Komentar

Kiborg je etično programiran in naravnan človek, ki se etično preračunava.

V današnjem tekstu bom prepletel tri naslove treh različnih umetnin: dramo R.U.R. iz leta 1921, pesem Kons št. 1 iz leta 1925 in film Iztrebljevalec (Blade Runner) iz leta 1982, ki se dogaja leta 2019. Vse tri umetnine povezuje beseda - robot. Robot je programirana konstrukcija, programiran in nadziran senzorski stroj, voden prek računalnika. Izhaja iz računalniško-inženirskih načel, deluje in sproža se samodejno. Roboto zadnje generacije uporabljamo predvsem za različna dela v nevarnih okoljih.

28.10.2017 22:50
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   robot   Srečko Kosovel   Karl Čapek   Blade runner   Iztrebljevalec   kiborg

Foto: arhiv portal+

Vsekakor je bilo Kosovelovo in Čapkovo XX. stoletje v vseh pogledih fascinantno stoletje, istočasno pa naivno stoletje, verujoče v človeško dobroto in njegovo etično konstruktivnost.

Vse se je začelo z dramo Karla Čapka R.U.R., ki je imela svojo praizvedbo leta 1921 v Pragi. Mit pravi, da je Karlu Čapku predlagal besedo robot za tehno protagoniste drame njegov brat Josef Čapek, skonstruiral jo je iz slovanske besede rabota, rabotnik; delavec - robot/nik. Že istega leta 1921 je bila drama R.U.R. (Rossumovi univerzalni roboti) prevedena tudi v Ljubljani. Prevedel jo je eden redkih razumnikov evropskega formata prve polovice XX. stoletja Osip Šest (1893-1962), ki je, kdo bi vedel zakaj, še vedno minimaliziran v slovenskem zgodovinsko-umetniškem okolju. Osip Šest vsekakor sodi ob bok gledališkim odličnikom, kot so Ferdo Delak (1905-1968), dr. Bratko Kreft (1905-1996) in Bojan Stupica (1919-1970).

 

Ponovimo stotič: tehnologija je najbolj očitna oblika metafizike na planetu Zemlja.

 

Otvoritvena poteza komentarja: čimprej je potrebno prenehati misliti koncept napredka XX. stoletja, da bi se lahko pred nami v vsej svoji razsežnosti razvila ideja razvoja usmerjena proti XXII. stoletju. Prejšnje stoletje je bil mitski čas robotov. Robot/nikov, programiranih in umetno proizvedenih sintetičnih delavcev. V drami R.U.R. univerzalni roboti izhajajo iz koncepta bio-robotov, ki jih danes imenujemo androidi, mimetniki. Do popolnosti so že podobni človeku. Mimetniki nimajo funkcionalnih mehatronskih struktur, kot daljinsko vodeni prsti ali mehanske roke ali kibernetski antropomorfni mehanizmi ali pa preprosto mojstri-suženji. kot je operacijski sistem Argon, ki je bili v petdesetih letih prejšnjega stoletja namenjen za upravljanje procesa proizvodnje energije v atomskih centralah. Vse generacije robotov imajo različne aktuatorske podsisteme, senzorske, nadzorne in komunikacijske, vsi pa delujejo znotraj drugih ekstremno zapletenih procesov, kot je recimo radioaktivni razpad.

 

Ne pozabimo; tudi delavce-stroje nekdo proizvaja, te pa ravno tako nekdo upravlja in vzdržuje. Ta dela opravljajo novi tehno-proletarci, ki dopoldne in popoldne proizvajajo, da bi se zvečer lahko generirali ter prozivajali nove generacije, ki bodo kasneje v bodočnosti nadzirale tehnologije. Tako je na svetu vedno več kontrolorjev in serviserjev. Človeštvo je dobilo popolnoma novo obliko ideologije: Kiborg je naša ontologija; dala nam je našo novo situacijo, dala nam je bio- in robo- poetiko, namenjeno naši tehno politiki. Na začetku XIX. stoletja (1818) jo sprožila pisateljica-romantik Mary Shelly, hči znanega anarhista, filozofa Richarda Goldwina, s svojo umetnino Frankenstein. Za vekomaj je proizvedla dualizem: na eni strani tehno-afirmacijo, na drugi strani tehno-skepso. V prejšnjem XX. stoletju so na eni strani umetniki opevali tehnologijo (Marinetti) na drugi strani pa so bili umetniki, ki so nastopali s totalno kritiko tehnologije (Orwell). Na začetku XXI stoletja je tehno-strah postal paradoksno intoniran.

