Komentar

Za Cerarjeve je vladanje kot igra na srečo z elementi goljufanja državljanov

Zadnji dogodki, ki v določenih primerih  - npr. obvodi odločb ustavnega sodišča, selektivno in kreativno branje in razlaganje zakonov - že pomenijo nevarno spodkopavanje temeljev naše demokracije, dokazujejo, da je trenutni eliti vladanje nekakšna igra na srečo z elementi goljufanja državljanov. Rešitev morda leži v tem, da izbiro vodilnih struktur dejansko prepustimo naključni izbiri (tj. demarhija).

04.12.2017 19:16
Piše: Bojan Dobovšek
Ključne besede:   Bojan Dobovšek   demarhija   lotokracija   vlada   korupcija   ugrabitev države   igre na srečo

Ilustraciji: Tang Zhigang

Tudi če bi vodilno strukturo izbirali na loteriji, ki bi težko našli ekipo, ki bi bila bolj skorumpirana, pokvarjena ali nesposobna, kot če jo izberejo neformalne mreže izmed ljudi, ki so že bili vpleteni v tovrstne posle.

Demarhija ali lotokracija je vladavina odločevalcev, ki so bili naključno izbrani z žrebom (takšna oblika demokracije je redko znana v moderni politiki). V antiki je bila skozi takšno izbiro zagotovljena relativna avtonomnost, pri čemer pa tudi v primeru najslabše izbrane ekipe slednja še vedno lahko deluje pravičneje in bolje od skorumpiranega sestava. Iz delovanja in kadrovanja vlade Mira Cerarja namreč sledi, da je pri teh odločitvah, podobno, kot pri igrah na srečo, izredno majhna možnost dobitka oziroma dobre odločitve. Državljani, volivci pa kljub temu še vedno upajo na dobitke, torej dobre odločitve vlade. Žal je to upanje v večini primerov zavajajoče, vlada in z njo povezane strukture vplačane vložke (davke) državljanov večinoma zadržijo zase, kot je to v primeru igralništva. Da je zadeva še hujša, nas želijo z vsemi žavbami namazane stare strukture pred volitvami ljudi pretentati z lažnimi obljubami dobitkov, beri izborom njihovih kadrov. Poleg tega v Sloveniji lahko dodamo še elemente potencialnega goljufanja in rokohitrstva, ki je še kako značilno za igralništvo.

 

Če izhajamo iz vsega navedenega in upoštevamo vse večje želje obstoječe politične nomenklature po ignoriranju pravnih temeljev naše države in imenovanju kadrov po svoji izbiri, je morda najbolje, da sistem izbora vodilnih organiziramo po preglednem sistemu iger na srečo, pri čemer bomo v največji meri minimizirali tudi korupcijska in druga tveganja neustreznega in nepravičnega vladanja.

 

Najprej bomo po sistemu naključnega izbora iz nabora vseh državljanov izžrebali predstavnike ljudstva, poslance. Zatem po zoženem in opredeljenem naboru ustreznih kvalifikacij še predsednika vlade in ministre, v tretjem koraku pa upravljalce državnega premoženja in njihove nadzornike. Iz porazdelitve tveganj pri posameznih izborih nedvomno izhaja, da bi v vsakem primeru dobili vodilno strukturo, ki bi bila težko bolj skorumpirana, pokvarjena ali nesposobna, kot če jo izberejo neformalne mreže izmed ljudi, ki so že bili vpleteni v tovrstne posle. Dobra lastnost sistema bi bila uravnotežena politična porazdelitev in razpršenost tveganja korupcije po vseh strukturah, kar bi gotovo znižalo tveganja interesnega, enoznačnega in škodljvega političnega vpliva.

 

V takšnem sistemu, kjer bi vsem udeleženim zagotovili kakovostne pogoje dela z omejitvijo mandatov na največ dva na enem vodilnem mestu, ne bi prihajalo do ugrabitve države, ugrabitev zakonodaje, ignoriranja odločitev Ustavnega sodišča, oblikovanja pete veje oblasti pod nadzorom sprege politike in multinacionalk, kreativne razlage zakonov in dolgoročnega prilagajanja zakonodaje osebnim interesom.

