Razkrivamo

Škandalozno: Slovenija kupuje zastarele, prešibko zaščitene oklepnike, izdelane na Poljskem ali Hrvaškem!

14. septembra smo na portalu+ razkrili (vir), kako se na Ministrstvu za obrambo pripravljajo na razpis za nakup "bojnih kolesnih vozil" (BKV) oziroma razvpitih osemkolesnikov - in sicer tako, da vlada Mira Cerarja s prirejenim razpisom, ki je pisan na kožo finski Patrii, kupuje prešibko zaščitene osemkolesnike. Na ta način ogroža življenja slovenskih vojakov na nevarnih misijah po svetu, odkoder doslej na našo veliko srečo domov še ni prišla nobena krsta s slovenskim vojakom.

24.09.2017 21:25
Piše: Igor Mekina
Ključne besede:   Slovenska vojska   Patria   Rosomak   Stanag   NATO   oklepniki   8x8   Afganistan   Igor Cebek   Andreja Katič

Fotografije: arhiv portal+ / Mediaspeed / Wikimedia

Zakaj Cerarjeva ministrica za obrambo danes za veliko denarja naroča vozila, ki so bila zastarela že pred sedmimi leti in katerih oklepna zaščita ne izpolnjuje najvišjih standardov zveze NATO?

Ministrstvo za obrambo (MORS) naj bi sicer že kmalu objavilo javni razpis za nakup 56 osemkolesnikov, ki bi jih Slovenska vojska (SV) lahko začela uporabljati leta 2019. Posel naj bi bil vreden okoli 200 milijonov evrov, a dejansko bo treba za še eno bataljonsko bojno skupino (BBSK) potrebnih dvakrat toliko sredstev, skupaj z dodatno opremo in verjetnimi nadgradnjami vozil z dražjimi "oborožitvenimi postajami" pa bi cena lahko presegla 600 milijonov evrov! Predstavniki Slovenije so namreč na zadnjem ministrskem srečanju članic zveze NATO zaveznikom obljubili, da bo naša država kot glavni paket svojih zmogljivosti izoblikovala dve srednji bataljonski bojni skupini (BBSK). Prvo do leta 2022, drugo do leta 2025, zgradila pa ju bo na platformi 8x8. Generalštab Slovenske vojske (GŠSV) je že izdelal predinvesticijsko zasnovo in investicijski program o nabavi osemkolesnikov, vendar pa so nekatere zahteve v teh dokumentih hudo razjezile visoke častnike SV in zaposlene v MORS, ki jim varnost vojakov pomeni veliko. Dobro se namreč zavedajo, da je pri nabavi osemkolesnikov vlada Mira Cerarja znova izbrala napačno pot, saj so tudi iz vladnih virov pricurljale informacije, da je finska Patria tudi pri zadnjem razpisu pravzaprav "že v naprej izbrana" - in to navkljub evropskim direktivam, ki zahtevajo izločitev iz javnih razpisov tistih ponudnikov, ki so bili vpleteni v korupcijo in prirejanje preteklih razpisov.

 

Po načrtu vlade, ki je seveda najbolj strogo varovana skrivnost, naj bi oklepnike Slovenija lahko kupila tudi od finske Patrije posredno preko podjetij, ki ta vozila na Hrvaškem in Poljskem proizvajajo licenčno. Poljsko podjetje Rosomak SA namreč na podlagi licence izdeluje patrie in ima precejšnjo zalogo že izdelanih vozil, ki pa jim manjkajo oborožitvene postaje, ker je Rosomat prišel v spor z italijanskim proizvajalcem oborožitvenih postaj Oto Melara, zato so vozila glede oborožitve ostala nedokončana.

 

 

Kupovanje "patrij v žaklju"

 

Ministrstvo za obrambo zato želi nabaviti omenjene nedokončane patrie. Slovenija bi osemkolesnike lahko dobila tudi od hrvaškega podjetja Đuro Đaković, Specijalna vozila d.d., ki jih izdeluje za hrvaško vojsko, saj je s finsko Patrio sklenilo pogodbo o proizvodnji in dobavi bojnih oklepnih vozil Patria AMV 8×8, vredno 26 milijonov evrov. V zvezi s tem so strokovnjaki ministrstva za obrambo - menda pod krinko "bilateralnega sodelovanja" - že obiskali podjetja, ki izdelujejo patrie na Hrvaškem in Poljskem. Vse to pa po naših informacijah poteka po navodilih obrambne ministrice Andreje Katič ter Željka Kralja, direktorja direktorata za logistiko na MORS.

