Komentar

Ederlezi Rising: Prišel bo dan, ko vesolje moškega ne bo več potrebovalo niti za seme

Na današnji dan Vzhodno žensko telo (fembot) leži dobesedno v histeričnem naročju Bele hiše. Film Ederlezi Rising združi oba filmska jezika (Ridley Scott - Andrej Tarkovski), tako zahodnega kot vzhodnega, režiser Lazar Bodoroža proizvede umetnino z lastnim filmskim jezikom, oblikoval ga je tako, da ga razumeta oba, vzhod in zahod, celo sever in jug. Oblikoval ga je v angleščini, beseda ederlezi v romskem jeziku pomeni jurjevo, djurdjevdan.

19.08.2018 14:00
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Ederlezi rising   znanstvena fantastika   Sebastjan Cavazza   Maruša Majer   Jessica Stoyadinovic-Stoya

Še nekaj desetletji in svet ne bo več potreboval moških, vsaj ne v takšni obliki kot do XXI. stoletja. Moškega vesolje ne bo več potrebovalo niti za seme.

Te dni se nahajam v umirjenem, presvetljenem Berlinu polnem razstav in plesnih predstav. Tanz im August! V berlinskem zraku je čutiti vonj poletnega severnega morja, ki ga prinašajo zračni tokovi iz smeri Kiela in Rostocka. Vse je tako nežno in spokojno kot da ne bi tukaj nikoli živel zločinec tisočletja. Vsega lepega je preprosto preveč, da bi se lahko osredotočil na posamično. Zato sem se odločil napisati komentar za nazaj, v vmesnem času pa se mi bodo lepe berlinske senzacije zagotovo pomirile in uredile. Od tukaj naprej boste brali besedilo o filmu Ederlezi Rising, ki ga večina zagotovo še ni videla. Njegova ljubljanska premiera je napovedana šele za prihajoče leto, sam sem si ga ogledal na filmskem festivalu v Kranjski Gori. Sicer lahko kadar hočete odstopite od branja, lahko pa se brez zadržka odprete temi filma: moškim fantazijam.

 

Smo na krovu vesoljske postaje korporacije Ederlezi Rising

Nimani (fembot - robot ženska): Ali ste seznanjeni s Schrodingerjevo enačbo?

 

Zasedba v filmu je več kot komorna, v njej igra samo en igralec in dve igralki, pomembno vlogo pa ima tudi digitalizirani, nadzorni ženski glas. Človek ne bi verjel: gleda srbski dialoški film z dvema slovenskima igralcema in američanko srbskega porekla. Vsi skupaj interpretirajo dialoge v angleškem jeziku, ves čas se nahajajo v zaprtem ambientu vesoljskega plovila nekje na misiji v globokem vesolju. Vsi našteti elementi, ki sestavljajo film, so nastavki za dolgovezen SF (znanstveno-fantastičen) film, toda Ederlezi Rising je lahko čisto vse, samo dolgovezen ni. Ker sam vedno delujem antipsihološko, sem se odločil, da bom reflektiral temo in motiv filma, posledično pa mišljenje o režiserjevem posebnem filmskem jeziku.

 

Film se svetovnemu kino-avditoriju predstavlja kot SF (znastvena-fantastika) v resnici pa je to, kar gledamo na platnu, SR (znanstveno-religiozen) film o Adamu / kozmonavtu (odličen Sebastian Cavazza), o Evi (neverjetna Jessica Stoyadinovic-Stoya) in Lilit (majhna, a ključna vloga izvrstne Maruše Majer). Religiozni element, ki manjka v filmu, je monolit (totem). Njegovo vlogo je intuitivno prevzela kar Stoya - fembot. Kot da bi bila iz enega kosa, stoji v prostoru digitalnega reprogramiranja, medtem ko jo kozmonavt / moški digitalno kalibrira.

 

Film je monumentalen znak! Je še eno opozorilo mačističnemu svetu: še nekaj desetletji in vas svet ne bo več potreboval, vsaj ne v takšni obliki kot smo vas poznali do XXI. stoletja. Moškega vesolje ne bo več potrebovalo niti za seme.

 

Smo sredi komentarja: Fembot, ženski robot, lahko izvaja popolnoma različne funkcije, od preprostih nalog pa do kompleksnih funkcij, kot je ta, da moškega zabava s svojim raznolikim spolnim programom. Humanoidne robote - tako moške kot ženske (fembot) - želi človek v celoti približati vsemu človeškemu.

