Komentar

Dramaturgova drama: Konflikt neskončnosti s človekovo končnostjo onkraj dobrega in zla

Dramaturg je obsojen na oblikovanje tistega, kar se ne da izoblikovati. To je njegova veličina. Odlični dramaturgi imajo zavest o svoji poziciji, zato delujejo izborno. Primož Kozak je bil eden izmed njih. Dramaturg usmerja vse aktivne dramaturške vektorje, ko združeni v točno določenem trenutku sprožijo v avditoriju trenutek - resnice. Umetnik dramaturg je eden najpomembnejših poklicev, ki jih je proizvedel moderni svet Evrope. 

02.02.2019 20:20
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   drama   dramaturg   umetnost   Primož Kozak   Luis Bunuel

Foto: arhiv portal+

Dramaturgi prejšnjega stoletja so se spraševali, ali je odrešitev človeka sploh mogoča, ali ni vse potopljeno v dramaturgijo absurda: smejemo se, da ne jočemo!

Časovna umetnost (film, gledališče, ples, glasbeno gledališče, video) za svojo univerzalno-kinetično materializacijo nujno potrebuje dramaturgijo. Dramaturg je umetnik, ki s pomočjo nauka o drami strukturira in ritmizira dogodke v umetniško delo. Pred avditorijem načrtuje pretok časa, ki ga opremi s prepletanjem vsebin ali plastenjem abstraktov (npr. balet). Vsak pretok časa, ki je proglašen za umetniški čas, ima svojevrstne zakonitosti. Dramaturg jih s svojimi znanji artikulira. To je novoveški umetniški poklic, ki s pomočjo ideje in konceptualizacije poveže vse vpletene akterje v umetnino, vektorsko jih usmeri k žrtvovanju brez žrtve. S svojim razumom analizira vse možne lege protagonistovih (junakovih) konfliktih stanj v soočanju z antagonistom (antijunakom) v prostoru dejanja. Dramaturg je analitik bodočih konfliktnih situacij, istočasno pa razporeja po časovnici zaporedje dogodkov.

 

Vektor. Vektorjal. Od kod izvira potreba, ki je izoblikovala poklic dramaturga?

 

Predvsem iz želje po duhovnem preoblikovanju skupnosti, po izumljanju nove obrednosti. Pooseblja jo smer gibanja protagonista, ki zastopa točno določene ideje, ki (jih) sprožajo zaviralne antagonistične energije. Med tem, ko se sproži konflikt, se gledalci v avditoriju s pomočjo istovetenja spremenijo v občutljivo materijo. S pomočjo scenosledov, obstoječih dramskih tekstur ali partitur se postopoma pred gledalci oblikuje - dogodek. Dramaturg razporedi dogodkovne abstrakte v pretok časa. Z nadgraditeljskim talentom omogoči idejam, da silovito zažarijo na horizontu metafizičnega. Dramaturg prek sprožilcev poveže avditorij z etičnim, z metafizičnim. Tako avditorij skupno prediha dramo.

 

Dramaturgija je najprej globoko premišljena preteklost, ki s pomočjo dogodka vpne gledalca v umetnino. Gledalca obnori čas sam. Opozorilo: Dramaturgija ni dramatika, je vedenje o tem, kako človek razume in oblikuje - konflikt. Podobno temu človek oblikuje - strah. Dramatika pa je strukturiran svet dialogov med protagonisti in antagonisti, prek njih poslušamo aktiven svet različnih dramskih zvrsti (od komičnega, tragičnega, melodramatičnega, grotesknega ipd.). Dramatik vzpostavi prek notranjih dialoških motivacij stanje duha določenega časa.

 

Dramaturg je umetnik, ki strukturira s pomočjo notranjega gibala (agensa), podobno kot dramatik ali scenarist, umetniško artikulirane dogodke, bodisi v scenskem prostoru ali v filmskem kadru. Dramaturgov talent je nadgraditeljski; bodisi, da sproža umetnino z materiali preteklosti (miti) ali z aktualnimi dnevnimi situacijami (novice).

 

Digresija: Bralec, kaj vidiš v besedi Drama, ko vstopiš v ljubjansko Dramo? Kaj razumeš, ko vstopaš v institucijo, ki se imenuje - bolnišnica, kaj pa, ko vstopaš v institucijo, ki se imenuje - Drama? Kaj od nje pričakuješ?

