Razkrivamo

Kako zanikrno se je Cerarjeva vlada lotila postopka imenovanja direktorja Agencije za varstvo konkurence!

Postopek imenovanja direktorja Agencije za varstvo konkurence se vleče že od marca 2016, kar je svojevrstni škandal. Gre namreč za najpomembnejšega regulatorja odnosov na trgu, škandalozna pa je tudi utemeljena domneva, da je v ozadju ponovno politično mešetarjenje vladajoče Cerarjeve stranke SMC, ki že ves čas favorizira kandidata Andreja Matvoza, pri katerem so mediji že ugotovili, da objektivno najbrž sploh ne izpolnjuje razpisnih pogojev ...

23.06.2017 08:00
Piše: Aljoša Pečan
Ključne besede:   AVK   Andrej Krašek   konkurenca   Slovenija   EU   Andrej Matvoz   Zdravko Počivalšek

Foto: Državni zbor

Nikjer v strokovni literaturi, na spletu, itn. ni mogoče najti niti enega samega zaznamka, prispevka, referata, objave, udeležbe na domači ali tuji konferenci, seminarju, izobraževanju, ipd., ki bi zadostila kumulativnemu pogoju iz zakona glede imenovanja Andreja Matvoza za direktorja AVK.

Navkljub deklariranemu prostemu trgu blaga in storitev ter svobodni in prosti konkurenci v Evropski uniji (EU) imamo v pravnem sistemu t.i. regulatorje trga. Pogledali si bomo Agencijo za varstvo konkurence (AVK), našega nacionalnega regulatorja konkurence. Regulatorni organi so - če so seveda neodvisni - pomemben korektiv pri delovanju trga, ker morajo z svojo integriteto, neodvisnostjo ter samostojnostjo odločati tudi o zadevah, ki jih politika ni sposobna obravnavati, pa tudi prav je, da o njih ne odloča. Koliko so pa pri tem uspešni, vidimo v Sloveniji. Morebiti umestitev regulatorjev, sicer zakonita, ni najbolj posrečena. Še vedno jih imajo ministri za "svoje" organe v sestavi in z njimi tako tudi ravnajo (ne smemo pa zanemariti, da si npr. Agencijo za komunikacijska omrežja in storitve, AKOS, podajajo kot vrečo krompirja od ministrstva za informacijsko družbo, do gospodarstva pod Žerjavom, šolstva pod Golobičem in sedaj javne uprave pod Koprivnikarjem). Bistveni element moči regulatorja pa je poleg kadra in pristojnosti, ki jih ima po zakonodaji, seveda vodilna oseba in njena integriteta, znanja ter osebna moč, ki regulator vodi in ga tudi predstavlja. In to je v našem sistemu popolnoma odpovedalo. Cerarjeva vlada je samo pokazala vso bedo, saj se postopek imenovanja direktorja AVK vleče že od začetka marca 2016. V kolikor toliko urejeni državi bi ministrski predsednik resno razmislil, kaj se mu dogaja.

 

 

Agencija za varstvo konkurence (AVK)

 

"Javna agencija Republike Slovenije za varstvo konkurence (v nadaljnjem besedilu: Agencija) je bila ustanovljena s Sklepom o ustanovitvi Javne agencije Republike Slovenije za varstvo konkurence, ki ga je sprejela Vlada Republike Slovenije in je bil objavljen v Uradnem listu RS, št. 61/2011 z dne 29. 7. 2011. Agencija je pričela delovati 1. 1. 2013. Pred ustanovitvijo Agencije je naloge in pristojnosti organa, pristojnega za varstvo konkurence, opravljal Urad Republike Slovenije za varstvo konkurence, ki je bil organiziran kot organ v sestavi Ministrstva za gospodarstvo."

