Komentar

Zahodna opera je mrtva, vzhodna pa slavi Nixona na Kitajskem

Kun opera je sinteza drame, petja, plesa, poezije, sestavljena iz glasbenih točk, ki imajo svoj izvor v še starješih oblikah kitajskih gledaliških predstav kot so mim, farsa ali akrobatika. Odplesana je s strogimi pravili, ki se jih izvajalci in izvajalke leta učijo pri mojstrih plesa. Gibalne poteze izvajajo ritmično usklajeno s tolkali in piščali.

09.10.2016 06:00
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Richard Nixon   Mao   opera   Verdi   Nabucco   kabuki   pekinška opera   Vitanje   Ksevt   Žhou Enlaj

"Smrt je samo manifestacija človekove nezrelosti, pomanjkanja neodvisnosti, samozaupanja, kakor tudi neobčutljivosti za vzajemno pomoč. Zato moramo politiko dokončno zamenjati s fiziko."

Ključ za razumevanje današnjega komentarja je v slovenski kulturi skoraj neznana opera skladatelja Johna Adamsa z naslovom Nixon na Kitajskem. Ta teden sem doživel nadvse očarljivo situacijo v Vitanju, v Ksevtu, med snemanjem dokumentarca za kitajsko televizijo o kulturalizaciji vesolja in kozmifikaciji umetnosti. Povezava med kitajsko Kun opero in kozmistično opero Zvezdno mesto je bila na snemanju tako dobesedna, da bolj ne bi mogla biti. Tako zjeban od absolutnega in očaran od opernega jaz, levi anarhist, nisem bil že dolgo. V soboto, ko sem se vračal iz Moskve, mi je dolgoletni prijatelj Miran Mohar na poletu potrdil nakaj, kar že dolgo vem: "S kozmistično filozofijo ste skrajni levičarji, anarhisti, dobili pravico do souporabe metafizke!" Prav imaš Miran, vstopili smo v anarhokozmizem!

 

Snemanje v Ksevtu je potekalo v ponedeljek, 3. oktobra 2016. Snemalni leteči dron je bil nad menoj, pevka vzhodne opere je bila pred menoj. Vse ostalo v kometarju je moj preplet dveh možnih konceptov posmrtnega življenja zahodne opere. Opere kot velikega, največjega, najpopolnejšega umetniškega dela! V prejšnjem stoletju je gledališka umetnost hotela zahodno opero na eni strani oživeti, na drugi strani pa jo obnoviti. V XXI. stoletju pa institucionalna analiza zahodne opere pušča ob strani vse bistveno, kar tvori opero. Ključna za razumevanje zahodne opere je ideja operne avtonomije kot združene umetnine, ki se je emancipirala šele takrat, ko je opero zapustila oblast. Dobesedeno, emancipirala se je lahko, ko je kraljevska loža ostala prazna.

 

Vsi avantgardisti, vključno z Wagnerjem, so izhajali iz obnove "velikega dela" skozi "celostno umetnino". Moj komentar bo potekal v dveh smereh:

 

a.) v smeri umetniško-emancipatorne logike, ko nas tradicija vzhodne in zahodne opere pospeši do tistih razsežnosti, da njena proizvodnja sama postane avantgardna tehnologija (Gordon Craig, Adolphe Appia). Opera postane kozmistična komunikacijska naprava.

 

b.) v smeri razprave o ideologiji v operi, kot se je to prelomilo v primeru opere Nixon na Kitajskem, ko je opera postala nosilec neoliberalnega, kapitalističnega posmrtnega življenja. V Adamsovi operi gledamo dva ideološka svetova v enem svetu, v svetu opere.

 

Vstopimo v oba možna komentarja o operi in o njenem posmrtnem življenju:

 

a.) beseda tradicija ne pomeni: "Mati igra harfo v nebesih!" Tradicija pomeni neposredno pospeševanje znanja in zavesti planetarne skupnosti. To je tista zavest, ki izhaja iz izročila, iz ponavljanja tistega, kar se je že zdavnaj ustalilo v življenju skupnosti. Ponavljanja tistega, kar nam je bilo izročeno v negovanje, v premišljevanje. Obstajajo oblike skozi katere lahko premišljujemo svojo vpetost v kozmično celoto. Opera preprosto ni mogla nastati v času jamske umetnosti, opera je lahko nastala šele z višjimi razvojnimi intervali, nastala je z razvojem mnogoterih umetniških praks, ki jih je skupaj združila v novo celoto. Svoj vrhunec je doživela v dobi absolutistizma, v dobi kraljevskih formatov. Svojo smrt pa je doživela z Verdijevim Nabuccom leta 1842, z zborom sužnjev oziroma z zborom industrijskih delavcev oziroma, še bolj natančno povedano, s smrtjo Giuseppeja Verdija, 27. januarja, leta 1901, v Milanu. Zahodna opera kot žanr je umrla na pragu XX. stoletja. Njeno osrednjo ideološko fukcijo sta v XX. stoletju prevzela modernistični film in kasneje postmodernistična TV.

