Komentar

Ko umrete, se vzpnete v prostor atonalne glasbe, v misterij zvokov

Vse se je začelo iz pretiranega občutenja glasbe, ko je glasbenik začutil potrebo, da uniči svoj lastni inštrument, svoj vir užitka. Ravno Matej Stupica je v svojih začetnih akcijah posvečal veliko pozornost razbijanju inštrumenta, da bi ga v naslednjih razvojnih ciklih začel sestavljati s svojim velikim talentom. Berger pa je tako ali tako že ves čas nabijal po inštumentih. Post-punkovsko razgrajujeta inštrumente, da bi dobila na smetišču avantgardnih postopkov nove zvoke. Evropska glasba dvajsetega stoletja nenehno odseva velike vojne tudi takrat, ko tega noče, tudi takrat, ko svojo zvočnost naslavlja drugače. Harmonij ni, ni tistega, kar bi nas povezovalo, temveč nas usmerja v tekmovalnost. V zmago ali poraz. 

24.12.2017 02:03
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Partija   Matej Stupica   Lenka Đorojević   Jaka Berger

Foto: Bobo / MMC RTV Slovenija

Zvočni aktivizem je dosledna umetniška disciplina, ki na široko odpira prostor svobodni volji.

To, kar boste prebrali, je uvodni nagovor k otvoritvenemu dogodku Partije. Komentar posvečam avantgardni glasbi, zvočno-vizualni divizji Partija. Umetnina Neuromat je briljanten rezultat Lenke Đorojevič in Mateja Stupice. Partija pa je najnovejša divizija ljubljanske avantgardne glasbe. Na presečišču obeh umetnin je umetnik Matej Stupica. Partija je v znanje potopljena tovarišija, ki komentira sama sebe, ki vstopa v svoje inštrumentalne načrte s svojim najnovejšim interaktivnim inštrumentom. Partija je najprej invazija igre, je užitek igranja na nov inštrument. Partija je disciplina, polna načrta in ekskluzivne odprtosti treh tehno umetnikov in dveh tehnologov. Tako, končno je prišel na vrsto stavek, ki sem ga že leta čakal: mladi umetniki izhajajo iz veličastne tradicije punka! Želim si, da bi se Matej Stupica in Jaka Berger strinjala s to formulacijo. Tehnologa programerja, Brane Ždralo in Matic Potočnik, pa mogoče izhajata iz cyber punka. Punk pomeni resen in odgovoren odmik od zgodnje modernističnega akademizma, od modernističnega kiča.

 

Naj vas obvsetim, če še niste obveščeni: takoj po koncu življenja človek sestopi na posmrtno glasbeno rampo. Takoj, ko umrete, se vzpnete v prostor atonalne glasbe, v misterij zvokov. Proizvajajo jih prosojna bitja, ki s pomočjo aktivnosti elektrofrekvenc gradijo dematerializirano kozmično sosesko. Konec obvestila!

 

Tako kot se od avntgardistov pričakuje, so tudi Partijci svojo zvočno sliko proizvedli z avtentičnim inštrumentom. Iz njega je razvidno, da so partijski zvok zgradili občutljivi, etično naravnani avnatgardisti. Sebe razumejo tako, da se projecirajo v novomestna zvočna upanja.

 

Novi Partijski inštrument je zasnovan z "MIDI" logiko. MIDI (Musical Instrument Digital Interface) je digitalni protokol. Ne vsebuje zvočnih zapisov, temveč sprejema podatke in jih pošilja naprej. Vsak "MIDI" zastopa posamični elektromotor, vsak "MIDI" zastopa svoj zvok, zastopa svojo programirano sekvenco. Pred našimi očmi se proizvaja glasba sekvenc, ki se na določenih delih prekrivajo. Poleg post-minimalistične zvočne slike slišimo tudi zvočno plastenje. Medtem, ko se določeno elektro navodilo izteka, drugo že vstopa v zvočno sliko. Tako za nekaj trenutkov nastopi zvočno prekrivanje. Glasba je v vsakem primeru umetnost časovnega traku.