 

Agencija ima položaj pravne osebe javnega prava in je samostojen ter neodvisen organ, pristojen za varstvo konkurence na območju Slovenije. AVK deluje skladno z določili nacionalne zakonodaje in zakonodaje Evropske unije. Temeljna določila so vsebovana v Zakonu o preprečevanju omejevanja konkurence (v nadaljevanju: ZPOmK-1, vir), pristojnosti iz varovanja odnosov v prehranski verigi pa so Agenciji podeljene z Zakonom o kmetijstvu (vir). Nekatera izvedbena določila urejajo podzakonski predpisi. Agencija je v določenih primerih pristojna obravnavati tudi kršitve 101. in 102. člena Pogodbe o delovanju Evropske unije.

 

Na prostem trgu mora vladati konkurenca med podjetji, torej da podjetja med seboj pravično, učinkovito in pošteno tekmujejo na podlagi svojih izdelkov in cen, brez nepoštenih prednosti, saj to koristi tako potrošnikom kot rasti in razvoju podjetij, kar pa je tudi poglavitni namen varstva konkurence. Glavna naloga AVK je torej, da s spremljanjem in analiziranjem razmer na domačem trgu in notranjem trgu Evropske unije pravočasno odkrije in ugotovi ravnanja podjetij, ki lahko pomembno ogrozijo obstoj učinkovite konkurence (npr. z določanjem cen, razdelitvijo trgov, zlorabljanjem prevladujočega položaja, nezdružljivimi koncentracijami), in jih v primeru obstoja kršitve ustrezno sankcionira. Izvajanje teh pristojnosti pa ni le v represivni naravi, ampak je primarni namen odvračanje podjetij od takih ravnanj ter ozaveščanje in širjenje znanja o konkurenčnem pravu in politiki.

 

 

Kako v resnici imenujemo direktorja Agencije

 

Normativni ureditvi nimamo ničesar oporekati. Pač pa delovanje agencije od njene ustanovitve po noveli zakona pretresajo škandali. Nekdanji direktor Andrej Krašek je odstopil po manj kot treh letih mandata iz osebnih razlogov, povezanih z javno objavo zasebnih fotografij atraktivne odvetnice, zaposlene v odvetniški pisarni, ki je bila stranka od enem od postopkov. Tudi prvi direktor te agencije je nekoč javno razlagal, da ni vedel natančno, kam je pravzaprav prišel; kot nekdanji odvetnik je primerjal ta regulatorni organ z oddelkom na sodišču. Prav tako je povedal, da se ni zavedal pritiskov nanj in njegovo delo (vir). Tudi njegovo imenovanje je presojala takratna Komisija za preprečevanje korupcije (KPK), ki jo je vodil sedanji minister za pravosodje Goran Klemenčič: KPK je pri izbiri Andreja Kraška za direktorja AVK ugotovila izrazito korupcijsko tveganje.

 

O njegovem ustnem razgovoru z natečajno komisijo namreč ne obstaja zapisnik, prav tako ni nikakršne druge dokumentacije o ocenjevanju posameznih kandidatov. V postopku ugotavljanja korupcije pri izboru direktorja AVK, ki ga je komisija sprožila na podlagi prijave, je ugotovila, da sta se jeseni 2012 na javni natečaj ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo prijavila dva kandidata, poleg Kraška še Aljoša Pečan Gruden. O njuni primernosti je odločala komisija, ki je z obema kandidatoma opravila tudi razgovor, v katerem sta jim med drugim predstavila izkušnje s področja dela AVK in poznavanja področja varstva konkurence.

 

 

"Krašek svojih izkušenj ni konkretiziral"

 

Toda protikorupcijska komisija je po preverjanju na ministrstvu ugotovila, da tam nimajo zapisnikov o opravljenem razgovoru, kriterijev ocenjevanja ali doseženih ocen posameznega kandidata. Natečajna komisija je v poročilu zgolj navedla, da oba kandidata izpolnjujeta zahtevane pogoje. Gospodarsko ministrstvo, ki ga je takrat vodil Radovan Žerjav, je kasneje sicer podprlo Kraška.

