Komentar

Dragan Živadinov zahtevam povratek človekovih pravic na kontinent!

Zahtevam univerzalne pravice za vse bivajoče. Zavedam se, da je moj glas za vas nepomemben, nepotreben in nesmiselen, ker so vaši argumenti odločevalsko uravnovešeni, hkrati pa pravičniško neusmiljeni in prikladno urejeni.

06.03.2016 00:00
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   drama   xx stoletje   artaud   mouffe

Foto: www.carbon12dubai.com

Zahtevam povratek človekovih pravic na kontinent, takoj zatem zahtevam vzpostavitev razprave o človekovih pravicah in o človekovih potrebah, o človeških nujnostih, interesih, idejah, človekovih konceptih, zahtevam, da z razparavo o človeškem, nikoli, čisto nikoli ne prenehamo. Mi, človeštvo, moramo kljubovati temu, da bi se ta razprava sploh kdaj končala.

Gledališka vaja je moja sekularna molitev. Z notranjim glasom se na vaji obračam k absolutnemu niču mojih dni. Na njej preigravam in vadim svojo smrt. Ponavljam stotič: Smrt je komična oblika! Na gledališki vaji ne vidim vsega hkrati, a gledam vse! Tako je bilo tudi danes. Na njej nisem ne igralec, ne režiser, mogoče sem nekaj trenutkov dramaturg, ves preostali čas pa pomnoženo mnoštvo vseh možnih pogledov, se pravi gledalec.

 

Novoveško gledališče omogoča in osmišlja poklic dramaturga in dramaturginje. Utemeljen je v vektorjih gledališke gradnje predstave. Na današnji gledališki vaji gledam samosprožilno dramaturgijo oblasti, ki preigrava moško moč! Kakšna gledališka struktura je oblast na odru? Notranje je povezana z gledališčem in je neločljiva od njega v vseh časih, za vekomaj. Na odru ne vidim enega samega protagonista, temveč eno samo množico antagonistov.

 

Kaj že predlaga Chantall Mouffe? Agonistiko!

 

Neplačan oglas št. I: berite gledališko revijo Maska! Berite njene knjižne izdaje! Zadnja izdana knjiga revije Maska ima naslov Agonistika.

 

Protagonisti, antagonisti - agonistika.

 

Med šest tisočimi možnimi dramaturškimi zapleti je odločilna protagonistova pozicija z ontološko razsežnostjo, toda brez antagonista ta ne obstaja. Brez antagonista ni dramaturgije! Skoraj na vsaki vaji gledam, kako se antagonizem upira racionalnemu, univerzalnemu in etičnemu z argumenti, ki so izza vsega razložljivega. Praktikum oblasti si je nadel način, ki je v območju druge zakonodaje, kot jo imata človeštvo in človek. V dramah in dramskih konfliktih XXI. stoletja zaenkrat še ne obstaja racionalno zgrajena igralska naloga protagonistovega istovetenja s časom. Na odru se v XXI. stoletju vzpostavlja masovni antagonizem, ki se zoprstavlja posamičnemu, spolnemu, rasnemu, perspektivam in vrednotam v imenu zahodnega gledališkega reda. Dovolj mi je evropocentričnih dramaturgij! Antonin Artaud je veličasten gledališki izumitelj.

 

Neplačan oglas št. II: berite Gledališče in njegov dvojnik Antonina Artauda. Knjiga je izšla pri Založbi MGLSlabo je biti lačen, slabo je biti žejen, slabo je brez toplega ognjišča. Vse troje skupaj je najslabše.

 

Premišljujem na gledališki vaji: kje je protagonist XXI. stoletja? Zakaj noče biti metodološko naiven in zaslepljen ter zastopati vnaprej propadle pozicije? Morda čaka, da se mu XXI. stoletje še razpre. Ali ni bilo vedno tako, da bi se stoletje razprlo, če bi se on izoblikoval? Vzpostavlja se trenutek odločitve, ko se bo potrebno odločiti znotraj nedoločjivega! Antagonista ni mogoče izločiti, postaja dominanten, tukaj nam ždi, vseprisoten je. XX. stoletje ga je sistematično vtkalo v naše mikrotkivo gledanja. Pri Cankarju šepa, ker ga boli koleno, pri Ionescu je slaboviden, pri Sari Kane pa se slini. Predvsem pa nas poučuje pretvarjanja in oponašanja.

