Komentar

Dokler ples ne postane umetnost, je le paritveni obred

Ples posameznika je zapeljevanje drugih, je narcizem in virtuoznost. Ples parov je ritmično ponavljanje dogovorjenih gibov, počivanje, zadrževanje in stopnjevanje. Ponavljanje gibalne mase, dokončno intenziviranje ter katarzično divjanje po dogovorjenem gibalnem zaporedju. Po katarzičnem divjanju nastopi umirjanje.

01.01.2017 06:00
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   ples   Radial   Pina Bausch   Johan Huizinga   koreografija   glasba

Foto: www.mymovies.it

Svet nenehoma niha med svobodo in varnostjo. Koliko svobode smo se pripravljeni odreči v imenu varnosti?

Če novo besedišče, nov besedni niz ne proizvede novega prostora, potem ni vredno, da sploh obstaja! Šele v novem prostoru je smiselno plesati nov ples! Ples lahko najde svojo analogijo tudi v času. Zato zaplešimo vsi skupaj v novo leto! Zaplešimo z vsem svojim bitjem in skeletom v nov čas. Plešimo z vsem svojim spolom in značajem. Naši plesni gibi so vrojeni z vso nežnostjo v naturo. Naši mladiči potrebujejo dolgotrajno nego in skrb, da se postavijo na lastne noge. Toda takoj, ko se postavijo, se že vrtijo okrog svoje osi. Z vrtenjem vstopajo v območje omotičnosti, z vso radovednostjo in radostjo izgubljajo ravnotežje. To njihovo samoopazovanje in samozavedanje jih neskončno veseli, s tem pa tudi nas. Osnovne elemente gibalnega materiala, ki jih pripeljejo do omotičnosti, že lahko razumemo kot ples.

 

Ples je starejši fenomen od kulture. Ozaveščeno gibalno obredje razumemo kot dokončen vstop kulture v naša življenja. Kultura ždi sredi naših življenj v želji, da se maksimalizira, da koreografira svojo kolektivno učinkovitost tako na simbolni kot materialni ravni. Človek s svojo raso prispeva pomemben delež k plesu biopolitike. Ta je danes vključno z religiozno obrednostjo osrednji motiv omotičnosti človeštva. Ples je tema današnjega komentarja. Umetniški sodobni ples! V finalu danšnjega komentarja sem za Vas organiziral plesni "youtube" festival sodobenga plesa "XX.-XXI.". Izbral sem koreografije koreografinj, ki sem jih srečal na takšen ali drugačen način v svojem poklicnem življenju, izbral sem koreografinje, ki jih občudujem. Na globalnem telesu planeta je vse preveč slučajnega in nepredvidljivega, nesistematičnega, vse preveč zakritega in nerazvidnega. Vse preveč je rasističnega in dominantno lažnivega. Vse preveč je bojnih plesov, umazanih gibov in gibanj. Gledamo celo ples za dež in vodo v ustavah.

 

Ples je najprej spolno generiranje. Tam, kjer je na planetu noč, ljudje spijo ali pa se generirajo. Tam, kjer je na planetu dan, ljudje proizvajajo, tako proletarci kot kognitivci. Življenje je navkljub vsemu ekvilibrij med razvnetostjo, prostovoljno zmedenostjo in organskim redom telesnosti, funkcionalne smiselnosti kolektivnega skeleta. Vse to je svetovni red. Svet nenehoma niha med svobodo in varnostjo. Koliko svobode smo se pripravljeni odreči v imenu varnosti? Ples je osrednji motiv moje umetnosti, biomehatronika je moja obsesija. Posamezniki, pari, skupine ali množice plešejo, vsi mi izvajamo gibalno biomehatronsko vzorčenje.

 

Ples posameznika je zapeljevanje drugih, je narcizem in virtuoznost. Ples parov je ritmično ponavljanje dogovorjenih gibov, počivanje, zadrževanje in stopnjevanje. Ponavljanje gibalne mase, dokončno intenziviranje ter katarzično divjanje po dogovorjenem gibalnem zaporedju. Po katarzičnem divjanju nastopi umirjanje. Na takšen način je ples vključen v prirodo. Toda ples je tudi agresija in zavračanje, zato imamo bojne plese. Vse to je ples prirode. Na tem mestu nastopi svet umetniškega plesa.

