Komentar

Ko umrete, se vzpnete v prostor atonalne glasbe, v misterij zvokov

Vse se je začelo iz pretiranega občutenja glasbe, ko je glasbenik začutil potrebo, da uniči svoj lastni inštrument, svoj vir užitka. Ravno Matej Stupica je v svojih začetnih akcijah posvečal veliko pozornost razbijanju inštrumenta, da bi ga v naslednjih razvojnih ciklih začel sestavljati s svojim velikim talentom. Berger pa je tako ali tako že ves čas nabijal po inštumentih. Post-punkovsko razgrajujeta inštrumente, da bi dobila na smetišču avantgardnih postopkov nove zvoke. Evropska glasba dvajsetega stoletja nenehno odseva velike vojne tudi takrat, ko tega noče, tudi takrat, ko svojo zvočnost naslavlja drugače. Harmonij ni, ni tistega, kar bi nas povezovalo, temveč nas usmerja v tekmovalnost. V zmago ali poraz. 

24.12.2017 02:03
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Partija   Matej Stupica   Lenka Đorojević   Jaka Berger

Foto: Bobo / MMC RTV Slovenija

Zvočni aktivizem je dosledna umetniška disciplina, ki na široko odpira prostor svobodni volji.

To, kar boste prebrali, je uvodni nagovor k otvoritvenemu dogodku Partije. Komentar posvečam avantgardni glasbi, zvočno-vizualni divizji Partija. Umetnina Neuromat je briljanten rezultat Lenke Đorojevič in Mateja Stupice. Partija pa je najnovejša divizija ljubljanske avantgardne glasbe. Na presečišču obeh umetnin je umetnik Matej Stupica. Partija je v znanje potopljena tovarišija, ki komentira sama sebe, ki vstopa v svoje inštrumentalne načrte s svojim najnovejšim interaktivnim inštrumentom. Partija je najprej invazija igre, je užitek igranja na nov inštrument. Partija je disciplina, polna načrta in ekskluzivne odprtosti treh tehno umetnikov in dveh tehnologov. Tako, končno je prišel na vrsto stavek, ki sem ga že leta čakal: mladi umetniki izhajajo iz veličastne tradicije punka! Želim si, da bi se Matej Stupica in Jaka Berger strinjala s to formulacijo. Tehnologa programerja, Brane Ždralo in Matic Potočnik, pa mogoče izhajata iz cyber punka. Punk pomeni resen in odgovoren odmik od zgodnje modernističnega akademizma, od modernističnega kiča.

 

Naj vas obvsetim, če še niste obveščeni: takoj po koncu življenja človek sestopi na posmrtno glasbeno rampo. Takoj, ko umrete, se vzpnete v prostor atonalne glasbe, v misterij zvokov. Proizvajajo jih prosojna bitja, ki s pomočjo aktivnosti elektrofrekvenc gradijo dematerializirano kozmično sosesko. Konec obvestila!

 

Tako kot se od avntgardistov pričakuje, so tudi Partijci svojo zvočno sliko proizvedli z avtentičnim inštrumentom. Iz njega je razvidno, da so partijski zvok zgradili občutljivi, etično naravnani avnatgardisti. Sebe razumejo tako, da se projecirajo v novomestna zvočna upanja.

 

Novi Partijski inštrument je zasnovan z "MIDI" logiko. MIDI (Musical Instrument Digital Interface) je digitalni protokol. Ne vsebuje zvočnih zapisov, temveč sprejema podatke in jih pošilja naprej. Vsak "MIDI" zastopa posamični elektromotor, vsak "MIDI" zastopa svoj zvok, zastopa svojo programirano sekvenco. Pred našimi očmi se proizvaja glasba sekvenc, ki se na določenih delih prekrivajo. Poleg post-minimalistične zvočne slike slišimo tudi zvočno plastenje. Medtem, ko se določeno elektro navodilo izteka, drugo že vstopa v zvočno sliko. Tako za nekaj trenutkov nastopi zvočno prekrivanje. Glasba je v vsakem primeru umetnost časovnega traku.

