Komentar

Ljudje, potolažite se: V SFRJ so pri velikih investicijah pokradli med 30 in 60 %, danes v samostojni Sloveniji pa pol manj!

Avtocestni križ, TEŠ 6, t.i. drugi tir. Veliki državni infrastrukturni projekti, kjer se porabljajo milijarde. Nevarnost nepravilnosti in kraje davkoplačevalskega denarja se drastično poveča, hkrati pa nihče noče resno jemati tistih, ki opozarjajo na luknje v javnem naročanju, zaradi katerih izginjajo milijoni evrov javnih sredstev. Paradoksalno pa niti javnost praviloma ne reagira na očitna oškodovanja proračuna, kar pomeni, da se v tej državi po poti dokazovanja nepravilnosti ne da ničesar doseči. Edina pot k bolj transparentnemu trošenju javnih sredstev in manj nepravilnosti, pravi naš sodelavec Miha Burger, je kvalitetna preventiva: "Ker tudi aktualna vlada - kot še nobena do sedaj - ni bila sposobna vzpostaviti kvalitetne preventive, je sedaj, ko je pred vrati referendum o večjem javnem naročilu, tj. novi železnici med Divačo in Koprom, priložnost, da z glasom PROTI opozorite, da ta vlada tega ni naredila."

13.09.2017 20:00
Piše: Miha Burger
Ključne besede:   drugi tir   železnica   Koper - Divača   Patrik Vlačič   avtocestni križ   civilna iniciativa   referendum   preventiva   Borut Pahor   Miro Cerar

Dokazovati nepravilnost? Neumnost. Ne gre. Je bil kdo kaznovan zaradi evidentnih nepravilnosti pri gradnji avtocestnega križa? Sem tudi sam opozarjal in dokazoval na vse mogoče načine. Ne, ni bilo nobene reakcije. Kvečjemu posmeh in cinizem. 

Izhodišče za moj tokratni prispevek je komentar o drugem tiru, ki ga je 27. avgusta na portalu+ objavil Blaž Mrevlje pod naslovom Tovornjake in bedake - take in take - na vlake. Ali Brčko - Banovići od Divače do Kopra (vir); ko je navajal vladne argumente za drugi tir, je v točki 11 zapisal oziroma citiral vlado: "Slabe prakse, ki so bile prisotne pri projektu TEŠ, bomo obvladovali z doslednim izvajanjem javnih naročil in konkurenčnimi postopki izbire izvajalcev. Najbolj odgovorno bomo upravljali projektni predračun in skrbeli za kakovostno in pravočasno izvedbo projekta, skladno z časovnimi načrti." Temu pa je dodal še svoj komentar: "Da, zavedamo se, da ste pri projektu TEŠ6 preveč videli in izvedeli. Za to se vam opravičujemo. Iz tega primera organiziranega kriminala in korupcije smo se veliko naučili in obljubljamo vam, da pri projektu #2tir ne boste ne videli, ne občutili, kako vam bomo pred očmi pokradli denar, ki bi moral sicer biti namenjen zdravstvu in šolstvu. Razumite, kot naši očetje tudi mi potrebujemo vikende in jahte. Kako pa bi izgledalo, če bi nakradli manj. Verjemite, potrebna bodo velika vlaganja. Primite se za denarnice. Če boste lačni, jejte potico."

 

Zadetek. Pa bom poskusil nadaljevati še po svoje, tako kot poskušam že več kot dvajset let.

 

Z vladinim zapisom 11. točke kot tudi z vsemi ostalimi argumenti ZA drugi tir ni na prvi pogled prav nič narobe, še najmanj po pravni plati. Pač neobvezne puhlice. Še manj pa bi se dalo dokazati, da je kdorkoli v vladi razmišljal, kot se je zapisalo Mrevljetu. A vendar sem zgoraj zapisal: "Zadetek." Ker verjamem in vem iz dolgoletne izkušnje, da je absolutno premalo narejenega, da bi preprečili, da se zgodi, kot zapiše Mrevlje, če eventuelno kdorkoli v vladi ali okoli nje razmišlja na ta način. In še huje, ker zaradi premalo narejenega v sferi preprečevanja ne bi kasneje mogli komurkoli karkoli dokazati. V tem grmu tiči zajec!

 

 

Sfera preprečevanja!

