Komentar

Kriza slovenske politike, četrtič: Ali bi sprememba volilnega sistema v politični prostor vnesla koristno dinamiko?

V nadaljevanju razmišljanja o krizi slovenske politike se odpira tudi vprašanje spremembe volilnega sistema in ali bi nam to lahko prineslo kaj pozitivnega. Razprave o našem volilnem sistemu so pogoste in številni zagovarjajo temeljito reformo kot podlago za ostale spremembe v naši politiki in družbi. Ker prevladuje ocena, da je slovenska politika v globoki krizi in da nujno potrebujemo spremembe, e seveda tudi to vprašanje zelo pomembno.

14.03.2016 22:04
Piše: Sebastjan Jeretič
Ključne besede:   volitve   volilni sistem   učinkovitost   ustavne spremembe

Mogoče je čas, da se osredotočimo na ključno težavo Slovenije. Pomanjkanje učinkovitosti. In temeljita ustavna sprememba našega političnega prostora bi lahko odprla pot do iskanja voditelja za izhod iz krize. Za začetek pa je dobrodošla že samo razprava o temeljitih političnih spremembah, ki bi vnesle neko novo dinamiko v ta postan politični prostor.

Ali je smiselno vlagati upanje v spremembo volilnega sistema? Saj so v končni fazi ključni ljudje, konkretne osebe. Tako tiste, ki zasedajo položaje oblasti, kot tiste, ki so od teh odvisne. Ključno je stanje duha in prepričanja, iz katerih je zgrajena naša družbena mentaliteta. Ključne so prakse, ki gradijo naše sobivanje in našo medsebojnost. Pomembne so konkretne sistemske ovire za učinkovito delovanje naše družbe in gospodarstva.

 

Toda kljub vsemu temu je nujno razpravljati tudi o temeljitih spremembah naše ustavne ureditve. Če ne zaradi drugega, zato da prevetrimo vse anomalije obstoječega stanja in preverimo, ali današnje težave mogoče koreninijo tudi v volilnem sistemu. Razprava o temeljiti spremembi ustavnega sistema izvolitve in delovanja oblasti je pomembna že zato, ker bi vsaka taka sprememba v politični prostor vnesla novo dinamiko. In ko so cilj spremembe, je vsaka dinamika dobrodošla. Vztrajanje pri obstoječih rešitvah namreč najmočneje prispeva k ohranjanju obstoječega stanja in posledic tega sistema, ki se neprenehno rojevajo v istem genetskem bazenu naše politične ureditve. Zato bi bila dobrodošla temeljita sprememba volilnega sistema, ker je to prvi korak do drugih političnih in družbenih sprememb. Sprememba volilnega sistema torej ni naša končna (od)rešitev, je pa korak v pravo smer, v smer sprememb. Je torej nujen, a nezadosten pogoj, ki terja nadaljevanje, a ga tudi sploh omogoča.

 

Kakšne možnosti imamo na voljo, kakšna so izhodišča razprave o spremembi volilnega sistema? Recimo, da prevlada težnja po ohranitvi proporcionalnega volilnega sistema, ker je Slovenija korporativna in razdeljena skupnost, ki se rada organizira po manjših interesnih stebrih. Če bi torej prevladala nujnost, da parlament bolj mavrično odseva želje in poglede različnih skupin ljudstva, lahko dosežemo novo dinamiko tudi znotraj tega okvira.

 

Prva možnost je že ukinitev trenutnega sistema volilnih okrajev in enot. Ta rešitev daje zgolj videz personalizacije volitev, saj je temelj našega obstoječega sistema proporcionalna delitev sedežev na nacionalni ravni. Ljudje imajo sicer vtis, da volijo konkretne kandidatke in kandidate, da se jim torej politika kaže prek imen in obrazov. A ta sistem političnim strankam ustvarja samo zmedo in nepredvidljivost, ki omejuje njihov maneverski prostor. Hkrati pa tudi hromi nacionalno poenotenje, ker ga ovirajo čisto lokalni interesi in potrebe, ki jih obstoječi sistem ne more preseči z izgradnjo skupne nacionalne platforme.

