Komentar

Drugi tir je kot parna lokomotiva: milijoni evrov bodo izpareli v zrak

Neodvisni poslanec Bojan Dobovšek je za portal+ analiziral dosedanjo kronologijo projekta izgradnje nove železniške proge med Koprom in Divačo, manipulativno imenovanega 2. tir. Že leta 2011 je bilo za izgradnjo te železniške infrastrukture ustanovljeno podjetje DRI, marca lani pa je Cerarjeva vlada ustanovila podjetje 2TDK, d.o.o., ki naj bi bilo namenjeno izgradnji t.i. drugega tira. To je popolnoma nepotrebno podjetje, je prepričan Dobovšek. 2TDK, d.o.o. je namenjeno zamegljevanju pretoka denarnih sredstev ter zaposlovanju prijateljev in somišljenikov. Zaradi te netransparentnosti je zdaj skrajni čas, da vlada Mira Cerarja nemudoma ustavi prelivanje javnih sredstev in kadrovanje v okviru podjetij, kot je 2TDK. Gre namreč za ugrabitev javnih sredstev za povsem nedoločne in nejasne namene.

06.09.2017 20:35
Piše: Bojan Dobovšek
Ključne besede:   2TDK   DRI   drugi tir   železnica   Koper-Divača   Miro Cerar   Peter Gašperšič   Luka Koper   korupcija

Cerarjeva vlada je ves dosedanji mandat "presedela", zato zdaj panično poskuša s predvolilno ofenzivo in dnevnim paradiranjem po improviziranih gradbiščih ustvariti privid delovanja in učinkovitega vodenja projektov.

Gradnja Transalpine je pred več kot sto leti razburkala zaspano življenje s prihodom parne lokomotive v Bohinj in prinesla blaginjo celotni Deželi Kranjski. Prišlo je do številnih sprememb, ki so ugodno vplivale na gospodarski razvoj, turizem - oziroma kot so temu takrat rekli - tujskega prometa. Vse to lahko preberemo v Primorskem gospodarju 17. julija 1906 ob otvoritvi Bohinjske železnice. Že stara Avstro-Ogrska je prepoznala strateški in gospodarski pomen državnih železniških prog. Več kot 100 let kasneje nam tuje neodvisne študije kažejo, koliko škode lahko nastane za države, ki se prepočasi prilagajajo izzivom časa na področju gradnje hitrih železnic (na primer študija inštituta Fraunhofer). Države se spodbuja, da se lotijo gradenj železnic, saj se s tem odpirajo nova delovna mesta in spodbuja rast BDP z multiplikativnimi učinki. Le v Sloveniji vlada ni sposobna kreirati takšnih strateških politik, kar je najbolj vidno pri projektu izgradnje železnice Divača-Koper oziroma t.i. drugega tira. Vse bolj je jasno, da ekipe, ki so v času sedanje in preteklih vlad zavzele slovensko infrastrukturo, že leta vlečejo vse niti na tem področju. V času vlade Mira Cerarja pa so lobistične skupine dokončno zavzele vse položaje in suvereno obvladujejo področje infrastrukture.

 

Lahko izpostavimo fiasko z nepopolno vlogo februarja 2015 za sofinanciranje drugega tira s strani Evropske komisije. Že leta 2011 je bilo za izgradnjo infrastrukture in s tem drugega tira ustanovljeno podjetje DRI. Nekaj let kasneje, aprila 2016 je aktualna vlada ustanovila podjetje 2TDK, d.o.o., ki naj bi bilo namenjeno izgradnji drugega tira. To je popolnoma nepotrebno podjetje, ki je namenjeno zamegljevanju pretoka denarnih sredstev ter zaposlovanju prijateljev in somišljenikov. Zato je glede na netransparentno politiko do drugega tira skrajni čas, da Cerarjeva vlada nemudoma ustavi prelivanje javnih sredstev in kadrovanje v okviru podjetij, kot je 2TDK. Zdaj isti ljudje s promocijo DRI in z dodatno pomočjo svetovalcev znova načrtujejo ugrabitev javnih sredstev za povsem nedoločne in nejasne namene.

 

Vidimo, da gre za ustvarjanje načrtnega kaosa, da denar lahko nenadzorovano hlapi kot pri parni lokomotivi.

 

1. Prisvajanje dodatnega denarja za vladno kampanjo za podporo spornemu zakonu o gradnji drugega tira, odobritev dodatnega financiranja za kampanjo, ki si ga je vlada odobrila sama sebi, je svečka na torti vsega vladnega sprenevedanja, prikrojevanja informacij, zavajanja glede prihajajočega referenduma.


