Komentar

Homagge Marku Peljhanu: Oddajnik, ki oddaja lepe oblike

Ne znate si predstavljati, kako blagodejno je bilo v času ideoloških patologij srečati odgovornega mladeniča s projekcijo, medtem ko se je vse staro pehalo za tem, da bi ohranilo ali prevzelo oblast. Starci, ki bi morali po vseh pravilih biti modri, so v začetku devtdesetih let militantno poblazneli, mladi umetnik pa je v istem obdobju prevzel nase najvišjo stopnjo odgovornosti. Saj še pomnite: Ne zaupaj nikomur, ki je starejši od trideset let.

02.09.2018 07:59
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   Marko Peljhan   Makrolab   Nova Gorica   Velimir Hlebnjikov   Ieva Auzina   avantgarda

Foto: Flickr

Čestitka: Vse najboljše za stopeti rojstni dan, Boris Pahor! Menim, da bi se Marko Peljhan z veseljem pridružil čestitkam.

Želim si, da je bralec današnjega komentarja vnaprej seznanjen z dejstvom, da je to tekst o mojem prijatelju in dolgoletnem prijateljstvu. Marko Peljhan je izjemen umetnik visoko-modernističnih umetniških praks. Na samem začetku njegove biografije so njegovo umetnost določale tri koordinate. Prva je bila arhitekturna poteza Nove Gorice, druga beseda novo, tretja točka njegovega koordinatnega sistema pa so bili sistemi, predvsem novo-tehnološki sistemi. Marko Peljhan je umetnik metodološke noveške sistematike, razumsko artikulirane lepote, umetnik racionalnosti in normalizacije. Ko sem ga prvič srečal, to je bilo v drugi polovici osemdesetih let, sem takoj vedel: Pred seboj sem zagledal XXI. stoletje!

 

Ne znate si predstavljati, kako blagodejno je bilo v času ideoloških patologij srečati odgovornega mladeniča s projekcijo, medtem ko se je vse staro pehalo za tem, da bi ohranilo ali prevzelo oblast. Starci, ki bi morali po vseh pravilih biti modri, so v začetku devtdesetih let militantno poblazneli, mladi umetnik pa je v istem obdobju prevzel nase najvišjo stopnjo odgovornosti. Saj še pomnite: Ne zaupaj nikomur, ki je starejši od trideset let. V Marku Peljhanu in v njegovi umetnosti sem za nekaj trenutkov celo videl možnost, da se bo svet uredil z razsvetljensko uravnovešenostjo in preudarnostjo. Žal se ni! S svojimi očmi sem gledal razpadanje vseh vrednot, ko so alkoholizirani literati in lokalni ideologi blazneli po telesu Balkanije.

 

 

Marko Peljhan, Makrolab

 

 

Marko Peljhan (dobitnik Zlate Nike) je bil in vedno bo vrhunsko občutljivo telo, ki je s svojo dejansko interkontinentalnostjo (Evropa - Severna Amerika) postalo presečišče dveh etičnih načel: avtonomije umetnosti in kategoričnega individualizma Zahodnega sveta. Ko sem se lotil oblikovanja komentarja, sem zelo hitro spoznal, da bi ga lahko formuliral na najmanj dva možna načina: 

 

a.) iz množice dokumentov, ki jih hranim na svojih knjižnih policah o njegovih umetninah, se zelo natančno vidi njegova umetniška doslednost, predvsem pa njegova prisega teoretskim izhodiščem situacionizma (Situationist International), ki so izoblikovala njegova rana dela, kot so Egoritmi I. II. in III..

 

b.) drug pristop pa bi lahko izhajal iz mojega spominskega inventarja različnih situacij, ko sem leta spremljal razvoj njegove umetniške pozicije. Samo izjemni umetniki izhajajo iz metodološkega razvoja, visoki modernisti ne sledijo emotivnim stihijam, divjim strastem ali boemskim patologijam vinjenih metafor, ampak živijo skladno z znaki, sistemi, modeli in celo moduli.

 

Odločitev je bila preprosta: tekst sem izoblikoval iz Markovih dokumentov. Prek njih sem vstopil v njegovo visoko organizirano ekspedicijo duha na Severni pol (Virgil Poljanski, Ljubljana, 1921). Njegova transkontinentalna želja vedno znova sproža v njem intermedialne projekcije.

