Komentar

Kantorjev cirkus na kvadrat sredi Varševskega pakta

Za Tadeusza Kantorja, konstruktorja ranega modernizma, je bila država le poslovanje, nenehno poslovanje in nič drugega. Poleg tega je na koncu svoje biografije poimenoval ves svoj napor kot Gledališče mrtvih. Vse to je seštel v predstavah "Mrtvi razred" in "Danes je moj rojstni dan", na kateri je tudi umrl.

21.01.2017 23:59
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Tadeusz Kantor   Cricoteka   NSK   Edinbourg   Sean Connery   Poljska   modernizem

Foto: Wojciech Plewiński

To ni komentar o umetniku Tadeuszu Kantorju, to je predvsem komentar o transmisji njegovega umetniškega dela v resničnost.

Pozor! Današnji komentar ima dva uvoda. Poleg tega vas naprošam, da ste pozorni na zadnji stavek komentarja. Prvi uvod: To je tekst o prehodu iz stilne formacije ranega modernizma v visoki modernizem. Sam sem sodeloval v zaključnih procesih dekonstrukcije prvega. Visoki modernizem pa je moje osnovno stanje v umetnosti tudi takrat, ko komentiram umetnost. Modernizem v vseh oblikah je enako ateizem. Modernizem vseh oblik je enakost vseh spolov, ne samo moškega in ženskega. Dovolite mi, da vas še enkrat pozovem, da ne dovolimo real-kapitalistom, da nam razvrednotijo modernistične dosežke iz svojih pozlačenih barokoko penthousov. Pripravimo se na veliko zbranost, predvsem zato, ker smo bili v času preboja iz ranega modernizma v visoki modernizem s pomočjo črnomašniških hitlerjanskih blodenj že večkrat poraženi, skoraj zaustavljeni, onemogočeni.

 

In zdaj drugi uvod: Cricoteka, Cricoteka! Dobrodošli v rani modernistični svet. Naj vas spomnim, da se je vse začelo z razsvetljenstvom. Nekateri sicer menijo, da se je modernizem kot družbeni projekt zaključil že leta 1875, ko je Alexander Bell izumil telefon in se je svet dokončno združil. Sam pa menim, da se bo modernistični koncept v umetnosti logično iztekel šele sredi XXII. stoletja, ko bomo s pomočjo visokih tehnologij že lahko zaznavali občutljivo materijo in brez večjih težav prehajali skozi njene dimenzije. Stilno formacijo modernizem delim za potrebe komentiranja na Portalu PLUS na:

 

            a.) rani modernizem (1909 - 1995)

            b.) visoki modernizem (1995- 2095)

            c.) pozni modernizem (2095- 2150)

 

Če zdaj podaljšam oba uvoda v mojo temo komentarja: Ko sem iskal in našel v svojem "VHS arhivu" video kaseto s posnetkom gostovanja Neue Slowenische Kunst v Edinburghu davnega leta 1986, sem naletel pri njenem pregledovanju na kadre, za katere sploh nisem vedel, da obstajajo. Iz snežnega elektronskega šuma se mi je na ekranu prikazal tuj video spomin. V video sekvenci je nastopal italjansko-škotski galerist Richard Demarco. Taisti me je pravzaprav zaprosil, naj mu poiščem karkšenkoli dokument v zvezi z našim gostovanjem na Škotskem.

 

Opis video posnetka: Richard Demarco stoji pred projekcijskim platnom in predava o gledališču "Cricot 2" Tadeusza Kantorja. Demarco v kadru obuja spomin na predstavi "Lovelies and Dowdies" in "Mrtvi razred", ki sta gostovali na Edinburškem gledališkem festivalu. Na ekranu pokaže fotografijo,  kako je bil v predstavo "Lovelies and Dowdies" vključen filmski igralec Sean Connery. Istočasno opozori avditorij, da je bil v predstavo vključen tudi konceptualist Joseph Beuys, da pa žal ta fotografija ne obstaja. Na koncu pove, da mu je igralec Sean Connery finančno pomagal pri produkciji gostovanja gledališča "Cricot 2".