 

V predlaganem sistemu bi oblast bolj težko nasedala posebnim pogojem za določene investicije, kot je npr. Magna, ne bi imela tudi tako velikega interesa ustanavljati posebnih podjetij za prelivanje javnega denarja v zasebne žepe, kot je npr. 2TDK. Velika verjetnost je tudi, da na podlagi sumljivih nakazil iz države pod sankcijami Združenih narodov, kot je npr. bil Iran, največja državna banka ne bi nakazovala denar na račune Miki Miške ali Jaka Racmana. Zelo verjetno bi hitreje kot v treh letih ugotovila, da ima zdravstvo stomilijonske izgube in je potrebno ukrepati, prav tako bi ugotovila, da razpada sistem financiranja športa in da je financiranje občin že več let precej neurejeno. Verjetno bi ji prej ali slej "kapnilo" tudi, da Slovenija res potrebuje sodobno infrastrukturo in merljivo trajnostno razvojno politiko. Podobno bi prej ali slej dojela, da zunanja politika nima samo kimanje velikim silam, ali brezglavo sledenje navodilo EU.

 

 

 

Demokracija zares

 

Tranzicija je pravi inkubator za mnoge negativne pojave, ki pestijo sodobno družbo. Korupcija je prav gotovo največja rak rana tranzitnih držav. V teh namreč prihaja do številnih anomalij in koruptivnih dejanj, katere zelo težko razložimo s klasičnimi modeli. Zlasti, ko v državi (zaradi razpada prejšnjega sistema in ne do konca dodelanega novega sistema) ni jasno postavljena ločnica med javnim in zasebnim delovanjem oziroma interesom, ali povedano z drugimi besedami: izvršna oblast (država) in gospodarstvo sta prepletena. Pogosto se zgodi, da v takšni situaciji ena stran prevlada drugo. Ni nujno, da je ravno država tista, ki si podreja gospodarstvo, lahko je obratno.

 

Večina raziskav o korupciji se sprašuje, kako se izvršujejo oz. ne izvršujejo obstoječi zakoni, pravila ali regulativa na splošno in v koliki meri na to izvrševanje vplivajo podkupnine oziroma korupcija. Pri definiranju pojma ugrabitve države si zastavljamo vprašanje, kako razna korupcijska dejanja vplivajo na to, kako so zakoni, pravila in splošna regulativa formulirani. V to kategorijo sodijo pojavi, kot so kupovanje glasov v parlamentu, podkupnine za sprejetje želenih vladnih odlokov, podkupovanje pri sprejemanju sodnih odločitev, nelegalno financiranje političnih strank in kreiranje zakonov v zakonodajnem postopku.

 

Administrativna korupcija pomeni, da se posamezniki ali skupine poslužujejo dajanja nezakonitih in netransparentnih provizij državnim uslužbencem z namenom spreminjati predpisane postopke. Ugrabitev države pomeni, da se posamezniki ali skupine poslužujejo dajanja nezakonitih in netransparentnih provizij državnim funkcionarjem z namenom vplivati na formuliranje zakonov, pravil, regulativ ... Tako ločimo med koruptivno dejavnostjo, ki želi sprevračati izvajanje pravil, postopkov in navad (administrativna korupcija), in koruptivno ugrabitvijo države, ki sprevrača osnovna pravila v političnem sistemu.

 

Koncept ugrabitve države pomeni obvladovanje državnih institucij s strani posameznikov in skupin, ki zasledujejo svoje interese, po drugi strani se nanaša na sprejemanje nezakonitih provizij državnih funkcionarjev, preko neformalnih, nepreglednih in visoko preferenčnih kanalov dostopa ali pa prek zamegljenih mej med političnimi in poslovnimi interesi. Nanaša se na vplivanje posameznikov, skupin ali pa družb na formulacijo zakonov, predpisov, odlokov in drugih politik s pomočjo nezakonitih in netransparentnih provizij, namenjenih državnim funkcionarjem, z namenom, da si pridobijo določeno korist, lahko tudi delovno mesto, članstvo v nadzornem odboru ipd...

 

Če povzamemo: pojem ugrabitve države ta vedno obsega tri entitete. Prva entiteta je tisti, ki "prevzema" (lahko je tako v privatni sferi kot v javnem sektorju), druga entiteta je tisti oziroma tisto, ki je "prevzeto" (prevzemajo se vedno zakoni, odloki in regulativa ali - če povemo krajše - država), tretja entiteta pa je javnost, ki je oškodovana (čeprav po navadi ni neposredno, so pa to npr. čakalne vrste v zdravstvu).

 

Pri obravnavi postsocialističnih držav se moramo tudi vprašati, ali je netransparentno delovanje vlad oziroma držav rezultat "prevzema države" ali pa je nenamerna posledica pomanjkljive zakonodaje. Obstajata dva dejavnika, ki kažeta na to, da se posameznikom v tranzitnih državah ni bilo potrebno posluževati strategije "prevzema" ali administrativne korupcije. Prvič, obstajale so tolikšne pravne praznine in nejasnosti, da so jih določene neformalne mreže zlahka izkoristile v svojo korist in kot drugič, tajkunom ni bilo potrebno "prevzemati" državnih voditeljev, saj so ti bili zainteresirani, da jim pomagajo.