 

Zelo nenavadno je, da celo dr. Janez Vrečko ni razvil v svojem grandioznem komparativnem delu o Srečku Kosovelu interpretacijo Konsa št. 1, izhajajočo iz analize dramskega besedila R.U.R., iz njenenih robotskih predpostavk. Preprosta mehanicistična zvrnitev tehnološkega v Konsu št. 1 je vse preveč preprosta. Kosovel je vzpostavil z verzom / Človek: je nova beseda/ veličastno enigmo, to je ta prelomna biomehatronska R.U.R. - konstrukcija, ki je vplivala na celotno zahodno civilizacijo in bo zagotovo dolgoročno vplivala na nastopajoči svet.

 

Ime in priimek Karla Čapka in naslov njegove drame R.U.R. imata v pesmi Kons št. 1 posebno pozicijo, tako pomembno, da jima dodeljuje legitimnost za interpretativno lego najvišje stopnje.

 

Tiger je skočil na krotilca / in ga raztrgal. / Zveri se ne da dresirati./ Za prirodo ni dresure. / Ljudi se ne da mehanizirati. V mehaniki ni kulture. / Učite se od tega zgleda: / Karel Čapek eR U eR. / Iz Homunkulusov izbruhne človek. / Tisočkrat strašnejši. / Harmonija je dobrota. / Stopi z odra dompter. / Človek: to je nova beseda. / (vzporedno zapisano) Uničite taylorjanske tvornice. / Uničite hiše iz opeke.

 

Kosovel je nasploh v svoji poeziji zastopal oba koncepta razumevanja tehnologije, tako tistega, ki je bil afirmativen, kot tistega, ki ga je z vso svojo kritično zavestjo zavračal. Pri Kosovelu vseskozi govorimo o konstrukcijah, bog ne daj o mozaikih, kaj šele o kompozicijah. Še o konstruktivističnem ambientu in montaži lahko govorimo le pogojno. Kosovel je bil v svojih Konsih proti homogensoti besedila, zavzemal se je za hetrogeno konstrukcijo.

 

Človek: to je nova beseda!

 

Tekst pišem v kozmonavtskem središču Zvezdno mesto. Naj ne bo nobene pomote; Rusija je zahodna kultura na vzhodu! Kosovel je oblikoval svojo občutljivost in mišljenje skozi sovjetsko konstruktivistično logiko, ki je bila neposredno povezana z sovjetskim avntgardnim podvigom. V pesmi Kons št. 1 pa se je Kosovel posredno povezal z zahodno androidno računalniško avantgardo (Hiroshi Ishiguro).

 

Zahodni telerobotski operaterji in tehnologi skupaj s popularno kulturo in znanstvenim militarizmom v svojih obratih načrtovano proizvajajo tehno-strah. Zato, da bi potrdili večinskemu svetu resničnost negativnih utopij, strašijo s sovražnimi aziati ali s fundamentalističnimi muslimani. Saj poznate misel o svobodnih družbah, ki se med seboj v vojnah pobijajo. Po kataklizmičnih robotskih lomih bo bodočnikom lahko samo umetnost pričala o tem, da smo bili ljudje vse kaj drugega kot samo požigalci in ubijalci.

 

V drami R.U.R. roboti niso avtomatoni, temveč bio-roboti, ki nas podobno kot v filmu Iztrebljevalc 2049 uvajajo v novo: v človeško. S tehnologijo, seveda ni mogoče razrešiti vprašanja človeškega, ampak zahteva od človeštva tiste vrste pozornost, ki bi lahko šele omogočila novo ljubeče rojevanje. Delavci-roboti so bolj kloni, kot avtomatizirani prividi postindustrijskega dela. Identitete polne tehnologije. Tako se vzpsotavi nov konflikt: univerzalni roboti nastopijo proti nacionalnim robotom! Človeštvo ne išče več rešitve v poblaznelem kopičenju strojev. Pogumni in osamljeni konstruirani človek. To je eksperimentiranje z največjim formatom, ki ga premore človeštvo. Zato je to velik koncept vzajemnega delovanja. Gledamo biološko umetno proizvedeno telo, ki je programirano z etičnimi informacijami. Naponjeno je dobesedno z etičnim. Umetnina Iztrebljevalec 2049 obravnava robotsko emancipacijo od stvaritelja, od divjega naravno zločinskega človeka. Robot, kiborg, je etično programiran, etično naravnan človek, ki se etično preračunava. Lahko pa se tudi razmnožuje. Vsekakor bi lahko to bil nov začetek: za človeka!