Ta odločitev je politično in pravno sporna zaradi jasnega dejstva, da zadeva v trenutni zakonodaji ni ustrezno urejena. Vsekakor pa bi vlada lahko tudi brez tega priporočila, ki ga žal slepo ne podpira, razumela, da je v vsakem primeru sistemsko privilegirana stranka v kampanji - tudi brez dodatnih sredstev, ki si jih je odobrila. Ob vsem vladnem in koalicijskem PR-aparatu, Uradu za komuniciranje, vse to namreč poganjajo plačila davkov vseh državljanov, ob vseh aktivnostih, ki jih vlada dnevno nekritično preusmerja usmerja v promocijo davno zavoženega projekta in s tem povzroča proračunsko ter kadrovsko podhranjenost drugih področij (če pol vlade dnevno na temo drugega tira paradira po Sloveniji, posredno trpijo druga delovna področja!), si je v posmeh državljanom nakazala še promocijsko žepnino v višini 100.000 evrov in trdi, da je to "normalno" delovanje vlade. Normalno se ji zdi tudi, da v kampanjo sili državna podjetja in njihove politično nastavljene uprave (Slovenske železnice, DARS - kaj imajo oni s tem?!) in s tem še povečuje svoj netransparentni in nedemokratični pritisk na državljane in medije. Vsakemu državljanu je jasno, da takšno delovanje vlade ni normalno, ni pregledno, ni iskreno, ampak je prepotentno, samovšečno, predvsem pa ni demokratično.

 

2. Za celovito razpravo je potrebno preučiti celotno sliko razvoja infrastrukture ter razčistiti osnovno dejstvo - Slovenija akutno nujno potrebuje celovito obnovo železniške infrastrukture. V tem kontekstu seveda absolutno potrebuje tudi pretočnejšo in hitrejšo povezavo Kopra z notranjostjo države in naprej. Temu verjetno noben priseben državljan ne nasprotuje.

Učinkovite infrastrukture pa ne potrebujemo samo zaradi poslovnega interesa Luke Koper, ampak zaradi vseh državljanov, celotnega gospodarstva, zaradi sodobne, trajnostne povezanosti Slovenije znotraj države in z drugimi državami. Trenutno politično motivirano drvenje v nedodelan projekt drugega tira v ničemer dolgoročno ne rešuje zaostalosti Slovenije na tem področju. Ker pa vlada na celoviti infrastrukturni politiki Slovenije - tako kot na številnih drugih področjih - ni naredila nobenega resnega koraka naprej, enostavno je "presedela" mandat, poskuša s sedanjo panično predvolilno ofenzivo in dnevnim paradiranjem po improviziranih gradbiščih ustvariti privid delovanja in učinkovitega vodenja projektov.



3. Če hočemo kredibilno razpravljati o ozadju prihajajočega referenduma, tudi njegovem fiananciranju, je potrebno najprej spomniti na razloge, zakaj je do njega sploh prišlo, zakaj smo se spet znašli v nekakšnem izrednem stanju? Nedvomno je zanj primarno kriva vlada Mira Cerarja - poglejmo dejstva o vodenju projekta, ki so nas pripeljala do današnje točke:



- najprej je, takrat še kandidat za ministra Peter Gašperšič, na svoji predstaviti v Državnem zboru dodobra razburil, po svoje "prizemljil" poslance, splošno in strokovno javnost z izjavo, da drugega tira v sedanji obliki po njegovem ne potrebujemo vsaj še 30 ali 40 let,



- pod pritiskom javnosti in verjetno na podlagi ugotovitve četice vladnih PR-svetovalcev, da takšno pavšalno nasprotovanje drugemu tiru ni "politično modro", se je to stališče ministra in vlade hitro spremenilo v nekakšno nedorečeno podporo projektu v okviru t. i. javno-zasebnega partnerstva, ki je v strokovni javnosti takoj poželo izredno začudenje (tega je izrazila večina priznanih ekonomistov, strokovnjakov), saj je bilo jasno, da zasebnega partnerja v takšen omejen projekt brez jasne kalkulacije koristi zasebnega kapitala ne bo moč dobiti,



- ta bizarni koncept javno-zasebnega partnerstva je takoj sprožil različne strokovne in politične špekulacije o tem, kdo bi sploh lahko bil zasebni partner in kaj mu lahko vlada ponudi v zameno za njegov zasebni vložek. Zelo hitro se je izkazalo, da bi bile lahko koristi zasebnega partnerja povezane bolj ali manj z njegovim vstopanjem v Luko Koper na različne organizacijske načine,



- ker se je nadalje pokazalo, da kakršnokoli govorjenje o privatizaciji ali koncesijah v Luki Koper spet nenadzorovano sproža negativne emocije volivcev, sploh na Primorskem, je vlada začela svoj nedodelan koncept javno-zasebnega partnerstva spreminjati v še bolj bizarni koncept javno-javnega partnerstva, v okviru katerega se naj bi v projekt vključil npr. Slovenske železnice, zaledne države, ki imajo menda interes, nikjer pa ni bilo predstavljeno pod kakšnimi pogoji.