 

Na koncu je potrebno poudariti, da je pri najvišjih oblikah korupcije, ki ji pravimo ugrabitev države, zaradi njene narave (težko jo je odkrivati, kaj šele dokazovati) preventiva še toliko bolj pomembna. Glavna mehanizma, ki jih je potrebno vzpostaviti za boj proti pojavu ugrabitve države, sta transparentnost in tekmovalnost. Transparentnost pomeni okolje, kjer so informacije odprte in so dostopne vsem, kjer se redno poroča javnosti in kjer čim več državljanov sodeluje pri procesu sprejemanja odločitev. Financiranje in delovanje političnih strank je transparentno, civilna družba pa nadzoruje nasprotnost interesov in z njimi povezane provizije. Tekmovalnost označuje okolje, kjer se preprečujejo monopoli, kjer se vzpodbujata konkurenčnost in tržno gospodarstvo in kjer je okolje naklonjeno podjetništvu.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
9
"Podrejenci" in njihova saga: O upravičenosti izbrisa podrejenih obveznic bank
5
16.04.2019 22:45
V javnosti prevladuje stališče, da sanacija bank ni bila izpeljana na transparenten ter strokoven način, da je bila preobsežna, ... Več.
Piše: Bine Kordež
Zakaj sem prepričan, da bo v "dvoboju" Žižek - Peterson poražen marksist Slavoj
9
14.04.2019 10:59
Danes, po tridesetih letih od padca Berlinskega zidu, vse bolj glasne postajajo govorice, ki trdijo, da je socializem možen, le ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Čudoviti Danijel Harms: Neskončno, ki nima konca ne na levi ne na desni
1
13.04.2019 22:10
Umetniški postopek, ki ga najdemo v prozi ali poeziji Danijela Harmsa, je vedno pričakovano-nepričakovan. Kaj naj se zgodi po ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Neumni "Anschluss" poslanca Matjaža Nemca: Praznik "vrnitve" Primorske bi spremenil v praznik "priključitve"!
8
13.04.2019 06:59
Matjaž Nemec, ki je poslanec socialnih demokratov v državnem zboru in tudi njegov bivši podpredsednik, je avtor predloga ... Več.
Piše: Marko Bidovec
"Hrvati so se od nekdaj imeli za nekaj več, Slovenci pa trpeli za manjvrednostnim kompleksom"
9
12.04.2019 11:59
Da si diplomacije in diplomati prisluškujejo, je znano. Zaradi tega se po svetu dejansko preveč ne vznemirjajo. Vse obveščevalne ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
1939 - 2019
7
10.04.2019 22:00
Mnogi avtorji, ki skušajo pojasniti današnje razmere v Evropi in svetu, se zatekajo k različnim zgodovinskim primerjavam. Veliko ... Več.
Piše: Igor Bavčar
Talking Tom: Ustavite čas in najdite svojo Indijo Koromandijo ...
5
10.04.2019 01:00
Štiri leta in pol odgovornosti, izzivov, uspehov, zmag, učenja. Moja pot pri najbolj slavnem mačku na svetu Talking Tomu od ... Več.
Piše: Žiga Vavpotič
Madžarski sindrom: Kako je Mladina zlorabila Viktorja Orbana za dvig upehane naklade
24
08.04.2019 20:00
Slovenski politični tedniki obeh polov že vrsto let zganjajo politično propagando in sploh ne skrivajo več, da podpirajo svoje ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Hunt, Tajani in zgodovina: Napačne besede in potvarjanje
5
07.04.2019 08:00
Morda bi lahko Jeremy Hunt svoje besede izbiral bolj pazljivo, toda mnogi, ki se zaradi tega pritožujejo, želijo potisniti ... Več.
Piše: Keith Miles
Smrti ni, je samo spanje; spati in nič razmišljati!
0
06.04.2019 21:59
Zelo hitro sem zapustil prostor religije (križ) in ideologije (zvezda), da bi se prek trikotnika naselil v krogu. V osemdesetih ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Slovenija, zastrupljena dežela: Zgodba o levičarski dvoličnosti, ko gre za skrb za okolje
14
02.04.2019 00:49
Zaradi nekvalitetnega premoga iz Šaleške doline bo treba za TEŠ 6 premog uvažati iz tujine. Če bi bili okolju prijazna država, ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
O fenomenu neodgovarjanja: Ko je odgovor enak prejšnjemu oziroma ko ga sploh ni