 

Seveda sem galeristu poslal posneteke, tako tiste s TV Channel 4 kot tiste s Seanom Conorryem, ki so pristali, sam ne vem, kako, v moji vidoteki. Vzporedno je Miha Turšič navezal stik s krakovskim arhivom Tadeusza Kantorja ter jih opozoril na to rariteto. Seveda so se v arhivu posnetka več kot razveslili, istočasno pa so nas obvestili, da se pripravljajo na gradnjo novega umetniškega centra, posvečenega delu Tadeusza Kantorja "Cricoteka", v katerem bo postavljena stalna postavitev njegovega življenskega dela. Tako bo celoten arhiv postal javno dostopen. Zgradili bodo Dokumentacijski in umetniški center Tadeusza Kantorja.

             

Digresija: Takrat sem za hip pomislil, ali bi bila slovenska kultura zmožna zgraditi gledališki umetniški center Mileta Koruna, v katerem bi bile postavljene njegove gledališke umetnine. Prikazala sta se mi nezgrajeni NUK II in razpadajoča SNG Drama. Tako da sem že v naslednjem trenutku razbil misel. Pozabi, sem si zaukazal. Konec digresije.

 

Tadeusz Kantor, konstruktor ranega modernizma, ni bil režiser dramskih besedil, temveč so bile vse njegove predstave seštevek vseh umetniških zvrsti, organiziranih v poezijo. Vsaka njegova predstava je bila monumetalna avantgardistična pesnitev. Pesnitev popolnega soglasja, popoln pesniški manifest. Bil je - pesnik - režiser - kompleks. Umetniško in generacijsko je pripadal "krakovski umetniški grupaciji", katere pogled je bil usmerjen v pariško umetniško falango. Geopolitično je Kantorja določal Varšavski pakt, vzhodni vojaški blok. Boljševiki so se v tistem času ohranjali na oblasti samo še s pomočjo militantnega stroja. Še preden je Tadeusz Kantor dopolnil svojih dvajset let, so konzervativni boljševiki že odstranili vse pionirje novega sveta s pozicij upravljanja, predvsem konstruktiviste in suprematiste. Upravljalci in odločevalci so od Oktobrske revolucije ohranili samo še Rdečo armado, ukinili pa so rdeči avantagardni umetniški eksperiment. Takoj, brez odlašanja - nemudoma! Toda ravno izolirani in anatemizirani izmi so bili tisti, ki so obsedali mladega in v odrasli dobi izkušenega Tadeusza Kantorja. Ti izmi so bili konstruktivizem, dadaizem, nadrealizem in umetnost informela.

 

V času socrealistične umetniške ideologije mladi Tadeusz Kantor preprosto ni mogel biti viden. Svoje gledališke predstave je postavljal na podoben način kot v času nacistične okupacije Poljske - ilegalno. Šele leta 1955 je vzpostavil svojo neodvisno gledališko skupino "Cricot 2", ki je takoj po II. veliki vojni začela tematizirati absurdistični katastrofizem vsega bodočega. Tako je Kantor postal MC svojih gledaliških predstav, bil je dirigent igralskemu ansamblu, istočasno pa je znotraj dejanja opazoval potek predstave. Sistematično je kolekcioniral banalne predmete, jih vestno katalogiziral ter jih "ready made" procesiral. Ime gledališča Cricot 2 je izoblikoval iz zadenjskega branja besede "circ", cirkus, obroč, kolo, kolo kolesa. Tako bi lahko prevedli ime gledališča Cricot 2 = To je cirkus na kvadrat.

 

Metodološko je oblikoval vzorce nižjega reda, v svojih manifestih je razlagal, da vzpostavlja "resničnost nižjega reda". Poleg tega je izoblikoval gledališče "Gledališče-Nič". Poleg predstav je izoblikoval izvrstne happeninge - dogodke in dogajanja. Enega svojih prvih happeningov je izvedel na Triglavskem ledniku, ko se je na samem začetku šestdesetih let pridružil svojim jazzovskim prijateljem in obiskal Jazz festival na Bledu. Naj posebej poudarim, da ta "info" ni apokrif. Poleg tega je z metodo "emballge" zavijal svoje akterje in cele segmente scenografij v paketne materiale. To je počel pred konceptualistom Christom. Prepoznavne oblike je transformiral, "paketiral" v neprepoznavne oblike do tiste stopnje, ko smo jih v scenskem prostoru le še slutili.

 

Poleg tega je vzpostavil v svojih predstavah in happeningih še jezik informela, akcionistično umetnost. Uprizarjal je sezname, popise, kataloge, formularje. Skozi sezname, popise, kataloge, formularje je uprizarjal državo. Zanj je bila država le poslovanje, nenehno poslovanje in nič drugega. Poleg tega je na koncu svoje biografije poimenoval ves svoj napor kot Gledališče mrtvih. Vse to je seštel v predstavah "Mrtvi razred" in "Danes je moj rojstni dan", na kateri je tudi umrl.

