Podobno kot leta 2008 njegov predhodnik na čelu AKOS Tomaž Simonič, trenutno je v kazenskem postopku, je lani decembra tudi aktualni direktor Agencije za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije Franc Dolenc objavil razpisno dokumentacijo takorekoč na božič. In še ena podobnost: tudi on razpisne dokumentacije ni objavil na spletni strani agencije, s čemer je vsekakor zmanjšal opaznost te objave.
Da je AKOS na božični večer objavil razpisno dokumentacijo, smo izvedeli po naključju. Agencija za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije je datum objave 24.12.2014 razkrila šele v tožbi. AKOS namreč toži naš Portal PLUS, ker naj bi zavajali javnost, ker nismo objavili podatkov, ki jih je AKOS objavil v razpisni dokumentaciji dne 24.12.2014. Takoj smo postali pozorni na ta datum. To je vendar božični večer, ki po splošnem prepričanju pač res ni datum, ko bi resna organizacija ali podjetje objavljala razpise ali popravke razpisov. Prejšnji direktor AKOS Tomaž Simonič je namreč na ta način zlorabil položaj in Tušmobilu podelil frekvence brezplačno, o čemer je pisal tudi časnik Delo.
Pogledali smo na spletno stran AKOS in ugotovili, da razpisna dokumentacija, na katero se sklicuje AKOS, tistega dne - se pravi 24.12.2014 - sploh ni bila objavljena. Objavo je mogoče zaslediti samo na spletni strani e-naročanje, kjer je pa je objavo neprimerno težje najti.
Izsek iz tožbe AKOS, kjer AKOS (tožeča stranka) priznava objavo na božič (24.12.2015):

Spletna stran AKOS, kjer bi popravek razpisa moral biti 24.12.2014 objavljen, pa ni bil:

Zanimivo: AKOS na svoji spletni strani objavlja celo novinarska vprašanja, na "božični" razpis pa "pozabi"
Vsi, ki pozorno spremljajo spletno stran AKOS, bodo opazili, da Agencija zelo dosledno objavlja celo novinarska vprašanja. Torej če imajo čas in kadrovske kapacitete, da na svoji spletni strani vse to objavljajo, potem je res precej neobičajno, da ne objavijo popravka razpisa, vrednega 200.000 EUR!
Začetni "nemogoči" razpisni pogoji izločili tekmece
Če bi nek resen ponudnik prebral prvo različico razpisne dokumentacije z dne 21.11.2014, bi se zagotovo odločil, da ne bo sodeloval. Pa poglejmo, zakaj bila prva različica razpisne dokumentacije z dne 21.11.2014 po naši oceni napisana tako, da bi odvrnila vse resne ponudnike.
Prvi ZELO neobičajni pogoj je bil, da je bila v razpisnih določena kot edina možna referenca samo CCA dražba. Leta je 2014 je prav od AKOS izbrani DotEcon izvedel prvo CCA dražbo v Sloveniji. DotEcon je bil po naši oceni že prvič v sumljivih okoliščinah. Čeprav je leta 2013 ponudil najvišjo ceno, je bil po besedah AKOS najugodnejši. Pogoj CCA reference v razpisu novembra 2014 je bil torej jasno sporočilo, da družbe, ki so specializirane v SMRA dražbi, nimajo možnosti. Dražba SMRA je ena od alternativ dražbi CCA. Poleg tega pa je DotEcon že začetka leta 2014 izvedel CCA dražbo v Sloveniji in bi že zaradi tega imel večjo prednost.
Izsek iz razpisne dokumentacije z dne 21.11.2014, ki vsebuje "izločevalni pogoj CCA":

