Komentar

Umetnina je tranzit v vzporedno stanje človeške zavesti

Meje normalne države so jasno določene. Zato je to tako surovo, ko država krade intelektualno lastnino. Nacionalne ali svetovne revolucije so v prvih desetletjih evforične, potem postanejo najprej kradljivske, potem pa še zločinske. 

17.07.2016 07:47
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Dragan Živadinov   Konstantin Ivanoviča Roždestvenski   ISS   llija Grigorjevič Čašnik

Foto: arhiv Portala PLUS

Umetniška dela so prehodi v zunanjo neskončnost. Le misel je edina človeška vrednost, ki se je ne da omejiti z nobeno zunanjo okoliščino.

H komentarju me je spodbudilo izvrstno filozofsko predavnje z naslovom Resnični Onkraj, ki sem ga poslušal v teh dneh, sredi visoke poletne vročine, ki je niti večer ni mogel umiriti. To je komentar o dveh umetnikih. Težko verjetno je, da ste zanju sploh kdaj slišali. Če se motim, se vnaprej opravičujem - jaz, ki sem iz generacije, ki se nikoli ne opravičuje. Prizanesel vam bom z enciklopedičnimi podatki ovizualnima umetnikoma Iliji Grigorjeviču Čašniku in Konstantinu Ivanoviču Roždestvenskemu. Iz njunih dveh izbranih umetnin bo več kot razvidno, od kje se je pojavila nujnost, ki je oblikovala ta tekst. Vsekakor pa ga je spodbudil filozof!

 

Na začetku povejmo, kaj povezuje omenjena umetnika. Rojena sta v istem duhu časa, eden od njiju je preminil leta 1929, drugi pa leta 1997. Oba sta se usposabljala na umetniških šolah, ki jih je organiziral proletarski oktober. Na šolah so poučevali umetnost s pozicij, ki jih je narekovala želja po novem v novem svetu. Pomembno je tudi dejstvo, da je obema predaval suprematistično umetnost njen izumitelj Kazimir Severinovič Malevič. On je bil tisti, ki je prvi v umetnosti oblikoval idejo o umetniških satelitih - planitih. Vizualiziral jo je leta 1916 v umetnini Supremus št. 56.

 

Malevič je izoblikoval radikalno abstrakcijo iz želje po realizaciji optimalne projekcije. Zanj je bilo bistveno tisto, kar se bo v bodočnosti preoblikovalo iz abstrakcije v trodimenzionalni realizem. Tako danes v njegovi radikalni abstrakciji gledamo kozmonavtski realizem. Vidimo prehod iz supra stanj umetnosti k eksplozijam, k supernovam.

 

Filozof: Iz ovoja Kozmosa prestopimo v svet Biti ali Niča.

 

Vsa moja energija prehoda se bo v komentarju prelila skozi Čašnikovo remek delo Rdeči krog na črni podlagi, v umetnino-mojstrovino Roždestvenskega Kozmični aparatus, suprematistična pokrajina. Umetnina je dobila status mojstrovine med drugim tudi zaradi svojega naslova.

 

Ilija Grigorjevič Čašnik je študiral umetnost na Unovisu v Vitebsku, ki jo je ustanovil avantgardist Marc Chagall. Ni zanemarljivo dejstvo, da ga je poleg Maleviča na kratko skozi umetnost vodil tudi Lazar Markovič Lissitzky bolj znan kot El Lissitzky. Lissitzkyje bil povezan tudi z ljubljansko umetniško sceno prek prof. Avgusta Černigoja. Čašnik je pod vodstvom svojega genialnega profesorja zgradil svoj avtentični jezik supremacije. Oblikoval ga je s prevladujočo kozmično črno.

 

Zdaj postopoma vstopamo v osrednji del teksta. Vanj vstopimo počasi, samo zato, da bomo razumljivi. Njegova umetnina Rdeči krog na črni podlagi je skozi proces, ki ga bom opisal, postala postgravitacijsko ikonična. Transformacijski stroj Rdeči krog na črni podlagi postane nosilec famoznega trojnega obrata: 1. od suprematistične abstrakcije 2. h kozmičnemu realizmu 3. do današnje postgravitacijske iztočnice za vse bodoče čase. Vizualno polje njegovega načrta postane nosilec vseh treh stopnjevanj kozmifikacije umetnosti.

 

Navodilo za uporabo št. I.: Dragi bralec, v prvem koraku preberi spodnji stavek!

 

Remek delo: Čašnikov Rdeči krog lebdi sredi kozmične črnine. Pod krogom je v orbito kroga vpet suprematistični formativ.

