Konzorcij sedmih državnih bank je s 115 milijoni evrov sfinanciral, Pahorjeva ministra Križanič in Lukšić pa sta v nasprotju z razpisnimi pogoji Stožicam proračunska sredstva dodelila kar za nazaj in s tem omogočila prepovedano dvojno in nenamensko financiranje te Jankovićeve gradbene megalomanije, ki danes ostaja napol dokončana.
Skoraj natanko pred osmimi leti, prvega oktobra 2007 je Mestni svet Mestne občine Ljubljana sprejel "Akt o javno-zasebnem partnerstvu (JZP) za izvedbo projekta izgradnje večnamenskega nogometnega stadiona, športne dvorane ter spremljajočega objekta s pripadajočo infrastrukturo". Seveda so si Jankovićevi mestni svetniki v spregi s svetniki SD in Desus, člani "najvišjega organa odločanja o vseh zadevah v okviru pravic in dolžnosti MOL", svojo pristojnost odločanja omejili že takoj na začetku.
Z absolutnim pooblastilom so za objavo javnega razpisa, izvedbo postopka izbire zasebnega partnerja, izbiro izvajalca in podpis pogodbe o JZP ter ostala dejanja v postopku sklenitve in izvajanja JZP pooblastili župana Zorana Jankovića. Pa tudi za nadzor nad JZP, župan bi bil dolžan mestnemu svetu le enkrat letno poročati o aktivnostih, povezanih s sklenitvijo in izvajanjem JZP. A niti tega v prvih treh letih seveda nismo doživeli.
Sodne počitnice 2010
Letošnje sodne počitnice je zaznamovala petletnica, ko je nekaj dogodkov za potrebe dveh otvoritvenih tekem, košarkarske in nogometne, pripeljalo do vrhunca napetosti dramskih dimenzij. 27. julija 2010 je bil opravljen tehnični pregled "zaključka intenzivne gradnje" nogometnega stadiona in športne dvorane s pripadajočimi komunikacijami, zunanjo ureditvijo in parkirišči v severni tretjini trgovskega objekta.

Nogometni štadion Stožice, objekt populistične doktrine "kruha in iger"
Pogojev za uporabno dovoljenje še ni bilo, zato je ministrstvo za okolje pod vodstvom tedanega ministra Roka Žarnića zlorabilo svoja pooblastila tako, da je podjetje Grep, d.o.o. 10. avgusta 2010 pridobilo odločbo o poskusnem obratovanju le za dvorano in stadion. Tri leta je namreč župan Janković gradil brez finančnih virov, s "kreativnim" financiranjem samo z obratnimi kreditnimi sredstvi in z neplačili podizvajalcem. Južni dve tretjini trgovskega centra (vključno z njegovo javno ploščadjo/streho, športnimi in mestnimi poslovnimi prostori ter parkirišči v vrednosti 20 milijonov evrov) Grep kljub gradbenemu dovoljenju vse do danes ni zgradil oziroma dokončal.

