Komentar

Ko umrete, se vzpnete v prostor atonalne glasbe, v misterij zvokov

Vse se je začelo iz pretiranega občutenja glasbe, ko je glasbenik začutil potrebo, da uniči svoj lastni inštrument, svoj vir užitka. Ravno Matej Stupica je v svojih začetnih akcijah posvečal veliko pozornost razbijanju inštrumenta, da bi ga v naslednjih razvojnih ciklih začel sestavljati s svojim velikim talentom. Berger pa je tako ali tako že ves čas nabijal po inštumentih. Post-punkovsko razgrajujeta inštrumente, da bi dobila na smetišču avantgardnih postopkov nove zvoke. Evropska glasba dvajsetega stoletja nenehno odseva velike vojne tudi takrat, ko tega noče, tudi takrat, ko svojo zvočnost naslavlja drugače. Harmonij ni, ni tistega, kar bi nas povezovalo, temveč nas usmerja v tekmovalnost. V zmago ali poraz. 

24.12.2017 02:03
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Partija   Matej Stupica   Lenka Đorojević   Jaka Berger

Foto: Bobo / MMC RTV Slovenija

Zvočni aktivizem je dosledna umetniška disciplina, ki na široko odpira prostor svobodni volji.

To, kar boste prebrali, je uvodni nagovor k otvoritvenemu dogodku Partije. Komentar posvečam avantgardni glasbi, zvočno-vizualni divizji Partija. Umetnina Neuromat je briljanten rezultat Lenke Đorojevič in Mateja Stupice. Partija pa je najnovejša divizija ljubljanske avantgardne glasbe. Na presečišču obeh umetnin je umetnik Matej Stupica. Partija je v znanje potopljena tovarišija, ki komentira sama sebe, ki vstopa v svoje inštrumentalne načrte s svojim najnovejšim interaktivnim inštrumentom. Partija je najprej invazija igre, je užitek igranja na nov inštrument. Partija je disciplina, polna načrta in ekskluzivne odprtosti treh tehno umetnikov in dveh tehnologov. Tako, končno je prišel na vrsto stavek, ki sem ga že leta čakal: mladi umetniki izhajajo iz veličastne tradicije punka! Želim si, da bi se Matej Stupica in Jaka Berger strinjala s to formulacijo. Tehnologa programerja, Brane Ždralo in Matic Potočnik, pa mogoče izhajata iz cyber punka. Punk pomeni resen in odgovoren odmik od zgodnje modernističnega akademizma, od modernističnega kiča.

 

Naj vas obvsetim, če še niste obveščeni: takoj po koncu življenja človek sestopi na posmrtno glasbeno rampo. Takoj, ko umrete, se vzpnete v prostor atonalne glasbe, v misterij zvokov. Proizvajajo jih prosojna bitja, ki s pomočjo aktivnosti elektrofrekvenc gradijo dematerializirano kozmično sosesko. Konec obvestila!

 

Tako kot se od avntgardistov pričakuje, so tudi Partijci svojo zvočno sliko proizvedli z avtentičnim inštrumentom. Iz njega je razvidno, da so partijski zvok zgradili občutljivi, etično naravnani avnatgardisti. Sebe razumejo tako, da se projecirajo v novomestna zvočna upanja.

 

Novi Partijski inštrument je zasnovan z "MIDI" logiko. MIDI (Musical Instrument Digital Interface) je digitalni protokol. Ne vsebuje zvočnih zapisov, temveč sprejema podatke in jih pošilja naprej. Vsak "MIDI" zastopa posamični elektromotor, vsak "MIDI" zastopa svoj zvok, zastopa svojo programirano sekvenco. Pred našimi očmi se proizvaja glasba sekvenc, ki se na določenih delih prekrivajo. Poleg post-minimalistične zvočne slike slišimo tudi zvočno plastenje. Medtem, ko se določeno elektro navodilo izteka, drugo že vstopa v zvočno sliko. Tako za nekaj trenutkov nastopi zvočno prekrivanje. Glasba je v vsakem primeru umetnost časovnega traku.

