Komentar

o eksperimentalnem in avantgardnem filmu

Moja prva velika asociaciacija ob imenu Branko Vučićević je film Rani radovi. To je film, v katerem je nameščeno največ umetniške svobode, kar sem je kadarkoli videl v filmski umetnini ali v umetnosti nasploh.

31.01.2016 08:45
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   branko vučićević   film   karpo godina   tomislav gotovac

Foto: arhiv Portala PLUS

Mladi levi inteligenti so namestili svoje dvojnike v pretok časa filma z istimi generalnimi idejami, kot so jih sami zastopali. Protagonistom, svojim dvojnikom v filmu, so dodelili dramaturške funkcije, za katere sami ne bi nikoli hoteli, da se odigrajo v katerikoli resničnosti, kaj šele v njihovi. In zdaj integralni obrat. Tako so njihovi dvojniki v filmu posiljevali, ubijali in klali!

Tistega dne bom zvečer iz zagrebškega letališča Pleso poletel prek Züricha v ZDA. Bilo je leto 2009. S Tomislavom sva se slučajno srečala na ulici in se začela smejati. Kaj smejati, krohotati, zakaj znašla sva se v filmski ponovitvi: pred dvema desetletjema sva se srečala na istem mestu in tistega dne sem ravno tako letel iz Zagreba prek Züricha v New York.

 

Kje vse nisva bila v tistih dveh pogovorih, ki ju danes razumem kot en sam pogovor, poln sekvenčnega humorja. Obe srečanji sta bili slučajni. Vsa najina srečevanja s Tomislavom Gotovcem so bila slučajna. Oba dogodka sta se odigrala pred zagrebškim poštnim uradom na podaljšku Ilice, na Jurišićevi ulici v Zagrebu. Prvi pogovor je bil leta 1989. Srečanje je trajalo več kot tri ure. Na začetku je bil še globok dan, na sredi pogovora rdeč mrak in preliv ter prehod v noč. Šele noč naju je opozorila, da bi se lahko zgodilo, da zamudim let.

 

Tomislav je bil ves ogromen, dva metra in čez visok, ter temeljito gologlav. V pogovoru sva se gibala po abstrakcijah in anarhijah. Govora je bilo o sramoti, ki je prihajala nad nas, o katoliškem sramu in kako so ga po poti zgubili, o politpornografiji in morilskem nasilju, ki sem ga doživljal v beograjskem Centralnem zaporu.

 

 

Svoboda je fizično občutenje!

 

Drugi pogovor je bil leta 2009. V njem ni bilo izgovorjene ene same misli o politični kamarili. Pred menoj je stal Tomislav s svojim novim imenom. Takoj na začetku najinega pogovora me je nadvse vljudno prosil, če bi ga v nadaljevanju imenoval z novim imenom Antonio G. Lauer. Seveda sem mu ustregel. Ponavljal in nabijal je po meni: "Kako ste ovih dana, vi suprematni ljudi?" Belobradi Antonio je bil vedno vznemirjen od svoje anarhistične občutljivosti. Največji del pogovora sva bila potopljena v Beograd, v najino beograjsko tovarišijo in v Sonjo Savić in v Marino Abramović. Koga vse nisva imenovala! To je bila učna ura zgodovine umetnosti s poudarkom na filmski umetnosti.

 

Natančno sem ga poslušal, konec koncev bil je več kot dve desetletji starejši od mene. Vedno, ko sem poslušal Antonia G. Lauerja alias Tomislava Gotovca, sem gledal film. V trenutku, ko sem v pogovoru izgovoril ime Branka Vučićevića, je zastal tako kot zastane umetnik pred duhovno avtoriteto. Za daljši čas je prenehal preskakovat in duhovito praskat po ljudeh in komedijah. Eksperimentator je začel vzvišeno govoriti o resnično suprematnem človeku Branku Vučićeviću. Bolj, ko je Antonio v samem sebi spodbujal svojo asociativnost okrog Branka Vučićevića, vedno več je bilo v njegovi veseli anarhiji analitične resnosti. O obrazu Branka Vučićevića je govoril, da je odtis Freudovega kokainskega snifa.

