Komentar

Dokler ples ne postane umetnost, je le paritveni obred

Ples posameznika je zapeljevanje drugih, je narcizem in virtuoznost. Ples parov je ritmično ponavljanje dogovorjenih gibov, počivanje, zadrževanje in stopnjevanje. Ponavljanje gibalne mase, dokončno intenziviranje ter katarzično divjanje po dogovorjenem gibalnem zaporedju. Po katarzičnem divjanju nastopi umirjanje.

01.01.2017 06:00
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   ples   Radial   Pina Bausch   Johan Huizinga   koreografija   glasba

Foto: www.mymovies.it

Svet nenehoma niha med svobodo in varnostjo. Koliko svobode smo se pripravljeni odreči v imenu varnosti?

Če novo besedišče, nov besedni niz ne proizvede novega prostora, potem ni vredno, da sploh obstaja! Šele v novem prostoru je smiselno plesati nov ples! Ples lahko najde svojo analogijo tudi v času. Zato zaplešimo vsi skupaj v novo leto! Zaplešimo z vsem svojim bitjem in skeletom v nov čas. Plešimo z vsem svojim spolom in značajem. Naši plesni gibi so vrojeni z vso nežnostjo v naturo. Naši mladiči potrebujejo dolgotrajno nego in skrb, da se postavijo na lastne noge. Toda takoj, ko se postavijo, se že vrtijo okrog svoje osi. Z vrtenjem vstopajo v območje omotičnosti, z vso radovednostjo in radostjo izgubljajo ravnotežje. To njihovo samoopazovanje in samozavedanje jih neskončno veseli, s tem pa tudi nas. Osnovne elemente gibalnega materiala, ki jih pripeljejo do omotičnosti, že lahko razumemo kot ples.

 

Ples je starejši fenomen od kulture. Ozaveščeno gibalno obredje razumemo kot dokončen vstop kulture v naša življenja. Kultura ždi sredi naših življenj v želji, da se maksimalizira, da koreografira svojo kolektivno učinkovitost tako na simbolni kot materialni ravni. Človek s svojo raso prispeva pomemben delež k plesu biopolitike. Ta je danes vključno z religiozno obrednostjo osrednji motiv omotičnosti človeštva. Ples je tema današnjega komentarja. Umetniški sodobni ples! V finalu danšnjega komentarja sem za Vas organiziral plesni "youtube" festival sodobenga plesa "XX.-XXI.". Izbral sem koreografije koreografinj, ki sem jih srečal na takšen ali drugačen način v svojem poklicnem življenju, izbral sem koreografinje, ki jih občudujem. Na globalnem telesu planeta je vse preveč slučajnega in nepredvidljivega, nesistematičnega, vse preveč zakritega in nerazvidnega. Vse preveč je rasističnega in dominantno lažnivega. Vse preveč je bojnih plesov, umazanih gibov in gibanj. Gledamo celo ples za dež in vodo v ustavah.

 

Ples je najprej spolno generiranje. Tam, kjer je na planetu noč, ljudje spijo ali pa se generirajo. Tam, kjer je na planetu dan, ljudje proizvajajo, tako proletarci kot kognitivci. Življenje je navkljub vsemu ekvilibrij med razvnetostjo, prostovoljno zmedenostjo in organskim redom telesnosti, funkcionalne smiselnosti kolektivnega skeleta. Vse to je svetovni red. Svet nenehoma niha med svobodo in varnostjo. Koliko svobode smo se pripravljeni odreči v imenu varnosti? Ples je osrednji motiv moje umetnosti, biomehatronika je moja obsesija. Posamezniki, pari, skupine ali množice plešejo, vsi mi izvajamo gibalno biomehatronsko vzorčenje.

 

Ples posameznika je zapeljevanje drugih, je narcizem in virtuoznost. Ples parov je ritmično ponavljanje dogovorjenih gibov, počivanje, zadrževanje in stopnjevanje. Ponavljanje gibalne mase, dokončno intenziviranje ter katarzično divjanje po dogovorjenem gibalnem zaporedju. Po katarzičnem divjanju nastopi umirjanje. Na takšen način je ples vključen v prirodo. Toda ples je tudi agresija in zavračanje, zato imamo bojne plese. Vse to je ples prirode. Na tem mestu nastopi svet umetniškega plesa.

