Razkrivamo

Kako zanikrno se je Cerarjeva vlada lotila postopka imenovanja direktorja Agencije za varstvo konkurence!

Postopek imenovanja direktorja Agencije za varstvo konkurence se vleče že od marca 2016, kar je svojevrstni škandal. Gre namreč za najpomembnejšega regulatorja odnosov na trgu, škandalozna pa je tudi utemeljena domneva, da je v ozadju ponovno politično mešetarjenje vladajoče Cerarjeve stranke SMC, ki že ves čas favorizira kandidata Andreja Matvoza, pri katerem so mediji že ugotovili, da objektivno najbrž sploh ne izpolnjuje razpisnih pogojev ...

23.06.2017 08:00
Piše: Aljoša Pečan
Ključne besede:   AVK   Andrej Krašek   konkurenca   Slovenija   EU   Andrej Matvoz   Zdravko Počivalšek

Foto: Državni zbor

Nikjer v strokovni literaturi, na spletu, itn. ni mogoče najti niti enega samega zaznamka, prispevka, referata, objave, udeležbe na domači ali tuji konferenci, seminarju, izobraževanju, ipd., ki bi zadostila kumulativnemu pogoju iz zakona glede imenovanja Andreja Matvoza za direktorja AVK.

Navkljub deklariranemu prostemu trgu blaga in storitev ter svobodni in prosti konkurenci v Evropski uniji (EU) imamo v pravnem sistemu t.i. regulatorje trga. Pogledali si bomo Agencijo za varstvo konkurence (AVK), našega nacionalnega regulatorja konkurence. Regulatorni organi so - če so seveda neodvisni - pomemben korektiv pri delovanju trga, ker morajo z svojo integriteto, neodvisnostjo ter samostojnostjo odločati tudi o zadevah, ki jih politika ni sposobna obravnavati, pa tudi prav je, da o njih ne odloča. Koliko so pa pri tem uspešni, vidimo v Sloveniji. Morebiti umestitev regulatorjev, sicer zakonita, ni najbolj posrečena. Še vedno jih imajo ministri za "svoje" organe v sestavi in z njimi tako tudi ravnajo (ne smemo pa zanemariti, da si npr. Agencijo za komunikacijska omrežja in storitve, AKOS, podajajo kot vrečo krompirja od ministrstva za informacijsko družbo, do gospodarstva pod Žerjavom, šolstva pod Golobičem in sedaj javne uprave pod Koprivnikarjem). Bistveni element moči regulatorja pa je poleg kadra in pristojnosti, ki jih ima po zakonodaji, seveda vodilna oseba in njena integriteta, znanja ter osebna moč, ki regulator vodi in ga tudi predstavlja. In to je v našem sistemu popolnoma odpovedalo. Cerarjeva vlada je samo pokazala vso bedo, saj se postopek imenovanja direktorja AVK vleče že od začetka marca 2016. V kolikor toliko urejeni državi bi ministrski predsednik resno razmislil, kaj se mu dogaja.

 

 

Agencija za varstvo konkurence (AVK)

 

"Javna agencija Republike Slovenije za varstvo konkurence (v nadaljnjem besedilu: Agencija) je bila ustanovljena s Sklepom o ustanovitvi Javne agencije Republike Slovenije za varstvo konkurence, ki ga je sprejela Vlada Republike Slovenije in je bil objavljen v Uradnem listu RS, št. 61/2011 z dne 29. 7. 2011. Agencija je pričela delovati 1. 1. 2013. Pred ustanovitvijo Agencije je naloge in pristojnosti organa, pristojnega za varstvo konkurence, opravljal Urad Republike Slovenije za varstvo konkurence, ki je bil organiziran kot organ v sestavi Ministrstva za gospodarstvo."