 

Vse, čisto vse na časovnem traku v sistemu Partija izhaja iz digitalnega prepoznavanja igralnih kart iz slučaja padlih kart. Igra proizvaja odprt scenosled zvočnih sekvenc. Igralne karte so bile zelo zaželjen motiv v vizualni umetnosti prejšnjega stoletja. Prek padlih kart vstopajo v zvočno sliko nova vibriranja, novi tresljaji in ritmi. Glasbeno-vizualna tovarišija kot da bi hotela vstopiti v svet avantgardističnih skladateljev prejšnjega stoletja. Tistih, ki so preparirali klavirske strunske loke in na njih izvajali padajoče atonalne slapove. Duh punka vibrira na najnovejši zvočni napravi. V inštrumentu Partije prepoznamo tonalitete različnih skladateljev. Od daleč slišimo tudi Sida Viciusa in Johnnyja Rottena in njihove štiri strune in štiri akorde. Med njimi ima zagotovo svoj prostor skladatelj Steve Reich.

 

Spoštovani avditorij, zdaj je na vrsti 56 minutni nedeljski koncert: Glasba za 18 glasbenikov Steva Reicha (Music for 18 Musicians, by Steve Reich, Youtube).

 

 

 

Newyorški avantgardist, konceptualist zvočnih repeticij, zvočne serialnosti ima tudi v mojem svetu pomemben prostor. V ravnovesju sem, ko ga poslušam, je pa res, da ga redko poslušam! V njem tako kot v ljubljanski diviziji slišim in vidim veličastje sekvenčnosti. 

 

V Partiji poslušam aktiviranje, celostno vizualiziranje zvoka, celovito predanost zvočnemu aktivizmu. Ponavljam: zvočni aktivizem je dosledna umetniška disciplina, ki na široko odpira prostor svobodni volji. V njej je ogromno pomenov z nepredvidljivimi posledicami. To je do skrajnosti mehanizirana in elektrificirana zvočna krajina. Vedno nova in neznana glasba. Tako poslušamo zvok smisla, v katerem je naseljen kozmični načrt. V vseh primerih je igra manipulacija z glasbo polno intervalnih sprememb. 

 

Metoda proizvodnje zvoka z dvodelnim inštrumentom Partija: avantgardna zvočna skupina za razliko od klasične, ki prek tipk klavirja in njenih vzvodov s kladivci tolče z različno močjo in ritmom po strunah, tolče neposredno po strunah, nameščenih na prepariranem litoželeznem okvirju pianina. Na takšen način se z udarci, drsenjem, brenkanjem po strunah ozvoči volumen inštrumenta.

 

Prvi segment inštrumenta: prek digitalnega signala avantgardisti posredujejo informacije o poteku igre s kartami enemu ali skupini motorjev. Posameznih sklopov je šestnajst. Ti odigrajo točno določeno, programirano sekvenco. Ponavljanje je odvisno od kavlitete karte, ki je ravnokar vstopila v igro. Tako se informacije o dinamiki kart prenesejo v kombinacijo mehaničnih aktivnosti. Proizvajajo zvočno strukturo, vzporedno s časom partije. Zaporedje igre kart postane glasbena partitura. Inštrument je programiran v smeri sekvenčnega gibanja zvoka. Strune, MIDI, sekvenčniki, mehanična tolkala, prenosniki, vzvodi sestavljajo skupaj z računalnikom in senzorično kamero celoto. Priključiti se jim morajo samo še igralci in opazovalci igre. Z igro se avantgardisti premikajo po inštrumentu in stoletju. Vse je programirano v smeri intervalnega gibanja. Vedno bolj so v bitki za nove glasbene ključe, ki odpirajo nove zvočne portale.

 

Ponovimo: Partija je dvodelna interaktivna zvočna postavitev, v kateri je en motor zvočna sekvenca. Navljub punkovski tradiciji je pomembno poudariti, da rezultat zvočne slike ni umetnost hrupa. To je kontroliran slučaj, manipuliran z igro. V premislek Partije ni zaželeno vpletati filozofskega diskurza. Odrešitev je v razumevanju igre in igranja. Igra ni napoved bodočnosti, ampak je intenzivno oblikovanje bodočnosti. To je igra, ki se prevaja v inštrumentalno konstrukcijo. Glasbeni inštrument je priprava za izvajanje glasbe. Meni proizvaja največjo stopnjo užitka, ko umetnost koga vznemiri bodisi na pozitiven ali negativen način. Pač oba sta vznemirjenja. Predvsem, ko nastopi interpretacija vznemirjenja, ko postanemo pozorni na veliko občutljvost.

