Komentar

David Kakabadze ali avantgarda sredi zadušljivega provincializma

Ruralni komunisti so nenehoma množično plesali folklorne plese ter umetnike prepričevali in jim svetovali, da bi bilo dobro, če bi barve narodnih noš plesale tudi v komunističnih operah. Tako nas je etno-folklorna kultura sistematično degradirala in počasi ubijala. Samo spomnite se tiste folklorne groze, ki smo jo morali kot mladostniki prenašati na komunističnih odrih.

11.12.2016 07:05
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   avantgardizem   David Nestrovič Kakabadze   Gruzija   Sovjetska zveza   Sergej Josifovič Paradžanov

Težko je umetniku na svetu, še težje avantgardnemu umetniku, najtežje pa avantgardnemu umetniku v provinci.

To je komentar o gruzijski avantgardni in neoavantgardni umetnosti XX. stoletja. To je komentar o konfliktu med etnografsko-narodnim in nadnacionalnim brez upa na zmago. Pisati sem ga začel v Moskvi, zaključujem ga v Ljubljani. Ko smo se začeli spuščati na pristajalno stezo letališča Šeremjetovo, sem se šele ovedel, da se nisem popolnoma nič pripravil na to, da bom naslednji teden preživel v moskovskih nagovorih. Ne pomnim, da bi se mi to kdaj pripetilo. Moskva namreč zahteva od človeka, da se nanjo temeljito pripravi in opremi, ker je vse preveč robata, v zimskem času pa še prav posebej. Zato si največkrat vnaprej pripravim natančen program ogleda najnovejših razstav ali pa si izberem eno ali več predstav iz repertoarja moskovskega gledališkega panoptikuma. Mojo trenutno stihijskost in nepripravljenost opravičuje to, da sem odletel na pot sredi najintenzivnejših priprav za premiero gledališkega informansa. 

 

Na razstavo gruzijske avantgardne umetnosti, katere otvoritev je bila prejšnji teden v Puškinovem muzeju, me je opozorila naša družinska prijateljica Irina Sokolova. Naj takoj povem, da si razstave, navkljub ogromni želji, zaradi kompleksnosti in napetosti pri delu ter utrujenosti, nisem šel ogledati. Ko mi je Irina Sokolova napovedala možnost, da si jo skupaj ogledava, mi je v naslednjem hipu v zavesti zasvetilo skoraj pozabljeno ime David Kakabadze. Razveselil sem se, da bom končno videl njegove umetnine. Nikoli nisem stal pred njegovimi originalnimi deli, kaj šele, da bi si jih ogledal v kontekstu z drugimi gruzijskimi avantgardnimi umetniki iz začetka XX. stoletja. O gruzijskih avantgardističnih umetnikih namreč ne vem skoraj nič.

 

O liku in delu Davida Nestroviča Kakabadze pa kljub temu poznam kar nekaj enciklopedičnih dejstev. Večina od vas, ki berete ta tekst, ga poznate, ne da bi se tega sploh zavedali. Njegovo ime so mi imenovali v kontekstu izuma stereografičnega kina. Drugače povedano, David Nestrovič Kakabadze je bil tisti, ki je izumil očala zagledanje 3D filmov. Hipni preskok v pripovedi: Ta stvarni podatek, ki ga do današnjega dne še nisem izgubil na svojih poteh, sem dobil v najboljšem muzeju vseh muzejev na svetu, v Museum of Jurassic Tehnology v Los Angelesu, katerega misija je, da za nas opravlja najbolj nenavaden izbor posebnih znanj. Muzejsko informacijo o Kakabazevu sem dobil v "muzeju metafizike", ki ga je ustanovil moj znanec David Wilson. Če vas bo kdaj pot zanesla v Kalifornijo, si oglejte ta čudež sredi arhitekture bencinskih postaj, nedaleč od Venice beach na bulevarju Venice! Konec hitre pripovedi.