 

Ponovimo stoprvič: Tehnologija je najbolj vidna oblika metafizike na planetu Zemlja.

 

Smo na mednarodnem znanstvenem vesoljskem poletu: Fembot je sestavljena iz različnih senzorskih sistemov, nadzornih in komunikacijskih podsistemov, deluje pa kot kompozit znotraj ekstremno zapletenih procesov mišljenja. Le redkokdaj se zgodi, da je nekaj tako enostavnega zapleteno do skrajnosti. Znameniti canterburyski nadškof Sveti Anzlem na začetku prvega tisočletja zapiše: "Najprej si zamislimo največje, najpopolnejše bitje. Če ima to bitje, ki smo si ga zamislili, vse možne atribute, razen atributa obstoja, potem ni največje ali najpopolnejše bitje, saj je bitje, ki obstaja, očitno večje in popolnejše od bitja, ki ne obstaja. Torej največje, najpopolnejše bitje mora obstajati." Ta znameniti citat je eden tistih, ki je stoletja proizvajal veliko nelagodje. Če pogledamo vanj, natančno vidimo, da je z dokazom nekaj narobe. Toda kar je narobe v tej misli, je tisto, kar je najtežje razložiti.

 

V humanoidu je rekonstruirana človekova ontologija.

 

Vzhodnoevropski kinooperaterji nam projecirajo v svojih kino obratih tehno-teleloške identifikacije. Ko moški manipulator vklopi fembot, se ta v hipu prestrukturira v "umetno živo". Tako kalibriran fembot / Stoya postane inteligentna senzorično-spolna naprava, ki se je pripravljena emancipirati od stvaritelja.

 

 

 

 

Film Ederlezi Rising ni preprosta pripoved o spolni biomehaniki na kozmičnem popotovanju, to je totalna sekvenca o moških halucinacijah. Film je ritmiziran z utripajočo svetlobo, ki omogoča merjenje frekvence nihajočih se filmskih teles. Vse se dogaja s stroboskopsko hipnotičnostjo. Pred seboj imamo navkljub komorni zasedbi zapleten, a dinamičen odnos. Menim, da je popolnoma nepotrebno pred vami razpreti vsebino filma. Ta preprosto raziskuje odnos med žensko kot spolnim strojem in moškim. Toda pomembno narativno dejstvo je to, da je fembot projektirala socialna-inženirka (Maruša Majer - ženska - Lilit). Navkljub vsemu spremljamo nadvlado moškega spola nad ženskim. Spolne halucinacije se potrjujejo v moški dominaciji. Vse je podrejno medsekvenčnim prostorom tako, da v filmu ne obstaja evolucijski duh. Obstaja samo spolna večnost.

 

Saj poznate statistiko, iz katere se najbolj prepričljivo vidi, da je svet morilsko patriarhalen v čisto vseh kulturah. Ampak v čisto v vseh! Moški so večinski lastniki zasebene lastine na planetu Zemlja. In še tistih nekaj lastnic zasebne lastine so te največkrat samo zato, da prikrijejo oblastem resnično naravo lastnine.

 

Stroboskopska ritmizacija v filmu vibrira tako dinamično, da proizvede izvrsten vizualni učinek nestabilnih odnosov med akterji. Oba se v spolnih bitkah uničujeta do kozmične utrujenosti. Gledamo zahtevno vrzel med dvema nepopolnima telesoma, med proizvedenim ženskim in biološkim moškim telesom. Oba sta kot koncepta neverjetno komična.

 

Pomemben detail: Res izvrstno, hiper-odlično je renderirana (računalniško izrisana) mesena kozmična magma. Če bi bila meni dodeljena montažna miza, bi prizore kozmične magme trikrat podaljšal. 

 

Berlinska digresija: Stojim v berlinskem državnem muzeju Hamburger Bahnhof na razstavi Hello World. Pred mano je postavljena hiperrealistična skulptura zavaljenega belopoltega policaja, ki brutalno pretepa mladega, krhkega afroameričana, ki leži skrčen, potolčen na tleh. Ta debela hiperrealistična figura policaja je podoba ameriške stvarnosti. V ustih ima debelo cigaro, ki jo inhalira z neponovljivim užitkom. Ravno cigara je tista, ki potroji užitek policaju med tem, ko izvaja nasilje! Konec digresije.