 

Karel Čapek je umrl decembra 1938, kmalu po tistem, ko je z okna gledal, kako so nacionalni roboti Tretjega rajha maširali po Pragi. Njegov brat Josef Čapek je umrl v koncentracijskem taborišču Bergen-Belsen. Vsekakor je bilo Kosovelovo in Čapkovo XX. stoletje v vseh pogledih fascinantno stoletje, istočasno pa naivno stoletje, verujoče v človeško dobroto in njegovo etično konstruktivnost.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
6
Do koga bo prišla preiskovalna komisija, ki se ukvarja z otroško srčno kirurgijo v UKCL, če bo šla po sledi denarja in je ne bodo ustavili?
5
13.10.2019 06:00
Zelo dolg naslov, a izjemno kratek odgovor: do mafije. To pa je beseda, ki v Sloveniji, ko gre za javno zdravstvo, sploh nikogar ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Bioumetnost in pragovi živega: Ko si ti ti vse do trenutka, ko ti nisi več ti
0
12.10.2019 17:01
Za Robertino Šebjanič reka ni samo voda v reki, je tudi geološko dno, je rečni geološki presek. Voda je zanjo trenutek, prerez ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Bodo Slovenci preživeli, ker je Peter Handke dobil Nobelovo nagrado?
12
11.10.2019 00:17
Pravzaprav me ne čudi, da je med ljudstvom završalo ob novici, da je Peter Handke prejemnik letošnje Nobelove nagrade za ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Turški napad na Kurde: Če bi Evropska unija protestirala, ji Erdogan lahko spet pošlje milijon beguncev!
19
09.10.2019 22:20
Potreben je bil en telefonski klic turškega predsednika Erdogana ameriškemu predsednikuTrumpu, da je ta sklenil pripadnike ... Več.
Piše: Božo Cerar
Šarčeva Slovenija v Evropskem svetu: Majhna, šibka in nepomembna
16
06.10.2019 18:00
Povprečni član Evropskega sveta praviloma predstavlja tretjino (34%) volilnega telesa svoje države in praviloma najmanj polovico ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Adria Airways je mrtva, naj živi Adria Airways!
10
06.10.2019 09:00
Z Adrio je torej konec, vsaj tako se zdi. Morda bo zdaj čas za vprašanja. Koliko milijonov finančne pomoči je od osamostvojitve ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Teater je ena najbolj kritičnih inštitucij nasploh, ki jih pozna človeštvo
0
05.10.2019 20:34
Zahodnoevropsko umetnost lahko gledamo tudi skozi zgodovino njenih refleksij. Kritična zavest je pomemben del njenega izrisa. V ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Brexit: sindrom škodljivih neoliberalnih ukrepov, ki so spodkopali Evropsko unijo
8
04.10.2019 21:40
Dozdevno neskončen spektakel britanskega poskusa izhoda izEvropske unijeje del širše slabosti v zvezi evropskih držav.EUje v ... Več.
Piše: Shane Quinn
Fenomen Kris je moralna zaveza k boljši in pravičnejši državi. Te nam ne bo dala oblast, ampak jo bomo morali ustvariti sami!
2
02.10.2019 22:30
Kaj je fenomen Kris? To, da smo slovenski državljani v nekaj dnevih zbrali preko 3 milijone evrov za nekaj mililitrov zdravila ... Več.
Piše: Miha Burger
Uredniški komentar: Zakaj si Šarec zasluži impeachment? Zato ker je zlorabil položaj in zato ker prostovoljno ne bo nikoli odstopil
30
01.10.2019 23:00
Predsednik vlade je zlorabil svoj položaj in vplival na nacionalno obveščevalno službo, da je zaposlila njegovo nekdanjo ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
70 let komunistične Kitajske: Amerika bo še dolgo ostala najmočnejša država na svetu
12
30.09.2019 22:00
1. oktober 2019 je za Kitajsko dan posebnega pomena. Na ta dan pred sedemdesetimi leti je namreč nastala komunistična Kitajska ... Več.
Piše: Shane Quinn
Aleksander Čeferin in evropski nogomet
5
29.09.2019 11:00