V drugem koraku pogooglaj - tule je link.

 

V tretjem koraku pogooglaj fotografijo sonca, na kateri je fotografiran tudi motiv geostacionarne postaje ISS - link.

 

Primerjaj: Čašnikovo vizualno strukturo s fotografijo sonca in Mednarodne vesoljske postaje (ISS) v trenutku, ko se plovilo Atlantis približuje postaji, s katero se bo ravnokar spojil.

 

Razlaga: Čašnikova  optimalna projekcija je bila v času nastanka interpretirana kot suprematistična abstrakcija na vseh ravneh, kot formativ dveh struktur, kroga in supremativne oblike. V naslednjem časovnem bloku, v drugi polovici XX. stoletja, pa jo lahko gledamo kot mimezis vesoljske stvarnosti. Danes je to slika optimalne projekcije, skozi katero se natančno vidi proces tistega, kar imenujemo kozmifikacija umetnosti. Posledično pa tudi kulturalizacija vesolja oziroma kulturalizacija Mednarodne vesoljske postaje (ISS).

 

Ilija Grigorjevič Čašnik je delal leta 1925 na Inštitutu uporabnih umetnostiLeningradu (danes Sankt Peterburg), kjer je Konstantin Ivanovič Roždestvenski študiral. Umetnost ne nastaja zaradi proizvodnje materialnosti, objektnosti ali predmetnosti. Umetnina je tranzit v vzporedno stanje človeške zavesti. Tako si v umetnini soočen z nedoumljivim. S filozofovim besediščem: Ko prestopimo iz ovoja Biti, ki obkroža Kozmos, prestopimo v neskončen prostor Boga.

 

Sam dodajam, da "novo" lahko doživimo samo, če je to tisto, kar doživljamo zunaj meja. Zunaj meja neskončnega. Umetniška dela so prehodi v zunanjo neskončnost. Le misel je edina človeška vrednost, ki se je ne da omejiti z nobeno zunanjo okoliščino. Misel je lahko tudi ekspanzionistično orodje premišljene vizualizacije. Kozmični kompleks pa je splet akcij, tudi filozofskih.

 

Osrednja dejavnost Konstantina Ivanoviča Roždestvenskega je bila usmerjena na načrtovanje velikih razstav, med drugim je oblikoval razstavno pohištvo za Sovjetski paviljon na svetovni razstavi v Osaki leta 1968. Za potrebe današnjega komentarja poglejmo njegovo sliko z naslovom Kozmični aparatus, suprematistična pokrajina. Slika je ekskluzivni izdelek, naslikan leta 1935, v celoti je v nasprotju s tedanjo sovjetsko umetniško doktrino. Ekskluzivni izdeleki se na noben način ne prilegajo široki kulturni ekonomiji. Skozi njih gledamo izraz napetosti med idealom in resničnostjo, ko se ta prenese iz duha časa v resničnost. Ravno ta odnos največkrat razcefra umetnika. Umetnik zavestno pristane na ideološki volumen državnega predstavljanja umetnosti. Državo imamo tudi zato, da nam ponudi blagodejno preglednost površine. Meje normalne države so jasno določene. Zato je to tako surovo, ko država krade intelektualno lastnino. Nacionalne ali svetovne revolucije so v prvih desetletjih evforične, potem postanejo najprej kradljivske, potem pa še zločinske.

 

Danes je skoraj nepredstavljivo, za razliko od proletarske države, da bi morali umetniki zaradi ideološkega diktata prevzemati dikcijo "generalne smeri".  Danes določa smer: "Tisto kar kupuješ, tistemu dodeljuješ moč. Tisto kar kupujejo, tisto prodajaš"! Tudiv sodobni umetnosti je tako. Ideološke zahteve oblikujejo smernice, ki jih danes gledamo v oglaševalskih blokih. Ljudstvu manifestirajo najenostavnejše oblike, podprte z družinskimi ideali. Družina ob morju, družina na morju na jadrnici, na nebu jadralna letatla, nebo spokojno, družina na smučišču, družina ob hladilniku. Načelno sporočilo države vsem šolam je, da minimalizirajo abstrakcije, tudi zato, ker je ljudstvo naveličano dolgih enačb. V teh pogojih si je težko predstavljati posameznika, kakršna sta bila Ilija Grigorjevič Čašnik in Konstantin Ivanovič Roždestvenskij.

 

Navodilo za uporabo št. II.:

 

V prvem koraku preberi spodnji stavek!

