Komentar

Zahodna opera je mrtva, vzhodna pa slavi Nixona na Kitajskem

Kun opera je sinteza drame, petja, plesa, poezije, sestavljena iz glasbenih točk, ki imajo svoj izvor v še starješih oblikah kitajskih gledaliških predstav kot so mim, farsa ali akrobatika. Odplesana je s strogimi pravili, ki se jih izvajalci in izvajalke leta učijo pri mojstrih plesa. Gibalne poteze izvajajo ritmično usklajeno s tolkali in piščali.

09.10.2016 06:00
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Richard Nixon   Mao   opera   Verdi   Nabucco   kabuki   pekinška opera   Vitanje   Ksevt   Žhou Enlaj

"Smrt je samo manifestacija človekove nezrelosti, pomanjkanja neodvisnosti, samozaupanja, kakor tudi neobčutljivosti za vzajemno pomoč. Zato moramo politiko dokončno zamenjati s fiziko."

Ključ za razumevanje današnjega komentarja je v slovenski kulturi skoraj neznana opera skladatelja Johna Adamsa z naslovom Nixon na Kitajskem. Ta teden sem doživel nadvse očarljivo situacijo v Vitanju, v Ksevtu, med snemanjem dokumentarca za kitajsko televizijo o kulturalizaciji vesolja in kozmifikaciji umetnosti. Povezava med kitajsko Kun opero in kozmistično opero Zvezdno mesto je bila na snemanju tako dobesedna, da bolj ne bi mogla biti. Tako zjeban od absolutnega in očaran od opernega jaz, levi anarhist, nisem bil že dolgo. V soboto, ko sem se vračal iz Moskve, mi je dolgoletni prijatelj Miran Mohar na poletu potrdil nakaj, kar že dolgo vem: "S kozmistično filozofijo ste skrajni levičarji, anarhisti, dobili pravico do souporabe metafizke!" Prav imaš Miran, vstopili smo v anarhokozmizem!

 

Snemanje v Ksevtu je potekalo v ponedeljek, 3. oktobra 2016. Snemalni leteči dron je bil nad menoj, pevka vzhodne opere je bila pred menoj. Vse ostalo v kometarju je moj preplet dveh možnih konceptov posmrtnega življenja zahodne opere. Opere kot velikega, največjega, najpopolnejšega umetniškega dela! V prejšnjem stoletju je gledališka umetnost hotela zahodno opero na eni strani oživeti, na drugi strani pa jo obnoviti. V XXI. stoletju pa institucionalna analiza zahodne opere pušča ob strani vse bistveno, kar tvori opero. Ključna za razumevanje zahodne opere je ideja operne avtonomije kot združene umetnine, ki se je emancipirala šele takrat, ko je opero zapustila oblast. Dobesedeno, emancipirala se je lahko, ko je kraljevska loža ostala prazna.

 

Vsi avantgardisti, vključno z Wagnerjem, so izhajali iz obnove "velikega dela" skozi "celostno umetnino". Moj komentar bo potekal v dveh smereh:

 

a.) v smeri umetniško-emancipatorne logike, ko nas tradicija vzhodne in zahodne opere pospeši do tistih razsežnosti, da njena proizvodnja sama postane avantgardna tehnologija (Gordon Craig, Adolphe Appia). Opera postane kozmistična komunikacijska naprava.

 

b.) v smeri razprave o ideologiji v operi, kot se je to prelomilo v primeru opere Nixon na Kitajskem, ko je opera postala nosilec neoliberalnega, kapitalističnega posmrtnega življenja. V Adamsovi operi gledamo dva ideološka svetova v enem svetu, v svetu opere.

 

Vstopimo v oba možna komentarja o operi in o njenem posmrtnem življenju:

 

a.) beseda tradicija ne pomeni: "Mati igra harfo v nebesih!" Tradicija pomeni neposredno pospeševanje znanja in zavesti planetarne skupnosti. To je tista zavest, ki izhaja iz izročila, iz ponavljanja tistega, kar se je že zdavnaj ustalilo v življenju skupnosti. Ponavljanja tistega, kar nam je bilo izročeno v negovanje, v premišljevanje. Obstajajo oblike skozi katere lahko premišljujemo svojo vpetost v kozmično celoto. Opera preprosto ni mogla nastati v času jamske umetnosti, opera je lahko nastala šele z višjimi razvojnimi intervali, nastala je z razvojem mnogoterih umetniških praks, ki jih je skupaj združila v novo celoto. Svoj vrhunec je doživela v dobi absolutistizma, v dobi kraljevskih formatov. Svojo smrt pa je doživela z Verdijevim Nabuccom leta 1842, z zborom sužnjev oziroma z zborom industrijskih delavcev oziroma, še bolj natančno povedano, s smrtjo Giuseppeja Verdija, 27. januarja, leta 1901, v Milanu. Zahodna opera kot žanr je umrla na pragu XX. stoletja. Njeno osrednjo ideološko fukcijo sta v XX. stoletju prevzela modernistični film in kasneje postmodernistična TV.

