Komentar

Kapitalizem je najbrutalnejša verzija totalitarizma.

Oktobrska revolucija - po novem Velika ruska revolucija - se je odigrala kot zgodovinska dogodkovnost najvišje stopnje, ki je presegla vse druge historične nize XX. stoletja. Seveda ni presegla obeh svetovnih vojn. Kljub temu, da je bila na koncu stoletja poražena na skoraj vseh ravneh, je za vekomaj zmagal njen umetniški eksperiment.

23.09.2017 21:29
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Oktobrska revolucija   avantgarda   Moskva   kapitalizem   Vladimir Majakovski   Lenin   umetniki

Umetnik in umetnica Oktobra sta bila takoj po zmagi obsojena na poraz. Čas nikoli ne izpuhti, vedno je tukaj z nami, določa nam format bivanja. Čas jih je porazil.

Današnji komentar mi narekujejo štiri kulturna dejstva, štirje originalni prapori, ki so jih pred stotimi leti nosile revolucionarne množice po moskovskih in peterburških trgih. Danes pa jih lahko po stotih letih gledamo na razstavi z naslovom 1917: Koda revolucije, s katero v Centralnem državnem muzeju sodobne ruske zgodovine obeležuje njeno okroglo obletnico. Razstavo in prapore sem si ogledal včeraj med drugim tudi zato, ker se muzej sodobne ruske zgodovine nahaja v neposredni bližini mojega začasenga bivališča v Domu na Majakovki. Priporočilo: nahaja pa se tudi v bližini maksimalističnega gledališča Elektro-Stanislavski, v katerem si je smiselno ogleadati katero od njihovih predstav.

 

Prapori imajo na svoji rdeči svileni podlagi izvezene zlate črke. Na zidu visijo kot živa arheologija, ki nas opozarja tudi na to, kako so revolucionarke in revolucionarji oglašali smisle svojih neposrednih akcij. Množice so prek njih oznanjale svoje dostojanstvo in voljo:

 

Prvi prapor: Osemurni delovni čas.

Drugi prapor: Naj živi demokratska revolucija.

Tretji prapor: Mir svetu, oblast ljudstvu.

Četri prapor: Odrekamo se preteklemu svetu.

Poetska replika o naravi revolucije: "Revolucijonarni čas je brezprizivno padal v gravitacijsko polje Zemlje, tako kot iz težkega oblaka pada dežna kaplja proti Zemlji".

 

 

Osem urni delovni čas!

 

Delavnik in nov urnik sta bila izborjena. Z njima smo dobili socialno matrico. Združena človeška skupnost se je potrdila tudi zaradi novega delovnega časa, tudi zaradi socialnega zavarovanja, zaradi zdravstvenega zavarovanja, predvsem pa zaradi brezplačnega šolstva. Umetniki so z vso svojo občutljivostjo podprli revolucijonarne množice v njihovih zahtevah. Zlili so se z njimi v revolucionarno reko. Je pa brutalno dejstvo, da že v tretjem nareku delavci niso podprli umetnikov v njihovi želji po Umetnosti-revoluciji!

 

Komentiram umetnost in redko stvarnost, toda umetnost se je v tistih novemberskih dneh Oktobrske revolucije preselila na ulice, v središča mest, performirala je stvarnost z najvišjo stopnjo odgovornosti. Umetniki so želeli z vsem svojim talentom podariti lepoto resničnosti in namestiti etične imperative v svojo resničnost, ki se je sama urivala k rimi. Ne pa več dovoliti, da jo priviligirani trošijo za svojo zabave in izprijene poglede. Novim umetnikom se je pozicija vzvišene umetnosti upravičeno upirala. To se redkokdaj zgodi, toda takrat je umetnost stopila v prve bojne vrste stvarnosti. V množici je bila kristalno jasno izražena misel: Nikoli več fevdalizma, tega zločinskega družbenega reda, ki je med drugim proizvedel tudi renesanso. S transprenti in praporji so izražali svojo voljo za enakost, sestrstvo, bratstvo, enotnost - svobodo. Agresiven represiven aparat carističnega vojnega stroja, ki je bil v tistem času že močno vpleten v prvo svetovno vojno, je razdražen in vajen klanja brez zdržkov streljal iz svojih strojnic smrt po svojih podložnikih. Brez kakršnegakoli zadržka je pobil na stotine protestnikov.

