Komentar

Živimo v času, ko je vse, kar doživljamo, nasprotno svobodi

Antonin Artaud meni, da ne more biti umetniškega dela, če v njem ni nameščenega strahu, kuge in metafizke. Človeštvo igra strastno stanje planetarne miltantne skupnosti. Artaudovi narkomanski obredi določijo novo permisivno gledališko blaznost, ki se jo je naučil od Alfreda Jarryja, avtorja Kralja Ubuja.

07.02.2016 06:00
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   kralj ubu   alfred jarry   antonin artaud   judith malina   mark pauline

Foto: SNG Drama / Peter Uhan

Duh časa opogumlja umetnika, da se izpostavi s takšnimi instrumenti, ki so bili še pred kratkim nedostojni.

1. Pred nami je Prešernov dan. Moj izbor iz Prešernovih poezij: Kam, Memento mori.

2. Za nami je festival klubske mlade glasbe Ment. Moj favorit: Makrohang.

3. Za nami je premiera gledališke predstave Kralj Ubu v ljubljanski SNG Drami. Moj spust po gledališkemu XX. stoletju do Alfreda Jarryja, avtorja Kralja Ubuja, je: Mark Pauline (I.), Julian Beck in Judith Malina (II.), Antonin Artaud (III.).

 

 

I.

 

Smo v predmestju ameriškega velemesta, na bencinski črpalki, med množico črpalk. Bencinskem servisu se je v velikanskem hrupu približeval ogromen, velikanski stroj, daljinsko vodena industrijska žival, ki se je premikala po gosenicah. Na mašini neznanega izvora je bila nameščena množica topovskih cevi. Nič hudega sluteči uporabniki bencinske črpalke so otrdeli, ob strelih večtonskega giganta so se zgrozili. Topovske cevi so jih zasule z odsekanimi piščančjimi kremplji. Na tisoče, na stotisoče piščančjih krempljov je prekrilo ploščad črpalke. Situacija je bila tako nerealna, da je bilo v tistem trenutku nemogoče razumeti smisel dogajanja. Tudi če bi ga razumeli in povezali zaporedja, ki so se zvrstila, ne bi mogli razumeti, kaj počne človeško zapestje med piščančjimi kremplji.

 

Med gledališko predstavo za slučajne gledalce na becinski črpalki je režiserju Marku Paulineju odtrgalo roko. Zapestje so kasneje našli, ga shranili v polivinilsko vrečo ter mu ga v kliničnem centru prišili na štrcelj. Tisti dan, leta 1982, je Mark prvič med predstavo eksperimentiral z raketnim gorivom. To se je izkazalo za usodno in ikonično. Preden je šel Mark Pauline študirat umetnost na Eckerd College, je bil vpisan na vojaško akademijo, na smer robotistika.

 

ZDA so res nenavadna država!

 

Njegova profesorica angleškega jezika na vojaški šoli je bila fanatična poznavalka Bertolda Brechta, ki je svojo strast prenašala na svoje študente tako intenzivno, da je bila logična posledica, da se je občutljivi Mark prepisal na umetniško akademijo, smer gledališče.

 

Markov subkulturni krog je bil zbran okrog benda Dead Kennedys, njegovo gledališče pa je imenoval Survival Research Laboratories.

 

 

II.

 

Na pariški Sorboni se je leta 1968 zbrala tisočglava študentska publika. Pred univerzo je stala strnjena vrsta oboroženih uniformirancev. Več kot očitno je bilo, da uniformirancev z dogodkom ni povezoval skupni umetniški interes. Njihovi ovaduhi so bili v dvorani pripravljeni sprožiti vstop uniformirancev v gledališko dvorano. Toda iz razvoja dogodkov bo postalo več kot razvidno, da bodo postali najbolj nenavadno občinstvo vseh časov. Postali bodo občinstvo predstave, iz katere bo na veke vekomaj sevala materalizirana, očem vidna svoboda.

 

Tisti dan se je na Sorboni odigrala prva in zadnja nenasilna revolucija na svetu.

 

Francoski žandarji in njihovi ovaduhi bi se lahko tistega dne razjokali nad svojo bedno eksistenco. Zakaj pa to ne bi bilo mogoče? Saj so tudi francoski žandarji ljudje, mogoče celo občutljivi moški. Za moške koreografije gre! Na začetku predstave Paradise now! so stali igralci v spodnjem perilu pred občinstvom, napetost v prostoru je bila religiozna. Takšna, ki zareže zrak, tik preden se bo začela liturgija. To metodo so religije prevzele iz gledališkega vademekuma takrat, ko sta bila gledališka umetnost in religiozno obredje še eno in isto, v skupni obliki. To vedenje je odzvanjalo tudi med menjavo noči v globoko noč na Sorboni.

