Komentar

Pasji rekviem za prihodnost

Mnogi smo prepričani, da obstaja skupen temelj, ki povezuje umetnost, humanistično znanost, naravoslovno znanost in filozofijo. Hibridna umetnina je idealna oblika za oglaševanje skupnega izhodišča. Zato sploh potrebujemo hibridno umetnost! Da nas opozarja na skupno izhodišče - živo!

08.07.2017 22:59
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   hibridna umetnost   rekviem   Maja Smrekar

Foto: majasmrekar.org (Borut Peterlin)

Svoj čas pohlevno poklanjamo tistim, ki nas disciplinirajo, nas nadzirajo in vodijo.

Splošno veljavni, metodološko preverjeni zakoni nam skupaj s kozmično univerzalnostjo omogočajo - znanost. Poleg naravnih zakonov znanost in tehnologijo artikulirajo umetno vzpostavljeni sistemi. Vsak logičen sistem je najprej načrt, takoj zatem red, ki nam omogoča mir. Je načrtno urejen skupek enot, načel in pravil. Toda če v logičnem sistemu ni medprostora za rešitve novih in novih problemov, ne moremo na noben način razumeti kozmično-univerzalnih abstraktov.

 

Razvojna umetnost je znanje, ki nam odpira medprostore za reševanje najnovejših problemov. Umetnost v sistemu razpira prostor svobode, če skupnost ne omogoča sistemskih medprostorov, jih mora ta poiskati izven sistemskih rešitev, v izvensistemskih prostorih. Svoboda je največkrat glasna oblika, nesvoboda pa še bolj. Sploh takrat, ko je sistem presežen, ko zanika kozmično univerzalnost. Seveda v tem primeru ne moremo več govoriti o logičnem sistemu, temveč o anomaliji. V takšnem patološko-sistemskem okolju vladata predvsem morilski molk in skrivnost. Množica skrivnosti, množica travm, ran, zadanih telesu umetnosti.

 

Osrednja beseda, ki me bo vodila skozi tekst komentarja, je nadzor. Posamične, krčevito izsekane čistine umetniškega dogodka Maje Smrekar so bile to sredo pred polnim avditorijem Odra pod zvezdami (LGL) natančno prepletene. Med njimi je najbolj izstopal nadzor. Nastopal je tisti, ki je nad nami, zgoraj in zre navzdol na nas. Tisti, ki preverja ali je na čistini med nami, v spodnjem totalu mir in ali vse poteka nadzorovano.

 

Daj jim večni mir! V komentarju bom pogledal nabor sistematiziranih motivov Maje Smrekar. Naj bo tako:

 

Sistem je sestav, celotnost sestavin, urejenih in povezanih v celoto. Točno tak sistem je bilo mogoče opazovati v tridesetminutni dogodkovnosti performansa, v času režima umetnine intermedijske umetnice Maje Smrekar. Rekviem je bila prva beseda, ki jo je zastopal performans. V besedi rekviem sta nameščena dva različna pomena, na eni strani je rekviem mir oziroma izraža željo po miru, na drugi strani pa je črno obredje, maša za preminulega. V performansu Maje Smrekar je rekviem doživljanje vnaprejšnje žalosti v sedanjem času za bodočo izgubo časa. Maja Smrekar že v naslovu dodeljuje času najvišjo stopnjo smisla in vrednosti. Tudi zato je njen dogodek kratek, ne krade nam časa z nedostojno dolgo predstavo o svetu.

 

Sredin dogodek lahko razumemo na eni strani kot razširjanje želje za planetarnim mirom, na drugi strani pa kot planetarno žalost, ki se je za mir pripravljena podrediti nadzoru. Svoj čas pohlevno poklanjamo tistim, ki nas disciplinirajo, nas nadzirajo in vodijo. Ravno disciplinatorji so tisti, ki nas vzgajajo, s tem pa omogočajo nadzor. Zaradi tega in zaradi novih in novih varnostnih sistemov svet postaja vedno bolj nečloveški. Zato je zavest o prisotnosti živali na tem svetu tako neusmiljeno pomembna. Živalsko je prisotno najprej v nas samih, istočano pa je pogled v žival za človeka tako nedoumljiva.