Na sam kultni datum otvoritvenega žogobrca 11. avgusta 2010 Zoran Janković simbolno pridobi "priboljšek" za refinanciranje Grepa iz nepovratnih sredstev evropske kohezijske politike 2007-2013. Saturirati je bilo treba podražitve, ki jih je povzročil podžupan Janez Koželj iz projektantskega neznanja, pozabljivosti, ignorance evropskih "regulatornih ovir" ali kar vse skupaj. V gradbeno-investicijski naglici so umanjkali dodatna ogrevalna dvorana; višji standard, ki omogoča izvedbo velikih mednarodnih tekmovanj po zahtevah mednarodnih športnih zvez UEFA, FIBA, IHF; dodatna oprema športnega parka v okviru zunanje ureditve ter ogrevalno nogometno igrišče.
No, župan Janković in minister za šolstvo in šport Igor Lukšič sta priredila namen kredita in podpisala pogodbo o refinanciranju 9,4 milijona evrov, formalno namenjenih izključno večnamenskemu stadionu, ker je bil razpis teh neprofitnih sredstev "priložnost", seveda prirejena. Učinke teh sredstev bi morala aktualna ministrica za izobraževanje, znanost in šport Maja Makovec Brenčič preveriti že 11. avgusta letos.
Taistega 27. julija 2010 je bil dogovorjen koncept dolgoročnega, 115 milijonskega sindiciranega kredita Grepu in MOL-u kot "udeležencu" in "zastavitelju stavbnih pravic". Janković se je namreč odločil pridobiti finančne vire za svoj investicijski perpetuum mobile izključno iz bančnih sredstev sedmih bank. Banke so brez vednosti odgovornih v organih bank odobrile kredit za Stožive, "projekt, ki je bil finančno zgrešen od začetka" (glej intervju z Igorjem Mastenom Nacionalni interes je bankrotiral finančno, moralno in intelektualno v Sobotni prilogi Dela 14. julija 2012). Amoralno je bil uresničen le prioritetni namen kredita, tj. za nazaj sanirati hudičev scenarij gradnje s prehitevanjem finančnih virov, ki jih objektivno ni bilo moč dobiti nikjer. Ena sama normalnost tega kredita je bil predpogoj lastne udeležbe Grepa za izgradnjo trgovskega centra, a je bil tudi ta neetičen, fiktiven v okviru takega investicijskega konstrukta.
"Moderne" sodne preiskave financiranja Stožic za nazaj
Če gre za preslepitev in/ali oškodovanje, obstoji tudi preslepljenec in/ali oškodovanec. V primeru "evropskih sredstev" bi to bili Evropska komisija, Republika Slovenija in Mestna občina Ljubljana. Katere lastne "razpisne ovire" so morali premostiti v medresorskem usklajevanju regionalec Henrik Gjerkeš, proračunar France Križanič, evropejec Mitja Gaspari in prostorec Roko Žarnić, da je športnik Igor Lukšič pripoznal MOL kot upravičenca do nepovratnih sredstev evropske kohezijske politike 2007-2013 za nazaj?
V primeru preslepitve bank bi to bile NLB, SID, Abanka Vipa, Banka Celje, Gorenjska banka, NKBM in Factor banka. Pa tudi DUTB. Katera lastna poslovna pravila je kršil sindikat sedmih bank, da so banke odobrile 115 milijonov evrov sindiciranega kredita za nazaj? Da so dovolile sporno črpanje 100 milijonov? Da so se zadovoljile le z delom nezgrajene trgovske stavbe v lasti Grepa kot kreditnem zavarovanju in se odpovedale zavarovanju s celoto kompleksa Stožic do leta 2025? Da je DUTB dobil prenešenih terjatev le dveh bank 59 milijonov evrov?
Odgovore v javnosti ima, seveda, Janković sam. Preiskava ne bo uvedena, podobno kot pri Tritonisu. Ne gre za kakršno koli škodo in povrnitev, saj se je tako pač odločila tožilka. Ne gre za preslepitev, saj so banke vse vedele. Podpisi v korist MOL niso prezgodnji, saj je interes Mestne občine Ljubljana, da dobi stadion in dvorano. MOL je garant in udeleženec Grepovega kredita 115 milijonov, on pa z njim "nima nič". Ne gre za investicijski in fizični razpad Stožic, temveč za presedan, unikum, ki ga razlagamo praktično po celi Evropi. Ne gre za neobvladljivi shopping, temveč za "najboljšega". No, tudi v tretjem paketu ovadb NPU-ja, ki še čakajo na tožilstvu, žal (še) ni ovadb, zaradi katerih je Janković predmet preiskave, kot napačno trdi.
Napočil je čas povrnitve evropskih sredstev
V taistih sodnih počitnicah 2010 si tandem Janković-Koželj za sfinanciranje Grepa z evropskimi sredstvi za nazaj omisli prirejeni investicijski program za izgradnjo že zgrajenega stadiona. Nacija in EU pa se še danes skrivata le za problemom diskriminatornosti do drugih regij. V sami vlogi na razpis za sofinanciranje športne infrastrukture III je tandem zapisal povsem jasno: "V letu 2010 bomo kandidirali na razpis MŠŠ za pridobitev sredstev iz proračuna RS za obseg izven pogodbe o JZP (dodatna ogrevalna dvorana; višji standard …; ogrevalno nogometno igrišče)."

Maja Makovec Brenčič (Foto: Mediaspeed)
Beri: vse za saturiranje podražitev zaradi Koželjeve dotedanje ignorance evropskih "regulatornih ovir". 11. avgusta 2010 župan Janković in minister Igor Lukšič podpišeta pogodbo o sofinanciranju 9,4 milijona evrov evropskih in proračunskih sredstev Evropskega sklada za regionalni razvoj, namenjenih izključno Operaciji večnamenski nogometni stadion Stožice.

Letos se je iztekel čas, ko je morala ministrica Maja Makovec Brenčič s svojim Direktoratom za šport ugotoviti, da MOL ni izpolnil svojih obveznosti iz sofinanciranja z evropskimi sredstvi. Do 31. 12. 2011 MOL v novem objektu ni zagotovil prostora za delovanje javnih zavodov na področju športa; do leta 2015 ni dosegel pričakovanih ciljev, 17 novih delovnih mest na stadionu in 50 prireditev letno (od tega 5 na mednarodni ravni na leto, 20 drugih športnih prireditev na leto, 15 prireditev športne rekreacije na leto in 15 drugih prireditev na leto).
MOL ni zagotovil 17.883 m2 vadbenih površin, saj ima stadion le eno igrišče v polovični velikosti in še to predvsem tekmovalno in prireditveno. Ni zagotovil 4.300 m2 spremljajočih prostorov za šport, saj gre le za dva ogrevalna prostora v velikosti vsak 100 m2. Stadion nima mednarodnega standarda po zahtevah FIFA, celo za pogojno mnenje NZS o licenci UEFA 3* niso bili izpolnjeni pogoji.
Lažni "doktorat urbanističnih znanosti"
Seveda bi se za ministrico spodobilo, da ugotovi oškodovanje evropskih sredstev tudi na osnovi dejstev, da sta ministra Križanič in Lukšič v nasprotju z razpisnimi pogoji sredstva dodelila za nazaj in omogočila prepovedano dvojno in nenamensko financiranje. Kajti na obeh straneh je šlo za neupravičeno tveganje z javnimi sredstvi. Ministrica Maja Makovec Brenčič bi lahko ugotovila tudi to, da je bila z dokončnim tehničnim pregledom stadiona investicija fizično in finančno končana pred avgustovsko izdajo sklepa o sofinanciranju in da dokumentacija o izvedbi javnega naročila za oddajo del na stadionu ne obstaja. Seveda s pomočjo izvornih statusnih, finančnih in tehničnih neresnic iz investicijskega programa oziroma iz razpisne vloge MOL, ki sta jih ministra Križanič in Lukšič pripoznala kot resnične. Med temi neresnicami sta tudi referenca izobrazbe vodje projekta profesorja Janeza Koželja "doktorat urbanističnih znanosti" in nivo ter avtorstvo njegovih regularnih projektantskih referenc na športnih objektih.

