Komentar

Brez močne države ni učinkovite anarhije: pripoved o dveh Vidmarjih

Dva Vidmarja določata slovenski umetniški kritiški vek. Josip Vidmar in Igor Vidmar, vse drugo je nič. No, manj pomembno. Dve umetniški kritiški duhovni avtoriteti, ki sta tako različni, a tako dokončno raznorodni, kot da bi pripadali dvema genoma. Oba sem spremljal iz bližnje oddaljenosti v zaporednih časih.

13.03.2016 00:26
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Josip Vidmar   Igor Vidmar

Naj dodam, da je bil tisto noč ostareli kritik sapo jemajoč s svojo erudicijo. Samo simptomi so bili tako neusmiljeno brutalni. Tudi zadah časa, iz katerega je prihajal, je bil več kot zločinski v vseh smereh. 

Igor Vidmar je vedno natančno notiral svoje kritike, namenjene "kompleksured". Iztrgal si jih je iz ozvočenih dvoran, naj so bile te še tako anonimne ali polne tabujev. Smo na Dunaju leta 1988. Peter Mlakar bo ravnokar stopil na streho Messepalasta pred množico in se manifestativno izkričal: "Avstrijci, vi ste slabše vrste Nemci!" Skoraj tisočglavi avditorij se bo na dvorišču današnjega Museums Quartierja z Mlakarjem v celoti strinjal.

 

Še vedno smo v Messepalastu leta 1988, samo na drugem, paralelnem glasbenem prizorišču. Glasbene strukture zvočnih udarov so postale hitrejše in vse bližje balkanskim vojnam. Glasbena zvrst "punk"je bila deset let po nastanku v odnosu do glasbene zvrsti "hardcore" pastoralno počasna. Oblike se v času zelo hitro preoblikujejo. Leta 1988 so bile glasbene dvominutne forme že dolgo predolge, nastopil je čas za petnajstsekundne glasbene oblike. Igor Vidmar me je obvestil, da poslušam glasbeno politično konvencijo umetniške skupine Napalm Death. Avditorij je izkazoval svoje navdušenje na podoben način kot to počne avditorij, ki spremlja  simfonično pesnitev Benjamina Brittna.

 

Amok in preskok!

 

V katerih vročicah biva lepota: v koralih ali kanonih ali koranu? Kaj proizvaja svinčene zvočne pokrajine, kot je glasbena geografija Benjamina Brittna. Mogoče angleški hrti? Od kod to veličastje Anglije, od kod to zmagoslavje angleškega umetniškega oblikoslovja? Od nekdaj, v vseh časih. Kaj bolj določa čas, ki se prekriva, kraljica Elizabeta z elizabetinsko dobo ali Shakespeare s shakesperjanskim vekom? Igor Vidmar je fascinantno natančno razumel Anglijo in izjemno hitre surove pesmi, iztreljene proti angleški kraljici.

 

Tako je bilo to leta 1977.

 

Z Igorjem Vidmarjem smo vsi skupaj odživeli dve dobi, polno napolnjeni z vsem človeškim govnom in glasom, prepolovljeni s samomorom Tomaža Hostnika. Dva Vidmarja določata slovenski umetniški kritiški vek. Josip Vidmar in Igor Vidmar, vse drugo je nič. No, manj pomembno. Dve umetniški kritiški duhovni avtoriteti, ki sta tako različni, a tako dokončno raznorodni, kot da bi pripadali dvema genoma. Oba sem spremljal iz bližnje oddaljenosti v zaporednih časih.

 

Josipa Vidmarja sem temljito bral in ga podcenjeval, Igorju Vidmarju pa sem dodeljeval moči, ki jih ne more imeti človeško bitje. Zato lahko ta tekst razumemo kot apologijo namenjeno Igorju Vidmarju. Brez kritične zavesti ni umetnosti! Brez apologije ni agona. Brez močne države ni učinkovite anarhije.

 

Najprej je bil Josip Vidmar, tudi to je del biografije Igorja Vidmarja. Ne bom opisoval kako sem se znašel z Josipom Vidmarjem sredi noči za isto mizo, na njegovem domu. Obstajajo živi viri, ki lahko to z lahkoto opišejo. Za potrebe apologije bom obnovil majhen, iz konteksta večurnega pogovora iztrgan dialog z Josipom Vidmarjem samo zato, da zarežem razliko med obema kritiškima duhovoma. Zavedam se, da mora biti črta med njima zarisana tako globoko, da lahko oba padeta vanjo.

