Komentar

Drugi tir je kot parna lokomotiva: milijoni evrov bodo izpareli v zrak

Neodvisni poslanec Bojan Dobovšek je za portal+ analiziral dosedanjo kronologijo projekta izgradnje nove železniške proge med Koprom in Divačo, manipulativno imenovanega 2. tir. Že leta 2011 je bilo za izgradnjo te železniške infrastrukture ustanovljeno podjetje DRI, marca lani pa je Cerarjeva vlada ustanovila podjetje 2TDK, d.o.o., ki naj bi bilo namenjeno izgradnji t.i. drugega tira. To je popolnoma nepotrebno podjetje, je prepričan Dobovšek. 2TDK, d.o.o. je namenjeno zamegljevanju pretoka denarnih sredstev ter zaposlovanju prijateljev in somišljenikov. Zaradi te netransparentnosti je zdaj skrajni čas, da vlada Mira Cerarja nemudoma ustavi prelivanje javnih sredstev in kadrovanje v okviru podjetij, kot je 2TDK. Gre namreč za ugrabitev javnih sredstev za povsem nedoločne in nejasne namene.

06.09.2017 20:35
Piše: Bojan Dobovšek
Ključne besede:   2TDK   DRI   drugi tir   železnica   Koper-Divača   Miro Cerar   Peter Gašperšič   Luka Koper   korupcija

Cerarjeva vlada je ves dosedanji mandat "presedela", zato zdaj panično poskuša s predvolilno ofenzivo in dnevnim paradiranjem po improviziranih gradbiščih ustvariti privid delovanja in učinkovitega vodenja projektov.

Gradnja Transalpine je pred več kot sto leti razburkala zaspano življenje s prihodom parne lokomotive v Bohinj in prinesla blaginjo celotni Deželi Kranjski. Prišlo je do številnih sprememb, ki so ugodno vplivale na gospodarski razvoj, turizem - oziroma kot so temu takrat rekli - tujskega prometa. Vse to lahko preberemo v Primorskem gospodarju 17. julija 1906 ob otvoritvi Bohinjske železnice. Že stara Avstro-Ogrska je prepoznala strateški in gospodarski pomen državnih železniških prog. Več kot 100 let kasneje nam tuje neodvisne študije kažejo, koliko škode lahko nastane za države, ki se prepočasi prilagajajo izzivom časa na področju gradnje hitrih železnic (na primer študija inštituta Fraunhofer). Države se spodbuja, da se lotijo gradenj železnic, saj se s tem odpirajo nova delovna mesta in spodbuja rast BDP z multiplikativnimi učinki. Le v Sloveniji vlada ni sposobna kreirati takšnih strateških politik, kar je najbolj vidno pri projektu izgradnje železnice Divača-Koper oziroma t.i. drugega tira. Vse bolj je jasno, da ekipe, ki so v času sedanje in preteklih vlad zavzele slovensko infrastrukturo, že leta vlečejo vse niti na tem področju. V času vlade Mira Cerarja pa so lobistične skupine dokončno zavzele vse položaje in suvereno obvladujejo področje infrastrukture.

 

Lahko izpostavimo fiasko z nepopolno vlogo februarja 2015 za sofinanciranje drugega tira s strani Evropske komisije. Že leta 2011 je bilo za izgradnjo infrastrukture in s tem drugega tira ustanovljeno podjetje DRI. Nekaj let kasneje, aprila 2016 je aktualna vlada ustanovila podjetje 2TDK, d.o.o., ki naj bi bilo namenjeno izgradnji drugega tira. To je popolnoma nepotrebno podjetje, ki je namenjeno zamegljevanju pretoka denarnih sredstev ter zaposlovanju prijateljev in somišljenikov. Zato je glede na netransparentno politiko do drugega tira skrajni čas, da Cerarjeva vlada nemudoma ustavi prelivanje javnih sredstev in kadrovanje v okviru podjetij, kot je 2TDK. Zdaj isti ljudje s promocijo DRI in z dodatno pomočjo svetovalcev znova načrtujejo ugrabitev javnih sredstev za povsem nedoločne in nejasne namene.