 

Nekaj mesecev kasneje se bo nebo zrušilo človeštvu na glavo. Toda to je že druga pripoved.

 

Na odru je MC nagovoril avditorij: "Prepovedali so nam na odru kaditi pipe s hašišem, vam tega ne morejo. Prepovedali so nam uživati LSD na odru, vam tega ne morejo preprečiti. Prepovedali so nam spolno občevati na odru, vam tega ne morejo preprečiti. Povejte mi, kakšen smisel ima revolucija brez vsesplošnega spolnega občevanja? Vam nihče ne more preprečiti spolnega občevanja v dvorani. Vi ste svobodni, pomagajte nam, da se bomo osvobodili tudi mi."

 

Občinstvo se je sleklo, dionizični opijati so se vlivali v lepa in pametna telesa. Tisoč in več gledalcev se je zalizalo z igralci, prepletlo se je v največji spolni akt vseh časov. Vsi so se zlili v eno, oba spola in transspol, brez vseh zadržkov, v eno in isto. V vrhovno. V svobodo!

 

Tisti, ki niso vstopili v svet svobode, so več kot očitno obviseli na obrobju predstave, nenačrtovano so postali gledalci. Postali so brutalno vidni, trotasti troli. Taki neumni troli. Postali so gledalci svobode. Abstrakcija in figurativnost sta zaživeli istočasno. Je to sploh mogoče? Mogoče, zgodilo se je za vekomaj na Sorboni. Julian Beck in Judith Malina iz gledališča Living Theater sta se veselila duha časa. Ko so imeli naslednjo ponovitev na Ediburškem festivalu, sploh ni bilo potrebno publike pozvati k spolnem aktu, v dvorani so že pred začetkom predstave vsi spolno občevali.

 

Antonin Artaud je ena od osrednjih referenc Living Theatra. Kritika se je spraševala, če je to gledališče, kaj je potem Shakespeare?

 

 

III.

 

Leta 1931 Antonin Artaud prvič v življenju vidi tradicionalni balijski ples na kolonialni razstavi v Parizu. Ta ga je tako brezprizivno prevzel, da se nikoli več ni mogel vrniti v zahodno projekcijo protagonistovega in antagonistovega in njunega individualnega istovetenja. Kolektivni balijski ples je za Antonina Artauda postal osrednji spolni ritual, ki ga izvajajo samo moški. Kolektivna situacija balijske ritualnosti prekriva ritmično funkcijo moške neskončnosti. Antonin Artaud se zavzema za kerubina; nekoga, ki nima več spola.

 

V vsakem plesnem jeziku so nameščene konstrukcije in ekspresije. Eros družbene reprodukcije je sinonim za gledališko obsesivnost. Na koncu procesa pa sistem silnic telesnosti proizvaja izris kolektivne smrti.

 

"Živimo v času, ko je vse, kar doživljamo, nasprotno svobodi", zapiše: "režija je ritmična sodba mesene telesnosti!" V njej vidi hitrost med odigranim in izdihanim. V navalu samokaznovanja Artaud celo misli, da je on tisti, ki je v münchenski pivnici prenesel vse moške informacije neposredno iz oči v oči Adolfu HitlerjuZaradi tega nevarnega obsesivnega razumevanja hitlerjanske obrednosti ga izključijo iz komunističnega nadrealističnega gibanja.

 

Antonin Artaud meni, da ne more biti umetniškega dela, če v njem ni nameščenega strahu, kuge in metafizke. Človeštvo igra strastno stanje planetarne miltantne skupnosti. Artaudovi narkomanski obredi določijo novo permisivno gledališko blaznost, ki se jo je naučil od Alfreda Jarryja, avtorja Kralja Ubuja. Antonin Artaud je rojen istega leta, ko prvič uprizorijo Ubuja, leta 1896. Od leta 1927 do leta 1930 je ustanovil gledališče z naslovom Alfred Jarry.

