Komentar

Naše travme so proizvod kozmičnega morja

Umetnost je umetnost zgolj v odnosu do sorodnega. Do sorodnega tistega, ki te gleda. Druga inteligenca umetnosti ni sposobna interpretirati, lahko zgolj zazna njen obstoj - njeno bit. Zato je vsaka umetnina v odnosu do druge inteligence suprematistična - manifestira zgolj svoj obstoj.

19.11.2017 00:38
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Špela Petrič   Miha Turšič   Navel Gazing   kozmos   inteligenca

Špela Petrič in Miha Turšič zastopata drugo stran, nečloveško, kozmično.

Živo je kompleksnost, ker je sestavljeno iz zahtevnih sistemov in podsistemov, določa ga samoorganizacija, predvsem pa samoreprodukcija. Proizvodnja umetnega življenja in umetne inteligence se bo v bodočnosti s presečiščem obeh znašla pred prototipom, imenovanim novo živo. Vsakega od nas določa biološki poesis, ki nam je bil dodeljen ob rojstvu. Sistem živih organov vpliva drug na drugega, organizirani so v organizme, v organone (orodja). Življenje je organizirano v živo celoto. Živo se ne začne in ne konča. Živega ne povezujemo s končnim ciljem, živo se nenehoma nadaljuje, vedno najde svojo smer. Oblikuje se tako, da vztraja v svojih pretočnih energijah in razpada.

 

Začeti bi moral z enim najlepših verzov poezije Srečka Kosovela, "življenje in smrt je sredi oči". Ni mladega ali starega, v nas sta istočasno oba, to se najbolje vidi v njegovem umetniškem delu. V zadnjem tednu je bilo vse v mojem umetniškem okolju podrejeno Srečkovem duhu, toda današnji komentar posvečam v celoti umetniškemu naporu Špele Petrič, doktorice biokemije in umetnice intermedijskih praks. V Študentskem kulturnemu centru v Ljubljani je imela oktobra in novembra v soavtorstvu s postgravitacijskim umetnikom Mihom Turšičem razstavo z naslovom Liminalni agenti - v posrednem prevodu Zastopniki nečloveškega. To je premislek o tem, kaj bi bilo, če bi v tem hipu človeštvo izginilo, na kakšen način bi se kozmična zavest v vesolju manifestirala.

 

Srečko Kosovel je v izteku svojega teksta Kozmično življenje zapisal: "Ko jim pravim, da ima vsak pojav svoj sijaj v vesoljnem lesketanju duše, ne verjamejo, in včasih je vendar res, da ima kamen lepšo dušo kakor ljudje." Predmeti nas gledajo nazaj, ko jih mi gledamo, ker so del večjega sistema pomenov.

 

Špela Petrič in Miha Turšič kot umetniški par delujeta že štiri leta, živita in proizvajata bio-umetnost v številnih evropskih mestih na novi umetniški bio-fronti. Njuna razlika od drugih bio-umetnikov je v tem, da raziskujeta biološke procese v realnem vesolju. Vodi ju vidni jezik nevidnega sosledja, spoznanje, da je nujno potrebno razumeti, kaj pomeni zemeljska človeškost v realnem vesolju. Vzpostavljata odnos človeškega z nečloveškim, kot so rastline ali živali ali morje ali tehnološko. Raziskujeta možnost preoblikovanja človeškega s biotehnološkim in tehnološkim. Ni preoblikovanja brez tehnologije! Iščeta skupni jezik med različnimi oblikami živega z biološko silo.

 

V prostorih Študentskega kulturnega centra v Ljubljani sta predstavila pet organov-umetnin, ki skupaj tvorijo telo razstave, oblikovala sta soodvisne organizme, ki vplivajo drug na drugega, organizirane v organone, v metafizična orodja. Telo razstave se tako sešteva s petimi živimi organi-umetninami.

 

Prvi organ:

Navel gazing - zgradila sta plavajočo samopremikajočo konstrukcijo, ki se s pomočjo vetra kotali po morski gladini, dokler jo morski organizmi ne prerastejo in jo ti zaradi nesimetričnosti ter teže ne potopijo. Projekt je bil zgrajen na nizozemskem otoku Texel. Objektnost in projektnost sta zasnovala tako, da si umetnino morje in morsko živo prilastita zase.