Drugi neobičajni pogoj je bil, da je bilo treba vlogo pripraviti med decembrski prazniki, točneje do 5. januarja. V večini razvitih evropskih držav, med katere se po letu 1991 uvršča tudi Slovenija, so božično-novoletni dnevi čas, ko se ljudje, ki delajo izven domačega kraja, odpeljejo za več dni domov k družinam. Vsakdo, ki je posloval s tujino, dobro ve, da se nekako od 15. decembra do 6. januarja čas dobesedno ustavi. In ravno v tem obdobju je AKOS objavil razpis, ki je seveda tudi mednarodni.
Tretji neobičajni pogoj pa je bila omejena veljavnost pogodbe: 12 mesecev. To pomeni, da bi moral tisti, ki bo izbran, izvesti dražbo za 700MHz v enem letu, kar je izredno kratek čas za izvedbo razpisa za frekvenčni pas 700 MHz, ki ga do decembra 2014 ni razpisala še niti ena evropska država. Na tem področju še nihče nima izkušenj.
Četrta zadeva, ki je zagotovo odvrnila ponudnike, pa je ta, da nikjer v razpisni dokumentaciji ni navedena cena. Noro: kdor koli bi se že prijavil, sploh ni bi (iz) vedel za okvirno ceno razpisa!
AKOS zavajal javnost, obenem pa prikrito izločeval
Agencija za komunikacijska omrežja in storitve Republike Slovenije je 27. novembra 2014 iz razpisne dokumentacije črtala CCA in tako teoretično umaknila omejitev, ki favorizira določene ponudnike. Kljub temu pa je AKOS 23. decembra objavil pojasnilo, da ima CCA prednost. Torej so bila javna pojasnila AKOS z dne 23. decembra v nasprotju s popravkom dokumentacije 27. novembra?! Še bolj zanimivo pa je to, da je AKOS 24. decembra, se pravi na božični večer, ponovno vnesel v dokumentacijo zahtevo, da ima ponudnik CCA prednost. Ja, pravilno berete:
- Dokumentacija z dne 21. novembra 2014: zahteva CCA reference
- Dokumentacija z dne 27. novembra 2014: ukinja CCA reference
- »Božična« dokumentacija z dne 24. decembra pa ponovno uvaja CCA reference
Še bolj šokantno pa je, da AKOS na portalu e-naročanje 24.12.2015 med navedbami popravkov sploh ne omenja CCA, čeprav je bil ta popravek vnesen.
Javno objavljeno pojasnilo AKOS z dne 23. decembra 2014 je v nasprotju z razpisno dokumentacijo z dne 27. novembra 2014:

Popravljena razpisna dokumentacija z dne 27. novembra 2014, ki črta CCA:

Ponovno popravljena »božična« razpisna dokumentacija z dne 24. december 2014 ponovno uvaja CCA:

