Komentar

Whitewashing ali po slovensko: verzija pranja denarja z dodajanjem odstranjevalca madežev

Gre za finančne malverzacije z znaki pranja denarja ob pomoči beloovratniških kriminalnih finančnih strokovnjakov in sodelovanju vplivnih ljudi, ki onemogočajo odkrivanje in pregon tovrstnih ravnanj. Pri tem tistim, ki so tiho, omogočijo zlato padalo, kar pomeni, da dobijo podobno ali še boljšo službo, če bodo spoštovali zakon molka (mafijska omerta).

18.07.2017 19:43
Piše: Bojan Dobovšek
Ključne besede:   banke   preiskovalna komisija   NLB   Iran   Anže Logar   SMC   oblast   pranje denarja   smurfing

Takšne koncentracije moči in možnosti zlorab, kakršno ima vladajoča stranka SMC, v demokratični Sloveniji še ni bilo. Mediji pa nič.

Po obdobju tranzicije prihajajo novi časi, ki prinašajo tudi nove oblike korupcije in finančne kriminalitete. To se kaže v obliki finančnih malverzacij, poslovanj preko davčnih oaz, pranja denarja, pritiskov multinacionalnih podjetij in podložnosti politik interesnim skupinam. Ker so tovrstne oblike dejanj netransparentne in nerazumljive, ljudje v njih ne vidijo škode, ki se povzroča družbi, zato pa ni dovolj denarja za zdravstvo, infrastrukturo, šolstvo pa tudi pokojnine. V ospredje odpravljanja se postavljajo novi represivni ukrepi, ki prizadenejo najnižje sloje ljudi in povečujejo nadzor in vladanje skozi strah. Vidimo, da v vsakdanjih zadevah sistem davkov in kazni deluje brezhibno, ko pa so vpleteni nekateri ljudje na vplivnih položajih z zvezami, sistemi kar naenkrat ne delujejo in nadzorni mehanizmi odpovejo, nihče pa o tem ne ve nič in se tudi ničesar ne spomni. Za ponazoritev si poglejmo zgodbo ustanavljanja nove parlamentarne preiskovalne komisije, ki bo pod drobnogled vzela sume pranja denarja in financiranja terorizma z iranskimi posli v NLB v letih 2009 in 2010.

 

Finančne malverzacije v zvezi z bančno luknjo je začela odkrivati Parlamentarna preiskovalna komisija, ki jo vodi dr. Anže Logar, katere član sem tudi sam. Komisiji je med drugim po premagovanju številnih ovir s strani državnih institucij uspelo med drugim pridobiti tudi dokumente o domnevnem pranju denarja v NLB, ki je kot kaže le del poslov, ki kažejo na sumljivo finančno poslovanje bank. Bančna luknja in vsa vprašanja povezana z njo so predmet javnih in strokovnih diskusij že zadnjih nekaj let. Kljub temu, da se z njo ukvarja vrsta specializiranih teles, oblikovanih znotraj nekaterih državnih institucij, kot so Banka Slovenije, policija, Državno tožilstvo, uradi in agencije Ministrstva za finance, po nekaj letih javnost in stroka še vedno nista dobili odgovorov na več pomembnih vprašanj. Prvo med njimi je vsekakor iskanje odgovornih za nastanek bančne luknje in prav parlamentarna komisija je začela odkrivati tančice in zato takšna panika med vpletenimi in njihovimi zaščitniki. V tem kontekstu se postavlja vprašanje ustreznosti korporativnega upravljanja in vloga vlad. To še posebej velja za državne banke. Zakonitost delovanja upravljalskih organov bank, kar vključuje vodenje in nadzor banke ter vprašljiva učinkovitost nadzora s strani Banke Slovenije, in seveda vlade kot skupščine SDH, so pomembne premise v iskanju odgovornih za nastanek bančne luknje.