 

Hrvati izdelujejo patrie, za katere se zanima Slovenija. Na zalogi imajo kar nekaj neopremljenih oklepnikov.

 

 

Kot smo že poročali: po njihovih navodilih sedaj zaposleni na MORS in v SV "prirejajo" razpisno dokumentacijo za nabavo osemkolesnikov. Da bi lahko dosegli, da bo na razpisu zmagalo prav "njihovo" izbrano podjetje, je namreč nujno potrebno najprej prirediti razpisne pogoje tako, da so čim bolj "usklajeni" z vnaprej izbranim vozilom. Na podoben način kot so različni "standardi" lahko ozko grlo, ki omejuje dostop nekaterih izdelkov na trg, je "standardizacija" v primeru prirejanja razpisa za nakup oklepnikov tisti mehanizem, ki naj bi zagotovil, da bo na koncu izbrana - patria.

 

 

Koga briga varnost vojakov!?

 

Največji problem sedanjega razpisa - in o tem je tekla tudi vroča razprava na zadnji, zaprti seji Odbora za obrambo pod predsedovanjem Žana Mahniča, kjer je večina poslancev preslabotni zaščiti slovenskih vojakov menda nasprotovala - je slaba protibalistična in protiminska zaščita, ob hkratnem odstopu od nabave protioklepnih raket, ki bi lahko bistveno okrepile bojno moč novih osemkolesnikov. Standardi v razpisu, ki se pripravlja, so s tem namerno postavljeni "nizko" zato, da bi jih lahko izpolnila finska Patria, ki se "ponaša" z omenjeno slabotno protioklepno zaščito svojih vozil 8x8.

 

Patria namreč v svoji standardni različici nima zaščite stopnje 5, ki jo imajo druga sodobna oklepna vozila. Celo če bi bilo takšno zaščito na nek način mogoče vgraditi na ta finska vozila, pa bi se s po informacijah strokovnjakov, s katerimi smo se pogovarjali o tem problemu, bistveno poslabšala nosilnost vozil patria. To pa pomeni slabše manevriranje in manj vojakov v vsakem vozilu - kar je prav tako nesprejemljivo.

 

STANAG 5 bi edini zagotavljal najvišje standarde varnosti za slovenske vojake v bojnih operacijah.

 

 

Poljske patrie, ki jih izdeluje Rosomak, imajo oklepno zaščito največ 4 (balistično, spredaj) oziroma 3a in 3b (protiminsko). To seveda pomeni, da ta vozila ne morejo preživeti niti eksplozije 10-kilogramskih min. Talibani pa so že pred sedmimi leti ta vozila napadali celo s 16-kilogramskimi minami in v enem primeru ubili poljskega vojaka v Afganistanu. Zakaj torej Slovenija danes naroča vozila, ki so bila zastarela že pred sedmimi leti, je torej popolnoma nejasno.

 

 

Ministrstvo za obrambo v zadregi

 

Ker nam Ministrstvo za obrambo ni želelo odgovoriti na vprašanje, kakšno oklepno zaščito bodo v novem razpisu zahtevali od proizvajalcev vozil, smo se obrnili na omenjene proizvajalce, s katerimi je bilo v stiku tudi slovensko ministrstvo za obrambo. Visoki častniki SV, ki pripravljajo razpis, so skupaj s predstavniki MO obiskali zgolj podjetja, ki izdelujejo eno vrsto vozil - patrie.

 

 

Naši viri pa so potrdili, da je v razpisni dokumentaciji za zaščito vozil sedaj predvidena protiminska zaščita 3a oziroma 3b, nikakor pa ne zaščita pete stopnje, kakršno v tem trenutku od proizvajalcev zahtevajo tiste vojske, ki podobno kot Slovenija kupujejo nove oklepne osemkolesnike. Za to zaščito obstaja NATO standard, o katerem smo že poročali - imenuje se STANAG (NATO AEP-55 STANAG 4569), "Standardizacijski sporazum zveze NATO", ki določa standarde za "ravni zaščite za osebje logističnih in lahko oklepljenih vozil".

