Komentar

Oko se oklepa tistega, kar je videlo, samo zato, da bi razumelo.

Nekrorealisti opazujejo svojega protagonista na robu življenja, na pragu smrti. Samomor je gonilo nekrorealistične umetnosti. Sadizem je njegovo gonilo. Zombiji pa niso nič drugega kot manifestacija kapitala. Mrtvega in živega kapitala.

13.05.2017 22:59
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   nekrorealizem   Olesja Turkina   Viktor Mazin   Sovjetska zveza   Jevgenij Jufit

Nekrorealisti nenehoma snemajo človeka tik pred pragom smrti. Človeka, ki nosi s seboj slutnjo smrti. Te izbrane fotografije vseh fotografij razstavljajo v galerijah.

Menim, da sta Olesja in Viktor najsenzibilnejši, najmodrejši in najstanovitnejši par našega planeta. V svoji knjižnici sem si takoj, ko sem izvedel, da prihajata v mesto, približal njune teoretske spise, ki jih hranim. Predvsem so to objave v reviji Kabinet! Verjemite mi, da nimam niti najmanjše želje opisovati zapleta, ki mi je onemogočil, da bi od samega začetka prisostvoval njunemu predavanju v Muzeju sodobne umetnosti Metelkova. Po zaključku formalnega dela predavanja me je Olesja Turkina povabila k reflektiranju teme predavanja - nekrorealizmu, stilni formaciji, ki je nastala v podzemlju leningrajske umetniške scene v osemdesetih let prejšnjega stoletja. Nekrorealizem je bil eno od poslednjih sovjetskih umetniških gibanj. Več kot jasno je bilo, da bi bil dvakrat nespodoben, če bi zavrnil Olesjin prijazen poziv. Žal pa je bil moj odgovor le kup zmedene asociativnosti. Zato imam z današnjim komentarjem možnost, da pred vami oblikujem vsaj dostojno asociativen odgovor Olesji Turkini in Viktorju Mazinu. Hvala za to možnost, portal+.

 

Zame je še vedno eden najvznemirljivejših  trenutkov v umetnosti, ko prepoznam v planetarnem okolju porajanje novega stilno-formativnega življenja, ki se bo ravnokar razvilo v kompleksne umetniške organizme. Oko se oklepa tistega, kar je videlo, samo zato, da bi razumelo. Še vedno je eden najotožnejših občutkov v umetnosti, ko vidim umetnikovo Utrujeno sonce, ko gledam njegove zadnje dneve tik pred tihim izginotjem ali pa celo samomorom.

 

Olesjina in Viktorjeva analiza je vedno poglobljena, estetska in psihoanalitska kolektivna ednina. S svojim delom med drugim oblikujeta in uveljavljata tudi evropsko in svetovno preglednico estetike. Nekrorealizem ima v njej zagotovo pomemben prostor. Natančno se zavedata, da je subjekt umetniškega dela mrtvo telo zato, ker je vsaka umetnina najprej mrtvo telo. Je pa res, da je lahko že v naslednjem trenutku živa kolektivna identiteta. Smrt je tista, ki sproža v umetnini čutno tkivo, ta pa v njej sproža življenje.

 

Sam sem v tistem času na nasprotni strani nekrorealistov, verjetno zaradi meni lastnega prirojenega vitalizma. Navsezadnje v imenu nosim tako živo kot novo. Takrat sem stal na poziciji leningrajske skupine Assa, zbrane okrog Sergeja Bugajeva Afrike in Timurja Novikova, kasneje pa na poziciji peterburške umetniške skupine, združene okrog Timurja Novikova, Sergeja Bugajeva Afrike ter Novega akademizma.

 

 

Nekrorealizem

 

Osrednji protagonist nekrorealističnega gibanja je bil pred kratkim preminuli filmski režiser in vizualni umetnik, fotograf Jevgenij Jufit, ki ga več kot smiselno povezujemo z Vladimirjem Anatoljevičem Maslovim. Skupaj sta v izteku XX. stoletja proizvedela izredno filmsko umetnino Srebrne glave. Yufitov prvi film, pri katerem mu je Maslov asisitiral, pa so bili Vitezi neba. Z leti je film postal emblematična umetnina nekrorealizma, ki ga ne predvajajo le v kinematografih, temveč ohranja svoj prostor spomina v muzejih in galerijah. Nekrorealisti so podobno kot italjanski anakronisti tistega časa ponovno uvedli v svoje umetnine alegorije in metafore, kar je bilo zame takrat, in mi je še danes, popolnoma nedopustno. Toda sovjetski nekrorealisti so jih takrat za razliko od dekorativnih Italijanov uporabljali kot srhljivo membrano, napeto čez sovjetsko resničnost.