 

David Nesterovič Kakabadze

 

 

In že smo nazaj v komentarju o umetnikih in umetnicah visoke kulture, ki jih skoraj ne poznamo. Kaj sploh vemo o moldavski, armenski avantgardni umetnosti? Kaj sploh vem o Kakabazeju? Predvsem to, da je skupaj s Pavlom Nikolajevičem Filonovim objavil leta 1914 v Sankt Peterburgu Manifest analitske umetnosti. Predvsem to, da njegova umetnost potrjuje hipotezo umetnostnega zgodvinarja Vitalija Pacukova, da je avantgardna umetnost izoblikovala svoj barvni spekter tudi izruralne pitoresknosti sovjetskega juga, predvsem Gruzije in Armenije, na podoben način kot je zahodna avantgardna umetnost svoj barvni spekter oblikovala iz afriške ambientalnosti ali iz pacifiške barvne mnogoterosti. Predvsem to, da je oblikoval svoj svet na dveh popolnoma različnih, a vzporednih temeljih, konstruiral ga je iz narodno obarvanih obredji ter jih potihoma preusmeril v gromovniška načela vizualnih avantgardnih gest. Že v naslednjem hipu pa je z lahkoto zdrsel v popolnoma presentljivo območje intelektualne razčlenitve stilne formacije modernizma. Predvsem to, da je težko umetniku na svetu, še težje avantgardnemu umetniku, najtežje pa avantgardnemu umetniku v provinci.

 

Zelo kratko predavanje, ki izhaja iz predavanja dr. Petra Krečiča: Modernizem je vse tisto, kar je nasprotno klasičnemu, modernizem je vse antitradicionalno. Modernizem je vse in najprej - anti! Konec predavanja.

 

Narodna pitoresknost je pomembna za razumevanje tistega, kar se bo preoblikovalo iz historične avantgarde v neoavantgardno umetnost šestdesetih let prejšnjega stoletja. Na tem mestu nastopi tema in vsebina današnjega komentarja, ki jo lahko natančno opazujemo v filmih Sence pozabljenih prednikov, Granatno jabolko in Trdnajva Surinam filmskega režiserja Sergeja Josifoviča Paradžanova.

 

Etnografija se je sama vrivala v avantgardne umetniške postopke, tako na začetku kot v drugi polovici XX. stoletja. Nenehno smo živeli v velikem razkoraku med željo po modernizaciji, internacionalizaciji in obnovo nacionalne identitete, ki se je na koncu razgradila v šaljivo strašljivo stvarnost, ki jo sedaj živimo. V prvem delu stoletja predvsem zaradi nasilnega dikatata ideologije proletariata, v drugem delu stoletja pa se je vsa energija preusmerila iz svetovljanske v nacionalno držo, usmerila se je v obnovo ruralnega.

 

Ne pozabimo, ruralni komunisti so nenehoma množično plesali folklorne plese ter umetnike prepričevali in jim svetovali, da bi bilo dobro, če bi barve narodnih noš plesale tudi v komunističnih operah. Tako nas je etno-folklorna kultura sistematično degradirala in počasi ubijala. Samo spomnite se tiste folklorne groze, ki smo jo morali kot mladostniki prenašati na komunističnih odrih.

 

Pa ne moreš verjet!

 

Ne pozabimo, avantgardiste so v Sovjetski zvezi pobili kot potepuške pse ali pa jih potisnili na rob eksistence! V Gruziji je obstajal narodni aktivizem, ki je bil usmerjen, z veliko energije, v smer modernizacije. Tudi to se lahko kdaj zgodi. Redko, a se zgodi, če le najde umetnost zgodovinsko podporo v svoji preteklosti.

 

Avantgardist David Nestrovič Kakabadze je bil zgodovinska podpora neoavantgardistu, filmskemu umetniku Sergeju Josipoviču Paradžanovu, gruzijskemu umetniku armenskega porekla. Paradžanov, ki se je v svoji drži zavzemal za "moško lepoto", je bil obtožen hermetičnosti, nacionalizma in homoseksualnosti. Zaradi vsega tega je bil najprej obsojen na ustvarjalno izolacijo, kasneje pa je bil zaradi svoje homoseksulanosti obsojen na zaporno kazen. Za njegovo izpustitev iz sovjetskega zapora se je zavzel pravobranilec kulturnih delavcev sveta, pisatelj Louis Aragon. Po treh letih je bil izpuščen z dekretom sekretarja komunistične partije Leonida Iliča Brežnjeva. Po izpustitvi je nadaljeval s svojim umetniškim delovanjem. Njegov umetniški čut je vztrajal v modernističnem obravnavanju etnografskega izročila: "Lepota potrebuje pozornost!" Toda lepoto je obravnaval modernistično.

