Komentar

Dokler ples ne postane umetnost, je le paritveni obred

Ples posameznika je zapeljevanje drugih, je narcizem in virtuoznost. Ples parov je ritmično ponavljanje dogovorjenih gibov, počivanje, zadrževanje in stopnjevanje. Ponavljanje gibalne mase, dokončno intenziviranje ter katarzično divjanje po dogovorjenem gibalnem zaporedju. Po katarzičnem divjanju nastopi umirjanje.

01.01.2017 06:00
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   ples   Radial   Pina Bausch   Johan Huizinga   koreografija   glasba

Foto: www.mymovies.it

Svet nenehoma niha med svobodo in varnostjo. Koliko svobode smo se pripravljeni odreči v imenu varnosti?

Če novo besedišče, nov besedni niz ne proizvede novega prostora, potem ni vredno, da sploh obstaja! Šele v novem prostoru je smiselno plesati nov ples! Ples lahko najde svojo analogijo tudi v času. Zato zaplešimo vsi skupaj v novo leto! Zaplešimo z vsem svojim bitjem in skeletom v nov čas. Plešimo z vsem svojim spolom in značajem. Naši plesni gibi so vrojeni z vso nežnostjo v naturo. Naši mladiči potrebujejo dolgotrajno nego in skrb, da se postavijo na lastne noge. Toda takoj, ko se postavijo, se že vrtijo okrog svoje osi. Z vrtenjem vstopajo v območje omotičnosti, z vso radovednostjo in radostjo izgubljajo ravnotežje. To njihovo samoopazovanje in samozavedanje jih neskončno veseli, s tem pa tudi nas. Osnovne elemente gibalnega materiala, ki jih pripeljejo do omotičnosti, že lahko razumemo kot ples.

 

Ples je starejši fenomen od kulture. Ozaveščeno gibalno obredje razumemo kot dokončen vstop kulture v naša življenja. Kultura ždi sredi naših življenj v želji, da se maksimalizira, da koreografira svojo kolektivno učinkovitost tako na simbolni kot materialni ravni. Človek s svojo raso prispeva pomemben delež k plesu biopolitike. Ta je danes vključno z religiozno obrednostjo osrednji motiv omotičnosti človeštva. Ples je tema današnjega komentarja. Umetniški sodobni ples! V finalu danšnjega komentarja sem za Vas organiziral plesni "youtube" festival sodobenga plesa "XX.-XXI.". Izbral sem koreografije koreografinj, ki sem jih srečal na takšen ali drugačen način v svojem poklicnem življenju, izbral sem koreografinje, ki jih občudujem. Na globalnem telesu planeta je vse preveč slučajnega in nepredvidljivega, nesistematičnega, vse preveč zakritega in nerazvidnega. Vse preveč je rasističnega in dominantno lažnivega. Vse preveč je bojnih plesov, umazanih gibov in gibanj. Gledamo celo ples za dež in vodo v ustavah.

 

Ples je najprej spolno generiranje. Tam, kjer je na planetu noč, ljudje spijo ali pa se generirajo. Tam, kjer je na planetu dan, ljudje proizvajajo, tako proletarci kot kognitivci. Življenje je navkljub vsemu ekvilibrij med razvnetostjo, prostovoljno zmedenostjo in organskim redom telesnosti, funkcionalne smiselnosti kolektivnega skeleta. Vse to je svetovni red. Svet nenehoma niha med svobodo in varnostjo. Koliko svobode smo se pripravljeni odreči v imenu varnosti? Ples je osrednji motiv moje umetnosti, biomehatronika je moja obsesija. Posamezniki, pari, skupine ali množice plešejo, vsi mi izvajamo gibalno biomehatronsko vzorčenje.

 

Ples posameznika je zapeljevanje drugih, je narcizem in virtuoznost. Ples parov je ritmično ponavljanje dogovorjenih gibov, počivanje, zadrževanje in stopnjevanje. Ponavljanje gibalne mase, dokončno intenziviranje ter katarzično divjanje po dogovorjenem gibalnem zaporedju. Po katarzičnem divjanju nastopi umirjanje. Na takšen način je ples vključen v prirodo. Toda ples je tudi agresija in zavračanje, zato imamo bojne plese. Vse to je ples prirode. Na tem mestu nastopi svet umetniškega plesa.