 

Antonio je Brankova znanja o avnatgardnih filmskih postopkih tako globoko spoštoval, da je o njem uporabil samo dve, tri nesramnosti, ki jih bom na tem mestu preskočil. Medtem, ko se je Tomislav spopadal s svojo asociativno gmoto okrog talenta Branka Vučićevića, sem se tudi sam vrtinčil v svoji asociativnosti. V tem delu najinega srečanja sta se najini glavi za nekaj časa razšli, najini telesi pa sta vztrajno stali pred poštnim uradom.

 

Moja prva velika asociaciacija ob imenu Branko Vučićević je film Rani radovi. To je film, v katerem je nameščeno največ umetniške svobode, kar sem je kadarkoli videl v filmski umetnini ali v umetnosti nasploh.

 

 

Svoboda je abstrakcija!

 

Film Rani radovi je dobeseden boj za nemogoče, ko se v polju filmskega mimesisa reprezentira realno kot razredni sovražnik abstraktnemu. Dialektika Heglova se je sama urivala v filmski kader. To je bila bitka za vse svobode v nas samih, v vseh smereh, brez upa zmage! Bitka zveni, če jo zapiše desni umetnik nacionalist, tako: "Ali ste pripravljeni umreti za to, za kar veste, da ne bo nikoli doseglo zmage?" Vsi mladi nacionalisti istočasno iz vsega grla zavpijejo: "Pripravljeni!" Za dom, za boga in vladarja.

 

Mladi umetniki internacionalisti so posneli filmsko umetnino, v kateri mladi levi protagonisti filma na ves glas manifestirajo: "Ali smo pripravljeni posiliti in ubiti ter razkosati mlado plavolaso dekle, ki ji je ime Jugoslava, za svoje ideale?" In vsi mladi intrenacionalisti zavpijejo istočasno: "Pripravljeni!" Za svobodo, bratstvo in enakost.

 

Sram je že revolucija! Zdaj obrat, nesramnost je več kot revolucija in zdaj integralni obrat, ni večje nesramnosti od revolucije! Mladi levi umetniki, ki so posneli film Rani radovi, so živeli v sredici avantgardnih postopkov. Kritiška refleksija umetnosti je postala samoreflektirana estetska kategorija. Njihov osrednji izum je bila metoda "integralnega obrata". Tega postopka sem se naučil tudi od Branka Vučićevića, Želimirja Žilnika in Karpa Godine. Kritičnost so zmontirali kot estekske elemente v filmsko zaporedje. Modernistični projket človeštva po letu 1968 ni več zmogel lepote optimalne projekcije projecirati v stvarnost. Zato so mladi umetniki zarezali v živo meso filma. Black cut! Črni kvadrat, črni rez! Sem razumljiv?

 

 

Bodimo enostavni, bodimo enostavni, da bomo lahko komercialni.

 

Mladi umetniki, intelektualci so bili prepričani, da se lepota oblike in časa lahko prenese med množice, ne le med prosvetljene posameznike. Mladi levi inteligenti so namestili svoje dvojnike v pretok časa filma z istimi generalnimi idejami, kot so jih sami zastopali. Protagonistom, svojim dvojnikom v filmu, so dodelili dramaturške funkcije, za katere sami ne bi nikoli hoteli, da se odigrajo v katerikoli resničnosti, kaj šele v njihovi. In zdaj integralni obrat. Tako so njihovi dvojniki v filmu posiljevali, ubijali in klali!

 

"Umetnost režije je umetnost načinov delovanja sveta. Z umetnostjo vedno proizvajamo enciklopedični nabor vseh možnih načinov konfliktov in nabora vseh možnih dram. Tako dramske konstrukcije  vstopajo z antropološkim vedenjem v ponovljivost vsega možnega." Svoboda je v tem, da je vse mogoče,  zato lahko izbiramo tudi nemogoče izbire, zato dvojniki posiljujejo, ubijajo in koljejo. Zato ne čudi, da je veliki vodja prekinil projekcijo filma Rani radovi, ki so mu ga predvajali v njegovi zasebni Hollywoodski votlini! "Black cut" je bil za velikega vodjo "killing cut".