 

Digresija: Opera obstaja med drugim tudi zato, da se ruralni vzorci dokončno sprijaznijo s tem, da so se med tem, ko sedijo na operni predstavi, prisiljeni podrediti univerzalnemu času mesta. Konec digresije.

 

 

Že kot otrok sem se srečal z najbolj očarljivimi oblikami gledališke umetnosti. Seveda je bila med najpomembnejšimi poleg lutkovnega gledališča opera. Nekatere umetniške oblike vsebujejo do popolnosti hipnotičen vpliv na človeško. Takšna zvrst je zagotovo tudi opera. Nikoli ne bom pozabil veličastja, ko sem prvič vstopil v operno hišo Ivana plemenitega Zajca na Reki. Nikoli ne bom pozabil reške gledališke freske in njene mitsko-kulturne panorame okrog lestneca, za katero sem kasneje izvedel, da jo je naslikal dunajski simbolist Gustav Klimt. Že kot mlajši mladostnik sem se srečal z najbolj očarljivimi oblikami gledališke umetnosti, ki so me prevzele z gledališkim izročilom daljnega vzhoda kot so kitajska pekinška in Kun opera ter japonski No in Kabuki teater. Nikoli ne bom pozabil obrednega občutja, ko sva v Nancyu na popoldanski predstavi s pokojnim dramaturgom Markom Slodnjakom poslušala in gledala Kun opero. Potem pa desetletja kasneje v skoraj identični čustveni razgretosti stojim v kadru, skupaj z največjo kitajsko zvezdo Kun opere, Kong Aiping, medtem ko izvaja identično operno melodijo in koreografijo. Njena opojna, presvetljena melodija, njena gibalna masa, ki izhaja tudi iz njenega kostuma, zlasti rokavov, ki jih je uporablja kot da so živ del telesa. Neverjetno koliko kozmične miline je v rokah operne pevke Kong. Stojim in ne morem verjeti, sredi Ksevta, sredi Vitanja, padam v groplan stoletno koreografijo, ki je točno, ampak točno takšna, kot je bila pred štirimi stoletji.

 

Kun opera je sinteza drame, petja, plesa, poezije, sestavljena iz glasbenih točk, ki imajo svoj izvor v še starješih oblikah kitajskih gledaliških predstav kot so mim, farsa ali akrobatika. Odplesana je s strogimi pravili, ki se jih izvajalci in izvajalke leta učijo pri mojstrih plesa. Gibalne poteze izvajajo ritmično usklajeno s tolkali in piščali. Med tem, ko je Kong Aiping ritmizirala svoj gledališki obred, sem se sam prepuščal iracionalnemu doživljanju zahodno-vzhodne operne umetnosti. Operne nadmarionete!

 

Velika spretnost, s katero je Kong manipulirala svoje rokave, je povečevala dinamiko njnega plesa. Tako je bilo tudi pred štiristo leti. V eni gesti njene roke ali v spustu njenega rokava sem videl skoraj toliko kot v Shakespearjevem dramskem monologu. Gibanje izraža zapleten jezik zakodiranih kretenj. To je tisto, kar se prenese v XX. stoletju v skelet avantgardne biomehanske gledališke geste. Hipnotična moč vzhodno operne gledališke oblike me je že zdavnaj v preteklosti povezala z metodo "antipsihološkega" modela historične gledališke avantgarde in gledališke neoavantgarde. Povezala me je z gledališkimi napori sovjetskega umetnika Vsevoloda Emiljeviča Meyerholda, povezala me je z njegovim odnosom do vzhodne opere. Povezala me je za trenutek tudi z Robertom Willsonom z njegovim ironičnim obredjem v dialogu s Kabuki in No teatrom.