 

Kaj bi se zgodilo, če bi stranke na volitvah nastopile z enotno nacionalno listo? Najprej bi imele večji nadzor nad tem, kdo bodo njihovi konkretni predstavniki v parlamentu, s tem pa seveda tudi večjo odgovornost za ta vidik volilne izbire. Poleg tega pa bi se odprl maneverski prostor za drugačno povezovanje, predvsem manjših, političnih strank že pred volitvami. To bi seveda pomembno spremenilo končno sestavo parlamenta, predvsem pa v naš politični prostor vneslo neko novo dinamiko, ki bi že sama po sebi odprla pot do temeljitih sprememb. Trenutna loterija pri delitvi konkretnih sedežev v parlamentu namreč to sedaj omejuje.

 

Že spremembe obstoječega proporcionalnega sistema bi torej vnesle neko dinamiko, še temeljitejše spremembe pa bi prinesel večinski sistem. S to spremembo bi sicer politične stranke izgubile svojo moč pri izbiri konkretnih parlamentarcev in bi se odločitev precej bolj nagnila na ljudi, ki bi tokrat res izbirali konkretna imena in obraze. Ta rešitev bi temeljito počistila politični prostor in parlament bi sestavljalo precej manj strank. Hkrati pa bi se lahko zgodilo, da bi zaradi množice posameznikov, ki bi v takem sistemu izplavali na vrh, dobili parlament s precej več teže kot v današnjem sistemu. Vsaka administracija bi se morala precej bolj potruditi pri prepričevanju parlamentarcev kot pri današnji glasovalni mašini. Ker bi bili poslanci bolj odvisni od volje svojega volilnega okraja in manj od volje stranke, bi temeljito spremenili svoj odnos do oblasti in svoj način delovanja.

 

Obstaja pa tudi radikalnejša možnost, ki bi v slovensko politiko zagotovo vnesla največjo učinkovitost vladanja. Zakaj pa ne bi uvedli enostavnega predsedniškega sistema? Večkrat se v šali poudari, da potrebuje Slovenija enega župana. Enostaven predsedniški sistem bi omogočil učinkovito oblikovanje vlade in administracije, v kombinaciji z večinskim sistemom pa bi dobili še kontrolni mehanizem z nadzornim parlamentom, ki bi uravnotežil veliko moč vlade v takem sistemu. Ta rešitev bi zagotovila največjo učinkovitost vladanja. In glede na trenutne težave slovenske politike ter zmedo v raztreščenem političnem prostoru je prav učinkovitost naša največja prioriteta. Na vsakih volitvah se uveljavi osrednji profil voditelja, ki ga iščemo. Na prejšnjih volitvah tako recimo nismo iskali nekoga, ki bi bil sposoben sprožiti gospodarskega skoka. Nismo iskali niti nekoga, ki bil sposoben operativnega organiziranja državnih sistemov. Iskali smo moralno avtoriteto in dobili najbolje, kar je v tej disciplini takrat nastopilo na volilnem trgu. Izkazalo se je, da se z moraliziranjem ne da počistiti kriminalnih omrežij v našem državnem gospodarstvu in birokraciji. Operativnih reform in gospodarskega zagona pa niti pričakovali nismo.


