Za drugi val koronavirusa smo odgovorni vsi: Državljani, vlada, opozicija, mediji in kolesarji!
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.787
06/
Afera mazači: Odprto pismo nekemu poslancu
Domen Gorenšek
Ogledov: 1.976
07/
Je primitivizem družbeno sprejemljiva politična opredelitev?
Simona Rebolj
Ogledov: 1.913
08/
Pismo urednikom in novinarjem: Slovenija ponovno potrebuje angažma ljudi, ki so sposobni artikulirati duh časa!
Uredništvo
Ogledov: 2.152
09/
Vse skupaj: O preteklosti in prihodnosti, medijih in protivladni histeriji
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1.650
10/
Znani televizijski voditelj na CNN po le treh mesecih izgubil imunost na Covid-19!
Uredništvo
Ogledov: 1.663