Razkrivamo

Slovenska vojska na četrto generacijo vojne ni pripravljena, vladajoča koalicija pa nima pojma, kaj to sploh je!

Negativno poročilo o bojni uporabnosti Slovenske vojske ter Strateški pregled obrambnega resorja kažeta, da naša država za t.i. četrto generacija vojne niti slučajno ni pripravljena in da je nujna temeljita prevetritev stare, nikoli dejansko uresničene doktrine o "majhni, moderni, dobro usposobljeni in oboroženi vojski". Toda za spremembe na področju državne varnosti in obrambe, tudi za nov zakon o obrambi, bi po mnenju našega vojaškega analitika Ivana H. Kukca, upokojenega polkovnika Slovenske vojske, najprej potrebovali nov sklic Državnega zbora in verjetno celo novega predsednika.

26.03.2017 21:12
Piše: Ivan H. Kukec
Ključne besede:   Slovenska vojska   bojna pripravljenost   Borut Pahor   NATO   EU   obramba   SPOR   Generaštab

Foto: arhiv portal+

Vrhovni poveljnik slovenskih oboroženih sil je gol, politični strategi se igrajo v peskovniku, načelnik generalštaba pa ne želi spregovoriti o lastni objektivni odgovornosti za klavrno stanje Slovenske vojske.

Evropski in nekateri slovenski politiki - zelo nedvoumno pa prvak opozicije - opozarjajo na negotovo prihodnost Evropske unije, vključno na nevarnost razpada. Ponovno se omenja Evropa več hitrosti, v kateri naj bi jedro predstavljale države ustanoviteljice EU ter nekaj držav, ki zgodovinsko pripadajo (pripadamo) zahodni kulturi. V "drugi hitrosti" bi bile države južne in vzhodne Evrope, predvsem tiste, ki so bile v II. svetovni vojni od Pribaltika do Hrvaške in Ukrajine "v prvi hitrosti" pri Hitlerju, se po letu 1945 znašle v sovjetskem bloku, danes pa so v prvi hitrosti pri zvezi NATO. Nestabilnost EU izhaja iz prehitrega vključevanja teh držav, ki niso bile družbeno in gospodarsko pripravljene za tranzicijo in vstop v Unijo. Te države so praviloma zaradi interesov Združenih držav Amerike in strategije izpostavljene obrambe vključene v NATO, za tem pa je bila večina zaradi transatlantskih povezav in navkljub nezadostni pripravljenosti v dveh širitvah vključenih v EU. Begunsko-migrantska kriza, nedokončana tranzicija in manjko demokratičnih vrednot so zmanjšali legitimnost EU, zveze NATO in držav članic. Posledično se zmanjšuje sposobnost EU in zavezništva za uspešno bojevanje v vojni četrte generacije. Četrta generacija vojne namreč že poteka, pomeni pa, da ni več ostre meje med vojno in mirom, da vojna ni več nadaljevanje mirnodobne politike, temveč je njena sestavina. Slovenija ima zgodovinske, kulturološke, geopolitične in geostrateške pogoje za vključitev v Evropsko unijo prve hitrosti, uresničitev pa je v največji meri odvisna od slovenske notranje politike.

 

Marca 2017 sta Ministrstvo za obrambo (MORS) in Generalštab Slovenske vojske (GŠSV) poročala predsedniku države Borutu Pahorju o stanju obrambnega resorja. Podlaga poročila in negativna ocena bojne uporabnosti Slovenske vojske temeljita na Strateškem pregledu obrambnega resorja, ki ga je MORS opravil leta 2016 (SPOR). 

 

 

Sporni SPOR, Strateški pregled obrambnega resorja

 

SPOR, kar je pomenljiva kratica za Strateški pregled obrambnega resorja, razen objavljenih povzetkov na spletni strani MORS ni javno dostopen zainteresirani niti strokovni javnosti. V povzetku na spletni strani MORS so navedene splošne in znane ugotovitve o stanju obrambnega sistema, ki bi jih z majhnimi odkloni lahko napisali v večini držav zavezništva. MORS razlaga, da sta strateški pregled in ocena izdelana na podlagi v zavezništvu sprejete metodologije. Sodeč po ugotovitvah univerzalna metodologija ne daje pravih izsledkov. Ocena varnostne ogroženosti je posplošena, kakor da se ne pojavljajo neusklajenosti v EU in NATO, kakor da se ne veča nevarnost spopada z Rusijo, kakor da ne grozi nova poplava beguncev in ekonomskih migrantov in kakor da se ne pojavljajo nastavki novi kriznih žarišč. Izogiba se ugotavljanju vzrokov za nezadostno in neustrezno usposobljenost dela vodilnih v obrambnem sistemu, kar je deloma povezano s strokovnim, vendar za Slovenijo omejeno uporabnimi znanji, ki jih nudi obrambni izobraževalni sistem ZDA. Očitno se ne želi ugotoviti pomanjkljivosti izobraževanja kadrov za ustvarjanje organizacijske kulture vodenje obrambe v vojnah četrte generacije. Še naprej se vztraja na vzdrževanju Fakultete za obramboslovje, katere diplomanti so zasedali in zasedajo visoke položaje v obrambi, niso pa ustrezno usposobljeni za razvoj in vodenje našega obrambnega sistema.