- na koncu se je za piko na i vsem pomislekom in pripombam projekt drugega tira v točno takšni nedodelani obliki, kot jo je zasnovala vladna ekipa, ob popolnem ignoriranju strokovne javnosti, skrivnostno spremenil v "paradni", katastrofično nujni projekt premiera, kar je logično sprožila različna dodatna ugibanja o tem, kaj je v vladi povzročile takšne vsebinske salte v odnosu do tega projekta,



- na nedorečenosti projekta na koncu, ne pa nazadnje, jasno kaže nasprotovanje zakonu s strani Luke Koper, poslovnega subjekta, zaradi katerega menda drugi tir nujno potrebujemo.

 

Severnokorejski stil: Miro Cerar z zaščitno čelado na glavi.

 



4. Na podlagi predstavljenega lahko posledično definiramo ključne sporne točke projekta:

a. ekspresno sprejetja posebnega, nedorečenega, pomankljivega Zakona o drugem tiru,

b. nezmožnost pristojnega ministra, predsednika vlade, da državljanom pojasnita osnovne elemente projekta: ceno, finančna konstrukcijo, partnerje - TEGA NE VEMO NITI DANES!

c. načina vodenja, financiranja projekta prek novega podjetja 2TDK.

 

Gre za - milo rečeno - izredno nenavaden, po svetu in primerljivih državah neznan, neuporabljen način vodenja takšnega projekta, ki ima vgrajene nesprejemljive elemente korupcijskih tveganj in netransparentne porabe javnih proračunskih sredstev. Vlada ni nikoli pojasnila, zakaj to podjetje sploh potrebujemo, zakaj ga ne potrebujemo pri drugih projektih železnic, javne infrastrukture.

 

To je tudi ključni razlog za številna ugibanja, špekulacije in kontrapredloge, ne nazadnje tudi pretirano politiziranje okoli projekta, ki nas je na podlagi serije nespametnih, nestrokovnih odločitev vlade pripeljalo v sedanje stanje. Poleg same sporne pravne oblike organizacije projekta (podjetje 2TDK,d o.o. ima enega samega zaposlenega!) ne moremo mimo osnovnih dejstev, da vlada do danes ne zna pojasniti, koliko bo projekt stal, koliko bo stal en kilometer gradnje cevi, ali imamo sploh dve ali eno cev, premier se je v parlamentu sam zapletel v podajanje različnih informacij ... Komu lahko sploh verjamemo? Ob tem vlada javnosti neresnično zatrjuje, da bomo izgubili evropska sredstva, pri tem pa zamolči, da smo jih enkrat že, in sicer zaradi slabega projekta pred letom dni.



6. Gre za popolnoma absurdno, domnevno izredno situacijo, ustvarjanje nepotrebnega izrednega stanja, v katerem želi vlada javnost prepričati, da je možno drugi tir zgraditi samo v sedanji netransparentni obliki, samo v okviru famoznega podjetja 2TDK, samo s kadri, ki jih je imenovala v to podjetje ipd.

Zakaj ne bi drugi tir, tako, kot vse druge podobne projekte, vodile Slovenske železnice na podlagi jasne projektne dokumentacije in mednarodnih razpisov? Jasno je tudi, da lahko SŽ z vso kredibilnostjo kandidira za evropska sredstva, veliko bolj kot umetna nova podjetja, kot je 2TDK, ki so poligon za sistemsko korupcijo. Na tveganja nejasnosti finančnih virov je opozorilo tudi Računsko sodišče, ampak vlade to ne zanima in rine naprej!

 

7. Vlada svojo zadrego, tako, kot je že v navadi na drugih projektih, rešuje z žalitvami in pritiski na tiste, ki imajo drugačno mnenje, na prirejenih, netočnih informacijah temelječo medijsko kampanjo v smislu katastrofičnih sloganov: Drugi tir - sedaj ali nikoli?