 

Pri postopku izbire direktorja javne agencije so v KPK ugotovili tudi več drugih tveganj. Po vpogledu v pisni prijavi kandidatov so odkrili, da pozneje izbrani Krašek svojih izkušenj s področja varstva konkurence ni konkretiziral. Pred tem je bil namreč odvetnik in bi "razkritje konkretnih primerov in imen strank po njegovem mnenju pomenilo kršitev pravil zakona o odvetništvu in kodeksa odvetniške etike". Senat komisije se je s takšno navedbo sicer strinjal. Zaradi zaznanih tveganj pri izboru je senat komisije ministrstvu priporočil, naj v prihodnje o razgovoru pripravijo zapisnik ali vsaj njegov pisni povzetek. Prav tako naj uporabijo objektivno metodo preverjanja poznavanja področja in vnaprej jasno določijo kriterije ocenjevanja vlog (vir).

 

Pri tem "prvem" imenovanju je na podlagi razgovora pred komisijo takratni minister Žerjav predlagal vladi - in ta nadalje Državnemu zboru - za vodenje AVK gospoda Kraška. Gregor Virant, takrat v vlogi predsednika Državnega zbora, ki je podpisal sklep o imenovanju, je pozabil na pravo (Virantovo matično področje je upravno pravo), namreč da ima vsak neizbrani kandidat ali kandidatka pravico do pritožbe zoper odločitev državnega organa. Po intervenciji je kandidat, ki ni uspel, od resornega ministrstva, ki je vodilo postopek, na njegovo zahtevo po pojasnilih glede pravne varnosti dobil na dom fotokopijo sklepa iz Uradnega lista, s spremnim dopisom generalnega sekretarja ministrstva Žarka Bogunovića, da mu pošiljajo sklep o imenovanju izbranega kandidata.

 

 

Pod Cerarjem nič novega

 

Pričakovati je bilo, da bo po odstopu prvega direktorja AVK in pod "najbolj etično vlado" v zgodovini Slovenije le prišlo do očitnih sprememb. Pa ni. Po odstopu gospoda Kraška je vlada na predlog ministra za gospodarstvo Zdravka Počivalška za vršilca dolžnosti šefa AVK imenovala Andreja Matvoza, kar je že na začetku povzročilo najprej majhen vihar. Zdaj, ko pa ga po tretjem imenovanju za vršilca dolžnosti v dobrem letu želijo imenovati za polni mandat, pa je še bolj divje: soočajo se namreč z zahtevami po začasnih odredbah in tožbami. Kolikor je znano v javnosti, v.d. direktorja AVK ne izpolnjuje zakonskih pogojev za imenovanje in ni strokovnajk s področja, za katerega se poteguje. Vlada naj bi med referencami navajala celo zaposlitev v lastnem s.p. (ta je bil ustanovljen leta 2011 in je imel leta 2015 okoli 15 tisoč evrov prihodkov), delo v premoženjsko-pravni službi občine Hoče-Slivnica (spletni viri navajajo, da je bil tam vsaj določen čas pripravnik, ukvarjal pa naj bi se z urejanjem premoženjsko pravnih zadev, pripravo predlogov in pogodb ter javnih naročil) ter zaposlitev v podjetju Matvoz d.o.o., katerega lastnica je Verica Matvoz. (vir). Takšna oseba je torej zasedla položaj vršilca dolžnosti Agencije in se bo morala z nepopolnim mandatom ukvarjati z prevzemi, monopoli, oligopoli, zlorabami na trgu ... skratka z vsem, kar od njega zahteva zakonodaja. 

 

V čem je torej problem imenovaja neizkušenih oseb na pomembne položaje?