 

Igralec, ki igra očeta Ubuja, mora izrisati reliefno obliko vloge, okužen mora biti z vlogo. Igralčeva osebna obeležja ozaveščenih identifikacij. Ubu mora preigrati vse registre in tonalitete komičnih tekstualnih persiflaž. Ko padamo po gledališkem XX. stoletju gledališča, nenehno iščemo poudarke v temnem in ostrem smehu. Iščemo "Novum organum".

 

Duh časa opogumlja umetnika, da se izpostavi s takšnimi instrumenti, ki so bili še pred kratkim nedostojni.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
4
Maščevalni pohod analitika Maksutija, dolgotrajni covid in potem še opičje koze
18
22.05.2022 21:05
Po Alemu Maksutiju je prišel čas za maščevalni pohod. Ko bo bodoča, Maksutiju ljuba vlada odšla, bomo lekcijo ponovili? In tako ... Več.
Piše: Milan Krek
Marle pa ni več
17
22.05.2022 00:00
Na tem mestu bi moral biti objavljen intervju z legendarnim novinarjem Marcelom Štefančičem, a me ignorira. V redu. Saj razumem. ... Več.
Piše: Ana Jud
Intervju z Lavrovom: "Moja vloga ni napovedati vojne Rusiji, opravljati moram le svoje delo"
10
20.05.2022 20:47
Intervju z ruskim zunanjim ministrom Sergejem Lavrovom, ki je bil predvajan v oddaji Zona bianca (Bela cona) na italijanskem ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
"Če svoboda sploh kaj pomeni, pomeni pravico ljudem povedati, česar nočejo slišati": Orwellov abecedarij slovenske javne sfere
17
19.05.2022 19:00
Slovar težav, ki pestijo slovensko politiko in javno sfero, začinjen s citati Georga Orwella: antifašizem, banana republika, ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Tektonski premiki na severu: Švedski in finski vstop v NATO dokazuje, da zavezništvo niti slučajno ni "klinično mrtvo"
15
18.05.2022 23:00
V minulih mesecih, sploh pa po začetku ruske vojaške agresije na Ukrajino 24. februarja 2022, se je izkazalo, da samo članstvo v ... Več.
Piše: Božo Cerar
Political turmoil boon for Pakistan's militants
6
17.05.2022 23:59
Political turmoil that led to regime change in Pakistan last month was a boon for the militants, who have staged 24 % more ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Če ne verjamete v nič, se tudi borili ne boste za nič
10
16.05.2022 21:09
Kakšna preprosta in jasna misel, ki pove vse! Verjamem, da večina slovenskih državljanov ostaja na tem, da ne verjamejo v nič, ... Več.
Piše: Miha Burger
Kako končati vojno izčrpavanja v Ukrajini
8
11.05.2022 23:16
Invazija Vladimirja Putina na Ukrajino se je izrodila v divjo vojno izčrpavanja, za katero vsaka stran verjame, da bo v njej ... Več.
Piše: Jeffrey Sachs
Golobov poskus konsolidacije levičarskih in kakor liberalnih strank v LDS 2.0 se bo končal podobno klavrno kot epilog v Frankensteinu
36
11.05.2022 21:43
Bojim se, da je bilo veselo zmagoslavje Gibanja Svoboda na parlamentarnih volitvah preuranjeno. Siti Janševe samopašnosti smo ... Več.
Piše: Ana Jud
Ne, nisem žalosten, ker je vsega konec. Srečen sem, ker je jutri začetek novega dne, nove kreacije, novih izzivov.
16
11.05.2022 05:19
Vsi veste, da mi lastna država z ministrom za gospodarstvo, na srečo že kmalu bivšim, ki bi moral skrbeti, da se dela razcvet, ... Več.
Piše: Robert Klun
Vzporedni mehanizem tranzicijske Slovenije: Če želiš izvedeti resnico, moraš slediti denarju
17
10.05.2022 04:29
Razkritja in dokumenti iz Pezdirjeve knjige Vzporedni mehanizem globoke države prvič jasno ponujajo razlago, zakaj se v ... Več.
Piše: Tomaž Vernik
Studio Štefančič: Junak našega časa ali dobro naoljen sistem fatalnega enoumja?
24
09.05.2022 04:43
Dragi Štefančič. Potrebujemo te. Si živ plakat ideologije, katere spomeniki so tu pa tam po Ljubljani in se jim klanjate, čeprav ... Več.