 

Johan Huizinga: Kaj, če se le vzpenjamo od nižjih religioznih oblik k višjim? Od divjega ropota svetih obredov pri afriških, avstralskih ali ameriških primitvnih ljudstev se pogled obrača k vedskemu kultu žrtvovanj, k mističnim homologijam egipčanske religije, k orfičnim ali elevezinskim misterijem. V praksi pa je njihova oblika vse do bizarnih podrobnosti še vedno v najožjem sorodu s tako imenovanimi primitivnimi oblikami.

 

Gledati ples: Ples je nenehno gibanje med dvema smrtima. Sodbni plesni imaginarij XX. in XXI. stoletja izumlja nove geste! Dokler ples ne postane umetnost, je le paritveni obred. Ljudje se poparijo, organizirajo se v dvojice, prek plesa se generirajo v družine. Konstrukcija proti kompoziciji je konstitutivni element sodobnega plesa. Hipnotična neskončnost je nov koreografski modus, nova abstrakcija mimo narativnega baleta, usmerjena v modernistični balet, v koreo-dramo, v svetu kontaktnega ali konceptualnega plesa. Zato pojdimo pogledat geste iz običajnega življenja, geste iz militantnega življenja in geste iz spolnega zapeljevanja ter zavračanja v organizirane koreografije.

           

Na tem mestu nastopi plesni youtube festival "XX.-XXI.":

 

1.) Lucinda Childs - Carnation, 1964, 3,45min (vir)

 

 

 

 

2.) Pina Bausch - Cafe Muller, 1978, 3,05min (vir)

 

 

 

3.) Anne Teresa De Keersmaeker - Rosas danst Rosas, 1983, 8,23min (vir)

 

 

 

 

4.) Sasha Waltz - Korper, 2000, 1,45min (vir)

 

 

 

5.) Meg Stewart - Built to last, 2013, 4,13min (vir)

 

 

           

 

Vse skupaj je bilo najprej telesno in takoj zatem imaginarno. Vprašanje je samo, kako koreografirati ritme, ker harmonije se same vpletajo v odnose. Na tem mestu poizkusim oblikovati razvojno definicijo: Ples je metodološko oddaljevanje telesa od tal! Vse to sem videl v Artaudovi gesti blaznosti in Bauschevi gibalni čustvenosti, ki je v nenehni pripravljenosti, da prestopi iz bivanja v ples. Ravno telo Pine Bausch je kot partitura, njeno telo je kot programirana biologija. Njene plesne konstrukcije določajo dramaturgijo sodobnega plesa. Te nastopajo proti plesnim kompozicijam klasičnih teles, čeprav se je izoblikovala ravno v njih zato, da se jim je lahko uprla. Tudi zaradi upora gibe izumljamo, jih predlagamo, sprejemamo in množimo. Tudi zaradi upora gibe premišljujemo, ker brez teorije ni razvoja in slovarja. Teorija plesa sproža najglobje plesne pobude.

 

In končno: Pozor! Glasba je ideologija plesa. Bodite pozorni na kakšno glasbo plešete. Priporočam tišino. V sodobnem plesu je v vsakem trenutku možnost vstopa tišine v strukturo plesa točka kritične distance. Pravzaprav je tišina poslušanje telesa med plesom. Je pa res, da glasba lahko generira gibe, ki jih še nismo videli. Res je; glasba regulira svobodo. Res je, da ritem frazira gibalno telesnost. V svoji sredici pa je notranja glasba koreografija plesa. Bodimo dobesedni: ples koreografira glasbi telo.