 

Remek delo: Konstantin Ivanovič Roždestvenskij je leta 1935, šest let po proglasitvi socrealizma in šest let po smrti pesnika Majakovskega, naslikal sliko Kozmični aparatus, suprematistična pokrajina.

V drugem koraku: pogooglaj sliko  - tule je link.

 

A zdaj razumeš?

 

Naj na koncu dodam, da že dolgo nisem začel teksta s črko H, kot se je to zgodilo v današnjem komentarju! H komentraju me je spodbudilo izvrstno filozofsko predavanje! Umetnik: Boga ni, je le etika! Kvečjemu le katoliška, budistična, hindujska etika, ta pa je vsečloveška, kozmična in zato podredljiva sveti biti ali niču, ne pa bogu.

 

Filozof: Bog je predbiten ali nadbiten. Iz njega je Vse, je nad Vsem in zaobsega Vse, ter je edini resnični Onkraj.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
10
Slovenska družba je v zgodovini pomorila zavidljivo število presežnih umetnikov, dolgo po pogrebu pa točila krokodilje solze na njimi
13
24.01.2021 11:32
Jamranje bivšega ministra za šolstvoJerneja Pikala, ki je preko tvita popihal na dušo staršem o grozi, ker so otroci v velikih ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Osvajanje telesa Polone Tratnik: Biooblast z biotehnologijo
2
24.01.2021 05:33
Ko se srečaš s premislekom Polone Tratnik, se srečaš z izvrstno analizo zgodovine znanosti, usmerjeno v radikalno resničnost, ki ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Svoboda izražanja: "Ko jebe papeža!" ali zakaj Assange še vedno gnije v zaporu?
22
22.01.2021 21:00
Ne pritožujte se, ko bodo naslednjič ukinili vaš račun na kakšnem družbenem omrežju, ker nekomu ne bo všeč, ker razmišljate ... Več.
Piše: Ana Jud
Ali EU sploh zanimajo svoboda in človekove pravice, ko sklepa sporazume s Kitajsko?
7
22.01.2021 06:30
Nedavno podpisani celoviti sporazum o naložbah med demokratično Evropsko unijo in komunistično Kitajsko je na noge dvignil ... Več.
Piše: Keith Miles
Vegetarijanske koline v Prašičjem zalivu slovenske levice: Ko se boriš za demokracijo, sredstva upravičujejo cilj!
13
21.01.2021 06:15
Karlu Erjavcu je zaenkrat spodletelo in je umaknil pobudo za najbolj nekonstruktivno konstruktivno zaupnico v zgodovini ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Revolucija foteljšev ali "Roga ne damo"
24
20.01.2021 00:45
Čemur smo trenutno priče pred tovarno Rog, ni nič drugega kot eklatantni dokaz o brezidejnosti slovenske militantne levice, o ... Več.
Piše: Andrej Lokar
Uredniški komentar: Gospod predsednik vlade, izgubili ste bitko z virusom in ste na dobri poti, da greste v vojno še s Slovenci!
59
17.01.2021 16:00
Prišli smo do točke, ko si bo treba pošteno in odkrito priznati, da je vlada izgubila bitko z drugim valom novega koronavirusa. ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Vsak posameznik v umetnosti je dolžan dati človeštvu tisto največ, kar zmore - svoj spomin
4
17.01.2021 04:28
Na fotografiji, ki je bila posneta leta 1940, so pred Eifflovim stolpom pozirale tri uniformirane osebe. Na sredi kompozicije ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Nataliteta obupa: Zakaj se je med epidemijo skokovito povečalo število samomorov med mladimi
11
14.01.2021 06:09
Novica o pandemični samomorilnosti med mladimi je šla v javnosti mimo kot povprečna vremenska napoved. Zameglila jo je ... Več.
Piše: Ana Jud
Pogosto sem raje tiho. Kar pa ne pomeni, da nimam svojega mnenja. Opazujem in si mislim svoje ...
14
13.01.2021 06:05
Zanimivo je opazovati posel s hitrimi testi. Narod je na nogah. Seveda je predvsem dvignilo obrvi Sloveniji dejstvo, kako so ... Več.
Piše: Žiga Vavpotič
Grenka resnica o "ugledu Slovenije" na Zahodnem Balkanu: Politično zavožen projekt COBISS.net?
6
11.01.2021 05:09
Mariborska univerza je že pred 35 leti s svojim računalniškim centrom predstavljala ogromen potencial v tedanji državi. Po ... Več.