 

 

 

 

Certifikate za to izdaja vojni institut NATO. Ta potrjuje, kakšno zaščito posamezna vozila nudijo. Zaščita po stopnji 4 (balistična) oziroma 4A ali 4B (protiminski) po STANAG standardu pomeni, da bi takšno vozilo moralo uspešno prestati napad z mino, težko 10 ali več kilogramov. Taka zaščita tudi omogoča, da posadka varno preživi udarec prebojne krogle kalibra 14,5 milimetrov iz oddaljenosti 200 metrov, eksplozijo 155 milimetrske granate iz oddaljenosti 30 metrov ter eksplozijo 10 kilogramske mine pod središčem vozila ali pod enim od koles.

 

 

Slovenska vojska pa bo v razpisnih pogojih zahtevala samo protiminsko zaščito 3a in 3b - to pa pomeni, da lahko takšno vozilo preživi samo 8 kilogramsko mino, ki eksplodira pod "trebuhom" ali kolesom vozila. Torej več kot enkrat manjšo "bombo", kot so jo talibani po navedbah obramboslovca dr. Klemna Grošlja postavljali pod poljske rosomake že pred sedmimi leti! Še huje - Slovenija želi kupiti prav iste "patrie", ki so imele fatalne napake zadnjih vrat in v katerih so zaradi preslabotnih oklepov v Afganistanu že umirali poljski vojaki. Res neverjetno! Če bi Slovenija izbrala STANAG- 5, bi bili slovenski vojaki varni pred minami, težkimi do 25 kilogramov TNT-ja.

 

 

O oklepni zaščiti odloča - podčastnik

 

Kako je vse to mogoče? Po razkritju prirejanja razpisa za nakup osemkolesnikov na portalu+ smo dobili tudi informacije od virov, ki so razkrili ozadje nakupa večkolesnikov. Informacije smo preverili na Ministrstvu za obrambo in tudi pri drugih neodvisnih virih, ki so nam jih potrdili kot - resnične.

 

"Vaše navedbe so v celoti resnične in dejstvo je, da ministrstvo za obrambo, s tem pa tudi Slovenska vojska pripravljata razpis za nabavo navedenih vozil, ki bo prirejen konfiguraciji vozil Patria. Slednje potrjujejo tudi že opravljeni pogovori in ogledi vozil na Poljskem, ki so potekali s podporo matične tovarne iz Finske," pojasnjuje naš vir, ki iz razumljivih razlogov ne želi biti imenovan.

 

V skladu s tem načrtom naj bi ministrstvo za obrambo nabavilo v bistvu nedokončana poljska vozila, s posredovanjem Patrie pa bi v nadaljevanju nabavili norveške oborožitvene postaje Konsberg. Istočasno bi pri tem poslu lahko sodelovalo tudi hrvaško podjetje Đuro Đakovič iz Slavonskega Broda, ki oborožitvene postaje norveškega proizvajalca integrira na vozila hrvaške vojske. V ta namen je bil tudi izveden obisk ter opravljeni pogovori predstavnikov Patrie na našem obrambnem ministrstvu. V Sloveniji danes namreč ni več podjetja, ki bi bilo tehnološko sposobno izvesti postopek integracije oborožitvene postaje na osnovno vozilo.

 

Ima ministrica za obrambo Andreja Katič sploh kaj besede glede načrtovanega nakupa osemkolesnikov?

 

 

Vsi ministričini možje

 

Po navodilih ministrice in direktorja direktorata za logistiko na MORS je bilo v preteklem pol leta opravljenih že kar nekaj obiskov, tako Poljske kakor tudi Hrvaške, vse z namenom izvajanja preliminarnih pogovorov in ogledov vozil, kar bi v nadaljevanju omogočilo pripravo "ustrezne" razpisne dokumentacije. Vsi ti obiski so bili izvedeni pod pretvezo bilateralnega sodelovanja med vojskami držav članic Nata. Delegacijo pa so sestavljali že v preteklosti "preverjeni" kadri, ki so storili marsikatero sporno dejanje že pri prvotni nabavi vozil Patria leta 2009. Vojaško stran sta zastopala polkovnik Igor Cebek, vodja Sektorja za razvoj zmogljivosti v SV, in višji štabni vodnik Matjaž Kovač, civilni del pa Miha Matek, vodja Oddelka za vodenje projektov na MORS.

