Komentar

Umetnina je tranzit v vzporedno stanje človeške zavesti

Meje normalne države so jasno določene. Zato je to tako surovo, ko država krade intelektualno lastnino. Nacionalne ali svetovne revolucije so v prvih desetletjih evforične, potem postanejo najprej kradljivske, potem pa še zločinske. 

17.07.2016 07:47
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Dragan Živadinov   Konstantin Ivanoviča Roždestvenski   ISS   llija Grigorjevič Čašnik

Foto: arhiv Portala PLUS

Umetniška dela so prehodi v zunanjo neskončnost. Le misel je edina človeška vrednost, ki se je ne da omejiti z nobeno zunanjo okoliščino.

H komentarju me je spodbudilo izvrstno filozofsko predavnje z naslovom Resnični Onkraj, ki sem ga poslušal v teh dneh, sredi visoke poletne vročine, ki je niti večer ni mogel umiriti. To je komentar o dveh umetnikih. Težko verjetno je, da ste zanju sploh kdaj slišali. Če se motim, se vnaprej opravičujem - jaz, ki sem iz generacije, ki se nikoli ne opravičuje. Prizanesel vam bom z enciklopedičnimi podatki ovizualnima umetnikoma Iliji Grigorjeviču Čašniku in Konstantinu Ivanoviču Roždestvenskemu. Iz njunih dveh izbranih umetnin bo več kot razvidno, od kje se je pojavila nujnost, ki je oblikovala ta tekst. Vsekakor pa ga je spodbudil filozof!

 

Na začetku povejmo, kaj povezuje omenjena umetnika. Rojena sta v istem duhu časa, eden od njiju je preminil leta 1929, drugi pa leta 1997. Oba sta se usposabljala na umetniških šolah, ki jih je organiziral proletarski oktober. Na šolah so poučevali umetnost s pozicij, ki jih je narekovala želja po novem v novem svetu. Pomembno je tudi dejstvo, da je obema predaval suprematistično umetnost njen izumitelj Kazimir Severinovič Malevič. On je bil tisti, ki je prvi v umetnosti oblikoval idejo o umetniških satelitih - planitih. Vizualiziral jo je leta 1916 v umetnini Supremus št. 56.

 

Malevič je izoblikoval radikalno abstrakcijo iz želje po realizaciji optimalne projekcije. Zanj je bilo bistveno tisto, kar se bo v bodočnosti preoblikovalo iz abstrakcije v trodimenzionalni realizem. Tako danes v njegovi radikalni abstrakciji gledamo kozmonavtski realizem. Vidimo prehod iz supra stanj umetnosti k eksplozijam, k supernovam.

 

Filozof: Iz ovoja Kozmosa prestopimo v svet Biti ali Niča.

 

Vsa moja energija prehoda se bo v komentarju prelila skozi Čašnikovo remek delo Rdeči krog na črni podlagi, v umetnino-mojstrovino Roždestvenskega Kozmični aparatus, suprematistična pokrajina. Umetnina je dobila status mojstrovine med drugim tudi zaradi svojega naslova.

 

Ilija Grigorjevič Čašnik je študiral umetnost na Unovisu v Vitebsku, ki jo je ustanovil avantgardist Marc Chagall. Ni zanemarljivo dejstvo, da ga je poleg Maleviča na kratko skozi umetnost vodil tudi Lazar Markovič Lissitzky bolj znan kot El Lissitzky. Lissitzkyje bil povezan tudi z ljubljansko umetniško sceno prek prof. Avgusta Černigoja. Čašnik je pod vodstvom svojega genialnega profesorja zgradil svoj avtentični jezik supremacije. Oblikoval ga je s prevladujočo kozmično črno.

 

Zdaj postopoma vstopamo v osrednji del teksta. Vanj vstopimo počasi, samo zato, da bomo razumljivi. Njegova umetnina Rdeči krog na črni podlagi je skozi proces, ki ga bom opisal, postala postgravitacijsko ikonična. Transformacijski stroj Rdeči krog na črni podlagi postane nosilec famoznega trojnega obrata: 1. od suprematistične abstrakcije 2. h kozmičnemu realizmu 3. do današnje postgravitacijske iztočnice za vse bodoče čase. Vizualno polje njegovega načrta postane nosilec vseh treh stopnjevanj kozmifikacije umetnosti.

 

Navodilo za uporabo št. I.: Dragi bralec, v prvem koraku preberi spodnji stavek!