 

Vse, čisto vse na časovnem traku v sistemu Partija izhaja iz digitalnega prepoznavanja igralnih kart iz slučaja padlih kart. Igra proizvaja odprt scenosled zvočnih sekvenc. Igralne karte so bile zelo zaželjen motiv v vizualni umetnosti prejšnjega stoletja. Prek padlih kart vstopajo v zvočno sliko nova vibriranja, novi tresljaji in ritmi. Glasbeno-vizualna tovarišija kot da bi hotela vstopiti v svet avantgardističnih skladateljev prejšnjega stoletja. Tistih, ki so preparirali klavirske strunske loke in na njih izvajali padajoče atonalne slapove. Duh punka vibrira na najnovejši zvočni napravi. V inštrumentu Partije prepoznamo tonalitete različnih skladateljev. Od daleč slišimo tudi Sida Viciusa in Johnnyja Rottena in njihove štiri strune in štiri akorde. Med njimi ima zagotovo svoj prostor skladatelj Steve Reich.

 

Spoštovani avditorij, zdaj je na vrsti 56 minutni nedeljski koncert: Glasba za 18 glasbenikov Steva Reicha (Music for 18 Musicians, by Steve Reich, Youtube).

 

 

 

Newyorški avantgardist, konceptualist zvočnih repeticij, zvočne serialnosti ima tudi v mojem svetu pomemben prostor. V ravnovesju sem, ko ga poslušam, je pa res, da ga redko poslušam! V njem tako kot v ljubljanski diviziji slišim in vidim veličastje sekvenčnosti. 

 

V Partiji poslušam aktiviranje, celostno vizualiziranje zvoka, celovito predanost zvočnemu aktivizmu. Ponavljam: zvočni aktivizem je dosledna umetniška disciplina, ki na široko odpira prostor svobodni volji. V njej je ogromno pomenov z nepredvidljivimi posledicami. To je do skrajnosti mehanizirana in elektrificirana zvočna krajina. Vedno nova in neznana glasba. Tako poslušamo zvok smisla, v katerem je naseljen kozmični načrt. V vseh primerih je igra manipulacija z glasbo polno intervalnih sprememb. 

 

Metoda proizvodnje zvoka z dvodelnim inštrumentom Partija: avantgardna zvočna skupina za razliko od klasične, ki prek tipk klavirja in njenih vzvodov s kladivci tolče z različno močjo in ritmom po strunah, tolče neposredno po strunah, nameščenih na prepariranem litoželeznem okvirju pianina. Na takšen način se z udarci, drsenjem, brenkanjem po strunah ozvoči volumen inštrumenta.

 

Prvi segment inštrumenta: prek digitalnega signala avantgardisti posredujejo informacije o poteku igre s kartami enemu ali skupini motorjev. Posameznih sklopov je šestnajst. Ti odigrajo točno določeno, programirano sekvenco. Ponavljanje je odvisno od kavlitete karte, ki je ravnokar vstopila v igro. Tako se informacije o dinamiki kart prenesejo v kombinacijo mehaničnih aktivnosti. Proizvajajo zvočno strukturo, vzporedno s časom partije. Zaporedje igre kart postane glasbena partitura. Inštrument je programiran v smeri sekvenčnega gibanja zvoka. Strune, MIDI, sekvenčniki, mehanična tolkala, prenosniki, vzvodi sestavljajo skupaj z računalnikom in senzorično kamero celoto. Priključiti se jim morajo samo še igralci in opazovalci igre. Z igro se avantgardisti premikajo po inštrumentu in stoletju. Vse je programirano v smeri intervalnega gibanja. Vedno bolj so v bitki za nove glasbene ključe, ki odpirajo nove zvočne portale.

 

Ponovimo: Partija je dvodelna interaktivna zvočna postavitev, v kateri je en motor zvočna sekvenca. Navljub punkovski tradiciji je pomembno poudariti, da rezultat zvočne slike ni umetnost hrupa. To je kontroliran slučaj, manipuliran z igro. V premislek Partije ni zaželeno vpletati filozofskega diskurza. Odrešitev je v razumevanju igre in igranja. Igra ni napoved bodočnosti, ampak je intenzivno oblikovanje bodočnosti. To je igra, ki se prevaja v inštrumentalno konstrukcijo. Glasbeni inštrument je priprava za izvajanje glasbe. Meni proizvaja največjo stopnjo užitka, ko umetnost koga vznemiri bodisi na pozitiven ali negativen način. Pač oba sta vznemirjenja. Predvsem, ko nastopi interpretacija vznemirjenja, ko postanemo pozorni na veliko občutljvost.