 

In kdo so te osebe? Polkovnik Igor Cebek je leta 2009 odigral ključno vlogo pri uvajanju vozil Patria v operativno uporabo. Kljub številnim pomanjkljivostim in sistemskim napakam (zavorni sistem, sistem vzmetenja), neustreznim dokumentom in dokazilom (certifikatom) za balistično in protiminsko zaščito ter nepopolni opremi vozil je kot takratni poveljnik 74. Motoriziranega bataljona v Mariboru (še v činu podpolkovnika), vozila prevzel in uvedel v operativno uporabo. Za nagrado je v nadaljevanju svoje vojaške kariere prejel čin polkovnika. Gre za istega časnika, zoper katerega so bili v SV že večkrat sproženi različni disciplinski postopki, ki pa se po informacijah Ministrstva za obrambo niso končali s sankcioniranjem omenjenega, pač pa mu je ministrstvo celo odobrilo plačilo podiplomskega študija ter napredovanje v čin polkovnika.

 

Igor Cebek, eden ključnih kadrov Slovenske vojske, ki sodeluje pri izbiri osemkolesnikov.

 

 

Matjaž Kovač, višji štabni vodnik, Igorju Cebeku pri tem pomaga na način, da odloča o tehničnih vprašanjih. Pri tem je potrebno izpostaviti dejstvo, da kljub velikemu številu strokovnjakov z različnih tehničnih področjih na obrambnem ministrstvu in Slovenski vojski o ključnih tehnološko-tehničnih zadevah odloča samo ena oseba - in to podčastnik SV. V ta proces naj bi bil aktivno vključen tudi Miha Matek, nekoč najmlajši član DeSUS-a, ki je bil v času izvajanja prvotnega projekta nabave kolesnih oklepnih vozil vodja projektne skupine za pripravo razpisne dokumentacije. Miha Matek je bil tesen sodelavec Petra Zupana, ki pa je prav zaradi navedenega projekta danes v zaporu. Da sta bila tesna sodelavca, nam je potrdilo tudi Ministrstvo za obrambo. Za zasluge za "dobro" opravljeno delo ga je takratni minister Karl Erjavec postavil na delovno mesto vodje Oddelka za vodenje projektov, kjer je ob upokojitvi zamenjal že prej omenjenega Petra Zupana.

 

 

 

 

Številni častniki SV in zaposleni v ministrstvu za obrambo ki so nam posredovali te informacije, se ob tem v celoti strinjajo z objavljenimi članki na portalu+ ter z zahtevo, da se na podlagi evropske direktive iz razpisa izločijo proizvajalci, ki jim je bila dokazana vpletenost v koruptivna dejanja v preteklosti. Prav tako pa so tudi mnenja, da pri nabavi novih vozil ne bi smele v nobenem primeru sodelovati osebe, ki so bili soudeležene pri prvotnem projektu Patria; torej ljudje, ki so podpirali tedanje politične in istočasno negirali strokovne odločitve, s čimer so omogočili nekorekten in za državo škodljiv način izvajanja projekta.

 

To dokazuje tudi ministrstvo za obrambo, ki po eni strani zaradi lažne in zaigrane "transparentnosti" zahteva, da naj bodo seje Odbora za obrambo javne, hkrati pa je zavrnilo vse naše prošnje za pogovor z vodilnimi pri izdelavi razpisa za nakup osemkolesnikov. Prav tako ni želelo odgovoriti na vprašanja o zahtevani zaščiti slovenskih vojakov.

