Komentar

Ko umrete, se vzpnete v prostor atonalne glasbe, v misterij zvokov

Vse se je začelo iz pretiranega občutenja glasbe, ko je glasbenik začutil potrebo, da uniči svoj lastni inštrument, svoj vir užitka. Ravno Matej Stupica je v svojih začetnih akcijah posvečal veliko pozornost razbijanju inštrumenta, da bi ga v naslednjih razvojnih ciklih začel sestavljati s svojim velikim talentom. Berger pa je tako ali tako že ves čas nabijal po inštumentih. Post-punkovsko razgrajujeta inštrumente, da bi dobila na smetišču avantgardnih postopkov nove zvoke. Evropska glasba dvajsetega stoletja nenehno odseva velike vojne tudi takrat, ko tega noče, tudi takrat, ko svojo zvočnost naslavlja drugače. Harmonij ni, ni tistega, kar bi nas povezovalo, temveč nas usmerja v tekmovalnost. V zmago ali poraz. 

24.12.2017 02:03
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Partija   Matej Stupica   Lenka Đorojević   Jaka Berger

Foto: Bobo / MMC RTV Slovenija

Zvočni aktivizem je dosledna umetniška disciplina, ki na široko odpira prostor svobodni volji.

To, kar boste prebrali, je uvodni nagovor k otvoritvenemu dogodku Partije. Komentar posvečam avantgardni glasbi, zvočno-vizualni divizji Partija. Umetnina Neuromat je briljanten rezultat Lenke Đorojevič in Mateja Stupice. Partija pa je najnovejša divizija ljubljanske avantgardne glasbe. Na presečišču obeh umetnin je umetnik Matej Stupica. Partija je v znanje potopljena tovarišija, ki komentira sama sebe, ki vstopa v svoje inštrumentalne načrte s svojim najnovejšim interaktivnim inštrumentom. Partija je najprej invazija igre, je užitek igranja na nov inštrument. Partija je disciplina, polna načrta in ekskluzivne odprtosti treh tehno umetnikov in dveh tehnologov. Tako, končno je prišel na vrsto stavek, ki sem ga že leta čakal: mladi umetniki izhajajo iz veličastne tradicije punka! Želim si, da bi se Matej Stupica in Jaka Berger strinjala s to formulacijo. Tehnologa programerja, Brane Ždralo in Matic Potočnik, pa mogoče izhajata iz cyber punka. Punk pomeni resen in odgovoren odmik od zgodnje modernističnega akademizma, od modernističnega kiča.

 

Naj vas obvsetim, če še niste obveščeni: takoj po koncu življenja človek sestopi na posmrtno glasbeno rampo. Takoj, ko umrete, se vzpnete v prostor atonalne glasbe, v misterij zvokov. Proizvajajo jih prosojna bitja, ki s pomočjo aktivnosti elektrofrekvenc gradijo dematerializirano kozmično sosesko. Konec obvestila!

 

Tako kot se od avntgardistov pričakuje, so tudi Partijci svojo zvočno sliko proizvedli z avtentičnim inštrumentom. Iz njega je razvidno, da so partijski zvok zgradili občutljivi, etično naravnani avnatgardisti. Sebe razumejo tako, da se projecirajo v novomestna zvočna upanja.

 

Novi Partijski inštrument je zasnovan z "MIDI" logiko. MIDI (Musical Instrument Digital Interface) je digitalni protokol. Ne vsebuje zvočnih zapisov, temveč sprejema podatke in jih pošilja naprej. Vsak "MIDI" zastopa posamični elektromotor, vsak "MIDI" zastopa svoj zvok, zastopa svojo programirano sekvenco. Pred našimi očmi se proizvaja glasba sekvenc, ki se na določenih delih prekrivajo. Poleg post-minimalistične zvočne slike slišimo tudi zvočno plastenje. Medtem, ko se določeno elektro navodilo izteka, drugo že vstopa v zvočno sliko. Tako za nekaj trenutkov nastopi zvočno prekrivanje. Glasba je v vsakem primeru umetnost časovnega traku.

