Razkrivamo

Kako zanikrno se je Cerarjeva vlada lotila postopka imenovanja direktorja Agencije za varstvo konkurence!

Postopek imenovanja direktorja Agencije za varstvo konkurence se vleče že od marca 2016, kar je svojevrstni škandal. Gre namreč za najpomembnejšega regulatorja odnosov na trgu, škandalozna pa je tudi utemeljena domneva, da je v ozadju ponovno politično mešetarjenje vladajoče Cerarjeve stranke SMC, ki že ves čas favorizira kandidata Andreja Matvoza, pri katerem so mediji že ugotovili, da objektivno najbrž sploh ne izpolnjuje razpisnih pogojev ...

23.06.2017 08:00
Piše: Aljoša Pečan
Ključne besede:   AVK   Andrej Krašek   konkurenca   Slovenija   EU   Andrej Matvoz   Zdravko Počivalšek

Foto: Državni zbor

Nikjer v strokovni literaturi, na spletu, itn. ni mogoče najti niti enega samega zaznamka, prispevka, referata, objave, udeležbe na domači ali tuji konferenci, seminarju, izobraževanju, ipd., ki bi zadostila kumulativnemu pogoju iz zakona glede imenovanja Andreja Matvoza za direktorja AVK.

Navkljub deklariranemu prostemu trgu blaga in storitev ter svobodni in prosti konkurenci v Evropski uniji (EU) imamo v pravnem sistemu t.i. regulatorje trga. Pogledali si bomo Agencijo za varstvo konkurence (AVK), našega nacionalnega regulatorja konkurence. Regulatorni organi so - če so seveda neodvisni - pomemben korektiv pri delovanju trga, ker morajo z svojo integriteto, neodvisnostjo ter samostojnostjo odločati tudi o zadevah, ki jih politika ni sposobna obravnavati, pa tudi prav je, da o njih ne odloča. Koliko so pa pri tem uspešni, vidimo v Sloveniji. Morebiti umestitev regulatorjev, sicer zakonita, ni najbolj posrečena. Še vedno jih imajo ministri za "svoje" organe v sestavi in z njimi tako tudi ravnajo (ne smemo pa zanemariti, da si npr. Agencijo za komunikacijska omrežja in storitve, AKOS, podajajo kot vrečo krompirja od ministrstva za informacijsko družbo, do gospodarstva pod Žerjavom, šolstva pod Golobičem in sedaj javne uprave pod Koprivnikarjem). Bistveni element moči regulatorja pa je poleg kadra in pristojnosti, ki jih ima po zakonodaji, seveda vodilna oseba in njena integriteta, znanja ter osebna moč, ki regulator vodi in ga tudi predstavlja. In to je v našem sistemu popolnoma odpovedalo. Cerarjeva vlada je samo pokazala vso bedo, saj se postopek imenovanja direktorja AVK vleče že od začetka marca 2016. V kolikor toliko urejeni državi bi ministrski predsednik resno razmislil, kaj se mu dogaja.

 

 

Agencija za varstvo konkurence (AVK)

 

"Javna agencija Republike Slovenije za varstvo konkurence (v nadaljnjem besedilu: Agencija) je bila ustanovljena s Sklepom o ustanovitvi Javne agencije Republike Slovenije za varstvo konkurence, ki ga je sprejela Vlada Republike Slovenije in je bil objavljen v Uradnem listu RS, št. 61/2011 z dne 29. 7. 2011. Agencija je pričela delovati 1. 1. 2013. Pred ustanovitvijo Agencije je naloge in pristojnosti organa, pristojnega za varstvo konkurence, opravljal Urad Republike Slovenije za varstvo konkurence, ki je bil organiziran kot organ v sestavi Ministrstva za gospodarstvo."

