Komentar

Houston, Virc ima težave: Sovjeti so bili na Luni 30 let pred Titom!

Pred desetletjem je ruski režiser Aleksej Fedorčenko posnel film o zamolčanem sovjetskem pilotu, ki je leta 1938 kot prvi Zemljan poletel v vesolje in stopil na Luno. V primerjavi s fimom Žige Virca "Houston, we have a problem" je Fedorčenkov film že od daleč videti kot lažni dokumentarec (mockumentary), kar za slovensko stvaritev ne bi mogli trditi.

29.04.2016 23:32
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   dokumentarec   luna   vesolje   harlamov   nkvd   fsb

Foto: arhiv Portala PLUS

Med stvarnostjo in podobo je ogromen prostor za prevarante različnih formatov.

To ni komentar o filmski pripovedi, še manj o filmskih premierah, ki nam svetijo te dni na ekranih, še najmanj pa je to komentar o filmski umetnosti. Predvsem zaradi dejstva, ker "umetnine film" še ni na svetu. Seveda obstaja tehnologija pripovedovanja in teatralizacija filmske kinetike, koo igralci pred kamero odigrajo gledališko mimetiko, gledalci pa postanejo biopristani za filmsko pripoved. Seveda bo "umetnina film" kmalu zgrajena. Najkasneje čez petsto let. To nas je naučila renesansa.

 

To je komentar o smislu filmskega jezika, ki obsesivno išče razloge svojega nastanka. Tako kot je bilo gledališče na začetku ustvarjeno za potrebe religioznega obredja, za potrebe manifestacije mitskih oseb, ki nastopajo na Panteonu bogov in polbogov. Tako je nastala "teo-novela", kdo je komu kaj in kakšne so zamere, da o ljubeznih ne govorimo. Prve gledališke scenografije so postale hrami religij, ki jih danes gledamo v stvarnosti kot turistične arhitekture.

 

Tako tudi film s fantastičnim ritmom išče lastno kanonizacijo, da bi proizvedel "veliko umetnino", ne pa veliko religiozno iluzijo gledališča. Vse to traja že od leta 1895, ko bo umetniška zvrst opera ravnokar v Milanu izdihnila skupaj z Verdijem, ko bo Alfred Yarry napisal Kralja Ubuja in ko bosta brata Lumier posnela v Lyonu šestinštiridesetsekundni film o tem, kako proletarci zapuščajo tovarniški prag.

 

Film hoče odkodirati smisel svojega lastnega jezika, da bi svoj odgovorposadil v sredico svoje občutljivosti. Samo zato, da bi nam zasvetil z vso umetniško telesnostjo v naših telesih. V umetnosti. V umetnini pa bi videli več, kot je je izza nje same! Največji dosežek vsake umetniške zvrsti je v natančno premišljenem konfliktu, v napetosti drame, v iskanju izraza dramatičnosti tako na odru kot na sliki ali v digitalni obliki. V napetosti vseh oblik, ko spregovori resnica z vso avtentičnostjo svojega izraza. Resnica lastnega jezika osmisli umetniško zvrst. "Umetnina film" do današnjega dne še ni posneta, ker ni nikoli, ampak čisto nikoli aktivirala avtentične mitske strukture, ki je vredna hierarhije duha lastne zvrsti.

 

Ne, "umetnine film" na svetu še ni!

 

Ta brutalen, neusmiljen stavek, ki sem ga zavestno, a zelo težko zapisal v današnji komentar samo zato, da bi razmejil avtomatizem filmske industrije od umetniške samoreflektiranosti filma. Kategorična izjava "Umetnine film na svetu še ni" izgublja svojo verodostojnost predvsem zaradi tega, ker imamo že vsi vgrajen filmski čustveni spomin iz množice filmskih pripovedi, ki smo jih gledali v vseh desetletjih naših življenj. Že zaradi čustvenega spomina filma se aktivira pri ponovnem gledanju postopek umetiške funkcije ponavljanja.

 

V moj spomin je vgrajen avantgardni film. Svete knjige (Biblija, Koran, Vede) imajo omejeno število pripovedi. Hollywood ima nešteto zgodb. Ravno ta neomejenost pripovedi nam določa kolektivno dinamiko. Že zaradi tega bi lahko bil film umetnost. Toda premalo, premalo, predvsem zaradi tega, ker ne vemo, zakaj smo živi in zakaj nas priroda tako neusmiljeno pobija!