 

Digresija: Opera obstaja med drugim tudi zato, da se ruralni vzorci dokončno sprijaznijo s tem, da so se med tem, ko sedijo na operni predstavi, prisiljeni podrediti univerzalnemu času mesta. Konec digresije.

 

 

Že kot otrok sem se srečal z najbolj očarljivimi oblikami gledališke umetnosti. Seveda je bila med najpomembnejšimi poleg lutkovnega gledališča opera. Nekatere umetniške oblike vsebujejo do popolnosti hipnotičen vpliv na človeško. Takšna zvrst je zagotovo tudi opera. Nikoli ne bom pozabil veličastja, ko sem prvič vstopil v operno hišo Ivana plemenitega Zajca na Reki. Nikoli ne bom pozabil reške gledališke freske in njene mitsko-kulturne panorame okrog lestneca, za katero sem kasneje izvedel, da jo je naslikal dunajski simbolist Gustav Klimt. Že kot mlajši mladostnik sem se srečal z najbolj očarljivimi oblikami gledališke umetnosti, ki so me prevzele z gledališkim izročilom daljnega vzhoda kot so kitajska pekinška in Kun opera ter japonski No in Kabuki teater. Nikoli ne bom pozabil obrednega občutja, ko sva v Nancyu na popoldanski predstavi s pokojnim dramaturgom Markom Slodnjakom poslušala in gledala Kun opero. Potem pa desetletja kasneje v skoraj identični čustveni razgretosti stojim v kadru, skupaj z največjo kitajsko zvezdo Kun opere, Kong Aiping, medtem ko izvaja identično operno melodijo in koreografijo. Njena opojna, presvetljena melodija, njena gibalna masa, ki izhaja tudi iz njenega kostuma, zlasti rokavov, ki jih je uporablja kot da so živ del telesa. Neverjetno koliko kozmične miline je v rokah operne pevke Kong. Stojim in ne morem verjeti, sredi Ksevta, sredi Vitanja, padam v groplan stoletno koreografijo, ki je točno, ampak točno takšna, kot je bila pred štirimi stoletji.

 

Kun opera je sinteza drame, petja, plesa, poezije, sestavljena iz glasbenih točk, ki imajo svoj izvor v še starješih oblikah kitajskih gledaliških predstav kot so mim, farsa ali akrobatika. Odplesana je s strogimi pravili, ki se jih izvajalci in izvajalke leta učijo pri mojstrih plesa. Gibalne poteze izvajajo ritmično usklajeno s tolkali in piščali. Med tem, ko je Kong Aiping ritmizirala svoj gledališki obred, sem se sam prepuščal iracionalnemu doživljanju zahodno-vzhodne operne umetnosti. Operne nadmarionete!

 

Velika spretnost, s katero je Kong manipulirala svoje rokave, je povečevala dinamiko njnega plesa. Tako je bilo tudi pred štiristo leti. V eni gesti njene roke ali v spustu njenega rokava sem videl skoraj toliko kot v Shakespearjevem dramskem monologu. Gibanje izraža zapleten jezik zakodiranih kretenj. To je tisto, kar se prenese v XX. stoletju v skelet avantgardne biomehanske gledališke geste. Hipnotična moč vzhodno operne gledališke oblike me je že zdavnaj v preteklosti povezala z metodo "antipsihološkega" modela historične gledališke avantgarde in gledališke neoavantgarde. Povezala me je z gledališkimi napori sovjetskega umetnika Vsevoloda Emiljeviča Meyerholda, povezala me je z njegovim odnosom do vzhodne opere. Povezala me je za trenutek tudi z Robertom Willsonom z njegovim ironičnim obredjem v dialogu s Kabuki in No teatrom.

 

Menim, da sem v današnjem komentarju prvič zapisal besedo "antipsihološko" v zvezi z umetnostjo. Menim, da beseda "antipsihološko" močno določa vse umetniške avantgardne poteze. Avantgardisti nikoli ne delujemo znotraj psihološko motiviranega generiranja. XX. stoletje se začne z uporom umetnikov z Wagnerjeve pozicije XIX stoletja: "Popolnost umetnine dosežemo samo, če se so vse umetnosti združene v njej v svoji najpopolnješi obliki." Točno to motivacijo najdejo gledališki avnatgardisti v vzhodni operi.

