Komentar

Dramaturgova drama: Konflikt neskončnosti s človekovo končnostjo onkraj dobrega in zla

Dramaturg je obsojen na oblikovanje tistega, kar se ne da izoblikovati. To je njegova veličina. Odlični dramaturgi imajo zavest o svoji poziciji, zato delujejo izborno. Primož Kozak je bil eden izmed njih. Dramaturg usmerja vse aktivne dramaturške vektorje, ko združeni v točno določenem trenutku sprožijo v avditoriju trenutek - resnice. Umetnik dramaturg je eden najpomembnejših poklicev, ki jih je proizvedel moderni svet Evrope. 

02.02.2019 20:20
Piše: Dragan Živadinov
Ključne besede:   drama   dramaturg   umetnost   Primož Kozak   Luis Bunuel

Foto: arhiv portal+

Dramaturgi prejšnjega stoletja so se spraševali, ali je odrešitev človeka sploh mogoča, ali ni vse potopljeno v dramaturgijo absurda: smejemo se, da ne jočemo!

Časovna umetnost (film, gledališče, ples, glasbeno gledališče, video) za svojo univerzalno-kinetično materializacijo nujno potrebuje dramaturgijo. Dramaturg je umetnik, ki s pomočjo nauka o drami strukturira in ritmizira dogodke v umetniško delo. Pred avditorijem načrtuje pretok časa, ki ga opremi s prepletanjem vsebin ali plastenjem abstraktov (npr. balet). Vsak pretok časa, ki je proglašen za umetniški čas, ima svojevrstne zakonitosti. Dramaturg jih s svojimi znanji artikulira. To je novoveški umetniški poklic, ki s pomočjo ideje in konceptualizacije poveže vse vpletene akterje v umetnino, vektorsko jih usmeri k žrtvovanju brez žrtve. S svojim razumom analizira vse možne lege protagonistovih (junakovih) konfliktih stanj v soočanju z antagonistom (antijunakom) v prostoru dejanja. Dramaturg je analitik bodočih konfliktnih situacij, istočasno pa razporeja po časovnici zaporedje dogodkov.

 

Vektor. Vektorjal. Od kod izvira potreba, ki je izoblikovala poklic dramaturga?

 

Predvsem iz želje po duhovnem preoblikovanju skupnosti, po izumljanju nove obrednosti. Pooseblja jo smer gibanja protagonista, ki zastopa točno določene ideje, ki (jih) sprožajo zaviralne antagonistične energije. Med tem, ko se sproži konflikt, se gledalci v avditoriju s pomočjo istovetenja spremenijo v občutljivo materijo. S pomočjo scenosledov, obstoječih dramskih tekstur ali partitur se postopoma pred gledalci oblikuje - dogodek. Dramaturg razporedi dogodkovne abstrakte v pretok časa. Z nadgraditeljskim talentom omogoči idejam, da silovito zažarijo na horizontu metafizičnega. Dramaturg prek sprožilcev poveže avditorij z etičnim, z metafizičnim. Tako avditorij skupno prediha dramo.

 

Dramaturgija je najprej globoko premišljena preteklost, ki s pomočjo dogodka vpne gledalca v umetnino. Gledalca obnori čas sam. Opozorilo: Dramaturgija ni dramatika, je vedenje o tem, kako človek razume in oblikuje - konflikt. Podobno temu človek oblikuje - strah. Dramatika pa je strukturiran svet dialogov med protagonisti in antagonisti, prek njih poslušamo aktiven svet različnih dramskih zvrsti (od komičnega, tragičnega, melodramatičnega, grotesknega ipd.). Dramatik vzpostavi prek notranjih dialoških motivacij stanje duha določenega časa.

 

Dramaturg je umetnik, ki strukturira s pomočjo notranjega gibala (agensa), podobno kot dramatik ali scenarist, umetniško artikulirane dogodke, bodisi v scenskem prostoru ali v filmskem kadru. Dramaturgov talent je nadgraditeljski; bodisi, da sproža umetnino z materiali preteklosti (miti) ali z aktualnimi dnevnimi situacijami (novice).

 

Digresija: Bralec, kaj vidiš v besedi Drama, ko vstopiš v ljubjansko Dramo? Kaj razumeš, ko vstopaš v institucijo, ki se imenuje - bolnišnica, kaj pa, ko vstopaš v institucijo, ki se imenuje - Drama? Kaj od nje pričakuješ?

