Vlada Mira Cerarja v odhodu, ki je 3. junija izgubila volitve, že od marca pa naj bi opravljala zgolj "tekoče posle", je v postopku sprejemanja nove Strategije upravljanja z radiofrekvenčim spektrom. To počne na hitro, brez parlamenta in v poletnem času, zlasti pa v nepreglednem postopku, s čemer bodo omogočili podeljevanje frekvenc za mobilno telefonijo brez dražbe v vrednosti več deset milijonov evrov!
“Te dni si Ministrstvo za javno upravo - pod to ministrstvo spadajo telekomunikacije in frekvence - goreče prizadeva, da bi vlada Mira Cerarja v odhodu čim prej, predvsem pa še pred imenovanjem nove vlade sprejela t.i. Strategijo upravljanja s frekvencami. Gre za izredno pomemben dokument, ki ga je pripravila Agencija za komunikacijska omrežja in storitve (AKOS), ki ga vodi direktorica Tanja Muha, njo pa je po klavrnem koncu Franca Dolenca na šefovsko mesto nastavil resorni minister Boris Koprivnikar. Dokument (vir) bil sicer objavljen v javni razpravi, ki je trajala celih 14 dni (pred prvomajskimi prazniki letos), vendar končna verzija nikoli ni bila javno objavljena. Skrivali pa so tudi pripombe. Iz neznanega razloga so na AKOS-u komaj 2. julija objavili vsega štiri pripombe. Trenutno tudi ni znano, čigave pripombe so sploh upoštevali v končnem dokumentu, saj slednji doslej ni bil objavljen. Vprašanje je, če so sploh koga upoštevali. Kajti rok za oddajo pripomb je bil 22. april, pripombe pa so objavili 2. julija, ko je dokument že v sprejemanju na vladi. Z drugimi besedami, cela dva meseca in deset dni so skrivali pripombe pred javnostjo, potem pa so jih razkrili v trenutku, ko je bil dokument na vladi.
Bralcev ni odveč spomniti, da je govorimo o prav tisti vladni ekipi, ki je prva v samostojni Sloveniji ukinila zvočno snemanje svojih sej. Kar pomeni, da torej ni nobenega objektivno preverljivega zapisa (magnetograma) o tem, kaj Miro Cerar v resnici sprejema na sejah vlade, ki jo vodi (kot sam nenehno poudarja). Še bolj očitno pa je to, da Strategijo sprejema vlada, ki nima polnih pooblastil, pač pa, kot pravimo, vodi zgolj tekoče posle. Naslednji moment, mimo katerega ne moremo, je naglica. In čas, ko se bližajo parlamentarne počitnice. Sama naključja?
Triletna Strategija za mobilne frekvence in 5G je donosen posel, zato bi se moralo vse skupaj odvijati javno, transparentno in v skladu z zakonodajo. Jasno je, da vlada v odhajanju, ki opravlja tekoče posle, ne more sprejemati tako pomembnih odločitev, ampak jih je dolžna (!) pustiti svoji naslednici s polnimi pooblastili.
Kaj skrivajo Cerarjevi?
Naši viri, ki so nas opozorili na to najnovejšo Cerarjevo "operacijo", posebno pozornost namenjajo tistemu, kar je zapisano na 13. strani te Strategije - da bodo namreč frekvence podelili "v testne namene". Zakaj, se boste vprašali. Naši sogovorniki imajo logičen odgovor: zato ker jih vlada samo tako lahko podeli brez dražbe, torej v naprej izbranim ponudnikom.

Strategija upravljanja z radiofrekvenčnim spektrom, stran 13: testno podeljevanje brez dražbe!
Zgolj za boljšo primerjavo: naše sosednje države sploh še niso sprostile teh frekvenc, mi pa jih bomo brez dražbe že delili izbrancem pod pretvezo "testiranja". Za potrebe hitre delitve si je pravno-kreativna ekipa Mira Cerarja celo izmislila "razpis za frekvence za potrebe testiranja" in se na ta način elegantno izognila dražbi. Dražba je sicer izredno koristna za proračun, saj ga polni, ni pa seveda dobra za prijatelje stranke SMC, ki bi morali v primeru dražbe to plačati.
Javna razprava le dva tedna
Javna razprava je potekala 14 dni in v tem času številni akterji (RTV Slovenija in Medijska zbornica) sploh niso bili pozvani k podaji pripomb. Pripombe so podali le tisti, ki so slučajno opazili objavo. In seveda ni manjkal stavek, da bodo upoštevali samo "konstruktivne predloge".
. 
Prikrivanje dokumentov pred obravnavo na vladi
Nihče od piscev pripomb na strategijo, ki odloča o desetinah milijonov evrov, na podane pripombe ni dobil odgovora. Tudi ni bilo nikjer objavljeno, katere pripombe so bile upoštevane. Ravno tako tudi ni bil nikjer objavljen dokument, ki je šel na vlado.
Šele 2. julija 2018, ko je končni dokument že v obravnavi na vladi, je AKOS objavil pripombe (a, kot rečeno, brez končnega dokumenta!). Kaj to pomeni? To pomeni, da torej ta trenutek sploh ne vemo, kakšno obliko ima Strategija, ki jo potrjuje Cerarjeva vlada.