 

Ples je osvoboditev sama, je proces osvobajanja od vsega prisilnega, preboj skozi vsaj štiri dimenzije. Šele ko si v pogojih, kjer ni težnosti, je vredno zaplesati. Ponovimo: Ples je stroj za proizvodnjo vrtoglavice, kjer izgine spodaj, levo, desno, zgoraj. Ples je kombinatorika voljnih konstrukcij in različnih vzorcev. Plesalci nenehoma citirajo svoje abstrakcije. Plešejo gibalni spomin. Menim, da je to razvidno tudi iz plesnega festivala sodobnega plesa "XX.-XXI.", ki sem ga organiziral za potrebe praznovanja Novega leta. Ples je živa sled telesnosti, je vedno nov univerzum, kjer meso dodelimo človekovem skeletu ne pa črvom.

 

V novem letu bom plesal na glasbo skupine Radial!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
1
Rajski dokumenti kot izgovor za medijski teror nad Ivanom Simičem
11
20.11.2017 19:54
Pred dvema tednoma so mi v časopisu Delo brezplačno namenili celostranski oglas, pet dni kasneje pa še enega. Glede na visoke ... Več.
Piše: Ivan Simič
Naše travme so proizvod kozmičnega morja
3
19.11.2017 00:38
Umetnost je umetnost zgolj v odnosu do sorodnega. Do sorodnega tistega, ki te gleda. Druga inteligenca umetnosti ni sposobna ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Sočustovanje z azilanti je plemenito, pozivanje k nespoštovanju pravne države pa nezakonito
19
18.11.2017 00:30
Premier Miro Cerar se je v primeru sirskega azilanta Ahmada Š. ponovno pokazal kot šibka in labilna osebnost, ki svoje mnenje ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
O slabostih državnega lastništva: prodaja ni vedno edina rešitev
6
16.11.2017 00:02
Državno lastništvo ima nedvomno precej slabosti in omejitev, tako zaradi pogosto večje rigidnosti uprav, premajhnega nadzora ter ... Več.
Piše: Bine Kordež
Plečnikov stadion, idealen muzej na prostem za kipe Kardelja, Kidriča, Mačka in ostalih revolucionarjev
11
14.11.2017 23:55
Naš britanski kolumnist Keith Miles se je tokrat pozabaval z vprašanjem spomenikov, ki jih v naših krajih ne manjka, sploh ... Več.
Piše: Keith Miles
Ali je visoka volilna abstinenca razlog ali cilj utrujenih političnih elit?
17
14.11.2017 11:56
Problem naše države se na prvi pogled odraža v sicer enostavnem dejstvu: država (javni sektor), kljub dobremu stanju v ... Več.
Piše: Bojan Dobovšek
Romantični pesniki so peli pesem planetarni skupnosti, pristali pa v nacionalni književnosti
2
11.11.2017 23:59
S stilno formacijo romantika se je začelo vse spreminjati. Z romantičnim prostranstvom se je zgradila tudi naša modernost, ki jo ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Pismo iz emigracije: Zakaj letos ne bom volil predsednika republike?
16
10.11.2017 22:59
V nedeljo bomo dobili predsednika republike za naslednjih pet let. Ne bomo pa dobili spremembe. Do konca mandata, torej čez pet ... Več.
Piše: Blaž Mrevlje
Leta 2012 sem volil Pahorja, da bi se znebili Türka, letos pa ...
4
10.11.2017 19:10
Borut Pahor položaj predsednika republike razume kot položaj povezovalca, ki ima pogosto drugačno mnenje kot sogovorniki, vendar ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Predsedniške dileme Marjana Šarca: Strici mu niso povedali
8
06.11.2017 23:15
Vzpodbuda za ta prispevek je nastala tisti hip, ko je Marjan Šarec, župan Kamnika in predsedniški kandidat, na predvolilnem ... Več.
Piše: Miha Burger
Artaudovo kruto gledališče v zahodni civilizaciji, ki je že zdavnaj izgubila stik z metafiziko
4
04.11.2017 22:31
Osrednji napor Antonina Artaudaje bil usmerjen v to, da gledališče odmakne od literature. Zahteval je povratek gledališča h ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Sekretar Rex in slovensko-hrvaška arbitraža: Sedem napak in sedem rešitev