 

Menim, da sem v današnjem komentarju prvič zapisal besedo "antipsihološko" v zvezi z umetnostjo. Menim, da beseda "antipsihološko" močno določa vse umetniške avantgardne poteze. Avantgardisti nikoli ne delujemo znotraj psihološko motiviranega generiranja. XX. stoletje se začne z uporom umetnikov z Wagnerjeve pozicije XIX stoletja: "Popolnost umetnine dosežemo samo, če se so vse umetnosti združene v njej v svoji najpopolnješi obliki." Točno to motivacijo najdejo gledališki avnatgardisti v vzhodni operi.

 

 

b.) Preden vstopimo v razpravo o ideologiji v operi, kot jo vidimo v operni strukturi Nixon na Kitajskem, vas prosim, da si opero najprej ogledate. Po ogledu pa vam bo postalo več kot jasno, zakaj danes gledamo na Kitajskem dva ideološka svetova v enem! Ali ste kdaj prebrali priimek Nixon zadenjsko? Noxin! "Smrt je samo manifestacija človekove nezrelosti, pomanjkanja neodvisnosti, samozaupanja, kakor tudi neobčutljivosti za vzajemno pomoč. Zato moramo politiko dokončno zamenjati s fiziko."

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
5
Polemika: Neustavnost ni osebna odgovornost "posameznikov iz Fursa", ampak tistih poslancev državnega zbora, ki so sporno novelo zakona o davčnem postopku podprli!
3
25.10.2020 11:00
Ta prispevek je odziv na nedavno javno mnenjeIvana Simiča, ki je bilo 20. oktobra 2020 pod naslovom Koliko solz, besed obupa, ... Več.
Piše: Žiga Stupica
Vsi smo del razvoja razsvetljenskega sveta, ki nas brani pred religioznimi in ideološkimi patologijami.
2
24.10.2020 21:00
Maska je vodilni specializiran medij, namenjen scenski umetnosti v Srednji Evropi, ki vseobsežno obravnava izbrane teme in jih v ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Življenje je kredit in debet, za vsakim dejanjem pa nepredvidena posledica ...
5
23.10.2020 21:00
Debet in kredit res pomenita ravnotežje in to je tisto, kar potrebujemo v tem trenutku, ko se spopadamo s pandemijo novega ... Več.
Piše: Keith Miles
Vse je narobe, vse je slabo ... (O programu Zavezništva za demokratično in pravično Slovenijo)
11
22.10.2020 21:20
Izhodišča za program Zavezništva za demokratično in pravično Slovenijo je dokument, v katerem avtorji po začetni oceni stanja v ... Več.
Piše: Bine Kordež
Zakaj je med ljudmi vse več jeze ... in kaj narediti, da bi je bilo manj
13
21.10.2020 20:00
Ko v skupnost udari huda kognitivna disonanca, sta možnosti samo dve. Kakšna razpade na plemena, ki se najprej zmerjajo, potem ... Več.
Piše: Kristijan Musek Lešnik
Koliko solz, besed obupa, razpadlih družin, pomirjeval in razmišljanj o samomoru je povzročila Finančna uprava?
26
20.10.2020 21:00
Nastopil je čas za imena odgovornih za blamažo Fursa, za uničena življenja, za uničene družine, za (ne)znane bolezni, za vse ... Več.
Piše: Ivan Simič
Uredniški komentar: Ko vrag odnese šalo, narod dobi policijsko uro in nove omejitve
8
19.10.2020 22:45
Vsak dan smo bližje trenutku, ko ne bo imelo več nobenega smisla iskati razlogov in krivcev za to, da smo kot država in nacija ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Za drugi val koronavirusa smo odgovorni vsi: Državljani, vlada, opozicija, mediji in kolesarji!
22
18.10.2020 20:28
Slovenija se sooča s silovitim drugim valom Covida. Lahko bi rekli, da je bila naša fašistoidna vlada očitkom navkljub premalo ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Je primitivizem družbeno sprejemljiva politična opredelitev?
19
18.10.2020 11:00
Naš predsednik vlade javnost redko sploh ogovori. Popolno nasprotje komunikacije in odnosa do državljanov, kakršnega vodi na ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Kvartet med epidemijo: Predstava, ki je ne bo nihče nikoli videl
2
17.10.2020 20:40
Pred menoj je knjiga, namenjena predstavi, ki je ne bo nihče nikoli videl. Knjiga je posebne vrste umetniško delo, ki ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Kakšno cepivo potrebuje Slovenija, da bo imuna pred bolnimi politiki?