 

Vidimo, da gre za ustvarjanje načrtnega kaosa, da denar lahko nenadzorovano hlapi kot pri parni lokomotivi.

 

1. Prisvajanje dodatnega denarja za vladno kampanjo za podporo spornemu zakonu o gradnji drugega tira, odobritev dodatnega financiranja za kampanjo, ki si ga je vlada odobrila sama sebi, je svečka na torti vsega vladnega sprenevedanja, prikrojevanja informacij, zavajanja glede prihajajočega referenduma.


Ta odločitev je politično in pravno sporna zaradi jasnega dejstva, da zadeva v trenutni zakonodaji ni ustrezno urejena. Vsekakor pa bi vlada lahko tudi brez tega priporočila, ki ga žal slepo ne podpira, razumela, da je v vsakem primeru sistemsko privilegirana stranka v kampanji - tudi brez dodatnih sredstev, ki si jih je odobrila. Ob vsem vladnem in koalicijskem PR-aparatu, Uradu za komuniciranje, vse to namreč poganjajo plačila davkov vseh državljanov, ob vseh aktivnostih, ki jih vlada dnevno nekritično preusmerja usmerja v promocijo davno zavoženega projekta in s tem povzroča proračunsko ter kadrovsko podhranjenost drugih področij (če pol vlade dnevno na temo drugega tira paradira po Sloveniji, posredno trpijo druga delovna področja!), si je v posmeh državljanom nakazala še promocijsko žepnino v višini 100.000 evrov in trdi, da je to "normalno" delovanje vlade. Normalno se ji zdi tudi, da v kampanjo sili državna podjetja in njihove politično nastavljene uprave (Slovenske železnice, DARS - kaj imajo oni s tem?!) in s tem še povečuje svoj netransparentni in nedemokratični pritisk na državljane in medije. Vsakemu državljanu je jasno, da takšno delovanje vlade ni normalno, ni pregledno, ni iskreno, ampak je prepotentno, samovšečno, predvsem pa ni demokratično.

 

2. Za celovito razpravo je potrebno preučiti celotno sliko razvoja infrastrukture ter razčistiti osnovno dejstvo - Slovenija akutno nujno potrebuje celovito obnovo železniške infrastrukture. V tem kontekstu seveda absolutno potrebuje tudi pretočnejšo in hitrejšo povezavo Kopra z notranjostjo države in naprej. Temu verjetno noben priseben državljan ne nasprotuje.

Učinkovite infrastrukture pa ne potrebujemo samo zaradi poslovnega interesa Luke Koper, ampak zaradi vseh državljanov, celotnega gospodarstva, zaradi sodobne, trajnostne povezanosti Slovenije znotraj države in z drugimi državami. Trenutno politično motivirano drvenje v nedodelan projekt drugega tira v ničemer dolgoročno ne rešuje zaostalosti Slovenije na tem področju. Ker pa vlada na celoviti infrastrukturni politiki Slovenije - tako kot na številnih drugih področjih - ni naredila nobenega resnega koraka naprej, enostavno je "presedela" mandat, poskuša s sedanjo panično predvolilno ofenzivo in dnevnim paradiranjem po improviziranih gradbiščih ustvariti privid delovanja in učinkovitega vodenja projektov.



3. Če hočemo kredibilno razpravljati o ozadju prihajajočega referenduma, tudi njegovem fiananciranju, je potrebno najprej spomniti na razloge, zakaj je do njega sploh prišlo, zakaj smo se spet znašli v nekakšnem izrednem stanju? Nedvomno je zanj primarno kriva vlada Mira Cerarja - poglejmo dejstva o vodenju projekta, ki so nas pripeljala do današnje točke:



- najprej je, takrat še kandidat za ministra Peter Gašperšič, na svoji predstaviti v Državnem zboru dodobra razburil, po svoje "prizemljil" poslance, splošno in strokovno javnost z izjavo, da drugega tira v sedanji obliki po njegovem ne potrebujemo vsaj še 30 ali 40 let,