 

Agencija ima položaj pravne osebe javnega prava in je samostojen ter neodvisen organ, pristojen za varstvo konkurence na območju Slovenije. AVK deluje skladno z določili nacionalne zakonodaje in zakonodaje Evropske unije. Temeljna določila so vsebovana v Zakonu o preprečevanju omejevanja konkurence (v nadaljevanju: ZPOmK-1, vir), pristojnosti iz varovanja odnosov v prehranski verigi pa so Agenciji podeljene z Zakonom o kmetijstvu (vir). Nekatera izvedbena določila urejajo podzakonski predpisi. Agencija je v določenih primerih pristojna obravnavati tudi kršitve 101. in 102. člena Pogodbe o delovanju Evropske unije.

 

Na prostem trgu mora vladati konkurenca med podjetji, torej da podjetja med seboj pravično, učinkovito in pošteno tekmujejo na podlagi svojih izdelkov in cen, brez nepoštenih prednosti, saj to koristi tako potrošnikom kot rasti in razvoju podjetij, kar pa je tudi poglavitni namen varstva konkurence. Glavna naloga AVK je torej, da s spremljanjem in analiziranjem razmer na domačem trgu in notranjem trgu Evropske unije pravočasno odkrije in ugotovi ravnanja podjetij, ki lahko pomembno ogrozijo obstoj učinkovite konkurence (npr. z določanjem cen, razdelitvijo trgov, zlorabljanjem prevladujočega položaja, nezdružljivimi koncentracijami), in jih v primeru obstoja kršitve ustrezno sankcionira. Izvajanje teh pristojnosti pa ni le v represivni naravi, ampak je primarni namen odvračanje podjetij od takih ravnanj ter ozaveščanje in širjenje znanja o konkurenčnem pravu in politiki.

 

 

Kako v resnici imenujemo direktorja Agencije

 

Normativni ureditvi nimamo ničesar oporekati. Pač pa delovanje agencije od njene ustanovitve po noveli zakona pretresajo škandali. Nekdanji direktor Andrej Krašek je odstopil po manj kot treh letih mandata iz osebnih razlogov, povezanih z javno objavo zasebnih fotografij atraktivne odvetnice, zaposlene v odvetniški pisarni, ki je bila stranka od enem od postopkov. Tudi prvi direktor te agencije je nekoč javno razlagal, da ni vedel natančno, kam je pravzaprav prišel; kot nekdanji odvetnik je primerjal ta regulatorni organ z oddelkom na sodišču. Prav tako je povedal, da se ni zavedal pritiskov nanj in njegovo delo (vir). Tudi njegovo imenovanje je presojala takratna Komisija za preprečevanje korupcije (KPK), ki jo je vodil sedanji minister za pravosodje Goran Klemenčič: KPK je pri izbiri Andreja Kraška za direktorja AVK ugotovila izrazito korupcijsko tveganje.

 

O njegovem ustnem razgovoru z natečajno komisijo namreč ne obstaja zapisnik, prav tako ni nikakršne druge dokumentacije o ocenjevanju posameznih kandidatov. V postopku ugotavljanja korupcije pri izboru direktorja AVK, ki ga je komisija sprožila na podlagi prijave, je ugotovila, da sta se jeseni 2012 na javni natečaj ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo prijavila dva kandidata, poleg Kraška še Aljoša Pečan Gruden. O njuni primernosti je odločala komisija, ki je z obema kandidatoma opravila tudi razgovor, v katerem sta jim med drugim predstavila izkušnje s področja dela AVK in poznavanja področja varstva konkurence.

 

 

"Krašek svojih izkušenj ni konkretiziral"

 

Toda protikorupcijska komisija je po preverjanju na ministrstvu ugotovila, da tam nimajo zapisnikov o opravljenem razgovoru, kriterijev ocenjevanja ali doseženih ocen posameznega kandidata. Natečajna komisija je v poročilu zgolj navedla, da oba kandidata izpolnjujeta zahtevane pogoje. Gospodarsko ministrstvo, ki ga je takrat vodil Radovan Žerjav, je kasneje sicer podprlo Kraška.