 

Vse se je začelo iz pretiranega občutenja glasbe, ko je glasbenik začutil potrebo, da uniči svoj lastni inštrument, svoj vir užitka. Ravno Matej Stupica je v svojih začetnih akcijah posvečal veliko pozornost razbijanju inštrumenta, da bi ga v naslednjih razvojnih ciklih začel sestavljati s svojim velikim talentom. Berger pa je tako ali tako že ves čas nabijal po inštumentih. Post-punkovsko razgrajujeta inštrumente, da bi dobila na smetišču avantgardnih postopkov nove zvoke. Evropska glasba dvajsetega stoletja nenehno odseva velike vojne tudi takrat, ko tega noče, tudi takrat, ko svojo zvočnost naslavlja drugače. Harmonij ni, ni tistega, kar bi nas povezovalo, temveč nas usmerja v tekmovalnost. V zmago ali poraz.

 

Med tem, ko Partijici igrajo karte, poslušajo svojo glasbo sprememb, zvočno stanje abstrakcij. Ali je to res glasba, bodo tako ali tako presodili na partijskem sestanku!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
26
Vlado Martek in njegova razstava na Reki, prihodnji Evropski prestolnici kulture
0
24.08.2019 19:00
Vlado Martek napada življenje z ironijo, brez sarkazma in grotesknosti. V zagrebških nočeh je reorganiziral poezijo s svojimi ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Matrica globoke države: Srhljiva struktura, ki življenjsko energijo črpa od povzpetnikov in ustrahovanih ubogljivežev
20
22.08.2019 21:00
Po predhodni predstavitvi notranje geneze globoke države kot relativno avtohtonega pojava orisuje sodnik Zvjezdan Radonjić ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Zbogom, Denis, piši v miru!
0
20.08.2019 23:00
Pisati In memoriam za Denisa Kuljiša je trpljenje posebne vrste. Zato sem za sodelovanje zaprosil Dragana Živadinova, ki je ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch, Dragan Živadinov
Putinova demokracija: Zakaj ruska policija tako grobo obračunava z demonstranti v Moskvi
14
19.08.2019 19:00
Presenečenje in zgražanje sproža uporaba zelo surove sile, s katero se ruski policisti znašajo nad mirnimi demonstranti. Več kot ... Več.
Piše: Božo Cerar
In memoriam Ivan Oman (1929-2019)
4
18.08.2019 19:00
Glede osamosvajanja in sploh strateških vprašanj je bil najbolj dosleden članKučanovegapredsedstva. Bil je Demosov človek pri ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Življenje se zgodi med ponavljanjem in slučajem
2
17.08.2019 22:59
Digitalna umetnost je postala že skoraj prevladujoča. Ravno zato je tako neskončno pomembna njena kritična refleksija. Ne le ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
O nevladnikih, za katerimi se skrivajo interesi drugih držav, verskih voditeljev, multinacionalk ali celo terorističnih organizacij
20
13.08.2019 20:51
Pustite Greenpeace ali Amnesty International, ki delujeta globalno in - vsaj kolikor je znano - menda res ne jemljeta denarja od ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Portret Gertrude Stein: Medtem ko je opravičevala diktatorja Petaina, je Picasso sprejel Stalinovo nagrado
0
10.08.2019 23:53
Najbolj je živela tam, kjer je ni bilo, izbruhnila je z radikalno poezijo. V hipu! Postala je znamenje ameriške in evropske ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Indijanci, Slovenci in migrantski kalifat
13
09.08.2019 21:49
Nekdanji šolski minister in pronicljivi komentator nesporazumov evropske in slovenske politike Žiga Turk je dregnil v gnezdo ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Gabriele d'Anunnzio: Zgodovina se spominja imen zločincev, imena žrtev pa pozablja!
0
03.08.2019 22:28
Nujno, tudi v imenu zamejskih Slovencev, je potrebno potegniti globoko črto med zgodovino in zgodovino umetnosti: Gabriele ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
O dvojnosti: Kdo in kako se danes bori proti kartelom, proti korupciji?