 

S čem določa produkcija proizvodnjo filmskih izdelkov? S svojo manipulativno bedo ne počne nič drugega, kot da jo veseli kapitalska desetina, ki jo bo dobila od kinematografa. Umetnost je človekovo delovanje izza dobrega in zla. Film pa nenehoma in največkrat vzpostavlja primitivno strukturo, kdo zastopa dobro in kdo zastopa zlo. Veličasten kino z naslovom "F for Fake" Orsona Wellsa je bil njegov poslednji fimski izraz, ki nas je uvedel v mejno območje filmske umetnosti z varljivo bravuro vstopa v svet laži in ponarajevalcev vseh vrst. Tisto, kar se zdi na prvi pogled neresnično, se izkaže kot resnica, tisto pa, kar je zlagano, deluje prepričljivo in resnično.

 

Najbolj dramatična v umetnini je mediacija resnice. Resnica zažari v nevidnem. Resnica zareže v območje umetniškega procesa, medtem ko resničnost deluje v pripovedni strukturi neprepričljivo, neresnično, umetelno, pretirano, filmsko. Film je največkrat industrija podobarstva, film je vedno samo navidezna stvarnost. Zmaga realizma. Zmaga oponašanja.

 

Med stvarnostjo in podobo je ogromen prostor za prevarante različnih formatov. Orson Wells svoje poslednje filmske misli posveti temeljnem odnosu igranega filma do filma dokumentov in filma lažnih dokumentov. Podobno so v filmu režiserja Alekseja Fedorčenka iluzije nameščene v idološke konstrukcije, v formate filmskih novic, v filmske dokumente časa. Te nas zapeljejo v pripoved o pilotu, kozmonavtu Ivanu Sergejeviču Harlamovu, človeku, ki je bil "Prvi na Luni" (First on the Moon). Namreč Ivan Sergejevič Harlamov je bil že leta 1938 poslan na najbolj tajno misijo v zgodovini človeštva. V arhivih moskovske federalne službe varnosti (FSB) lahko danes najdemo dokaze, da je bil kozmonavt Ivan Sergejevič Harlamov prvi človek, ki je bil poslan v vesolje in istočasno prvi človek, ki je stopil na Luno. Tako to nista bila ne kozmonavt Jurij Gagarin, ne astronavt Neil Armstrong.

 

Za današnji komentar je najpomembnejša izjava nadzornika filmskega arhiva FSB: Vse, kar je bilo, je posneto! Tisto, kar je posneto, pa pomeni, da je bilo. Tako imamo še danes ohranjene verodostojne podatke o kozmonavtu Ivanu Sergejeviču Harlamovu pred famoznim poletom. Ohranjeni so filmski dokumenti še iz časa, ko je bil leta 1930 poslan v južni Turkmenistan na posebno vojaško nalogo. Kje in kdaj se je Ivan Sergejevič Harlamov v resnici rodil, je zgodovinopisju neznano. Iz njegovega otroštva je ohranjena samo ena fotografija.

 

Arhiv FSB hrani cel niz filmskih dokumentov NKVD o Ivanu Sergejeviču Harlamovu. Ogromno materialov je bilo posnetih s posebno kamero za tajno snemanje SK-29. Harlamov je bil visoko nadzorovana oseba. Tajna snemanja pa so bila v ZSSR namenjena predvsem za kompromitacijo nadziranih oseb, če je to bilo potrebno. Osrednjo podatkovno bazo o biografiji Harlamova zvemo od Hanifa Ivanoviča Fatahova, ki je bil leta 1935 tudi vpoklican v specialno vojaško enoto: Vsi smo bili tam, vojaki, komunisti, odlični športniki, izbrani smo bili s strogimi selekcijskimi merili. Med nami je bila v selekciji tudi ženska, študentka Moskovske strojne fakultete, Nadežda Andrejevna Svetlaja, ki je bila že tri leta zapored najboljša maratonka Sovjetske zveze. Tudi njeno filmsko dokumentacijo si lahko ogledamo v arhivu NKVD pod naslovom "Nade sovjetskega športa".