 

Pri postopku izbire direktorja javne agencije so v KPK ugotovili tudi več drugih tveganj. Po vpogledu v pisni prijavi kandidatov so odkrili, da pozneje izbrani Krašek svojih izkušenj s področja varstva konkurence ni konkretiziral. Pred tem je bil namreč odvetnik in bi "razkritje konkretnih primerov in imen strank po njegovem mnenju pomenilo kršitev pravil zakona o odvetništvu in kodeksa odvetniške etike". Senat komisije se je s takšno navedbo sicer strinjal. Zaradi zaznanih tveganj pri izboru je senat komisije ministrstvu priporočil, naj v prihodnje o razgovoru pripravijo zapisnik ali vsaj njegov pisni povzetek. Prav tako naj uporabijo objektivno metodo preverjanja poznavanja področja in vnaprej jasno določijo kriterije ocenjevanja vlog (vir).

 

Pri tem "prvem" imenovanju je na podlagi razgovora pred komisijo takratni minister Žerjav predlagal vladi - in ta nadalje Državnemu zboru - za vodenje AVK gospoda Kraška. Gregor Virant, takrat v vlogi predsednika Državnega zbora, ki je podpisal sklep o imenovanju, je pozabil na pravo (Virantovo matično področje je upravno pravo), namreč da ima vsak neizbrani kandidat ali kandidatka pravico do pritožbe zoper odločitev državnega organa. Po intervenciji je kandidat, ki ni uspel, od resornega ministrstva, ki je vodilo postopek, na njegovo zahtevo po pojasnilih glede pravne varnosti dobil na dom fotokopijo sklepa iz Uradnega lista, s spremnim dopisom generalnega sekretarja ministrstva Žarka Bogunovića, da mu pošiljajo sklep o imenovanju izbranega kandidata.

 

 

Pod Cerarjem nič novega

 

Pričakovati je bilo, da bo po odstopu prvega direktorja AVK in pod "najbolj etično vlado" v zgodovini Slovenije le prišlo do očitnih sprememb. Pa ni. Po odstopu gospoda Kraška je vlada na predlog ministra za gospodarstvo Zdravka Počivalška za vršilca dolžnosti šefa AVK imenovala Andreja Matvoza, kar je že na začetku povzročilo najprej majhen vihar. Zdaj, ko pa ga po tretjem imenovanju za vršilca dolžnosti v dobrem letu želijo imenovati za polni mandat, pa je še bolj divje: soočajo se namreč z zahtevami po začasnih odredbah in tožbami. Kolikor je znano v javnosti, v.d. direktorja AVK ne izpolnjuje zakonskih pogojev za imenovanje in ni strokovnajk s področja, za katerega se poteguje. Vlada naj bi med referencami navajala celo zaposlitev v lastnem s.p. (ta je bil ustanovljen leta 2011 in je imel leta 2015 okoli 15 tisoč evrov prihodkov), delo v premoženjsko-pravni službi občine Hoče-Slivnica (spletni viri navajajo, da je bil tam vsaj določen čas pripravnik, ukvarjal pa naj bi se z urejanjem premoženjsko pravnih zadev, pripravo predlogov in pogodb ter javnih naročil) ter zaposlitev v podjetju Matvoz d.o.o., katerega lastnica je Verica Matvoz. (vir). Takšna oseba je torej zasedla položaj vršilca dolžnosti Agencije in se bo morala z nepopolnim mandatom ukvarjati z prevzemi, monopoli, oligopoli, zlorabami na trgu ... skratka z vsem, kar od njega zahteva zakonodaja. 

 

V čem je torej problem imenovaja neizkušenih oseb na pomembne položaje?