 

Agencija ima položaj pravne osebe javnega prava in je samostojen ter neodvisen organ, pristojen za varstvo konkurence na območju Slovenije. AVK deluje skladno z določili nacionalne zakonodaje in zakonodaje Evropske unije. Temeljna določila so vsebovana v Zakonu o preprečevanju omejevanja konkurence (v nadaljevanju: ZPOmK-1, vir), pristojnosti iz varovanja odnosov v prehranski verigi pa so Agenciji podeljene z Zakonom o kmetijstvu (vir). Nekatera izvedbena določila urejajo podzakonski predpisi. Agencija je v določenih primerih pristojna obravnavati tudi kršitve 101. in 102. člena Pogodbe o delovanju Evropske unije.

 

Na prostem trgu mora vladati konkurenca med podjetji, torej da podjetja med seboj pravično, učinkovito in pošteno tekmujejo na podlagi svojih izdelkov in cen, brez nepoštenih prednosti, saj to koristi tako potrošnikom kot rasti in razvoju podjetij, kar pa je tudi poglavitni namen varstva konkurence. Glavna naloga AVK je torej, da s spremljanjem in analiziranjem razmer na domačem trgu in notranjem trgu Evropske unije pravočasno odkrije in ugotovi ravnanja podjetij, ki lahko pomembno ogrozijo obstoj učinkovite konkurence (npr. z določanjem cen, razdelitvijo trgov, zlorabljanjem prevladujočega položaja, nezdružljivimi koncentracijami), in jih v primeru obstoja kršitve ustrezno sankcionira. Izvajanje teh pristojnosti pa ni le v represivni naravi, ampak je primarni namen odvračanje podjetij od takih ravnanj ter ozaveščanje in širjenje znanja o konkurenčnem pravu in politiki.

 

 

Kako v resnici imenujemo direktorja Agencije

 

Normativni ureditvi nimamo ničesar oporekati. Pač pa delovanje agencije od njene ustanovitve po noveli zakona pretresajo škandali. Nekdanji direktor Andrej Krašek je odstopil po manj kot treh letih mandata iz osebnih razlogov, povezanih z javno objavo zasebnih fotografij atraktivne odvetnice, zaposlene v odvetniški pisarni, ki je bila stranka od enem od postopkov. Tudi prvi direktor te agencije je nekoč javno razlagal, da ni vedel natančno, kam je pravzaprav prišel; kot nekdanji odvetnik je primerjal ta regulatorni organ z oddelkom na sodišču. Prav tako je povedal, da se ni zavedal pritiskov nanj in njegovo delo (vir). Tudi njegovo imenovanje je presojala takratna Komisija za preprečevanje korupcije (KPK), ki jo je vodil sedanji minister za pravosodje Goran Klemenčič: KPK je pri izbiri Andreja Kraška za direktorja AVK ugotovila izrazito korupcijsko tveganje.

 

O njegovem ustnem razgovoru z natečajno komisijo namreč ne obstaja zapisnik, prav tako ni nikakršne druge dokumentacije o ocenjevanju posameznih kandidatov. V postopku ugotavljanja korupcije pri izboru direktorja AVK, ki ga je komisija sprožila na podlagi prijave, je ugotovila, da sta se jeseni 2012 na javni natečaj ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo prijavila dva kandidata, poleg Kraška še Aljoša Pečan Gruden. O njuni primernosti je odločala komisija, ki je z obema kandidatoma opravila tudi razgovor, v katerem sta jim med drugim predstavila izkušnje s področja dela AVK in poznavanja področja varstva konkurence.

 

 

"Krašek svojih izkušenj ni konkretiziral"

 

Toda protikorupcijska komisija je po preverjanju na ministrstvu ugotovila, da tam nimajo zapisnikov o opravljenem razgovoru, kriterijev ocenjevanja ali doseženih ocen posameznega kandidata. Natečajna komisija je v poročilu zgolj navedla, da oba kandidata izpolnjujeta zahtevane pogoje. Gospodarsko ministrstvo, ki ga je takrat vodil Radovan Žerjav, je kasneje sicer podprlo Kraška.