 

Branko Vučičevič je bil prevajalec najglobjih abstrakcionističnih izkušenj avantgardnih gibanj v horde avantgardnih filmskih leg. Kako je mogoče, da se je tako občutljivi mož kot je bil Branko Vučićević, družil s hordo divjih filmskih avantgardistov? Edini možni odgovor na to nedostojno vprašanje je želja po samonadzoru, da se ne bi človeku ponovila slaba eksistenca, ko bo moral za dom ali boga ali vladarja ali vodjo ali svobodo ali bratstvo ali enakost ali enotnost ali prosti trg ubijati.

 

"Tisto, kar je, ne more biti resnično" gledamo v ranem delu Branka Vučićevića, Želimirja Žilnika in Karpa Godine. "Tisto, kar bo, je resničnost!" gledamo v veliki filmski umetnini Splav meduze Branka Vučićevića in Karpa Godine.

 

In že sem nazaj! S Tomislavom stojiva pred poštnim uradom. Antonio in Tomislav sta že pet let mrtva.

 

 

* Branko Vučićević je umrl 18. januarja letos (opomba uredništva).

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
3
Esej o odtujenosti: Grehi očetov praviloma udarijo na dan v tretji generaciji
0
05.08.2020 20:00
Danes v Sloveniji govorimo o stanju brez vrednot (anomiji), o sadistični krutosti nekaterih delodajalcev, o mobingu, o korupciji ... Več.
Piše: Boštjan M. Zupančič
Bitka za Severni tok, 2. del: Nevarne igrice v trikotniku ZDA - Evropska unija - Rusija
4
02.08.2020 23:59
Diplomatska bitka zaSeverni tok 2, ki poteka boj ali manj v zakulisju že nekaj let, se približuje koncu. Zadeva je pomembna za ... Več.
Piše: Božo Cerar
I love Brda* ali kako se znebiti Janševe vlade
9
02.08.2020 11:00
Bo padla ali ne bo padla, so stavnice te dni. Glavna zvezda je kmetijska ministrica in predsednica koalicijske upokojenske ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Narava vedno znova začenja iste stvari: leta, dneve, ure. Tako nastajata neskončnost in večnost.
2
01.08.2020 23:57
Aplikacija, ki se nam predstavlja kot aplikacija vseh aplikacij za nadzor virusa, to še zdaleč ni, temveč je le fragmentiran ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Socialdemokratska živalska farma: Narodni dom je bilo treba vrniti, lastnine maloštevilne slovenske judovske skupnosti pa ne?!
14
30.07.2020 22:30
Zdaj se sprašujem, ali Slovenija občuti kaj sramu, ko je Italija končno izpolnila obljubo in slovenski manjšini vrnila Narodni ... Več.
Piše: Keith Miles
Esej o nepozabnosti: Morda bomo nekoč za ježa imeli Janeza Janšo, za lisjaka pa Milana Kučana
7
28.07.2020 22:45
Kako je mogoče iz množice vidnih, dejavnih in vplivnih ljudi izbrati tiste, ki jim pravimo zgodovinske osebnosti? Takšen naslov ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Politična satira: Vojna zvezd 2020, odiseja skozi slovensko politiko od A do Ž
8
27.07.2020 23:59
Nihče ne ve, kje je center vesolja. V Sloveniji moderni center izginja in boste politično središče našli precej na levi, Levico ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Slovenija, dežela piromanskih gasilcev
17
26.07.2020 11:00
Situacija, v kakršni se nahaja Slovenija, je utrujajoč odraz patologije bolj ali manj učinkovitih piromanov v funkciji gasilcev. ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Kaj pričakovati od politika, ki ima v XXI. stoletju doma na zidu slabo naslikano jabolko? Vse najslabše.
5
25.07.2020 23:59
Obstaja neuravnovešen, skoraj patološki odnos med ideologijo in izmi . Ideologija je vedno koncept, ki se vsiljuje drugemu, je ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Bruseljski kompromis, višegrajski pretepači in obnova bolehne Evrope
16
21.07.2020 23:00
Denarja, ki si ga je Slovenija izposlovala na dolgotrajnih in napornih pogajajih v Bruslju, ni tako malo. Opozicija, ki je leta ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Na zdravje, striček Xi! Kitajski zmaj ni več papirnati tiger, ampak postaja vse bolj agresiven!