 

Johan Huizinga: Kaj, če se le vzpenjamo od nižjih religioznih oblik k višjim? Od divjega ropota svetih obredov pri afriških, avstralskih ali ameriških primitvnih ljudstev se pogled obrača k vedskemu kultu žrtvovanj, k mističnim homologijam egipčanske religije, k orfičnim ali elevezinskim misterijem. V praksi pa je njihova oblika vse do bizarnih podrobnosti še vedno v najožjem sorodu s tako imenovanimi primitivnimi oblikami.

 

Gledati ples: Ples je nenehno gibanje med dvema smrtima. Sodbni plesni imaginarij XX. in XXI. stoletja izumlja nove geste! Dokler ples ne postane umetnost, je le paritveni obred. Ljudje se poparijo, organizirajo se v dvojice, prek plesa se generirajo v družine. Konstrukcija proti kompoziciji je konstitutivni element sodobnega plesa. Hipnotična neskončnost je nov koreografski modus, nova abstrakcija mimo narativnega baleta, usmerjena v modernistični balet, v koreo-dramo, v svetu kontaktnega ali konceptualnega plesa. Zato pojdimo pogledat geste iz običajnega življenja, geste iz militantnega življenja in geste iz spolnega zapeljevanja ter zavračanja v organizirane koreografije.

           

Na tem mestu nastopi plesni youtube festival "XX.-XXI.":

 

1.) Lucinda Childs - Carnation, 1964, 3,45min (vir)

 

 

 

 

2.) Pina Bausch - Cafe Muller, 1978, 3,05min (vir)

 

 

 

3.) Anne Teresa De Keersmaeker - Rosas danst Rosas, 1983, 8,23min (vir)

 

 

 

 

4.) Sasha Waltz - Korper, 2000, 1,45min (vir)

 

 

 

5.) Meg Stewart - Built to last, 2013, 4,13min (vir)

 

 

           

 

Vse skupaj je bilo najprej telesno in takoj zatem imaginarno. Vprašanje je samo, kako koreografirati ritme, ker harmonije se same vpletajo v odnose. Na tem mestu poizkusim oblikovati razvojno definicijo: Ples je metodološko oddaljevanje telesa od tal! Vse to sem videl v Artaudovi gesti blaznosti in Bauschevi gibalni čustvenosti, ki je v nenehni pripravljenosti, da prestopi iz bivanja v ples. Ravno telo Pine Bausch je kot partitura, njeno telo je kot programirana biologija. Njene plesne konstrukcije določajo dramaturgijo sodobnega plesa. Te nastopajo proti plesnim kompozicijam klasičnih teles, čeprav se je izoblikovala ravno v njih zato, da se jim je lahko uprla. Tudi zaradi upora gibe izumljamo, jih predlagamo, sprejemamo in množimo. Tudi zaradi upora gibe premišljujemo, ker brez teorije ni razvoja in slovarja. Teorija plesa sproža najglobje plesne pobude.

 

In končno: Pozor! Glasba je ideologija plesa. Bodite pozorni na kakšno glasbo plešete. Priporočam tišino. V sodobnem plesu je v vsakem trenutku možnost vstopa tišine v strukturo plesa točka kritične distance. Pravzaprav je tišina poslušanje telesa med plesom. Je pa res, da glasba lahko generira gibe, ki jih še nismo videli. Res je; glasba regulira svobodo. Res je, da ritem frazira gibalno telesnost. V svoji sredici pa je notranja glasba koreografija plesa. Bodimo dobesedni: ples koreografira glasbi telo.