- pod pritiskom javnosti in verjetno na podlagi ugotovitve četice vladnih PR-svetovalcev, da takšno pavšalno nasprotovanje drugemu tiru ni "politično modro", se je to stališče ministra in vlade hitro spremenilo v nekakšno nedorečeno podporo projektu v okviru t. i. javno-zasebnega partnerstva, ki je v strokovni javnosti takoj poželo izredno začudenje (tega je izrazila večina priznanih ekonomistov, strokovnjakov), saj je bilo jasno, da zasebnega partnerja v takšen omejen projekt brez jasne kalkulacije koristi zasebnega kapitala ne bo moč dobiti,



- ta bizarni koncept javno-zasebnega partnerstva je takoj sprožil različne strokovne in politične špekulacije o tem, kdo bi sploh lahko bil zasebni partner in kaj mu lahko vlada ponudi v zameno za njegov zasebni vložek. Zelo hitro se je izkazalo, da bi bile lahko koristi zasebnega partnerja povezane bolj ali manj z njegovim vstopanjem v Luko Koper na različne organizacijske načine,



- ker se je nadalje pokazalo, da kakršnokoli govorjenje o privatizaciji ali koncesijah v Luki Koper spet nenadzorovano sproža negativne emocije volivcev, sploh na Primorskem, je vlada začela svoj nedodelan koncept javno-zasebnega partnerstva spreminjati v še bolj bizarni koncept javno-javnega partnerstva, v okviru katerega se naj bi v projekt vključil npr. Slovenske železnice, zaledne države, ki imajo menda interes, nikjer pa ni bilo predstavljeno pod kakšnimi pogoji.



- na koncu se je za piko na i vsem pomislekom in pripombam projekt drugega tira v točno takšni nedodelani obliki, kot jo je zasnovala vladna ekipa, ob popolnem ignoriranju strokovne javnosti, skrivnostno spremenil v "paradni", katastrofično nujni projekt premiera, kar je logično sprožila različna dodatna ugibanja o tem, kaj je v vladi povzročile takšne vsebinske salte v odnosu do tega projekta,



- na nedorečenosti projekta na koncu, ne pa nazadnje, jasno kaže nasprotovanje zakonu s strani Luke Koper, poslovnega subjekta, zaradi katerega menda drugi tir nujno potrebujemo.

 

Severnokorejski stil: Miro Cerar z zaščitno čelado na glavi.

 



4. Na podlagi predstavljenega lahko posledično definiramo ključne sporne točke projekta:

a. ekspresno sprejetja posebnega, nedorečenega, pomankljivega Zakona o drugem tiru,

b. nezmožnost pristojnega ministra, predsednika vlade, da državljanom pojasnita osnovne elemente projekta: ceno, finančna konstrukcijo, partnerje - TEGA NE VEMO NITI DANES!

c. načina vodenja, financiranja projekta prek novega podjetja 2TDK.

 

Gre za - milo rečeno - izredno nenavaden, po svetu in primerljivih državah neznan, neuporabljen način vodenja takšnega projekta, ki ima vgrajene nesprejemljive elemente korupcijskih tveganj in netransparentne porabe javnih proračunskih sredstev. Vlada ni nikoli pojasnila, zakaj to podjetje sploh potrebujemo, zakaj ga ne potrebujemo pri drugih projektih železnic, javne infrastrukture.

 

To je tudi ključni razlog za številna ugibanja, špekulacije in kontrapredloge, ne nazadnje tudi pretirano politiziranje okoli projekta, ki nas je na podlagi serije nespametnih, nestrokovnih odločitev vlade pripeljalo v sedanje stanje. Poleg same sporne pravne oblike organizacije projekta (podjetje 2TDK,d o.o. ima enega samega zaposlenega!) ne moremo mimo osnovnih dejstev, da vlada do danes ne zna pojasniti, koliko bo projekt stal, koliko bo stal en kilometer gradnje cevi, ali imamo sploh dve ali eno cev, premier se je v parlamentu sam zapletel v podajanje različnih informacij ... Komu lahko sploh verjamemo? Ob tem vlada javnosti neresnično zatrjuje, da bomo izgubili evropska sredstva, pri tem pa zamolči, da smo jih enkrat že, in sicer zaradi slabega projekta pred letom dni.



