Opazili smo
Omejevanje konkurence je pogosto posledica političnih pritiskov
Na Ekonomski fakulteti so pripravili študijo o tem, kaj bi omejevanje konkurence pri uvajanju 5G tehnologije v Sloveniji pomenilo za potrošnike in nacionalno gospodarstvo. Analiza za prihodnja tri leta govori o občutnih negativnih posledicah tako za prebivalstvo kot tudi za ekonomijo.
Ključne besede:
Huawei
Slovenija
5G
Črt Kostrevc
Ekonomska fakulteta
"Na že tako majhnem trgu dobaviteljev 5G opreme bi izločitev enega izmed njih pomenila še večja tveganja oligopola ter s tem možnost za znatno višje tržne cene 5G opreme."
V strokovni študiji ekonomskih posledic morebitne izločitve družbe pri uvajanju 5G tehnologije v Sloveniji, ki so jo pripravili v Centru poslovne odličnosti Ekonomske fakultete Univerze v Ljubljani (CPOEF), avtorji navajajo številne negativne posledice za gospodarstvo, ki jih predstavlja tovrstno omejevanje konkurence. Histro Zhang, direktor Huawei Technologies Slovenia, je odločitve sicer redkih držav, ki so se odločile za diskriminatorno omejevanje konkurence, pospremil z besedami, da slednje ne slonijo na objektivnih tehničnih in varnostnih razlogih, ampak so "posledica političnih razlogov in pritiskov s strani ZDA".
Dr. Črt Kostevc iz Centra poslovne odličnosti Ekonomske fakultete in eden izmed avtorjev študije, je povedal, da bi na že tako majhnem trgu dobaviteljev 5G opreme "izločitev enega izmed njih pomenila še večja tveganja oligopola ter s tem možnost za znatno višje tržne cene 5G opreme". Poleg višjih cen, ki bi bile na koncu breme končnih uporabnikov, avtorji opozarjajo še na časovni zamik uvedbe 5G. Do leta 2023 bi lahko namreč brez dostopa do 5G ostalo kar do 327.000 ljudi oziroma 15,3 % prebivalcev Slovenije.
Avtorji študije CPOEF med negativnimi posledicami izpostavljajo tudi nižjo gospodarsko rast, ki bi bila posledica zapoznelega uvajanja 5G omrežja, s čimer bi se upočasnila tehnološka rast in posledično zmanjšal BDP, po oceni avtorjev študije neke med 220 in 460 milijonov evrov v 2030, kumulativno pa bi izgube BDP med letoma 2021 in 2030 znašale med 1,7 in 3,7 milijarde evrov.
"Na že tako majhnem trgu dobaviteljev 5G opreme bi izločitev enega izmed njih pomenila še večja tveganja oligopola ter s tem možnost za znatno višje tržne cene 5G opreme. Pri ocenjevanju cenovnega učinka omejevanja konkurence iz treh na dva ponudnika opreme 5G smo uporabili ocene študije Oxford Economics iz leta 2019, predvidene za Evropo, kjer je pričakovano povišanje cen v razponu med 9% in 29%," o vplivu na ceno izpostavlja dr. Kostevc.
Kljub nekaterim nasprotnikom pa se lahko 5G oprema Huawei pohvali z dvema prestanima preverjanjema NESAS (Network Equipment Security Assurance Scheme) pod okriljem mednarodnega združenja mobilnih operaterjev GSMA in preizkusa 3GPP’s Security Assurance Specifications (SCAS), ki ga je izvedel prvi laboratorij za preizkus varnosti v Evropi DEKRA.