 

Nesporno je, da gre za delovne izkušnje šteti delo in izkušnje na podobnih, primerljivih predvsem pa na odgovornih, najvišjih delovnih mestih tako v gospodarstvu kot upravi ali sodstvu; gre za deset let delovnih izkušenj na delovnem mestu univerzitetni diplomirani pravnik. Ne sme se pristati na domnevo (presumptio iuris), da gre za deset let izkušenj, tudi z morebitno univerzitetno izobrazbo na delovnih mestih (glede na dejansko zaostreno pomanjkanje delovnih mest, primernih, tako v Sloveniji kot EU in drugod) prodajalca sladoleda ali kopališkega mojstra (z dolžnim spoštovanjem do obeh poklicev), pa četudi bi imel 30 let izkušenj na teh mestih, ne bi bil primeren. Zato gre domnevati (gre za presumptio iuris et de iure), da se štejejo za primerne izkušnje, povezane z delom in pristojnostmi regulatornega organa. Ker gre sklepati iz javno dostopnih podatkov, predlagani kandidat in sedanji vršilec dolžnosti direktorja AVK ne izpolnjuje tega pogoja.

 

Naravnost zaskrbljujoče pa je, da predlagani kandidat nima nikakršnih (zakonsko zahtevanih!) referenc s področja, na katerem naj bi delal in odločal. Protipravno je šteti, da si je izkušnje pridobival v času v.d.-jevstva na AVK. Sodišče mora upoštevati dejstvo, da razpis traja že od meseca marca letos (leto 2016), torej si je kandidat nabiral izkušnje tri mesece, na pa eno leto, Že tisto imenovanje (za v.d.) je sporno in nezakonito. Nikjer v strokovni literaturi, na spletu, itn. ni mogoče najti niti enega samega zaznamka, prispevka, referata, objave, udeležbe na domači ali tuji konferenci, seminarju, izobraževanju, ipd., ki bi zadostila kumulativnemu pogoju iz zakona glede imenovanja.

 

Preden končam, moram še napisati, da je sedanji, "drugi" postopek po noveli konkurenčne zakonodaje potekal drugače: ministrer Počivalšek je izdal upravno odločbo, s katero predlaga v imenovanje g. Matvoza. Pravno varnost protikandidati imajo, vsaj formalno. Lahko so vložili tožbe. In so jih. O vsaj eni, do danes še ni odločeno na sodišču. Zato je višek sprevrženosti, da mandatno-volilna komisija Državnega zbora pod vodstvom malteškega viteza iz SMC in doc. dr. Mitje Horvata - tudi on je predavatelj upravnega prava in upravnega postopka - predlaga v izvolitev in imenovanje g. Matvoza na naslednji redni seji Državnega zbora. In to kljub temu, da mu je znano oziroma bi mu moralo biti, da o tožbenem zahtevku še ni odločeno, kar pomeni, da je postopek pendenten in se ne sme imenovati na tej podlagi. Če se je čakalo toliko časa, naj se počaka do pravnomočne odločitve, ali pa naj v javnem interesu pozovejo sodišče k sprejemu odločitve o sporu med tožnikom in državo ...