 

Dramaturgija usklajuje duha umetnine s praktičnimi principi. Vedno, amapk vedno sledi idealistično - humanističnemu načelu. Gledalec spremlja v dogodku napetosti, ki jih doživlja protagonist v sporu z nečloveškim, čeprav nečloveško zastopa ravno tako - človeška maska (antagonist). Kljub istorodnosti gledamo v anatgonistu - zlo. Seveda poznamo tisoče različnih dramaturgij, v eni od njih je recimo antagonist odsoten. Njegova odsotnost prisili protagoniste, da ga čakajo.

 

Za umetnost dramaturgije ne moremo nikoli reči, da se je izčrpala v svoji kombinatoriki. Dramaturgija spremlja po časovnem traku protagonista medtem, ko spremnija svoja stališča, ko se čustveno ali intelektualno odziva na energijo antagonista. Toda nikoli ne zapusti etične drže.

 

Povod za današnji komentar je nadvse preprost. V dar sem dobil knjigo izjemnega Primoža Kozaka, Zbrano delo, Peta knjiga, Dramski spisi IV. Kongres, ki jo uredil Dušan Voglar. Drama je bila prvič objavljena leta 1968. Na knjigo, ki je nedavno izšla pri Založbi ZRC, me je takoj opozoril erudit Janez Pipan.

 

Primož Kozak je bil moj profesor dramaturgije na umetniški akademiji. Ne samo, da je bil eden ključnih akterjev dramatike druge polovice prejšnjega stoletja, bil je med prvimi študenti dramaturgije na Slovenskem. Z najvišjo stopnjo duhovne avtoritete nam je prenašal izjemna dramaturška znanja. Takšno ali podobno duhovno avtoriteto so imeli na Akademiji, vsaj zame, prof. Mile Korun (režija), dr. Dimitrij Rupel (sociologija kulture) in dr. Marko Marin (zgodovina gledališča).

 

Vrnimo se v temo komentarja: ko govorimo o dramaturški teksturi dogodka, ne mislimo na besedilo, ki ga igralec transformacijsko aktivira pred avditorijem, temveč mislimo na časovno teksturo, ki uprizarja idejo o svetu, bodisi anarhije ali harmonično usklajene iluzije. Zato je zavest o celoti in njenih delih, o eksplozijski shemi človeškega duha gibalo sveta. V njej vidimo svet ogromnih razsežnosti, ko bitja s svojo astralnostjo padajo zaradi različnih povodov in vzrokov v temine duha. Gledamo monumentalna stanja - konflikt neskončnosti s človekovo končnostjo izza dobrega in zla. Vse to se prek dogodkovnega poesisa oblikuje v umetniški dogodek. Dramaturg je obsojen na oblikovanje tistega, kar se ne da izoblikovati. To je njegova veličina. Odlični dramaturgi imajo zavest o svoji poziciji, zato delujejo izborno. Primož Kozak je bil eden izmed njih. Ne znate si predstavljati, kakšno tremo sem imel pred njim, ko sem zastopal svoja stališča. Najbolj dramatična je resnica sama, zareže s svojo ostrino v tkivo pretvarjanja. Dramaturg usmerja vse aktivne dramaturške vektorje, ko združeni v točno določenem trenutku sprožijo v avditoriju trenutek - resnice. Umetnik dramaturg je eden najpomembnejših poklicev, ki jih je proizvedel moderni svet Evrope

 

Saj poznate tisto: Junak propade! Okrog obešenca pa vrvi nebroj vprašanj živih. Kako živeti vprašanja?

 

Dramaturgi prejšnjega stoletja so se spraševali, ali je odrešitev človeka sploh mogoča, ali ni vse potopljeno v dramaturgijo absurda: smejemo se, da ne jočemo! Monty Python (Brianovo življenje) ali Luis Buñuel (Nazarečan)! 

 

Vse, kar je povezano z odrešitvijo, je povezano z vprašanjem svobode, s strastjo spoznanja. Binarna dramaturgija je najslabše, kar se nam lahko zgodi: samouničenje ali ponižno sprejetje ideje o bogu. Seveda obstaja odrešujoča pozicija: brezpogojno sprejemanje absoluta, ki vodi k brezpogojnemu zanikanju, k strastni anarhistični zavesti, ki vodi k bogostvarstvu, k novemu svetu. Prosim, oglejte si sekvenco v filmu Mela Gibsona Kristusov pasijon, ki ga priporoča tudi Vatikan

 

 

 

 

Med tem, ko rimska soldateska preganja Jezusa Kristusa po ulicah Jeruzalema na Golgoto, se mati Marija prebija skozi množico, da bi mu prekrižala pot in ga še zadnjič objela. Ko ji to uspe, ji Jezus, poln metefizičnega miru izgovori neskončno pomemben dogodkovno formativni stavek: Mati, vse je v redu, od zdaj naprej bo vse - novo! Kaj ji sporoča s temi besedami. Reče ji: Mati, vse teče kot po žnorci! (Emil Filipčič). Fatum, fatalni um, ki prisega novemu! Izročeni smo v roke dramaturgu.