 

Gledam mimetični približek, ki ga kozmonavt (Sebastjan Cavazza) s svojim izvrstnim računalniško opremljenim recitativom optimalizira do skrajnosti, do samouničenja. Ne gledam negativne utopije, temevč religiozno tehno-vizijo. Ta sproža vprašanje, kaj je s telesom moškega in ženske v kapitalističnem, ideološko opremljenem zahodu in kaj je s telesom na ortodoksnem, kapitalističnem vzhodu. Menim, da se v imenu Logosa (Glas resnice) vzhod nenehno mazohistično samouničuje. Tako moško Vzhodno telo nenehno živi v Zenitu.

 

Na današnji dan Vzhodno žensko telo (fembot) leži dobesedno v histeričnem naročju Bele hiše. Film Ederlezi Rising združi oba filmska jezika (Ridley Scott - Andrej Tarkovski) tako zahodnega kot vzhodnega, režiser Lazar Bodoroža proizvede umetnino z lastnim filmskim jezikom, oblikoval ga je tako, da ga razumeta oba, vzhod in zahod, celo sever in jug. Oblikoval ga je v angleščini, beseda ederlezi v romskem jeziku pomeni jurjevo, djurdjevdan.

 

Priporočilo: na RTV Slovenija si oglejte film tedna Paslika Andrzeja Wajde v sredo 22.8.2018 ob 20.05h!