 

 

Naj živi demokratska revolucija!

 

Sto let je minilo od revolucionarnega časa. Še danes gledamo masovne odtise revolucionarnih zahtev. Politična avantagarda manjševikov, boljševikov in anarhistov je dala glas izkoriščanim, izrabljenim, artikulirala je jezik ponižanih. Prekletih z rojstvom v bedo. Je pa brutalno dejstvo, da je proletarec stal pred revolucionarnim Črnim kvadratom kot pred kompleksno formulo rojstva materije iz vakuuma. Že v naslednjem trenutku, decembra, se je oblikoval aparat politične avantgarde, ki kmalu za tem ni več dopuščala kompleksnosti, konstrukcijske raznovrstnosti, suprematistične vznesenosti, zaumnosti, serapjonske pravljičnosti, akmeistične poetske predrznosti, rojene neposredno iz revolucionarne prakse Oktobra. Umetnik in umetnica Oktobra sta bila takoj po zmagi obsojena na poraz. Čas nikoli ne izpuhti, vedno je tukaj z nami, določa nam format bivanja. Čas jih je porazil.

 

Oktobrska avantgarda je dala svetu etiko in estetiko jasnega idejnega vektorja. Prelomna revolucionarna etapa je zdržala dobro desetletje, ko so se misli izčrpale in sprevrgle v svoje nasprotje. Delo, ki se še dobro ni začelo, ni bilo nikoli izpeljano v svoji projekciji. Ne pozabite umetniško delo dokončajo kritiki in glas ljudstva. Toda kljub vsemu je zaživela celostna umetnina, totalna inštalacija z aktom mutiranja utopične želje v nekaj povsem drugega. Že v enem desetletju so traktoristi potolkli nosilce umetniške revolucije. Seveda je vse potekalo ekstremno hitro, tako, da ni bilo časa za raziskave umetniških kontekstov, kaj šele umetniških diskurzov.

 

Digresija: Seveda so bile izjeme, celo antiboljševiki, ki so napisali izvrstne tekste o avntgardni umetnosti, kot je bil Viktor Borisovič Šklovski. Naj opozorim na njegovo knjigo Vstajenje besede (1914), vpliven članek Umetnost kot postopek (1917) in knjigo o Vladimirju Majakovskem (1940). Konec digresije.

 

Politična avantgarda ni potrebovala originalnosti in samobitnosti umetniške avantgarde. Potrebovala je kruh in elektriko, potrebovala je novo gospodarsko politiko (NEP). Toda zahtevni revolucijonarni umetniški procesi, ki so med drugim vzpostavili revolucionarni zanos, so bili do obisti moteči, kmalu so padli pod strelskimi vodi.

 

Politična avantgarda: Socialdemokratska stranka, ki je bila ustanovljena 1898 se je leta 1904 razcepila na dve struji manjševike in boljševike. Razlika med njimi je bila, da so manjševiki zahtevali revolucionarno demokratizacijo, boljševiki pa socijalistično revolucijo takoj. Zdaj!

 

 

Mir svetu, oblast ljudstvu!

 

Obiskovalcev v moskovskih muzejih, gledališčih, kinematografih in galerijah nikoli ne manjka, vedno jih je preveč, v vrstah stojijo pred vhodi. Na razstavi sredi dneva nisem naštel treh obiskovalcev. Danes sem šel mimogrede še  enkrat pogledat, če ni bil to slučaj. Ne, redki obiskovalci so bili na razstavi. Nestabilno je avtorstvo revolucionarnih praks. Revolucionarna projekcija je že takrat pred stotimi leti ugašala v procesih birokratskega dokumentiranja in gospodarskega vrednotenja. Vsak čas ima svojega duha. Do naslednjega dejanja, do naslednjega upora. Vsaka revolucija je seštevek kolektivne dinamike. Devetdeset let se je revolucijonarni umetniški eksperiment skrival po moskovskem podzemlju ter gradil smisle, danes pa je poražen. Podlegel je produktnemu fetišizmu, kapitalističnemu totalitarizmu, ki nabira, kupuje in hrani, v globoki veri, da se kapitalistična kriza ne bo nikoli več ponovila.