 

Sam sem že kot mladostnik pripadal umetniškem svetu, v katerem so metafore in alegorije izgubile ves svoj smisel. Svet metafor, alegorij in simbolov so že na začetku XX. stoletja nadomestili sistemi, znaki in modeli. Tako je to bilo in tako je še danes! Nasprotno modernistično-avantgardistični dikciji so nekrorealisti sredi barvnega formata prakticirali filmsko črnobelo vizualnost, projecirali so se v predmodernost. Toda tako je bilo le na videz. Na tem mestu bi lahko začel z naborom mojih stilnih slutenj.

 

 

Slutnja metode

 

Nekrorealizem je že na samem začetku svojega delovanja jasno in glasno zavrnil dominanten socrealistični ideološki kič. Istočasno je iskal odgovor na veličastno avantgardno abstraktno umetnost, ki so jo bolševiki petdeset let pred tem izkjučili iz ideološke kulturne matrice Sovjetske zveze. Nekrorealizem je v svoji strateški nameri začel uporabljati metodo podvojenega mimezisa. Od abstrakcije se je vrnil k figurativnosti, ampak k figurativnosti - dobesedno - trupel. Oživljene metafore in alegorije so bile skupaj s trupli prestavljene v realnost. Mrtva objektnost in mrtva realnost sta postali na filmskem ekranu živi.

 

Slutnja št. I.: Živi mrtveci, nekroprotagonisti iz nekrokinematografije so postali istočasno žive in mrtve identitete. To niso bili protagonisti, ki se preoblikujejo v oddaljenih vesoljskih habitatih. Ne, nekroljudje so živeli v realističnih vmesnih pokrajinah, v prostorih med svetovi, med mestom in naturo. Približevali so se predmetom in telesom, na povsem avtističen način. Svoje poglede so usmerjali proti predmetom, vse bližje in bližje. Približevanje in oddaljevanje pa je povzročalo stres za oko gledalca. To je bil samo navidezen konflikt z abstraktno umetnostjo. V resnici je bil to napad na umetnost oponašanja življenja.

 

Slutnja št. II.: Strah najprej tesno objame telo čez prsa in ga na hitro imobilizira, takoj zatem pa vljudno povabi smrt vanj. Popolnoma drugače kot v zahodni ekperimentalni ali črnovalovski kinematografiji. Junak filmskega nekrorealizma je zapravil čas, zapravil prostor, zapravil svoje življenje; pač obstajajo različne vrste pregona življenja.

 

Slutnja št. IV.: Film je umrl z nastopom zvoka, kar pa naj vas ne zavede: z nastopom zvoka se je začela filmska umetnost. Dobili smo atmosfere, aluzije, vzdušje in razpoloženje. Dobili smo zvočno asociativnost, povezano s sliko.

 

Slutnja št. V.: V nekrorealistični filmski produkciji ni odnosa z žanrovskim mišljenjem o horror filmu. Žanrovski protagonisti zombiji so živi šele po smrti in so mrtvi že sredi življenja. Nekrorealisti pa opazujejo svojega protagonista na robu življenja, na pragu smrti. Samomor je gonilo nekrorealistične umetnosti. Sadizem je njegovo gonilo. Zombiji pa niso nič drugega kot manifestacija kapitala. Mrtvega in živega kapitala. Ne več, ne manj.

 

Slutnja št. VI.: Nekrorealistična trupla znanstvenih eksperimentov in dekorirana trupla so s svojo estetiko zmagovala nad neposredno družbeno angažiranostjo. Toda pozor! Na noben način ne moremo nekrorealizma povezovati s problematiko zahodnega snuff filma.

 

 

Digresija: V svet umetnosti je v XIX. stoletju vstopila fotografija. Ali si lahko predstavljate, kakšna sprememba se je zgodila, ko je vstopila v svet? Konec digresije.

Opomba: Nekrorealizem je ena od redkih zvrsti umetnosti, ki tematizira tudi glavobole.

Dejstvo: Jevgenij Jufit se je šolal konec osemdesetih let v filmski delavnici Aleksandra Sokurova.

 

 

Slutnja št. VII.: Nekrorealizem vitalistično opisuje tisto, čemur smo se mladostniki posmehovali: umetnikovo slutnjo smrti! Nekro je smrt (odsotnost), realizem je vitalizem (prisotnost), nekrorealizem pa ni ne smrt, ne realizem; je slikovita groza vzorcev. Podvojeni mimezis!