 

Nesporno je, da gre za delovne izkušnje šteti delo in izkušnje na podobnih, primerljivih predvsem pa na odgovornih, najvišjih delovnih mestih tako v gospodarstvu kot upravi ali sodstvu; gre za deset let delovnih izkušenj na delovnem mestu univerzitetni diplomirani pravnik. Ne sme se pristati na domnevo (presumptio iuris), da gre za deset let izkušenj, tudi z morebitno univerzitetno izobrazbo na delovnih mestih (glede na dejansko zaostreno pomanjkanje delovnih mest, primernih, tako v Sloveniji kot EU in drugod) prodajalca sladoleda ali kopališkega mojstra (z dolžnim spoštovanjem do obeh poklicev), pa četudi bi imel 30 let izkušenj na teh mestih, ne bi bil primeren. Zato gre domnevati (gre za presumptio iuris et de iure), da se štejejo za primerne izkušnje, povezane z delom in pristojnostmi regulatornega organa. Ker gre sklepati iz javno dostopnih podatkov, predlagani kandidat in sedanji vršilec dolžnosti direktorja AVK ne izpolnjuje tega pogoja.

 

Naravnost zaskrbljujoče pa je, da predlagani kandidat nima nikakršnih (zakonsko zahtevanih!) referenc s področja, na katerem naj bi delal in odločal. Protipravno je šteti, da si je izkušnje pridobival v času v.d.-jevstva na AVK. Sodišče mora upoštevati dejstvo, da razpis traja že od meseca marca letos (leto 2016), torej si je kandidat nabiral izkušnje tri mesece, na pa eno leto, Že tisto imenovanje (za v.d.) je sporno in nezakonito. Nikjer v strokovni literaturi, na spletu, itn. ni mogoče najti niti enega samega zaznamka, prispevka, referata, objave, udeležbe na domači ali tuji konferenci, seminarju, izobraževanju, ipd., ki bi zadostila kumulativnemu pogoju iz zakona glede imenovanja.

 

Preden končam, moram še napisati, da je sedanji, "drugi" postopek po noveli konkurenčne zakonodaje potekal drugače: ministrer Počivalšek je izdal upravno odločbo, s katero predlaga v imenovanje g. Matvoza. Pravno varnost protikandidati imajo, vsaj formalno. Lahko so vložili tožbe. In so jih. O vsaj eni, do danes še ni odločeno na sodišču. Zato je višek sprevrženosti, da mandatno-volilna komisija Državnega zbora pod vodstvom malteškega viteza iz SMC in doc. dr. Mitje Horvata - tudi on je predavatelj upravnega prava in upravnega postopka - predlaga v izvolitev in imenovanje g. Matvoza na naslednji redni seji Državnega zbora. In to kljub temu, da mu je znano oziroma bi mu moralo biti, da o tožbenem zahtevku še ni odločeno, kar pomeni, da je postopek pendenten in se ne sme imenovati na tej podlagi. Če se je čakalo toliko časa, naj se počaka do pravnomočne odločitve, ali pa naj v javnem interesu pozovejo sodišče k sprejemu odločitve o sporu med tožnikom in državo ...