6. Gre za popolnoma absurdno, domnevno izredno situacijo, ustvarjanje nepotrebnega izrednega stanja, v katerem želi vlada javnost prepričati, da je možno drugi tir zgraditi samo v sedanji netransparentni obliki, samo v okviru famoznega podjetja 2TDK, samo s kadri, ki jih je imenovala v to podjetje ipd.

Zakaj ne bi drugi tir, tako, kot vse druge podobne projekte, vodile Slovenske železnice na podlagi jasne projektne dokumentacije in mednarodnih razpisov? Jasno je tudi, da lahko SŽ z vso kredibilnostjo kandidira za evropska sredstva, veliko bolj kot umetna nova podjetja, kot je 2TDK, ki so poligon za sistemsko korupcijo. Na tveganja nejasnosti finančnih virov je opozorilo tudi Računsko sodišče, ampak vlade to ne zanima in rine naprej!

 

7. Vlada svojo zadrego, tako, kot je že v navadi na drugih projektih, rešuje z žalitvami in pritiski na tiste, ki imajo drugačno mnenje, na prirejenih, netočnih informacijah temelječo medijsko kampanjo v smislu katastrofičnih sloganov: Drugi tir - sedaj ali nikoli?


Takšne trditve bi bile smešne, če ne bi kazale na prepotentno naravo sedanjega načina vladanja, ki v povezavi z brezvsebinskostjo, nesposobnostjo, korupcijo, klientelizmom uničuje razvojne potenciale naše države (Zakaj recimo sedaj in nikoli več? - to je tudi vsebinska, promocijska neumnost, podcenjevanje volilnega telesa v smislu, če nas ne bo, se bo vse podrlo ipd.). Vlada je vse dosedanje pripombe, upravičene ali neupravičene, označila z nalepko "metanja kolen pod noge", s čimer poskuša pri volivcih naivno spodbuditi nekakšne simpatije neupravičeno napadene strani.



8. V nasprotju z osnovnimi demokratičnimi načeli je predsednik vlade nesprejemljivo ocenil, da "do referenduma ne sme priti", ko pa so državljani zbrali 47.000 podpisov za referendum, je vlada Mira Cerarja naredila vse, da bo referendum potekal v terminu, ko bo zagotovljena najnižja možna udeležba, s čimer bo težko dosegljiv zakonsko določen kvorum glasovanja.