 

Pri postopku izbire direktorja javne agencije so v KPK ugotovili tudi več drugih tveganj. Po vpogledu v pisni prijavi kandidatov so odkrili, da pozneje izbrani Krašek svojih izkušenj s področja varstva konkurence ni konkretiziral. Pred tem je bil namreč odvetnik in bi "razkritje konkretnih primerov in imen strank po njegovem mnenju pomenilo kršitev pravil zakona o odvetništvu in kodeksa odvetniške etike". Senat komisije se je s takšno navedbo sicer strinjal. Zaradi zaznanih tveganj pri izboru je senat komisije ministrstvu priporočil, naj v prihodnje o razgovoru pripravijo zapisnik ali vsaj njegov pisni povzetek. Prav tako naj uporabijo objektivno metodo preverjanja poznavanja področja in vnaprej jasno določijo kriterije ocenjevanja vlog (vir).

 

Pri tem "prvem" imenovanju je na podlagi razgovora pred komisijo takratni minister Žerjav predlagal vladi - in ta nadalje Državnemu zboru - za vodenje AVK gospoda Kraška. Gregor Virant, takrat v vlogi predsednika Državnega zbora, ki je podpisal sklep o imenovanju, je pozabil na pravo (Virantovo matično področje je upravno pravo), namreč da ima vsak neizbrani kandidat ali kandidatka pravico do pritožbe zoper odločitev državnega organa. Po intervenciji je kandidat, ki ni uspel, od resornega ministrstva, ki je vodilo postopek, na njegovo zahtevo po pojasnilih glede pravne varnosti dobil na dom fotokopijo sklepa iz Uradnega lista, s spremnim dopisom generalnega sekretarja ministrstva Žarka Bogunovića, da mu pošiljajo sklep o imenovanju izbranega kandidata.

 

 

Pod Cerarjem nič novega

 

Pričakovati je bilo, da bo po odstopu prvega direktorja AVK in pod "najbolj etično vlado" v zgodovini Slovenije le prišlo do očitnih sprememb. Pa ni. Po odstopu gospoda Kraška je vlada na predlog ministra za gospodarstvo Zdravka Počivalška za vršilca dolžnosti šefa AVK imenovala Andreja Matvoza, kar je že na začetku povzročilo najprej majhen vihar. Zdaj, ko pa ga po tretjem imenovanju za vršilca dolžnosti v dobrem letu želijo imenovati za polni mandat, pa je še bolj divje: soočajo se namreč z zahtevami po začasnih odredbah in tožbami. Kolikor je znano v javnosti, v.d. direktorja AVK ne izpolnjuje zakonskih pogojev za imenovanje in ni strokovnajk s področja, za katerega se poteguje. Vlada naj bi med referencami navajala celo zaposlitev v lastnem s.p. (ta je bil ustanovljen leta 2011 in je imel leta 2015 okoli 15 tisoč evrov prihodkov), delo v premoženjsko-pravni službi občine Hoče-Slivnica (spletni viri navajajo, da je bil tam vsaj določen čas pripravnik, ukvarjal pa naj bi se z urejanjem premoženjsko pravnih zadev, pripravo predlogov in pogodb ter javnih naročil) ter zaposlitev v podjetju Matvoz d.o.o., katerega lastnica je Verica Matvoz. (vir). Takšna oseba je torej zasedla položaj vršilca dolžnosti Agencije in se bo morala z nepopolnim mandatom ukvarjati z prevzemi, monopoli, oligopoli, zlorabami na trgu ... skratka z vsem, kar od njega zahteva zakonodaja. 

 

V čem je torej problem imenovaja neizkušenih oseb na pomembne položaje?