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
2
Demografski sklad je v interesu tistih, ki bi radi obvladovali milijarde državnega premoženja, na višino pokojnin pa ne bo imel omembne vrednega vpliva
5
18.10.2021 22:20
Kot kaže, zakon, ki naj bi končno uredil delovanje Demografskega sklada, niti pod mandatom sedanje vlade ne bo sprejet. Apetiti ... Več.
Piše: Bine Kordež
Proračuna 2022 & 2023: Zakaj potrebuje vlada skoraj milijardo evrov "proračunske rezerve" vsako leto?
5
10.10.2021 20:00
Še pred uvodom v predstavitev proračunov za prihodnji dve leti (2022-2023) je večji del opozicije odkorakal iz parlamenta in ... Več.
Piše: Bine Kordež
Po Trumpovi "America First" je zdaj toplo vodo v Kliničnem centru odkril Jože Golobič s sloganom "Patient First"
15
27.09.2021 23:00
Kaj je na Jožetu Golobiču tako posebnega, da se je kljub zatrjevanju, da ga položaj generalnega direktorja Kliničnega centra s ... Več.
Piše: Uredništvo
Kako je Ljudska republika Kitajska potiho, prek slamnate firme kupila italijanskega proizvajalca dronov Alpi Aviation
8
26.09.2021 23:00
Italijansko podjetje Alpi Aviation iz Furlanije-Julijske krajine, ki proizvaja drone, lahka in ultralahka letala, je kljub ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Vonj imperijev (3): "Vojna je lepa, ker v čudovito simfonijo združuje streljanje pušk, grmenje topov in vmesna premirja, dišave parfumov in smrad razpadajočih trupel."
6
24.09.2021 22:30
Ena najbolj fascinantnih knjig o zgodovini vonjav oziroma dišav je hkrati tudi neponovljiv oris kulturne zgodovine 20. stoletja. ... Več.
Piše: Uredništvo
Urgentno javno pismo predsedniku Vrhovnega sodišča Damijanu Florjančiču
5
19.09.2021 22:00
Spoštovani predsednik Vrhovnega sodišča Republike Slovenije, v imenu številnih volivcev v Mestni občini Ljubljana se obračam na ... Več.
Piše: Vili Kovačič
Vonj imperijev (2): Iracionalnost planskega gospodarstva, ki je poletna oblačila ponujal pozimi in zimska poleti, parfume pa proizvajal v popolnem nasprotju s potrebami potrošnikov
3
18.09.2021 12:34
Ena najbolj fascinantnih knjig o zgodovini vonjav oziroma dišav je hkrati tudi neponovljiv oris kulturne zgodovine 20. stoletja. ... Več.
Piše: Uredništvo
Vonj imperijev (1): Ena sama kapljica parfuma lahko v sebi skriva vso zgodovino 20. stoletja
2
12.09.2021 11:00
Ena najbolj fascinantnih knjig o zgodovini vonjav oziroma dišav je hkrati tudi neponovljiv oris kulturne zgodovine 20. stoletja. ... Več.
Piše: Uredništvo
Visoka gospodarska rast v Sloveniji je rezultat občutno višjih plač v javnem sektorju in državnih subvencij
8
08.09.2021 21:00
Pred dnevi so bili objavljeni podatki o rasti bruto domačega produkta Slovenije v drugem kvartalu letošnjega leta; s ... Več.
Piše: Bine Kordež
Zaradi 6450 milijard evrov, ki smo jih v Evroobmočju dali na trg zaradi pandemije, nam zaenkrat še ne grozi inflacija
2
31.08.2021 21:01
Odločitev Evropske centralne banke o obsežnih odkupih državnih vrednostnih papirjev (quantitative easing ali denarno ... Več.
Piše: Bine Kordež
Sodni dan na ljubljanski urgenci! "Rekorder" je na sprejem čakal celih 80 ur! Osemdeset ur, ljudje!
14
25.08.2021 21:30
Razmere na ljubljanski urgenci so kritične. Na pregled zdravnika pacienti, ki pridejo na Internistično prvo pomoč (IPP), zdaj ... Več.
Piše: Uredništvo
Najdaljša ameriška vojna: CIA je že od leta 1979 v vojni z Afganistanom, talibani in Al Kajda so njeni otroci
16
24.08.2021 21:21
Mineva četrt stoletja, odkar se je iz težko dostopnega goratega predela Afganistana oglasil nek mudžahedinski poveljnik in ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