Takšne trditve bi bile smešne, če ne bi kazale na prepotentno naravo sedanjega načina vladanja, ki v povezavi z brezvsebinskostjo, nesposobnostjo, korupcijo, klientelizmom uničuje razvojne potenciale naše države (Zakaj recimo sedaj in nikoli več? - to je tudi vsebinska, promocijska neumnost, podcenjevanje volilnega telesa v smislu, če nas ne bo, se bo vse podrlo ipd.). Vlada je vse dosedanje pripombe, upravičene ali neupravičene, označila z nalepko "metanja kolen pod noge", s čimer poskuša pri volivcih naivno spodbuditi nekakšne simpatije neupravičeno napadene strani.



8. V nasprotju z osnovnimi demokratičnimi načeli je predsednik vlade nesprejemljivo ocenil, da "do referenduma ne sme priti", ko pa so državljani zbrali 47.000 podpisov za referendum, je vlada Mira Cerarja naredila vse, da bo referendum potekal v terminu, ko bo zagotovljena najnižja možna udeležba, s čimer bo težko dosegljiv zakonsko določen kvorum glasovanja.

Ne glede na motive koalicijskih ali opozicijski strank bi moral biti cilj odgovorne politike spoštovanje volje volivcev, ki so v skladu s slovensko zakonodajo sprožili pobudo za referendum, kar pomeni tudi prizadevanja za čim višjo udeležbo in s tem jasnost, transparentnost in demokratičnost odločitve. Vlada želi z načrtnim "drobljenjem" volje volilnega telesa, ki iz izkušenj ni naklonjeno večkratnim, pogostim odhajanjem na volišča, rušiti pomen neposrednega odločanja volivcev. Dejstvo je, da so to počele tudi druge vlade v preteklosti, a to ne zmanjšuje spornosti delovanje obstoječe vlade.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
15
Prvo leto svobodnega vladanja: Lažni energetski prerok, ki uvaja ideološki, avtoritarni intervencionistični državni kapitalizem
0
01.06.2023 23:29
Mnogi, tudi nam blizu določenim ekonomskim, ideološkim in sploh družbenim usmeritvam, so v Robertu Golobu videli kar dobrega ... Več.
Piše: Uredništvo
Sončna kraljica
20
30.05.2023 20:04
Kdo je ta ženska? Kaj je počela, preden je srečala premierja? S kom se je družila, s kom je poslovala, s kom je (bila) povezana? ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Neracionalna, fanatična bitka za slovenski Bahmut po imenu RTV Slovenija
12
29.05.2023 21:46
Prejšnji teden so ruski plačanci, rekrutirani zaporniki, t.i. zasebna vojska Wagner, menda zavzeli več kot 95 % mesta, bolje ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Dokler se novinarji in uredniki ne bodo uprli politikom, se bo politizacija medijev mirno nadaljevala
41
26.05.2023 20:34
Kaj si mislim o petkovi pričakovani odločitvi večine ustavnih sodnikov, da odpravijo začasno zadržanje razvpitega in politično ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Vatikanska diplomacija: Bolj kot Zahodu je papež glede vojne v Ukrajini blizu stališčem Brazilije, Indije ali Kitajske
16
25.05.2023 19:00
Kakšna je bila doslej vloga vatikanske diplomacije pri iskanju miru v Ukrajini? Zmoten bi bil vtis, da nikakršna, opozarja naš ... Več.
Piše: Božo Cerar
Kam pelje Logarjeva "platformizacija" volilnega kapitala?
23
23.05.2023 19:00
V teh dneh, tednih, mesecih se mnogi sprašujejo, kaj bo, kdaj bo, če sploh bo, naredil Anže Logar s svojim domnevnim kapitalom ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Paradigma revščine ali zakaj bodo naši vnuki morda plavali čez Sredozemlje na jug
14
22.05.2023 21:58
Minuli teden je bila v Evropskem parlamentu konferenca Beyond Growth, kjer so razglabljali, kako narediti Evropo bolj revno ... Več.
Piše: Andraž Šest
Ameriške vojne in dolžniška kriza: "Biti sovražnik Združenih držav je nevarno, toda biti prijatelj je usodno"
13
21.05.2023 21:45
Leta 2000 je državni dolg Združenih držav znašal 3,5 bilijona dolarjev, kar je enako 35 % njihovega bruto domačega proizvoda ... Več.
Piše: Jeffrey Sachs
Odrasli v sobi ali zakaj so Nemci skoraj vedno največji evropski problem
11
15.05.2023 21:00
Odrasli v sobi, tragikomedija grškega režiserja Costa Gavrasa o tem, kako je Evropa pod nemško taktirko reševala Grčijo pred ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Ali je na obzorju premik v smeri odločanja s kvalificirano večino tudi na področju zunanjepolitičnih zadev Evropske unije?