 

Vse se je začelo iz pretiranega občutenja glasbe, ko je glasbenik začutil potrebo, da uniči svoj lastni inštrument, svoj vir užitka. Ravno Matej Stupica je v svojih začetnih akcijah posvečal veliko pozornost razbijanju inštrumenta, da bi ga v naslednjih razvojnih ciklih začel sestavljati s svojim velikim talentom. Berger pa je tako ali tako že ves čas nabijal po inštumentih. Post-punkovsko razgrajujeta inštrumente, da bi dobila na smetišču avantgardnih postopkov nove zvoke. Evropska glasba dvajsetega stoletja nenehno odseva velike vojne tudi takrat, ko tega noče, tudi takrat, ko svojo zvočnost naslavlja drugače. Harmonij ni, ni tistega, kar bi nas povezovalo, temveč nas usmerja v tekmovalnost. V zmago ali poraz.

 

Med tem, ko Partijici igrajo karte, poslušajo svojo glasbo sprememb, zvočno stanje abstrakcij. Ali je to res glasba, bodo tako ali tako presodili na partijskem sestanku!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
26
Reševanje tistih, ki ne želijo biti rešeni
10
23.01.2020 23:00
Reševanje sem zmeraj razumel kot plemenito dejanje, ko nekdo, ki je hraber in sposoben, rešuje tistega, ki želi biti rešen. Tako ... Več.
Piše: Ivan Simič
Vseeno je, ali imajo bolj prav desničarji ali levičarji – za vse bo zmanjkalo prostora
19
21.01.2020 00:45
Včasih je šlo za kohabitacijo, za sobivanje različnosti, za parlamentarizem, ki je uspel nadgraditi pobijanje med levico in ... Več.
Piše: Miha Burger
Prišel je čas, ko ne bomo mogli več čisto vsega požreti
16
18.01.2020 22:00
V ranih osemdesetih letih sem od daleč občudoval radikalizem pesnika Jureta Detele. Mit o njem je pravil, da se je vedno pomolil ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Moji osebni spomini na Rogerja Scrutona
4
17.01.2020 22:00
Ta teden je v starosti 75 let umrl Roger Scruton. Ko nekoga poznate osebno in ste imeli privilegij študirati pod njegovim ... Več.
Piše: Keith Miles
Dolgo pričakovani manever pretkanega avtokrata ali Putin Forever*
17
16.01.2020 20:18
V svojem govoru o stanju v državi v sredo je ruski predsednik Vladimir Putin napovedal vrsto ustavnih sprememb. Vse podrobnosti ... Več.
Piše: Božo Cerar
Utopljenci v Jezeru Tadeja Goloba
19
15.01.2020 19:00
S svojimi romani Tadej Golob dokazuje, da ne šteka. Da ne šteka, da skandinavski kriminalni roman ni postal kulten samo zato, ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Primer Rupnik: Psihopatogena bit razkola ob ugodilni sodbi o Leonu Rupniku
26
14.01.2020 23:00
Razveljavitev 74 let stare obsodbe domobranskega generala Leona Rupnika, ki je bil pred tem eden najbolj cenjenih brigadnih ... Več.
Piše: Žiga Stupica
Tam in Adria Airways sta zgodovina, naj živi Maks Tajnikar!
6
14.01.2020 04:22
Maks Tajnikar se je v Dnevniku tako blamiral s prispevkom o Mercatorju, Konzumu in Fortenovi, da je to kar težko verjeti. ... Več.
Piše: Matija Ž. Likar
Uredniški komentar: Vsi naši klovni za narodov blagor (ali država kot Moravče)
30
12.01.2020 13:00
Naštejte vsaj eno državo, kjer formalno vladajo demokracija, pravna država in kapitalistični ekonomski sistem, prevladujoče ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Retrogardizem bo za vedno ostal opomin slovenskemu nacizmu
2
11.01.2020 23:50
Ali je industrijska glasba angleški ali nemški fenomen? Laibach misli, da je nemški, da je tehno mehanika nemška dinamika (DAF). ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Umik Združenih držav iz Iraka in Bližnjega vzhoda?
11
10.01.2020 01:37
Hitrega umika ZDA iz Iraka in bližnjevzhodne regije, vsaj dokler ne bosta kolikor toliko stabilna, si vsekakor ne gre želeti. ... Več.
Piše: Božo Cerar