 

Kako pripraviti in oblikovati dramaturgijo za konflikt idej, za živost različnih oblik, da sploh lahko gledamo, da sploh lahko kaj razumemo, da se sploh lahko orientiramo v kozmosu XXI. stoletja? Kako sprožiti procese reproduciranja gledališkega smisla, ki s proizvajanjem novih identitet sproža v avditoriju bivanjsko simultanost? V svojih oblikah nisem nikoli, nikoli vstopal v politično performativnost, toda zavedam se, da je gledališkemu umetniku prve tretjine XXI. stoletja dodeljena ta gromozanska naloga. Množiti politične identitete. To se bo zgodilo brez moje umetniške investicije.

 

Odločiti se mora, kaj naj naredi državljan, kaj naj naredi spol, da se ne ponovi hitlerjanstvo, čez-zlo, ki ni ne spodaj, ne zgoraj, ne levo, ne desno, temveč je čez vse! Biva v grozi in strahu, v gnusu in studu.  Njegov mit je čez vstajenje Ješue.

 

Neplačan oglas št. III: Pojdite si ogledat v kinematografe film Savlov sin.

 

Presenečenje tedna: Iz zanesljivega in dokumentiranega vira sem bil obveščen, da je bil tržaški časopis Edinost iz konca XIX. stoletja antisemitsko naravnan. Konec presenečenja.

 

Chantal Mouffe zapiše:

 

"Menim, da lahko takrat, ko razumemo, da je vsaka identiteta relacijska in da je priznanje razlike nujni pogoj za obstoj sleherne identitete, doumemo, da gre za ukvarjanje s skupinskimi identitetami, za konstitucijo "nas", ki kot pogoj svoje možnosti zahteva razmejitev v obliki "njih". To seveda ne pomeni, da je takšno razmerje nujno antagonistično. V resnici gre pri številnih razmerjih mi/oni zgolj za vprašanje priznavanja razlik. To pomeni, da vselej obstaja možnost, da to razmerje mi/oni postane razmerje prijatelj/sovražnik. To so primeri, kjer se zazdi, da so drugi, ki so doslej veljali za drugačne, začeli postavljati pod vprašanje našo identiteto in ogrožati naš obstoj. Od tega trenutka naprej je sleherna oblika mi/oni - naj bo religiozne, etnične ali ekonomske narave - mesto antagonizma."

 

Zato:

 

a.) je potreben boj za družbo, iz katere bi bilo mogoče postopoma izločiti antagonizem iz polja odločanja in uvesti agonizem;

 

b.) je potrebno nanovo opredeliti kozmopolitski projekt planetarne pravičnosti. Postopoma izločiti multikulturalni urbanizem in dekonstruirati getoizacijo.

 

c.) je nujen boj proti hegemoniji: prevzemati agonistično odgovornost v imenu nove pozicijske artikulacije, prek katere se bo vzpostavila nova družbena ureditev.

 

e.) Dragan Živadinov zahtevam povratek človekovih pravic na kontinent.

 

Takoj, zdaj, brezprizivno! Zahtevam univerzalne pravice za vse bivajoče. Pravite, da so vaši argumenti čvrsti in da to, da ste zavrgli človekove pravice, razumete kot podvojeno obrambo vaših argumentov proti mojim. Zavedam se, da je moj glas za vas nepomemben, nepotreben in nesmiselen, ker so vaši argumenti odločevalsko uravnovešeni, hkrati pa pravičniško neusmiljeni in prikladno urejeni. Tudi vi se strinjate, da so vojne brez pameti, brez kakršnekoli logike. V njej so nameščeni vsi vaši strupeni posli, ki zaudarjajo po žoltem žveplu. Vsesplošni, umni in logično militantni posli.