 

 

Peljhanov transatlantski polet št. I.:

 

Če je v prejšnjem komentarju potekal dialog med minimalizmom in maksimalizmom, bo v danšanjem vidno razmerje med makro in mikro situacijo, med velikim in majhnim razmerjem, ki ju Marko izvenserijsko režira.

 

MAKRO//

 

Peljhanov transatlantski polet št. II.:

 

Ladomir - Faktura, četrta površina. Peljhan nam s pomočjo Hlebnjikova reže rezine občutljive kozmične materije, preči kozmos tako, da prisluškuje kozmičnemu šepetanju, včasih pa pošilja občutljive informacije vsemu človeštvu. Njegov radio nam sporoča pomembne informacije. S pomočjo Hlebnjikova išče nov jezik. Njegova umetnost je izjemno kritična, predvsem do nadzornih sistemov aparata prisile. Marko Peljhan in pesnik Velimir Hlebnjikov zaupata človeštvu. Kozmične razsežnosti so njuno pragradivo. Peljhanu omogočajo njegove novotehnološke materializacije, on resnično razume svoje visoko modernistične zaslone.

 

Peljhanov transatlantski polet št. III.:

 

Marko ne bi nikoli dopustil, da bi migrante spremenili v poceni delovno silo, da bi poceni delovna sila s časom postala zastonj delovna sila. Nikoli ne bi dopustil, da čakajoči migranti postanejo v delovnih taboriščih živi mrtveci, sužnji. Zavzema se za reprogramiranje "državnih skrivnosti in procedur", da ne bi bili tisti, ki so že tako ogroženim, še trikrat bolj zasužnjeni.

 

MIKRO //

 

Peljhanov transatlantski polet št. IV.:

 

On je vedno najmanj dvoje: umetnik terminala in transatlantski popotnik. Letališča so njegov dom, Nova Gorica njegova domovina, Ieva Auzina (dobitnica Zlate Nike) pa njegovo ravnotežje. Da, ko kometiram umetnika Marka Peljhana, govorim ves čas o kozmičnem umu, ki je usmerjen s svojo zavestjo v ekspedicijo duha proti Arktiki in še naprej navzgor v globoko kozmično zavest! 

 

Peljhanov transatlantski polet št. V.:

 

Zanj je izjemno pomembna gledališka izkušnja. Na gledališki akademiji so mu predavali o konceptih, kot je Biti z igro Mileta Koruna in o Praznem prostoru Peter Brooka. Oba klasična modernista sta se bojevala z mrtvaškimi vmesniki. Marko Peljhan je prenesel v Korunov in Brookov gledališki univerzum, v izpraznjen prostor igre popolnoma nove tehnološke situacije in digitalne animacije proizvedene v realnem času. Poleg tega ne smem pozabiti na njegov izjemen didaktični talent, ki se je zelo približal Korunovem.

 

Peljhanov transatlantski polet št. VI.: 

 

Osrednja Peljhanova visokmodernistična modaliteta je vzpostavitev avantgardnega spomina. Situacionisti (prirejena verzija po spominu): "Naše ideje so v umu vsakega od vas! Okrog vas je potrebno samo organizirati željeno situacijo, ki bo sprožila v vas točno tisto, kar si mi nismo ne želeli, ne predstavljali! To je vse, kar moramo narediti in svet se bo spremnil. To, kar vam v resnici manjka, je zavest o tistem, kar že veste!"

Tako je njegov radijski signal močno ojačan!

 

MAKROLAB// 

 

Njegov umetniško-znanstveni laboratorij je strateška in razvojna platforma za povezovanje znanosti in umetnosti, ki jo je leta 1997 sproduciral njegov zavod Projekt Atol. Laboratorij je bil prvič predstavljen na Documenti X v Kasslu. Makrolab je samooskrbovalna enota, ki temelji na obnovljivih virih in doslednem recikliranju odpadkov. Osnovna strateška formacija pa je vzpostavitev mreže umetniško-znanstvenih postaj. Preboj se je začel! 

 

 

Na tem mestu se zaključi XX. stoletje.