 

Vse, čisto vse na časovnem traku v sistemu Partija izhaja iz digitalnega prepoznavanja igralnih kart iz slučaja padlih kart. Igra proizvaja odprt scenosled zvočnih sekvenc. Igralne karte so bile zelo zaželjen motiv v vizualni umetnosti prejšnjega stoletja. Prek padlih kart vstopajo v zvočno sliko nova vibriranja, novi tresljaji in ritmi. Glasbeno-vizualna tovarišija kot da bi hotela vstopiti v svet avantgardističnih skladateljev prejšnjega stoletja. Tistih, ki so preparirali klavirske strunske loke in na njih izvajali padajoče atonalne slapove. Duh punka vibrira na najnovejši zvočni napravi. V inštrumentu Partije prepoznamo tonalitete različnih skladateljev. Od daleč slišimo tudi Sida Viciusa in Johnnyja Rottena in njihove štiri strune in štiri akorde. Med njimi ima zagotovo svoj prostor skladatelj Steve Reich.

 

Spoštovani avditorij, zdaj je na vrsti 56 minutni nedeljski koncert: Glasba za 18 glasbenikov Steva Reicha (Music for 18 Musicians, by Steve Reich, Youtube).

 

 

 

Newyorški avantgardist, konceptualist zvočnih repeticij, zvočne serialnosti ima tudi v mojem svetu pomemben prostor. V ravnovesju sem, ko ga poslušam, je pa res, da ga redko poslušam! V njem tako kot v ljubljanski diviziji slišim in vidim veličastje sekvenčnosti. 

 

V Partiji poslušam aktiviranje, celostno vizualiziranje zvoka, celovito predanost zvočnemu aktivizmu. Ponavljam: zvočni aktivizem je dosledna umetniška disciplina, ki na široko odpira prostor svobodni volji. V njej je ogromno pomenov z nepredvidljivimi posledicami. To je do skrajnosti mehanizirana in elektrificirana zvočna krajina. Vedno nova in neznana glasba. Tako poslušamo zvok smisla, v katerem je naseljen kozmični načrt. V vseh primerih je igra manipulacija z glasbo polno intervalnih sprememb. 

 

Metoda proizvodnje zvoka z dvodelnim inštrumentom Partija: avantgardna zvočna skupina za razliko od klasične, ki prek tipk klavirja in njenih vzvodov s kladivci tolče z različno močjo in ritmom po strunah, tolče neposredno po strunah, nameščenih na prepariranem litoželeznem okvirju pianina. Na takšen način se z udarci, drsenjem, brenkanjem po strunah ozvoči volumen inštrumenta.

 

Prvi segment inštrumenta: prek digitalnega signala avantgardisti posredujejo informacije o poteku igre s kartami enemu ali skupini motorjev. Posameznih sklopov je šestnajst. Ti odigrajo točno določeno, programirano sekvenco. Ponavljanje je odvisno od kavlitete karte, ki je ravnokar vstopila v igro. Tako se informacije o dinamiki kart prenesejo v kombinacijo mehaničnih aktivnosti. Proizvajajo zvočno strukturo, vzporedno s časom partije. Zaporedje igre kart postane glasbena partitura. Inštrument je programiran v smeri sekvenčnega gibanja zvoka. Strune, MIDI, sekvenčniki, mehanična tolkala, prenosniki, vzvodi sestavljajo skupaj z računalnikom in senzorično kamero celoto. Priključiti se jim morajo samo še igralci in opazovalci igre. Z igro se avantgardisti premikajo po inštrumentu in stoletju. Vse je programirano v smeri intervalnega gibanja. Vedno bolj so v bitki za nove glasbene ključe, ki odpirajo nove zvočne portale.

 

Ponovimo: Partija je dvodelna interaktivna zvočna postavitev, v kateri je en motor zvočna sekvenca. Navljub punkovski tradiciji je pomembno poudariti, da rezultat zvočne slike ni umetnost hrupa. To je kontroliran slučaj, manipuliran z igro. V premislek Partije ni zaželeno vpletati filozofskega diskurza. Odrešitev je v razumevanju igre in igranja. Igra ni napoved bodočnosti, ampak je intenzivno oblikovanje bodočnosti. To je igra, ki se prevaja v inštrumentalno konstrukcijo. Glasbeni inštrument je priprava za izvajanje glasbe. Meni proizvaja največjo stopnjo užitka, ko umetnost koga vznemiri bodisi na pozitiven ali negativen način. Pač oba sta vznemirjenja. Predvsem, ko nastopi interpretacija vznemirjenja, ko postanemo pozorni na veliko občutljvost.