 

Johan Huizinga: Kaj, če se le vzpenjamo od nižjih religioznih oblik k višjim? Od divjega ropota svetih obredov pri afriških, avstralskih ali ameriških primitvnih ljudstev se pogled obrača k vedskemu kultu žrtvovanj, k mističnim homologijam egipčanske religije, k orfičnim ali elevezinskim misterijem. V praksi pa je njihova oblika vse do bizarnih podrobnosti še vedno v najožjem sorodu s tako imenovanimi primitivnimi oblikami.

 

Gledati ples: Ples je nenehno gibanje med dvema smrtima. Sodbni plesni imaginarij XX. in XXI. stoletja izumlja nove geste! Dokler ples ne postane umetnost, je le paritveni obred. Ljudje se poparijo, organizirajo se v dvojice, prek plesa se generirajo v družine. Konstrukcija proti kompoziciji je konstitutivni element sodobnega plesa. Hipnotična neskončnost je nov koreografski modus, nova abstrakcija mimo narativnega baleta, usmerjena v modernistični balet, v koreo-dramo, v svetu kontaktnega ali konceptualnega plesa. Zato pojdimo pogledat geste iz običajnega življenja, geste iz militantnega življenja in geste iz spolnega zapeljevanja ter zavračanja v organizirane koreografije.

           

Na tem mestu nastopi plesni youtube festival "XX.-XXI.":

 

1.) Lucinda Childs - Carnation, 1964, 3,45min (vir)

 

 

 

 

2.) Pina Bausch - Cafe Muller, 1978, 3,05min (vir)

 

 

 

3.) Anne Teresa De Keersmaeker - Rosas danst Rosas, 1983, 8,23min (vir)

 

 

 

 

4.) Sasha Waltz - Korper, 2000, 1,45min (vir)

 

 

 

5.) Meg Stewart - Built to last, 2013, 4,13min (vir)

 

 

           

 

Vse skupaj je bilo najprej telesno in takoj zatem imaginarno. Vprašanje je samo, kako koreografirati ritme, ker harmonije se same vpletajo v odnose. Na tem mestu poizkusim oblikovati razvojno definicijo: Ples je metodološko oddaljevanje telesa od tal! Vse to sem videl v Artaudovi gesti blaznosti in Bauschevi gibalni čustvenosti, ki je v nenehni pripravljenosti, da prestopi iz bivanja v ples. Ravno telo Pine Bausch je kot partitura, njeno telo je kot programirana biologija. Njene plesne konstrukcije določajo dramaturgijo sodobnega plesa. Te nastopajo proti plesnim kompozicijam klasičnih teles, čeprav se je izoblikovala ravno v njih zato, da se jim je lahko uprla. Tudi zaradi upora gibe izumljamo, jih predlagamo, sprejemamo in množimo. Tudi zaradi upora gibe premišljujemo, ker brez teorije ni razvoja in slovarja. Teorija plesa sproža najglobje plesne pobude.

 

In končno: Pozor! Glasba je ideologija plesa. Bodite pozorni na kakšno glasbo plešete. Priporočam tišino. V sodobnem plesu je v vsakem trenutku možnost vstopa tišine v strukturo plesa točka kritične distance. Pravzaprav je tišina poslušanje telesa med plesom. Je pa res, da glasba lahko generira gibe, ki jih še nismo videli. Res je; glasba regulira svobodo. Res je, da ritem frazira gibalno telesnost. V svoji sredici pa je notranja glasba koreografija plesa. Bodimo dobesedni: ples koreografira glasbi telo.