 

Drugi organ: 

Voyager/140AU - na Zemlji je umetnost reprezentacija oblik posamične ali skupne proizvodnje, ko pa umetniški stroj zapusti osončje, ta ničesar več ne reprezentira, temveč je sam na sebi oblika, reprezentira živo. V primeru projekta Voyager/140AU digitalni računalnik s pomočjo biološkega metabolnega algoritma prevaja okoljske podatke v signal, ki ga oddajajo oblike živega na Zemlji, in ga v vesolju drugače ni zaznati. Tam, kjer je signal, tam je živo! Umetnost je signal.

 

Tretji organ:

Skotopoiesis je organ-umetnina, kjer sta umetnica in posajena rastlina kreša v interkognitivnem odnosu. Špela Petrič je s svojo statično telesnostjo dva dni zastirala svetlobo kreši. Zaradi tega dolgotranjega procesa je kreša uvela v izrisu Špeline oblike telesnosti. Tako je s svojo vegetativno prilagoditvijo izmenjala z rastilno signal.

 

Četrti organ:

Fitoteratologija je organ-umetnina, v kateri je bil rastlinski embrio informiran z človeškim hormonom. Špela Petrič je iz rastlinskega semena izolirala embrio in ga premestila v gojišče s človeškim hormonalnim ekstratom. Tekom rasti hormon vpliva na obliko rastline.

 

Peti organ:

Becoming.a(thing) je tehnološki organ-umetnina, ki manifestira človeškost najsodobnejših tehnologij. Umetna inteligenca je zgolj oblika človekove inteligence in ne nekaj, kar bi lahko obstajalo brez človeka. Tako gledamo v njej tisto, kar je človeško. Namesto da bi spreminjali svet, spremenimo naše bitje. Vsaka sprememba je vedno videti najprej apokaliptična, samo zaradi navidezno strašljivih novosti. Seveda je nov svet in so nove nevarnosti.

 

 

Poglejmo bolj natančno v prvi organ-umetnino Navel gazing (posreden prevod umetnine: gledati se v popek). Umetnina reflektira samo sebe, morje zre prek umetnine samo vase. Navel gazing je umetnina, narejena za morje. Morje je tukaj tisto nečloveško, podobno kot je pri organu Voyager/140AU vesolje. Vesolje gleda samo sebe prek človeškega, tako kot morje gleda samega sebe v umetnini Navel Gazing

 

Digresija: Poglejte še enkrat film Solaris. Naše travme so proizvod kozmičnega morja. Film Solaris je narejen zato, da vidimo sebe v tehnologiji sami. Protagonisti igrajo svoje vloge za kozmično morje. Druga intrepretacija pa bi lahko bila, da kozmično morje proizvaja drame protagonistov. Konec digresije.

 

Umetnina-organ Navel gazing ni bila narejena zato, da bi se v procesualni končnici razstavljala v galerijskih prostorih. Njena končna pozicija je namenjena morju. Špela Petrič raziskuje procese tako z znanstveno kot z umetniško metodo, ki nam jo je podelila konceptualna in procesualna umetnost druge polovice XX. stoletja. Njen rezultat pa je predvsem razumevanje omejitev obeh metod. Biologija, biokemija in biološki način govora omogočajo razumevanje znanstvene metode kot človeške prakse ter razumevanje umetnosti v odsotnosti človeškega. Presek vseh treh pa nujno zahteva vključitev humanističnih znanosti, razumevanje človeškosti. 

 

Seštevek:

Razstava-telo Liminalni agenti omogoča prevajanje antropocentričnega opazovanja v antropocentrične oblike mišljenja, nikakor pa ne omogoča biti tisto, kar kot ljudje opazujemo in mislimo, da razumemo. Inteligenca je uporabna predvsem v odnosu do sorodnega in skupnega. Umetnost je umetnost zgolj v odnosu do sorodnega. Do sorodnega tistega, ki te gleda. Druga inteligenca umetnosti ni sposobna interpretirati, lahko zgolj zazna njen obstoj - njeno bit. Zato je vsaka umetnina v odnosu do druge inteligence suprematistična - manifestira zgolj svoj obstoj.