 

Stanje v obrambi se upravičeno pripisuje zmanjševanju financiranja. Stanje vojaške obrambe, tudi nezadostno financiranje, je v veliki meri posledica nestrokovnega načrtovanje razvoja vojske v času "debelih krav"in zavestnega neuresničevanja sprejetih dokumentov nacionalne varnosti. Na področju logistike se SPOR ne opredeli do namena MORS, da odproda oklepnike BVP 80 in tanke S-55, ki skupaj s kolesnimi oklepniki predstavljajo edino resno bojno premično zmogljivost SV, dokler se ne nabavi modernejša oprema.

 

Za glavni cilj SPOR navaja razvoj dveh srednjih bataljonskih skupin do leta 2023, in sočasno ugotavlja, da se bo zamujalo do 10 let. Ali se domneva, da bosta dva okrepljena bataljona obranila Slovenijo? V SPOR zamolčijo, da zavezniki od Slovenije ne zahtevajo ustanovitve bataljonskih skupin, temveč pričakujejo, da bo SV sodelovala v oblikovanju teh zmogljivosti v okvirju multinacionalnih bojnih formacij in se temu ustrezno organizirala v skladu s svojimi potrebami in zmožnostmi. SPOR ni zaznal, ali koncept multinacionalnih bojnih skupin izpolnjuje zahteve po enotnosti, občutku pripadnosti in motiviranosti vojaških enot v prihodnjih vojnih spopadih.

 

 

Nacionalna varnost skozi nove okoliščine

 

Nejasno so opredeljeni značaj in cilji bistvenih parametrov nacionalne varnosti, potrebni za oblikovanje strategije razvoja obrambnega resorja. Izsledki SPOR ne dajejo nedvoumnih, strokovnih napotkov za izobraževanje vodilnih izvršilnih kadrov, strukturo in vodenje obrambe, oblikovanje dokumentov nacionalne varnosti, načrtovanje razvoja in kompetenčne kriterije za kadre na vodilnih položajih v obrambnem sistemu. Očitno je, da so snovalci SPOR nekritično prepisovali ambicije NATO in se odločili za tesnejše sodelovanje in podporo zavezništvu v Sredozemlju, jugovzhodni Evropi, severni Afriki in podsaharski Afriki. Na stanje obrambnega resorja nedvomno vpliva želja po prevzemanju megalomanskih obveznosti, kar kaže na nezadostno usposobljenost zaposlenih v obrambnem resorju, predvsem tistih, ki pripravljajo gradiva za politično odločanje. SPOR ne ugotavlja, da so v Slovenski vojski zaposleni častniki, ki so izvrševali vse stopnje - od osnovne dolžnosti do poveljnika brigade in služenja v vojaški diplomaciji -, medtem ko je na čelu vojske general z nezadostnimi referencami.

 

SPOR ponavlja in našteva znana dejstva iz splošnih dokumentov zavezništva in slovenskih dokumentov nacionalne varnosti. Zelo malo je konkretnih ugotovitev in napotil. Popolnima je zanemarjen sistem uposabljanja za obrambo, predvsem pa načrtno izobraževanje in usposabljanje najvišjih vojaških voditeljev. Nezadostno natančno sta ugotovljena stanje obveščevalnega sistema in odpornost države na informacijsko bojevanje. Ne omenja se vloga vojaške diplomacije. Posledično je pomanjkljiva ocena varnostnih groženj in rizikov.

 

Nestabilnost EU, cilji zveze NATO, ki presegajo interes Evrope, notranje potrebe ruskega režima, migracije in nespoštovanje mednarodnega pravnega reda (kako bo Slovenija reagirala v primeru, če Hrvaška ne bo spoštovala odločitve arbitražnega sodišča?!) spreminjajo karakter in povečujejo verjetnost konvencionalnih vojaških spopadov četrte generacije na obrobju Evrope. Slovenija mora posodobiti koncept lastne varnosti, ter strukturirati obseg in vrsto nalog v zavezništvu. Pozitivno v SPOR je nesporno in obvezujoče zavzemanje za razvoj nacionalnih obrambnih zmogljivosti v okvirju ciljev EU in NATO. Manjkajo pa obvezujoče in določene opredelitve razvoja zmogljivosti za obrambo države do aktiviranja zavezništva.