 

Kjer bi moral stati in obstati osnovni princip, da postaviš pametne pogoje javne gradnje, ki omogočajo enostavno, jasno preglednost porabe in stroškov, ali pa tega ne postaviš. Skratka, gre za princip, da boš bolj zmanjševal možnost "evaporacije" javnega denarja - po domače bi rekli, da "so fičnki izginili v luft" -, ali pa tega principa (izboljšav) ne uvedeš, se izgovarjaš, da je itak dovolj kontrole. Se delaš neumnega, ker dobro veš, da z nekontrolirano porabo omogočaš stranske, dodatne prilive. In vsakega, ki izrazi samo sum, cinično napotiš, naj dokaže nepravilnost.

 

 

Dokazovati nepravilnost?

 

Neumnost. Ne gre. Je bil kdo kaznovan zaradi evidentnih nepravilnosti pri gradnji avtocestnega križa? Sem tudi sam opozarjal in dokazoval na vse mogoče načine. Ne, ni bilo nobene reakcije. Kvečjemu posmeh in cinizem. Ne, nič se ne da doseči po poti dokazovanja nepravilnosti na tem področju javnega naročanja. Edina pot k bolj prav in manj nepravilnosti (!) je kvalitetna preventiva. Ker ta vlada (kot še nobena do sedaj) ni postavila kvalitetne preventive, je sedaj, ker se je zgodil referendum o večjem javnem naročilu na področju gradnje, prilika da z glasom PROTI opozorite, da ta vlada tega ni naredila.

 

Pa pojdimo nekaj let nazaj. Recimo v januar 2011. Minister za promet Patrik Vlačič slavnostno izjavi v TV dnevniku:  "Od sedaj bo vsaka porabljena vreča cementa iz kateregakoli javnega naročanja isti dan na internetu!" Spomnim se, da sem po tej izjavi zapisal, to pa je končno kar dober predlog, pa saj je morda sedaj čas, ko je to mogoče itd. itd.  Pa je minilo nekaj mesecev in sem zapisal: "Kaj je s tistim Vlačičevim predlogom?"

 

Kar nekaj mesecev sem poskušal na vse načine dobiti odgovor, trkal sem na vrata najodgovornejših mož v državi, ponekod so se mi celo odprla, (npr. pri Radovanju Žerjavu pa pri Gregorju Virantu), ponekod ne (npr. pri predsedniku vlade Borutu Pahorju in Patriku Vlačiču), a odgovora ni bilo nikjer.

 

 

Sami čukasti pogledi ...

 

Skratka, kako stimulirati kogarkoli (!) za dober predlog izboljšave javnega naročanja, še več, kako stimulirati kakšen preizkus predloga izboljšave javnega naročanja? Kjerkoli sprožim to vprašanje, sami čukasti pogledi, od bližnjih do daljnih znancev, od preprostih državljanov do visokih uradnikov in funkcionarjev. Kvečjemu ponavljajoči odgovori "dokaži ali pa bodi tiho" ali "daj prijavo, če imaš kakšen dokaz o nepravilnosti". Včasih pa se najde tudi kakšen bolj dobrohoten nasvet: "Saj lahko čez štiri leta izbereš kakšne bolj poštene". Nazadnje se pojavi še kakšen konkreten: "Nehaj s tem donkihotstvom!". No, najbolj konkreten komentar na enega mojih zadnjih člankov na portalplusu: "Gospod Burger, vaša soseda ima prav, nehajte se ukvarjati s politiko."

 

Pa vendar, sprašujem bralce, ali lahko kdo odgovori na preprosto vprašanje: Ste za stimulacijo kakšnega preizkusa predloga izboljšave javnega naročanja? Oziroma ali bi podprli tistega, ki bo takšen preizkus pripravljen izvesti ali se bo k temu zavezal? (Morda pa se bo k temu zavezal celo kakšen predsedniški kandidat?) Ja ali ne? In potem to tudi dokažete z glasovanjem na referendumu o drugem tiru.  Ves cinizem na to temo, ki šumi okrog mojih ušes, sicer pomeni, da bo verjetno udeležba prešibka, a to vas ne sme odvrniti od glasovanja PROTI. Le tako je namreč narejen vsaj majhen korak proti "evaporaciji" javnega denarja.

 

Za konec še kratka resnična zgodba o "evaporaciji", bolj za ilustracijo, kako smo se o tej problematiki pogovarjali že v prvi polovici devetdesetih, bolj resno kot se sedaj, ko je popolnoma prevladala apatija in pišmevuhovstvo: 1. julija 1993 smo kot Civilna Iniciativa za Slovenijo v okrogli dvorani Cankarjevega doma organizirali okroglo mizo o transparentnosti javnih financ na primeru izgradnje avtocest. Omenjam samo en izsek iz večurne razprave.