Ne glede na motive koalicijskih ali opozicijski strank bi moral biti cilj odgovorne politike spoštovanje volje volivcev, ki so v skladu s slovensko zakonodajo sprožili pobudo za referendum, kar pomeni tudi prizadevanja za čim višjo udeležbo in s tem jasnost, transparentnost in demokratičnost odločitve. Vlada želi z načrtnim "drobljenjem" volje volilnega telesa, ki iz izkušenj ni naklonjeno večkratnim, pogostim odhajanjem na volišča, rušiti pomen neposrednega odločanja volivcev. Dejstvo je, da so to počele tudi druge vlade v preteklosti, a to ne zmanjšuje spornosti delovanje obstoječe vlade.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
15
Prvih 100 dni vlade: "Ugrabljeni" premier, amaterski komunikatorji in naftna apokalipsa
12
28.06.2022 20:00
Ljudje bi lahko razumeli, da se zgodijo problemi z derivati, s sprejemanjem nepremišljenih predlogov zakonov in podobno, če jim ... Več.
Piše: Gregor Kos
Gospod premier, obljubili ste nam, da bomo živeli v svobodi in da nikogar ne boste maltretirali. Žal prvi tedni ne kažejo tega!
14
26.06.2022 21:35
Odstopil sem po imenovanju novega ministra za finance in to zaradi tega, ker imam svoj ponos in ne dovolim, da kdor koli ... Več.
Piše: Ivan Simič
Zdaj je jasno: Izvolili smo ljudi, ki ne sodijo v hram demokracije, ampak v kakšno zakotno špelunko ali zidanico
27
25.06.2022 21:48
Proslava ne more biti kronotop za razkazovanje nekega hudo poškodovanega ega, za zasebno poplesavanje in nasmihanje v slogu ... Več.
Piše: Denis Poniž
Deset neprijetnih vprašanj, ki bi si jih morala zastaviti slovenska desnica
34
23.06.2022 21:50
Če je celotna desna politična opcija odvisna le od ene osebe in v tridesetih letih ni bila sposobna proizvesti novega voditelja, ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Mi smo pa delali specializacije in študije za koga, gospodje politiki? Čemu smo trošili dragoceni čas? Zato da bomo izpolnjevali vaše politične želje?
24
21.06.2022 06:35
O političnih pritiskih na NIJZ sem vam že veliko pisal. Danes bom pisal o pritiskih na Nacionalni laboratorij za zdravje, okolje ... Več.
Piše: Milan Krek
Putinova vojna z Ukrajino bo evropski problem, Amerika se bo bolj posvečala Kitajski
6
18.06.2022 22:55
George Friedman je v svoji knjigi Naslednjih 100 let iz leta 2008 predvideval, da bodo Združene države Amerike v poznejšem delu ... Več.
Piše: Scott J. Younger
Nekaj površnih primerjav med odnosom Slovencev in Italijanov do politike
13
16.06.2022 22:15
Tujec, ki več let živi v tujini, se težko izogne primerjavi med navadami svojih rojakov in ljudi iz njegove nove domovine. Na ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Ko nam bodo ideološko poenotili medijski prostor in politično vdrli v NIJZ, ne bo več uravnoteženih medijev niti NIJZ. Prišli bomo do medijske krajine Severne Koreje, kjer obstaja samo ena Resnica!
25
14.06.2022 19:00
Ko sem zjutraj po prvi seji nove, 15. slovenske vlade, prišel na delo, so me zaskrbljene sodelavke opozorile, da je bilo po ... Več.
Piše: Milan Krek
Srž problema aktualne volilne katastrofe t.i. sredincev in prodemokratov
12
12.06.2022 22:30
V srži problema konfuzije orientacije sredine je vnašanje konfuzije v slovenski politični prostor s floskulami o t.i. sredini in ... Več.
Piše: Žiga Stupica
Zakaj ima politična sredina v Sloveniji takšne težave, če pa govori o povezovanju?
25
11.06.2022 23:59
Voditeljstvo tako ali drugače vodi predvsem v avtoritarnost, ki ne prenese povezovanja različnosti, in ni pot k več demokracije. ... Več.
Piše: Miha Burger
Seznami za odstrel: Nova oblast potrebuje NIJZ, saj so tam notri vsi naši občutljivi osebni podatki!
12
10.06.2022 22:35
Nova oblast, ki smo jo demokratično izvolili prav zaradi prepričanja, da bo res demokratična, nas že na začetku zastrašuje z ... Več.
Piše: Milan Krek