 

 

Čakajoč na nov koncept obrambe

 

Večji finančni priliv ne bo samodejno rešil (trenutno nizke) obrambne sposobnosti vojske in države. Politična odločitev o majhni, učinkoviti in sodobni vojski ni bila uresničena in se danes kaže kot neustrezna za obrambo države. Slovenija potrebuje vojsko, ki bo sposobna varovati državo, kar je SPOR opredelil kot potrebo po iskanju ustreznih rešitev za teritorialno organiziranost SV, ni pa ponudil rešitev dilem v zvezi z obrambnim izobraževanjem, strateško rezervo, vojaško obveznostjo in obrambnim usposabljanjem državljanov. SPOR ne daje kvalificiranih podlag za politično odločanje o obsegu in strukturi, opremi, popolnitvi, izobraževanju, usposabljanju, profesionalizaciji in financiranju obrambe. SPOR ne bo pripomogel k večji kakovosti Zakona o obrambi, ki ga s kozmetičnimi popravki ponuja Cerarjeva koalicija. Treba je narediti vse, da o novem Zakonu o obrambi odloča naslednji sklic Državnega zbora in morda celo drug vrhovni poveljnik. Kajti trenutni vrhovni poveljnik slovenskih oboroženih sil je gol, politični strategi se igrajo v peskovniku, načelnik generalštaba pa ne želi spregovoriti o lastni objektivni odgovornosti za klavrno stanje Slovenske vojske.

 

Ivan H. Kukec je polkovnik Slovenske vojske v pokoju in za portal+ ocenjuje in komentira varnostno-obrambno področje. 