 

Ko je Edo Ravnikar dejal, citiram po magnetogramu: "Smo odločno za ceste, a proti temu da bencinski tolar financira še kakšne druge interese. Po raznih ocenah je bila v Jugoslaviji pod bivšim režimom 'evaporacija' pri kapitalnih investicijah med 30 - 60 odstotkov. Najhitreje bomo prišli do denarja tako, da bomo preprečili njegov  ilegalni odtok. Javnosti hočemo predočiti, zakaj je v njenem interesu, da pozorno spremlja porabo denarja pri izgradnji avtocest."

 

Nato se je oglasila iz občinstva starejša dama, predstavila se je kot gospa Slana, in dejala, citiram po magnetogramu:

 

"Evaporacija pomeni izhlapitev, odparitev,  skratka  nepovratno izginotje na kakršenkoli način! Ko so se že začeli  gospodje pričkati okoli ekonomskih teorij, mislim, da se vse sesuje tisti hip, če začnemo vračunavati petdeset odstotno evaporacijo. Me prav zanima tistih 3,2 milijona dolarjev na  kilometer avtoceste. Je evaporacija vračunana ali ne? (Odgovor iz  dvorane: Ne) Če ni vračunana, potem bodo naši kilometri okoli 5 milijonov. Če se ne bomo začeli resno ukvarjati s transparenco javnih financ kot civilna družba, potem tukaj sedimo popolnoma zastonj!"

 

Od takrat je minilo že več kot 24 let. Smo kaj na boljšem glede "evaporacije" javnega denarja?