Ker pa ministrica tudi sama deli usodo verodostojnosti ljubljanske univerzitetne sfere in usodo etičnosti moderno-liberalne stranke SMC, naj se opredeli tudi do uradne in etične uporabe terminov "mestni urbanist" in "doktorat urbanističnih znanosti" na strani vodje projekta. MOL se je namreč prijavil kot lastnik in investitor stadiona, tačas ko je bil po priloženi pogodbi o JZP investitor in lastnik pravice graditi stadion le trojček Gradis G, Energoplan in Mercur. Vrednost investicije je priredil tik pod razpisanim maksimumom 45 milijonov evrov, v času, ko je v prvotnih dokumentih DIIP in PIZ naračunana vrednst okoli 90 milijonov evrov. V vseh treh izračunana pod vodstvom Janeza Koželja.
MOL je priredil celotno površino stadiona na 33.955 m2, četudi ima zemljišče pod stavbo 27.649 m2, skupaj neto tlorisna površina stavbe pa je 45.648 m2. Priložena pogodba s trojčkom ni mogla šteti za "Dokazilo o ostalih virih financiranja" niti za županovo "Izjavo o bremena prostem lastništvu oziroma dokazilo o pravici za graditev", saj župan sam ni mogel zagotavljati sposobnosti Grepa, da se znebi kreditnih in hipotekarnih bremen pred letom 2025. Jankovićeva "Izjava o nujnosti začetka operacije pred oddajo vloge na razpis" pa sama dokazuje, da je bil časovni horizont razpisa le priložnost, da se z neprofitnimi sredstvi EU in RS pokrije primanjkljaj v financiranju projekta. Manjkajoča sredstva je Janković zagotavljal tudi z izjavo, da bo prirejeni investicijski program kot nova proračunska postavka vključen v Rebalans MOL 2010. Seveda kot vedno naknadno.
Preden pridemo do 3. dela dosjeja
V 3. delu dosjeja Stožice bomo pisali tudi o zlorabi sindiciranega kredita v znesku 115 milijonov evrov ter preslepitvi slabe banke (DUTB). Vsedržavni sindicirani kredit je skoordinirala NLB kot agent sedmih bank v času, ko je bil predsednik njenega nadzornega sveta Marko Simoneti, očitno v primeru moderne politične tovarne Stožice garant še ene bančne luknje. Da so banke preslepile DUTB, ali da DUTB ni sposoben analizirati prenesenih kreditnih map, ali pa da zavestno zavaja, kažejo njegove neverodostojne in netočne javne objave prenosa bančnih terjatev in kreditnih zavarovanj. Le za 59 milijonov evrov, čeprav je v DUTB pristalo kar 5 sindiciranih bank. Ali je torej 49% terjatev do Grepa že interno odpisanih?

Marko Simoneti (Foto: Mediaspeed)
Zakaj izvršni direktor Torbjörn Månsson ob pregledovanju kreditnih map ni opravil dolžne naznanitve pristojnim organom suma kaznivega ravnanja članov organov vodenja in nadzora sedmih bank? Opustitev naznanitve se obravnava kot utemeljen razlog za razrešitev članov upravnega odbora oziroma prekinitev njihovega delovnega razmerja iz krivdnih razlogov. Ali se je bal Simonetija, pravovernega NLB-jevca?
Ali bo DUTB ob prodaji Grepovega dela trgovskega centra sam odpisal okoli 20 milijonov evrov obveznosti do MOL za dokončanje "javnega dela" v, na in ob trgovskem objektu? S kakšnim dobrim finančnim poslom bo Simoneti, novi šef DUTB, finaliziral trgovski center, pol v lasti Grepa in pol neetično in protipravno v lasti MOL? Samo na novo definirani nacionalni interes lahko razreši to uganko. Seveda le v interesu športa.
Miha Jazbinšek, minister v prvih treh vladah Republike Slovenije in dolgoletni ljubljanski mestni svetnik