Zakaj so likvidirali generala Soleimanija in kakšne posledice ima to lahko za Slovenijo in Evropo
22
06.01.2020 22:00
Takšne uverture v novo leto, za kakršno so v Iraku poskrbeli Američani, si nihče ni mogel predstavljati. Likvidacija iranskega ... Več.
Piše: Uredništvo
Dražgoše, obvezna romarska pot za vse povzpetnike, ki so naredili ali nameravajo narediti politično kariero v Sloveniji
23
05.01.2020 10:00
Samostojna Slovenija prihaja v obdobje tridesetletnic. Pred tridesetimi leti se je namreč zgodovina v Sloveniji zgostila in se ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Marko Brecelj: Na začetku je bila Karantanija in tako naprej vse do Golice
33
04.01.2020 20:20
Brecelj montira, kolažira medijske fenomene (radio, TV), ti pa mu omogočajo popolnoma avtonomen umetniški nagovor. Njegov jezik ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Poljski premier Morawiecki odgovarja ruskemu "zgodovinarju" Putinu: Poljska je bila prva, ki se je bojevala za svobodo Evrope
17
01.01.2020 00:00
Ruski predsednik Vladimir Putin je precej čustveno reagiral na resolucijo Evropskega parlamenta, ki je povsem zgodovinsko ... Več.
Piše: Mateusz Morawiecki
Pisma iz emigracije: Vrnitev Bartona Finka
13
29.12.2019 21:00
Država mi žuga s prisilno privedbo na informativni razgovor, če se 9. januarja ne bom pojavil na policijski postaji Moste in dal ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Še vedno Antigona: Videl sem, kako je bila pogubljena država, ki je bila utemeljena na zločinu
9
28.12.2019 20:46
Tragedija kot literarna zvrst še vedno ždi na prestolu večnosti. Antigona je predvsem materializacija travmatičnega dejanja, ki ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Slovenski hudičev trikotnik*: Opazke ob branju knjige Jožeta Možine Slovenski razkol
8
27.12.2019 20:34
Možina se na podlagi na novo odkritih dokumentov ukvarja z najtežjimi vprašanji slovenske preteklosti, ki se prenašajo v naš ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Božične meditacije o sovražnem govoru, sovražnih dejanjih in uporu
6
24.12.2019 22:00
V začetku leta, ki se izteka, je predsednikBorut Pahorzbral za široko omizje cvetober bistrookih pravnikov. Dolgo so govorili na ... Več.
Piše: Ferdinand Blaznik
Ko človekove pravice ne temeljijo na dostojanstvu človeka, ampak na 1500 let starih islamskih verskih predpisih
7
23.12.2019 20:00
Šeriatsko pravo vse bolj prodira na Zahod. VVeliki Britanijivzporedno s posvetno pravno državo že delujejo šeriatska sodišča. ... Več.
Piše: Milan Gregorič
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Puč v upokojenski stranki: Kako je politika, svoj čas znanega kot Teflonski Karl, na koncu pokopala začetniška napaka
Dejan Steinbuch
Ogledov: 3,445
02/
Župnika, ki ga je sram, da imamo gnilo državo, so pred štirimi leti s solzilcem napadli romski roparji
Uredništvo
Ogledov: 3,582
03/
Utopljenci v Jezeru Tadeja Goloba
Simona Rebolj
Ogledov: 3,501
04/
Primer Rupnik: Psihopatogena bit razkola ob ugodilni sodbi o Leonu Rupniku
Žiga Stupica
Ogledov: 2,862
05/
Ali bo general Rupnik, ki je paradiral pred nemškimi oficirji, čez dve leti tudi formalno rehabilitiran?
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1,755
06/
Dolgo pričakovani manever pretkanega avtokrata ali Putin Forever*
Božo Cerar
Ogledov: 1,653
07/
Reševanje tistih, ki ne želijo biti rešeni
Ivan Simič
Ogledov: 1,523
08/
Vseeno je, ali imajo bolj prav desničarji ali levičarji – za vse bo zmanjkalo prostora
Miha Burger
Ogledov: 1,295
09/
Prišel je čas, ko ne bomo mogli več čisto vsega požreti
Dragan Živadinov
Ogledov: 1,053
10/
Moji osebni spomini na Rogerja Scrutona
Keith Miles
Ogledov: 913