Mogoče je čas, da se osredotočimo na ključno težavo Slovenije. Pomanjkanje učinkovitosti. In temeljita ustavna sprememba našega političnega prostora bi lahko odprla pot do iskanja voditelja za izhod iz krize. Za začetek pa je dobrodošla že samo razprava o temeljitih političnih spremembah, ki bi vnesle neko novo dinamiko v ta postan politični prostor.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
4
Ali informacijska pooblaščenka nehote "sabotira" napore javnega zdravstva za zajezitev četrtega vala epidemije?*
21
26.07.2021 22:00
Vlade v svetu in tudi naša so dale na prvo mesto v pandemiji ohranjanje zdravja ljudi. Praviloma so ukrepi v naši družbi ... Več.
Piše: Milan Krek
Previsoka pričakovanja za slavne, uspešne in ugledne puhličarje
3
25.07.2021 11:00
Logično, da UEFA ni podprla mavrične promocije zaradi nasprotovanja madžarski homofobni politiki. Ker UEFA, a veste, se ne vtika ... Več.
Piše: Simona Rebolj
George Costakis je kupoval za človeštvo neskončno pomembne umetnine, ki niso imele nobenega trga, kaj šele cene
3
24.07.2021 22:00
George Costakisje zbiral umetnine, ki jih ni nihče želel na zidovih svojih domov, še manj pa v muzejih. V svojem stanovanju je ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Uredniški komentar: Slovenska zunanja politika od naprave za oživljanje do Janševe "tviter diplomacije"
23
23.07.2021 21:04
Potem ko smo skoraj poldrugo desetletje nemo opazovali prorusko orientiranost slovenske zunanje politike, smo lani iz dežja ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Genialna promotorka aluminija Janja Vidmar ali intelektualna prostitucija v vrhu mladinske književnosti
16
22.07.2021 22:20
Umetnik, če ni zmožen ohraniti človeka v sebi, naj se obesi, je povedal Cankar. Če pa se prilagodi, ni umetnik. Janji Vidmar se ... Več.
Piše: Anej Sam
Direktor Finančne uprave Ivan Simič pravi, da bo še naprej sprejemal davčne zavezance, ki bodo prišli k njemu
15
21.07.2021 22:18
K meni na Finančno upravo Republike Slovenije (FURS) lahko pride vsak davčni zavezanec in vsakdo, ki ima ali nima težave s ... Več.
Piše: Ivan Simič
Janša vs iranski režim: So človekove pravice za Evropsko unijo po novem stvar pregmatizma in "višjih interesov"?
13
20.07.2021 20:30
Janševa izjava o neodvisni preiskavi množičnih pobojev političnih zapornikov v Iranu konec osemdesetih je v precejšnjo zadrego ... Več.
Piše: Božo Cerar
Moški pri reprodukciji prispeva zgolj spermij, zato naj se ne oglaša, ko gre za splav!
17
19.07.2021 20:00
Junija so evropski poslanci izglasovali resolucijo, po kateri so reproduktivne pravice žensk priznane kot človekove pravice. ... Več.
Piše: Ana Jud
Smo Slovenci s pljuvanjem posameznikov na ulicah prišli na nivo južnoameriških alpak?
20
18.07.2021 21:00
Pa začnimo tokrat s pljuvanjem pri alpakah, udomačenih južnoameriških kamelah andskega visokogorja. Alpake uporabljajo pljuvanje ... Več.
Piše: Milan Krek
O bolečini in trpljenju: "Pa kako jih ni sram, da se tako nemarno pretvarjajo!?"
5
17.07.2021 21:00
Ko govorimo o bolečini, govorimo o tistem trenutku, ko se naša govorica prelomi in se popolnoma spremeni, njen izraz pa postane ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Od besed k dejanjem ali zakaj je čisto vsak dan dober za umiranje
7
16.07.2021 20:18
Spomladi 1998 sem bil svetovalec predsednika državnega zbora. V mesečniku Parlamentarec sem objavil članek o svoji ideji ... Več.
Piše: Miha Burger
Po referendumu: Kaj je nekaj metrov obale proti večnemu pohlepu? Zato je pomembno, da je zakon padel.
14
15.07.2021 21:26
Le kaj naj človek pet dni po referendumu še pove o tem, zakaj je dobro, da je Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o vodah ... Več.