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
3
O višini javnega dolga in obrestnih merah v času krize
8
22.11.2022 23:00
Po višini dolga je Slovenija sicer še vedno pod povprečjem Evropske unije, vendar se moramo zavedati, da smo kot majhna država ... Več.
Piše: Bine Kordež
Sprehod po Ljubljani: Kot v prestolnici ponosne socialistične republike, ki se skoraj sramuje samostojnosti
25
21.11.2022 20:00
Slovenija je tako polarizirana, da se njeni prebivalci ne strinjamo več (?) niti o pomenu osamosvojitve. Mnenja so tako deljena, ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Rent-a-Pilot: China Hiring Retired Military Personnel from Western Countries
11
20.11.2022 22:49
Pressure is increasing for investigation from the United Kingdom, Australia and New Zealand against reported recruitment of ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Ramzan Kadirov, najljubši Putinov zasebni morilec na daljinsko upravljanje
9
16.11.2022 22:45
Ramzan Ahmatovič Kadirov je formalno predsednik Republike Čečenije, ki je formalno del Rusije. Rad ima medijsko pozornost in ... Več.
Piše: Maksimiljan Fras
Predsednica je rojena: Ponovna zmaga ideologije s potencialno lučko na koncu tunela
37
14.11.2022 00:48
Dobili smo prvo predsednico države. Nataša Pirc Musar, ki jo je BBC sinoči označil kot Trumpovo odvetnico (ker je pred leti v ... Več.
Piše: Uredništvo
Zmagala bo Nataša Pirc Musar, Anže Logar ga je strateško polomil, ker ni pravočasno izstopil iz svoje stranke SDS
40
09.11.2022 19:00
Le nekaj dni pred odločilnim krogom predsedniških volitev je tehtnica na strani Nataša Pirc Musar, ki za razliko od ... Več.
Piše: Uredništvo
Rowan Atkinson: Proti sovražnemu govoru se moramo boriti s še več svobode govora!
21
30.10.2022 21:15
Do netolerance nimam tolerance! Proti sovražnemu govoru se ne bori s cenzuro ali represijo, ampak s še več svobode govora, je v ... Več.
Piše: Uredništvo
Bilo je nekoč v Muri: Kratka zgodba o dolgem in prav nič političnem umiranju neke tovarne
12
29.10.2022 22:59
Od propada Mure je minilo že kar nekaj let, vendar zgodbe o tej tovarni še živijo. Pogosto slišimo, da je znamenita pomurska ... Več.
Piše: Bine Kordež
Postmoderna banalnost zla: Putinovi ubijalci z daljinskim upravljalnikom
14
28.10.2022 20:00
Mednarodni kolektiv raziskovalnih novinarjev Bellingcat je razkril, da globoko v drobovju Glavnega računalniškega centra ruskih ... Več.
Piše: Maksimiljan Fras
Russia, China's new gas station: Xi wants to buy oil from Putin at a cheaper rate
6
21.10.2022 21:00
China has been stockpiling cheap oil to build up its strategic reserves. It has found Russia as an ideal source from where it ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Genialna logika Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport: 3 x nezakonito = zakonito!
6
18.10.2022 20:30
V medijih smo doslej že prebirali, kako se Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport (MIZŠ) spreneveda, ko dobi vprašanja, ... Več.
Piše: Uredništvo
Xi faces challenge of shrinking Chinese population as he goes for the third term
11
16.10.2022 21:00
President Xi Jinping faces the real threat of a shrinking Chinese population as he gears up to accept a third term of power and ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Posledice vojne v Ukrajini so že dosegle rusko družbo in nikakor niso nedolžne
10
15.10.2022 21:20
Tisti ruski mediji, ki so še uspeli ohraniti nekaj neodvisnosti, poročajo o različnih posledicah vojne v Ukrajini za rusko ... Več.
Piše: Maksimiljan Fras
Hiperprodukcija elite: Države, ki ustvarjajo visoko izobražene, a zafrustrirane in razočarane mlade ljudi, same silijo v težave!
8
07.10.2022 23:00
Problem prekomerne proizvodnje elite in ohranjanje razmeroma visokega števila vpisnih mest na suficitarnih študijskih programih ... Več.
Piše: Maksimiljan Fras
Kje so realne poti za zmanjševanje neenakosti pri nas?
11
05.10.2022 19:55
Dohodkovna in premoženjska neenakost prebivalstva je vsekakor ena izmed najbolj izpostavljenih slabih strani sodobnega sveta. ... Več.
Piše: Bine Kordež
G7 Plans for New Global Infrastructure Initiative to Challenge China’s Belt and Road Initiative
8
03.10.2022 20:30
China has tried to project itself as a helping hand for developing countries in matters of infrastructure and economic ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Skoraj izgubljena vojna: Ali Putin lahko konča vojno v Ukrajini in ohrani oblast v Rusiji?
16
01.10.2022 23:59
Putin se je z napadom na Ukrajino pošteno zaplezal in v tej vojni skoraj ne more več zmagati. Vsaj s konvencionalnim orožjem ne. ... Več.
Piše: Maksimiljan Fras
"Stara sovjetska doktrina, ki ji Rusi še vedno sledijo, lokalnim poveljnikom dovoljuje uporabo taktičnega jedrskega orožja, da bi preprečili poraz ali izgubo ruskega ozemlja."
10
30.09.2022 21:00
V petek, 30. septembra 2022, je Rusija dokončno podrla že tako trhlo arhitekturo mednarodnega prava in odnosov med suverenimi ... Več.
Piše: Uredništvo
Z ukazom o mobilizaciji je Putinova vojna čez noč vstopila v ruske domove
16
22.09.2022 23:00
Rusija ponovno močneje igra na karto zastraševanja Zahoda z možnostjo uporabe jedrskega orožja. Toda po uradni ruski jedrski ... Več.
Piše: Maksimiljan Fras
Koliko časa lahko Zoran Jankovič protipravno zanika pravico do groba in spomina?
9
21.09.2022 21:35
Predsednik vladne Komisije za reševanje vprašanj prikritih grobišč Jože Dežman je vsem štirim predsednikom oziroma trem ... Več.
Piše: Jože Dežman
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Življenje brez Janše ali zakaj brcanje (navidezno) mrtvega konja nikoli ne bo športna disciplina
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.107
02/
Slovenci so narod? Ne, Slovenci so pleme!
Denis Poniž
Ogledov: 1.951
03/
Referendum je dokaz nesposobnosti politike, je prelaganje odgovornost na ramena ljudstva
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.900
04/
Uredniški komentar: Kaj ostane liberalcem na južni strani Alp?
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.500
05/
Kot v Afriki: Pri skoraj 300.000 prebivalcih ima Ljubljana eno samo zdravnico za obiske na domu
Milan Krek
Ogledov: 1.703
06/
Pred referendumom o nacionalki: Samoupravni zavod RTV – imejte ga, na vaše stroške!
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.643
07/
V Ukrajino prihaja "general Zima", z njim pa olajšanje, da smo se za nekaj časa izognili 3. svetovni vojni
Valerio Fabbri
Ogledov: 949
08/
Sprehod po Ljubljani: Kot v prestolnici ponosne socialistične republike, ki se skoraj sramuje samostojnosti
Andrej Capobianco
Ogledov: 2.367
09/
Rusija je država, ki podpira terorizem
Božo Cerar
Ogledov: 651
10/
O višini javnega dolga in obrestnih merah v času krize
Bine Kordež
Ogledov: 860