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
"Resnice ni brez ideje ali vsaj iluzije. Prinašajo jo zasanjani misleci, plačujejo s kapljami krvi."
5
14.07.2019 09:00
25. junij smo zaznamovali kot Dan državnosti naroda, ki je dosegel, kar si je želel s polno pravico stoletja. Predsednik vlade ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Bill Viola, mojster elektronskih neviht
0
13.07.2019 22:00
Večja skupina moških in žensk, starejših in mlajših, stoji v pričakovanju napovedanega dogodka. V kader vstopijo v upočasnjenem ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Bi judovsko-arabsko vprašanje v Izraelu lahko rešili na "makedonski" način?
11
11.07.2019 22:58
Slovenska zunanja politika omahuje med jugoslovansko tradicijo in svojim položajem v Evropski uniji in zvezi NATO. Miro Cerar je ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Zakaj nas večinoma vodijo bleferji?
9
09.07.2019 14:00
Samozavest zelo redko odraža stopnjo kompetentnosti, njuno prekrivanje je celo tako majhno, da je to kar strašljivo. ... Več.
Piše: Edvard Kadič
Kaj nam sporoča Hong Kong? Da je pri bivših kolonijah evolucija neprimerno boljša od revolucije
7
07.07.2019 11:00
Zadnji čas so med udarnimi vestmi tudi demonstracije v Hong Kongu.Lahko jih štejemo za ene od mnogih, ki se pač pojavljajo v ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Umetnosti ni dano, da napoveduje bodočnost, temveč da oblikuje bodočnost
2
07.07.2019 00:33
Vedno bolj je mogoče z računalniško infrastrukturo združevati vse z vsem. Navkljub temu, da se občasno pojavlja zanikanje, da je ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
81 let sramotnega pakta med Hitlerjem in Stalinom: Evropski dan spomina žrtev totalitarnih in avtokratskih režimov
15
04.07.2019 21:00
V Sloveniji smo običajno zelo glasni, ko gre za obsodbe zločinov nacizma in fašizma in obujanje njunih idej, s čemer seveda ni ... Več.
Piše: Božo Cerar
Od idealizma do postrealizma: Dosežki in napake slovenske zunanje politike
6
03.07.2019 20:00
V slovenski vladi, še posebej pa na zunanjem ministrstvu, primanjkuje strateških razprav in usmeritev. Slovenci se najrajši ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Samobrc iz Schengena: Kratka zgodovina slovenske neumnosti
15
02.07.2019 20:00
Človeka postaja strah, da se bo z današnjo Slovenijo zgodilo tisto, kar je pred dobrimi sto leti Ivan Cankar prerokoval ... Več.
Piše: Borut Trekman
Smisel nadzornih svetov je neodvisnost od politike, bank in prijateljstev
3
30.06.2019 23:59
Bistvo sistema nadzornih svetov in generalnih direktorjev v enotirnem sistemu je neodvisnost prava, ne navidezna; neodvisnost ... Več.
Piše: Keith Miles
In memoriam Pen klub (1967-2019): Restavracija, ki jo je ugonobilo slovensko pisateljsko društvo
14
30.06.2019 08:00
Z zaprtjem te legendarne restavracije nismo izgubili le prostora, ki je sam po sebi postal živa zgodovina, pač pa smo vsi skupaj ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
V umetnosti so stilni svetovi zapleteni: Tisto, kar je podobno, je lahko popolnoma nasprotno.
0
29.06.2019 23:59
Racionalno uvajanje števil in matematičnih sistemov v nova umetniška dela je bilo popolnoma v nasprotju s hipijevsko ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Brexit po brexitu: Bolj bo Evropi manjkala Britanija kot pa obratno
11
25.06.2019 22:30
V času, ko se svet spominja zadnjih velikih borb 2. svetovne vojne, je dobro pomisliti, kako se tudi v tem našem krasnem ... Več.
Piše: Ferdinand Blaznik
Slovenija, otok demokracije sredi morja sovražnikov
16
23.06.2019 21:09
Ideja, ki se pojavlja v zadnjem času, da je Slovenija otok demokracije v morju fašističnih, nacističnih, avtoritarnih, ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
S časom je vsaka beseda, ki je bila vključena v vizualno umetnino, postala prerokba
3
22.06.2019 23:59
Največja nevarnost za vsako skupnost je, ko se elite začnejo odmikati od umetnosti. Danes gledamo proces, ko so politične elite ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Poletno branje: Polkovnica Nina Moreno nima nikogar, ki bi ji pisal
6
21.06.2019 01:04
Objavljamo prvo v seriji zgodb nove rubrike Poletno branje. K sodelovanju smo povabili nekaj zelo zanimivih avtorjev, ki bodo na ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Duševni profili slovenskih voditeljev: Od literarne republike prek poklicnih revolucionarjev do Marjana Šarca
15
18.06.2019 20:00
Prepričan sem, da bi bil slovenski prelom s socialistično in balkansko miselnostjo bistveno bolj temeljit, ko bi na ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
O izbiri sodnikov Ustavnega sodišča: Zakaj mislim, da je Rok Čeferin izvrsten kandidat
13
17.06.2019 21:18
V naslednjih dneh bo predvidoma ponovno izbran novi ustavni sodnik Ustavnega sodišča Republike Slovenije. Sam sem bil v ... Več.
Piše: Anže Erbežnik
Vsak planet ima svojo svetlobo, vsak človek ima svojo svojo barvo, ki jo brani pred nasilno zatemnitvijo
2
15.06.2019 23:00
Ponavadi v hotelskih sobah snamem sliko z zidu in jo obrem proti steni, ker ne morem prenesti njene grdote. Zjutraj pa, še ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
O dvojnosti: Za politično stanje v Sloveniji smo krivi mi, državljani Slovenije
10
10.06.2019 20:06
Ko spregovorim ta stavek, me vsi znanci in neznanci - predvsem pa anonimni komentatorji - začudeno ali pa posmehljivo ... Več.
Piše: Miha Burger
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Zakaj nas večinoma vodijo bleferji?
Edvard Kadič
Ogledov: 2,658
02/
Mayday, Mayday, Mayday: Dosje Adria Airways ali kako je slovenska oblast uničila slovensko letalstvo
Alen Ščurić
Ogledov: 2,014
03/
30-letnica padca Berlinskega zidu: "Danes imamo v Nemčiji na tisoče prostovoljnih ovaduhov, ki ovajajo svoje sosede bolj kot včasih v DDR, in to brezplačno!"
Vera Lengsfeld
Ogledov: 2,028
04/
Se izraelski otroški srčni kirurg, stari znanec David Mishaly vrača v UKC Ljubljana?
Blaž Mrevlje
Ogledov: 1,870
05/
Balkanski posli Telemacha: "Arogantno in hinavsko. Ne vem, če bi državljan Malte Dragan Šolak lahko to počel v Evropski uniji. Sramota!"
Uredništvo
Ogledov: 996
06/
50 let človeka na Luni (1969-2019): "Trenutno lahko letimo le znotraj zemeljske orbite, to je najdlje, kot lahko gremo."
Boštjan Pihler
Ogledov: 1,045
07/
O politično korektnih nemških medijih: "Danes so mediji kot lubenice - zunaj zeleni, znotraj pa še vedno rdeči"
Norbert Bolz
Ogledov: 955
08/
Bi judovsko-arabsko vprašanje v Izraelu lahko rešili na "makedonski" način?
Dimitrij Rupel
Ogledov: 975
09/
Rusko-gruzijsko poletje: Kako je kolonialna aroganca ruskega poslanca sprožila verižno reakcijo
Uredništvo
Ogledov: 849
10/
"Resnice ni brez ideje ali vsaj iluzije. Prinašajo jo zasanjani misleci, plačujejo s kapljami krvi."
Zvjezdan Radonjić
Ogledov: 822