 

Filmano selekcijo so kasneje podtaknili javnosti v filmski zvrsti "Kinonovice". Filmski žurnal je bil posvečen vojakom črnomorske flote, katere so vrteli v kinomatografih širom ZSSR. Po pričevanju Fatahova je bil v selekciji tudi pritlikavec. Vsem športnikom v selekciji se je to zdelo zelo nenavadno. Med relativno veliko skupino elitnih vojakov sta bila torej tako ženska in pritlikavec. Izkazalo se je, da so izbirali prvega človeka, ki naj bi poletel v vesolje. Še bolj natančno, izbirali so prvega človeka, ki naj bi pristal na površini Lune. To se je šest let kasneje, leta 1938, tudi resnično zgodilo. Bodočega kozmonavta Harlamova je na selekciji izbral konstruktor raket Fjodor Fjodorovič Soprun, edini v komisiji, ki je poznal resnično naravo selekcije. Soprunova biografija je bila impresivna. Njegove načrte so v Kremlju prvič videli leta 1928, čez pet let pa je na projektu delalo že čez pol miljona ljudi.

 

Kozmonavt Ivan Sergejevič Harlamov je po povratku na Zemljo pristal nepredvideno v Čilu. Kar je tudi odlično dokumentirano v tedanjih medijih Santiaga kot nenavaden in nenaraven dogodek. Vse to in še več vidimo v filmu "Prvi na Luni". Film je bil dokončan leta 2005 in je bil pred svetovno javnostjo prvič predvajan na Beneškem filmskem festivalu.

 