 

Smo v Rožni dolini, smo leta 1987, na domu Josipa Vidmarja, ravnokar sem mu obnovil moje vedenje o umetniške reviji Trije labodi iz dvajsetih let, XX. stoletja. To sem storil samo zato, da bo imel zavest, da pred njim sedi izobražen mladostnik. Takoj zatem je Josip Vidmar v pogovor vpeljal antično dramaturgijo. Ni pa se zvedal, da je bil že na začetku pogovora ujet v retro virus. Le kako naj bi to vedel?

 

Vprašanja in odgovori (po spominu): "Ali ste se Marij Kogoj, Srečko Kosovel, Anton Podbevšek in vi istovetili z romantičnim naslovom revije Trije labodi, glede na tedanjo Podobevškovo predhodno futuristično držo. Naslov revije je bil z njim nekako neskladen."

 

Odgovor Josipa Vidmarja je bil: "Smo se oziroma sem se."

 

"Kako ste takrat gledali na revijo Tank?"

 

Odgovor: "Ne vem kaj se je zgodilo, da se ji nisem preveč posvečal, pravzaprav se revije sploh ne spominjam. V tistem času me je bolj zanimala Kogojeva bolezen. Sam sem mu takrat predlagal, da uporabi moj prevod drame Črne maske (Leonida Nikolajeviča) Andrejeva za libreto njegove opere. Podbevšek pa je takrat v svojem življenju bolj ali manj nihal. Pravzaprav je Podbevšek skozi vse svoje življenje bolj nihal."

 

Takoj zatem sem grobo zarezal: "Toda petindvajset let kasneje ste bili eden vodilnih ljudi v državi. Kako ste takrat gledali na svoje umetniške sobojevnike iz revije Trije labodi?"

 

Odgovor: "Kolikor se spomnim sem takrat pomagal Podbevšku, da se je zaposlil na akademiji kot hišnik."

 

Beseda "hišnik" me je zmrazila, očitno je bilo to vidno tudi na mojem obrazu, za trenutek ga je zalila zona sramu, besedo "hišnik" pa je takoj popravil: "No, no, tajnik".

 

Ta mikro detajl se mi je zarezal v zavest za vekomaj.

 

The party is over!?*

 

Naj dodam, da je bil tisto noč ostareli kritik sapo jemajoč s svojo erudicijo. Samo simptomi so bili tako neusmiljeno brutalni. Tudi zadah časa iz katerega je prihajal, je bil več kot zločinski v vseh smereh. Ne pozabimo: beseda teče o umetnosti in o umetniški kritiki.

 

The party is over*: ne morete si predstavljati, Igor Vidmar je bil udeleženec Korčulanske filozofske šole. Primerjalno gledano: če so glasbeniki skupine Laibach - IV. Reich, je za njih glasbena skupina Rammstein - Kindereich. Če je bila Korčulanska šola - IV. Reich, ali je bila ljubljanska lacanovska filozofska šola proti Korčulanski - Kindereich?

 

Oblast sama sebi verjame, da je ona vse, kar je čas. Največkrat pa je tako, da je ravno ona tisto najslabše, kar se zgodi času. Opozorilo oblastniškim umetniškim akademikom: svet se še vedno združuje primitivno. Včasih samo s tremi akordi! Čeprav bi si vsi želeli, da bi bilo drugače.

 

Preskok! Kaj zastopa Igor Vidmar:

 

a.) takšno glasbeno, umetniško kritiko, ki je najprej obstrukcija enoglasja, tskoj zatem pa metodološka razgradnja dominantne hiararhične in institucionalne avtoritete.

b.) razbijanje skozi čase prilaščenih moči akademizmov.

c.) glasbeno kritiko, ki naj se ne zgubi le v medprostorih muzikologije. Vsedemdesetih letih prejšnjega stoletja na evropskih akdemijah še ni bilo prostora za zvene, šume, tleske, krike, udarce in pavze. Kaj šele za dolge pavze.

d.) glasbeno afirmativno kritiko in akcijo proti promocijskim, PR apoteozam.

e.) gradnjo novega kritiškega in operativnega inventarja, ki se bori proti avtomatskim normativni imenovanjem v umetnosti.  

f.) zahtevo po tem, da nas umetnost radikalno razgradi, ker samo razgrajeni lahko spet postanemo človeški in prečloveški.

g.) odpiranje prostorov kritičnih pozicij. Vedno se je zavzemal proti kritični sodbi, za razliko od Josipa Vidmarja.

 

Radikalizmi Igorja Vidmarja: vsi ljudje ne bi smeli poslušati glasbe, določenim bi jo celo prepovedal! Po njegovem bog ne igra nobenega inštrumenta, očitno pa rad poje!?