Piše: Tomaž Seljak
Acapulco Heat: "Ne odlašaj! Postani pohlepna baraba zdaj!"
14
10.01.2021 11:33
Nič hudega, če so fantje na tak ali drugačen način nagrabili veliko denarja. Ampak faloti nam predvajajo žur, namesto da bi se v ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Branko Ve Poljanski: "Tukaj je živelo XX. stoletje. Marcel Duchamp se je že zdavnaj odselil!"
1
10.01.2021 05:35
Ljubljana leta 1921 ni bila več periferija Evrope. Imela je že svojo univerzo, študente in študentski kvartir s pripadajočo ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Kardeljevo cepivo iz samoupravljanja in mentalni okvir slovenske levice
10
08.01.2021 06:40
Politično usmeritev mainstream Slovenije od druge svetovne vojne dalje lahko povzamemo v dveh besedah: ustavimo desnico! ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Pot k objektivni realnosti? Kaj je že to?
8
05.01.2021 22:00
Preveč je v politiki prevladalo, da kdor obvlada, čisto v tehničnem smislu, kako vse, kar mu nasprotuje ali vsakogar, ki se z ... Več.
Piše: Miha Burger
Vladni 2. tir v žrelu globoke države: Projekt, ki se mu nobena vlada noče odpovedati
14
04.01.2021 20:00
Paradoks nadaljevanja sedanjega vladnega projekta t.i. drugega tira oziroma nove železnice med Divačo in Koprom je ta, da ... Več.
Piše: Vili Kovačič
Naučena nemoč ali zakaj ljudje vztrajamo v slabem, če pa lahko stvari spremenimo na bolje
9
03.01.2021 23:00
Naučena nemoč je temnejša stran naše psihe. Gre verjetno za njen najbolj škodljiv in uničujoč vidik, ki je povrh vsega tudi ... Več.
Piše: Edvard Kadič
Samo bedaki in virusi
21
03.01.2021 11:00
Zdravniki, ki so dandanes že v letih, se še dobro spominjajo, kako so v leta 1972 hodili po jugoslovanskih domovih, in da so ... Več.
Piše: Ana Jud
Virusni zastoj bo spremenil vse, toda verjemite, najbolj od vsega bo spremenil šolski sistem!
6
03.01.2021 05:50
Človeku pogosto drhitijo tla pod nogami, toda nikoli ne odneha z gradnjo. Ne pozabite, da je ljubljanski stavbni fond zamejen s ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Birokracija in voditeljstvo: V vojni načrt bitke preživi samo do prvega strela
3
02.01.2021 06:00
Pravim, dajte mi voditelje, ki sprejemajo odločitve, ukrepajo ter napake odpravljajo hitro, in ne birokratskih voditeljev, ki ... Več.
Piše: Keith Miles
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Uredniški komentar: Gospod predsednik vlade, izgubili ste bitko z virusom in ste na dobri poti, da greste v vojno še s Slovenci!
Dejan Steinbuch
Ogledov: 3.938
02/
Vegetarijanske koline v Prašičjem zalivu slovenske levice: Ko se boriš za demokracijo, sredstva upravičujejo cilj!
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.854
03/
Amerika po Trumpu (1/2): Popolna zmaga globoke države in konec Donalda Trumpa, ne pa tudi "trumpizma"
Janez Vuk
Ogledov: 1.946
04/
Revolucija foteljšev ali "Roga ne damo"
Andrej Lokar
Ogledov: 1.895
05/
Amerika po Trumpu (2/2): Američanom se bo še kolcalo po benignem Trumpu, toda po toči zvoniti je prepozno
Janez Vuk
Ogledov: 1.937
06/
Svoboda izražanja: "Ko jebe papeža!" ali zakaj Assange še vedno gnije v zaporu?
Ana Jud
Ogledov: 1.317
07/
Slovenska družba je v zgodovini pomorila zavidljivo število presežnih umetnikov, dolgo po pogrebu pa točila krokodilje solze na njimi
Simona Rebolj
Ogledov: 1.204
08/
The Spectator: "Amerika ima spet predsednika, ki je nagnjen k spodrsljajem"
Uredništvo
Ogledov: 826
09/
Ali EU sploh zanimajo svoboda in človekove pravice, ko sklepa sporazume s Kitajsko?
Keith Miles
Ogledov: 860
10/
Davkoplačevalec se ne da: Vili Kovačič Računskemu sodišču predlaga, naj vlado pozove k ustavitivi razvpitega projekta Drugi tir!
Uredništvo
Ogledov: 1.420