 

To je komentar o konfliktu med narodnim in nadnacionalnim brez upa na zmago. Umetnost si vedno zastavlja vprašanja, ki zahtevajo morfološke odgovore. Bodisi, da umetnost izhaja iz točke "nič", ali pa izhaja iz razvoja zgodovinskih podpor, ki jih artikulirala preteklost. Toda po koncu XX. stoletja, neodvisno od tega, kako umetniki obravnavajo svet ideoloških ali religioznih konstruktov, morajo prestopiti čez univerzalne probleme preloma. Brez oklevanja morajo pokazati svojo konceptualizacijo "absolutnega sveta" ali manifestacijo "relativnega sveta".

 

Tako sem premišljeval pred vami razstavo, ki je nisem videl.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
6
Ko smrtonosni virus prodira vse bližje Sloveniji, se rojeva Janševa "korona koalicija"
13
26.02.2020 03:45
V grozeči senci prihajajočega virusa bo, kot vse kaže, Janezu Janši še tretjič uspelo sestaviti vlado. Včeraj so namreč vse ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Paradoks t.i. leve sredine: O socialni demokraciji in slovenski politični miselnosti)
13
24.02.2020 21:33
Važnih vprašanj v zvezi s socialnodemokratsko tradicijo ne zmanjka. Zgodovinar Janko Prunk je opozoril, da v Sloveniji socialne ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Sonja Savić v malem parku ob železniški postaji, Peter Handke pa v kraljevi palači
8
22.02.2020 23:59
Kako prekleto predvidljivi, nezanimivi in duhamorni sploh še zmoremo postat. Družbi, ki je naklonjena inteligenci in realnemu ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Na(j)prej Slovenija!
30
21.02.2020 21:01
Nova vlada ima lepo priliko, da pokaže politično kulturo, ki se izraža s spoštovanjem dostojanstva vseh koalicijskih partnerjev, ... Več.
Piše: Lojze Peterle
Vmesni prostor je izginil, obstaja samo še ZA ali PROTI Janši
15
18.02.2020 23:30
Kje je temeljni vzrok, da se vedno znova izgublja vmesni prostor, o katerem pišem v večini svojih prispevkov naportalu+? To je ... Več.
Piše: Miha Burger
Politbiro: Janša je nevaren za demokracijo, ustrelite ga ... no ja, ga pa vsaj spet zaprite!
28
17.02.2020 23:59
Preigravanja po padcu vlade dobivajo nevarne pospeške v podobi zunanjih igralcev, ki o politiki sicer ne vedo kaj dosti, so pa ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Od kod patološki strah pred Janšo?
32
17.02.2020 00:57
Antijanšizem ima mnogo globlje korenine kot le v klasičnem političnem boju med levico in desnico. Strinjam se z oceno, da ... Več.
Piše: Milan Gregorič
In potem je izmed logaških solatnih glav svojo betico ponovno pomolila Milojka Kolar Celarc
21
15.02.2020 23:00
Milojka Kolar Celarc je javno povedala, da če gre SMC v koalicijo z Janšo, ona odstopa kot članica stranke. Ker dače se sestavi ... Več.
Piše: Blaž Mrevlje
Usodne prevare: Pripis k Roterjevemu pripisu
9
14.02.2020 22:36
Usodne prevare Zdenka Roterja, ki imajo vsega 160 strani, so sklepni del spominske trilogije, ki se je začela z zajetnejšo (čez ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Uredniški komentar: Kučanovo zavezništvo v podporo Svetemu pismu
30
12.02.2020 00:30
Do konca prihodnjega tedna naj bi bilo jasno, če je možna nova, desnosredinska koalicija. V nasprotnem bodo 19. ali 26. aprila ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Kulturni dan za nekulturno ljudstvo
13
08.02.2020 22:00
Slovenci praznujemo kulturni dan predvsem zato, ker nismo kulturen narod, kaj šele umetnosti naklonjen narod. Zakaj bi torej za ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Težko boste na kakšnem pašniku našli toliko svetih krav kot v sferi slovenske kulture
18
08.02.2020 01:00