Vse je možno, a nič ni naključno. "F for fake"!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
Dohodninska reforma: Obdavčitev zgolj nepremičnin, ne pa tudi drugega premoženja, ni niti poštena niti skladna z ustavo!
12
26.03.2023 21:45
Mogoče je dohodninska zakonodaja za ministra za finance res nepregledna, kar je tudi razumeti, saj minister za finance ni ... Več.
Piše: Ivan Simič
Naj zdaj minister za zdravje pojasni, kako prejema plačilo za svoje delo v zasebnem zdravstvu
19
25.03.2023 23:00
Ob silnem medijskem razkritju domnevno nepravilnega ravnanja nevrokirurga dr. Romana Bošnjaka čakam novinarje, da pogledajo ... Več.
Piše: Milan Krek
Adijo, Afrika? Omahovanje Zahoda bo na stežaj odprlo vrata Kitajcem in Rusom
14
23.03.2023 23:00
Danes se bije boj za Bližnji vzhod in Afriko med ZDA, Rusijo in Kitajsko, medtem ko je Evropska unija nekoliko zaspala zaradi ... Več.
Piše: Andraž Šest
Virtualna "strateškost" strateških svetov?
11
21.03.2023 21:25
Strateški sveti vlade so pogruntavščina demokratičnih ureditev, ki sploh ni slaba v svoji osnovni ideji. Na določenih akutnih ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Sovražnosti sovražnikov sovražnega govora
16
19.03.2023 19:00
Na bo jasno že na začetku: nobena inkarnacija Udbe me ne bo ustrahovala in še naprej bom misli in pisal kot sem mislil in pisal ... Več.
Piše: Denis Poniž
Kocka je padla, Putin tudi uradno prvi na seznamu iskanih vojnih zločincev!
20
17.03.2023 21:35
Petkova odločitev Mednarodnega kazenskega sodišča, da izda nalog za aretacijo ruskega predsednika, je v marsičem res prelomna, ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Človeštvo se bo uničilo, če ne bo spoštovalo univerzalnih demokratičnih vrednot
11
16.03.2023 19:44
Znašli smo se na prelomni točki razvoja celotne človeške skupnosti, kjer svobodni, individualni ustvarjalnosti zmanjkuje sape, ... Več.
Piše: Miha Burger
Danijel Bešič Loredan je kot klovn, klovnu pa običajno opravičimo vse
14
12.03.2023 22:42
Komisija za preprečevanje korupcije se je izjasnila v primeru groženj ministra za zdravje, izrečenih v telefonskem pogovoru s ... Več.
Piše: Milan Krek
Onkraj demokracije: O "odsluženi generaciji" osamosvojiteljev
18
12.03.2023 19:20
V časopisu, ki velja za vodilno (mainstream) slovensko glasilo, smo pred dnevi lahko brali zanimiv prispevek o nujnih spremembah ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Polemika tedna: Zakaj se Sachs in mirovniki glede Rusije bridko motijo in s svojimi pozivi v resnici podpirajo zločinca Putina
38
10.03.2023 17:10
Človek je presenečen, da se toliko pametnih ljudi iz zgodovine ni nič naučilo. Že 20. stoletje dokazuje, da vrtnice in nageljni ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Reaktivno - sanacijsko vladanje, ideologija, eko vrtovi, muzeji, spomeniki namesto razvoja
13
08.03.2023 20:15
Slovenija je dežela strategij, tudi zelo dobrih. Sprejemamo strategije za vsa področja, od zdravstva, šolstva, energetike, ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Evropa 2035: Bencin v bruseljski utopiji
16
07.03.2023 12:33
Za revolucijo je poskrbela Evropska unija v gospodovem letu 2023, ko je med sprejemanjem ukrepov o ukrivljenosti banan in v ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Putinova vojna v kontekstu svetovnih srečanj
9
06.03.2023 21:30
Med oktobrom in novembrom 2022 je bilo polno svetovnih srečanj, od katerih nobeno ni vključevaloRusije, bodisi je bila ta le ... Več.
Piše: Scott J. Younger
Fermijev paradoks slovenske politike ali kje so naši novi politični leaderji
15
05.03.2023 21:10
Leta 1950 je fizik Enrico Fermi postavil vprašanje Kje so vsi?, ki ga danes poznamo kot Fermijev paradoks. Nobelov nagrajenec je ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Polemika: Deveta obletnica ukrajinske vojne
19
03.03.2023 11:59
Nismo na prvi obletnici vojne v Ukrajini, kot trdijo zahodne vlade in mediji, pravi Jeffrey Sachs: Ta vojna traja že deveto ... Več.
Piše: Jeffrey Sachs
Zakaj je imenovanje "tajnice" Društva novinarjev Slovenije Špela Stare v Programski svet RTV Slovenija moralno sporno in problematično
15
27.02.2023 20:00
Če je bil strah pred upravljanjem javne radiotelevizije s strani skupin, ki uresničujejo svoje interese, upravičen, se sprašuje ... Več.
Piše: Domen Savič
Planica 2023: Butična in cenovno zakalkulirana
21
26.02.2023 19:00
V zadnjih dneh smo priča eskalaciji javnih kritik na račun organizatorjev Svetovnega prvenstva v nordijskem smučanju v Planici. ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Prvo leto vojne: Russkij mir
26
23.02.2023 20:15
Ob robu nekega sestanka me je tedanji italijanski zunanji minister di Maio vprašal, če res mislim, da bo Rusija napadla ... Več.
Piše: Anže Logar
Eden od problemov ministra Bešiča so vedno nove, neuresničljive obljube, zaradi katerih ministru nos vse hitreje raste, tako kot Lažnivemu Kljukcu
7
22.02.2023 22:09
Finci za 5,5 milijona prebivalcev porabijo 22,3 milijarde sredstev, Slovenija pa za 2 milijona ljudi okoli 4,5 milijarde evrov, ... Več.
Piše: Milan Krek
Zgrešeno pismo za mir: Kot je Hitler iz naše hotel napraviti nemško deželo, hoče Putin iz ukrajinske napraviti rusko
29
19.02.2023 18:00
Ali smo Slovenci leta 1941 ravnali narobe, ko smo se uprli nemškemu in drugim agresorjem ter v uporu vztrajali štiri leta? Kajti ... Več.
Piše: Božo Cerar
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Sovražnosti sovražnikov sovražnega govora
Denis Poniž
Ogledov: 3.027
02/
Kocka je padla, Putin tudi uradno prvi na seznamu iskanih vojnih zločincev!
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.922
03/
Virtualna "strateškost" strateških svetov?
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.277
04/
Naj zdaj minister za zdravje pojasni, kako prejema plačilo za svoje delo v zasebnem zdravstvu
Milan Krek
Ogledov: 1.136
05/
Adijo, Afrika? Omahovanje Zahoda bo na stežaj odprlo vrata Kitajcem in Rusom
Andraž Šest
Ogledov: 1.308
06/
Iranska atomska bomba: V koliko dneh ali največ tednih bo Iran postal član jedrskega kluba?
Uredništvo
Ogledov: 902
07/
Dohodninska reforma: Obdavčitev zgolj nepremičnin, ne pa tudi drugega premoženja, ni niti poštena niti skladna z ustavo!
Ivan Simič
Ogledov: 605
08/
Človeštvo se bo uničilo, če ne bo spoštovalo univerzalnih demokratičnih vrednot
Miha Burger
Ogledov: 1.216
09/
Danijel Bešič Loredan je kot klovn, klovnu pa običajno opravičimo vse
Milan Krek
Ogledov: 1.918
10/
Cyber-espionage and data theft by Chinese entities concerns Norway and the Netherlands
Valerio Fabbri
Ogledov: 503