 

Remek delo: Čašnikov Rdeči krog lebdi sredi kozmične črnine. Pod krogom je v orbito kroga vpet suprematistični formativ.

V drugem koraku pogooglaj - tule je link.

 

V tretjem koraku pogooglaj fotografijo sonca, na kateri je fotografiran tudi motiv geostacionarne postaje ISS - link.

 

Primerjaj: Čašnikovo vizualno strukturo s fotografijo sonca in Mednarodne vesoljske postaje (ISS) v trenutku, ko se plovilo Atlantis približuje postaji, s katero se bo ravnokar spojil.

 

Razlaga: Čašnikova  optimalna projekcija je bila v času nastanka interpretirana kot suprematistična abstrakcija na vseh ravneh, kot formativ dveh struktur, kroga in supremativne oblike. V naslednjem časovnem bloku, v drugi polovici XX. stoletja, pa jo lahko gledamo kot mimezis vesoljske stvarnosti. Danes je to slika optimalne projekcije, skozi katero se natančno vidi proces tistega, kar imenujemo kozmifikacija umetnosti. Posledično pa tudi kulturalizacija vesolja oziroma kulturalizacija Mednarodne vesoljske postaje (ISS).

 

Ilija Grigorjevič Čašnik je delal leta 1925 na Inštitutu uporabnih umetnostiLeningradu (danes Sankt Peterburg), kjer je Konstantin Ivanovič Roždestvenski študiral. Umetnost ne nastaja zaradi proizvodnje materialnosti, objektnosti ali predmetnosti. Umetnina je tranzit v vzporedno stanje človeške zavesti. Tako si v umetnini soočen z nedoumljivim. S filozofovim besediščem: Ko prestopimo iz ovoja Biti, ki obkroža Kozmos, prestopimo v neskončen prostor Boga.

 

Sam dodajam, da "novo" lahko doživimo samo, če je to tisto, kar doživljamo zunaj meja. Zunaj meja neskončnega. Umetniška dela so prehodi v zunanjo neskončnost. Le misel je edina človeška vrednost, ki se je ne da omejiti z nobeno zunanjo okoliščino. Misel je lahko tudi ekspanzionistično orodje premišljene vizualizacije. Kozmični kompleks pa je splet akcij, tudi filozofskih.

 

Osrednja dejavnost Konstantina Ivanoviča Roždestvenskega je bila usmerjena na načrtovanje velikih razstav, med drugim je oblikoval razstavno pohištvo za Sovjetski paviljon na svetovni razstavi v Osaki leta 1968. Za potrebe današnjega komentarja poglejmo njegovo sliko z naslovom Kozmični aparatus, suprematistična pokrajina. Slika je ekskluzivni izdelek, naslikan leta 1935, v celoti je v nasprotju s tedanjo sovjetsko umetniško doktrino. Ekskluzivni izdeleki se na noben način ne prilegajo široki kulturni ekonomiji. Skozi njih gledamo izraz napetosti med idealom in resničnostjo, ko se ta prenese iz duha časa v resničnost. Ravno ta odnos največkrat razcefra umetnika. Umetnik zavestno pristane na ideološki volumen državnega predstavljanja umetnosti. Državo imamo tudi zato, da nam ponudi blagodejno preglednost površine. Meje normalne države so jasno določene. Zato je to tako surovo, ko država krade intelektualno lastnino. Nacionalne ali svetovne revolucije so v prvih desetletjih evforične, potem postanejo najprej kradljivske, potem pa še zločinske.

 

Danes je skoraj nepredstavljivo, za razliko od proletarske države, da bi morali umetniki zaradi ideološkega diktata prevzemati dikcijo "generalne smeri".  Danes določa smer: "Tisto kar kupuješ, tistemu dodeljuješ moč. Tisto kar kupujejo, tisto prodajaš"! Tudiv sodobni umetnosti je tako. Ideološke zahteve oblikujejo smernice, ki jih danes gledamo v oglaševalskih blokih. Ljudstvu manifestirajo najenostavnejše oblike, podprte z družinskimi ideali. Družina ob morju, družina na morju na jadrnici, na nebu jadralna letatla, nebo spokojno, družina na smučišču, družina ob hladilniku. Načelno sporočilo države vsem šolam je, da minimalizirajo abstrakcije, tudi zato, ker je ljudstvo naveličano dolgih enačb. V teh pogojih si je težko predstavljati posameznika, kakršna sta bila Ilija Grigorjevič Čašnik in Konstantin Ivanovič Roždestvenskij.