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
2
Amerika po Trumpu (2/2): Američanom se bo še kolcalo po benignem Trumpu, toda po toči zvoniti je prepozno
20
19.01.2021 06:45
Ameriške volitve niso dogodek, ki bi zadeval samo Američane. Volilni izid bo imel dolgoročne posledice na ves svet. Trumpov ... Več.
Piše: Janez Vuk
Amerika po Trumpu (1/2): Popolna zmaga globoke države in konec Donalda Trumpa, ne pa tudi "trumpizma"
25
18.01.2021 06:08
Ameriškemu politično-medijskemu establišmentu je po več kot štirih letih zasmehovanja, poniževanja, insinuacij in odkritih laži ... Več.
Piše: Janez Vuk
Davkoplačevalec se ne da: Vili Kovačič Računskemu sodišču predlaga, naj vlado pozove k ustavitivi razvpitega projekta Drugi tir!
10
15.01.2021 04:00
Vili Kovačič, predsednik društva Davkoplačevalci se ne damo, se je z javnim pozivom obrnil na Računsko sodišče, na njegovega ... Več.
Piše: Uredništvo
Umor na Orient Ekspresu: Maščevanje velikih medijskih korporacij Donaldu Trumpu
17
12.01.2021 05:05
Američani so bili vedno pred Evropejci, pa naj je šlo za vojsko, ekonomijo, pop kulturo ali politiko. Zato ne gre podcenjevati ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Insajderski viri: Predsednik Pahor kljub izkazani podpori poslancev Andraža Terška "nikoli več" ne želi predlagati za ustavnega sodnika
22
09.01.2021 05:00
Predsednik Slovenije bo moral kmalu že tretjič predlagati kandidata za člana ustavnega sodišča. Prvič je Borut Pahor predlagal ... Več.
Piše: Igor Mekina
Proračunska gibanja, 3. del: V letu 2020 najvišji skok plač v zgodovini samostojne Slovenije
5
07.01.2021 06:00
Konec leta sem na portalu+ objavil dva teksta o proračunu Republike Slovenije, v katerih sem predstavil pomembnejše spremembe v ... Več.
Piše: Bine Kordež
Zakaj je bila razrešitev Renate Zamida, direktorice Javne agencije za knjigo, pričakovana, pravilna in zakonita
9
28.12.2020 21:37
Po nenavadnem molku, ki je sledil nedavni razrešitvi Renate Zamide, direktorice Javne agencije za knjigo (JAK), okoli katere je ... Več.
Piše: Uredništvo
Človeške in socialne stiske med epidemijo: "Priznam, da včasih na skrivaj poberem kruh tudi iz smetnjakov."
14
24.12.2020 20:00
V sodelovanju z Zvezo prijateljev mladine Ljubljana Moste objavljamo pet ganljivih zgodb, ki jih je zapisala epidemija novega ... Več.
Piše: Uredništvo
Po blamaži s pismi podpore Zdenki Badovinac zdaj še 175 "akademskih specialistov za Slovenijo" nad vlado zaradi domnevnega "zatiranja akademske svobode"!
18
23.12.2020 20:00
Česa takšnega še nismo doživeli: več kot 170 profesorjev in akademikov se je podpisalo pod javno pismo slovenskemu premierju, ki ... Več.
Piše: Uredništvo
Proračunska gibanja, 2. del: Večji izdatki države in padec BDP, a tudi višje plače prebivalstva
2
21.12.2020 20:26
Za razliko od prejšnje krize pred dobrim desetletjem, ko se je reševalo predvsem bančni sistem*, se tokrat države poslužujejo ... Več.
Piše: Bine Kordež
Proračunska gibanja, 1. del: Slovenska radodarnost s finančno pomočjo podjetjem in posameznikom je razlog za rekordni proračunski primanjkljaj
10
17.12.2020 21:00
Za javne finance je v letošnjem, kriznem letu zagotovo značilno manj zbranih davkov, na drugi strani pa se soočamo tudi s ... Več.
Piše: Bine Kordež
Ali bi Boris Popovič rad po bližnjici čez park nazaj na županski položaj?
5
17.12.2020 04:00
Potem, ko so njegovo zaposlitev pri Zdravku Počivalšku na ministrstvu za gospodarstvo na koncu preprečili vplivni člani SMC, ... Več.