 

 

Osrednja slutnja: Nekrorealisti iščejo v vmesnih svetovih, na pragu smrti, fotografijo vseh fotografij. Pospešujejo in upočasnjujejo 16 mm ali 35 mm filmski trak, da bi na filmskem traku prepoznali fotografijo, ki bi jim dokazala, da so res živeli. Samo zato še snemajo svoje filme: da bi proglasili eno od kinetičnih fotografij za fotografijo vseh fotografij. Za nekrorealistično umetnino. Nenehoma snemajo človeka tik pred pragom smrti. Človeka, ki nosi s seboj slutnjo smrti. Te izbrane fotografije vseh fotografij razstavljajo v galerijah. Nekrorealisti bivajo med fotografijo in kinematografijo. Tako je to po mojem.

 

 

Slutnja št. IX.: Nekrorealisti želijo smrti dati telo. Film, to je vedno le začetek in konec.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
Prvih 100 dni vlade: "Ugrabljeni" premier, amaterski komunikatorji in naftna apokalipsa
12
28.06.2022 20:00
Ljudje bi lahko razumeli, da se zgodijo problemi z derivati, s sprejemanjem nepremišljenih predlogov zakonov in podobno, če jim ... Več.
Piše: Gregor Kos
Gospod premier, obljubili ste nam, da bomo živeli v svobodi in da nikogar ne boste maltretirali. Žal prvi tedni ne kažejo tega!
14
26.06.2022 21:35
Odstopil sem po imenovanju novega ministra za finance in to zaradi tega, ker imam svoj ponos in ne dovolim, da kdor koli ... Več.
Piše: Ivan Simič
Zdaj je jasno: Izvolili smo ljudi, ki ne sodijo v hram demokracije, ampak v kakšno zakotno špelunko ali zidanico
27
25.06.2022 21:48
Proslava ne more biti kronotop za razkazovanje nekega hudo poškodovanega ega, za zasebno poplesavanje in nasmihanje v slogu ... Več.
Piše: Denis Poniž
Deset neprijetnih vprašanj, ki bi si jih morala zastaviti slovenska desnica
34
23.06.2022 21:50
Če je celotna desna politična opcija odvisna le od ene osebe in v tridesetih letih ni bila sposobna proizvesti novega voditelja, ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Mi smo pa delali specializacije in študije za koga, gospodje politiki? Čemu smo trošili dragoceni čas? Zato da bomo izpolnjevali vaše politične želje?
24
21.06.2022 06:35
O političnih pritiskih na NIJZ sem vam že veliko pisal. Danes bom pisal o pritiskih na Nacionalni laboratorij za zdravje, okolje ... Več.
Piše: Milan Krek
Putinova vojna z Ukrajino bo evropski problem, Amerika se bo bolj posvečala Kitajski
6
18.06.2022 22:55
George Friedman je v svoji knjigi Naslednjih 100 let iz leta 2008 predvideval, da bodo Združene države Amerike v poznejšem delu ... Več.
Piše: Scott J. Younger
Nekaj površnih primerjav med odnosom Slovencev in Italijanov do politike
13
16.06.2022 22:15
Tujec, ki več let živi v tujini, se težko izogne primerjavi med navadami svojih rojakov in ljudi iz njegove nove domovine. Na ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Ko nam bodo ideološko poenotili medijski prostor in politično vdrli v NIJZ, ne bo več uravnoteženih medijev niti NIJZ. Prišli bomo do medijske krajine Severne Koreje, kjer obstaja samo ena Resnica!
25
14.06.2022 19:00
Ko sem zjutraj po prvi seji nove, 15. slovenske vlade, prišel na delo, so me zaskrbljene sodelavke opozorile, da je bilo po ... Več.
Piše: Milan Krek
Srž problema aktualne volilne katastrofe t.i. sredincev in prodemokratov
12
12.06.2022 22:30
V srži problema konfuzije orientacije sredine je vnašanje konfuzije v slovenski politični prostor s floskulami o t.i. sredini in ... Več.
Piše: Žiga Stupica
Zakaj ima politična sredina v Sloveniji takšne težave, če pa govori o povezovanju?
25
11.06.2022 23:59
Voditeljstvo tako ali drugače vodi predvsem v avtoritarnost, ki ne prenese povezovanja različnosti, in ni pot k več demokracije. ... Več.
Piše: Miha Burger
Seznami za odstrel: Nova oblast potrebuje NIJZ, saj so tam notri vsi naši občutljivi osebni podatki!
12
10.06.2022 22:35
Nova oblast, ki smo jo demokratično izvolili prav zaradi prepričanja, da bo res demokratična, nas že na začetku zastrašuje z ... Več.