 

Dramaturgija usklajuje duha umetnine s praktičnimi principi. Vedno, amapk vedno sledi idealistično - humanističnemu načelu. Gledalec spremlja v dogodku napetosti, ki jih doživlja protagonist v sporu z nečloveškim, čeprav nečloveško zastopa ravno tako - človeška maska (antagonist). Kljub istorodnosti gledamo v anatgonistu - zlo. Seveda poznamo tisoče različnih dramaturgij, v eni od njih je recimo antagonist odsoten. Njegova odsotnost prisili protagoniste, da ga čakajo.

 

Za umetnost dramaturgije ne moremo nikoli reči, da se je izčrpala v svoji kombinatoriki. Dramaturgija spremlja po časovnem traku protagonista medtem, ko spremnija svoja stališča, ko se čustveno ali intelektualno odziva na energijo antagonista. Toda nikoli ne zapusti etične drže.

 

Povod za današnji komentar je nadvse preprost. V dar sem dobil knjigo izjemnega Primoža Kozaka, Zbrano delo, Peta knjiga, Dramski spisi IV. Kongres, ki jo uredil Dušan Voglar. Drama je bila prvič objavljena leta 1968. Na knjigo, ki je nedavno izšla pri Založbi ZRC, me je takoj opozoril erudit Janez Pipan.

 

Primož Kozak je bil moj profesor dramaturgije na umetniški akademiji. Ne samo, da je bil eden ključnih akterjev dramatike druge polovice prejšnjega stoletja, bil je med prvimi študenti dramaturgije na Slovenskem. Z najvišjo stopnjo duhovne avtoritete nam je prenašal izjemna dramaturška znanja. Takšno ali podobno duhovno avtoriteto so imeli na Akademiji, vsaj zame, prof. Mile Korun (režija), dr. Dimitrij Rupel (sociologija kulture) in dr. Marko Marin (zgodovina gledališča).

 

Vrnimo se v temo komentarja: ko govorimo o dramaturški teksturi dogodka, ne mislimo na besedilo, ki ga igralec transformacijsko aktivira pred avditorijem, temveč mislimo na časovno teksturo, ki uprizarja idejo o svetu, bodisi anarhije ali harmonično usklajene iluzije. Zato je zavest o celoti in njenih delih, o eksplozijski shemi človeškega duha gibalo sveta. V njej vidimo svet ogromnih razsežnosti, ko bitja s svojo astralnostjo padajo zaradi različnih povodov in vzrokov v temine duha. Gledamo monumentalna stanja - konflikt neskončnosti s človekovo končnostjo izza dobrega in zla. Vse to se prek dogodkovnega poesisa oblikuje v umetniški dogodek. Dramaturg je obsojen na oblikovanje tistega, kar se ne da izoblikovati. To je njegova veličina. Odlični dramaturgi imajo zavest o svoji poziciji, zato delujejo izborno. Primož Kozak je bil eden izmed njih. Ne znate si predstavljati, kakšno tremo sem imel pred njim, ko sem zastopal svoja stališča. Najbolj dramatična je resnica sama, zareže s svojo ostrino v tkivo pretvarjanja. Dramaturg usmerja vse aktivne dramaturške vektorje, ko združeni v točno določenem trenutku sprožijo v avditoriju trenutek - resnice. Umetnik dramaturg je eden najpomembnejših poklicev, ki jih je proizvedel moderni svet Evrope

 

Saj poznate tisto: Junak propade! Okrog obešenca pa vrvi nebroj vprašanj živih. Kako živeti vprašanja?

 

Dramaturgi prejšnjega stoletja so se spraševali, ali je odrešitev človeka sploh mogoča, ali ni vse potopljeno v dramaturgijo absurda: smejemo se, da ne jočemo! Monty Python (Brianovo življenje) ali Luis Buñuel (Nazarečan)! 