 

V dogodku gledamo psa, vodenje psa in učenja psa. Gledamo pasjo vrsto, ki je prebegnila k nam iz volčjega tropa. Gledamo psa prebežnika. Gledamo bližnji plan pasje obraznosti. Gledamo dva prijazna, vodljiva psa. Biološka realnost psov razčisti prostor za divjo misel Maje Smrekar. Prepričana je, da nam ravno biološka energija lahko kultivira zaraslo pokrajino. Tudi takrat, ko je veliko bolj radikalna, ko doji pse.

 

Ponovimo: ne obstaja dobra ali slaba umetnost, obstaja le umetniško delo, ki je blizu resnice ali zelo oddaljeno od nje. Umetnina z naslovom Rekviem za prihodnost se dotakne resnice v trikotniku antropomorfno, tehnomorfno in zoomorfno. Točno tako je zapisano v spremni besedi, ki opremlja umetnino in točno tako Maja Smrekar poveže svoje pomene v umetniški sistem! Premesila je tisto, česar se ne da premesiti, racionalno človeško z iracionalnsotjo živalskega in tehnološkega. Z mešanjem prvin je dobila štiridimenzionalno analitsko skulpturo. V naseljeni skulpturi smo gledali nadzor in posredno nasilje. Do prejšnje srede še nikoli nisem v scenskem prostoru gledal oblike, ki bi tako brutalno temno temo, kot je nadzor, videl materializirane na tako svetel in rahločuten način.

 

V scenskem prostoru sem gledal pregledno obrednost. Polno lepih, vodljivih psov in majhnih dronov ter elegantnih dreserk. V performansu sem gledal vse polno razsvetljenega in racionalnega ter vse polno enostavnega dokazovanja. Verjamem, da se zavedate, da nam ravno večpomenski jezik omejuje dostop do resnice. Zato hibridna umetnost teži k idealu enoznačnega. Premesi dvoje, troje, a vedno tisto, kar je enoznačno. Z apriornimi principi. Z gibom živali, z gibom psa. S premikom stroja, z vodenim premikom drona. V finalu performansa smo gledali drsenje drona z nadzorno kamero, ki je prenašal digitalno sliko v živo in jo projeciral na kubusne strukture, ki so istočasno opravljali funkcijo dresurnega pohištva.

 

Mnogi smo prepričani, da obstaja skupen temelj, ki povezuje umetnost, humanistično znanost, naravoslovno znanost in filozofijo. Hibridna umetnina je idealna oblika za oglaševanje skupnega izhodišča. Zato sploh potrebujemo hibridno umetnost! Da nas opozarja na skupno izhodišče - živo!

 

Iščemo razsvetlitev in razjasnitev.

 

Hibridna umetnost se pojavi z nastopom novotehnoloških orodij, z nastopom sodobne umetnosti, v kateri umetniki začnejo izvajati svoje operacije tudi v polju znanosti. V umetnine uvajajo najnovejše tehnologije in programe. Umetniki proizvajajo umetnine, zgrajene iz bioloških spoznanj, z orodji umetne inteligence, z robotiko in prostetiko, umetnine opremljajo s tehno vmesniki. Največkrat so umetnine kritika znanosti, sploh njene znanstvene srenje. Lahko pa je njihova pozicija obratna, umetniki skupaj z znanstveniki eksperimentirajo in raziskujejo na različne načine, na različnih področjih! Mešajo stvarnosti in širijo našo zavest. S postopki mešanja pridobivajo nove kvalitete. Logično razvijajo metode pretekle sistemske umetnosti XX. stoletja.

 

Vse to sproža Maja Smrekar v svoji umetnosti, tudi v dogodku Rekviem za prihodnost, v  hibridni umetnini prvega reda. Sistem je skupina povezanih naravnih ali družbenih enot, ki sestavljajo zaključeno celoto, ki jih moramo razdreti, ko ne opravljajo več dodeljene funkcije. Realnost ni sama po sebi umevna, temveč se ves čas, vsak hip znova in znova konstruira. V performansu smo gledali jezik infografije in geometrije. Gledali smo tri korpuse kubusov. Na njih sta se projecirali dve konstrukciji stvarnosti brez upa zmage. Vsak nelogični jezik je za znanost nejezik, ker se ne izraža v oblikah, ki ščitijo zakonitosti in natančne formulacije.