Ljubljana - in z njo Slovenija - sta za en dan postali središče evropskega nogometa. Za to je bil najbolj zaslužen Aleksander ... Več.
Piše: Valerio Fabbri
Novomeška pomlad, 26. september 1920 - 26. september 2020
2
28.09.2019 22:59
Novomeška manifestacija, ki se je zgodila 26. septembra 1920, je v svoji napovedi izžarevala umetniško željo prek ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Jacques René Chirac (1932-2019)
2
26.09.2019 22:06
O Chiracu sem pisal večkrat kot o katerem drugem francoskem predsedniku, saj je naša delegacija v Evropskem svetu sedela poleg ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Pahor, Šarec in intelektualci
14
23.09.2019 23:59
Ob nedavnih nastopih predsednika republike (na Bledu) in predsednika vlade (v Ajdovščini) se že spet postavlja vprašanje, kam ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Slovenija kot Adria Airways
8
22.09.2019 23:04
Skoraj nobenega dvoma ni več: Adria Airways bo še en nacionalni letalski prevoznik, ki ga čaka bridek konec. Po nekajletni ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Sodnik spet provocira: "Zveze Nato ni mogoče označiti drugače kot skrajno nevarne celotnemu človeštvu"
10
22.09.2019 10:00
Pozivati iz Ljubljane na krepitev odvračalne drže zveze Nato, je najmanj nehigienično. Koristi politične narave so kratkoročno ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Stoletje, prvič: Umetnost mora dokončno zapustiti naš planet in se naseliti v realno vesolje!
3
21.09.2019 22:06
Napovedujem dva zaporedna komentarja, izhajajoč iz časovnega vrtinčenja stotih let. Oba izhajata iz umetniških gest, ki so se ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Jankovićevih 29 milijonov je le kaplja v morju 15 milijard odpisanih dolgov
11
21.09.2019 00:00
Vsi se ukvarjajo s temi odpisanimi miljoni, nihče pa si ne zastavi vprašanja, zakaj in kako se je vse to premoženje izgubilo. Tu ... Več.
Piše: Oskar M. Salobir
Sramota: 100.000 evrov, ki jih UKCL zahteva od Blaža Mrevljeta, je klofuta bolnikom in davkoplačevalcem
8
18.09.2019 23:59
Odškodninska tožba Kliničnega centra proti našemu sodelavcu, kardiologu Blažu Mrevljetu, je strel v koleno in začetek konca ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Pada vlada? Jutri še ne - kljub izsiljevanju Levice, je pa že pripravljen "Scenarij 2020", ključna stranka bo SMC!
Dejan Steinbuch
Ogledov: 3,492
02/
Diplomacija a la Cerar: Erdogan norel zaradi Pahorja, Šoltes bi rad v Beograd, sramotni fiasko na recepciji Združenih narodov
Uredništvo
Ogledov: 3,182
03/
Bodo Slovenci preživeli, ker je Peter Handke dobil Nobelovo nagrado?
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2,093
04/
Šarčeva Slovenija v Evropskem svetu: Majhna, šibka in nepomembna
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1,920
05/
Turški napad na Kurde: Če bi Evropska unija protestirala, ji Erdogan lahko spet pošlje milijon beguncev!
Božo Cerar
Ogledov: 1,515
06/
Adria Airways je mrtva, naj živi Adria Airways!
Angel Polajnko
Ogledov: 2,168
07/
Do koga bo prišla preiskovalna komisija, ki se ukvarja z otroško srčno kirurgijo v UKCL, če bo šla po sledi denarja in je ne bodo ustavili?
Angel Polajnko
Ogledov: 1,314
08/
Nemirni Bližnji Vzhod: Zakaj si Združene države v resnici ne želijo vojne z Iranom
Shane Quinn
Ogledov: 811
09/
Uredniški komentar: Zakaj si Šarec zasluži impeachment? Zato ker je zlorabil položaj in zato ker prostovoljno ne bo nikoli odstopil
Dejan Steinbuch
Ogledov: 5,601
10/
Brexit: sindrom škodljivih neoliberalnih ukrepov, ki so spodkopali Evropsko unijo
Shane Quinn
Ogledov: 1,006