18
14.10.2020 21:30
Neverjetno, ampak Karl V. Erjavec je ponovno postal predsednik upokojenske stranke še pred formalnim kongresom stranke, ki bo ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Vse skupaj: O preteklosti in prihodnosti, medijih in protivladni histeriji
8
13.10.2020 21:00
Po tridesetih letih in ne glede na volilni sistem bo potrebno rehabilitirati konservativni in konstruktivni del slovenskega ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Pasti rebalansa 2020: Koliko denarja za novi koronavirus bo požrla t.i. globoka država?
3
11.10.2020 22:40
Oblast se ni odločila le za ohranjanje stabilnosti velikih sistemov in kapitala, temveč je delovala na planu ohranitve ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Jože P. Damijan ne more biti KUL, če ženske zmerja s kurbami in vladi očita, da je fašistoidna?
16
11.10.2020 21:00
Slovenija je končno dobila načelno koalicijo, ki lahko prepreči zdrs v iliberalno demokracijo. Koalicija ustavnega loka (KUL) bo ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Elektrike ni. Vse je samo - magnetizem.
4
10.10.2020 21:00
V petindvajsetih letih odkar je zaključil svoje izobraževanje naSchool of Audio EngineeringvAmsterdamu, se je izoblikoval v ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Uredniški komentar: Drugi val je udaril med nas, čaka nas dolga in težka zima!?
17
09.10.2020 00:00
Navdušeno navijanje za Rogliča in Pogačarja v drugi polovici septembra je krivuljo okužb z novim koronavirusom že pred desetimi ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Kratek esej o plačah: Je nagrajevanje v Sloveniji pošteno in pravično?
3
07.10.2020 21:59
Ena najbolj pogostih debat bo vedno o poštenem in pravičnem nagrajevanju in obdavčevanju dohodkov. Pri tem si seveda poštenost ... Več.
Piše: Bine Kordež
Dnevnik iz karantene: Prvo neposredno bitko s koronavirusom smo dobili, a vojna bo še prekleto dolga.
4
06.10.2020 21:44
Dan po koncu karantene je oblačen, a za nas sije sonce. Stran od množic se sprehodimo po mestu in uživamo na svobodi. Čakamo na ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Bi Trumpova zmaga na novembrskih volitvah res prinesla konec sveta, kot ga poznamo?
7
04.10.2020 23:00
Komentar smo prejeli nekaj ur pred uradnim sporočilom iz Bele hiše, da je bil predsednik Donald Trump pozitiven na testu za ... Več.
Piše: Božo Cerar
Pismeni, polpismeni in nepismeni: Če ne bomo brali, nas bo pač pobralo
8
04.10.2020 11:00
Po bralni pismenosti odraslih se Slovenci spotikamo na dnu lestvice razvitih držav, ki so članice združenja OECD. Najbolj ... Več.
Piše: Simona Rebolj
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Koliko solz, besed obupa, razpadlih družin, pomirjeval in razmišljanj o samomoru je povzročila Finančna uprava?
Ivan Simič
Ogledov: 4.639
02/
Uredniški komentar: Ko vrag odnese šalo, narod dobi policijsko uro in nove omejitve
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.449
03/
Zakaj je med ljudmi vse več jeze ... in kaj narediti, da bi je bilo manj
Kristijan Musek Lešnik
Ogledov: 2.233
04/
Za drugi val koronavirusa smo odgovorni vsi: Državljani, vlada, opozicija, mediji in kolesarji!
Andrej Capobianco
Ogledov: 2.119
05/
Je primitivizem družbeno sprejemljiva politična opredelitev?
Simona Rebolj
Ogledov: 2.314
06/
Afera mazači: Odprto pismo nekemu poslancu
Domen Gorenšek
Ogledov: 2.147
07/
Kakšno cepivo potrebuje Slovenija, da bo imuna pred bolnimi politiki?
Dejan Steinbuch
Ogledov: 4.098
08/
Znani televizijski voditelj na CNN po le treh mesecih izgubil imunost na Covid-19!
Uredništvo
Ogledov: 1.938
09/
Vse je narobe, vse je slabo ... (O programu Zavezništva za demokratično in pravično Slovenijo)
Bine Kordež
Ogledov: 1.248
10/
Življenje je kredit in debet, za vsakim dejanjem pa nepredvidena posledica ...
Keith Miles
Ogledov: 881