 

 

Odrekamo se preteklemu svetu!

 

Tako gledam predmete nedokončane misije. Prapore in transparente, ki so z dnašnje točke zrenja videti kot kulturni funadamentalizem. Ideja je založena, odložena do nadaljnega tja nekam v prihajajoči čas. Zasnova bodočega časa je vedno v sedanjem času. Tudi zato potrebujemo umetnost. Vse preveč je kapitalističnih manipulacij. Kapitalizem je najbrutalnejša verzija totalitarizma. Gledamo agenta večnega vračanja istega. Revolucionarni časovni načrt nas zapelje v neizbežno nedokončanost v ogromnem prostranstvu človeške volje. Vse doživljam kot mojo osebno montažo časovnih zank.

 

 

Narek petega nenačrtovanega praporja: Naj nam skupni spomenik postane tehno planet!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
11
Scenarija odpiranja gospodarstva še ni, zagon bo potekal postopoma
6
05.04.2020 20:57
Čeprav se bo gospodarstvo v prihodnjih tednih verjetno začelo zaganjati, bodo ukrepi veljali še nekaj časa, saj virus ne bo ... Več.
Piše: Tine Kračun
Vidne posledice nevidnega orožja
16
05.04.2020 11:00
Trenutna kriza je ob številnih okuženih v domovih za ostarele in ob splošnem eksistenčnem polomu upokojencev dobro pokazala, ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Nebo se nam je v tem tisočletju že drugič zrušilo na glavo
6
05.04.2020 01:05
Sovraštvo do drugih ras, do sosednjih nacij, do ozdravelega z virusom, do novinarjev in novinark, do žensk, da o sovraštvu do ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Pandemija in partikularizem: Velike sile kljub koronavirusu še naprej bolj kot skupne zasledujejo svoje lastne interese
2
04.04.2020 11:40
Prihodnji tedni bodo pokazali, ali bo človeštvo uspelo strniti vrste in ali so države v prizadevanjih za skupno dobro sposobne ... Več.
Piše: Božo Cerar
Pisma iz samoizolacije: Razmišljanja o virusu, komunikacijah in digitalizaciji
4
03.04.2020 22:27
Tistim, ki odločate o naših usodah danes in v bodočnosti, namenjam tole pisanje. Tudi mojemu prvemu delodajalcu dr.Dimitriju ... Več.
Piše: Aljoša Pečan
Uredniški komentar: Vojna s koronavirusom bo še trajala, lahko tudi pol leta, zato je poleg zdravja zdaj bistveno ohranjanje delovnih mest
13
30.03.2020 23:59
Bližamo se novi prelomni točki v komuniciranju epidemije koronavirusa, in sicer razpravi o dolgotrajnosti izrednih razmer in ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Kaj botruje barvni slepoti v osnovnih definicijah: odgovornost ali krivda?
9
30.03.2020 09:00
Prepričanje, da se epidemiji koronavirusa lahko izognemo, ker pač menimo, da je zadaj zarota, je nevarno. Kot je nevarno ... Več.
Piše: Igor Vlačič
Koronavirus in nogomet: Edina logična odločitev je, da se zaključijo vsa prvenstva
3
29.03.2020 22:53
V nogometu delam več kot štirideset let in takšne situacije, kot je sedaj zaradi koronavirusa, še nismo imeli. Lahko jo ... Več.
Piše: Ivan Simič
Naj živijo gledališke predstave! Pandemija ni vojna, ampak gledališče.
17
28.03.2020 21:02
Gledališče je kot virus podoba uničenja, razdružitev. Ta sprošča sile, razpira možnosti in če so te možnosti in sile črne, nista ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Koronavojna: Izredne razmere v slovenskem gospodarstvu in po celem svetu zahtevajo takojšnje ukrepe!
12
27.03.2020 17:20
Znašli smo se v razmerah, kakršnih v moderni dobi še ni bilo. Ne gre za finančno, ekonomsko, nepremičninsko ali kakršnokoli ... Več.
Piše: Mark Stemberger
Rešitev pred "glasom ulice" je le določena institucionalizacija oblik delovanja četrte veje oblasti
26
26.03.2020 22:30
Četrti veji oblasti se obetajo boljši časi. Ker se bo dovolj veliko število ljudi to šlo in se bo zgodil ključni konsenz o tem, ... Več.