19
03.11.2017 16:45
Če je mogoče verjeti Siolovi spletni strani, jeHrvaškiuspelo na svojo stran (v slovensko-hrvaškem sporu) zvabiti tudi ameriškega ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Ali Cerarjeva ministrica Maja Makovec Brenčič ve, da Slovenija za financiranje znanosti nameni najmanj v Evropi?!
6
02.11.2017 22:59
Zapis o katastrofalnem stanju na področju financiranja znanosti v Sloveniji nastaja na večer obeleževanja častitiljive obletnice ... Več.
Piše: Gregor Kos
Zločin brez kazni, 2. del: Počiva jezero v tihoti ... na dnu pa spijo okostnjaki
24
01.11.2017 22:38
Ni tako zelo pomembno, kdo so bili likvidatorji, kot je pomembno vprašanje,zakaj so to počeli. Storilci so morda že zdavnaj v ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Katalonska republika je živela nekaj ur - potem pa je oblast spet prevzela španska krona
2
31.10.2017 22:45
Katalonskih sanj o neodvisnosti je vsaj za zdaj konec. Španska vlada je s prikimavanjem Bruslja in takorekoč vseh članic Unije z ... Več.
Piše: Alenka Vrečar
Zločin brez kazni, 1. del: Mehmedalija Alić, dobri človek v jami hudega imena
12
30.10.2017 23:10
Nacistične plinske celice, polja smrti Rdečih Kmerov ali pokol v Srebrenici niso nič hujše ali manjše zlo od Hude jame, kamor so ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Na živce mi gre poveličevanje branja knjig
4
29.10.2017 11:00
Med študijem sem morala prebrati toliko knjig, da jih sedaj niti videti ne morem. Knjige nisem prebrala že vsaj 25 let, sem ... Več.
Piše: Oskar Salobir
Kiborg je etično programiran in naravnan človek, ki se etično preračunava.
6
28.10.2017 22:50
V današnjem tekstu bom prepletel tri naslove treh različnih umetnin: dramo R.U.R. iz leta 1921, pesem Kons št. 1 iz leta 1925 in ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Nenavadna demokracija
7
27.10.2017 21:45
Preurejanje političnih odrov, igralskih zasedb in scenografij je povezano z velikimi spremembami ob koncu hladne vojne (1990). ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Lobistična omrežja, ki držijo Slovenijo v krempljih, so najmočnejša v zadnjih 25. letih!
23
26.10.2017 22:15
Urednik portala+ me je prosll, če bi lahko napisal nekaj o vzrokih in razlogih za odločitev, da skupaj s somišljeniki 18. ... Več.
Piše: Bojan Dobovšek
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Fotografije nove ljubljanske urgence, ki razkrivajo še eno Potemkinovo vas "pokvarjene Milojke"
Uredništvo
Ogledov: 3.509
02/
Analiza medijskega umora: Kako je za pljučnim rakom umrl ljubljanski taksist Ibro
Domen Savič
Ogledov: 2.357
03/
Sočustovanje z azilanti je plemenito, pozivanje k nespoštovanju pravne države pa nezakonito
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.426
04/
"Zahodni politiki bi se morali prenehati sprenevedati, da ekstremizem in terorizem nimata nikakršne zveze s islamom."
Uredništvo
Ogledov: 2.027
05/
Cerarjevi nasledniki: Boris Koprivnikar, tisti podpredsednik vlade, ki mu primanjkuje karizme
Uredništvo
Ogledov: 1.739
06/
Rajski dokumenti kot izgovor za medijski teror nad Ivanom Simičem
Ivan Simič
Ogledov: 1.538
07/
Plečnikov stadion, idealen muzej na prostem za kipe Kardelja, Kidriča, Mačka in ostalih revolucionarjev
Keith Miles
Ogledov: 1.682
08/
Pismo iz emigracije: Zakaj letos ne bom volil predsednika republike?
Blaž Mrevlje
Ogledov: 3.149
09/
Ali je visoka volilna abstinenca razlog ali cilj utrujenih političnih elit?
Bojan Dobovšek
Ogledov: 1.040
10/
"Tako kot v športu smo lahko Slovenci tudi v vseh gospodarskih panogah najboljši na svetu."
Uredništvo
Ogledov: 747