80-letnica operacije Barbarossa: Zakaj Hitler ni premagal Sovjetske zveze
10
19.08.2021 22:47
Po hitri, siloviti in nadvse uspešni nacistični invaziji na zahodno Evropo, uspehih v Skandinaviji ter na Balkanu je bil Hitler ... Več.
Piše: Shane Quinn
Umik iz Afganistana, pokopališča imperijev: Tujci pridejo in grejo, talibani pa ostajajo
10
17.08.2021 21:28
O vseh posledicah umika ameriških oziroma tujih sil iz Afganistana je 13. maja letos naš sodelavec Božo Cerar, ki je bil v svoji ... Več.
Piše: Božo Cerar
Olimpijada v številkah: Slovenija glede na število prebivalcev in velikost države 23. na svetu
7
12.08.2021 23:07
Na poletni olimpijadi v Tokiu so bili najbolj uspešni Američani s preko 100 medaljami. V povprečju so jih vsak dan osvojili 5, ... Več.
Piše: Bine Kordež
Skupščina državnega zdravstva: država v državi, kjer dobavitelji v zdravstvu sami sebi določajo cene
13
09.08.2021 20:45
Zavod za zdravstveno zavarovanja (ZZZS) že 30 let upravlja z denarjem, ki ga vsi državljani zbiramo z obveznimi mesečnimi ... Več.
Piše: Krištof Zevnik
Kako so v TEŠ "pokurili" 280 milijonov evrov ali celotna zgodba o izgubi in insolventnosti Termoelektrarne Šoštanj
14
05.08.2021 22:46
Pisati o Termoelektrarni Šoštanj (TEŠ) oziroma o njenem bloku 6 je pravzaprav preprosto. Lahko se izpostavi zgrešenost te ... Več.
Piše: Bine Kordež
Statistično gledano pri nas pod pragom revščine živi skoraj četrt milijona ljudi, vendar ...
5
28.07.2021 21:30
V Sloveniji živi 12 odstotkov ljudi pod statistično opredeljenim pragom revščine. Ta je v letu 2019 znašal 1.477 evrov na ... Več.
Piše: Bine Kordež
Kako je obrambni minister Tonin, strokovnjak za zakup medijskega prostora, prepričal Pristop, naj Slovensko vojsko promovirajo Nova24tv.si, Domovina.si in Iskreni.net
31
27.07.2021 20:00
Oglasna kampanja za Slovensko vojsko, ki jo financiramo davkoplačevalci, predstavlja jasen primer kanaliziranja javnih sredstev ... Več.
Piše: Domen Savič
20 žensk, ki lahko krojijo prihodnost Slovenije kot bodoče predsednice, premierke in ministrice
15
25.07.2021 22:08
Kako se bo v ženskih kvotah odzrcalilo leto 2022, ki bo super volilno leto, saj se bodo zvrstile državnozborske, lokalne in še ... Več.
Piše: Uredništvo
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Država je tista, ki je pomembna, politik Janez Janša pa si bo pisal sodbo sam
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.174
02/
Plenice v oktobru: Sočutno starševstvo in nesporazumi v zvezi z njim
Katja Knez Steinbuch
Ogledov: 2.192
03/
Učinki kolektivne norosti in poraz levičarskih načel
Simona Rebolj
Ogledov: 2.253
04/
V imenu očeta: Zunaj tekmujejo, kako bodo osvajali vesolje, v domačih logih pa se obmetavamo s preteklostjo in zavistjo
Pavle Okorn
Ogledov: 2.071
05/
Zdravnikom so nam doslej grozili po elektronski pošti, zdaj pa nas že kar na ulici kličejo pred "vojaško sodišče"
Milan Krek
Ogledov: 1.493
06/
Za mano hodi pošastni črni pes, me rine v kot, kjer se zjokam kot nebogljeni otrok in pomislim na najhujše …
Ana Jud
Ogledov: 1.328
07/
V Butalah so pamet zaklenili v sode, da jim ne bi ušla na plano, v Sloveniji smo jo preglasili s smrtno tišino javne besede
Vili Kovačič
Ogledov: 1.103
08/
Ali je v tej državi sploh še možno kaj narediti dobro in prav?
Miha Burger
Ogledov: 1.476
09/
Proračuna 2022 & 2023: Zakaj potrebuje vlada skoraj milijardo evrov "proračunske rezerve" vsako leto?
Bine Kordež
Ogledov: 1.616
10/
Granitne kocke so končna posledica frustracij državljanov, ki ne morejo vplivati na nič
Miha Burger
Ogledov: 618