 

Ples je osvoboditev sama, je proces osvobajanja od vsega prisilnega, preboj skozi vsaj štiri dimenzije. Šele ko si v pogojih, kjer ni težnosti, je vredno zaplesati. Ponovimo: Ples je stroj za proizvodnjo vrtoglavice, kjer izgine spodaj, levo, desno, zgoraj. Ples je kombinatorika voljnih konstrukcij in različnih vzorcev. Plesalci nenehoma citirajo svoje abstrakcije. Plešejo gibalni spomin. Menim, da je to razvidno tudi iz plesnega festivala sodobnega plesa "XX.-XXI.", ki sem ga organiziral za potrebe praznovanja Novega leta. Ples je živa sled telesnosti, je vedno nov univerzum, kjer meso dodelimo človekovem skeletu ne pa črvom.

 

V novem letu bom plesal na glasbo skupine Radial!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
1
Cerarjeve "smešne koalicije" niti Frank Underwood ne more več rešiti pred porazom
4
28.03.2017 23:40
Tik pred današnjim razširjenim vrhom koalicije je precej nepričakovano odstopil Gorazd Skubin, direktor Holdinga slovenskih ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Če ima Evropa dve hitrosti, potem jih ima Slovenija vsaj pet
4
26.03.2017 12:00
Potniški vlaki v Franciji, Italiji, Španiji, Nemčiji in še kje po Evropi vozijo s hitrostjo 200, 250 ali celo skoraj 400 ... Več.
Piše: Oskar Salobir
Ste že kdaj videli vojaško astronavtsko obleko? Če ste jo, kakšne barve je?
6
25.03.2017 23:59
Današnji tekst je konstrukcija, predvsem pa ni kompozicija. Te dni je bilo vse preveč dogodkov, ki so se vrtinčili okrog moje ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Pravljica za vikend: Ali je IKEA socialistično podjetje?
15
24.03.2017 19:29
Verjetno je veliko bralcev zastriglo z ušesi že samo ob naslovu, a preden odgovorimo na vprašanje, najprej nekaj podatkov o ... Več.
Piše: Bine Kordež
Hommage Michaelu Novaku, harvardskemu teologu kapitalizma
0
23.03.2017 23:17
Sredi februarja je v Washingtonu umrl Američan Michael Novak, eden največjih katoliških intelektualcev našega časa. Michaela ... Več.
Piše: Keith Miles
London po Londonu
7
22.03.2017 23:59
Natanko leto dni po terorističnih napadih v Bruslju se je zgodil nov incident v Londonu, ki bi utegnil prav tako imeti podobno ... Več.
Piše: Iztok Mirošič
Vsi mi smo Američani
4
19.03.2017 11:59
Če napišem, da smo vsi američani, potem hočem reči, da je vse kar vsak dan delamo, mislimo ali oblačimo, na takšen ali drugačen ... Več.
Piše: Oskar Salobir
Kapitalska patologija stolpnic: čim manj stroškov za čim več vsebin
3
19.03.2017 07:25
Vstopimo v sredico komentarjakarbrez uvoda, v svet stolpnic, v svet urbanih inovacij. To je tekst o njihovi lepoti in ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Obletnice: Jože Pučnik in Nova revija
1
18.03.2017 15:13
Jože Pučnik je bil hkrati svobodoljuben in konservativen politik. V Novi reviji,pozneje pa v državni politiki si je prizadeval ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Milojka, prihaja Gorski zdravnik, čas je za zdravstveno reformo!
2
16.03.2017 00:57
Morda niste vedeli, toda danes popoldne pride v Ljubljano znameniti Gorski zdravnik, der Bergdoktor. V Mercator v Šiško, kjer bo ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Nekaj preprostih dejstev o "državni pomoči" Cimosu
23
14.03.2017 22:59
Državna pomoč in Cimos je verjetno ena izmed najbolj pogostih besednih zvez zadnjihtednov. Ne mine dan, da ne bi vsaj nekajkrat ... Več.
Piše: Bine Kordež
Makedonski sod smodnika: vroča politična kuhinja, v katero se mešata Albanija in Kosovo
6
12.03.2017 22:00