 

 

 

Iranski posli

 

Ko je govora o krivdi bank samih za nastanek bančne luknje, je potrebno ločevati med slabimi poslovnimi odločitvami bankirjev, ki so bile sprejete v dobri veri, in med bančno kriminaliteto. Ker so največje izgube nastale v treh največjih slovenskih bankah, ki so bile vse v državni lasti, ne gre zanemarjati tudi vprašanja politične odgovornosti, saj je bila politika tista, ki je imenovala nadzorne svete bank, ti pa naprej uprave, ali je prihajalo še do drugih zunanjih vplivov in kako? Neaktivnost vlade v zvezi s finančno kriminaliteto je razvidna iz analize nekaterih sej Državnega zbora in sej delovnih teles ter iz zapisov sej parlamentarne preiskovalne komisije. Kdaj so finančno kriminaliteto zaznali organi odkrivanja in pregona ter kako so se te problematike lotili, je razvidno iz letnih poročil dela policije in tožilstva, še posebej pa je to postalo izpostavljeno ob zaslišanjih preiskovalne komisije. Iz poročil je možno razbrati s kakšnimi težavami so se srečevali pri preiskovanju in pri zbiranju dokazov. Pomembno vlogo je odigral institut bančne tajnosti, na katerega so se banke pogosto sklicevale, ko so s stani organov odkrivanja in pregona kaznivih dejanj prejele prošnje za posredovanje podatkov o konkretnih bančnih poslih.

 

Na Islandiji so postopki potekali drugače, pri nas epilogov ni, zato je bila na pobudo opozicije ustanovljena Parlamentarna preiskovalna komisija, ki ugotavlja zlorabe v slovenskem bančnem sistemu ter vzroke in odgovornost za drugo sanacijo bančnega sistema. Pri svojem delu je prvič v zgodovini preiskav uspela pridobiti dokumente, ki jih banke do sedaj niso hotele izročati in se pri tem srečevala s številnimi ovirami, da bi do teh dokumentov  prišla. Med temi so bili tudi dokumenti o tem, da naj bi tuj državljan v NLB-ju pred leti odprl račune, na katere so v letih 2009 in 2010 prihajala nakazila iz iranske banke in na sporen način nakazal v tujino; teh računov naj bilo več kot 9.000, kar kaže na elemente pranja denarja (smurfing).

 

 

SMC ima vse vzvode oblasti

 

Zaradi uspeha komisije in kazanja na vpletene se je čez noč zbudila največja parlamentarna stranka SMC in predlagala ustanovitev nove parlamentarne komisije pod njihovim vodstvom, ki naj bi preiskovala domnevno pranje denarja. Sprašujem se, zakaj je potrebno podvajanje dela, zakaj zdaj, kaj je namen še ene komisije, je to le propaganda ali onemogočanje dela prvotni komisiji, prikriti dejstva, kaj so storile vse institucije, ki jih imajo v svojih rokah?

 

SMC je podpise zbrala sama brez koalicijskih partnerjev. Pri tem je zanimivo, da so iz SMC predsednik Državnega zbora, predsednik Vlade in predsednik Državnega sveta, da ima tri ključna ministrstva za odkrivanje in pregon finančne kriminalitete, Ministrstvo za notranje zadeve, Ministrstvo za pravosodje in Ministrstvo za finance, katerih sestavni deli so številni uradi, agencije in ostali, ki so pristojni za odkrivanje finančnih tokov, direktorja SOVE in še bi lahko naštevali. Takšne koncentracije moči in možnosti zlorab v demokratični Sloveniji še ni bilo, mediji pa nič. Kaj ima opozicija nasproti vsem tem institucijam in ljudem: par članov komisije in nekaj podpornega osebja, sedaj pa ji s konkurenco skušajo izničiti tudi to delo.

 

Vendar je to le eden od spornih primerov. Banke so zainteresirane za pretok čim več denarja, da poberejo provizije in iščejo nove vlagatelje. Če niso konkurenčne na legalnem trgu, posegajo po denarju z ilegalnega trga in se izogibajo radarju institucij, ki so pristojne za preprečevanje pranja denarja in drugačne finančne malverzacije. Še posebej, če imajo pokritje tistih, ki imajo moč in vpliv v državi, z garancijo, da se nič ne bo odkrilo in če notranji kontrolni mehanizmi ne delujejo. Prav takšne posle je odkrila že obstoječa parlamentarna preiskovalna komisija, jih obdelala in je v fazi izdelave poročila.