 

Nesporno je, da gre za delovne izkušnje šteti delo in izkušnje na podobnih, primerljivih predvsem pa na odgovornih, najvišjih delovnih mestih tako v gospodarstvu kot upravi ali sodstvu; gre za deset let delovnih izkušenj na delovnem mestu univerzitetni diplomirani pravnik. Ne sme se pristati na domnevo (presumptio iuris), da gre za deset let izkušenj, tudi z morebitno univerzitetno izobrazbo na delovnih mestih (glede na dejansko zaostreno pomanjkanje delovnih mest, primernih, tako v Sloveniji kot EU in drugod) prodajalca sladoleda ali kopališkega mojstra (z dolžnim spoštovanjem do obeh poklicev), pa četudi bi imel 30 let izkušenj na teh mestih, ne bi bil primeren. Zato gre domnevati (gre za presumptio iuris et de iure), da se štejejo za primerne izkušnje, povezane z delom in pristojnostmi regulatornega organa. Ker gre sklepati iz javno dostopnih podatkov, predlagani kandidat in sedanji vršilec dolžnosti direktorja AVK ne izpolnjuje tega pogoja.

 

Naravnost zaskrbljujoče pa je, da predlagani kandidat nima nikakršnih (zakonsko zahtevanih!) referenc s področja, na katerem naj bi delal in odločal. Protipravno je šteti, da si je izkušnje pridobival v času v.d.-jevstva na AVK. Sodišče mora upoštevati dejstvo, da razpis traja že od meseca marca letos (leto 2016), torej si je kandidat nabiral izkušnje tri mesece, na pa eno leto, Že tisto imenovanje (za v.d.) je sporno in nezakonito. Nikjer v strokovni literaturi, na spletu, itn. ni mogoče najti niti enega samega zaznamka, prispevka, referata, objave, udeležbe na domači ali tuji konferenci, seminarju, izobraževanju, ipd., ki bi zadostila kumulativnemu pogoju iz zakona glede imenovanja.

 

Preden končam, moram še napisati, da je sedanji, "drugi" postopek po noveli konkurenčne zakonodaje potekal drugače: ministrer Počivalšek je izdal upravno odločbo, s katero predlaga v imenovanje g. Matvoza. Pravno varnost protikandidati imajo, vsaj formalno. Lahko so vložili tožbe. In so jih. O vsaj eni, do danes še ni odločeno na sodišču. Zato je višek sprevrženosti, da mandatno-volilna komisija Državnega zbora pod vodstvom malteškega viteza iz SMC in doc. dr. Mitje Horvata - tudi on je predavatelj upravnega prava in upravnega postopka - predlaga v izvolitev in imenovanje g. Matvoza na naslednji redni seji Državnega zbora. In to kljub temu, da mu je znano oziroma bi mu moralo biti, da o tožbenem zahtevku še ni odločeno, kar pomeni, da je postopek pendenten in se ne sme imenovati na tej podlagi. Če se je čakalo toliko časa, naj se počaka do pravnomočne odločitve, ali pa naj v javnem interesu pozovejo sodišče k sprejemu odločitve o sporu med tožnikom in državo ...