 

Ples je osvoboditev sama, je proces osvobajanja od vsega prisilnega, preboj skozi vsaj štiri dimenzije. Šele ko si v pogojih, kjer ni težnosti, je vredno zaplesati. Ponovimo: Ples je stroj za proizvodnjo vrtoglavice, kjer izgine spodaj, levo, desno, zgoraj. Ples je kombinatorika voljnih konstrukcij in različnih vzorcev. Plesalci nenehoma citirajo svoje abstrakcije. Plešejo gibalni spomin. Menim, da je to razvidno tudi iz plesnega festivala sodobnega plesa "XX.-XXI.", ki sem ga organiziral za potrebe praznovanja Novega leta. Ples je živa sled telesnosti, je vedno nov univerzum, kjer meso dodelimo človekovem skeletu ne pa črvom.

 

V novem letu bom plesal na glasbo skupine Radial!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
1
Also sprach Ivan Lotrič, Tako je govoril Ivan Lotrič
0
26.02.2017 06:00
Današnji komentar je v celoti posvečenIvanu Lotriču, človeku, ki svojega glasu ni nikoli oddaljil od svojega govora, od smisla ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Evropska zavest in totalitarizem
15
25.02.2017 06:00
Tri različne resolucije pozivajo evropske države, naj vlagajo več naporov v preučevanje evropske zgodovine 20. stoletja. Torej v ... Več.
Piše: Keith Miles
Vizija 2050: ali se res samo po poti strankarstva lahko naredi korak k boljši demokraciji?
5
22.02.2017 23:25
Trump lahko besediči na konferenci za novinarje, se heca z mediji, jih ošteva in graja; enako lahko to počneta ali Janša ali ... Več.
Piše: Miha Burger
Zakaj sem javno podprl Gorana Klemenčiča in zakaj bi iz načelnih razlogov to storil še enkrat
32
22.02.2017 02:16
Kaj je za oblastno oligarhijo lepšega od takšne plehke opozicije, ki vedno skoči na prvo žogo, ni pa sposobna zaznati dejanskega ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Kako novi zdravstveni prispevek "popravlja" lani uvedeno davčno razbremenitev
13
21.02.2017 01:45
V lanskem letu so potekale dolgotrajne razprave, kako spremeniti dohodninsko lestvico. Z njo se je želelobolje nagradili ključne ... Več.
Piše: Bine Kordež
Hlastaš za zrakom, ker veš, da si na varnem
0
19.02.2017 14:24
Črni kvadrat, eden od osnovnih formativov suprematizma. Črna barva, ki ga določa, je zgrajena iz osnovnih barv, ki to niso. ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Cerarjev harem je s falconom odletel na rokometno tekmo v Pariz, kot da bi šlo za državniški obisk
8
18.02.2017 01:01
Ali se spomnite ameriške komedije Ali je pilot v letalu? (Airplane!) iz začetka osemdesetih? Če bi jo posneli še enkrat, bi se ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Za skrbno zaigranim kavbojskim imidžem Donada Trumpa se skriva realpolitična preračunljivost
7
12.02.2017 22:00
Ko govorimo o Donaldu Trumpu, je najlažje sprejeti resnico, ki jo dnevno razširjajo t.i. mainstream mediji, opozarja naš ... Več.
Piše: Laris Gaiser
Manifest št. 57: matrica, skozi katero lahko pogledamo v resnico prasico
13
12.02.2017 06:00
Do nedavnega nisem mogel razumeti, zakaj sadistična orgija resničnosti prek zakonodajalcev v vseh obdobjih najraje ponižuje ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Državo so nam tako zavozili, da niti državnega udara ne moremo več izvesti
43
11.02.2017 03:03
Če je kdo naivno mislil, da rokometna zmaga nad Hrvaško odtehta poraz v primeru geografske zaščite terana in koprskega Cimosa, ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Franc Jožef in drugi tir
16
09.02.2017 02:03
Vsekakor je investicija v drugi tir železnice med Divačo in Koprom za Slovenijo strateški projekt. Za takšne pomembne projekte, ... Več.