 

 

Kako se pere denar

 

O celostni problematiki sem pisal že v mojih knjigah, tudi v zadnji, Peta veja oblasti. Pri finančni kriminaliteti gre za sprego politikov, bankirjev in tako imenovanih strokovnjakov beloovratniške kriminalitete, ki znajo te finančne tokove spretno spraviti v tujino, da jih potem izbrani ljudje uporabijo za nakup legalnih podjetij, za nagrade, svetovalne pogodbe, pa tudi za korupcijo v najrazličnejših oblikah. In tukaj gre za elemente pranja denarja, ko se zneski denarja drobijo na manjše zneske in transferirajo na številne račune (smurfing), da se na koncu prikažejo kot legalen denar. Pri tem gre lahko tudi za druga kazniva dejanja, kot so goljufije, zloraba položaja, ponarejanje listin, uničenje listin in podobno. Normalno se takšna deviantna ravnanja odkrije ali jih notranje kontrole in urad za preprečevanje pranja denarja celo preprečijo, v izbranih primerih pa so vse nadzorne in represivne institucije zatajile.

 

Zakaj spreminjati zakonodajo o pranju denarja, ki kot vidimo v vsakdanjih primerih normalno deluje? Imamo sodobno zakonodajo, vendar se v določenih primerih ta zakonodaja ne izvaja, vprašanje pa je, ali zaradi vpliva, pritiskov ali česa drugega. Zato je odgovornost vlade, da zakonodajo izvaja, nadzoruje izvajanje in da ugotovi, zakaj se ni izvajala. Aparat imajo, pri čemer pa se ne ve, ali pa so osebe, ki oblast izvajajo, iste kot so bile vpletene v prejšnje malverzacije po načelu rotirajočih vrat in kritja ter nadzorovanja drug drugega? Potrebujemo tiste, ki bi morali opozoriti na napake, saj se očitno ne upajo, ali pa tako kot v Italiji skesance, ki bodo pod zaščito povedali, kdo jih je prisilil, da so kaj naredili ali pa zamižali in spregledali dejanja. Če odgovorni pravijo, da nihče ni na njih pritiskal, potem pač odgovarjajo ti finančniki, ki so takšne posle odobrili in izvedli in bodo kaznovani namesto tistih, ki so jim to naročili.

 

Če bi bila volja, bi vlada to lahko izvedla. Kot vidimo, je v SMC pri koalicijskih pogajanjih iz sporazuma najprej fantomsko izginilo preiskovanje finančne kriminalitete, nato niti niso bili za ustanovitev tiste prve komisije, ki je preiskovala bančno luknjo, da o imenovanjih na ključne položaje v  ministrstvih, raznih službah in agencijah, SDH, DUTB in bankah niti ne govorimo.  Prav netransparentno kadrovanje bi lahko v tem mandatu preprečili, če bi imeli resen namen in SMC kot vodilna stranka teh ljudi ne bi imenovala na vodilne položaje. Namesto, da bi vpleteni odstopili, sedaj kot rešitev ustanavljajo novo komisijo, da bi zakrili, kaj se je v tem mandatu dogajalo, ljudje pa bi ostali na položajih.

 

