Odprtost ali nacionalizem, saj je vseeno. Ne eno ne drugo ne ponuja odgovora na vprašanje, ali bi podobno reklamo - denimo z Janom Plestenjakom - lahko posneli in predvajali v kateri od drugih ex-YU provinc. A odgovor je jasen: Ni šans! Ni šans, da bi Plestenjak lahko posnel kaj podobnega za bosanski, srbski ali hrvaški trg. Res pa je, da v nobeni od ostalih balkanskih provinc - težko jim še rećem države - ne živi toliko priseljencev iz Balkana kot v Sloveniji, da bi bili lahko taki kmetavzarji, kot so tile trije Balkanci, popularni.
Verjetno se z reklamami nima smisla resno ukvarjati, saj so že v osnovi neresne. Kljub temu sem bil v zadnjih tednih presenečen nad dvema oglasoma multinacionalke Heinekena (beri: Pivovarna Union, Pivovarna Laško). V enem Union oživlja stokrat prežvečeno zgodbo Prešerna in Julije (ja, seveda se gre Prešeren zapiti, ko ga Julija zavrne), v drugem nam Laško ponuja "tri balkanske legende". Oba oglasa sta skrajno butasta in prozorna bolj kot na primer stereotipne reklame za pralne praške ali straniščna čistila.
Če se Union poigrava z domnevnimi praslovenskimi čustvi in pripadnostjo pesniškemu očetu naroda ter nam pokroviteljsko sporoča: "Dragi Slovenci, to je pivo za vas", nam Heinekenovi lokalni še(ri)fi - v balkanskem trojčku nastavljajo ogledalo: "Ej, Slovenci, saj vi ste za nas eni navadni Balkanci, vi ste za nas ex-Jugoslavija in tam so ti trije modeli top shit!"
Lahko smo upravičeno užaljeni in prizadeti: v samo enem tednu je Slovenija ob reklamah "zahodnoevropske" pivovarne spet postala srbsko-balkanski pašaluk.
Ni dovolj, da Srbi pri nas ustanovijo nacionalno stranko s tisto pomenljivo kratico SSSS (CCCC); ni dovolj da kvazi Srb Zoran Janković povzame bistvo vseh programov levice s patetičnim sloganom "Samo da ne zmaga Janša", ni dovolj, da želi SMC-jev poslanec Dragan Matić financirati srbski "pohod na zahod", ni dovolj, da Luki Koper po prepričanju ljudskega glasu na Obali vladata srbska in črnogorska mafija; ni dovolj, da Srbi prevzemajo večino podjetij, ki so na voljo v Sloveniji ... jebote, še pivo so nam vzeli!
Pivo! In to tik pred prvomajskimi prazniki, tik pred tradicionalno vrhunsko kuhinjo, imenovano čevapčiči & pleskavice v lepinji ter pivo na Rožniku. Da tistega nagovora v napol slovenskem jeziku ne omenjam. Vrhunsko!
Laškemu je uspelo z reklamo dvigniti precej prahu. Čestitke. Verjetno so prav to želeli. Zaradi neke butaste reklame zdaj Levica trdi, da je vse to dokaz slovenske odprtosti in naprednosti, da tik pred volitvami predstavlja subtilni napad na desnico in njenega zlodeja Janšo. Desnica pa je kakopak ob tej reklami globoko prizadeta, skrbi jo usoda slovenstva in poziva k bojkotu pitja tega piva.
Oboji imajo po svoje prav, kajne? Kajti gre v prvi vrsti za vprašanje korektnosti in enakih možnost. Za fair play, kot se temu reče. Ni šans, da bi podobno reklamo, denimo z Janom Plestenjakom, posneli in predvajali v kateri od drugih balkanskih provinc. In res, v nobeni od ostalih balkanskih provinc (težko jim še rećem države) ne živi toliko priseljencev iz Balkana kot v Sloveniji, da bi bili lahko taki kmetavzarji, kot so tile trije Balkanci, popularni.
Ob pogovoru z bolj normalnimi Slovenci sem izvedel, da te tri Balkance (njihova imena sem, priznam, pozabil) ne poslušajo samo priseljenci, torej čefurji, kot si lahko rečejo zgolj sami, ampak tudi veliko domorodcev. No, to pa je bilo zame veliko presenečenje. Če je res tako, potem se seveda nimam kaj pritoževati. Oskar nema prava na glasanju, ali kako že pravijo naši dragi južnjaki? Torej čimprej iz Nata, čimprej v novo Jugoslavijo! I odmah, da naučimo srpski i zaboravimo na tu neku slovenčaku provincu ... fino su nama oni ovo izgradili, sada možemo mi malo da uživamo u ovome.