 

Navodilo za uporabo št. II.:

 

V prvem koraku preberi spodnji stavek!

 

Remek delo: Konstantin Ivanovič Roždestvenskij je leta 1935, šest let po proglasitvi socrealizma in šest let po smrti pesnika Majakovskega, naslikal sliko Kozmični aparatus, suprematistična pokrajina.

V drugem koraku: pogooglaj sliko  - tule je link.

 

A zdaj razumeš?

 

Naj na koncu dodam, da že dolgo nisem začel teksta s črko H, kot se je to zgodilo v današnjem komentarju! H komentraju me je spodbudilo izvrstno filozofsko predavanje! Umetnik: Boga ni, je le etika! Kvečjemu le katoliška, budistična, hindujska etika, ta pa je vsečloveška, kozmična in zato podredljiva sveti biti ali niču, ne pa bogu.

 

Filozof: Bog je predbiten ali nadbiten. Iz njega je Vse, je nad Vsem in zaobsega Vse, ter je edini resnični Onkraj.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
10
Slovenska desnica in tuji mediji: Ker Janša noče, da bi ga kot žabo skuhali v topli vodi, občasno kar sam skoči v ponev z vrelim oljem
22
06.06.2020 03:00
V zadnjih mesecih so vsi tuji mediji, ki so poročali o Sloveniji oziroma vladi Janeza Janše, to počeli izrazito negativno: ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Zakaj javno podpiram Andraža Terška kot kandidata za ustavnega sodnika
7
04.06.2020 00:59
Ko je pred leti za ustavnega sodnika kandidiral Klemen Jaklič, sem ga brez pomislekov podprl. Iz treh razlogov: Ker pravo res ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
O zmožnosti zaveze
0
02.06.2020 23:30
Samo moški, ki je v sebi pripoznal svojo ženskost, je na žensko sposoben gledati kot na subjekt in ne zgolj kot na objekt ... Več.
Piše: Boštjan M. Zupančič
In memoriam Janez Kocijančič: Dolgoletni tihi patriarh levice
15
02.06.2020 00:45
O Janezu Kocijančiču bo v prihodnjih dneh napisanega in povedanega, predvsem pa iz Wikipedie prepisanega toliko, da smo se na ... Več.
Piše: Aljoša Pečan, Dejan Steinbuch
Janez Janša, pridne čebelice in pogoltni paraziti
26
31.05.2020 10:00
Podcenjevanje človeških zmožnosti je brezmejno. Ker tovrstno prozorno nakladanje že pri povprečno razgledanem in inteligentnem ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Država od vseh stanj najbolj uživa v izrednem stanju
16
30.05.2020 23:19
Menim, da je glede na aktualni družbeni cunami več kot smiselno ponovno komentirati umetniško zvrst - bioumetnost. Ravno ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Jani Möderndorfer in Gregor Židan sta slovenska Zlatan Ibrahimović in Luis Figo
9
29.05.2020 23:54
Je politično prestopništvo izvoljenih predstavnikov ljudstva sprejemljivo? Po zakonu je dovoljeno, toda ali je tudi legitimno? ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Uredniški komentar: Zakaj je v resnici odstopil Dejan Židan in kdo se mu je odrekel
13
29.05.2020 02:40
Bolj kot jeremijade o pritiskih na neodvisno novinarstvo nas lahko skrbi kvaliteta tega silno neodvisnega novinarstva, ki je ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Vrnitev vestfalske države: Posledice pandemije Covid-19 za mednarodne odnose
5
25.05.2020 01:13
COVID-19 ni vplival le na nas posameznike in odnose med nami, ampak tudi na akterje v mednarodni skupnosti in odnose med njimi. ... Več.
Piše: Božo Cerar
Dialog s kolesarjem: "Da vas ni sram, ko po televiziji zagovarjate Janšo!"
6
24.05.2020 10:00
Da vas ni sram, je glasno vzkliknil mladenič, ki je ravno prislonil svoj bicikel k zidu, na katerem piše Papirnica. Prvi ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Kraftwerk: Mi smo otroci Fritz Langa, Gordona Craiga, Karla Čapka, Josepha Beuysa in Wernherja von Brauna
0
23.05.2020 23:59
Združeno umetniško delo Kraftwerk praznuje letos pol stoletja od začetka svojega delovanja. Že to dejstvo je več kot dovolj, da ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