Rešitve je potrebno iskati v neodvisni proaktivni vlogi nadzornih finančnih institucij in sledenju tokov denarja ter transparentnem odkrivanju pridobivanja premoženja, na kar stalno opozarjam. Redki preiskovalni novinarji počno prav to in nam razkrivajo konkretna imena pete veje oblasti. Dejstva, ki jih razkrivamo, kažejo, da so lobistična omrežja, ki držijo v krempljih Slovenijo, najmočnejša v zadnjih petindvajsetih letih.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
21
Premier Janša potiska Slovenijo na napačno stran demokratičnega zemljevida Evrope
37
12.04.2021 21:29
Med slovenskim predsedovanjem EU bo v središču pozornosti svoboda medijev, opozarja naš luksemburški sodelavec Bill Wirtz. Kot ... Več.
Piše: Bill Wirtz
"Covid potni list" bi bil dobrodošel, vendar je pot do njegove uresničitve še negotova
28
11.04.2021 20:00
Vse večje število cepljenih proti novemu koronavirusu (Covid-19) nas navdaja z upanjem, da bo ta novodobna kuga kmalu za nami. ... Več.
Piše: Božo Cerar
Kozmični anarhizem in filozofija palanke
9
10.04.2021 23:53
Dejstvo je, da že več kot leto dni živimo na robu distopičnega sveta. Družbenega kolapsa si nismo nikoli predstavljali tako, kot ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Izboljšava Sistema: Boj proti takšni ali drugačni mafiji se začne v šolskih klopeh
13
09.04.2021 23:59
Demokracija bo lahko napredovala kot Sistem ne le preko kaznovanja oziroma dokazovanja nepravilnosti ali mafijskih delovanj, ... Več.
Piše: Miha Burger
V 21. stoletju nihče ne bi smel biti suženj. Dobro to veste, ker ste sužnji tudi sami.
22
08.04.2021 22:00
Izkazalo se je, da skrajneži, ki mazohistično prebirajo portal+, nočejo Univerzalnega temeljnega dohodka (UTD). Niti slišati ... Več.
Piše: Ana Jud
Aprilska polemika: Dan po 1. aprilu in nekaj dni kasneje
21
05.04.2021 23:45
Prispevek Andraža Terška (Dan po 1. aprilu) na tem mestu je kot običajno na prvi pogled logičen, dobro argumentiran in ... Več.
Piše: Andrej Drapal
Dobri fantje in dobre žene v deželi Janeza Janše, ki divja na vse ali nič
28
04.04.2021 11:00
Zdaj smo se sredi resnih globalnih izzivov v Sloveniji znašli v situaciji resnega zdrsa. Kot narod s posebnimi potrebami se ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Vojaška parada je pravzaprav privid obvladovanja kriz, v resnici so simptom razpada
9
03.04.2021 23:59
Ideja vojaške parade izraža voljo imperija pri discipliniranju svojih provinc, v novejšem času pa nacij. Raznorodni paradni ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Dajte nam Univerzalni temeljni dodatek, kamne pa pošiljajte na Ministrstvo za splošno asistenco!
21
02.04.2021 22:45
Vrsto let smo poudarjali, da mora Slovenija povečati produktivnost, da bi lahko dosegla višje plače. Trdili smo, da so socialni ... Več.
Piše: Ana Jud
Dan po 1. aprilu: Tiranska je oblast, ki deluje nepravno. Prava ni več, so samo še prepovedi, zapovedi, dovoljenja in ukazi. Pa kazni.
37
01.04.2021 23:00
Slišal in prebral sem, da je nekdo (seveda vem, kdo) izjavil: Lahko potujete čez mejo, ampak, če plačate kazen. Slišal in ... Več.
Piše: Andraž Teršek
Vse najboljše, NATO: Največja nevarnost ni zunaj zavezništva, ampak znotraj
12
30.03.2021 23:57
Severnoatlantsko zavezništvo praznuje svoj dvainsedemdeseti rojstni dan. Ne brez razloga ga imenujejo za najuspešnejše in tudi ... Več.
Piše: Božo Cerar
Demokratični standardi?! Kaj je že to?
10
29.03.2021 23:57
Standard kvaliteteni nekaj relativnega, odvisen le od subjektivne presoje, še manj je standard demokracije odvisen le od moči ... Več.