 

Zaradi tega ponavljamo zaključke iz prejšnjega prispevka: prilagajanje razpisnih pogojev enemu proizvajalcu vozil - na račun zmanjšanja protibalistične in protiminske zaščite slovenskih vojakov - je škandalozno in sramota brez primere. Ministrstvo za obrambo se ob tem zavija v molk, večina manistream medijev, ki se tako ali drugače oglaševalsko napajajo iz državnih podjetjij, pa oportunistično molči.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
19
Ruska invazija na Ukrajino je morda le še vprašanje dni, razen če bo Putin v zadnjem hipu presenetil z mirovnim predlogom
25
21.01.2022 02:57
Rusija kopiči svoje čete na svoji meji z Ukrajino, pa tudi v Belorusiji na njeni ukrajinski meji. Gre za številčne sile, ki bi ... Več.
Piše: Božo Cerar
Zapomnite si ta imena: Poslanke in poslanci, ki so glasovali za status quo glede prirejenih javnih razpisov in korupcije v zdravstvu!
12
19.01.2022 03:28
Kljub precejšnji skepsi je zakonodajalec le potrdil spremembe in dopolnitve zakona o javnem naročanju, s čemer naj bi se končala ... Več.
Piše: Uredništvo
China’s Belt and Road Initiative: A win-win or a debt trap? The Case of African States
17
18.01.2022 00:00
As the multi-trillion Belt and Road Initiative (BRI) gains momentum in Africa through a slew of big infrastructure projects, the ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Od podražitev elektrike bodo na koncu profitirale zlasti domače državne energetske družbe
12
12.01.2022 20:55
Na ekonomskem področju se v zadnjem obdobju največ pozornosti namenja inflaciji, pri čemer še posebej izstopa rast cen ... Več.
Piše: Bine Kordež
Poteza, ki si zasluži aplavz: Julian Assange postal častni član slovenskega centra PEN
21
11.01.2022 19:00
Na prvi ponedeljek novega leta 2022 smo člani in članice upravnega odbora Slovenskega centra PEN soglasno izvolili Juliana ... Več.
Piše: Uredništvo
Sprenevedanje Unesca glede težav projekta COBISS.Net ter zmeda glede statusa in dejavnosti IZUM-a pod pokroviteljstvom Unesca
2
10.01.2022 22:07
IZUM z zgodovinsko pogojenim in zavajajočim imenom Institut informacijskih znanosti se je po izločitvi iz Univerze v Mariboru ... Več.
Piše: Tomaž Seljak
Ženevski dialog: "Njet" ruskim prizadevanjem za novo Jalto v Evropi
21
09.01.2022 23:01
V Ženevi se danes (10. januarja) začenjajo diplomatski pogovori med Rusijo in Združenimi državami Amerike, ki jim bodo čez dva ... Več.
Piše: Božo Cerar
Panika na levici: Če jim bo Golob odletel iz rok, jih ne reši niti Kos na strehi!
14
07.01.2022 19:00
Nekateri precejšnji zmedi na levici, kjer bele eminence iz ozadja še vedno iščejo Mesijo oziroma Antijanšo, sicer iz gole ... Več.
Piše: Uredništvo
Zapuščina spravljivosti: Poslednje leto nekega predsednika
17
04.01.2022 23:05
22. decembra letos bo predsedniška palača na Erjavčevi izgubila dolgoletnega stanovalca. Še ne šestdesetletni Borut Pahor bo ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Utemeljenost razkritij o pogojih vrhovnega sodnika Branka Masleše za opravljanje sodniške funkcije
24
28.12.2021 21:59
Prispevek je odziv na aktualna medijska razkritja novinarjev v smeri morebitnega neizpolnjevanja pogojev sodnika Vrhovnega ... Več.
Piše: Žiga Stupica
Manipulacije z javnim mnenjem niso le norčevanje iz volivcev, ampak imajo lahko tudi resne posledice za demokracijo
20
19.12.2021 22:06
V zadnjih tednih smo bolj kot kadarkoli do sedaj v zgodovini Slovenije priča ustvarjanju javnega mnenja prek lansiranja ... Več.
Piše: Uredništvo
Patriotske igre: Kako se izogniti najhujšemu v Ukrajini in na Tajvanu
16
16.12.2021 21:04
Nobena globalna struktura miru ne more biti stabilna in varna, če vse strani ne priznajo legitimnih varnostnih interesov drugih. ... Več.