KOMENTIRAJTE
PRIKAŽI KOMENTARJE
Uredniški komentar: Vojna s koronavirusom bo še trajala, lahko tudi pol leta, zato je poleg zdravja zdaj bistveno ohranjanje delovnih mest
12
30.03.2020 23:59
Bližamo se novi prelomni točki v komuniciranju epidemije koronavirusa, in sicer razpravi o dolgotrajnosti izrednih razmer in ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Kaj botruje barvni slepoti v osnovnih definicijah: odgovornost ali krivda?
9
30.03.2020 09:00
Prepričanje, da se epidemiji koronavirusa lahko izognemo, ker pač menimo, da je zadaj zarota, je nevarno. Kot je nevarno ... Več.
Piše: Igor Vlačič
Koronavirus in nogomet: Edina logična odločitev je, da se zaključijo vsa prvenstva
3
29.03.2020 22:53
V nogometu delam več kot štirideset let in takšne situacije, kot je sedaj zaradi koronavirusa, še nismo imeli. Lahko jo ... Več.
Piše: Ivan Simič
Naj živijo gledališke predstave! Pandemija ni vojna, ampak gledališče.
17
28.03.2020 21:02
Gledališče je kot virus podoba uničenja, razdružitev. Ta sprošča sile, razpira možnosti in če so te možnosti in sile črne, nista ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Koronavojna: Izredne razmere v slovenskem gospodarstvu in po celem svetu zahtevajo takojšnje ukrepe!
12
27.03.2020 17:20
Znašli smo se v razmerah, kakršnih v moderni dobi še ni bilo. Ne gre za finančno, ekonomsko, nepremičninsko ali kakršnokoli ... Več.
Piše: Mark Stemberger
Rešitev pred "glasom ulice" je le določena institucionalizacija oblik delovanja četrte veje oblasti
26
26.03.2020 22:30
Četrti veji oblasti se obetajo boljši časi. Ker se bo dovolj veliko število ljudi to šlo in se bo zgodil ključni konsenz o tem, ... Več.
Piše: Miha Burger
Covid-19 ne ubija le ljudi, temveč je tudi medijski virus, ki bo pokončal večino dnevnega tiska
33
26.03.2020 01:00
Pandemija koronavirusa spreminja globalne navade potrošnikov in bo imela revolucionarne posledice na različnih področjih. ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Koronavirus med nami: Simptome tega virusa najdemo v politiki, ki ne zmore iskati kompromisov
21
24.03.2020 01:27
Kronavirus je virus, ki ne napade pljuč in sklepov, njegov cilj so značaj in prepričanja. Njegovi simptomi so egoizem, ... Več.
Piše: Kristijan Musek Lešnik
Krhek položaj Slovenije v grobi geopolitiki 21. stoletja
8
23.03.2020 13:00
Slovenija in slovenski narod brez dvoma pripadata zahodnemu svetu (EU in NATO) v vseh pogledih. Zgled zajemata iz razvitih ... Več.
Piše: Zvjezdan Radonjić
Ko maske padejo: Kapitalistična koronavojna
52
22.03.2020 10:30
Trenutno imamo na oblasti vlado, ki preočitno ne premore zavidljivega etičnega minimuma in se zdi, da člani ideološke skupine ... Več.
Piše: Simona Rebolj
Kdo bi vedel, kaj bo virus jutrišnjega dne?
11
21.03.2020 22:00
Ilija Hržanovski je dal zgraditi monumentalno scenografijo - Inštitut, v katero je naselil štiristo performerjev, ki so svoje ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Uredniški komentar: Janša, ne ga srat'! Zdaj ni čas za privilegije, politično barantanje ali slabo kadrovsko politiko!
31
21.03.2020 01:30
V zgolj enem tednu je vlada Janeza Janše pokazala vse najboljše, hkrati pa tudi vse najslabše, kar pritiče slovenski politiki. ... Več.
Piše: Dejan Steinbuch
Nacionalni populizem in Janez Janša
14
20.03.2020 13:00
Do naraščanja nacionalnega populizma , ni prišlo čez noč, temveč v mnogih letih in iz različnih razlogov. Izraz nacionalni ... Več.
Piše: Keith Miles
Jebi se, koronavirus! (Osamimo virus, ne sebe!)
12
18.03.2020 19:00
Premajhen si, da bi te lahko videl. Niti živ nisi. A ti lažje povem, kaj mislim o tebi, če ti prisodim obliko in občutke. Lahko ... Več.
Piše: Kristijan Musek Lešnik
Zgodbe v času epidemije: Trideset let samote
13
17.03.2020 21:45
V teh dneh pogosto slišimo, naj ostanemo doma, sami. Ukrep imenujejo izolacija, ta čas pa bi lahko imenovali čas samote. Za ... Več.
Piše: Dimitrij Rupel
Kaj imajo skupnega Lorella Flego, Julian Assange in koronavirus
9
15.03.2020 15:00
Naj vzamem najbolj aktualen problem, ki povzroča precejšnjo polarizacijo med ljudmi - in to po vsem svetu. To je situacija s ... Več.
Piše: Miha Burger
"Kaj pričakujete od mene, Dragana Živadinova, da bom pel visoko pesem nacionalnemu, nacionalizmu ali celo nacizmu?"
24
14.03.2020 20:11
Ernsta Tollerja je po letu 1933 do smrti preganjalo paradoksalno vprašnje: Ali ubiti tistega, ki bo ubil miljone, ker to je več ... Več.
Piše: Dragan Živadinov
Celotna Italja je v karanteni. Kaj to pomeni, boste v Sloveniji poizkusili na lastni koži v naslednjih dneh.
18
14.03.2020 01:19
Ne smemo se gibati prosto, ostajati moramo, kolikor je mogoče, doma, gibanje je omejeno na vseh ravneh, zaprto je vse, razen ... Več.
Piše: Jurij Paljk
Čakajoč na epidemijo: Kdo se (ne) boji koronavirusa in zakaj?
4
11.03.2020 12:43
Medijem se očita, da o koronavirusu poročajo senzacionalno. To pogosto res drži, iz perspektive psihoterapije pa bi bilo dobro ... Več.
Piše: Katja Knez Steinbuch
Spregledano poročilo Združenih narodov: Rusija je odgovorna za vojne zločine v Siriji!
11
11.03.2020 05:00
Tako v svojem poročilu ugotavlja preiskovalna komisija Sveta OZN za človekove pravice. Poročila, ki je bilo objavljeno v začetku ... Več.
Piše: Božo Cerar
1 2 3 4 5  ... 