 

Vse, čisto vse na časovnem traku v sistemu Partija izhaja iz digitalnega prepoznavanja igralnih kart iz slučaja padlih kart. Igra proizvaja odprt scenosled zvočnih sekvenc. Igralne karte so bile zelo zaželjen motiv v vizualni umetnosti prejšnjega stoletja. Prek padlih kart vstopajo v zvočno sliko nova vibriranja, novi tresljaji in ritmi. Glasbeno-vizualna tovarišija kot da bi hotela vstopiti v svet avantgardističnih skladateljev prejšnjega stoletja. Tistih, ki so preparirali klavirske strunske loke in na njih izvajali padajoče atonalne slapove. Duh punka vibrira na najnovejši zvočni napravi. V inštrumentu Partije prepoznamo tonalitete različnih skladateljev. Od daleč slišimo tudi Sida Viciusa in Johnnyja Rottena in njihove štiri strune in štiri akorde. Med njimi ima zagotovo svoj prostor skladatelj Steve Reich.

 

Spoštovani avditorij, zdaj je na vrsti 56 minutni nedeljski koncert: Glasba za 18 glasbenikov Steva Reicha (Music for 18 Musicians, by Steve Reich, Youtube).

 

 

 

Newyorški avantgardist, konceptualist zvočnih repeticij, zvočne serialnosti ima tudi v mojem svetu pomemben prostor. V ravnovesju sem, ko ga poslušam, je pa res, da ga redko poslušam! V njem tako kot v ljubljanski diviziji slišim in vidim veličastje sekvenčnosti. 

 

V Partiji poslušam aktiviranje, celostno vizualiziranje zvoka, celovito predanost zvočnemu aktivizmu. Ponavljam: zvočni aktivizem je dosledna umetniška disciplina, ki na široko odpira prostor svobodni volji. V njej je ogromno pomenov z nepredvidljivimi posledicami. To je do skrajnosti mehanizirana in elektrificirana zvočna krajina. Vedno nova in neznana glasba. Tako poslušamo zvok smisla, v katerem je naseljen kozmični načrt. V vseh primerih je igra manipulacija z glasbo polno intervalnih sprememb. 

 

Metoda proizvodnje zvoka z dvodelnim inštrumentom Partija: avantgardna zvočna skupina za razliko od klasične, ki prek tipk klavirja in njenih vzvodov s kladivci tolče z različno močjo in ritmom po strunah, tolče neposredno po strunah, nameščenih na prepariranem litoželeznem okvirju pianina. Na takšen način se z udarci, drsenjem, brenkanjem po strunah ozvoči volumen inštrumenta.

 

Prvi segment inštrumenta: prek digitalnega signala avantgardisti posredujejo informacije o poteku igre s kartami enemu ali skupini motorjev. Posameznih sklopov je šestnajst. Ti odigrajo točno določeno, programirano sekvenco. Ponavljanje je odvisno od kavlitete karte, ki je ravnokar vstopila v igro. Tako se informacije o dinamiki kart prenesejo v kombinacijo mehaničnih aktivnosti. Proizvajajo zvočno strukturo, vzporedno s časom partije. Zaporedje igre kart postane glasbena partitura. Inštrument je programiran v smeri sekvenčnega gibanja zvoka. Strune, MIDI, sekvenčniki, mehanična tolkala, prenosniki, vzvodi sestavljajo skupaj z računalnikom in senzorično kamero celoto. Priključiti se jim morajo samo še igralci in opazovalci igre. Z igro se avantgardisti premikajo po inštrumentu in stoletju. Vse je programirano v smeri intervalnega gibanja. Vedno bolj so v bitki za nove glasbene ključe, ki odpirajo nove zvočne portale.

 

Ponovimo: Partija je dvodelna interaktivna zvočna postavitev, v kateri je en motor zvočna sekvenca. Navljub punkovski tradiciji je pomembno poudariti, da rezultat zvočne slike ni umetnost hrupa. To je kontroliran slučaj, manipuliran z igro. V premislek Partije ni zaželeno vpletati filozofskega diskurza. Odrešitev je v razumevanju igre in igranja. Igra ni napoved bodočnosti, ampak je intenzivno oblikovanje bodočnosti. To je igra, ki se prevaja v inštrumentalno konstrukcijo. Glasbeni inštrument je priprava za izvajanje glasbe. Meni proizvaja največjo stopnjo užitka, ko umetnost koga vznemiri bodisi na pozitiven ali negativen način. Pač oba sta vznemirjenja. Predvsem, ko nastopi interpretacija vznemirjenja, ko postanemo pozorni na veliko občutljvost.