 

Špela Petrič in Miha Turšič zastopata drugo stran, nečloveško, kozmično. Množica se skozi svetlobo v tiho temo premika. Gledamo se v popek, gledamo kriterije za živost.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
7
Preskus demokratičnosti ali kako se boriti proti klišeju, da "desnica v Sloveniji preganja medije in novinarje"
8
20.09.2020 21:00
Slovenija je raj za novinarje in novinarke. Mnogi in mnoge po tem, ko se uveljavijo na svojem področju, naredijo vrhunske ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Netflixove "Lepotičke" s tresenjem bokov pretresle svet
4
20.09.2020 10:59
V vsakem getu deklice sanjajo o karieri plesalke ali pevke, fantje pa o karieri nogometaša ali reparja. Deklicam se po starem ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Valie Export: Vsaka ženska mora braniti svoj spol, če je potrebno tudi z orožjem.
2
19.09.2020 21:00
Valie Export je umetnica globalnega umetniškega aktivizma. V šestdesetih letih ni opazovala le same sebe, temveč tudi ruševine ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Preveč permisivna Janševa klerofašistična diktatura med ulico in farso
10
18.09.2020 21:20
Petkovi protivladni protesti so manifestacija alternativcev, ki jih razen stranke Levica pravzaprav nihče v tej državi ne jemlje ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Ko Američani umirjajo odnose med Beogradom in Prištino, Telekom Slovenije prodaja drugega največjega mobilnega operaterja na Kosovu?!
4
15.09.2020 23:07
Ko se celo Bela hiša vključi v normalizacijo odnosov med Srbijo in Kosovom, je to znak, da ne gre samo ponovno vzpostavitev ... Več.
Piše: Aljoša Pečan
East is East, Vzhod je vzhodno
4
13.09.2020 11:00
Sestanek državnega vodstva z ameriškim državnim sekretarjem Pompeom neposredno pred Blejskim strateškim forumom je izkazal modro ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Mesto, možgani in gozdovi
3
12.09.2020 21:00
Povejmo brez zadržkov: ta trenutek potekajo po vsem svetu epohalne umetniške in kulturne spremembe, nanje smo se uspešno ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Akcijski načrt dviga produktivnosti, 2. del: Ideje o tem, da bi v štirih letih "ujeli" Avstrijce, so povsem nerealne!
10
11.09.2020 21:45
V prvem delu teksta sem predstavil nekaj razmišljanj o Akcijskem načrtu za višjo rast produktivnosti, ki so ga pripravili ... Več.
Piše: Bine Kordež
Akcijski načrt dviga produktivnosti: Kako naj bi v vsega štirih letih kar za polovico zmanjšali zaostanek za Avstrijo
8
09.09.2020 22:59
Ali se desetletne zaostanke da nadoknaditi v zgolj nekaj letih? Akcijski načrt dviga slovenske produktivnosti, ki ga je ... Več.
Piše: Bine Kordež
Izbirčni spomin medijskega poveljstva
3
08.09.2020 20:30
Ker Dimitriju Ruplu Delo ni hotelo objaviti odziv na članek Saše Vidmajer z naslovom V sivini vzhodnih navijačev [1], mu ga rade ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Koronavirus in komuniciranje z javnostmi: So ljudje, ki ne verjamejo v Covid-19, ker jim gre na živce Jelko Kacin
12
07.09.2020 21:20
Za komuniciranje v času kriznega obdobja, v katerem smo še vedno, so nezadostne informacije predvidljive, saj so v takih časih ... Več.
Piše: Jana Lutovac Lah
Travmatično življenje otrok z masko v šolski torbici
5
06.09.2020 10:00
Družbena omrežja se sesuvajo pod malo revolucijo proti rabi zaščitnih mask. Starši izražajo globoko zaskrbljenost, da bodo ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Virus, to je tisto vmes, ki ni živo in ni neživo