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
9
Nova Evropska komisija in pasti Zahodnega Balkana: Zakaj Slovenijo tako zanima resor za širitev
8
18.07.2019 05:15
O uspešnosti naše balkanske politike so mnenja različna. V omenjenih novodobnih razmerah, kjer se za svoje strateške interese na ... Več.
Piše: Božo Cerar
"Resnice ni brez ideje ali vsaj iluzije. Prinašajo jo zasanjani misleci, plačujejo s kapljami krvi."
5
14.07.2019 09:00
25. junij smo zaznamovali kot Dan državnosti naroda, ki je dosegel, kar si je želel s polno pravico stoletja. Predsednik vlade ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Bill Viola, mojster elektronskih neviht
0
13.07.2019 22:00
Večja skupina moških in žensk, starejših in mlajših, stoji v pričakovanju napovedanega dogodka. V kader vstopijo v upočasnjenem ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Bi judovsko-arabsko vprašanje v Izraelu lahko rešili na "makedonski" način?
11
11.07.2019 22:58
Slovenska zunanja politika omahuje med jugoslovansko tradicijo in svojim položajem v Evropski uniji in zvezi NATO. Miro Cerar je ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Zakaj nas večinoma vodijo bleferji?
11
09.07.2019 14:00
Samozavest zelo redko odraža stopnjo kompetentnosti, njuno prekrivanje je celo tako majhno, da je to kar strašljivo. ... Več.
Piše: Edvard Kadič
Kaj nam sporoča Hong Kong? Da je pri bivših kolonijah evolucija neprimerno boljša od revolucije
7
07.07.2019 11:00
Zadnji čas so med udarnimi vestmi tudi demonstracije v Hong Kongu.Lahko jih štejemo za ene od mnogih, ki se pač pojavljajo v ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Umetnosti ni dano, da napoveduje bodočnost, temveč da oblikuje bodočnost
2
07.07.2019 00:33
Vedno bolj je mogoče z računalniško infrastrukturo združevati vse z vsem. Navkljub temu, da se občasno pojavlja zanikanje, da je ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
81 let sramotnega pakta med Hitlerjem in Stalinom: Evropski dan spomina žrtev totalitarnih in avtokratskih režimov
15
04.07.2019 21:00
V Sloveniji smo običajno zelo glasni, ko gre za obsodbe zločinov nacizma in fašizma in obujanje njunih idej, s čemer seveda ni ... Več.
Piše: Božo Cerar
Od idealizma do postrealizma: Dosežki in napake slovenske zunanje politike
6
03.07.2019 20:00
V slovenski vladi, še posebej pa na zunanjem ministrstvu, primanjkuje strateških razprav in usmeritev. Slovenci se najrajši ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Samobrc iz Schengena: Kratka zgodovina slovenske neumnosti
15
02.07.2019 20:00
Človeka postaja strah, da se bo z današnjo Slovenijo zgodilo tisto, kar je pred dobrimi sto leti Ivan Cankar prerokoval ... Več.
Piše: Borut Trekman
Smisel nadzornih svetov je neodvisnost od politike, bank in prijateljstev
3
30.06.2019 23:59
Bistvo sistema nadzornih svetov in generalnih direktorjev v enotirnem sistemu je neodvisnost prava, ne navidezna; neodvisnost ... Več.
Piše: Keith Miles
In memoriam Pen klub (1967-2019): Restavracija, ki jo je ugonobilo slovensko pisateljsko društvo
14
30.06.2019 08:00
Z zaprtjem te legendarne restavracije nismo izgubili le prostora, ki je sam po sebi postal živa zgodovina, pač pa smo vsi skupaj ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
V umetnosti so stilni svetovi zapleteni: Tisto, kar je podobno, je lahko popolnoma nasprotno.
0
29.06.2019 23:59
Racionalno uvajanje števil in matematičnih sistemov v nova umetniška dela je bilo popolnoma v nasprotju s hipijevsko ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Brexit po brexitu: Bolj bo Evropi manjkala Britanija kot pa obratno
11
25.06.2019 22:30
V času, ko se svet spominja zadnjih velikih borb 2. svetovne vojne, je dobro pomisliti, kako se tudi v tem našem krasnem ... Več.
Piše: Ferdinand Blaznik
Slovenija, otok demokracije sredi morja sovražnikov
16
23.06.2019 21:09
Ideja, ki se pojavlja v zadnjem času, da je Slovenija otok demokracije v morju fašističnih, nacističnih, avtoritarnih, ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
S časom je vsaka beseda, ki je bila vključena v vizualno umetnino, postala prerokba
3
22.06.2019 23:59
Največja nevarnost za vsako skupnost je, ko se elite začnejo odmikati od umetnosti. Danes gledamo proces, ko so politične elite ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Poletno branje: Polkovnica Nina Moreno nima nikogar, ki bi ji pisal
6
21.06.2019 01:04
Objavljamo prvo v seriji zgodb nove rubrike Poletno branje. K sodelovanju smo povabili nekaj zelo zanimivih avtorjev, ki bodo na ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Duševni profili slovenskih voditeljev: Od literarne republike prek poklicnih revolucionarjev do Marjana Šarca
15
18.06.2019 20:00
Prepričan sem, da bi bil slovenski prelom s socialistično in balkansko miselnostjo bistveno bolj temeljit, ko bi na ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
O izbiri sodnikov Ustavnega sodišča: Zakaj mislim, da je Rok Čeferin izvrsten kandidat
13
17.06.2019 21:18
V naslednjih dneh bo predvidoma ponovno izbran novi ustavni sodnik Ustavnega sodišča Republike Slovenije. Sam sem bil v ... Več.
Piše: Anže Erbežnik
Vsak planet ima svojo svetlobo, vsak človek ima svojo svojo barvo, ki jo brani pred nasilno zatemnitvijo
2
15.06.2019 23:00
Ponavadi v hotelskih sobah snamem sliko z zidu in jo obrem proti steni, ker ne morem prenesti njene grdote. Zjutraj pa, še ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Zakaj nas večinoma vodijo bleferji?
Edvard Kadič
Ogledov: 2,846
02/
Mayday, Mayday, Mayday: Dosje Adria Airways ali kako je slovenska oblast uničila slovensko letalstvo
Alen Ščurić
Ogledov: 2,107
03/
Se izraelski otroški srčni kirurg, stari znanec David Mishaly vrača v UKC Ljubljana?
Blaž Mrevlje
Ogledov: 1,935
04/
Balkanski posli Telemacha: "Arogantno in hinavsko. Ne vem, če bi državljan Malte Dragan Šolak lahko to počel v Evropski uniji. Sramota!"
Uredništvo
Ogledov: 1,306
05/
Nova Evropska komisija in pasti Zahodnega Balkana: Zakaj Slovenijo tako zanima resor za širitev
Božo Cerar
Ogledov: 959
06/
50 let človeka na Luni (1969-2019): "Trenutno lahko letimo le znotraj zemeljske orbite, to je najdlje, kot lahko gremo."
Boštjan Pihler
Ogledov: 1,196
07/
O politično korektnih nemških medijih: "Danes so mediji kot lubenice - zunaj zeleni, znotraj pa še vedno rdeči"
Norbert Bolz
Ogledov: 1,086
08/
Odprto pismo notranjemu ministru: Mrtvaški veter iz pisarne ministra Poklukarja
Anej Sam
Ogledov: 1,078
09/
Štiri milijarde evrov bo šlo letos za zdravstvo, kakovost storitev pa še naprej pada!
Uredništvo
Ogledov: 999
10/
Bi judovsko-arabsko vprašanje v Izraelu lahko rešili na "makedonski" način?
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1,025