Piše: Miha Burger
3. protikoronska vojna: Polovičarski ukrepi najbrž ne bodo dovolj, edina rešitev bi bil popolni lockdown!
23
28.03.2021 22:30
To, kar vlada uvaja zdaj, je bolj Blažev žegen kot kaj drugega. Zelo verjetno takšen delni lockdown ne bo preveč učinkovit, zato ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Lockdown, drugič? Zapiranje države je žal še vedno edini način za zaustavitev širjenja virusa
10
28.03.2021 10:00
Širjenje korona virusa ostaja še naprej za ves svet precejšnja neznanka. Seveda ni nobenega dvoma, da popolna omejitev vsakršnih ... Več.
Piše: Bine Kordež
Kozmistični misteriji: "Potrebne so nove forme. Nove forme so potrebne, če pa jih ni, je pa boljše nič."
1
27.03.2021 23:04
Kaj nam sporoča naša minljivost na horizontu večnosti? Da za vsem stoji Načrt ali Nič? V gledališču zastopam idejo Niča, ki mi ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Zakaj sem se cepil proti Covid-19? Ker veliko bolj zaupam uradni medicini kot tistim, ki jo zaničujejo
21
25.03.2021 22:00
Se ne boste cepili proti Covid-19, čeprav bi se lahko? To bo bitka naslednjih mesecev in morda celo let. Vaša svobodna izbira bo ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
O fašizmu XXI. stoletja ali zakaj je strašenje s fašizmom Mussolinijeve Italije včasih deplasirano
9
24.03.2021 22:21
Na slovenski desnici ter nasploh odmevata obsodba lastnika portala NTA (Nacionalna tiskovna agencija) Aleša Ernecla, ki je ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Zakaj bi bilo nadaljevanje zastaralnega roka za kazenski pregon tudi po prvostopenjski obsodilni sodbi treba "zamrzniti"
8
23.03.2021 22:30
V organih, ki odločevalcem strokovno svetujejo glede dodeljevanja javnih sredstev, sedijo tudi ljudje, ki jim je s ... Več.
Piše: Domen Gorenšek
Zdaj živimo v demokraciji. Utihnite že enkrat.
15
22.03.2021 22:00
Pred leti sem veliko pisala o svobodi izražanja in ne želim se ponavljati kot pokvarjena plošča. Od medijskih zdrah dobim ... Več.
Piše: Ana Jud
Ni bolj smešnega prizora od tropa desničarjev in levičarjev, ki so složni le v tem, da hrepenijo po spoštovanju svojega drugačnega mnenja
9
21.03.2021 11:00
Pomembno je, da se zavedamo, kam kdo spada. Če si levičar, ti gre Žiga Turk pač na jetra, zato naj bi bilo vseeno, s čim in kako ... Več.
Piše: Simona Rebolj
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Dobri fantje in dobre žene v deželi Janeza Janše, ki divja na vse ali nič
Simona Rebolj
Ogledov: 2.557
02/
Aprilska polemika: Dan po 1. aprilu in nekaj dni kasneje
Andrej Drapal
Ogledov: 1.714
03/
Smrtonosni brazilski sev: Zakaj je 3. val tako nevaren in drugačen od prejšnji dveh?
Uredništvo
Ogledov: 1.621
04/
Premier Janša potiska Slovenijo na napačno stran demokratičnega zemljevida Evrope
Bill Wirtz
Ogledov: 1.291
05/
Slovenska sprava: Izjava Slovenske akademije znanosti in umetnosti o spravi ob tridesetletnici samostojne slovenske države
Uredništvo
Ogledov: 1.280
06/
V 21. stoletju nihče ne bi smel biti suženj. Dobro to veste, ker ste sužnji tudi sami.
Ana Jud
Ogledov: 1.380
07/
Kako je teksaška šola v boju proti koronavirusu dosegla majhno, a pomembno zmago v pandemiji
Marjana Škalič
Ogledov: 1.037
08/
"Covid potni list" bi bil dobrodošel, vendar je pot do njegove uresničitve še negotova
Božo Cerar
Ogledov: 766
09/
Izboljšava Sistema: Boj proti takšni ali drugačni mafiji se začne v šolskih klopeh
Miha Burger
Ogledov: 780
10/
Dosje Slavko Gaber: Povratek zagrenjenega in nečimrnega LDS ideologa?
Uredništvo
Ogledov: 2.210