In memoriam Bert Pribac (1933-2020)
3
23.05.2020 20:00
Negoval je svoj istrski vinograd in oljčni gaj, se živahno vključeval v dogajanja v istrskem in širšem slovenskem prostoru. ... Več.
Piše: Milan Gregorič
Prebudite se! Prava gospodarska kriza šele prihaja. Njenih razsežnosti ne zna nihče napovedati, kaj šele zmodelirati.
8
22.05.2020 21:00
Zapornikova dilema iz teorije igre nam govori, da smo v Sloveniji pravzaprav akterji v istem zaporu. Lahko se med seboj ... Več.
Piše: Mark Stemberger
Delavske pravice se ne ščitijo s tem, da se uzakonja, kdaj naj kdo dela in kdaj počiva
13
22.05.2020 11:00
V medijih se vrstijo objave in pozivi k zaprtju trgovin ob nedeljah. Nekateri ta predlog obravnavajo z ekonomskega, drugi s ... Več.
Piše: Jasmina P. Petavs
352 milijonov evrov za "turistične bone" Slovencev utegne pripeljati celo do prezasedenosti naših turističnih kapacitet!
7
20.05.2020 13:15
Vlada je v okviru tretjega paketa t.i. protikoronskih zakonov obravnavala tudi predlog o razdelitvi bonov za turistično ... Več.
Piše: Bine Kordež
O anemični četrti veji oblasti, aktivnih državljanih in civilni družbi
11
18.05.2020 22:30
Glas posameznika je le glas vpijočega v puščavi? Aja? Seveda, če se tako odločimo, če to sprejmemo. Lahko pa je tudi glas na ... Več.
Piše: Miha Burger
Bolna Slovenija (o bedakih med bedaki)
16
17.05.2020 11:00
VSlovenijije spet izbruhnila epidemija okužbe z najvišjo možno stopnjo nalezljivosti. Bolezen še ni dobro raziskana, ker so ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Lado Kralj: Iz transnacionalnega New Yorka je pogledal v globino Moravč
0
17.05.2020 00:46
Lado Kralj spada s svojo performativno naravo med svetovne gledališke protagoniste, ki so uprizorili veliko spremembo. Uprli so ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Dve neprijetni vprašanji za poražence in tri za zmagovalce zadnjega tridesetletja
18
16.05.2020 07:33
16. maja, torej danes, mineva trideset let od zaprisege prve slovenske demokratično izvoljene vlade. V tem obdobju smo izvedli ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Poslednji vzpon (In memoriam Tone Škarja)
6
16.05.2020 07:00
Tone Škarja je bil človek pronicljivega uma, ki ni šparal jezika, ko je bilo treba neposredno povedati resnico ali svoje mnenje. ... Več.
Piše: Mire Steinbuch
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Uredniški komentar: Zakaj je v resnici odstopil Dejan Židan in kdo se mu je odrekel
Dejan Steinbuch
Ogledov: 6.357
02/
Dosje slovenski gozdovi, 2. del: Če kmetijska ministrica Aleksandra Pivec ne bo spet ustrahovana, potem so direktorju Zavoda za gozdove Damjanu Oražmu naposled šteti dnevi!
Uredništvo
Ogledov: 4.121
03/
In memoriam Janez Kocijančič: Dolgoletni tihi patriarh levice
Aljoša Pečan, Dejan Steinbuch
Ogledov: 3.503
04/
Zakaj javno podpiram Andraža Terška kot kandidata za ustavnega sodnika
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.186
05/
O zmožnosti zaveze
Boštjan M. Zupančič
Ogledov: 2.095
06/
Tržaški Primorski dnevnik se zaradi laganja o incidentu na meji s Slovenijo še vedno ni opravičil
Uredništvo
Ogledov: 1.831
07/
Dosje Slovenski gozdovi, 1. del: Vsak dan nam iz naših državnih gozdov pokradejo za najmanj 40.000 evrov!
Uredništvo
Ogledov: 6.045
08/
Janez Janša, pridne čebelice in pogoltni paraziti
Simona Rebolj
Ogledov: 2.153
09/
Jani Möderndorfer in Gregor Židan sta slovenska Zlatan Ibrahimović in Luis Figo
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.729
10/
Slovenska desnica in tuji mediji: Ker Janša noče, da bi ga kot žabo skuhali v topli vodi, občasno kar sam skoči v ponev z vrelim oljem
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.153