3
05.09.2020 21:33
Bioumetnost je opazovalnica novih družbenih razmerji. V umetnosti XXI. stoletja je nujna posthumanistična kritična umetnost. ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
AKOS in telekomunikacije: Janša, we have a problem!*
5
04.09.2020 23:15
Med nastankom prejšnjega prispevka o telekomunikacijah v Sloveniji v zadnjih dvajsetih letih (Vse kar ste želeli vedeti o ... Več.
Piše: Aljoša Pečan
Esej o "človekovih pravicah": Pravo, pravice in predpravice
7
01.09.2020 22:59
Na pravu in pravici zasnovana skupnost odmerja svobodnemu posamezniku okvir, ki mu onemogoča ovirati svobodno voljno dejavnost ... Več.
Piše: Marjan Frankovič
1. september skozi zaščitne maske: Zakaj je uvajanje malčkov v vrtec tako pomembno in zakaj staršem uvajanja ravnatelji ne morejo prepovedati
4
01.09.2020 01:15
Ker nas prva leta nas zaznamujejo tako močno, da se to odraža v naših odnosih dobesedno skozi celo življenje, nikakor ni vseeno ... Več.
Piše: Katja Knez Steinbuch
Blejski strateški forum 2020: Globalne preobrazbe po koncu pandemije Covid-19
4
30.08.2020 21:59
Na Bledu se začenja letošnji Blejski strateški forum (BSF), ki je že petnajsti po vrsti in po nekaj letih precejšne stagnacije, ... Več.
Piše: Iztok Mirošič
Politična satira: Magnetogram tajne nočne seje Državnega zbora za umirjanje političnih strasti*
4
30.08.2020 11:03
Pred kratkim je na Šubičevi 4, v parlamentarni veliki dvorani, potekala tajna nočna seja o predlogu predsednika vlade, da bi se ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Z vsakim dnem smo bližje peklu, a se nam ne gabijo vonjave, ki se iz njega cedijo
2
29.08.2020 22:59
Romeo Castellucci v svojih predstavah velikokrat tematizira zlom krščankega raja oziroma to, kar nam je ostalo od njega. Ostalo ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Tajni agent Steinbuch, ta karikatura novinarja, sporočam Mladini, Repovžu in ostalim tetkam: Je*** se!
24
28.08.2020 10:58
V času, ko bojda potekajo razprave o novi medijski zakonodaji, se vsak dan znova kaže, kako pomembna je svoboda govora, pa tudi ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Preveč permisivna Janševa klerofašistična diktatura med ulico in farso
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.912
02/
Na invalidih se dobro služi: FIHO kot "družinski podjetje" Omanovih
Elena Pečarič
Ogledov: 2.809
03/
Pet resnic o pokojninah in upokojencih, ki jih večina izmed nas verjetno ne pozna
Bine Kordež
Ogledov: 1.698
04/
Preskus demokratičnosti ali kako se boriti proti klišeju, da "desnica v Sloveniji preganja medije in novinarje"
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1.298
05/
Zagovor svobode govora: Pismo o pravičnosti in odprti javni razpravi
Uredništvo
Ogledov: 1.481
06/
Dosje ekstremisti, 3. del: Zakaj bi nas morale podobnosti med Levico in italijansko skrajno desnico CasaPound skrbeti
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.327
07/
Ko Američani umirjajo odnose med Beogradom in Prištino, Telekom Slovenije prodaja drugega največjega mobilnega operaterja na Kosovu?!
Aljoša Pečan
Ogledov: 1.429
08/
Dosje slovenski gozdovi, 6. del: Počasi se kažejo obrisi ene največjih kriminalno-političnih afer pri nas!
Uredništvo
Ogledov: 4.915
09/
East is East, Vzhod je vzhodno
Zvjezdan Radonjić
Ogledov: 1.263
10/
Devet življenj Boruta Jamnika: Cerarjeva vlada vabi tuje investitorje, Jamnik pa jih preračunljivo odganja
Uredništvo
Ogledov: 17.391