Številna preslišana opozorila
Združenje za informatiko in telekomunikacije je opozorilo, da je potrebna širša javna razprava:

To isto združenje tudi opozarja, da so nekateri dokumenti javnosti še vedno prikriti:

Združenje tudi svari, da dokument pušča preveč proste roke pri spreminjanju pravil. To pomeni, da lahko AKOS po svoje prilagaja pravila igre in politično favorizira igralce na trgu.

Tudi telekomunikacijski igralci niso mirni ob tem. A1 opozarja na nejasen način "testnega podeljevanja":

Nekdanji Simobil dodatno opozarja ne neobičajno prakso testnega podeljevanja:

A1 opozarja na preteklo prakso agencije (AKOS), ko je na podoben način ustvarila neenake pogoje na trgu:

***
Do kakšnega zaključka lahko torej pridemo? Samo do enega: da vlada v odhodu, ki je izgubila volitve, na vsak način želi "spraviti skozi" nekaj, kar je izjemno pomembno na nacionalni ravni, saj gre za telekomunikacije oziroma novo generacijo mobilnih frekvenc 5G. Nobenega argumenta ni, ki bi govoril drugače. Vlada v odhodu, ki opravlja tekoče posle, ne bi smela sprejemati dokumenta, ki bo delil mobilne frekvence, vredne več deset milijonov evrov. Pika.
Če povzamemo dejstva:
-
Strategijo upravljanja z radio-frekvenčnim spektrom sprejema poslovodeča vlada;
-
Strategija omogoča izvedbo razpisov in dražb, ki so vredne več 10 milijonov evrov;
-
Dokument se sprejema po hitrem postopku, čeprav je čas za to vsaj do konca leta;
-
Dokument se sprejema v času, ko se bližajo parlamentarne počitnice;
-
Vlada Mira Cerarja v odstopu nima pooblastil za sprejemanje strategije za mobilne frekvence;
-
Dokument je bil sprejete brez ustrezne javne razprave (14 dni objave na spletu pred prvomajskimi počitnicami ni javna razprava!);
-
Agencija AKOS k sodelovanju v javni razpravi ni pozvala ključnih deležnikov (Medijska zbornica, RTV Slovenija, kabelski in mobilni operaterji itd.), čeprav je to v drugih razpravah naredila;
-
Zaradi kratkega roka so bile podane samo 4 pripombe;
-
AKOS je ves čas do začetka obravnave tega dokumenta na vladi prikrival pripombe in končni dokument;
-
AKOS je pripombe objavil komaj 2. julija (2 meseca in pol po zaključeni razpravi) in pri tem ni navedel, katere so bile upoštevane in katere ne, niti ni navedel razlogov za upoštevanje oziroma neupoštevanje;
-
Pripombe so bile objavljene, ko se strategija že potrjuje na vladi;
-
Dokument vsebuje možnost podelitve frekvenc za 5G mobilno telefonijo brez dražbe;
-
Dokument se sklicuje na listine, ki niso javno dostopne, čeprav bi morale biti;
-
Dokument je preveč nedorečen in omogoča, da bo ena oseba (direktorica AKOS) odločala o javnem dobrem, ki je vredno več deset milijonov evrov;
-
Neuradno naj bi sprejetje strategije dalo proste roke direktorici agencije, da lahko, če se tako odloči, določenim akterjem omogoči pridobitev velike premoženjske koristi.
Očitno smo edina država v Evropi, kjer si vlada v odhodu (SMC+SD+Desus), ki je izgubila volitve in ki ima ta trenutek le 25 poslancev, privošči, da takorekoč tik pred parlamentarnimi počitnicami sprejema strategijo za upravljanje s frekvencami za naslednja 3 leta. Smo zagotovo tudi edina država, ki omogoča razpis za testno podeljevanje frekvenc 700 MHz za 5G. Isto frekvenco 700 MHz lahko namreč plačljivo uporabljate za 4G in vmes na njej testirate 5G - in zato ni potrebno nobeno izogibanje dražbi v državi, katere proračun nujno potrebuje denar za zdravstvo. Ampak vse kaže, da bo treba še naprej zbirati zamaške za inkubatorje in otroške srčke, saj poslovni model, po katerem se frekvence prodajajo za čim višjo ceno na dražbi, ni ravno blizu prijateljem stranke moderne corupcije ...