 

Vse se je začelo iz pretiranega občutenja glasbe, ko je glasbenik začutil potrebo, da uniči svoj lastni inštrument, svoj vir užitka. Ravno Matej Stupica je v svojih začetnih akcijah posvečal veliko pozornost razbijanju inštrumenta, da bi ga v naslednjih razvojnih ciklih začel sestavljati s svojim velikim talentom. Berger pa je tako ali tako že ves čas nabijal po inštumentih. Post-punkovsko razgrajujeta inštrumente, da bi dobila na smetišču avantgardnih postopkov nove zvoke. Evropska glasba dvajsetega stoletja nenehno odseva velike vojne tudi takrat, ko tega noče, tudi takrat, ko svojo zvočnost naslavlja drugače. Harmonij ni, ni tistega, kar bi nas povezovalo, temveč nas usmerja v tekmovalnost. V zmago ali poraz.

 

Med tem, ko Partijici igrajo karte, poslušajo svojo glasbo sprememb, zvočno stanje abstrakcij. Ali je to res glasba, bodo tako ali tako presodili na partijskem sestanku!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
26
Polemika: Neustavnost ni osebna odgovornost "posameznikov iz Fursa", ampak tistih poslancev državnega zbora, ki so sporno novelo zakona o davčnem postopku podprli!
4
25.10.2020 11:00
Ta prispevek je odziv na nedavno javno mnenjeIvana Simiča, ki je bilo 20. oktobra 2020 pod naslovom Koliko solz, besed obupa, ... Več.
Piše: Žiga Stupica
Vsi smo del razvoja razsvetljenskega sveta, ki nas brani pred religioznimi in ideološkimi patologijami.
2
24.10.2020 21:00
Maska je vodilni specializiran medij, namenjen scenski umetnosti v Srednji Evropi, ki vseobsežno obravnava izbrane teme in jih v ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Življenje je kredit in debet, za vsakim dejanjem pa nepredvidena posledica ...
5
23.10.2020 21:00
Debet in kredit res pomenita ravnotežje in to je tisto, kar potrebujemo v tem trenutku, ko se spopadamo s pandemijo novega ... Več.
Piše: Keith Miles
Vse je narobe, vse je slabo ... (O programu Zavezništva za demokratično in pravično Slovenijo)
11
22.10.2020 21:20
Izhodišča za program Zavezništva za demokratično in pravično Slovenijo je dokument, v katerem avtorji po začetni oceni stanja v ... Več.
Piše: Bine Kordež
Zakaj je med ljudmi vse več jeze ... in kaj narediti, da bi je bilo manj
13
21.10.2020 20:00
Ko v skupnost udari huda kognitivna disonanca, sta možnosti samo dve. Kakšna razpade na plemena, ki se najprej zmerjajo, potem ... Več.
Piše: Kristijan Musek Lešnik
Koliko solz, besed obupa, razpadlih družin, pomirjeval in razmišljanj o samomoru je povzročila Finančna uprava?
26
20.10.2020 21:00
Nastopil je čas za imena odgovornih za blamažo Fursa, za uničena življenja, za uničene družine, za (ne)znane bolezni, za vse ... Več.
Piše: Ivan Simič
Uredniški komentar: Ko vrag odnese šalo, narod dobi policijsko uro in nove omejitve
8
19.10.2020 22:45
Vsak dan smo bližje trenutku, ko ne bo imelo več nobenega smisla iskati razlogov in krivcev za to, da smo kot država in nacija ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Za drugi val koronavirusa smo odgovorni vsi: Državljani, vlada, opozicija, mediji in kolesarji!
22
18.10.2020 20:28
Slovenija se sooča s silovitim drugim valom Covida. Lahko bi rekli, da je bila naša fašistoidna vlada očitkom navkljub premalo ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Je primitivizem družbeno sprejemljiva politična opredelitev?
19
18.10.2020 11:00
Naš predsednik vlade javnost redko sploh ogovori. Popolno nasprotje komunikacije in odnosa do državljanov, kakršnega vodi na ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Kvartet med epidemijo: Predstava, ki je ne bo nihče nikoli videl
2
17.10.2020 20:40
Pred menoj je knjiga, namenjena predstavi, ki je ne bo nihče nikoli videl. Knjiga je posebne vrste umetniško delo, ki ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Kakšno cepivo potrebuje Slovenija, da bo imuna pred bolnimi politiki?