 

Umetnost manifestira: večnost. Večnost manifestira: kozmos. Kozmos manifestira: čas. Čas manifestira: umetniški stil! To je ta zaokrožena zborovska ritmizacija, ki jo razum oblikuje v umetniško delo. Marko Peljhan je oddajnik, ki oddaja lepe oblike. Na koncu XX. stoletja je Peljhanovo umetnost določalo na stotine izvirnih koordinat. Lahko si mislite, koliko jih bo leta 2020.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
Volitve na Hrvaškem: Zakaj je Plenkovićeva moderna desnica suvereno povozila socialiste
22
06.07.2020 00:30
Napovedovali so tesen izid, morda celo zmago opozicijskih socialistov, ki so šli na volitve s koalicijo Restart, pa se je na ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Ko sem na odru in so vame uprte stotine oči, se šele zavem, da zares obstajam!
13
04.07.2020 21:59
Katarina Stegnar povezuje svojo osebno obliko z natančno nadzorovanim izjavljanjem. Tudi takrat, ko se v njej sproži ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
13. julij, pomemben mejnik v slovensko-italijanskih odnosih
2
03.07.2020 06:17
V prihodnjih dneh, 13. julija, ob stoletnici njegovega požiga, naj bi Italija naposled vrnila slovenski manjšini Narodni dom v ... Več.
Piše: Božo Cerar
Pismo o janšizmu: Slovenske družbe si niso mogli podrediti niti fašisti niti komunisti, kako naj bi si jo zdaj "janšisti"?!
11
01.07.2020 22:50
Politično etiketiranje z namenom diskvalifikacije je (bilo) zelo razširjeno v diktaturah in totalitarnih režimih. Za totalitarna ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Nihalo kvalitete: Šele človek, ki eksistenčno ni odvisen od države, je lahko res svoboden
7
29.06.2020 22:59
Nihalo kvalitete poimenujem vzgon večnega iskanja, poskusov in raziskav k lepše, boljše, pravičnejše; to, kar počne na tisoče ... Več.
Piše: Miha Burger
Pisma iz emigracije: Vsak bi moral imeti svoj otok, na katerega bi lahko pobegnil
23
29.06.2020 00:00
V svetu, ki ga živimo, bi moral vsakdo imeti svoj otok, na katerega bi se umaknil, ko se ne bi dalo več zdržati z ljudmi, družbo ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Državna proslava v času koronavirusa: Nisem normalna, nisem niti človek in ne spoštujem drugačnega mnenja
34
28.06.2020 12:00
Dežela normalnih ljudi ne potrebuje kulture, potrebuje samo vojsko, sovražnika, tradicionalno družinsko formo, domovinske napeve ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Marko Brecelj: Obstajamo, nenadoma pa ne obstajamo več
18
27.06.2020 23:00
Antifašistična Primorska! Pri Marku Breclju je svet etičnih zahtev do skrajnosti izostren. Njegov duh je izven vseh kategorij ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Nov državni praznik: Dileme o tem, kateri datum je najprimernejši za dan športa
0
27.06.2020 15:09
Planica je res slovenski nacionalni praznik. Tako ga dojemajo državljani, tako ga dojemajo mediji, ki oglašajo Planico kot ... Več.
Piše: Angel Polajnko
Uredniški komentar: O razdeljeni naciji in premierju, ki je sejal veter, zdaj pa žanje orkan
25
25.06.2020 23:59
Čeprav državi grozi še ena epidemija koronavirusa, nas to lahko manj skrbi kot izjemno polarizirana politika, zaradi katere so ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Priročnik za petkove proteste: Kakšna so politična stališča "braniteljev slovenske demokracije"?
16
21.06.2020 23:27
Slovenci smo športni narod. Iz petkovih kolesarskih Tour de Parlement smo prešli na met v daljavo (zaenkrat papirnatih letal), ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Stoletje sramotnega požiga: Fašizem ni ideološka oznaka za politično gibanje, fašizem je zlo samo po sebi
9
20.06.2020 22:15