Slovenska rusofilija je nevarno igranje z ognjem in popolna slepota za razumevanje časov, ki bodo prišli po koncu vojne in porazu Rusije
28
09.06.2022 19:00
Slovenska rusofilija ni smešna ali nekaj, kar bi odpravili z zamahom roke, češ, nekaj ne posebej brihtnih osebkov hoče s svojimi ... Več.
Piše: Denis Poniž
Minister za zdravje Danijel Bešič Loredan že tri dni pritiska name, naj odstopim kot direktor NIJZ!
35
05.06.2022 22:45
Minister za zdravje mi je v zadnjih dneh, ko se pogosteje slišiva, zaupal, da je njegov cilj depolitizacija zdravstva. Pa ... Več.
Piše: Milan Krek
Pahorjeva Nekropola: Ko pripovedovalec kot filmska kamera beleži podobe taborišča smrti
5
31.05.2022 21:32
Boris Pahor je prekrižaril kar nekaj zloglasnih krajev, vsepovsod je imel neposreden stik s smrtjo bodisi kot nosač trupel ... Več.
Piše: Mitja Čander
Popravek: "Ne, nisem žalosten, ker je vsega konec. Srečen sem, ker je jutri začetek novega dne, nove kreacije, novih izzivov."
0
31.05.2022 13:05
11. maja 2022 je bil na portalu+ objavljen komentar z naslovom Ne, nisem žalosten, ker je vsega konec. Srečen sem, ker je jutri ... Več.
Piše: Uredništvo
Boris Pahor in vrata, ki vodijo v 20. stoletje (1913-2022)
9
30.05.2022 22:05
Pahor je resnično preživel stoletje in še več. Za njim so se zaklenila železna vrata 20. stoletja. Tista hladna, škripajoča ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Politična satira: Magnetogram vladne seje Slovenske Osvobodilne Fronte "Tadobri" (SOFT)
14
25.05.2022 19:28
Po HARD vladi Janeza Janše bomo imeli mehko, človeku prijazno koalicijo Slovenske Osvobodilne Fronte Tadobri (SOFT). Nova vlada ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Maščevalni pohod analitika Maksutija, dolgotrajni covid in potem še opičje koze
19
22.05.2022 21:05
Po Alemu Maksutiju je prišel čas za maščevalni pohod. Ko bo bodoča, Maksutiju ljuba vlada odšla, bomo lekcijo ponovili? In tako ... Več.
Piše: Milan Krek
Marle pa ni več
17
22.05.2022 00:00
Na tem mestu bi moral biti objavljen intervju z legendarnim novinarjem Marcelom Štefančičem, a me ignorira. V redu. Saj razumem. ... Več.
Piše: Ana Jud
Intervju z Lavrovom: "Moja vloga ni napovedati vojne Rusiji, opravljati moram le svoje delo"
10
20.05.2022 20:47
Intervju z ruskim zunanjim ministrom Sergejem Lavrovom, ki je bil predvajan v oddaji Zona bianca (Bela cona) na italijanskem ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Deset neprijetnih vprašanj, ki bi si jih morala zastaviti slovenska desnica
Andrej Capobianco
Ogledov: 3.939
02/
Gospod premier, obljubili ste nam, da bomo živeli v svobodi in da nikogar ne boste maltretirali. Žal prvi tedni ne kažejo tega!
Ivan Simič
Ogledov: 2.658
03/
Zdaj je jasno: Izvolili smo ljudi, ki ne sodijo v hram demokracije, ampak v kakšno zakotno špelunko ali zidanico
Denis Poniž
Ogledov: 2.722
04/
Premier Golob očita Milanu Kučanu streljanje kozlov, sam pa klati neumnosti o Zahodnem Balkanu
Uredništvo
Ogledov: 2.130
05/
Prvih 100 dni vlade: "Ugrabljeni" premier, amaterski komunikatorji in naftna apokalipsa
Gregor Kos
Ogledov: 1.744
06/
Ruska ekonomija v vojni: Kaj imajo skupnega Putinovi oligarhi in mehiški narkokarteli?
Maksimiljan Fras
Ogledov: 1.511
07/
Morda bo spet kriva prejšnja vlada, če je bila lanska gospodarska rast v Sloveniji kar 10-odstotna
Bine Kordež
Ogledov: 475
08/
Družba blaginje: Ali je finančna pomoč države za otroke ustrezno razporejena?
Bine Kordež
Ogledov: 646
09/
30-letnica Ustavnega sodišča: Na Beethovnovi delajo (pre)počasi in (pre)slabo, politično zapakirano, pristransko in aktivistično
Peter Jambrek
Ogledov: 1.560
10/
Mi smo pa delali specializacije in študije za koga, gospodje politiki? Čemu smo trošili dragoceni čas? Zato da bomo izpolnjevali vaše politične želje?
Milan Krek
Ogledov: 2.138