 

Boji Igorja Vidmarja so bili in so še: boj za ohranitev človeškosti, boj za Kino Šiška, boj za koncertne dvorane, boj za subverzivno normalnost, boj proti fašizaciji, boj za pravico do dostojnega pokopa, boj proti omejitvam svobode govora in boj za omejitev svobode neumnosti, boj za depriviligirane, boj za varstvo človekovih pravic, boj za Škuc in boj za Radio Študent. Z glasbo se spominjamo. Neprijeten je za netalentirane. Prelivanje. Uteha. Predsmrtne doze. Čas se meri po eliti. Čas je elita.

 

Miranom Moharjem sva sedela v Londonu na večerji z Malcolmom McLarenom. Josip Vidmar je bolj smiselen v odnosu do Igorja Vidmarja kot Igor Vidmar do Malcolma McLarena. Laibach so smiselni v odnosu do Igorja Vidmarja, kakor Malcolm McLaren do Sex Pistols. Igor Vidmar je vedno natančno notiral svoje kritike namenjene "kompleks red". Na tisti večerji sva se z Miranom Moharjem prepričala, da imajo naši Vidmarji veliko težje naloge, kot je razporejanje "kompleksa kaos".

 

Geopoetika. Nova Gorica: 1950, Ljubljana: 1968 - 1977.

 

Vsaka umetniška generacija si zasluži svojega Vidmarja. Mi smo svojega imeli!

 

 

* Zabave je konec

 

 

Opomba uredništva: zaradi tehničnih težav je bil zapis Dragana Živadinova nekaj ur objavljen v napačni obliki, za kar se avtorju in bralcem opravičujemo.

 

 