Piše: Jeffrey Sachs
Nekaj mitov in legend o "mrtvem denarju" in milijardnih depozitih na naših bankah
10
12.12.2021 22:30
Od zbranih 23,8 milijard evrov depozitov prebivalstva banke namenijo 11,1 milijard za posojila nazaj ljudem (največ ... Več.
Piše: Bine Kordež
Tragedija na Soči: Za smrt desetletnega Jaše še nihče ni odgovarjal, kar je nov dokaz "vrhunskega" slovenskega pravosodja
11
30.11.2021 21:00
Desetletni deček Jaša Šavli, ki je lani poleti utonil v Soči, kjer ga je odnesel nenadni plimni val narasle reke, do česar je ... Več.
Piše: Uredništvo
Intelektualci predlagajo "zavezništvo za politično sredino", ki bi podrlo aktualne zidove izključevanja
24
11.11.2021 22:38
Matej Avbelj, Peter Jambrek, Ernest Petrič, Janez Podobnik, Dimitrij Rupel, Ivan Štuhec, Žiga Turk, Marko Voljč in Tomaž ... Več.
Piše: Uredništvo
Vili Kovačič: "Zahtevamo javnost sojenja, javnost dohodkov in odpravo neznanja tistih, ki nam sodijo v imenu ljudstva!"
14
07.11.2021 21:15
Pobuda štirih civilnodružbenih skupin je zaradi kroničnega nezaupanja in izjemno nizkega ugleda slovenskega sodstva dobronamerna ... Več.
Piše: Uredništvo
Hrvaški Bleiburg: Disgenetični učinki komunističnega terorja na genski zapis populacije žrtev
16
29.10.2021 21:00
Komunistični genocidi so neposredno vplivali na upad kulturne in gospodarske rasti narodov vzhodne Evrope, ker je bilo veliko ... Več.
Piše: Tom Sunić
Demografski sklad je v interesu tistih, ki bi radi obvladovali milijarde državnega premoženja, na višino pokojnin pa ne bo imel omembne vrednega vpliva
5
18.10.2021 22:20
Kot kaže, zakon, ki naj bi končno uredil delovanje Demografskega sklada, niti pod mandatom sedanje vlade ne bo sprejet. Apetiti ... Več.
Piše: Bine Kordež
Proračuna 2022 & 2023: Zakaj potrebuje vlada skoraj milijardo evrov "proračunske rezerve" vsako leto?
5
10.10.2021 20:00
Še pred uvodom v predstavitev proračunov za prihodnji dve leti (2022-2023) je večji del opozicije odkorakal iz parlamenta in ... Več.
Piše: Bine Kordež
Po Trumpovi "America First" je zdaj toplo vodo v Kliničnem centru odkril Jože Golobič s sloganom "Patient First"
15
27.09.2021 23:00
Kaj je na Jožetu Golobiču tako posebnega, da se je kljub zatrjevanju, da ga položaj generalnega direktorja Kliničnega centra s ... Več.
Piše: Uredništvo
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Zapomnite si ta imena: Poslanke in poslanci, ki so glasovali za status quo glede prirejenih javnih razpisov in korupcije v zdravstvu!
Uredništvo
Ogledov: 1.910
02/
Novak Đoković je igral na karto "budi pametan i pravi se glup", a je izpadel samo glup
Ana Jud
Ogledov: 2.039
03/
Ljudje pa nič. Ostajajo doma in čakajo. Na kaj, vas prosim? Na rešilca, ki jih bo odpeljal v bolnišnico?
Milan Krek
Ogledov: 1.842
04/
Ruska invazija na Ukrajino je morda le še vprašanje dni, razen če bo Putin v zadnjem hipu presenetil z mirovnim predlogom
Božo Cerar
Ogledov: 1.070
05/
Težko je živeti v kletki. V mestu Gogi. Biti ves čas talec ene in iste ideologije.
Pavle Okorn
Ogledov: 1.100
06/
Poteza, ki si zasluži aplavz: Julian Assange postal častni član slovenskega centra PEN
Uredništvo
Ogledov: 1.394
07/
Od podražitev elektrike bodo na koncu profitirale zlasti domače državne energetske družbe
Bine Kordež
Ogledov: 1.026
08/
China’s Belt and Road Initiative: A win-win or a debt trap? The Case of African States
Valerio Fabbri
Ogledov: 872
09/
Panika na levici: Če jim bo Golob odletel iz rok, jih ne reši niti Kos na strehi!
Uredništvo
Ogledov: 3.002
10/
Ne film ne drama, ampak vmesno stanje. Biti na nobeni strani. Biti na svoji zemlji.
Dragan Živadinov
Ogledov: 619