13
20.07.2020 23:10
O Kitajski je bilo zadnje mesece veliko slišati. Tudi portal+ je poročal o njenem močno vprašljivem ravnanju ob izbruhu ... Več.
Piše: Božo Cerar
Ali twitter koristi slovenski demokraciji ali ne? Odgovor verjetno poznamo vsi ...
14
19.07.2020 23:00
Januarja leta 1990 sem vodstvu Demosa ponujal idejo aktivnega državljanstva. Na nekem sestanku sem zbrane hotel prepričati, kako ... Več.
Piše: Miha Burger
Kulturniški fašizem
9
19.07.2020 11:00
Kulturniški fašizem je zadnje mesece in tedne v Sloveniji visoko dvignil svojo stoglavo glavo. Kulturniški fašizem vedno ... Več.
Piše: Denis Poniž
Umetnost je disciplina, ki nam omogoča razumeti preteklost, predvsem pa bodočnost
8
18.07.2020 22:36
Naj povem na kratko: to je komentar o dveh umetniških ambientih. Povod: stoletnica fašističnega požiga Narodnega doma v Trstu. ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Janez Janša, mnogo več spoštovanja bi ohranil, če bi doma ležal na kavču in proučeval strop
29
12.07.2020 10:32
Janez Janša nam obljublja, da bodo z izjemnimi kalibri velikih vodij profila Orban in Vučić naredili red. Janševa politika nas ... Več.
Piše: Simona Rebolj
NEP Dejana Kršića: Umetnost je brezčasna, Evropa neskončna
1
11.07.2020 21:03
Kršić je nomad lepote!Oblikovanje zanj že dolgo ni zgolj utilitaristični fenomen, temveč je predvsem mišljenje. Nikoli več ne bo ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
O spravi na "akademski" način: Blišč in beda kurtizanov
14
10.07.2020 23:15
Spravno dejanje, ki ga ponuja Slovenska akademija znanosti in umetnosti, še najbolj spominja na demokratičnocentralistični ... Več.
Piše: Andrej Lokar
Ustavimo konje: Intelektualna poštenost in neznosna lahkotnost obtoževanja
10
10.07.2020 00:47
Ko je Janševa vlada sprejela omejevalne ukrepe proti koronavirusu, mi je zaskrbljen prijatelj iz Italije poslal članek (ki se je ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Šarčeva ideja o prehodni vladi je res genialna, skoraj na nivoju traktorista Ivana Serpentinška!
17
08.07.2020 23:30
Ideja o podvigu, s katerim bi z oblasti spravili janšistične fašiste, predstavlja največji možni mentalni domet naše dvorne ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Prizori iz Slovenije: Kučanova igralnica oblasti in besed
9
08.07.2020 11:30
V Sloveniji se je obsedenost z oblastjo obdržala do današnjih dni, saj privrženci revolucionarnih tradicij začno s protesti in ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
I love Brda* ali kako se znebiti Janševe vlade
Angel Polajnko
Ogledov: 3.438
02/
Esej o nepozabnosti: Morda bomo nekoč za ježa imeli Janeza Janšo, za lisjaka pa Milana Kučana
Dimitrij Rupel
Ogledov: 2.345
03/
Socialdemokratska živalska farma: Narodni dom je bilo treba vrniti, lastnine maloštevilne slovenske judovske skupnosti pa ne?!
Keith Miles
Ogledov: 2.176
04/
Zlati časi Titovega socializma (1/3): Berlinski zid v naših glavah še ni povsem padel
Vili Kovačič
Ogledov: 1.637
05/
Politična satira: Vojna zvezd 2020, odiseja skozi slovensko politiko od A do Ž
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.850
06/
Racionalizacija javne hiše: Primerjava poslovanja RTV Slovenije in Slovenskih železnic
Bine Kordež
Ogledov: 1.521
07/
Esej o odtujenosti: Grehi očetov praviloma udarijo na dan v tretji generaciji
Boštjan M. Zupančič
Ogledov: 1.170
08/
Bitka za Severni tok, 2. del: Nevarne igrice v trikotniku ZDA - Evropska unija - Rusija
Božo Cerar
Ogledov: 1.287
09/
Intenzivno zavezniško bombardiranje Hitlerjeve vojaške industrije bi II. svetovno vojno lahko končalo že leta 1943
Shane Quinn
Ogledov: 1.382
10/
Dosje MD Medicina d.o.o. ali zgodba o uspehu ortopedske dinastije Gorenšek
Uredništvo
Ogledov: 10.489