 

Vse se je začelo iz pretiranega občutenja glasbe, ko je glasbenik začutil potrebo, da uniči svoj lastni inštrument, svoj vir užitka. Ravno Matej Stupica je v svojih začetnih akcijah posvečal veliko pozornost razbijanju inštrumenta, da bi ga v naslednjih razvojnih ciklih začel sestavljati s svojim velikim talentom. Berger pa je tako ali tako že ves čas nabijal po inštumentih. Post-punkovsko razgrajujeta inštrumente, da bi dobila na smetišču avantgardnih postopkov nove zvoke. Evropska glasba dvajsetega stoletja nenehno odseva velike vojne tudi takrat, ko tega noče, tudi takrat, ko svojo zvočnost naslavlja drugače. Harmonij ni, ni tistega, kar bi nas povezovalo, temveč nas usmerja v tekmovalnost. V zmago ali poraz.

 

Med tem, ko Partijici igrajo karte, poslušajo svojo glasbo sprememb, zvočno stanje abstrakcij. Ali je to res glasba, bodo tako ali tako presodili na partijskem sestanku!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
26
70. let zveze NATO: Če na srečanju v Londonu članice ne bodo stopile skupaj, se ponujajo črni scenariji
0
11.11.2019 20:00
Severnoatlantsko zavezništvo se sooča z najbolj kompleksno in nepredvidljivo varnostno situacijo od svojega nastanka pred 70. ... Več.
Piše: Božo Cerar
Meditacija o zidovih: Ugani, kdo pride danes na kosilo
13
10.11.2019 19:30
Kaj bi rekli v New Yorku, če bi kdo izjavil, da se je Svetovni trgovinski center leta 2001 podrl na dve strani: na ZDA in na ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Parlamentarna preiskovalna komisija v zadevi Kangler in nenavadno obnašanje ustavnega sodišča
7
10.11.2019 09:59
Močno dvomim, da bi ustavni sodniki kljub svoji vzvišenosti prezrli pričanje Franca Kanglerja pred preiskovalno komisijo, saj so ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Človeštvo se bo na koncu pobilo med sabo, navkljub vsemu pa smo v boju za lepoto sveta!
14
09.11.2019 20:00
Ljudje smo edini med živalmi, ki smo sposobni pogledati v svoje možgane, mogoče smo jih celo sposobni rekonstruirati in na novo ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Zbogom, Levica! Šarcu bo zdaj še težje vladati, a na srečo ima nekaj smisla za humor
18
08.11.2019 01:00
Na sklonjenih hrbtih koalicijskih partnerjev je v središče političnega dogajanja vkorakalaLevica. Brez ene resne odgovornosti, ... Več.
Piše: Anuša Gaši
Evropa med neizprosno demografijo in "zarukanim nacionalizmom": Ali slovenski narod odmira?
20
05.11.2019 00:34
Demografska gibanja v Evropi so v glavnem alarmantna in vzbujajo upravičene skrbi. Če odmislimo Kosovo, potem se evropske države ... Več.
Piše: Anej Sam
Klinični center kot mikrokozmos slovenske države: insajderski esej o negativni selekciji
12
03.11.2019 22:00
Pričujoči tekst pozorno preberite, saj se v njem skriva posebno, presenetljivo sporočilo, ki je povezano z datumom objave: ... Več.
Piše: Blaž Mrevlje
Yoko Ono & Marina Abramović: Bolje je biti oseba en dan, kot senca tisoč let.
10
02.11.2019 21:00
Bistvena razlika med umetniškim delomYoko Ono(1933) inMarino Abramović(1946) je v tem, da Yoko Ono proizvaja umetniške dogodke, ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Britanski davkoplačevalci se ne dajo: Levičarska zloraba besed in "Mala rdeča knjižica"
13
27.10.2019 19:00
V politiki so levičarji že od nekdaj dobri pri izkrivljanju besed. Zgodovinska so bila profit pomeni izkoriščanje, kapitalizem ... Več.
Piše: Keith Miles
Korupcija za telebane: Kratek priročnik o korupciji in provizijah na Slovenskem
7
27.10.2019 09:00
Komentarji mojih zadnjih dveh prispevkov naportalu+so me vzpodbudili, da napišem nekaj o poslovnih navadah v Sloveniji.Nisem ne ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Mi, umetniki levi anarhisti, težko sprejmemo idejo, da je kultura največja vrednota
2
26.10.2019 21:20