Najbolj brano

01/
Koronavirus med nami: Simptome tega virusa najdemo v politiki, ki ne zmore iskati kompromisov
Kristijan Musek Lešnik
Ogledov: 2,587
02/
Covid-19 ne ubija le ljudi, temveč je tudi medijski virus, ki bo pokončal večino dnevnega tiska
Dejan Steinbuch
Ogledov: 2,436
03/
IZUM in Cobiss.net: Kdo koga zavaja, kdo kaj skriva in čigave interese kdo zastopa?
Tomaž Seljak
Ogledov: 2,234
04/
Uredniški komentar: Vojna s koronavirusom bo še trajala, lahko tudi pol leta, zato je poleg zdravja zdaj bistveno ohranjanje delovnih mest
Dejan Steinbuch
Ogledov: 1,660
05/
Ko maske padejo: Kapitalistična koronavojna
Simona Rebolj
Ogledov: 2,866
06/
Spomenica Katedrale svobode: "Slovenija med epidemijo, v izrednih razmerah in potem"
Uredništvo
Ogledov: 1,372
07/
Rešitev pred "glasom ulice" je le določena institucionalizacija oblik delovanja četrte veje oblasti
Miha Burger
Ogledov: 1,157
08/
Kaj botruje barvni slepoti v osnovnih definicijah: odgovornost ali krivda?
Igor Vlačič
Ogledov: 1,511
09/
Koronavojna: Izredne razmere v slovenskem gospodarstvu in po celem svetu zahtevajo takojšnje ukrepe!
Mark Stemberger
Ogledov: 1,258
10/
Krhek položaj Slovenije v grobi geopolitiki 21. stoletja
Zvjezdan Radonjić
Ogledov: 1,205