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
Prišel je čas, ko ne bomo mogli več čisto vsega požreti
13
18.01.2020 22:00
V ranih osemdesetih letih sem od daleč občudoval radikalizem pesnika Jureta Detele. Mit o njem je pravil, da se je vedno pomolil ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Moji osebni spomini na Rogerja Scrutona
4
17.01.2020 22:00
Ta teden je v starosti 75 let umrl Roger Scruton. Ko nekoga poznate osebno in ste imeli privilegij študirati pod njegovim ... Več.
Piše: Keith Miles
Dolgo pričakovani manever pretkanega avtokrata ali Putin Forever*
17
16.01.2020 20:18
V svojem govoru o stanju v državi v sredo je ruski predsednik Vladimir Putin napovedal vrsto ustavnih sprememb. Vse podrobnosti ... Več.
Piše: Božo Cerar
Utopljenci v Jezeru Tadeja Goloba
17
15.01.2020 19:00
S svojimi romani Tadej Golob dokazuje, da ne šteka. Da ne šteka, da skandinavski kriminalni roman ni postal kulten samo zato, ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Primer Rupnik: Psihopatogena bit razkola ob ugodilni sodbi o Leonu Rupniku
26
14.01.2020 23:00
Razveljavitev 74 let stare obsodbe domobranskega generala Leona Rupnika, ki je bil pred tem eden najbolj cenjenih brigadnih ... Več.
Piše: Žiga Stupica
Tam in Adria Airways sta zgodovina, naj živi Maks Tajnikar!
6
14.01.2020 04:22
Maks Tajnikar se je v Dnevniku tako blamiral s prispevkom o Mercatorju, Konzumu in Fortenovi, da je to kar težko verjeti. ... Več.
Piše: Matija Ž. Likar
Uredniški komentar: Vsi naši klovni za narodov blagor (ali država kot Moravče)
30
12.01.2020 13:00
Naštejte vsaj eno državo, kjer formalno vladajo demokracija, pravna država in kapitalistični ekonomski sistem, prevladujoče ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Retrogardizem bo za vedno ostal opomin slovenskemu nacizmu
2
11.01.2020 23:50
Ali je industrijska glasba angleški ali nemški fenomen? Laibach misli, da je nemški, da je tehno mehanika nemška dinamika (DAF). ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Umik Združenih držav iz Iraka in Bližnjega vzhoda?
11
10.01.2020 01:37
Hitrega umika ZDA iz Iraka in bližnjevzhodne regije, vsaj dokler ne bosta kolikor toliko stabilna, si vsekakor ne gre želeti. ... Več.
Piše: Božo Cerar
Zakaj so likvidirali generala Soleimanija in kakšne posledice ima to lahko za Slovenijo in Evropo
22
06.01.2020 22:00
Takšne uverture v novo leto, za kakršno so v Iraku poskrbeli Američani, si nihče ni mogel predstavljati. Likvidacija iranskega ... Več.
Piše: Uredništvo
Dražgoše, obvezna romarska pot za vse povzpetnike, ki so naredili ali nameravajo narediti politično kariero v Sloveniji
23
05.01.2020 10:00
Samostojna Slovenija prihaja v obdobje tridesetletnic. Pred tridesetimi leti se je namreč zgodovina v Sloveniji zgostila in se ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Marko Brecelj: Na začetku je bila Karantanija in tako naprej vse do Golice
33
04.01.2020 20:20
Brecelj montira, kolažira medijske fenomene (radio, TV), ti pa mu omogočajo popolnoma avtonomen umetniški nagovor. Njegov jezik ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Poljski premier Morawiecki odgovarja ruskemu "zgodovinarju" Putinu: Poljska je bila prva, ki se je bojevala za svobodo Evrope
17
01.01.2020 00:00
Ruski predsednik Vladimir Putin je precej čustveno reagiral na resolucijo Evropskega parlamenta, ki je povsem zgodovinsko ... Več.
Piše: Mateusz Morawiecki
Pisma iz emigracije: Vrnitev Bartona Finka
13
29.12.2019 21:00
Država mi žuga s prisilno privedbo na informativni razgovor, če se 9. januarja ne bom pojavil na policijski postaji Moste in dal ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Še vedno Antigona: Videl sem, kako je bila pogubljena država, ki je bila utemeljena na zločinu
9
28.12.2019 20:46
Tragedija kot literarna zvrst še vedno ždi na prestolu večnosti. Antigona je predvsem materializacija travmatičnega dejanja, ki ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Slovenski hudičev trikotnik*: Opazke ob branju knjige Jožeta Možine Slovenski razkol
8
27.12.2019 20:34
Možina se na podlagi na novo odkritih dokumentov ukvarja z najtežjimi vprašanji slovenske preteklosti, ki se prenašajo v naš ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Božične meditacije o sovražnem govoru, sovražnih dejanjih in uporu
6
24.12.2019 22:00
V začetku leta, ki se izteka, je predsednikBorut Pahorzbral za široko omizje cvetober bistrookih pravnikov. Dolgo so govorili na ... Več.
Piše: Ferdinand Blaznik
Ko človekove pravice ne temeljijo na dostojanstvu človeka, ampak na 1500 let starih islamskih verskih predpisih
7
23.12.2019 20:00
Šeriatsko pravo vse bolj prodira na Zahod. VVeliki Britanijivzporedno s posvetno pravno državo že delujejo šeriatska sodišča. ... Več.
Piše: Milan Gregorič
Kako razumeti volitve v Britaniji: Upor ogoljufane periferije proti levičarskim mestnim elitam
11
22.12.2019 23:59
Upajmo, da bo naslednja faza britanskega odhoda pomenila resna, poštena in razumna pogajanja o prostotrgovinskem sporazumu med ... Več.
Piše: Keith Miles
O načelni kontradikciji in dvomu: Nosilci odgovornosti morajo stalno dokazovati, da delajo prav.
6
22.12.2019 08:00
Ne gre za to, ali korupcija v kakšnem primeru je ali ni, ali jo kdo dokaže, ali je ne. Gre za absolutno vrednostno sodbo, da je ... Več.
Piše: Miha Burger
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Uredniški komentar: Vsi naši klovni za narodov blagor (ali država kot Moravče)
Dejan Steinbuch
Ogledov: 3,215
02/
Utopljenci v Jezeru Tadeja Goloba
Simona Rebolj
Ogledov: 2,778
03/
Primer Rupnik: Psihopatogena bit razkola ob ugodilni sodbi o Leonu Rupniku
Žiga Stupica
Ogledov: 2,486
04/
Tam in Adria Airways sta zgodovina, naj živi Maks Tajnikar!
Matija Ž. Likar
Ogledov: 2,246
05/
Skupina Wagner: Prikriti, toda smrtonosni podaljšek Putinove oborožene diplomacije
Shane Quinn
Ogledov: 1,810
06/
Dolgo pričakovani manever pretkanega avtokrata ali Putin Forever*
Božo Cerar
Ogledov: 1,401
07/
Umik Združenih držav iz Iraka in Bližnjega vzhoda?
Božo Cerar
Ogledov: 1,395
08/
Moji osebni spomini na Rogerja Scrutona
Keith Miles
Ogledov: 703
09/
Zakaj so likvidirali generala Soleimanija in kakšne posledice ima to lahko za Slovenijo in Evropo
Uredništvo
Ogledov: 3,307
10/
Dražgoše, obvezna romarska pot za vse povzpetnike, ki so naredili ali nameravajo narediti politično kariero v Sloveniji
Angel Polajnko
Ogledov: 2,708