6
31.03.2019 23:45
Kaj nam sporočajo nemi, cinični, posmehljivi ali celo arogantni obrazi pomembnih posameznikov, ki se znajdejo kot priče, ... Več.
Piše: Miha Burger
Brexit ali saga o neki neumnosti: Kdo bo Britancem povedal, naj končajo to farso in ostanejo v Evropi?
10
31.03.2019 12:00
Poskus Velike Britanije, da bi izstopila iz Evropske unije, se je spremenil v mešanico agonije in farse. Znotraj obeh največjih ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Ali ste kdaj slišali, da bi futuristi porušili kakšen muzej?
1
30.03.2019 22:30
Futurist Fortunato Depero je bil resnično globoko povezan z Roveretom, istočasno pa je prisegal lepoti tehnološkega sveta. Po ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Letele bodo glave, padali bodo direktorji: Začenja se tretji polčas privatizacije državnega premoženja!
10
28.03.2019 23:30
Že dolgo se v enem tednu ni zgodilo toliko kadrovskih sprememb na gospodarsko-finančnem področju, čeprav so koalicijski politiki ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
O izključevanju in vključevanju: Namesto konca hladne vojne (1990) propagirajo njen začetek (1945)
9
27.03.2019 23:46
Izključevanje na umetniškem področju se imenuje cenzura, na političnem področju čistka ali lustracija. Komunisti so se - uradno ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Prodaja naših bank: Nadpovprečno kapitalizirane, povprečno donosne in zlasti nizko vrednotene
4
24.03.2019 21:30
Lani smo prodali državno NLB, letos je na vrsti Abanka. Javnost pogosto ne ve, ali je bila prodajna cena dovolj visoka ali ne. ... Več.
Piše: Bine Kordež
Univerza je edini prostor, pred katerim bi pokleknil in obmolknil
0
23.03.2019 20:26
James Turrellje zgradil arhitekturno napravo, povezal je arhitekturne stroje za potrebe svetlobno umetniške izkušnje za ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Evropske volitve so enkratna priložnost, da pokopljemo Levico: njenega šefa Luko Mesca pošljemo za evroposlanca v Bruselj!
24
21.03.2019 23:45
Koga boste volili na letošnjih evropskih volitvah? Jaz sem se že odločil. Stranko Levica bom. Preferenčni glas bom dal Luki ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Od Rapalla do Bruslja: Viharno stoletje slovensko-italijanskega sosedstva
12
19.03.2019 19:55
Jugoslavija je v svojih različnih državnih oblikah določala svoje zunanje meje predvsem na račun slovenskega narodnostnega ... Več.
Piše: Iztok Mirošič
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Nov napad na medije! Marko Makovec, nesojeni veleposlanik na Hrvaškem, mi je zagrozil z maščevanjem!
Dejan Steinbuch
Ogledov: 3,068
02/
Diplomatska komedija: Slovenija v Zagreb pošilja bivšega jugodiplomata Vojislava Šuca, sina generala JLA, ki je nosil žaro Edvarda Kardelja
Uredništvo
Ogledov: 2,204
03/
1939 - 2019
Igor Bavčar
Ogledov: 2,229
04/
Prisluškovanje, ki služi političnemu boju, ni le prvovrstna zloraba Sove, pač pa tudi zloraba oblasti
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1,544
05/
Cerarjevi propadli orožarski posli: Oderuške cene, oklepniki brez servisa in minometov ...
Igor Mekina
Ogledov: 1,755
06/
Neumni "Anschluss" poslanca Matjaža Nemca: Praznik "vrnitve" Primorske bi spremenil v praznik "priključitve"!
Marko Bidovec
Ogledov: 1,701
07/
Zakaj sem prepričan, da bo v "dvoboju" Žižek - Peterson poražen marksist Slavoj
Angel Polajnko
Ogledov: 1,500
08/
Zakaj so za Šarčevo vlado ukrajinski posli Škrabčevega podjetja RIKO d.o.o. pomembnejši od širitve mreže COBISS.Net?
Tomaž Seljak
Ogledov: 1,433
09/
"Hrvati so se od nekdaj imeli za nekaj več, Slovenci pa trpeli za manjvrednostnim kompleksom"
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1,511
10/
Talking Tom: Ustavite čas in najdite svojo Indijo Koromandijo ...
Žiga Vavpotič
Ogledov: 1,186