Piše: Zoran Leban Trojar
Trije tipi slovenskih levičarjev, zaradi katerih so Slovenci tako grozljivo leni, ko je treba voliti
19
13.07.2021 21:36
Slovenska politična scena je jasna kot bel dan. Imamo anacionalne leve in nacionalne desne sile, ki nikdar do sedaj in še lep ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Bodo maturanti, ki so se iz Španije domov vrnili okuženi, sprožili četrti val epidemije Covid-19 v Sloveniji?
19
12.07.2021 21:00
Maturantski izlet je vedno nekaj lepega, poln pričakovanj, zabave, druženja in srečanj z mnogimi mladimi s celega sveta, če se ... Več.
Piše: Milan Krek
Naše svinje so zaslovele po vsej Evropski uniji in dokazujejo, da smo Slovenci idioti
14
11.07.2021 22:15
Evropsko sodišče za človekove pravice (ESČP) redno poudarja, da se svoboda izražanja ne nanaša zgolj na informacije, katerim smo ... Več.
Piše: Ana Jud
Jalov blagor ubogih na duhu, kajti kraljestvo je že njihovo
21
11.07.2021 11:00
Mitja Okorn je verjetno po slovenski logiki pojem uspeha tudi zato, ker je bistveno več zaslužil v tujini kot naši režiserji, ki ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Poezija je molk, ki prihaja izza priprtih oči
2
10.07.2021 18:00
Dane Zajc me prek poezije povezuje s svojo čustveno iskušnjo, nakaj manj s čutno zaznavo, še najmanj pa z intelektualno ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Pred referendumom: Upam, da boste izjemna šola novim generacijam, gospod minister Vizjak
26
09.07.2021 00:31
Zaupanje je sveti gral delovanja v politiki. Gospod minister Vizjak, oprostite, ampak težko vam verjamem in zdi se, da nisem ... Več.
Piše: Žiga Vavpotič
4. junij 2021 je bil dan, ko je smučanje dobilo priložnost, da spet postane zanimiv šport
3
06.07.2021 22:05
Danes tega vsi še ne verjamejo, toda 4. junija se je ponovno rodilo smučanje. Z novim vodstvom svetovne smučarske organizacije ... Več.
Piše: Borut Hrobat
Eksponentna rast delta seva: Poenotimo se pred naslednjim valom, ki je pred vrati!
10
04.07.2021 22:24
Delta sev počasi napreduje v Evropi. Med države, kjer se hitreje širi, sodi tudi Portugalska, a se ji z vsakim dnem pridružujemo ... Več.
Piše: Milan Krek
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
20 žensk, ki lahko krojijo prihodnost Slovenije kot bodoče predsednice, premierke in ministrice
Uredništvo
Ogledov: 1.625
02/
Direktor Finančne uprave Ivan Simič pravi, da bo še naprej sprejemal davčne zavezance, ki bodo prišli k njemu
Ivan Simič
Ogledov: 1.416
03/
Janša vs iranski režim: So človekove pravice za Evropsko unijo po novem stvar pregmatizma in "višjih interesov"?
Božo Cerar
Ogledov: 1.410
04/
Moški pri reprodukciji prispeva zgolj spermij, zato naj se ne oglaša, ko gre za splav!
Ana Jud
Ogledov: 1.571
05/
Uredniški komentar: Slovenska zunanja politika od naprave za oživljanje do Janševe "tviter diplomacije"
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.339
06/
Ali informacijska pooblaščenka nehote "sabotira" napore javnega zdravstva za zajezitev četrtega vala epidemije?*
Milan Krek
Ogledov: 1.202
07/
Genialna promotorka aluminija Janja Vidmar ali intelektualna prostitucija v vrhu mladinske književnosti
Anej Sam
Ogledov: 1.187
08/
Smo Slovenci s pljuvanjem posameznikov na ulicah prišli na nivo južnoameriških alpak?
Milan Krek
Ogledov: 1.422
09/
Previsoka pričakovanja za slavne, uspešne in ugledne puhličarje
Simona Rebolj
Ogledov: 1.213
10/
Kako je obrambni minister Tonin, strokovnjak za zakup medijskega prostora, prepričal Pristop, naj Slovensko vojsko promovirajo Nova24tv.si, Domovina.si in Iskreni.net
Domen Savič
Ogledov: 937