 

Vse, kar je povezano z odrešitvijo, je povezano z vprašanjem svobode, s strastjo spoznanja. Binarna dramaturgija je najslabše, kar se nam lahko zgodi: samouničenje ali ponižno sprejetje ideje o bogu. Seveda obstaja odrešujoča pozicija: brezpogojno sprejemanje absoluta, ki vodi k brezpogojnemu zanikanju, k strastni anarhistični zavesti, ki vodi k bogostvarstvu, k novemu svetu. Prosim, oglejte si sekvenco v filmu Mela Gibsona Kristusov pasijon, ki ga priporoča tudi Vatikan

 

 

 

 

Med tem, ko rimska soldateska preganja Jezusa Kristusa po ulicah Jeruzalema na Golgoto, se mati Marija prebija skozi množico, da bi mu prekrižala pot in ga še zadnjič objela. Ko ji to uspe, ji Jezus, poln metefizičnega miru izgovori neskončno pomemben dogodkovno formativni stavek: Mati, vse je v redu, od zdaj naprej bo vse - novo! Kaj ji sporoča s temi besedami. Reče ji: Mati, vse teče kot po žnorci! (Emil Filipčič). Fatum, fatalni um, ki prisega novemu! Izročeni smo v roke dramaturgu.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
"Vse, česar se dotakneš v umetniškem delu, je umetnost!"
0
23.02.2019 06:00
Ivana Popović je bila avantgardna umetnica zadnje umetniške avantgarde XX. stoletja. Nikoli se ni metodološko odmaknila od ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Tajani, Salvini in na koncu predsednik Mattarella: O slovensko-italijanskih odnosih
5
22.02.2019 20:45
Polemika me ne prizadeva samo zato, ker sem podpisnik uravnovešenega poročila mešane italijansko-slovenske komisije od odnosih ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
EU po brexitu: Odhod Združenega kraljestva bi lahko pomenil zaton Evrope, kakršno poznamo danes
18
21.02.2019 21:00
Po seriji prispevkov o prihodnosti Evropske unije se tokrat osredotočamo na posledice brexita; kakšne posledice bi lahko imel ... Več.
Piše: Ferdinand Blaznik
Pet let ruske okupacije: "Trditev, da je bil Krim vedno ruski, je popolna izmišljotina!"
16
20.02.2019 23:10
Ob peti obletnici ruske invazije na Krim Pavlo Klimkin razčlenjuje mit o tem, da naj bi bil ta polotok od nekdaj ruski . V ... Več.
Piše: Pavlo Klimkin
Marjan Šarec na evropskih volitvah ne bo zmagal. Zakaj ne? Zato, ker ne sme kandidirati!
7
19.02.2019 23:15
Marjan Šarec lahko odpira šampanjec in se veseli visoke javnomnenjske podpore ta hip, vendar pa ga na evropskih volitvah ... Več.
Piše: Uredništvo
Fašizem ni enako komunizem ali kako je SDS sama sebe porinila v javnomnenjsko "fojbo"
38
18.02.2019 18:32
Že prejšnji teden, na vrhuncu bazoviškega škandala, je postalo jasno, da bo v Sloveniji za neustrezen, v bistvu celo sramoten in ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Ukradene umetnine, 2. del: Washingtonska načela in moralna dolžnost demokratičnih vlad
6
18.02.2019 00:00
Vračanje premoženja ne le žrtvam nacističnega holokavsta, ampak tudi komunističnega terorja, je moralna dolžnost demokratičnih ... Več.
Piše: Keith Miles
Minister za kulturo
5
17.02.2019 12:00
Pisateljski kolega in predsednik Prešernovega sklada Vinko Mderndorferje na letošnji Prešernovi proslavi upravičeno branil ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Mojster in knjiga: Boris Balant in Kosovelova tipografija
0
16.02.2019 22:33
Vizualni avtor Boris Balant se s svojim oblikovanjem upira naravnim težnjam, s svojo vizualno lepoto konstruira drugačnost. Na ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
"Slovenija First!"
13
14.02.2019 21:08
Polemika o prihodnosti Evropske unije, ki se je razvila med Keithom Milesom in Dejanom Steinbuchom, se nadaljuje. Pridružuje se ... Več.
Piše: Igor Bavčar
Škandal v Bazovici: Česa vse se morajo v SDS naučiti, da se naslednjič ne bodo tako blamirali