 

 

b.) Preden vstopimo v razpravo o ideologiji v operi, kot jo vidimo v operni strukturi Nixon na Kitajskem, vas prosim, da si opero najprej ogledate. Po ogledu pa vam bo postalo več kot jasno, zakaj danes gledamo na Kitajskem dva ideološka svetova v enem! Ali ste kdaj prebrali priimek Nixon zadenjsko? Noxin! "Smrt je samo manifestacija človekove nezrelosti, pomanjkanja neodvisnosti, samozaupanja, kakor tudi neobčutljivosti za vzajemno pomoč. Zato moramo politiko dokončno zamenjati s fiziko."

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
5
Maščevalni pohod analitika Maksutija, dolgotrajni covid in potem še opičje koze
18
22.05.2022 21:05
Po Alemu Maksutiju je prišel čas za maščevalni pohod. Ko bo bodoča, Maksutiju ljuba vlada odšla, bomo lekcijo ponovili? In tako ... Več.
Piše: Milan Krek
Marle pa ni več
17
22.05.2022 00:00
Na tem mestu bi moral biti objavljen intervju z legendarnim novinarjem Marcelom Štefančičem, a me ignorira. V redu. Saj razumem. ... Več.
Piše: Ana Jud
Intervju z Lavrovom: "Moja vloga ni napovedati vojne Rusiji, opravljati moram le svoje delo"
10
20.05.2022 20:47
Intervju z ruskim zunanjim ministrom Sergejem Lavrovom, ki je bil predvajan v oddaji Zona bianca (Bela cona) na italijanskem ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
"Če svoboda sploh kaj pomeni, pomeni pravico ljudem povedati, česar nočejo slišati": Orwellov abecedarij slovenske javne sfere
17
19.05.2022 19:00
Slovar težav, ki pestijo slovensko politiko in javno sfero, začinjen s citati Georga Orwella: antifašizem, banana republika, ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Tektonski premiki na severu: Švedski in finski vstop v NATO dokazuje, da zavezništvo niti slučajno ni "klinično mrtvo"
15
18.05.2022 23:00
V minulih mesecih, sploh pa po začetku ruske vojaške agresije na Ukrajino 24. februarja 2022, se je izkazalo, da samo članstvo v ... Več.
Piše: Božo Cerar
Political turmoil boon for Pakistan's militants
6
17.05.2022 23:59
Political turmoil that led to regime change in Pakistan last month was a boon for the militants, who have staged 24 % more ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Če ne verjamete v nič, se tudi borili ne boste za nič
10
16.05.2022 21:09
Kakšna preprosta in jasna misel, ki pove vse! Verjamem, da večina slovenskih državljanov ostaja na tem, da ne verjamejo v nič, ... Več.
Piše: Miha Burger
Kako končati vojno izčrpavanja v Ukrajini
8
11.05.2022 23:16
Invazija Vladimirja Putina na Ukrajino se je izrodila v divjo vojno izčrpavanja, za katero vsaka stran verjame, da bo v njej ... Več.
Piše: Jeffrey Sachs
Golobov poskus konsolidacije levičarskih in kakor liberalnih strank v LDS 2.0 se bo končal podobno klavrno kot epilog v Frankensteinu
36
11.05.2022 21:43
Bojim se, da je bilo veselo zmagoslavje Gibanja Svoboda na parlamentarnih volitvah preuranjeno. Siti Janševe samopašnosti smo ... Več.
Piše: Ana Jud
Ne, nisem žalosten, ker je vsega konec. Srečen sem, ker je jutri začetek novega dne, nove kreacije, novih izzivov.
16
11.05.2022 05:19
Vsi veste, da mi lastna država z ministrom za gospodarstvo, na srečo že kmalu bivšim, ki bi moral skrbeti, da se dela razcvet, ... Več.
Piše: Robert Klun
Vzporedni mehanizem tranzicijske Slovenije: Če želiš izvedeti resnico, moraš slediti denarju
17
10.05.2022 04:29
Razkritja in dokumenti iz Pezdirjeve knjige Vzporedni mehanizem globoke države prvič jasno ponujajo razlago, zakaj se v ... Več.
Piše: Tomaž Vernik
Studio Štefančič: Junak našega časa ali dobro naoljen sistem fatalnega enoumja?
24
09.05.2022 04:43
Dragi Štefančič. Potrebujemo te. Si živ plakat ideologije, katere spomeniki so tu pa tam po Ljubljani in se jim klanjate, čeprav ... Več.