 

To ni komentar o umetniku Tadeuszu Kantorju, to je predvsem komentar o transmisji njegovega umetniškega dela v resničnost, posledično v arhitekturo. Iz arhitekture pa je razviden prehod iz ranega arhitekturnega modernizma v visoki modernizem. Vsak stil se sešteje in zaključi v arhitekturi. Če nima realizacije v arhitekturi, ga sploh težko razumemo kot stil, kot stilno formacijo.

 

Cricoteca. Cricoteka.

 

In zdaj zadnji stavek: Bolj didaktično se tega ne bi moglo videti drugje kot se to vidi v arhitekturi Dokumentacijskega in umetniškega centra Tadeusza Kantorja v Krakovu (vir).

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
Davčni strokovnjak Ivan Simič odgovarja novinarskim asom Suzani Rankov, Vesni Vuković, Primožu Cirmanu in Tomažu Modicu
9
27.06.2017 22:59
Objavljamo tretji prispevek v polemiki, ki jo minuli teden sprožil članek Ivana Simiča o iznajdljivem davčnem poslovanju ... Več.
Piše: Ivan Simič
Ob 26. obletnici druge Živalske farme
21
26.06.2017 22:43
Vsem bralkam in bralcem, državljankam in državljanom ter davkoplačevalkam in davkoplačevalcem, ki jim je svobodna in ... Več.
Piše: Blaž Mrevlje
France Bučar je nasprotoval arbitraži tudi zato, ker ni zaupal Borutu Pahorju
15
25.06.2017 23:01
Dr. France Bučar, moj predhodnik na mestu predsednika Slovenskega panevropskega gibanja (SPG), je bil velik nasprotnik ... Več.
Piše: Laris Gaiser
Hommage Miletu Korunu, mojstru, ki v umetnosti zastopa nič
1
25.06.2017 05:08
Danes lahko pogojno že govorimo o zaključenem režijskem opusu modernista Mileta Koruna, navkljub njegovemu nadvse impresivnem ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Moja arbitraža: Kako sem kot dobri samaritan leto za letom polnil hrvaški proračun
16
23.06.2017 18:30
Ali je za povprečnega Slovenca res samoumevno, da poleti dopustuje na Hrvaškem? Kaj to v resnici pomeni o našem nacionalnem ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
"Gay is ok!" ali razmislek o tem, kako so mediji poročali o smrti Rudolpha Moshammerja in Gašperja Tiča
23
21.06.2017 19:20
Ko razmišljam o nenavadni hipokriziji mnogih slovenskih medijev in njihovih kreatorjev, ki glede nasilne smrti igralca Gašperja ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Žilne opornice in žilavi uporniki v socialistični Sloveniji
8
19.06.2017 19:15
Zgodba z žilnimi opornicami se vleče kot jara kača. Ne zato, ker bi bila zapletena. Pač pa zato, ker v tem eklatantnem primeru ... Več.
Piše: Blaž Mrevlje
Izolacija Katarja je le vrh precej večje in globalne strategije velesil
10
19.06.2017 00:25
Malokateri politik na svetu je resnično razumel posledice izolacije Katarja s strani Savdske Arabije ter ostalih sunitskih držav ... Več.
Piše: Laris Gaiser
In memoriam: Kako se spominjam Helmuta Kohla
0
18.06.2017 11:00
Ob smrti dolgoletnega nemškega kanclerja, arhitekta nemške združitve in tesnega zagovornika francosko-nemške sprave Helmuta ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Kuratorji branijo umetnost pred barbarizmi vseh vrst
6
17.06.2017 21:28
Današnji komentar se mi je prelomilna dvoje.Omahnili semv gledališkijašek gledališkedramaturgije. Vse preveč je v meni ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Kako bi rada Milojka Kolar Celarc prelisičila vesoljno Slovenijo, da bi se izognila svojemu odstopu
3
16.06.2017 20:30
Kaj se skriva v ozadju na prvi pogled nedologične zahteve ministrice za zdravje po odstopu generalnega in strokovne direktorice ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