 

Sredin dogodek je zavestno in disciplinirano izbral oba jezika. Na eni strani jezik umetnosti, na drugi strani jezik tehnologije, ki ga je avtorica pred nami dosledno in racionalno razvijala. Dogodek je opremila logično. Uporabljala je postopke, ki so ji omogočili, da smo bili gledalci v nenehni poziciji sistemsko-estetsko-empiričnega gledanja.

 

Tako je performativno prežarčilo in preseglo svojo lastno živalskost.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
17
Ko smrtonosni virus prodira vse bližje Sloveniji, se rojeva Janševa "korona koalicija"
13
26.02.2020 03:45
V grozeči senci prihajajočega virusa bo, kot vse kaže, Janezu Janši še tretjič uspelo sestaviti vlado. Včeraj so namreč vse ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Paradoks t.i. leve sredine: O socialni demokraciji in slovenski politični miselnosti)
13
24.02.2020 21:33
Važnih vprašanj v zvezi s socialnodemokratsko tradicijo ne zmanjka. Zgodovinar Janko Prunk je opozoril, da v Sloveniji socialne ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Sonja Savić v malem parku ob železniški postaji, Peter Handke pa v kraljevi palači
8
22.02.2020 23:59
Kako prekleto predvidljivi, nezanimivi in duhamorni sploh še zmoremo postat. Družbi, ki je naklonjena inteligenci in realnemu ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Na(j)prej Slovenija!
30
21.02.2020 21:01
Nova vlada ima lepo priliko, da pokaže politično kulturo, ki se izraža s spoštovanjem dostojanstva vseh koalicijskih partnerjev, ... Več.
Piše: Lojze Peterle
Vmesni prostor je izginil, obstaja samo še ZA ali PROTI Janši
15
18.02.2020 23:30
Kje je temeljni vzrok, da se vedno znova izgublja vmesni prostor, o katerem pišem v večini svojih prispevkov naportalu+? To je ... Več.
Piše: Miha Burger
Politbiro: Janša je nevaren za demokracijo, ustrelite ga ... no ja, ga pa vsaj spet zaprite!
28
17.02.2020 23:59
Preigravanja po padcu vlade dobivajo nevarne pospeške v podobi zunanjih igralcev, ki o politiki sicer ne vedo kaj dosti, so pa ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Od kod patološki strah pred Janšo?
32
17.02.2020 00:57
Antijanšizem ima mnogo globlje korenine kot le v klasičnem političnem boju med levico in desnico. Strinjam se z oceno, da ... Več.
Piše: Milan Gregorič
In potem je izmed logaških solatnih glav svojo betico ponovno pomolila Milojka Kolar Celarc
21
15.02.2020 23:00
Milojka Kolar Celarc je javno povedala, da če gre SMC v koalicijo z Janšo, ona odstopa kot članica stranke. Ker dače se sestavi ... Več.
Piše: Blaž Mrevlje
Usodne prevare: Pripis k Roterjevemu pripisu
9
14.02.2020 22:36
Usodne prevare Zdenka Roterja, ki imajo vsega 160 strani, so sklepni del spominske trilogije, ki se je začela z zajetnejšo (čez ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Uredniški komentar: Kučanovo zavezništvo v podporo Svetemu pismu
30
12.02.2020 00:30
Do konca prihodnjega tedna naj bi bilo jasno, če je možna nova, desnosredinska koalicija. V nasprotnem bodo 19. ali 26. aprila ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Kulturni dan za nekulturno ljudstvo
13
08.02.2020 22:00
Slovenci praznujemo kulturni dan predvsem zato, ker nismo kulturen narod, kaj šele umetnosti naklonjen narod. Zakaj bi torej za ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Težko boste na kakšnem pašniku našli toliko svetih krav kot v sferi slovenske kulture
18
08.02.2020 01:00
Po mojem bi bila največja usluga slovenski umetnosti, če bi (zdaj prihaja na dan moja teroristična plat) pod Cankarjev dom, ko ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Prekletstvo Antigone: Ali je možno, da ljubljanski župan Zoran Janković ne razlikuje med spomenikom in grobom?