Piše: Matija Ž. Likar
75 let zavlačevanja in izigravanja sprejetih ustavnih in zakonskih obveznosti
17
16.12.2020 04:43
Brez dvoma je status obeh avtohtonih narodnih manjšin, italijanske in madžarske, pri nas že skoraj tri desetletja, odkar sta ... Več.
Piše: Milan Gregorič
Polemika: Esej o opustošenju legalnosti, legitimnosti in ustavnosti volitev 2014
10
30.11.2020 23:30
Prispevek je odziv na mnenje Boruta Pahorja, predsednika republike, z dne 18. 11. 2020, v odzivu na pismo predsednika vlade ... Več.
Piše: Žiga Stupica
Se nam ponavlja zadnja kriza iz leta 2009? Vse kaže, da ne, vseeno pa bo ključen ponovni dvig domače potrošnje.
0
29.11.2020 23:30
Upad gospodarske aktivnosti bo v letošnjem letu zaradi epidemije skoraj podoben upadu v prvem letu zadnje gospodarske in ... Več.
Piše: Bine Kordež
Zmagal ni niti Biden niti Trump, Američani so izgubili volitve, račune pa plačujemo prebivalci preostalega sveta
14
20.11.2020 22:50
Kaj za vraga se dogaja v največji demokraciji na svetu, da se je zgodila ena največjih blamaž v zgodovini Združenih držav? Kajti ... Več.
Piše: Igor Vlačič
30 letnica plebiscita (1990-2020): Vsega je bil kriv Jože Pučnik
9
09.11.2020 21:30
V prihodnjih tednih, vse tja do božiča, bomo na portalu objavljali prispevke na temo slovenskega plebiscita, od katerega bo ... Več.
Piše: Peter Jambrek
Ponovno odkrita knjižna mojstrovina: Gulliverjeva potovanja
3
06.11.2020 23:09
Živimo v časih, ko je zaradi pandemije gibanje omejeno in ko potovanja nikakor niso več samoumevna, ponekod pa so celo ... Več.
Piše: Uredništvo
Demokracija v Ameriki: Nikakor ni izključeno, da bo Melania Trump še štiri leta krasila Belo hišo
6
02.11.2020 22:04
Kdo bo naslednji predsednik Združenih držav Amerike? Dokončen odgovor na to vprašanje bomo Evropejci zaradi časovnega zamika ... Več.
Piše: Mitja Kotnik
Zakaj je ustavno sodišče doseglo novo dno
5
30.10.2020 22:00
Ustavno sodišče je doživelo novo ponižanje, po mnenju dr. Jurija Toplaka pa so varuhi ustavnosti in zakonitosti na Beethovnovi ... Več.
Piše: Uredništvo
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Uredniški komentar: Gospod predsednik vlade, izgubili ste bitko z virusom in ste na dobri poti, da greste v vojno še s Slovenci!
Dejan Steinbuch
Ogledov: 3.800
02/
Amerika po Trumpu (1/2): Popolna zmaga globoke države in konec Donalda Trumpa, ne pa tudi "trumpizma"
Janez Vuk
Ogledov: 1.833
03/
Revolucija foteljšev ali "Roga ne damo"
Andrej Lokar
Ogledov: 1.779
04/
Vegetarijanske koline v Prašičjem zalivu slovenske levice: Ko se boriš za demokracijo, sredstva upravičujejo cilj!
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.682
05/
Amerika po Trumpu (2/2): Američanom se bo še kolcalo po benignem Trumpu, toda po toči zvoniti je prepozno
Janez Vuk
Ogledov: 1.767
06/
Nataliteta obupa: Zakaj se je med epidemijo skokovito povečalo število samomorov med mladimi
Ana Jud
Ogledov: 1.956
07/
Davkoplačevalec se ne da: Vili Kovačič Računskemu sodišču predlaga, naj vlado pozove k ustavitivi razvpitega projekta Drugi tir!
Uredništvo
Ogledov: 1.375
08/
Pogosto sem raje tiho. Kar pa ne pomeni, da nimam svojega mnenja. Opazujem in si mislim svoje ...
Žiga Vavpotič
Ogledov: 1.969
09/
Svoboda izražanja: "Ko jebe papeža!" ali zakaj Assange še vedno gnije v zaporu?
Ana Jud
Ogledov: 794
10/
Ali EU sploh zanimajo svoboda in človekove pravice, ko sklepa sporazume s Kitajsko?
Keith Miles
Ogledov: 717