Piše: Milan Krek
Slovenska rusofilija je nevarno igranje z ognjem in popolna slepota za razumevanje časov, ki bodo prišli po koncu vojne in porazu Rusije
28
09.06.2022 19:00
Slovenska rusofilija ni smešna ali nekaj, kar bi odpravili z zamahom roke, češ, nekaj ne posebej brihtnih osebkov hoče s svojimi ... Več.
Piše: Denis Poniž
Minister za zdravje Danijel Bešič Loredan že tri dni pritiska name, naj odstopim kot direktor NIJZ!
35
05.06.2022 22:45
Minister za zdravje mi je v zadnjih dneh, ko se pogosteje slišiva, zaupal, da je njegov cilj depolitizacija zdravstva. Pa ... Več.
Piše: Milan Krek
Pahorjeva Nekropola: Ko pripovedovalec kot filmska kamera beleži podobe taborišča smrti
5
31.05.2022 21:32
Boris Pahor je prekrižaril kar nekaj zloglasnih krajev, vsepovsod je imel neposreden stik s smrtjo bodisi kot nosač trupel ... Več.
Piše: Mitja Čander
Popravek: "Ne, nisem žalosten, ker je vsega konec. Srečen sem, ker je jutri začetek novega dne, nove kreacije, novih izzivov."
0
31.05.2022 13:05
11. maja 2022 je bil na portalu+ objavljen komentar z naslovom Ne, nisem žalosten, ker je vsega konec. Srečen sem, ker je jutri ... Več.
Piše: Uredništvo
Boris Pahor in vrata, ki vodijo v 20. stoletje (1913-2022)
9
30.05.2022 22:05
Pahor je resnično preživel stoletje in še več. Za njim so se zaklenila železna vrata 20. stoletja. Tista hladna, škripajoča ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Politična satira: Magnetogram vladne seje Slovenske Osvobodilne Fronte "Tadobri" (SOFT)
14
25.05.2022 19:28
Po HARD vladi Janeza Janše bomo imeli mehko, človeku prijazno koalicijo Slovenske Osvobodilne Fronte Tadobri (SOFT). Nova vlada ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Maščevalni pohod analitika Maksutija, dolgotrajni covid in potem še opičje koze
19
22.05.2022 21:05
Po Alemu Maksutiju je prišel čas za maščevalni pohod. Ko bo bodoča, Maksutiju ljuba vlada odšla, bomo lekcijo ponovili? In tako ... Več.
Piše: Milan Krek
Marle pa ni več
17
22.05.2022 00:00
Na tem mestu bi moral biti objavljen intervju z legendarnim novinarjem Marcelom Štefančičem, a me ignorira. V redu. Saj razumem. ... Več.
Piše: Ana Jud
Intervju z Lavrovom: "Moja vloga ni napovedati vojne Rusiji, opravljati moram le svoje delo"
10
20.05.2022 20:47
Intervju z ruskim zunanjim ministrom Sergejem Lavrovom, ki je bil predvajan v oddaji Zona bianca (Bela cona) na italijanskem ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Deset neprijetnih vprašanj, ki bi si jih morala zastaviti slovenska desnica
Andrej Capobianco
Ogledov: 3.940
02/
Gospod premier, obljubili ste nam, da bomo živeli v svobodi in da nikogar ne boste maltretirali. Žal prvi tedni ne kažejo tega!
Ivan Simič
Ogledov: 2.659
03/
Zdaj je jasno: Izvolili smo ljudi, ki ne sodijo v hram demokracije, ampak v kakšno zakotno špelunko ali zidanico
Denis Poniž
Ogledov: 2.722
04/
Premier Golob očita Milanu Kučanu streljanje kozlov, sam pa klati neumnosti o Zahodnem Balkanu
Uredništvo
Ogledov: 2.136
05/
Prvih 100 dni vlade: "Ugrabljeni" premier, amaterski komunikatorji in naftna apokalipsa
Gregor Kos
Ogledov: 1.744
06/
Ruska ekonomija v vojni: Kaj imajo skupnega Putinovi oligarhi in mehiški narkokarteli?
Maksimiljan Fras
Ogledov: 1.512
07/
Morda bo spet kriva prejšnja vlada, če je bila lanska gospodarska rast v Sloveniji kar 10-odstotna
Bine Kordež
Ogledov: 521
08/
Družba blaginje: Ali je finančna pomoč države za otroke ustrezno razporejena?
Bine Kordež
Ogledov: 646
09/
30-letnica Ustavnega sodišča: Na Beethovnovi delajo (pre)počasi in (pre)slabo, politično zapakirano, pristransko in aktivistično
Peter Jambrek
Ogledov: 1.560
10/
Mi smo pa delali specializacije in študije za koga, gospodje politiki? Čemu smo trošili dragoceni čas? Zato da bomo izpolnjevali vaše politične želje?
Milan Krek
Ogledov: 2.140