 

Zahtevam povratek človekovih pravic na kontinent, takoj zatem zahtevam vzpostavitev razprave o človekovih pravicah in o človekovih potrebah, o človeških nujnostih, interesih, idejah, človekovih konceptih, zahtevam, da z razparavo o človeškem, nikoli, čisto nikoli ne prenehamo. Mi, človeštvo, moramo kljubovati temu, da bi se ta razprava sploh kdaj končala.

 

Drama je notranje napeta struktura, ki je za zunanjega gledalca razburljiva in pretresljiva. Dramaturgija je nauk o drami in dramski umetnosti, dramaturg je graditelj megastruktur napetosti med civilizacijskimi vektorji. Dramaturgija je večpolarna strategija.

 

Agonistika je boj, je tekma. Tekmeca se borita med seboj zato, ker želita, da bi njuna interpretacija načel postala hegemonska, vendar pri tem ne postavljata pod vprašaj legitimnosti nasprotnikove pravice do boja za zmago njegovega načela. Takšno spopadanje tekmecev vzpostavi "agonistični boj". Če tega ni, vselej obstaja nevarnost, da bo spopad zamenjal spopad nezdružljivih moralnih vrednot ali esencialističnih oblik identifikacij. Antagonisti proti antagonistom. Smrt za smrt.

 

Danšnje gledališke vaje je konec! Do kdaj agonija?