44
13.02.2019 01:45
Retorična vojna, ki je izbruhnila zaradi nedeljskega dogodka v Bazovici, kjer sta si dala duška Antonio Tajani in Matteo ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Mark Rothko: Barva je v središču vsega, barva je odraz duše
0
10.02.2019 08:00
Če bi me kdo vprašal, ali obstaja vizualni umetnik, ki me je s svojim umetniškim delovanjem in bitjem v celoti izpolnil in da ne ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Proizvodnja veselja za bedake ali oblast in opozicija v istih rokah
15
08.02.2019 16:00
Ena najvažnejših in najbolj nevarnih domislic slovenskih komunistov je bila, da Jugoslavija po drugi svetovni vojni ni ostala za ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Praznik kulture v deželi nekulture, kjer nihče noče biti minister za kulturo
11
07.02.2019 00:59
Na predvečer 8. februarja bodimo humani in prižgimo svečko za pokojno slovensko kulturo. Medtem ko bodo v Cankarjevem domu v ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Boris Kobal mora umreti: V revščini od lakote, ali pa naj naredi samomor!
49
05.02.2019 06:00
Slovenski mediji morajo nujno nadaljevati z intenzivnim javnim linčem Borisa Kobala, če želimo, da si bo tudi ta komedijant po ... Več.
Piše: Andrej Černe
Deklaracija 30: Velika evropska debata
4
03.02.2019 18:00
Internacionalistični intelektualci se zavedajo dramatičnosti trenutka, nevarnosti za Evropsko unijo zaradioddaljevanja ZDA in ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Afera Kobal: "Dobri umetniki kopirajo, veliki umetnik kradejo."
27
30.01.2019 22:55
Slovenski mediji imajo kratek spomin.Afera Kobal ni dolgo trajala, ko jo je odpihnila afera Prešiček, ki se je prav tako hitro ... Več.
Piše: Igor Mekina
Polemika o Evropi: Churchill bi bil zagotovo proti brexitu, če bi ta pomenil še močnejšo Nemčijo
11
29.01.2019 22:34
Dragi Keith, najbolj me je strah, da bi se Evropa tudi zaradi brexita in izgube dragocene članice, za katere državljane so nekoč ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Povest o nekulturnem Prešičku ali kdaj bomo že ukinili to prekleto ministrstvo
16
27.01.2019 19:00
Ponedeljek bo dan D za Dejana Prešička, ki mu sindikalisti in zaposleni na ministrstvu očitajo nekulturno vedenje, mobing in ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
8. februar, dan slovenskega nacionalizma
15
26.01.2019 20:55
Umetniška svoboda je osrednja zahteva današnje Evrope. Svoboda avantgardnega mešanja medijskih zvrsti, hibridnosti, ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Fašizem ni enako komunizem ali kako je SDS sama sebe porinila v javnomnenjsko "fojbo"
Dejan Steinbuch
Ogledov: 3,065
02/
"Slovenija First!"
Igor Bavčar
Ogledov: 2,433
03/
Marjan Šarec na evropskih volitvah ne bo zmagal. Zakaj ne? Zato, ker ne sme kandidirati!
Uredništvo
Ogledov: 2,231
04/
Pet let ruske okupacije: "Trditev, da je bil Krim vedno ruski, je popolna izmišljotina!"
Pavlo Klimkin
Ogledov: 1,756
05/
EU po brexitu: Odhod Združenega kraljestva bi lahko pomenil zaton Evrope, kakršno poznamo danes
Ferdinand Blaznik
Ogledov: 1,288
06/
Škandal v Bazovici: Česa vse se morajo v SDS naučiti, da se naslednjič ne bodo tako blamirali
Dejan Steinbuch
Ogledov: 4,366
07/
Ukradene umetnine, 2. del: Washingtonska načela in moralna dolžnost demokratičnih vlad
Keith Miles
Ogledov: 1,304
08/
Minister za kulturo
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1,705
09/
Sodišče: AKOS nezakonito zmanjševal frekvence slovenskih radijskih programov! Sum korupcije?
Uredništvo
Ogledov: 1,338
10/
Tajani, Salvini in na koncu predsednik Mattarella: O slovensko-italijanskih odnosih
Dimitrij Rupel
Ogledov: 1,099