26
06.02.2020 22:36
Vsekakor smo lahko ljubljanskemu županu Zoranu Jankoviću za tako samozavestno propagiranje prvo- in drugorazrednosti več kot ... Več.
Piše: Jože Dežman
Janšev "biti ali ne biti": Predčasne volitve ali nova koalicija, to je zdaj vprašanje!
29
05.02.2020 23:30
Predčasne volitve ali nova vladna koalicija, to je zdaj vprašanje. Bomo dovolili, da se na oblast vrne Janez Janša, nas ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Samo pri poslancih, ki niso glasovalni stroj političnih strank, gre iskati kvorum, ki lahko ustvari novo parlamentarno večino
5
02.02.2020 12:00
Tisti junak, in resnično bo junak, ki si bo upal iz obstoječe zasedbe parlamenta sestaviti vlado, naj vse poslance in poslanke, ... Več.
Piše: Angel Polajnko
"Kdo bi še molčal, ko ga en zamah lahko reši? Še kar prenašati naključje, ali se upreti, vzeti orožje in končati vse?"
9
01.02.2020 22:30
Hamlet anarhist: Do kod se mora to trpeti? Oblast, ki žali že s svojim obstojem. Prezir vseh njih, ki imajo jo v rokah. Ošabnost ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Luksemburška blamaža: Slovenska vlada in njeni pravniki v ogledalu Evropskega sodišča
16
01.02.2020 00:36
V bistvu je evropsko sodišče slovensko tožbo proti Hrvaški označilo kot neprimerno in nekompetentno, s čimer je potegnilo za ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Zakaj se mi zdijo uniseks stranišča super, odstranjevanje pisoarjev pa kretenizem
16
30.01.2020 22:30
Kdor je odstranil pisoarje na uniseks straniščih na Fakulteti za družbene vede, je dosegel predvsem to, da se bodo kumulativne ... Več.
Piše: Kristijan Musek Lešnik
Morda Šarčev odstop ni nobena zarota, ampak le trenutek, ko je imel premier vsega dovolj
19
28.01.2020 01:00
Ponedeljkov odstop predsednika vlade, ki ga je sicer za nekaj ur prehitel finančni minister, je presenetil zgolj popolne ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Ali so Trumpova pričakovanja o večji vlogi zveze Nato na Bližnjem vzhodu realna? Niso.
6
26.01.2020 22:59
Ameriški predsednik Donald Trump je v zadnjem času večkrat izrazil pričakovanja po večji vlogi Nata na Bližnjem vzhodu. V mislih ... Več.
Piše: Božo Cerar
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Pozor: V Slovenijo prihaja epidemija koronavirusa COVID-19!
Blaž Mrevlje
Ogledov: 7,981
02/
Politbiro: Janša je nevaren za demokracijo, ustrelite ga ... no ja, ga pa vsaj spet zaprite!
Dejan Steinbuch
Ogledov: 5,765
03/
Sredi političnih intrig, obveščevalne vojne in medijskih spinov postaja oblikovanje Janševe vlade "misija nemogoče"
Uredništvo
Ogledov: 3,578
04/
Ko smrtonosni virus prodira vse bližje Sloveniji, se rojeva Janševa "korona koalicija"
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2,697
05/
Mednarodno razvojno sodelovanje: Čistilne naprave, sortirnice odpadkov, vodovodi, sončne elektrarne so idealen biznis za prijatelje!
Uredništvo
Ogledov: 2,082
06/
Vmesni prostor je izginil, obstaja samo še ZA ali PROTI Janši
Miha Burger
Ogledov: 2,231
07/
Na(j)prej Slovenija!
Lojze Peterle
Ogledov: 2,803
08/
"Akviziterji" obiskujejo Petrolove delničarje in od njih odkupujejo delnice s kar 45 % provizijo
Uredništvo
Ogledov: 1,808
09/
Paradoks t.i. leve sredine: O socialni demokraciji in slovenski politični miselnosti)
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1,478
10/
Od kod patološki strah pred Janšo?
Milan Gregorič
Ogledov: 6,143