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
7
Finci in Estonci imajo lepi premierki, vendar to še ne more biti razlog za kopiranje njihovega zdravstvenega sistema
0
31.01.2023 23:59
Po novem imamo Strateški svet, ki ga vodi predsednik vlade. Imamo lastne strokovnjake, zato nam res ni treba kopirati tujih ... Več.
Piše: Milan Krek
Rusi ne prihajajo, Rusi so že dolgo tukaj med nami
6
31.01.2023 11:10
No pa smo poleg vseh dnevnih dogodivščin, političnih, modnih, protokolarnih, muzejskih peripetij v naši deželici dobili še pravo ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Avtokracija je navzven videti res trdna, a je navznoter v resnici izjemno šibka
12
25.01.2023 20:00
Mediji so eden pomembnejših segmentov vsake avtokracije. Večina medijev tako v državni kot v privatni lasti je oblasti ... Več.
Piše: Andraž Šest
7352 žalitev
12
24.01.2023 20:25
7352 evrov je znesek, ki naj bi ga predsednica Državnega zbora po uradnih podatkih zapravila na račun davkoplačevalcev za njen ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Kot v češki risanki A je to!: Zdravstvena reforma premierja Goloba in ministra Loredana
16
23.01.2023 22:15
V vladne sobane se je naselil strah. Bojijo se sindroma Šarec, ko so mu koalicijski partnerji kljub opozorilom toliko časa ... Več.
Piše: Milan Krek
Gostujoče pero: Januar je pač tak mesec
24
22.01.2023 20:00
Lepota novega leta je v tem, da se ponovno obrne list. Četudi je življenje zvezna stvar, konec decembra vseeno potegnemo črto ... Več.
Piše: Anže Logar
Damnatio memoriae ali koga moti muzej, posvečen slovenski osamosvojitvi
18
21.01.2023 22:40
Odločitev vlade, da sledi predlogu ministrice za kulturo in združi Muzej slovenske osamosvojitve in Muzej novejše zgodovine ... Več.
Piše: Igor Bavčar
Tanki za Ukrajino: Dolgoletno nemško paktiranje s Putinom bo Evropo še drago stalo
23
20.01.2023 19:30
Kot že dvakrat v dobrih sto letih je Nemčija ponovno destruktivna sila Evrope. Nekoč so nemški tanki uničevali evropsko ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Opravičilo s kladivom
27
17.01.2023 20:00
Minister za zdravje Danijel Bešič Loredan je naredil napako v odločilnem trenutku. Nemudoma, pred vsemi televizijskimi kamerami ... Več.
Piše: Milan Krek
Uredniški komentar: Minister za finance kot blagajnik
14
16.01.2023 20:32
V normalni državi je minister za finance steber stabilnosti, kreator jedrne politike vlade. Pogosto celo bolj pomemben kot ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Politična satira: Kako so Nataša, Urška in Robert vrnili ugled najvišjim državnim funkcijam
10
13.01.2023 23:00
Prejeli smo magnetogram sestanka predsednice republike, predsednika vlade in predsednice državnega zbora o vrnitvi načetega ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Nova svetovna ekonomija: Ko bomo sprejeli realnost večpolarnega sveta, bomo lahko rešili probleme, ki so se nam izmikali
23
12.01.2023 20:00
To novo serijo kolumn odpiram v novem letu in novem začetku za Brazilijo z inavguracijo predsednika Lule da Silve. Njegovi ... Več.
Piše: Jeffrey Sachs
Kitajsko leto zajca: Kaj nas letos najverjetneje čaka v mednarodni politiki
12
11.01.2023 20:30
Novo leto močno spominja na svoje tri brate, 2020, 2021 in 2022. Zapletena družina. Videti je, kot da se zgodovina ponavlja. ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Država kot Radio GA GA
21
10.01.2023 19:43
Zadnje čase se novice mainstream medijev berejo kot satirični portali. Ustvarjalci slednjih pa imajo vedno lažje delo, saj se ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Minister za katastrofe v zdravstvu prikriva, da je brez osebnega zdravnika v resnici skoraj 190.000 ljudi!
36
08.01.2023 19:00
Izredne razmere v zdravstvu, ki jih minister za zdravje patološko zanika, vnašajo hudo diskriminacijo, neenakost med državljane. ... Več.
Piše: Milan Krek
Fenomen Lažgoše: Razvpita proslava, ki skruni vojno grobišče in tepta spoštovanje do umrlih
40
07.01.2023 00:50
Politične norije na grobu v Dražgošah povedo, da jim groba sploh ni mar. Kljub večkratnim opozorilom se požvižgajo na 8. člen ... Več.
Piše: Jože Dežman
Vse kočije Urške Klakočar Zupančič
23
05.01.2023 23:25
Natanko na prvi dan novega leta je predsednica Državnega zbora poskrbela za pravi skandal: na tradicionalni novoletni koncert ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
O spodobnosti, patru Rupniku in Prešernovi nagradi
15
03.01.2023 20:00
Poudarjeno govorjenje o svobodi, ki označuje sleherni totalizirajoči ideološki diskurz, je pač znak, da sta tako svoboda kot ... Več.
Piše: Marjan Frankovič
Med socializmom in kapitalizmom: Joc Pečečnik odgovarja Urški Klakočar Zupančič
23
02.01.2023 21:30
Potem ko je predsednica Državnega zbora Urška Klakočar Zupančič v novoletnem intervjuju za spletni portal Siol okrcala Joca ... Več.
Piše: Joc Pečečnik
Učne ure televizijske napovedovalke Nataše
22
02.01.2023 00:00
Od novoizvoljene predsednice imamo pravico pričakovati, da se bo obnašala, kot se predsednica republike mora obnašati. Da se bo ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Gostujoče pero: Januar je pač tak mesec
Anže Logar
Ogledov: 2.551
02/
Kot v češki risanki A je to!: Zdravstvena reforma premierja Goloba in ministra Loredana
Milan Krek
Ogledov: 1.742
03/
7352 žalitev
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.702
04/
Damnatio memoriae ali koga moti muzej, posvečen slovenski osamosvojitvi
Igor Bavčar
Ogledov: 1.841
05/
Odgovor na vprašanje, kdo najbolj ogroža Rusijo, je enostaven: Rusija.
Maksimiljan Fras
Ogledov: 1.558
06/
Avtokracija je navzven videti res trdna, a je navznoter v resnici izjemno šibka
Andraž Šest
Ogledov: 1.165
07/
Manevrskega prostora za višje plače v Sloveniji na žalost takorekoč ni
Bine Kordež
Ogledov: 1.070
08/
Rusi ne prihajajo, Rusi so že dolgo tukaj med nami
Tilen Majnardi
Ogledov: 721
09/
Tanki za Ukrajino: Dolgoletno nemško paktiranje s Putinom bo Evropo še drago stalo
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.851
10/
Izključitev Rusije iz sistema SWIFT je priložnost za Kitajsko in za internacionalizacijo juana
Valerio Fabbri
Ogledov: 463