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
2
Epidemija in občinske meje: Zakaj je problem, če gre nekdo iz Trzina v Domžale, ne pa tudi, če gre iz Šiške v Sostro?
7
06.04.2020 21:00
Omejitev gibanja znotraj občine dejanskega prebivališča ima lahko dve skrajnosti. V Odrancih, najmanjši občini v Sloveniji, ki ... Več.
Piše: Bine Kordež
"Lobiranje" za gradnjo avtosalona AC Pentlja vse bolj divje, javnim uslužbencem zdaj grozijo že kar po telefonu!
7
03.04.2020 12:29
Zgodba o netransparentnem, s sumom korupcije obremenjenem projektu gradnje avtosalona luksuznih vozil BMW in Jaguar na ... Več.
Piše: Uredništvo
Spletke na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje: Je bil izpad Ivana Eržena posledica sladkega maščevanja njegove predhodnice Nine Pirnat?
15
01.04.2020 22:55
Izjava novega v.d. direktorja Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ) Ivana Eržena, češ da vlada pretirava z zadnjimi ... Več.
Piše: Uredništvo
Kaj prinaša megazakon, "protikorona paket" v bilance gospodarskih družb?
6
01.04.2020 00:43
Se še kdo spomni, kako smo še pred nekaj meseci zaradi kakih 50 milijonov evrov proračunskih izdatkov bili plat zvona, češ da se ... Več.
Piše: Bine Kordež
Spomenica Katedrale svobode: "Slovenija med epidemijo, v izrednih razmerah in potem"
12
29.03.2020 10:00
Peter Jambrek, Matej Avbelj, Boštjan M. Jambrek, Ernest Petrič, Dimitrij Rupel, Tomaž Zalaznik so v imenu Katedrale svobode, ... Več.
Piše: Uredništvo
Izredne razmere v gospodarstvu: Učinki koronavirusa na podjetja in podjetnike zahtevajo slovenski "Marshallov plan"
24
24.03.2020 23:30
Za učinkovito spopadanje s posledicami krize bo ključno, da država v čim večji meri nadomesti izpad dohodka zaradi izrednih ... Več.
Piše: Bine Kordež
IZUM in Cobiss.net: Kdo koga zavaja, kdo kaj skriva in čigave interese kdo zastopa?
5
22.03.2020 22:59
Verjetno je bil na seji Odbora Državnega zbora za zunanjo politiko 26. februarja 2020 marsikdo presenečen, ko sta dva mariborska ... Več.
Piše: Tomaž Seljak
Koronavirus in slovenski proračun: Deficita bo najbrž za več milijard, toda ključno je, da ne ustavimo poslovnih verig in denarnih tokov!
7
19.03.2020 16:30
Kakšne posledice bo imel koronavirus na slovensko gospodarstvo, kako bo vplival na proračun? Naš sodelavec Bine Kordež ocenjuje, ... Več.
Piše: Bine Kordež
Koronavirus ubija gospodarstvo: Zaustavitev gospodarske aktivnosti že za mesec dni bi pomenila katastrofo, primerljivo z letom 1991!
17
17.03.2020 00:00
Koronavirus bo imel konkretne posledice tudi na slovensko ekonomijo ter na celotno naše življenje. Upajmo, da bomo epidemijo v ... Več.
Piše: Bine Kordež
Dnevnik mlade žrtve koronavirusa: Vzemite zdravje v svoje roke, pazite nase in na ljudi okoli sebe - predvsem pa: ostanite doma!
11
16.03.2020 02:00
Trudim se dovolj zbrati misli, da začnem pisati o svoji izkušnji. Iskreno? Težko je. Ne izpostavljam se rada. Ni mi prijetno ... Več.
Piše: Uredništvo
Koronavirus, farmacevtska industrija in geopolitika: Ameriško "zategovanje" Kitajske je del medijske kampanje proti Pekingu
5
15.03.2020 11:00
Dejanski razlog, ki tiči za zahodnim političnim in medijskim osredotočenjem na koronavirus, je povzročiti čim več škode ... Več.
Piše: Shane Quinn
Zbogom in hvala za vse okostnjake, Miro! (Analiza diplomacije Mira Cerarja in njegove klavrne zapuščine)
9
13.03.2020 03:00
Predvidoma še danes naj bi ministri nove vlade po prisegi v državnem zboru prevzeli posle od svojih predhodnikov, med drugim ... Več.
Piše: Uredništvo