Po mojem bi bila največja usluga slovenski umetnosti, če bi (zdaj prihaja na dan moja teroristična plat) pod Cankarjev dom, ko ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Prekletstvo Antigone: Ali je možno, da ljubljanski župan Zoran Janković ne razlikuje med spomenikom in grobom?
26
06.02.2020 22:36
Vsekakor smo lahko ljubljanskemu županu Zoranu Jankoviću za tako samozavestno propagiranje prvo- in drugorazrednosti več kot ... Več.
Piše: Jože Dežman
Janšev "biti ali ne biti": Predčasne volitve ali nova koalicija, to je zdaj vprašanje!
29
05.02.2020 23:30
Predčasne volitve ali nova vladna koalicija, to je zdaj vprašanje. Bomo dovolili, da se na oblast vrne Janez Janša, nas ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Samo pri poslancih, ki niso glasovalni stroj političnih strank, gre iskati kvorum, ki lahko ustvari novo parlamentarno večino
5
02.02.2020 12:00
Tisti junak, in resnično bo junak, ki si bo upal iz obstoječe zasedbe parlamenta sestaviti vlado, naj vse poslance in poslanke, ... Več.
Piše: Angel Polajnko
"Kdo bi še molčal, ko ga en zamah lahko reši? Še kar prenašati naključje, ali se upreti, vzeti orožje in končati vse?"
9
01.02.2020 22:30
Hamlet anarhist: Do kod se mora to trpeti? Oblast, ki žali že s svojim obstojem. Prezir vseh njih, ki imajo jo v rokah. Ošabnost ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Luksemburška blamaža: Slovenska vlada in njeni pravniki v ogledalu Evropskega sodišča
16
01.02.2020 00:36
V bistvu je evropsko sodišče slovensko tožbo proti Hrvaški označilo kot neprimerno in nekompetentno, s čimer je potegnilo za ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Zakaj se mi zdijo uniseks stranišča super, odstranjevanje pisoarjev pa kretenizem
16
30.01.2020 22:30
Kdor je odstranil pisoarje na uniseks straniščih na Fakulteti za družbene vede, je dosegel predvsem to, da se bodo kumulativne ... Več.
Piše: Kristijan Musek Lešnik
Morda Šarčev odstop ni nobena zarota, ampak le trenutek, ko je imel premier vsega dovolj
19
28.01.2020 01:00
Ponedeljkov odstop predsednika vlade, ki ga je sicer za nekaj ur prehitel finančni minister, je presenetil zgolj popolne ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Ali so Trumpova pričakovanja o večji vlogi zveze Nato na Bližnjem vzhodu realna? Niso.
6
26.01.2020 22:59
Ameriški predsednik Donald Trump je v zadnjem času večkrat izrazil pričakovanja po večji vlogi Nata na Bližnjem vzhodu. V mislih ... Več.
Piše: Božo Cerar
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Pozor: V Slovenijo prihaja epidemija koronavirusa COVID-19!
Blaž Mrevlje
Ogledov: 7,982
02/
Politbiro: Janša je nevaren za demokracijo, ustrelite ga ... no ja, ga pa vsaj spet zaprite!
Dejan Steinbuch
Ogledov: 5,765
03/
Sredi političnih intrig, obveščevalne vojne in medijskih spinov postaja oblikovanje Janševe vlade "misija nemogoče"
Uredništvo
Ogledov: 3,579
04/
Ko smrtonosni virus prodira vse bližje Sloveniji, se rojeva Janševa "korona koalicija"
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2,697
05/
Mednarodno razvojno sodelovanje: Čistilne naprave, sortirnice odpadkov, vodovodi, sončne elektrarne so idealen biznis za prijatelje!
Uredništvo
Ogledov: 2,083
06/
Vmesni prostor je izginil, obstaja samo še ZA ali PROTI Janši
Miha Burger
Ogledov: 2,231
07/
Na(j)prej Slovenija!
Lojze Peterle
Ogledov: 2,803
08/
"Akviziterji" obiskujejo Petrolove delničarje in od njih odkupujejo delnice s kar 45 % provizijo
Uredništvo
Ogledov: 1,808
09/
Paradoks t.i. leve sredine: O socialni demokraciji in slovenski politični miselnosti)
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1,478
10/
Od kod patološki strah pred Janšo?
Milan Gregorič
Ogledov: 6,143