24
01.08.2019 21:20
V nadaljevanju teme o dvopolnosti v vsakem človeku, ki sem jo na portalu odprl že 10. junija letos, želim natančneje izpostaviti ... Več.
Piše: Miha Burger
Medijska poroka iz koristoljubja: Zapoznela združitev Dnevnika in Večera
8
31.07.2019 19:00
Pomp okoli združitve Dnevnika in Večera, ki je tudi formalno dobila potrditev varuha konkurence, je lahko tudi posledica obdobja ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Bigger picture*: Atlantska listina in trikotnik ZDA - EU - Rusija
7
30.07.2019 20:00
Evropska unija je bila 50 let prizorišče tekmovanja Francije, Nemčije in Velike Britanije za evropsko prvenstvo. Pri tem ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Boris
11
29.07.2019 22:00
Če v Združenem kraljestvu komu omenite Borisa - bodisi pakistanskemu priseljencu, nemškemu bankirju ali valižanskemu kmetu -, ... Več.
Piše: Keith Miles
Tista prekleta kapelica pod Vršičem ali ruski konec zgodovine
31
28.07.2019 19:00
Počasi bomo vsakoletno poznojulijsko politično mašo pri Ruski kapelici lahko uvrstili ob bok bizarnostim, kakršne so proslava v ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Spomeniki revolucionarjem: Pustiti, podreti ali preseliti v muzeje?
8
28.07.2019 09:00
Ob nedavnem performansu , ko so neznani strorilci z rdečo barvo preplesakali spodnji del nog monolitnega spomenika Borisa ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Bog jim pomagaj! Jaz jim ne morem na noben način.
0
27.07.2019 23:47
Viktor Borisovič Šklovski ni bil, kot mnogi menijo, revolucionar-proletarec-inetelektualec, temveč je bil v državljanski vojni ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Kako to, da so funkcionarji Komisije za preprečevanje korupcije tako slabo plačani?
14
26.07.2019 22:00
Predsednik Komisije za preprečevanje korupcije (KPK) ob prihajajoči 15-letnici tega organa opozarja na vrsto težav, s katerimi ... Več.
Piše: Boris Štefanec
V pričakovanju drugega migrantskega vala: Šarčeva vlada pa se še naprej hvali, da ima "razmere pod nadzorom"
14
22.07.2019 19:00
Kolone migrantov se valijo iz severa proti jugu in na slovenskih (avto)cestah povzročajo dolge zastoje in kaos. Njihov cilj je ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
O anonimnih komentatorjih
5
21.07.2019 09:00
Drži, da 90 odstotkov državljanov ne zanimajo javne zadeve, skrb za skupnost in da so najčistejši sledilci fenomena mindfulness ... Več.
Piše: Miha Burger
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Matrica globoke države: Srhljiva struktura, ki življenjsko energijo črpa od povzpetnikov in ustrahovanih ubogljivežev
Zvjezdan Radonjić
Ogledov: 1,548
02/
V breznu insajderja: Česa vse ne veste o sanaciji bank in podrejenih obveznicah državnih bank
Uredništvo
Ogledov: 1,927
03/
In memoriam Ivan Oman (1929-2019)
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1,796
04/
Putinova demokracija: Zakaj ruska policija tako grobo obračunava z demonstranti v Moskvi
Božo Cerar
Ogledov: 1,288
05/
Turistična okupacija Zgornjega Posočja: Nemških motoristov je več kot v času okupacije
Uredništvo
Ogledov: 1,331
06/
Zbogom, Denis, piši v miru!
Dejan Steinbuch, Dragan Živadinov
Ogledov: 1,060
07/
Pred vrhom skupine G7 v Biarritzu: Svet je na pragu nove globalne krize
Uredništvo
Ogledov: 834
08/
O nevladnikih, za katerimi se skrivajo interesi drugih držav, verskih voditeljev, multinacionalk ali celo terorističnih organizacij
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2,338
09/
Ilija Trojanow v odprtem pismu Evropi: "Evropski politiki govorijo kot doktor Jekyll, ravnajo pa kot gospod Hyde."
Uredništvo
Ogledov: 790
10/
"Če bo šlo z vodenjem Slovenije tako naprej, Slovenije čez 20 let ne bo več."
Uredništvo
Ogledov: 2,422