Piše: Miha Burger
Covid-19 ne ubija le ljudi, temveč je tudi medijski virus, ki bo pokončal večino dnevnega tiska
33
26.03.2020 01:00
Pandemija koronavirusa spreminja globalne navade potrošnikov in bo imela revolucionarne posledice na različnih področjih. ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Koronavirus med nami: Simptome tega virusa najdemo v politiki, ki ne zmore iskati kompromisov
21
24.03.2020 01:27
Kronavirus je virus, ki ne napade pljuč in sklepov, njegov cilj so značaj in prepričanja. Njegovi simptomi so egoizem, ... Več.
Piše: Kristijan Musek Lešnik
Krhek položaj Slovenije v grobi geopolitiki 21. stoletja
8
23.03.2020 13:00
Slovenija in slovenski narod brez dvoma pripadata zahodnemu svetu (EU in NATO) v vseh pogledih. Zgled zajemata iz razvitih ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Ko maske padejo: Kapitalistična koronavojna
52
22.03.2020 10:30
Trenutno imamo na oblasti vlado, ki preočitno ne premore zavidljivega etičnega minimuma in se zdi, da člani ideološke skupine ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Kdo bi vedel, kaj bo virus jutrišnjega dne?
11
21.03.2020 22:00
Ilija Hržanovski je dal zgraditi monumentalno scenografijo - Inštitut, v katero je naselil štiristo performerjev, ki so svoje ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Uredniški komentar: Janša, ne ga srat'! Zdaj ni čas za privilegije, politično barantanje ali slabo kadrovsko politiko!
31
21.03.2020 01:30
V zgolj enem tednu je vlada Janeza Janše pokazala vse najboljše, hkrati pa tudi vse najslabše, kar pritiče slovenski politiki. ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Nacionalni populizem in Janez Janša
14
20.03.2020 13:00
Do naraščanja nacionalnega populizma , ni prišlo čez noč, temveč v mnogih letih in iz različnih razlogov. Izraz nacionalni ... Več.
Piše: Keith Miles
Jebi se, koronavirus! (Osamimo virus, ne sebe!)
12
18.03.2020 19:00
Premajhen si, da bi te lahko videl. Niti živ nisi. A ti lažje povem, kaj mislim o tebi, če ti prisodim obliko in občutke. Lahko ... Več.
Piše: Kristijan Musek Lešnik
Zgodbe v času epidemije: Trideset let samote
13
17.03.2020 21:45
V teh dneh pogosto slišimo, naj ostanemo doma, sami. Ukrep imenujejo izolacija, ta čas pa bi lahko imenovali čas samote. Za ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Spletke na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje: Je bil izpad Ivana Eržena posledica sladkega maščevanja njegove predhodnice Nine Pirnat?
Uredništvo
Ogledov: 3,002
02/
"Lobiranje" za gradnjo avtosalona AC Pentlja vse bolj divje, javnim uslužbencem zdaj grozijo že kar po telefonu!
Uredništvo
Ogledov: 2,809
03/
Uredniški komentar: Vojna s koronavirusom bo še trajala, lahko tudi pol leta, zato je poleg zdravja zdaj bistveno ohranjanje delovnih mest
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2,069
04/
Spomenica Katedrale svobode: "Slovenija med epidemijo, v izrednih razmerah in potem"
Uredništvo
Ogledov: 1,648
05/
Kaj botruje barvni slepoti v osnovnih definicijah: odgovornost ali krivda?
Igor Vlačič
Ogledov: 1,850
06/
Vidne posledice nevidnega orožja
Simona Rebolj
Ogledov: 1,156
07/
Scenarija odpiranja gospodarstva še ni, zagon bo potekal postopoma
Tine Kračun
Ogledov: 1,102
08/
Kaj prinaša megazakon, "protikorona paket" v bilance gospodarskih družb?
Bine Kordež
Ogledov: 1,026
09/
Devet življenj Boruta Jamnika: Cerarjeva vlada vabi tuje investitorje, Jamnik pa jih preračunljivo odganja
Uredništvo
Ogledov: 8,840
10/
Pisma iz samoizolacije: Razmišljanja o virusu, komunikacijah in digitalizaciji
Aljoša Pečan
Ogledov: 1,148