Ljudje so navkljub vsemu le živalska vrsta. Umetnost je tista, ki omogoča človečnost, posledično pa tudi kultura. Ene brez druge ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Trump najverjetneje umika četrtino vojakov iz Nemčije, Rusi in Kitajci se veselijo
10
18.06.2020 23:15
Gre sicer za še eno v nizu enostranskih potez Trumpove politične doktrine America First! (Na prvem mestu Amerika!). Neuradne ... Več.
Piše: Božo Cerar
Zakaj se Luka Lisjak Gabrijelčič moti oziroma zakaj bo kljub protestom lahko zmeraj tako kot zmeraj
10
18.06.2020 04:30
Prvi korak do bistvenih sprememb v političnem ustroju naše družbe je spoznanje, da dvokrožni večinski volilni sistem ... Več.
Piše: Zoran Božič
Negativna selekcija je v dveh desetletjih potlačila razsodnost posameznika, ubila rahločutnost
4
17.06.2020 00:50
To je zgodba o tem, kako je slovenski zdravstveni sistem pozabil na bolnika in uresničevanje njegovih pravic. Pri tem pa ta isti ... Več.
Piše: Krištof Zevnik
Slovenski kulturniki, nesreča za družbo
12
15.06.2020 23:30
Na nobenem področju življenja se ne zbira toliko duševnih pohabljencev in razkrojevalcev človečnosti, zabitežev in estetskih ... Več.
Piše: Anej Sam
Mali test antijanšizma: O herojih, ki jedo kanibale, da bi nas odrešili ljudožerstva
23
14.06.2020 22:00
V Sloveniji politične empatije skorajda ni. Ni več političnih nasprotnikov, ostali so samo še sovražniki, ki jih je treba za ... Več.
Piše: Andrej Capobianco
Reševanje življenj, časti in lastnih riti
11
14.06.2020 11:00
Epidemija koronavirusa je poudarila že dolgo znano porazno stanje v domovih za ostarele, pa tudi razsulo zdravstvenega sistema, ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Primož in Katarina: Država nam z nasiljem dopoveduje, da bi lahko bila še surovejša
12
13.06.2020 21:00
Človekova sposobnost je, da proizvaja vrednote. Primoža Bezjaka država ne more prisliti, da se odreče kritičnosti in da ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Tretje pismo iz samoizolacije: Ena politika te nastavi, druga odstavi, nobena si pa ne želi sposobnih ljudi!
5
12.06.2020 22:59
Tretje Pečanovo pismo iz karantene, ko so se ukrepi oblasti začeli rahljati, je resnično dolgo, saj je to verjetno tudi njegovo ... Več.
Piše: Aljoša Pečan
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Dame in gospodje, eni upajo, da "pada vlada" in da bo Marta Kos bodoča premierka
Uredništvo
Ogledov: 4.970
02/
Volitve na Hrvaškem: Zakaj je Plenkovićeva moderna desnica suvereno povozila socialiste
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2.224
03/
Državna proslava v času koronavirusa: Nisem normalna, nisem niti človek in ne spoštujem drugačnega mnenja
Simona Rebolj
Ogledov: 2.408
04/
Novinarski kodeks nacionalke je v komi že natanko 20 let, skrajni čas torej, da ga prebudimo iz nje
Andrej Capobianco
Ogledov: 1.777
05/
Pismo o janšizmu: Slovenske družbe si niso mogli podrediti niti fašisti niti komunisti, kako naj bi si jo zdaj "janšisti"?!
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1.704
06/
Pisma iz emigracije: Vsak bi moral imeti svoj otok, na katerega bi lahko pobegnil
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1.636
07/
Slovenski komunisti so v Beograd sporočali, da so za socializem, doma pa so govorili, da so za demokracijo
Igor Bavčar
Ogledov: 1.296
08/
Ali opozorilo predsednika vlade generalnemu državnemu tožilcu res predstavlja nedovoljen poseg v ustavo?
Zvjezdan Radonjić
Ogledov: 1.223
09/
Marko Brecelj: Obstajamo, nenadoma pa ne obstajamo več
Dragan Živadinov
Ogledov: 1.223
10/
Epidemija koronavirusa v neoliberalnem Čilu: Popolna karantena, kakršne si v Sloveniji ne znamo niti predstavljati
Tjaša Šuštar
Ogledov: 1.032