Kje smo se izgubili? Nikjer - opravka imamo "zgolj" s petimi (5!) različnimi razpisnimi dokumentacijami za isti razpis!? Znajde naj se, kdor se more... Torej, če povzamemo:
5 različnih razpisnih dokumentacij za isti razpis, pa naj se znajde kdor se more
- 21.11.2014 objavljen razpis
- 27.11.1014 objavljeni prvi popravki razpisa na spletni strani AKOS in med drugim umaknjen ključni kriterij CCA
- 24.12.2014 objavljeni drugi popravki, in sicer podaljšanjeroka iz 5. na 21. januar 2015, in veljavnost pogodbo iz 12 na 24. mesecev, ponovno se uvaja kriterij CCA. Razpis tokrat ni objavljen na spletni strani AKOS!
- 15.1.2015 (šest dni pred potekom) določen nov rok, in sicer namesto 21. januar je to zdaj 23. januar, veljavnost pogodbe pa poskoči iz 12 na 36 mesecev. Razpis tudi tokrat ni objavljen na spletni strani AKOS!
- 20. januarja (3 dni pred potekom) pa je določena vrednost 200.000 EUR (prej ni bilo določene vrednosti). Tudi tokrat ni objavljeno na spletni strani AKOS.
Vsa ta navidezna "zmeda" po tem, ko je AKOS enak postopek že izvedel leta 2013, ima lahko eno samo ozadje oziroma razlog - in sicer z nenehnim spreminjanjem pogojev izločiti ali odvrniti druge ponudnike.
Kako odgnati resne ponudnike in "pomagati prijatelju"?
Za lažjo primerjavo in razumevanje komplesne tematike, s katero se ukvarja Agencija za komunikacijska omrežja in storitve, vzemimo preprostejši, a identični primer razpisa za službena vozila, objavljenega prav tako med prazniki. Denimo, da naš prijatelj dobavlja vozila na zadnji pogon, zato bomo pač dali v razpis pogoj, da morajo imeti vsa vozila zadnji pogon. Vsi, ki dobavljajo vozila na prednji pogon, bi takoj ugotovili, da nimajo možnosti in se z razpisom ne bi več ukvarjali. Za vsak slučaj, če pa bi se pojavil še kak dobavitelj vozil na zadnji pogon, pa bi ga odgnali z zahtevo, da mora razpisno dokumentacijo pripraviti čez božične praznike. A ker niti naš prijatelj noče delati čez božične praznike, mu razumevajoče obljubimo, da bomo na božič, ko res malo ljudi spremlja naše objave, potihem podaljšali razpisni rok do 21. januarja. Za vsak primer, če bi kdo na božični večer ne imel pametnejšega dela in slučajno pregledoval našo spletno stran, pa na njej razpisa ne bomo objavili. Pač pa ga bomo objavili na e-naročanje, kjer je seveda veliko objav in ga bo večina spregledala. Tako našemu prijatelju dokumentacije ne bo treba pripravljati čez praznike.
No potem pa naš prijatelj, ki si je med prazniki vzel prosto, ugotovi, da bo dela s papirji veliko in da ne bo uspel niti do 21. januarja. Ni problema, 15. januarja (mu) podaljšamo rok še za dva dni, in sicer do 23. januarja. Nekdo, ki je planiral vlogo oddati 21., januarja, mu to, da se 15. januarja podaljša rok, prav nič ne pomaga. Podaljšanje roka dejansko pomaga samo našemu prijatelju, ki je v časovni stiski. In ko nam ta prijatelj sporoči, da je izračunal 193.000 EUR, pa zgolj tri dni pred koncem razpisa objavimo še to, da je vrednost razpisa približno 200.000 EUR. Potencialni konkurent, ki je izračunal 288.000 EUR, brez pardona izpade, ker v treh dneh ne bo imel dovolj časa, da bi popravil vse izračune.
Zakaj menimo, da je nekaj hudo narobe? Celoten razpis je pripravljen na način, da dobesedno odganja vse resne ponudnike. Poglejmo samo datume: 5. januar 2015 je ponedeljek, pri čemer je 2. januar 2015 petek. To pomeni, da imamo med 1. januarjem in 5. januarjem samo en delovni dan. Kar spet pomeni, da bi morali projekt pripraviti najpozneje do 29. decembra. Če odštejemo še božič in praznike, nimamo na voljo niti enega meseca. Menimo, da ko so ponudniki videli, da je pogoj CCA in ter rok takoj po praznikih, raje niso šli v projekt. Sporočilo je bilo več kot jasno: "razpis je dogovorjen"!
Osnovni razpisni pogoji, ki so po naši oceni odvrnili vsako resno podjetje:
- Omejitev na dražbo CCA
- Rok za prijavo čez božične praznike do 5. januarja (ponedeljek)
- Rok za izvedbo pogodbe 12 mesecev za frekvenčni pas 700 MHz, ki ga v EU še nihče ni podelil
- Nikjer ni navedena cena
Sicer pa kdo gleda na božič e-naročanje?! Normalen človek z družino zagotovo ne. To Franc Dolenc, direktor AKOS, zagotovo ve. In zakaj se Francu tako mudi, da bo prvi v Evropi z razpisom 700 MHz? Za direktorja je bil imenovan leta 2011.Njegov mandat je 5 let. In vsak dober podjetnik ve, da je denar v javnih naročilih…
Kriminalistom NPU predlagamo, da si naložijo naslednje tri dokumentacije, jih primerjajo…
1. Razpisna dokumentacija z dne 21. november 2014 (omejitev CCA pod točko 15)
http://www.akos-rs.si/files/O_agenciji/Javna_narocila/21_11_2014/RD-odprti-postopek.pdf
2. Razpisna dokumentacija z dne 27.11.2014 (odstranjena omejitev CCA pod točko 15)
http://www.akos-rs.si/files/O_agenciji/Javna_narocila/27_11_2014/RD-odprti-postopek-27-11-2014-popravek.pdf
3. Razpisna dokumentacija z dne 23.12.2014 (ponovno uvedena omejitev CCA pod točko 15)
http://www.enarocanje.si/Dokumentacija/2014/12/10767-2094907443948819720/RD_popr
avek2.pdf.zip