Predsednik Pahor: "Težko bo, morda bo celo zelo težko. A skupaj bomo uspeli!"
11
12.03.2020 15:19
Slovenija je danes tudi uradno razglasila epidemijo koronavirusa. Aktivirale so se vse sile zaščite in reševanja, vsi napori ... Več.
Piše: Uredništvo
Epidemija koronavirusa je tu! Slovenija se mora pripraviti na to, da najhujše šele prihaja!
7
12.03.2020 01:15
Slovenija nujno potrebuje vlado s polnimi pooblastili, kajti bitka s koronavirusom, ki pri nas napreduje po italijanskem ... Več.
Piše: Uredništvo
S kom se je "spentljal" minister za okolje Simon Zajc, da s svojimi dejanji ogroža kandidaturo Lilijane Kozlovič za pravosodno ministrico?
3
10.03.2020 14:33
Koronavirus in sestavljanje nove vlade sta idealna priložnost za vse, ki izkoriščajo medvladje za uveljavljanje kapitalskih ... Več.
Piše: Uredništvo
Koronavirus: Razmere so resne, vlada suspendirala schengenski režim na meji z Italijo
15
10.03.2020 00:00
Glede na dosedanjo politiko in prakso Šarčeve vlade v odstopu je ponedeljkova odločitev o uvedbi nadzora na meji z Italijo, ki ... Več.
Piše: Uredništvo
Svet za nacionalno varnost ni figov list za katastrofalni "krizni menedžment" Šarčeve vlade
11
09.03.2020 00:30
Svet za nacionalno varnost, ki ga je za ponedeljek sklical premier v odstopu Marjan Šarec, je prva resna poteza njegove vlade v ... Več.
Piše: Uredništvo
Koronavirus v Sloveniji: Če nam grozi italijanski scenarij, potem bo ta konec tedna odločilen za nadaljnjo epidemijo!
19
07.03.2020 18:30
V naslednjih 48 urah, vsekakor pa do ponedeljka zjutraj bo jasno, kaj čaka Slovenijo glede koronavirusa. Ali je možen ... Več.
Piše: Uredništvo
Ko sem "ustrelil" Mira Cerarja, so me ovajali in medijsko linčali, ko pa sem Janeza Janšo, so bili vsi pomenljivo tiho ...
14
07.03.2020 00:45
Boj proti kulturnemu boju, ki zastruplja Slovenijo, bo veliko trdovratnejši od spopadanja s koronavirusom. Kajti medtem ko virus ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Janševa vlada in javne finance: Koalicijska pogodba je resda radodarna, toda proračunske omejitve so znane
10
03.03.2020 23:00
Po torkovi izvolitvi Janeza Janše za mandatarja je izvolitev nove koalicijske vlade le vprašanje časa. Kaj v tem kontekstu ... Več.
Piše: Bine Kordež
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Spletke na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje: Je bil izpad Ivana Eržena posledica sladkega maščevanja njegove predhodnice Nine Pirnat?
Uredništvo
Ogledov: 2,970
02/
"Lobiranje" za gradnjo avtosalona AC Pentlja vse bolj divje, javnim uslužbencem zdaj grozijo že kar po telefonu!
Uredništvo
Ogledov: 2,782
03/
Uredniški komentar: Vojna s koronavirusom bo še trajala, lahko tudi pol leta, zato je poleg zdravja zdaj bistveno ohranjanje delovnih mest
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2,062
04/
Spomenica Katedrale svobode: "Slovenija med epidemijo, v izrednih razmerah in potem"
Uredništvo
Ogledov: 1,646
05/
Kaj botruje barvni slepoti v osnovnih definicijah: odgovornost ali krivda?
Igor Vlačič
Ogledov: 1,843
06/
Vidne posledice nevidnega orožja
Simona Rebolj
Ogledov: 1,116
07/
Scenarija odpiranja gospodarstva še ni, zagon bo potekal postopoma
Tine Kračun
Ogledov: 1,080
08/
Kaj prinaša megazakon, "protikorona paket" v bilance gospodarskih družb?
Bine Kordež
Ogledov: 1,022
09/
Devet življenj Boruta Jamnika: Cerarjeva vlada vabi tuje investitorje, Jamnik pa jih preračunljivo odganja
Uredništvo
Ogledov: 8,813
10/
Pisma iz samoizolacije: Razmišljanja o virusu, komunikacijah in digitalizaciji
Aljoša Pečan
Ogledov: 1,142