Ker iz Makedonije prihajajo vedno bolj zaskrbljujoče informacije o politični krizi, ki je nedavne parlamentarne volitve nikakor ... Več.
Piše: Ivanka Dodovska
Če želiš igrati nogomet, začneš iskati nogometaše. Če želiš plesati, iščeš plesalke. Če želiš vojno, začneš iskati vojake.
11
12.03.2017 12:00
Naborništvo prikazujejo kot nekaj, s čimer bi fante rešili odvisnosti od računalnikov, jih prisilili, da bi se več gibali, bolj ... Več.
Piše: Oskar Salobir
Katedrala socializma: neverjetna zgodba Ivane Tomljenović
0
11.03.2017 23:23
Še preden bom vstopil v današnji komentar, objavljam v uvodu neplačan oglas:Obiščite Zagreb, to elegantno evropsko prestolnico, ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Nova Evropa po Versaillesu: tesno povezana sedmerica, okoli katere bo krožila revna periferija?
10
10.03.2017 23:59
Naš diplomatski komentator je pod drobnogled vzel sporočilo nedavnega srečanja štirih evropskih voditeljev v kraju, kjer so ... Več.
Piše: Iztok Mirošič
Moške kvote: Biti moški v današnji slovenski družbi je greh!
6
05.03.2017 11:55
Je naša družba moška? Ne, ženska je. V provokativnem romanu Podreditev Michela Houellebecqa - slovenski prevod je z nekaj zamude ... Več.
Piše: Oskar Salobir
Prvih 100 let Bauhausa: Itten-Gropiusov paradoks
15
04.03.2017 23:59
Naportalu+z današnjim dnem začenjam s slavji ob stoletnici ustanovitve umetniške šoleBauhausiz leta 1919. Kmalu bo minilo sto ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Negotovi slovensko-evropski objem v grozeči senci nove železne zavese
9
03.03.2017 21:30
JunckerjevaBela knjigani prebudila posebne pozornosti pri slovenskih voditeljih. Morda ne verjamejo, da prihaja čas odločitev in ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Pismo Miru Cerarju bržkone ne bo ničesar spremenilo, toda določene stvari je pač treba napisati
17
01.03.2017 00:00
Spoštovani predsednik vlade, nikoli si nisem mislil, da bova kdaj tako komunicirala. Toda ker te drugače ne morem več doseči, se ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Also sprach Ivan Lotrič, Tako je govoril Ivan Lotrič
1
26.02.2017 06:00
Današnji komentar je v celoti posvečenIvanu Lotriču, človeku, ki svojega glasu ni nikoli oddaljil od svojega govora, od smisla ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Sramota! Kako profesorsko vlado Mira Cerarja pred ustavnim sodiščem zlahka postavimo na laž!
Uredništvo
Ogledov: 1.676
02/
Cerarjeve "smešne koalicije" niti Frank Underwood ne more več rešiti pred porazom
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.456
03/
Zunanje ministrstvo odgovarja: ker so informacije, o katerih sprašuje portal+, tajne, nam na vprašanja ne morejo odgovoriti!
Igor Mekina
Ogledov: 1.547
04/
Z lansko izgubo Kliničnega centra bi lahko pokrili 25.000 plač medicinskih sester!
Uredništvo
Ogledov: 1.507
05/
Pravljica za vikend: Ali je IKEA socialistično podjetje?
Bine Kordež
Ogledov: 1.260
06/
Slovenska vojska na četrto generacijo vojne ni pripravljena, vladajoča koalicija pa nima pojma, kaj to sploh je!
Ivan H. Kukec
Ogledov: 1.536
07/
London po Londonu
Iztok Mirošič
Ogledov: 1.460
08/
Reševanje Cimosa ni le nacionalna katastrofa. Je bistveno več od tega. Je simptom strateške bebavosti in operativne nesposobnosti slovenske države.
Marko Golob
Ogledov: 2.299
09/
Hommage Michaelu Novaku, harvardskemu teologu kapitalizma
Keith Miles
Ogledov: 943
10/
Za rešetkami Erdoganovega avtoritarnega režima ječi že okoli 200 turških novinarjev in urednikov
Ariana Ferfila
Ogledov: 1.089