Bralec, samo pomisli, kakšna mega skladovnica informacij je vpeta v digitalno vesolje. Vsako sekundo se širi. Točno to vesolje ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
O bednem filozofu: Ali je Boris Vezjak retardiran? Ali ima IQ višji od številke čevljev?
32
25.10.2019 14:00
Boris Vezjak ni znan in ne pomeni ničesar nikomur, vendar je v sebi osredotočil vso bedo filozofije. Ponazarja stanje prodanih ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
David Tasić (1962-2019)
3
24.10.2019 22:24
O vsem skupaj bi bilo lažje posneti film kot pisati. Na srečo je bila večina prizorov naših skupnih osemdesetih polna ... Več.
Piše: Franci Zavrl
Stati inu obstati: Proces impeachmenta zoper Donalda Trumpa prehaja v novo fazo
5
23.10.2019 22:04
Impeachment je v Združenih državah ponovno dobil zagon. Ankete javnega mnenja mu postajajo naklonjene, kar budno spremljajo tako ... Več.
Piše: Božo Cerar
Konec mita o dobrem ustavnem sodišču: Primer Accetto in moralna integriteta sodnikov
45
22.10.2019 23:15
Prilika o dveh ustavnih sodnikih, od katerih eden laže, drugi pa na laž opozori javnost, ne bi smela predstavljati večje moralne ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Katalonska neodvisnost: V Evropo prek Madrida ali Barcelone?
26
20.10.2019 19:00
Zunanji ministerMiro Cerarnajbrž ni dobro vedel, kaj govori, ko je španski policijski in pravosodni teror v Kataloniji razglasil ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
So Adrio Airways prodali slamnatemu skladu, ker je bilo treba zabrisati sledi sumljivih poslov?
13
20.10.2019 09:00
Agonija Adrie Airways se še ni prav končala, pa nam Alenka Bratušek in Zdravko Počivalšek že ponujata novo avanturo:ustanovitev ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Oktavia. Trepanacija: Opera, ki je uprizorjena v odprti Leninovi glavi
1
19.10.2019 19:00
Biti sto let kasneje v istem političnem prostoru Lenina in poslušati opero o njegovem brutalnem boljševizmu, je poseben ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Farsa v Združenih narodih: Venezuelo izvolili v Svet za človekove pravice
8
18.10.2019 20:00
17. oktobra, na dan umora venezuelskega opozicijskega aktivista Edmunda Rade, je Madurov režim prejel čudovito nagrado Generalne ... Več.
Piše: Božo Cerar
Kratka zgodovina Evropske unije: Od raja na zemlji do problema
18
15.10.2019 22:27
Raj na zemlji, rešitev, podpora, odgovornost, nadzorstvo in disciplina, problem. V jugoslovanskih časih smo Evropsko skupnost ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Klinični center kot mikrokozmos slovenske države: insajderski esej o negativni selekciji
Blaž Mrevlje
Ogledov: 2,846
02/
Zbogom, Levica! Šarcu bo zdaj še težje vladati, a na srečo ima nekaj smisla za humor
Anuša Gaši
Ogledov: 2,104
03/
Evropa med neizprosno demografijo in "zarukanim nacionalizmom": Ali slovenski narod odmira?
Anej Sam
Ogledov: 2,026
04/
Ustavno sodišče dokončno razsodilo: Obvezne glasbene kvote Mira Cerarja so neustavne!
Uredništvo
Ogledov: 1,561
05/
Dan spomina na mrtve v deželi kosti ali kako so perfidno onemogočili komisijo za "reševanje vprašanj prikritih grobišč"
Dejan Steinbuch
Ogledov: 3,016
06/
Slovenski intelektualci o razmerah v državi ob 30-letnici padca Železne zavese: "Danes bo že jutri včeraj"
Uredništvo
Ogledov: 1,705
07/
Banka Slovenije pod težo kritik: So bile omejitve pri najemanju kreditov občanov res potrebne?
Bine Kordež
Ogledov: 1,254
08/
Meditacija o zidovih: Ugani, kdo pride danes na kosilo
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1,104
09/
Parlamentarna preiskovalna komisija v zadevi Kangler in nenavadno obnašanje ustavnega sodišča
Angel Polajnko
Ogledov: 1,093
10/
O bednem filozofu: Ali je Boris Vezjak retardiran? Ali ima IQ višji od številke čevljev?
Zvjezdan Radonjić
Ogledov: 8,451