Piše: Bine Kordež
Slovenija med dvema ognjema: zaničevanje Amerike in slepa vdanost Rusiji
9
07.02.2017 20:00
Razkroj Evropske unije, ki se je začel z razpadom schengenske zunanje meje, se lahko konča tudi z njenim razpadom, opozarja ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Ob stoletju Oktobrske revolucije bom praznoval poraz
1
05.02.2017 01:45
Naj vam povem, da bom sam praznoval Oktobrsko revolucijo, praznoval bom sovjetski umetniški eksperiment. Nikoli pa ne bom ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Evropa se očitno ni ničesar naučila iz katastrofalnih angleških žitnih zakonov
3
03.02.2017 21:02
Protekcionistični t. i. žitni zakoni v Združenem kraljestvu v 19. stoletju so bili katastrofalni za lokalno pridelavo, ne glede ... Več.
Piše: Bill Wirtz
Homagge nekemu advokatu: Nič je sodniška kuta, pravo pa simulirana metafizična popolnost
1
28.01.2017 23:59
K tokratni Draganovi nedeljski kolumni dodajamo uredniško opombo, ki je koristna za boljše razumevanja teksta; ko je bil ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
"Najprej te bodo ignorirali, potem zasmehovali, nato se bodo borili s tabo in na koncu boš zmagal."
18
27.01.2017 20:00
V zadnjem mesecu, predvsem v luči volitev ustavnih sodnikov, se je spet veliko govorilo o negativni selekciji, neuradni ... Več.
Piše: Tomaž Vernik
Ali je Nemčiji sploh kaj do Evrope, ali ji je zgolj do vladanja?
7
25.01.2017 22:28
Nestrinjanje med Združenim kraljestvom in Nemčijo, ki se ima za voditeljico današnje Evropske unije, ima brado, ki je dolga že ... Več.
Piše: Keith Miles
In memoriam Drago Demšar (1942 - 2017)
4
24.01.2017 14:33
Ko sva se prejšnjo sredo po dolgem času srečala na najbolj nepričakovanem kraju - stranišču ljubljanske očesne klinike -, sva se ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Primer Juncker: V Evropski uniji se na oblast povzpnejo ravno najslabši
5
23.01.2017 21:46
Kot Luksemburžan sem v prvih osemnajstih letih mojega življenja poznal le enega predsednika vlade: Jeana-Clauda Junckerja, ... Več.
Piše: Bill Wirtz
Kantorjev cirkus na kvadrat sredi Varševskega pakta
0
21.01.2017 23:59
Za Tadeusza Kantorja, konstruktorja ranega modernizma, je bila država le poslovanje, nenehno poslovanje in nič drugega. Poleg ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Zakaj sem javno podprl Gorana Klemenčiča in zakaj bi iz načelnih razlogov to storil še enkrat
Dejan Steinbuch
Ogledov: 3.915
02/
Kako je Darko Zorman "blestel" pred parlamentarno preiskovalno komisijo
Uredništvo
Ogledov: 3.252
03/
Lidia Glavina na vrhu SDH: Ženska za 12 milijard evrov, o kateri ne vemo skoraj nič!
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.508
04/
Cerarjev harem je s falconom odletel na rokometno tekmo v Pariz, kot da bi šlo za državniški obisk
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.312
05/
Televizija Slovenija tik pred Emo priznava: "Ob prenosu Evrovizije kvot zagotovo ne bo mogoče doseči."
Uredništvo
Ogledov: 1.761
06/
Kako novi zdravstveni prispevek "popravlja" lani uvedeno davčno razbremenitev
Bine Kordež
Ogledov: 1.080
07/
Evropska zavest in totalitarizem
Keith Miles
Ogledov: 1.079
08/
Vizija 2050: ali se res samo po poti strankarstva lahko naredi korak k boljši demokraciji?
Miha Burger
Ogledov: 998
09/
Pred velikim finalom: Zakaj je Ema dokaz, da so glasbene kvote slaba ideja
Uredništvo
Ogledov: 702
10/
Specialna vojna: ponarejeno pismo slovenskega vojaka iz fronte, ki ne obstaja
Uredništvo
Ogledov: 2.792