18
14.10.2020 21:30
Neverjetno, ampak Karl V. Erjavec je ponovno postal predsednik upokojenske stranke še pred formalnim kongresom stranke, ki bo ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Vse skupaj: O preteklosti in prihodnosti, medijih in protivladni histeriji
8
13.10.2020 21:00
Po tridesetih letih in ne glede na volilni sistem bo potrebno rehabilitirati konservativni in konstruktivni del slovenskega ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Pasti rebalansa 2020: Koliko denarja za novi koronavirus bo požrla t.i. globoka država?
3
11.10.2020 22:40
Oblast se ni odločila le za ohranjanje stabilnosti velikih sistemov in kapitala, temveč je delovala na planu ohranitve ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Jože P. Damijan ne more biti KUL, če ženske zmerja s kurbami in vladi očita, da je fašistoidna?
16
11.10.2020 21:00
Slovenija je končno dobila načelno koalicijo, ki lahko prepreči zdrs v iliberalno demokracijo. Koalicija ustavnega loka (KUL) bo ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Elektrike ni. Vse je samo - magnetizem.
4
10.10.2020 21:00
V petindvajsetih letih odkar je zaključil svoje izobraževanje naSchool of Audio EngineeringvAmsterdamu, se je izoblikoval v ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Uredniški komentar: Drugi val je udaril med nas, čaka nas dolga in težka zima!?
17
09.10.2020 00:00
Navdušeno navijanje za Rogliča in Pogačarja v drugi polovici septembra je krivuljo okužb z novim koronavirusom že pred desetimi ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Kratek esej o plačah: Je nagrajevanje v Sloveniji pošteno in pravično?
3
07.10.2020 21:59
Ena najbolj pogostih debat bo vedno o poštenem in pravičnem nagrajevanju in obdavčevanju dohodkov. Pri tem si seveda poštenost ... Več.
Piše: Bine Kordež
Dnevnik iz karantene: Prvo neposredno bitko s koronavirusom smo dobili, a vojna bo še prekleto dolga.
4
06.10.2020 21:44
Dan po koncu karantene je oblačen, a za nas sije sonce. Stran od množic se sprehodimo po mestu in uživamo na svobodi. Čakamo na ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Bi Trumpova zmaga na novembrskih volitvah res prinesla konec sveta, kot ga poznamo?
7
04.10.2020 23:00
Komentar smo prejeli nekaj ur pred uradnim sporočilom iz Bele hiše, da je bil predsednik Donald Trump pozitiven na testu za ... Več.
Piše: Božo Cerar
Pismeni, polpismeni in nepismeni: Če ne bomo brali, nas bo pač pobralo
8
04.10.2020 11:00
Po bralni pismenosti odraslih se Slovenci spotikamo na dnu lestvice razvitih držav, ki so članice združenja OECD. Najbolj ... Več.
Piše: Simona Rebolj
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Koliko solz, besed obupa, razpadlih družin, pomirjeval in razmišljanj o samomoru je povzročila Finančna uprava?
Ivan Simič
Ogledov: 4.642
02/
Uredniški komentar: Ko vrag odnese šalo, narod dobi policijsko uro in nove omejitve
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.451
03/
Zakaj je med ljudmi vse več jeze ... in kaj narediti, da bi je bilo manj
Kristijan Musek Lešnik
Ogledov: 2.234
04/
Za drugi val koronavirusa smo odgovorni vsi: Državljani, vlada, opozicija, mediji in kolesarji!
Andrej Capobianco
Ogledov: 2.120
05/
Je primitivizem družbeno sprejemljiva politična opredelitev?
Simona Rebolj
Ogledov: 2.316
06/
Afera mazači: Odprto pismo nekemu poslancu
Domen Gorenšek
Ogledov: 2.148
07/
Znani televizijski voditelj na CNN po le treh mesecih izgubil imunost na Covid-19!
Uredništvo
Ogledov: 1.942
08/
Kakšno cepivo potrebuje Slovenija, da bo imuna pred bolnimi politiki?
Dejan Steinbuch
Ogledov: 4.099
09/
Vse je narobe, vse je slabo ... (O programu Zavezništva za demokratično in pravično Slovenijo)
Bine Kordež
Ogledov: 1.250
10/
Življenje je kredit in debet, za vsakim dejanjem pa nepredvidena posledica ...
Keith Miles
Ogledov: 883