Piše: Pavle Okorn
Šefa NIJZ ne menjajo predsedniki vlad, zato bi bilo najbolje, dragi gospod Robert Golob, da ta vaš spodrsljaj čim prej pozabimo!
28
07.05.2022 21:08
Nekaj dni nazaj mi je dr. Robert Golob, najverjetnejši kandidat za mandatarja, na vrhuncu svoje povolilne moči, preko televizije ... Več.
Piše: Milan Krek
Pred naslednjim valom: Potrebovali bomo več solidarnosti in medsebojnega spoštovanja
20
03.05.2022 05:10
NIJZ se že dlje časa intenzivno pripravlja na naslednji izbruh novega koronavirusa, do česar bi lahko prišlo na koncu poletja. ... Več.
Piše: Milan Krek
Prihodnja vlada ne bo nič drugega kot alibi za končno fazo privatizacije in izgradnjo drugega bloka nuklearke
20
02.05.2022 05:40
Pa smo jo dobili! Svežo in reciklirano vlado, svobodno vseh ozadij, kot je še ni bilo! Povsem po vašem okusu, skorajda s ... Več.
Piše: Igor Vlačič
Zvesti psi nikoli dokončane revolucije so doslej lajali na vlado, odslej pa bodo na opozicijo
26
01.05.2022 05:30
V bistvu lajajo in tulijo polni sovraštva in dogmatizma, vtkanega v dobro naoljen internet opranih glav. Na eni strani hudič, na ... Več.
Piše: Pavle Okorn
Tarča, Golob in Golobič: Če je morala ena od oblik družbene zavesti, potem je Slovenija že 30 let v komi.
16
30.04.2022 04:30
Četrtkova Tarča na Televiziji Slovenija je to samo potrdila. Gregor Golobič in Gregor Virant sta bila porazna. Ivana Simiča ne ... Več.
Piše: Ana Jud
Uredniški komentar: Putin in njegova zločinska soldateska razumeta le govorico sile, zato vojne v Ukrajni ne bo še kmalu konec!
16
28.04.2022 05:30
Spoznanje zahodnih držav, da brez konkretnejše vojaške pomoči Ukrajna v vojni z Rusijo ne bo več dolgo uspešna, prihaja pozno, ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Ljudje pogrešajo Janeza Drnovška in pobožne želje so se uresničile v politični inkarnaciji Roberta Goloba
34
26.04.2022 20:12
Roberta Goloba sem prvič srečala pred več kot dvajsetimi leti. Fajn dečko. Mlad, kuštrav, izjemno vljuden, prijazen, ustrežljiv ... Več.
Piše: Ana Jud
Ljudje plešejo, vrača se "normalna" Slovenija: 33 razlogov za lažni optimizem
31
26.04.2022 06:50
Čestitke Robertu Golobu. Slovenski levici je uspel veliki met: že na četrtih volitvah zapored je zvlekla iz rokava nov obraz in ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
"Če svoboda sploh kaj pomeni, pomeni pravico ljudem povedati, česar nočejo slišati": Orwellov abecedarij slovenske javne sfere
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.707
02/
Marle pa ni več
Ana Jud
Ogledov: 1.484
03/
Če ne verjamete v nič, se tudi borili ne boste za nič
Miha Burger
Ogledov: 1.413
04/
V imenu civilne družbe: Pismo prijatelju, bodočemu predsedniku vlade Robertu Golobu
Uredništvo
Ogledov: 1.267
05/
Maščevalni pohod analitika Maksutija, dolgotrajni covid in potem še opičje koze
Milan Krek
Ogledov: 1.241
06/
Ruski imperializem (2. del): "Zahod mora Rusijo ustaviti v Ukrajini in jo privesti do razpada, kajti le tako bo mogoče ustaviti rusko agresivnost"
Maksimiljan Fras
Ogledov: 1.793
07/
Intervju z Lavrovom: "Moja vloga ni napovedati vojne Rusiji, opravljati moram le svoje delo"
Valerio Fabbri
Ogledov: 1.002
08/
Tektonski premiki na severu: Švedski in finski vstop v NATO dokazuje, da zavezništvo niti slučajno ni "klinično mrtvo"
Božo Cerar
Ogledov: 877
09/
Provokacija skupine zdravnikov: Slovenija naj nemudoma izstopi iz Svetovne zdravstvene organizacije!
Uredništvo
Ogledov: 584
10/
Golobov poskus konsolidacije levičarskih in kakor liberalnih strank v LDS 2.0 se bo končal podobno klavrno kot epilog v Frankensteinu
Ana Jud
Ogledov: 2.745