Za delovanje Bruslja pogosto pravijo, da ima demokratični primanjkljaj, ker je sam sebi vir zakonodajnih in regulatornih predlogov z zelo omejenim nadzorom Evropskega parlamenta in Sveta ministrov. Njegovo uradništvo morda sestavljajo demokratično izvoljeni ljudje, vendar zaradi tega Komisija še ni demokratičnao izvoljena organizacija. Policaje, mestne redarje in državne uradnike določijo demokratični predstavniki, toda nihče ne bo trdil, da so demokratično izvoljeni. Računi EU niso bili podrobno pregledani že več kot dvajset let. V vsaki normalni upravi podjetja ali v vladnih resorjih bi zaradi take napake zaposlenim prepovedali vstop v pisarne, v primeru kršitve bi jih zaprli.
Seveda bruseljska elita skrbi zase z izjemno visokimi plačami, brezplačnimi bonitetami, velikanskimi izdatki, za katere včasih ni potrdil ali računov, in nizkimi davki; posledica vsega tega je, da posesajo v center EU veliko nadarjenih ljudi iz revnejših članic. Da bi razumeli nedemokratične izvore EU, predlagam, da preberete knjigo The Great Deception Christopherja Bookerja in Richarda Northa.
EU, ki dejansko nima nobene obrambne politike in se mora zanesti na NATO, v katerega večina držav ne vplačuje ustreznega deleža, je bila zato nekoristna pri ruski agresiji na Ukrajino in tudi drugje. Pravzaprav je morda celo spodbudila ruski napad na Ukrajino, kot menijo številni komentatorji. Srečanje med Hollandom, Merklovo in Putinom v Minsku je bilo mučno, spominjalo je na mlačen sestanek v Münchnu med Hitlerjem, Deladierjem in Chamberlainom pred II. svetovno vojno. Ne samo, da bi si morali za vedno zapomniti polomijo EU v Bosni, tudi neučinkovitost evropske trojke (Poos, van den Broek in de Michelis) je po mojem mnenju podaljšala vojno v Bosni z več smrtnimi žrtvami, kot bi jih bilo, če bi NATO in ZDA takoj posredovala.
Neprimerno ravnanje Poljske zaradi pretiranih cen ruskega plina je še en primer slabosti EU. Baltiški Severni tok 2 ruskega plina, ki koristi predvsem Nemčiji in obide Poljsko, je videti kot spodrsljaj EU. Kar zadeva diplomatsko službo EU, tako imenovano Evropsko službo za zunanje delovanje, ki želi nadomestiti zunanja ministrstva posameznih držav, gre za drago napako, saj meša zunanjo politiko in nacionalne pravice. Ali povprečen državljan sploh ve, da je Evropska služba za zunanje delovanje hkrati tudi Obrambno ministrstvo EU?
Kar se tiče pravne države, so bili rezultati doktrine, ki je zagotovila ločitev nadzora nad zakonom od političnega vmešavanja, zelo skromni. Ko so nekdanje komunistične države podpisale pridružitev EU, je bil eden od pogojev ta, da bodo zagotovile neodvisnost sodstva, toda bivšim komunističnim sodnikom niso preprečile nadaljevanja po starem in upoštevanja navodil politikov in starih tovarišev; ko pa Poljska skuša popraviti situacijo, je kaznovana. Sistem evropskega zapornega naloga se v veliko primerih zlorablja. V številnih državah EU imajo slabo evidenco o korupciji in zdi se, da je Bruselj ni sposoben izboljšati. Seveda ne pomaga, da je Evropsko sodišče, ki razlaga zakone EU, postalo politično in njegove odločitve ovirajo normalni demokratični proces.
Poglejmo katastrofalno funkcioniranje evra. Valuta, ki deluje samo v "dobrem ekonomskem vremenu", je pripeljala Grčijo v skoraj popolno sužnost, zaradi katere je trpela hujšo recesijo kot ZDA v tridesetih letih prejšnjega stoletja. Kaznovana je bila s plačevanjem slabih posojil velikih celinskih bank, ki so imele največje koristni od reševalnih načrtov. Valuta, ki je povzročila ogromno brezposelnost med mladimi v mnogih državah, je pripeljala tudi do sesuvanja bank v Sloveniji, ki so jih morali reševati navadni davkoplačevalci. Evro je bil glavni krivec in ne, kot smo slišali, "mednarodni bančni polom". Območje evra na splošno v zadnjih desetih letih skoraj nima gospodarske rasti.
Schengenski sistem hvalijo, toda njegova posledica so odprte in nezavarovane meje, ki pomenijo, da je več kot milijon večinoma ekonomskih migrantov preprosto vkorakalo. Ne samo, da so kriminalne združbe pograbile priložnost in izpostavljajo družine zelo tveganim vodam, v katerih so mnoge izginile. Je to dejanje tako imenovane uspešne zveze? Če bi Merklova in EU resnično hotela pomagati, bi lahko organizirala ladje in letala, ki bi varno prepeljala ljudi, a samo tiste v stiski. Ko se je desna stranka na Madžarskem pritoževala zaradi tega, ni bilo odziva, zato se rekli, da bodo postavili ograjo. Ko na to dolgo ni bilo odgovora in so se po velikem razočaranju spravili na delo, so jih obtožili "fašizma". Odgovor EU je bil klavrn, od nemške zahteve, da bi manjše države morale upoštevati ukaze o sprejetju migrantov, do spodbujanja mornarice EU in dobrodelnih organizacij, ki so reševale čolne iz Libije, naj jih odvržejo v Italiji. Le-ta je dolgo potrpežljivo to prenašala, ko pa je reagirala, so jo kritizirali.
Seveda razumem prevladujoče mnenje številnih v Sloveniji, da je članstvo v EU zaščita poti neumnostim nekdanjih in sedanjih komunistov. Toda, dragi Dejan, tvoja želja po globoki federaciji, s Slovenijo kot zgolj pokrajino, je obupna misel. Dejansko gre Slovenija lahko po poti drugih manjših zgodovinskih narodov in resnično postane le ljudski spomin. Prepuščati vedno več nadzora neizvoljeni bruseljski birokraciji in nemško-francoski nadvladi (naraščajoči nemški nadvladi) je dejansko dejanje iz obupa. EU bo verjetno uničila samo sebe, če bo šla v tej smeri, morala bi se zgledovati po uspešnih demokracijah, kot so Švica, ZDA, Kanada, Avstralija, Nova Zelandija in Združeno kraljestvo, ki so med ohranjanjem prave demokracije in vladavine prava preživele težke čase.
Najboljša reforma za EU bi bila vrnitev h golistični (po francoskem predsedniku Charlesu de Gaulleu, op.uredn.) viziji Europe des Patries in razvoj po švicarskem modelu, za katerega je značilna minimalna konfederativna administracija in suverenost kantonov. Odtok suverenosti v Bruselj bo uničil dediščino mnogih držav, posebno manjših.
Je to možno? Samo če se manjše države medsebojno povežejo, verjetno s tudi s Španijo in Italijo, ter ustavijo tok k pretežno nemški moči in bogastvu.