24
14.05.2023 17:00
Po trenutno veljavni ureditvi se vse zunanjepolitične odločitve v Evropski uniji sprejemajo s soglasjem. Tega je bilo nekoč, ko ... Več.
Piše: Božo Cerar
Paradigma tabúiziranja samokritike mnenjskih voditeljev slovenske "liberalne sredine" ovira rojstvo pristno liberalno-sredinske stranke
30
11.05.2023 20:00
Ukoreninjen tabu samokritike t.i. liberalno-sredinskega prostora je neusahljivi vir opustošenja volilnega zaupanja v tem ... Več.
Piše: Žiga Stupica
Evtanazija razuma
27
10.05.2023 21:15
Po dobrem letu od zadnjih volitev se zdi, da Slovenija, njeni, naši vodilni nikakor ne najdejo ustrezne, osnovne sporazumne ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Brezpilotno letalo obljub
19
08.05.2023 22:28
Zdaj pravijo, da ne bodo več govorili in obljubljali, ampak samo še delali. Ne bo več obljub, samo še rezultati torej. Super. ... Več.
Piše: Anže Logar
Brez golobčka ni Benetk ali zakaj je Janez Janša edino zagotovilo, da levica ohranja oblast
36
04.05.2023 22:52
Potujoči cirkus Pavla Ruparja je bilo najlepše darilo Robertu Golobu in njegovi vladi, ki je lahko hvaležna tudi Janezu Janši, ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Ustavna prepoved delovanja Levice: Bo tovarišica Vrečko naslednjič pozirala s krampom pred Hudo jamo?
40
30.04.2023 19:40
Prejšnji sistem ni bil demokratičen in je sistematično kršil temeljne človekove pravice in svoboščine. V tem sistemu je bila na ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Tabú opustošenja volilnega zaupanja in enačbe pravne države v slovenski "liberalni sredini"
25
27.04.2023 19:00
V srži problema je konflikt med dvema medsebojno izključujočima hierarhično temeljnima vrednotama, in sicer na eni strani ... Več.
Piše: Žiga Stupica
Policija kot raziskovalec javnega mnenja?
14
25.04.2023 19:53
Zadnje dni je javnost (upravičeno) razburila novica o obisku policistov na zasebnih zemljiščih, pri kmetih, ki naj bi se ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Reševanje iz jame ali kako je, če nas vodijo ministri brez prepotrebne empatije
27
20.04.2023 21:00
Iz sto metrov globokega brezna na Cerkniškem jevelika skupina požrtvovalnih in dobro usposobljenih prostovoljcev, med njimi so ... Več.
Piše: Milan Krek
Alternativa "muzejski" interpelaciji
24
19.04.2023 20:59
V sredo je v Državnem zboru potekala razprava o interpelaciji vlade. Interpelacija je sicer z ustavo določen institut ... Več.
Piše: Tilen Majnardi
Dalle stelle alle stalle: Od zvezd do hleva
13
18.04.2023 20:00
Ali smo lahko dosegli še nižji nivo vladanja, komunikacije, politike, sprenevedanja koalicijskih poslank in poslancev? Splošnega ... Več.
Piše: Elena Pečarič
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Sončna kraljica
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.778
02/
Dokler se novinarji in uredniki ne bodo uprli politikom, se bo politizacija medijev mirno nadaljevala
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.061
03/
Paradigma revščine ali zakaj bodo naši vnuki morda plavali čez Sredozemlje na jug
Andraž Šest
Ogledov: 2.007
04/
Kam pelje Logarjeva "platformizacija" volilnega kapitala?
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.754
05/
Neracionalna, fanatična bitka za slovenski Bahmut po imenu RTV Slovenija
Tilen Majnardi
Ogledov: 1.425
06/
Vatikanska diplomacija: Bolj kot Zahodu je papež glede vojne v Ukrajini blizu stališčem Brazilije, Indije ali Kitajske
Božo Cerar
Ogledov: 1.158
07/
Evtanazija ali evgenika? Kaj lahko pomeni dobra smrt* v neoliberalnem obdobju človeštva
Milan Krek
Ogledov: 1.105
08/
Odnosi med Italijo in Slovenijo so odlični in tako dobro uveljavljeni, da so odporni tudi na menjave vlad
Valerio Fabbri
Ogledov: 654
09/
Ameriške vojne in dolžniška kriza: "Biti sovražnik Združenih držav je nevarno, toda biti prijatelj je usodno"
Jeffrey Sachs
Ogledov: 1.335
10/
China's debt diplomacy is facing pushback in Central Asia
Valerio Fabbri
Ogledov: 453