Piše: Pavle Okorn
Šefa NIJZ ne menjajo predsedniki vlad, zato bi bilo najbolje, dragi gospod Robert Golob, da ta vaš spodrsljaj čim prej pozabimo!
28
07.05.2022 21:08
Nekaj dni nazaj mi je dr. Robert Golob, najverjetnejši kandidat za mandatarja, na vrhuncu svoje povolilne moči, preko televizije ... Več.
Piše: Milan Krek
Pred naslednjim valom: Potrebovali bomo več solidarnosti in medsebojnega spoštovanja
20
03.05.2022 05:10
NIJZ se že dlje časa intenzivno pripravlja na naslednji izbruh novega koronavirusa, do česar bi lahko prišlo na koncu poletja. ... Več.
Piše: Milan Krek
Prihodnja vlada ne bo nič drugega kot alibi za končno fazo privatizacije in izgradnjo drugega bloka nuklearke
20
02.05.2022 05:40
Pa smo jo dobili! Svežo in reciklirano vlado, svobodno vseh ozadij, kot je še ni bilo! Povsem po vašem okusu, skorajda s ... Več.
Piše: Igor Vlačič
Zvesti psi nikoli dokončane revolucije so doslej lajali na vlado, odslej pa bodo na opozicijo
26
01.05.2022 05:30
V bistvu lajajo in tulijo polni sovraštva in dogmatizma, vtkanega v dobro naoljen internet opranih glav. Na eni strani hudič, na ... Več.
Piše: Pavle Okorn
Tarča, Golob in Golobič: Če je morala ena od oblik družbene zavesti, potem je Slovenija že 30 let v komi.
16
30.04.2022 04:30
Četrtkova Tarča na Televiziji Slovenija je to samo potrdila. Gregor Golobič in Gregor Virant sta bila porazna. Ivana Simiča ne ... Več.
Piše: Ana Jud
Uredniški komentar: Putin in njegova zločinska soldateska razumeta le govorico sile, zato vojne v Ukrajni ne bo še kmalu konec!
16
28.04.2022 05:30
Spoznanje zahodnih držav, da brez konkretnejše vojaške pomoči Ukrajna v vojni z Rusijo ne bo več dolgo uspešna, prihaja pozno, ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Ljudje pogrešajo Janeza Drnovška in pobožne želje so se uresničile v politični inkarnaciji Roberta Goloba
34
26.04.2022 20:12
Roberta Goloba sem prvič srečala pred več kot dvajsetimi leti. Fajn dečko. Mlad, kuštrav, izjemno vljuden, prijazen, ustrežljiv ... Več.
Piše: Ana Jud
Ljudje plešejo, vrača se "normalna" Slovenija: 33 razlogov za lažni optimizem
31
26.04.2022 06:50
Čestitke Robertu Golobu. Slovenski levici je uspel veliki met: že na četrtih volitvah zapored je zvlekla iz rokava nov obraz in ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
"Če svoboda sploh kaj pomeni, pomeni pravico ljudem povedati, česar nočejo slišati": Orwellov abecedarij slovenske javne sfere
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.699
02/
Marle pa ni več
Ana Jud
Ogledov: 1.473
03/
Če ne verjamete v nič, se tudi borili ne boste za nič
Miha Burger
Ogledov: 1.411
04/
V imenu civilne družbe: Pismo prijatelju, bodočemu predsedniku vlade Robertu Golobu
Uredništvo
Ogledov: 1.239
05/
Ruski imperializem (2. del): "Zahod mora Rusijo ustaviti v Ukrajini in jo privesti do razpada, kajti le tako bo mogoče ustaviti rusko agresivnost"
Maksimiljan Fras
Ogledov: 1.786
06/
Maščevalni pohod analitika Maksutija, dolgotrajni covid in potem še opičje koze
Milan Krek
Ogledov: 1.228
07/
Intervju z Lavrovom: "Moja vloga ni napovedati vojne Rusiji, opravljati moram le svoje delo"
Valerio Fabbri
Ogledov: 998
08/
Tektonski premiki na severu: Švedski in finski vstop v NATO dokazuje, da zavezništvo niti slučajno ni "klinično mrtvo"
Božo Cerar
Ogledov: 875
09/
Golobov poskus konsolidacije levičarskih in kakor liberalnih strank v LDS 2.0 se bo končal podobno klavrno kot epilog v Frankensteinu
Ana Jud
Ogledov: 2.738
10/
Ruski imperializem (1. del): Putinovi generali na fronto v Ukrajino kot topovsko hrano pošiljajo pripadnike etničnih manjšin
Maksimiljan Fras
Ogledov: 1.598