O "exitih": Bolj kot v Evropo in na Zahod nas vleče na Vzhod in v preteklost
1
16.06.2017 18:26
Glede prihodnosti Evropske unije in Slovenije obstajata dve bistveni vprašanji, in sicer, (1)ali je Evropska unija primerno ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Spomeniki mrtvim so na Slovenskem del ideološke polarizacije živih
7
14.06.2017 21:07
Naš britanski komentator se je tokrat ustavil ob dilemi, ki vsake toliko razburka javno mnenje. Žal skoraj vedno v ideološkem ... Več.
Piše: Keith Miles
Regionalni kaos na Bližnjem vzhodu: nemirna dediščina in sedanji premiki
4
13.06.2017 20:47
Ko govorimo o današnjem Bližnjem vzhodu - glavnih konceptih njegovih delitev in meja, moramo najprej analizirati njegove ... Več.
Piše: Iztok Mirošič
Slovenija in gospodarska rast: Ali se naše gospodarstvo res pregreva?
7
11.06.2017 23:00
Izvoz ostaja še naprej največji generator gospodarske rasti Slovenije, pri čemer je zadnje leto pričela močneje naraščati tudi ... Več.
Piše: Bine Kordež
Johannes Keppler je moral sanjati Luno, da je sploh lahko govoril resnico o znanosti
1
10.06.2017 22:59
Na mednarodnem simpoziju Zemlja brez ljudi, II. se te dni v galerijiKapelicav Ljubljani vrstijo na ultimativnih panelih vrhunski ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Iranska pralnica: Vaša banka, vaši pastirji in njihove milijarde
8
09.06.2017 10:59
Kaj je bančni rop v primerjavi z njeno ustanovitvijo, pravi misel. In kaj je nekaj tisoč evrov v primerjavi z milijardo! Kajti ... Več.
Piše: Oskar Salobir
Ko tudi referendumi niso rešitev, je skrajni čas za aktivno državljanstvo
4
08.06.2017 21:47
Da se naredi, kar je prav, je vedno pravi čas , je nekoč zapisal Martin Luther King Jr.To, da soodločaš o javni zadevi ali ... Več.
Piše: Miha Burger
Cerarjeva vlada ima vsaj kar se športa tiče nov slogan: Piva in iger!
7
05.06.2017 22:52
V teh dneh so poslanci koalicije precej nekritično, kot je to v tem mandatu sicer v navadi, potrdili spremembe Zakona o športu. ... Več.
Piše: Bojan Dobovšek
Kemis in Slovenci: V odpadkih je denar, če pa vam dovolijo goljufati, je denarja veliko
7
04.06.2017 20:00
Naš občasni sodelavec, ki je strokovnjak na področju okoljske znanosti in je iz Slovenije že pred leti emigriral v Veliko ... Več.
Piše: Tomaž Vernik
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
"Gay is ok!" ali razmislek o tem, kako so mediji poročali o smrti Rudolpha Moshammerja in Gašperja Tiča
Dejan Steinbuch
Ogledov: 9.622
02/
Iznajdljivo davčno poslovanje novinarskih asov Suzane Rankov, Vesne Vuković, Primoža Cirmana in Tomaža Modica
Ivan Simič
Ogledov: 4.368
03/
Ob 26. obletnici druge Živalske farme
Blaž Mrevlje
Ogledov: 4.081
04/
Moja arbitraža: Kako sem kot dobri samaritan leto za letom polnil hrvaški proračun
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.529
05/
France Bučar je nasprotoval arbitraži tudi zato, ker ni zaupal Borutu Pahorju
Laris Gaiser
Ogledov: 2.821
06/
Davčni strokovnjak Ivan Simič odgovarja novinarskim asom Suzani Rankov, Vesni Vuković, Primožu Cirmanu in Tomažu Modicu
Ivan Simič
Ogledov: 2.326
07/
Izolacija Katarja je le vrh precej večje in globalne strategije velesil
Laris Gaiser
Ogledov: 2.376
08/
Žilne opornice in žilavi uporniki v socialistični Sloveniji
Blaž Mrevlje
Ogledov: 2.378
09/
Pravica do popravka: "Iznajdljivo davčno poslovanje novinarskih asov Suzane Rankov, Vesne Vuković, Primoža Cirmana in Tomaža Modica"
Uredništvo
Ogledov: 1.286
10/
Kako zanikrno se je Cerarjeva vlada lotila postopka imenovanja direktorja Agencije za varstvo konkurence!
Aljoša Pečan
Ogledov: 969